Fremsat den 4. oktober 2017 af energi-,
forsynings-,
og klimaministeren (Lars Christian Lilleholt)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
kontinentalsoklen
(Tilladelse til visse
rørledningsanlæg på søterritoriet)
§ 1
I lov om kontinentalsoklen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1101 af 18. november 2005, som
ændret ved § 2 i lov nr. 548 af 6. juni 2007, § 3 i
lov nr. 1400 af 27. december 2008 og § 6 i lov nr. 427 af 18.
maj. 2016, foretages følgende ændringer:
1.
Lovens titel affattes
således:
»Lov om
kontinentalsoklen og visse rørledningsanlæg på
søterritoriet.«
2.
Efter § 3 indsættes:
Ȥ 3 a.
Nedlæggelse af elkabler og rørledninger til transport
af kulbrinter på dansk søterritorium kræver
tilladelse meddelt af energi-, forsynings- og klimaministeren,
inden nedlæggelse påbegyndes.
Stk. 2.
Tilladelse omfattet af stk. 1 kan kun meddeles, hvis det er
foreneligt med rigets udenrigs-, sikkerheds- og forsvarspolitiske
interesser. Energi-, forsynings- og klimaministeren indhenter en
indstilling herom fra udenrigsministeren. Indstillingen, der ikke
er en afgørelse, skal lægges til grund ved energi-,
forsynings- og klimaministerens afgørelse af sagen. Under
sagens behandling kan energi-, forsynings- og klimaministeren
indhente en ny indstilling.
Stk. 3. §
4, stk. 2, og § 4 a gælder også for tilladelser
efter stk. 1.
Stk. 4. Energi-,
forsynings- og klimaministeren fastsætter nærmere
regler om den administrative behandling af ansøgninger om
tilladelser omfattet af stk. 1.«
3. I
§ 4 c, 1. pkt., indsættes
efter »anlæg som nævnt i«: »§ 3
a, stk. 1, og«, og »§§ 4 og 4 a«
ændres til: »§§ 3 a-4 a«.
4. I
§ 4 c indsættes som
»Stk. 2.
Ejere af elkabler og rørledninger til transport af
kulbrinter som nævnt i § 3 a, stk. 1, skal meddele
energi-, forsynings- og klimaministeren væsentlige
ændringer i de oplysninger, som ejerne har meddelt
ministeren. Meddelelsen skal gives uden ugrundet ophold og senest 7
arbejdsdage efter ejeren er blevet bekendt med
ændringerne.«
5. I
§ 4 d, stk. 1, ændres
»§§ 4 og 4 a« til: »§§ 3 a-4
a«.
6. I
§ 4 d, stk. 2 og 3, ændres »§§ 4-4
c« til: »§§ 3 a-4 c«.
7. I
§ 4 e, 1. pkt., indsættes
efter »anlæg som nævnt i«: »§ 3
a, stk. 1, og«.
8. I
§ 4 f, 1. pkt., indsættes
efter »anlæg som nævnt i«: »§ 3
a, stk. 1, og«.
9. I
§ 5, stk. 2, nr. 1, ændres
»§ 6, eller« til: »§ 6,«.
10. I
§ 5, stk. 2, nr. 2, ændres
»§ 4 b.« til: »§ 4 b, eller«.
11. I
§ 5, stk. 2, indsættes som
nr. 3:
»3)
undlader at meddele væsentlige ændringer efter § 4
c, stk. 2.«
12. § 6 a,
stk. 1, affattes således:
»Enhver med en væsentlig og individuel
interesse i afgørelsen kan klage til Energiklagenævnet
over afgørelser truffet i henhold til loven eller regler
udstedt i medfør af loven.«
13. I
§ 6 a, stk. 7, indsættes som stk.
8:
»Stk. 8.
Energiklagenævnet kan ikke prøve indstillinger
omfattet af § 3 a, stk. 2. Afslag truffet i henhold til §
3 a, stk. 1, som meddeles på baggrund af en indstilling efter
§ 3 a, stk. 2, kan ikke indbringes for anden administrativ
myndighed.«
14.
Efter § 6 b indsættes:
Ȥ 6 c. Afslag efter
§ 3 a, stk. 1, som meddeles på baggrund af en
indstilling efter § 3 a, stk. 2, kan indbringes for domstolene
ved at anlægge sag mod energi-, forsynings- og
klimaministeren.
Stk. 2.
Søgsmål til prøvelse af afslag efter stk. 1
skal være anlagt inden 6 måneder efter, at
afgørelsen er meddelt den pågældende. Er
afgørelsen offentligt bekendtgjort, regnes fristen dog altid
fra datoen for offentligegørelsen.«
§ 2
Stk. 1 Loven
træder i kraft den 1. januar 2018.
Stk. 2 Loven finder
anvendelse ved behandling af ansøgninger om tilladelse til
nedlæggelse af rørledningsanlæg, der før
lovens ikrafttræden er modtaget, men endnu ikke
færdigbehandlet.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslagets formål er at give en klar hjemmel til, at
der skal inddrages udenrigs-, sikkerheds- og forsvarspolitiske
hensyn i afgørelsen af, hvorvidt energi-, forsynings- og
klimaministeren kan give tilladelse til at nedlægge elkabler
og rørledninger til transport af kulbrinter på dansk
søterritorium.
Forslaget er begrundet i et ønske om at tilvejebringe et
retsgrundlag til beskyttelse af rigets udenrigs-, sikkerheds- og
forsvarspolitiske interesser på søterritoriet i
forbindelse med nedlæggelse af elkabler og
rørledninger på søterritoriet. Der er ikke en
hjemmel hertil i det gældende retsgrundlag, idet elkabler og
rørledninger på søterritoriet i det
væsentlige reguleres i en række bekendtgørelser,
navnlig bekendtgørelse nr. 361 af 25. april 2006 om visse
rørledningsanlæg til transport af kulbrinter på
søterritoriet og på kontinentalsoklen, der for
søterritoriets vedkommende er udstedt med hjemmel i statens
højhedsret over søterritoriet. Disse
bekendtgørelser indeholder ikke et grundlag for at inddrage
udenrigs-, sikkerheds- og forsvarspolitiske hensyn, men alene
sædvanlige miljø- og sikkerhedsmæssige hensyn.
På den baggrund foreslås det at skabe klar lovhjemmel
til at inddrage udenrigs-, sikkerheds- og forsvarspolitiske hensyn
i afgørelsen af, hvorvidt energi-, forsynings- og
klimaministeren kan give tilladelse til at nedlægge elkabler
og rørledninger til transport af kulbrinter på dansk
søterritorium.
Med forslaget udvides kontinentalsokkellovens
anvendelsesområde til også at omfatte
søterritoriet, men kun for så vidt angår
nedlæggelse af visse rørledningsanlæg, det vil
sige elkabler og rørledninger til transport af kulbrinter.
Ændringerne gælder for den samme type
rørledningsanlæg som på kontinentalsoklen uden
for søterritoriet, dvs. transitelkabler og
transitrørledninger samt rørledninger med udenlandsk
producerede kulbrinter, der transporteres til Danmark.
Ændringen giver ikke mulighed for at inddrage udenrigs-,
sikkerheds- og forsvarspolitiske hensyn i forhold til
rørledningsanlæg på kontinentalsoklen uden for
søterritoriet, idet dette ville være i strid med
Danmarks forpligtelser efter FN's Havretskonvention af 1982.
Søterritoriet skal i overensstemmelse med de folkeretlige
regler forstås som det indre og ydre territorialfarvand. Det
indre territorialfarvand udgøres af farvandene på den
landvendte side af basislinjen, herunder fjorde, bugter og havne.
Det ydre territorialfarvand er det bælte af havet, der
strækker sig langs kysten fra basislinjen til en afstand af
højst 12 sømil herfra. Der henvises i øvrigt
til lov nr. 200 af 7. april 1999 om afgrænsning af
søterritoriet.
Det foreslås, at den administrative behandling af
ansøgninger om nedlæggelse af
rørledningsanlæg på søterritoriet kommer
til at ske i to trin. På første trin udarbejder
udenrigsministeren en indstilling til energi-, forsynings- og
klimaministeren, der inddrager udenrigs-, sikkerheds- og
forsvarspolitiske hensyn. Denne indstilling er ikke en
afgørelse. Såfremt indstillingen er positiv, skal der
på andet trin foretages en sædvanlig miljø- og
sikkerhedsmæssig vurdering af den pågældende
ansøgning. Såfremt indstillingen er negativ, meddeler
energi-, forsynings- og klimaministeren afslag allerede af denne
grund.
Den udenrigs-, sikkerheds- og forsvarspolitiske indstilling
foreslås gennemført ved, at energi-, forsynings- og
klimaministeren indhenter en indstilling herom fra
udenrigsministeren. Udenrigsministeren vil koordinere udarbejdelsen
af den udenrigs-, sikkerheds- og forsvarspolitiske indstilling med
bl.a. justitsministeren, forsvarsministeren og energi-, forsynings-
og klimaministeren. Den udenrigs-, sikkerheds- og forsvarspolitiske
indstilling er udtryk for et frit politisk skøn, hvor der
kan indgå en lang række forskelligartede hensyn,
herunder eksempelvis hensyn til statens sikkerhed og rigets
forsvar, politiske, økonomiske og militære kapaciteter
og udenrigspolitiske, herunder europæiske og
alliancemæssige, hensyn.
Der foreslås endvidere indført en begrænsning
i rekursadgangen for så vidt angår afslag på
ansøgninger om at nedlægge
rørledningsanlæg på søterritoriet
begrundet i udenrigs-, sikkerheds- og forsvarspolitiske hensyn,
idet sådanne afgørelser, der er truffet af en minister
på baggrund af et frit politisk skøn over Danmarks
udenrigs-, sikkerheds- og forsvarspolitiske interesser, ikke er
egnede til at blive efterprøvet ved Energiklagenævnet.
Sådanne afgørelser kan derfor ikke påklages
administrativt. Derimod kan afgørelser truffet efter f. eks.
§ 4 a, indbringes for Energiklagenævnet efter reglerne i
§ 6 a.
Forslaget indeholder desuden en række ændringer, der
har til formål at ligestille behandlingen af
ansøgninger om nedlæggelse af
rørledningsanlæg på kontinentalsoklen uden for
søterritoriet og på søterritoriet. Nogle af
disse ændringer viderefører gældende ret, i det
omfang forholdet allerede er reguleret i bekendtgørelser
udstedt med hjemmel i statens højhedsret over
søterritoriet. De foreslåede ændringer af loven
fastslår, at ansøgere efter pålæg skal
meddele ministeren de oplysninger, der er nødvendige for at
kunne behandle ansøgningen, at ejere af
rørledningsanlæg på søterritoriet er
erstatningsansvarlige for hændelige skader, anlægget
forvolder, og at energi-, forsynings- og klimaministeren kan
udstede regler om opkrævning af betaling for behandling af
ansøgninger om nedlæggelse af
rørledningsanlæg på søterritoriet.
Med forslaget foreslås der indført en pligt for
ejere af rørledningsanlæg på
søterritoriet til at give ministeren meddelelse,
såfremt der sker væsentlige ændringer i de
oplysninger, som ejerne har meddelt ministeren. Meddelelse skal
afgives uden ugrundet ophold og senest inden 7 arbejdsdage efter,
at ejeren er blevet bekendt med ændringen. Det er forbundet
med bødeansvar ikke at overholde oplysningspligten.
Det foreslås, at sager, hvor der er meddelt afslag med
henvisning til rigets udenrigs-, sikkerheds- og forsvarspolitiske
interesser, kan indbringes for domstolene ved at anlægge sag
mod energi-, forsynings- og klimaministeren. Den foreslåede
bestemmelse skal ses i sammenhæng med, at det er energi-,
forsynings- og klimaministeren, der træffer afgørelsen
efter § 3 a, stk. 1. Det foreslås, at der
fastsættes en søgsmålsfrist på 6
måneder. Den udenrigs-, sikkerheds- og forsvarspolitiske
indstilling beror på et frit politisk skøn, og
udenrigsministerens indstilling herom er ikke en afgørelse,
og grundlaget for skønnet vil ikke fremgå af
indstillingen. Der henvises til punkt 2.2 i de almindelige
bemærkninger.
2. Hovedpunkter i lovforslaget
2.1 Gældende ret
Lovbekendtgørelse nr. 1101 af 18. november 2005 om
kontinentalsoklen med senere ændringer regulerer adgangen til
at nedlægge elkabler og rørledninger til transport af
kulbrinter på dansk kontinentalsokkelområde.
Kontinentalsokkellovens § 4 bestemmer, at nedlæggelse
af elkabler og rørledninger til transport af kulbrinter
på dansk kontinentalsokkelområde kræver
tilladelse meddelt af transport- og energiministeren (nu energi-,
forsynings- og klimaministeren), inden nedlæggelsen
påbegyndes. Loven omfatter alle transitelkabler og
transitrørledninger til transport af kulbrinter hen over den
danske kontinentalsokkel fra en fremmed stat til en anden fremmed
stat samt rørledninger til transport af udenlandsk
producerede kulbrinter til Danmark.
For så vidt angår elkabler finder
kontinentalsokkelloven kun anvendelse, når elkablet ikke
ilandføres i Danmark med henblik på tilslutning til
det danske elforsyningsnet. I praksis vil der typisk være
tale om elkabler, som føres i transit over dansk
søterritorium fra et naboland til et andet naboland.
Elkabler, som ilandføres i Danmark skal have tilladelse
efter § 4 a i lov om Energinet.dk, hvis de anlægges af
Energinet.dk, og efter § 22 a i lov om elforsyning, hvis de
anlægges af andre virksomheder end Energinet.dk.
Kontinentalsokkelloven finder ikke anvendelse på
rørledninger til transport af dansk producerede kulbrinter,
idet denne virksomhed er reguleret i undergrundsloven,
rørledningsloven og naturgasforsyningsloven.
Betingelserne for tilladelse til at nedlægge elkabler og
rørledninger findes i kontinentalsokkellovens § 4 a.
Bestemmelsen blev indsat med lov nr. 548 af 6. juni 2007 med
henblik på at gennemføre EU-direktiver om
naturbeskyttelse på havet m.v. i dansk ret.
Kontinentalsokkellovens § 4, stk. 2, fastslår, at der
kan fastsættes vilkår for tilladelser til
nedlæggelse af rørledningsanlæg på
kontinentalsoklen.
Kontinentalsokkelloven regulerer ikke nedlæggelse af
rørledningsanlæg på søterritoriet. Der
findes regler i en række bekendtgørelser, herunder
bekendtgørelse nr. 361 af 25. april 2006 om visse
rørledningsanlæg til transport af kulbrinter på
søterritoriet og på kontinentalsoklen,
bekendtgørelse nr. 434 af 2. maj 2017 om konsekvensvurdering
vedrørende internationale naturbeskyttelsesområder og
beskyttelse af visse arter ved forundersøgelser,
efterforskning og indvinding af kulbrinter, lagring i undergrunden,
rørledninger, m.v. offshore, og bekendtgørelse nr.
1032 af 23. august 2007 om refusion af udgifter ved myndighedernes
sagsbehandling i forbindelse med kulbrinteaktiviteter m.v.
Bekendtgørelserne er for så vidt angår
kontinentalsokkelområdet udstedt med hjemmel i
kontinentalsokkelloven og for så vidt angår
søterritoriet statens højhedsret over
søterritoriet. Disse bekendtgørelser indeholder ikke
grundlag for at inddrage udenrigs-, sikkerheds- og
forsvarspolitiske hensyn.
2.2 Ministeriets overvejelser
Det er vurderingen, at der efter gældende ret ikke er et
klart grundlag til beskyttelse af rigets udenrigs-, sikkerheds- og
forsvarspolitiske interesser i forbindelse med nedlæggelse af
rørledningsanlæg til transport af kulbrinter på
dansk søterritorium.
Regeringen ønsker at tilvejebringe en sådan klar
hjemmel. Det er vurderingen, at en hjemmel mest
hensigtsmæssigt kan tilvejebringes ved at foretage en
ændring i kontinentalsokkelloven, der udvider lovens
anvendelsesområde til søterritoriet for så vidt
angår rørledningsanlæg. Det skyldes, at
rørledningsanlæg på søterritoriet og
kontinentalsoklen allerede i dag i vidt omfang reguleres på
samme måde.
Det er vurderingen, at afgørelse vedrørende
ansøgninger om nedlæggelse af
rørledningsanlæg på søterritoriet er af
en sådan karakter, at de mest hensigtsmæssigt
træffes på ministerniveau. Det er derfor ikke
hensigten, at kompetencen - ligesom efter de gældende regler,
jf. bekendtgørelse nr. 436 af 11. maj 2012 om
Energistyrelsens opgaver og beføjelser - skal delegeres til
Energistyrelsen. Afgørelsen skal ikke kunne indbringes for
Energiklagenævnet, fordi det er fundet
uhensigtsmæssigt, at en anden administrativ myndighed skal
tage stilling til en afgørelse truffet af en minister
på baggrund af en indstilling baseret på et frit
politisk skøn over Danmarks udenrigs-, sikkerheds- og
forsvarspolitiske interesser.
Det er endvidere fundet hensigtsmæssigt at ændre den
eksisterende klageordning således, at den omfatter alle
afgørelser, der træffes i henhold til loven eller
regler udstedt i medfør af loven. Hidtil har andre forhold
end miljømæssige forhold efter ulovbestemte regler om
rekurs kunnet påklages til Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet. Det er imidlertid fundet hensigtsmæssigt at
samle klagebehandlingen i Energiklagenævnet.
Det er opfattelsen, at den udenrigs-, sikkerheds- og
forsvarspolitiske indstilling mest hensigtsmæssigt udarbejdes
af udenrigsministeren. I forbindelse med udarbejdelsen af
indstillingen involverer udenrigsministeren i relevant omfang andre
ministerier, navnlig justitsministeren, forsvarsministeren og
energi-, forsynings- og klimaministeren. Det er fundet mest
hensigtsmæssigt, at der udarbejdes én samlet
indstilling. Det er vurderingen, at det giver bedst mening, at
udenrigsministeren står for at koordinere de forskellige
ministres bidrag og afgive den endelige indstilling til energi-,
forsynings- og klimaministeren. I forbindelse med større
sager af udenrigspolitisk relevans vil indstillingen typisk
forinden være forelagt Udenrigspolitisk Nævn i relevant
omfang, jf. grundlovens § 19, stk. 2.
Det foreslås, at indstillingen vil kunne være enten
positiv eller negativ (intet midt imellem), dvs. at den enten
indeholder en indstilling om, at tilladelse er forenelig med
Danmarks udenrigs-, sikkerheds- og forsvarspolitiske interesser
(positiv indstilling), eller at tilladelse ikke er forenelig med
Danmarks udenrigs-, sikkerheds- og forsvarspolitiske interesser
(negativ indstilling). Indstillingen vil ikke indeholde en
begrundelse. Indstillingen vil skulle lægges til grund af
energi-, forsynings- og klimaministeren. Udenrigsministeren vil
ikke skulle iagttage forvaltningslovens regler om bl.a.
partsaktindsigt, partshøring og begrundelse i forbindelse
med udarbejdelsen af indstillingen, idet indstillingen ikke er en
afgørelse. Hvis indstillingen er positiv, har energi-,
forsynings- og klimaministeren mulighed for under den videre
behandling af ansøgningen at indhente en ny indstilling.
Dette skal sikre, at tilladelsen meddeles på et aktuelt
oplysningsgrundlag. Rette sagsøgte er i sager, hvor der er
meddelt afslag med henvisning til Danmarks udenrigs-, sikkerheds-
og forsvarspolitiske interesser, energi-, forsynings- og
klimaministeren, da energi-, forsynings- og klimaministeren har
afgørelseskompetencen i disse sager. Det foreslås
fastslået direkte i loven, at sådanne sager kan
indbringes for domstolene ved at anlægge sag mod energi-,
forsynings- og klimaministeren inden 6 måneder efter, at
afgørelsen er meddelt den på gældende.
Samtidig har det været væsentligt, at der skabes
størst mulig fleksibilitet med hensyn til selve den
udenrigs-, sikkerheds- og forsvarspolitiske indstilling. Der er
tale om et frit politisk skøn, hvor der kan inddrages en
lang række forskelligartede hensyn, herunder bl.a. hensyn til
statens sikkerhed og rigets forsvar, politiske, økonomiske
og/eller militære kapaciteter og udenrigspolitiske, herunder
europæiske og alliancemæssige, hensyn. Se nærmere
bemærkningerne til § 1, nr. 2. Det foreslås, at
udenrigsministeren koordinerer udarbejdelsen af den udenrigs-,
sikkerheds- og forsvarspolitiske indstilling med justitsministeren,
forsvarsministeren og energi-, forsynings- og klimaministeren. I
relevant omfang kan andre myndigheder inddrages.
Det har været overvejet, hvilke oplysninger fra
ansøgeren der er nødvendige for at kunne udarbejde
den udenrigs-, sikkerheds- og forsvarspolitiske indstilling. Det er
imidlertid vanskeligt på forhånd at sige. Derfor er der
behov for at indsætte en hjemmel til at anmode
ansøgere om en bred vifte af oplysninger. Af hensyn til
Danmarks udenrigs-, sikkerheds- og forsvarspolitiske interesser
på længere sigt er det endvidere fundet
formålstjenligt at pålægge ejere af
rørledningsanlæg på søterritoriet en
oplysningspligt med hensyn til væsentlige ændringer i
de oplysninger, som ejeren har meddelt ministeren.
Endelig er det blevet overvejet, om der er behov for at
afskære adgangen til aktindsigt og regulere ansøgernes
partsrettigheder efter forvaltningsloven. Det er vurderet, at dette
ikke er nødvendigt, eftersom de gældende regler -
således som modellen foreslås opbygget - vil yde
tilstrækkelig beskyttelse af de fortrolige oplysninger m.v.,
der indgår i den udenrigs-, sikkerheds- og forsvarspolitiske
indstilling.
2.3 Den foreslåede ordning
Den foreslåede bestemmelse i § 3 a skaber et
retsgrundlag for inddragelse af udenrigs-, sikkerheds- og
forsvarspolitiske hensyn i forbindelse med meddelelse af tilladelse
til nedlæggelse af elkabler og rørledninger til
transport af kulbrinter på det danske
søterritorium.
Danmarks folkeretlige forpligtelser forhindrer, at hensynene
inddrages i forhold til rørledningsanlæg på
kontinentalsoklen uden for søterritoriet, og den
foreslåede ændring er derfor begrænset til
søterritoriet.
Den foreslåede ordning i forhold til
rørledningsanlæg på søterritoriet er
udformet således, at den består af to trin. På
første trin indstilles det efter § 3 a, stk. 2, om en
tilladelse er forenelig med Danmarks udenrigs-, sikkerheds- og
forsvarspolitiske interesser. Hvis dette munder ud i en positiv
indstilling, foretages der på andet trin efter § 3 a,
stk. 3, en »sædvanlig« miljø- og
sikkerhedsmæssig m.v. vurdering, der svarer til den
eksisterende ordning. Hvis indstillingen på første
trin er negativ, følger det af bestemmelsen, at der allerede
af denne grund meddeles afslag. Det er i alle tilfælde
energi-, forsynings- og klimaministeren, der træffer
afgørelse efter § 3 a, stk. 1. Formålet med
ændringen er således kun i forhold til
rørledningsanlæg på søterritoriet at
tilføje et ekstra trin. Ved
»rørledningsanlæg« forstås i
forslaget både elkabler og rørledninger til transport
af kulbrinter. I øvrigt ændres der ikke ved den
vurdering, der skal foretages af de af loven omfattede elkabler og
rørledninger. Der indsættes i § 3 a, stk. 4, en
bemyndigelse til energi-, forsynings- og klimaministeren til at
fastsætte nærmere regler om den administrative
behandling af ansøgninger. Se nærmere om modellen i de
specielle bemærkninger til § 1, nr. 2.
I forhold til det nye trin vedrørende rigets udenrigs-,
sikkerheds- og forsvarspolitiske interesser, er det hensigten, at
indstillingen er udtryk for et frit politisk skøn. I
skønnet kan inddrages en lang række hensyn, herunder
bl.a. hensyn til statens sikkerhed og rigets forsvar, politiske,
økonomiske og/eller militære kapaciteter og
udenrigspolitiske, herunder europæiske og
alliancemæssige, hensyn. Se nærmere
bemærkningerne til § 1, nr. 2.
Første trin munder ud i en indstilling om, hvorvidt
rørledningsanlæggets placering på dansk
søterritorium er forenelig med udenrigs-, sikkerheds- og
forsvarspolitiske hensyn, som udenrigsministeren sender til
energi-, forsynings- og klimaministeren. Udenrigsministeren vil
koordinere udarbejdelsen af den udenrigs-, sikkerheds- og
forsvarspolitiske indstilling med bl.a. justitsministeren,
forsvarsministeren og energi-, forsynings- og klimaministeren.
Resultatet af analysen er en indstilling, der er enten positiv
eller negativ (»ja« eller »nej«). Denne
skal lægges til grund for energi-, forsynings- og
klimaministerens afgørelse.
Det foreslås, at udenrigsministerens indstilling beror
på et frit politisk skøn, og at indstillingen ikke er
en afgørelse. Udenrigsministeren skal derfor ikke iagttage
forvaltningslovens regler om bl.a. partshøring og
begrundelse i forbindelse med udarbejdelsen af indstillingen.
Energi-, forsynings- og klimaministeren træffer
afgørelse og skal til gengæld iagttage disse regler i
forbindelse med behandlingen af ansøgningen om
nedlæggelse af elkabler og rørledninger til transport
af kulbrinter på det danske søterritorium. Det
forhold, at energi-, forsynings- og klimaministeren har
afgørelseskompetencen, er også baggrunden for, at
energi-, forsynings- og klimaministeren vil være rette
sagsøgte i sager om afslag begrundet i Danmarks udenrigs-,
sikkerheds- og forsvarspolitiske interesser efter § 3 a, stk.
2. Det er udtrykkeligt reguleret i den foreslåede bestemmelse
i § 6 c, at et eventuelt sagsanlæg i anledning af afslag
med henvisning til rigets udenrigs-, sikkerheds- og
forsvarspolitiske interesser efter § 3 a, stk. 2, skal rettes
mod energi-, forsynings- og klimaministeren. Det er således
på forhånd bestemt, at energi-, forsynings- og
klimaministeren er rette sagsøgte i sådanne sager. Det
foreslås, at et eventuelt søgsmål skal
være anlagt inden 6 måneder efter, at afgørelsen
er meddelt den pågældende. Hvis afgørelsen er
offentligt bekendtgjort, regnes fristen dog altid fra datoen for
offentliggørelsen.
Den originære kompetence til at tage stilling til
ansøgninger om nedlæggelse af
rørledningsanlæg på søterritoriet
tilkommer efter § 3 a, stk. 1, energi-, forsynings- og
klimaministeren. Det er ikke hensigten, at denne kompetence skal
delegeres til Energistyrelsen eller andre administrative
myndigheder. Hvis ministeren træffer afgørelse om
afslag efter § 3 a, stk. 1, med henvisning til indstillingen
om rigets udenrigs-, sikkerheds- og forsvarspolitiske interesser
efter § 3 a, stk. 2, er det ikke hensigtsmæssigt, at
denne kan indbringes for Energiklagenævnet efter
rekursordningen i lovens § 6 a.
Afgørelser vedrørende
rørledningsanlæg på søterritoriet og
kontinentalsoklen truffet efter loven og regler udstedt i
medfør af loven kan indbringes for Energiklagenævnet
efter § 6 a, stk. 1, 1. pkt.
Afgørelser truffet efter loven eller efter regler udstedt
i medfør heraf kan således påklages både
for så vidt angår rørledningsanlæg
på kontinentalsoklen og søterritoriet til
Energiklagenævnet.
I de tilfælde hvor der meddeles tilladelse efter den
foreslåede bestemmelse i § 3 a, stk. 1, er det ikke
hensigtsmæssigt, at spørgsmål vedrørende
rigets udenrigs-, sikkerheds- og forsvarspolitiske interesser, og
som i den konkrete sag medfører en positiv indstilling, der
er udtryk for et frit politisk skøn gøres til
genstand for Energiklagenævnets prøvelse.
Det foreslås derfor at indsætte et nyt stk. 8 i
§ 6 a, hvorefter Energiklagenævnet ikke kan prøve
indstillingen eller vurderinger, der ligger til grund for
indstillingen, i forbindelse med behandlingen af en klage over en
afgørelse, hvori der meddeles tilladelse. I de
tilfælde hvor der meddeles afslag på ansøgning
om tilladelse efter § 3 a, stk. 1, på grundlag af en
negativ indstilling efter § 3 a, stk. 2, er det ligeledes ikke
hensigtsmæssigt, at vurderinger vedrørende rigets
udenrigs-, sikkerheds- og forsvarspolitiske interesser, som er
udtryk for et frit, politisk skøn gøres til genstand
for Energiklagenævnets prøvelse. Det foreslås
derfor at indsætte et nyt stk. 8 i § 6 a, hvorefter en
afgørelse om afslag, som meddeles efter en vurdering efter
§ 3 a, stk. 2, ikke kan indbringes for anden administrativ
myndighed. Indstillingen og den heri indeholdte vurdering er i sig
selv ikke en afgørelse og kan derfor ikke selvstændigt
påklages.
Den foreslåede § 3 a, stk. 1, omfatter de samme typer
rørledningsanlæg som den gældende lovs § 4,
stk. 1. § 3 a finder således anvendelse på
transitrørledninger til transport af kulbrinter hen over det
danske søterritorium fra en fremmed stat til en anden
fremmed stat samt rørledninger til transport af udenlandsk
producerede kulbrinter til Danmark samt på elkabler, der ikke
ilandføres i Danmark med henblik på tilslutning til
det danske elforsyningsnet.
Der foreslås en række ændringer i lovens
§§ 4 a og 4 c-4 f som konsekvens af den nye bestemmelse i
§ 3 a. Disse har overordnet til formål udtrykkeligt i
loven at ligestille reguleringen af rørledningsanlæg
på søterritoriet med reguleringen af
rørledningsanlæg på kontinentalsoklen uden for
søterritoriet. Ændringerne sikrer navnlig, at der
også kan foretages en miljømæssig vurdering af
rørledningsanlæg på søterritoriet (§
4 a), at der er hjemmel til, at ministeren kan pålægge
ansøgere at meddele oplysninger, der er nødvendige
for udarbejdelsen af indstillingen efter § 3 a, stk. 2 (§
4 c, stk. 1), at ministeren kan fastsætte regler om
vilkår, indhentelse af udtalelse fra miljøministeren
og betaling for sagsbehandling (§ 4 d), at ministeren
fører tilsyn med rørledningsanlæg på
søterritoriet (§ 4 e), og at ejeren af
rørledningsanlæg på søterritoriet er
erstatningsansvarlig for hændelige skader (§ 4 f), som
anlægget forvolder. For flere af disse områders
vedkommende er det ikke udtryk for en ændring af
gældende ret, idet reglerne allerede følger af
bekendtgørelser på området, der for så
vidt angår rørledningsanlæg på
søterritoriet hidtil har haft hjemmel i statens
højhedsret over søterritoriet. Der henvises til de
specielle bemærkninger til de enkelte bestemmelser. Energi-,
forsynings- og klimaministeren forudsættes at udstede en
bekendtgørelse, der bl.a. ophæver de bestemmelser i
bekendtgørelserne, der foreslås reguleret af
loven.
Der foreslås endvidere indsat en ny bestemmelse i § 4
c, stk. 2. Bestemmelsen pålægger ejerne af
rørledningsanlæg på søterritoriet en
oplysningspligt, hvis der sker væsentlige ændringer i
de oplysninger, som ejerne har meddelt ministeren. Hvis
oplysningspligten ikke overholdes, kan det efter den
foreslåede § 5, stk. 2, nr. 3, straffes med bøde.
Der henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 4 og nr.
11.
Den nugældende kontinentalsokkellov gælder for
Grønland. Det foreslås imidlertid, at denne
ændringslov ikke skal gælde for Færøerne
og Grønland. Det skyldes for Grønlands vedkommende,
at der ikke er behov for, at den foreslåede ordning aktuelt
skal gælde for Grønland eller skal kunne sættes
i kraft for Grønland ved kgl. anordning. Der
redegøres nærmere herfor nedenfor.
Grønlands Selvstyre har tilkendegivet, at det er
selvstyrets opfattelse, at de grønlandske myndigheder har
overtaget den lovgivende og udøvende kompetence på
sagsområderne vedrørende elkabler og
rørledninger til transport af kulbrinter på
søterritoriet. Selvstyret har desuden tilkendegivet, at det
er opfattelsen, at kompetenceforholdet mellem selvstyret og staten
vedrørende internationale forhold inden for et
sagsområde afgøres af, om sagsområdet er
overtaget. Det er således opfattelsen, at staten ikke har
kompetence til at fastsætte en anordningshjemmel. Energi-,
Forsynings- og Klimaministeriet er ikke enig i denne
opfattelse.
Som anført under pkt. 1 og umiddelbart ovenfor skal der
efter den foreslåede § 3 a, jf. lovforslagets § 1,
nr. 2, varetages udenrigs-, forsvars- og sikkerhedspolitiske
hensyn. Disse hensyn er anliggender, der henhører under
rigsmyndighederne, og disse kan ikke overtages af de
grønlandske myndigheder, jf. herved pkt. 6.2.3, 6.2.4 og 7 i
Justitsministeriets notat af 3. november 2004 om adgangen til at
overføre yderligere beføjelser til de
grønlandske myndigheder optrykt som bilag 2 til lovforslag
nr. L 128 af 5. februar 2009 om Grønlands Selvstyre
(selvstyreloven), jf. Folketingstidende 2008-9, A, L 128 som
fremsat, side 4091ff. Som anført under pkt. 4.5 i de
almindelige bemærkninger til lovforslaget til selvstyreloven
om sagsområder, der efter regeringens opfattelse må
forblive hos rigsmyndighederne, har Selvstyrekommissionen, hvis
betænkning nr. 1497 fra 2008 indeholdt udkast til lov om
Grønlands Selvstyre, lagt regeringens opfattelse af de
statsretlige rammer til grund, dog med den forståelse, at
ikke alle medlemmer af kommissionen nødvendigvis tilslutter
sig regeringens opfattelse.
Grønlands Selvstyre kan efter fuldmagtsordningen i
selvstyrelovens § 12 på rigets vegne forhandle og
indgå folkeretlige aftaler, som alene vedrører
Grønland og fuldt ud angår overtagne
sagsområder. Som anført under pkt. 7.2 i de
almindelige bemærkninger til lovforslaget til selvstyreloven
og pkt. 6.2.3 i Justitsministeriets ovennævnte notat,
medfører fuldmagtsordningen ikke en egentlig overladelse af
beføjelser til at handle i mellemfolkelige anliggender.
Regeringen vil derfor fortsat have udenrigspolitisk kompetence
også i de anliggender, der omfattes af en bemyndigelse til
Naalakkersuisut. Hertil kommer, som anført ovenfor, at de
udenrigs-, forsvars- og sikkerhedspolitiske hensyn, som forslaget
vedrører, er anliggender, som ikke kan overtages af de
grønlandske myndigheder.
Det er endvidere Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets
opfattelse, at Grønland ikke har overtaget den lovgivende
kompetence vedrørende tilladelser til elkabler og
transitrørledninger på søterritoriet.
Ved lov nr. 317 af 3. juni 1998 om ændring af lov om
mineralske råstoffer i Grønland (råstofloven),
lov om beskyttelse af havmiljøet og lov om kontinentalsoklen
(Overførelse af råstofforvaltningen til
Grønlands hjemmestyre) blev der gennemført en
ændring af råstofordningen i Grønland, hvorved
kompetencen vedrørende meddelelse af tilladelser og de
forvaltningsmæssige opgaver efter råstofloven, som
hidtil havde tilhørt miljø- og energiministeren og
Råstofforvaltningen for Grønland, blev overført
til hjemmestyret. De centrale elementer i råstofordningen
forblev uændrede, herunder fælles beslutningskompetence
for staten og hjemmestyret med gensidig vetoret med hensyn til
væsentlige beslutninger på råstofområdet og
et paritetisk sammensat dansk/grønlandsk
Fællesråd vedrørende Mineralske Råstoffer
i Grønland. Det fremgår af bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 4, 5 og 8, jf. Folketingstidende
1997-98, A, L 19 som fremsat, side 578ff, at overtagelsen omfattede
den administrative forvaltning af råstofområdet, men
ikke den lovgivningsmæssige kompetence, der som hidtil blev
bevaret hos Folketinget.
Samtidig med, at forvaltningen af råstofområdet
overgik til Grønland, ændredes desuden med lovens
§ 3 bl.a. kontinentalsokkellovens § 6, 2. pkt., så
det kom til at fremgå af bestemmelsen, at Grønlands
landsstyre udøver de beføjelser, der er fastsat i
bl.a. kontinentalsokkellovens § 4 om tilladelse til
nedlæggelse af elkabler og rørledninger til transport
af kulbrinter på den grønlandske del af
kontinentalsoklen.
Grønland fik med § 2, jf. § 3, jf. liste II,
nr. 26, i lov nr. 473 af 12. juni 2009 om Grønlands
Selvstyre mulighed for at overtage råstofområdet.
Grønland overtog den 1. januar 2010
råstofområdet, som nu er reguleret i Inatsisartutlov om
mineralske råstoffer og aktiviteter af betydning herfor
(råstofloven). Det fremgår af lovforslagets
bemærkninger, jf. Folketingstidende 1997-98, A, L 19 som
fremsat, side 578ff, til råstoflovens § 73, stk. 1, at
etablering af transitrørledninger til transport af
kulbrinter og transitkabler på den grønlandske del af
kontinentalsoklen kræver tilladelse meddelt af
Naalakkersuisut efter kontinentalsokkellovens § 4, jf. §
6, 2. pkt. Råstoflovens § 98, stk. 3, ophævede
samtidig for så vidt angår Grønland en
række bestemmelser i kontinentalsokkelloven. Det
fremgår af bemærkningerne til råstoflovens §
98, stk. 3, at Grønlands Selvstyre havde overtaget nogle af
de sagsområder, der er omfattet af kontinentalsokkelloven,
som hidtil havde været gældende for Grønland.
Som konsekvens heraf ophævede lovforslaget
kontinentalsokkellovens regler om disse områder, for så
vidt angår Grønland. Kontinentalsokkellovens § 6
og § 4, stk. 1, som er hjemlen for selvstyrets meddelelse af
tilladelser til nedlæggelse af elkabler og
transitrørledninger, var ikke blandt de bestemmelser, som
blev ophævet. Dette var i overensstemmelse med de danske
myndigheders opfattelse, da lovgivningskompetencen på
området forblev hos de danske myndigheder (den
daværende transport- og klimaminister).
Det er på den baggrund Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriets opfattelse, at Grønland ikke har overtaget
den lovgivende kompetence vedrørende tilladelser til
elkabler og transitrørledninger på
søterritoriet.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet finder imidlertid som
nævnt ovenfor ikke, at der er behov for, at den
foreslåede ordning aktuelt skal gælde for
Grønland eller skal kunne sættes i kraft for
Grønland. Territorialbestemmelsen indeholder på den
baggrund ikke en anordningshjemmel, hvorefter loven ved kongelig
anordning kan sættes i kraft for Grønland. Hvis der
senere måtte vise sig behov for at sætte den
foreslåede ordning i kraft for Grønland, vil det
således kræve, at dette vedtages ved en ny
lovgivningsproces herom under inddragelse af Grønlands
Selvstyre, jf. herved § 17 i lov nr. 473 af 12. juni 2009 om
Grønlands Selvstyre.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for det offentlige m.v.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser, men har
begrænsede administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v., i og med at oplysningspligten udvides.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten og folkeretten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Forholdet
til Danmarks internationale forpligtelser
Ifølge artikel 79 i FN's Havretskonvention fra 1982, som
Danmark ratificerede i 2004, er alle stater berettiget til at
lægge undervandskabler og rørledninger på en
stats kontinentalsokkel, dog med visse nærmere
begrænsninger. Således kan kyststaten stille krav til
undervandskablers og rørledningers placering for bl.a. at
sikre muligheder for undersøgelse af kontinentalsoklen,
udnyttelse af dens ressourcer eller forebyggelse, begrænsning
og kontrol af forurening fra rørledninger, samt muligheden
for at kunne vedligeholde eksisterende kabler og
rørledninger.
De ovennævnte bestemmelser gælder for kabler og
rørledninger, der passerer en kyststats kontinentalsokkel
uden at berøre søterritoriet og uden at tjene til
udforskningen af kontinentalsoklen eller udnyttelsen af dens
ressourcer m.v.
I tilfælde, hvor et kabel eller en rørledning
føres ind over søterritoriet og eventuelt videre ind
til land, hvor kyststaten har suverænitet i luftrum,
undergrund og havbund, bibeholder kyststaten i medfør af
konventionens artikel 79, stk. 4, sin højhedsret og herunder
sin ret til at fastsætte regler for sådanne kabler
eller rørledninger.
Forpligtelsen til at tillade andre stater at nedlægge
kabler og rørledninger på kyststatens
kontinentalsokkel gælder efter havretskonventionens artikel
79, stk. 4, ikke for kabler eller rørledninger, som
fortsætter ind på kyststatens land- eller
søterritorium. Der er efter konventionen således ikke
folkeretligt noget til hinder for, at kyststaten for disse kablers
og rørledningers vedkommende kan inddrage andre saglige
hensyn end de ovennævnte, herunder bredere udenrigs-,
sikkerheds- og forsvarspolitiske interesser.
I forbindelse med lovforslaget er det desuden blevet
undersøgt, om Danmarks forpligtelser i henhold til Traktaten
af 17. december 1994 om Det Europæiske Energicharter
(herefter energichartertraktaten) har betydning i forhold til de
foreslåede ændringer.
Formålet med energichartertraktaten er at styrke
regelgrundlaget på energiområdet og etablere
bestemmelser om energihandel, transit, investorbeskyttelse og
konflikthåndtering i overensstemmelse med principperne i
energicharteret.
I forhold til transit af energiprodukter, jf. traktatens artikel
7, har de kontraherende stater blandt andet forpligtet sig til at
træffe de nødvendige foranstaltninger for at fremme
transit ud fra princippet om fri transit uafhængigt af
eksempelvis energiproduktets oprindelse eller destination.
Det fremgår dog samtidig af en erklæring til artikel
7, at bestemmelserne heri er underlagt de folkeretlige regler om
jurisdiktion i forhold til undersøiske kabler og
rørledninger, samt at hensigten med artikel 7 ikke er at
påvirke fortolkningen af eksisterende folkeretlige regler
herom.
De kontraherende stater kan således fastsætte
ikke-diskriminerende regler i overensstemmelse med
energichartertraktaten, om, og under hvilke betingelser, transit
skal tillades.
Lovforslaget vurderes på denne baggrund at være i
overensstemmelse med energichartertraktaten og FN's
havretskonvention.
9. Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den 23. juni 2017
til den 11. august 2017 været sendt til høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet - Advokatsamfundet, Ardent Oil (Denmark) S.
A., Ankenævnet på Energiområdet,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Aalborg Portland A/S,
Bayerngas Danmark ApS,
Bayerngas Petroleum Danmark AS, Chevron Denmark, Filial af
Chevron Denmark Inc., CO-industri, Concito, Dana Petroleum Denmark
B. V., Danmarks Fiskeriforening, Danmarks Naturfredningsforening,
Dansk Ornitologisk Forening, Danske Rederier, Dansk Sportsdykker
Forbund, Danmarks Sportsfiskerforbund, DCE - Nationalt Center for
Miljø og Energi, Aarhus Universitet, DTU Aqua, Danmarks
Tekniske Universitet (DTU), Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Byggeri, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Fjernvarme, Danske
Maritime, Danske Regioner, Danoil Exploration A/S, DEA Deutsche
Erdoel AG, Debra - Energibranchen, De frie Energiselskaber, Dansk
Industri, DONG E&P A/S, DONG Energy A/S, DONG Oil Pipe A/S,
Dyas Denmark ApS, Edison International S. P. A., Energi- og
Olieforum.dk, Energiklagenævnet, E. ON Danmark A/S,
Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI),
Friluftsrådet, FSR danske revisorer, Gassco, Gaz-System S.
A., Green Network, Greenpeace, Grønlands Selvstyre, Hansa
Hydrocarbons Limited, Hess Denmark ApS, HOFOR A/S, Inforse,
Ingeniørforeningen i Danmark (IDA), KL , Landsforeningen
Levende Hav, Landbrug & Fødevarer, Mærsk Olie og
Gas A/S, NEAS Energy A/S, NGF Nature Energy, NOAH Energi og Klima,
Nogat B. V., Noreco, Nordstream AG, Nordstream 2 AG, Offshore
Center Danmark, Offshoreenergy.dk, Olie Gas Danmark, Petrogas
E&P UK Limited, Reel Energi Oplysning, Shell Olie og
Gasudvinding Danmark B. V. Holland. Dansk Filial., Spyker Energy
ApS, Statoil A/S, Swedegas, Verdens Skove, Wintershall Noordzee B.
V., VNG Danmark ApS samt WWF.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindre udgifter
(hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Lovforslaget har begrænsede
administrative konsekvenser for erhvervslivet, idet
oplysningspligten udvides. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget har ingen EU-retslige
aspekter | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Lovens nuværende titel er »lov om
kontinentalsoklen«. Titlen foreslås ændret til
»lov om kontinentalsoklen og visse
rørledningsanlæg på søterritoriet«.
Ændringen afspejler, at loven ikke længere kun omfatter
kontinentalsoklens forhold, men også regulerer visse
rørledningsanlæg på søterritoriet.
Søterritoriet skal i overensstemmelse med de folkeretlige
regler forstås som det indre og ydre territorialfarvand. Det
indre territorialfarvand udgøres af farvandene på den
landvendte side af basislinjen, herunder fjorde, bugter og havne.
Det ydre territorialfarvand er det bælte af havet, der
strækker sig langs kysten fra basislinjen til en afstand af
højst 12 sømil herfra. Der henvises i øvrigt
til lov nr. 200 af 7. april 1999 om afgrænsning af
søterritoriet.
Titlen er inspireret af bekendtgørelse nr. 361 af 25.
april 2006 om visse rørledningsanlæg til transport af
kulbrinter på søterritoriet og på
kontinentalsoklen, der er udstedt med hjemmel i
kontinentalsokkelloven og statens højhedsret over
søterritoriet.
Med »rørledningsanlæg« menes både
elkabler og rørledninger til transport af kulbrinter.
Til nr. 2
Den gældende bestemmelse findes i lovens § 4, stk. 1,
der alene vedrører rørledningsanlæg på
kontinentalsoklen uden for søterritoriet.
Den foreslåede § 3 a, stk.
1, fastslår, at elkabler og rørledninger til
transport af kulbrinter ikke må nedlægges på
dansk søterritorium inden, der er meddelt tilladelse fra
energi-, forsynings- og klimaministeren.
Den foreslåede bestemmelse medfører i sig selv ikke
ændringer af gældende ret, idet
rørledningsanlæg hidtil ikke har måttet
nedlægges uden tilladelse i medfør af statens
højhedsret og bekendtgørelse nr. 361 af 25. april
2006. Den foreslåede bestemmelse har således til
formål at skabe et sikkert lovgrundlag for denne
tilladelsesordning. Afgørelseskompetencen for så vidt
angår søterritoriet forudsættes ikke
delegeret.
Den foreslåede § 3 a, stk. 2, 1.
pkt., bestemmer, at der kun meddeles tilladelse til
nedlæggelse af rørledningsanlæg på
søterritoriet efter § 3 a, stk. 1, såfremt det er
foreneligt med rigets udenrigs-, sikkerheds- og forsvarspolitiske
interesser.
Den foreslåede § 3 a, stk. 2, 1. pkt.,
indebærer, at hvis det ikke er foreneligt med rigets
udenrigs-, sikkerheds- og forsvarspolitiske interesser at give
tilladelsen, så skal energi-, forsynings og klimaministeren
meddele afslag. I så fald skal ministeren ikke gå
videre med den miljøfaglige vurdering efter § 3 a, stk.
3.
Indstillingen, som vedrører rigets udenrigs-, sikkerheds-
og forsvarspolitiske interesser, er udtryk for et frit politisk
skøn. I skønnet kan inddrages en række
forskelligartede hensyn, herunder eksempelvis hensyn til statens
sikkerhed og rigets forsvar, politiske, økonomiske og/eller
militære kapaciteter og udenrigspolitiske, herunder
europæiske og alliancemæssige, hensyn. I de
anførte overordnede hensyn kan indeholdes en lang
række mere specifikke hensyn, herunder eksempelvis betydning
for kritisk national infrastruktur, forsvarsinteresser,
geopolitiske hensyn, generelle strategiske betragtninger og den
pågældende aktørs forhold, herunder ejerskab og
finansiering. Opregningen af hensyn her er ikke
udtømmende.
Den foreslåede bestemmelse og de heri angivne hensyn kan
udelukkende inddrages for så vidt angår
rørledningsanlæg på søterritoriet, og den
foreslåede ændring indebærer således ikke
ændring ved ordningen for så vidt angår
rørledningsanlæg på kontinentalsoklen uden for
søterritoriet, jf. lovens § 4.
Ifølge den foreslåede § 3
a, stk. 2, 2. pkt., skal energi-, forsynings- og
klimaministeren indhente en indstilling fra udenrigsministeren
vedrørende rigets udenrigs-, sikkerheds- og
forsvarspolitiske interesser. Udenrigsministeren vil koordinere
udarbejdelsen af den udenrigs-, sikkerheds- og forsvarspolitiske
indstilling med justitsministeren, forsvarsministeren og energi-,
forsynings- og klimaministeren. Udenrigsministeren koordinerer
arbejdet og afgiver den endelige indstilling.
Den foreslåede § 3 a, stk. 2, 2. pkt.,
indebærer tillige, at udenrigsministerens indstilling efter
§ 3 a, stk. 2, 1. pkt., ikke er en afgørelse.
Udenrigsministeren skal derfor ikke iagttage forvaltningslovens
regler om bl.a. partshøring og begrundelse i forbindelse med
udarbejdelsen af indstillingen. Energi-, forsynings- og
klimaministeren træffer efter bestemmelsen afgørelse
og skal i relevant omfang iagttage disse regler i forbindelse med
behandlingen af ansøgningen om nedlæggelse af elkabler
og rørledninger m.v. til transport af kulbrinter på
det danske søterritorium. Indstillingen kan heller ikke
påklages til anden administrativ myndighed. Bestemmelsen skal
ses i sammenhæng med den foreslåede § 6 c, stk. 1,
hvorefter energi-, forsynings- og klimaministeren er rette
sagsøgte for søgsmål om afslag meddelt efter
§ 3 a, stk. 2.
Indstillingen, der modtages fra udenrigsministeren, skal efter
den foreslåede § 3 a, stk. 2, 3.
pkt., lægges til grund for energi-, forsynings- og
klimaministerens afgørelse. Hvis indstillingen er negativ
(»nej«), kan der efter § 3 a, stk. 2, 1. pkt.,
ikke meddeles tilladelse til nedlæggelse af det
pågældende rørledningsanlæg på
søterritoriet. I så fald må ansøgeren
ikke nedlægge det pågældende
rørledningsanlæg på søterritoriet og
må efter omstændighederne nedlægge
rørledningsanlægget uden om søterritoriet,
forudsat at der kan meddeles tilladelse hertil efter reglerne
herom. Hvis indstillingen er positiv (»ja«), skal der
efter § 3 a, stk. 3, foretages
vurdering af de miljømæssige konsekvenser m.v., jf.
bemærkningerne til denne bestemmelse nedenfor. Kompetence til
at træffe afgørelse er i alle tilfælde hos
energi-, forsynings- og klimaministeren.
Den foreslåede § 3 a, stk. 2, 3.
pkt. præciserer, at energi-, forsynings- og
klimaministeren under sagens behandling kan indhente en ny
indstilling. Bestemmelsen har betydning, hvis indstillingen fra
udenrigsministeren er positiv, og der under energi-, forsynings- og
klimaministerens miljø- og sikkerhedsmæssige vurdering
opstår behov for at indhente en ny indstilling, eksempelvis
som følge af ændrede forhold. Hvis indstillingen er
negativ, meddeler ministeren afslag, jf. ovenfor. Bestemmelsen skal
ses i sammenhæng med § 4 c, der pålægger
ansøgere og ejere af rørledningsanlæg en
oplysningspligt.
De centrale regler for nedlæggelse af
rørledningsanlæg på kontinentalsoklen uden for
søterritoriet findes i lovens §§ 4, herunder
§ 4, stk. 2, om fastsættelse af vilkår, og 4 a
(Natura 2000).
Den foreslåede § 3 a, stk. 3, 1.
pkt., bestemmer, at lovens § 4, stk. 2 og § 4 a
også gælder for tilladelser til nedlæggelse af
rørledningsanlæg på søterritoriet efter
§ 3 a, stk. 1.
Henvisningen i § 3 a, stk. 1, 1. pkt., indebærer
endvidere, at tilladelse til nedlæggelse af
rørledningsanlæg på søterritoriet efter
§ 4 a, stk. 2, jf. den foreslåede § 3 a, stk. 3,
kun kan gives, såfremt projektet ikke skader et
internationalt naturbeskyttelsesområdes integritet eller
væsentlige samfundsinteresser, herunder af social eller
økonomisk art, gør det bydende nødvendigt at
gennemføre projektet, fordi der ikke findes nogen alternativ
løsning. Det følger dog af § 4 a, stk. 3, jf.
den foreslåede § 3 a, stk. 1, at hvis der er tale om et
internationalt naturbeskyttelsesområde med en prioriteret
naturtype eller en prioriteret art, kan der kun gives tilladelse
til et projekt på søterritoriet omfattet af § 4,
stk. 2, nr. 2, såfremt dette er nødvendigt af hensyn
til menneskers sundhed, den offentlige sikkerhed eller
opnåelse af væsentlige gavnlige virkninger på
miljøet, eller andre væsentlige samfundsinteresser
gør gennemførelsen bydende nødvendig. I
medfør af § 4 a, stk. 4, jf. den foreslåede
§ 3 a, stk. 3, kan tilladelse til nedlæggelse af
rørledningsanlæg på søterritoriet efter
§ 4 a, stk. 3, nr. 2, først meddeles efter indhentet
udtalelse fra Europa-Kommissionen. Endelig følger det af
§ 4 a, stk. 5, jf. den foreslåede § 3 a, stk. 3, at
når tilladelser meddeles efter § 4, stk. 2, nr. 2, eller
stk. 3, fastsætter energi-, forsynings- og klimaministeren
passende nødvendige kompensationsforanstaltninger, herunder
ved vilkår i forbindelse med tilladelsen. Udgifter til
eventuelle kompensationsforanstaltninger dækkes af
projektansøgeren. Ministeren underretter Europa-Kommissionen
om, hvilke kompensationsforanstaltninger der træffes. De
nærmere regler findes i bekendtgørelse nr. 434 af 2.
maj 2017 om konsekvensvurdering vedrørende internationale
naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter ved
forundersøgelser, efterforskning og indvinding af
kulbrinter, lagring i undergrunden, rørledninger, m.v.
offshore.
Det fremgår udtrykkeligt af den foreslåede § 3 a, stk. 3, 3. pkt., at lovens §
4, stk. 2 også gælder for tilladelser, der meddeles
efter § 3 a, stk. 1. Den foreslåede bestemmelse
indebærer således, at der tilvejebringes en klar
lovhjemmel til, at der kan stilles de samme vilkår for
rørledningsanlæg på søterritoriet som
på kontinentalsoklen uden for søterritoriet. Reglerne
herfor findes i dag i bekendtgørelse nr. 361 af 25. april
2006 om visse rørledningsanlæg til transport af
kulbrinter på søterritoriet og på
kontinentalsoklen, der er udstedt med hjemmel i lovens § 4,
stk. 2 og § 5, stk. 3, og statens højhedsret over
søterritoriet. Ifølge § 4, stk. 2, stilles
vilkårene under hensyntagen til udforskning af soklen,
udnyttelse af dens naturforekomster, forebyggelse og
begrænsning af forurening fra rørledninger, muligheden
for at kunne reparere eksisterende kabler og rørledninger
samt for at undgå forringelse af naturtyperne og levestederne
for arterne i udpegede internationale
naturbeskyttelsesområder og forstyrrelse af de arter, for
hvilke områderne er udpeget.
Den foreslåede § 3 a, stk.
4, indeholder en bemyndigelse til energi-, forsynings- og
klimaministeren til at fastsætte nærmere regler om den
administrative behandling af ansøgninger om
nedlæggelse af elkabler og rørledninger omfattet af
§ 3 a, stk. 1. Bemyndigelsen forventes anvendt til at udstede
en bekendtgørelse, der regulerer den praktiske
fremgangsmåde for indlevering og behandling af
ansøgninger om tilladelse til nedlæggelse af elkabler
og rørledninger til transport af kulbrinter på
søterritoriet, herunder med henblik på at inddele
ansøgningsprocessen i flere trin. Bekendtgørelsen vil
træde i kraft samtidig med loven.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.3 i de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 3
Efter den gældende lovs § 4 c, 1. pkt., kan energi-,
forsynings- og klimaministeren pålægge ejere af
anlæg som nævnt i § 4, stk. 1, at meddele alle
oplysninger, som er nødvendige for behandlingen af
ansøgninger og vurderinger omfattet af §§ 4 og 4 a
samt for tilsynet med anlægget. Se nærmere om
baggrunden for bestemmelsen bemærkningerne til lov nr. 548 af
6. juni 2007.
Med den foreslåede ændring af bestemmelsen kan
energi-, forsynings- og klimaministeren pålægge ejere
af anlæg som nævnt i § 3 a, stk. 1, og § 4,
stk. 1, at meddele alle oplysninger, som er nødvendige for
behandlingen af ansøgninger og vurderinger omfattet af
§§ 3 a-4 a samt for tilsynet med anlægget.
Ændringen indebærer, at § 4 c gælder
både for ansøgninger vedrørende
rørledningsanlæg på søterritoriet og
kontinentalsoklen uden for søterritoriet. Særligt i
forhold til den udenrigs-, sikkerheds- og forsvarspolitiske
indstilling vedrørende rørledningsanlæg
på søterritoriet kan det bl.a. være relevant at
anmode ansøgeren om følgende oplysninger:
- Information og
dokumentation for ansøgerens:
- Ejerskabsforhold
(herunder juridiske personer, stemmerettigheder,
repræsentation, kontrollerende forhold, aktieejerskab, ejere
med særlige rettigheder, nationalitet etc.)
-
Virksomhedsstruktur (herunder datter/moderselskaber, registrering,
andre datterselskaber i eller med aktiviteter/aktiver i Danmark
etc.)
- Finansiering af
projektet (herunder långivere/-tagere, aktieandele, seneste
årsrapporter etc.)
- Rådgivere
(juridiske, PR, politiske, kommercielle etc.)
-
Underleverandører og entreprenører i projektet og
deres økonomiske interesser i projektet
- Detaljer
angående projektets placering og aktiviteter i forhold til
national infrastruktur og militære anlæg (herunder
anvendte havneanløb, lejede områder, permanente eller
midlertidige bygninger etc. i anlægsfasen).
- Eventuelt
samarbejde med andre nationale eller udenlandske aktører
(virksomheder, myndigheder, rådgivere etc.) i forbindelse med
projektet og eventuelle eksisterende økonomiske eller anden
type af relationer mellem ansøger og disse
aktører
- Beskrivelse af
projektets økonomiske rationale, herunder samspil med andre
projekter i Danmark eller udlandet og en vurdering af projektets
betydning for lokal og/eller national økonomi.
- En detaljeret
beskrivelse af projektets planlagte forløb og aktiviteter i
både planlægnings-, anlægs- og
operationsfaserne.
- En detaljeret
oversigt over søgsmål, konflikter eller juridiske
stridigheder både nationalt og internationalt i forbindelse
med projektet eller i forbindelse med ansøgninger om
investering i andre lande, der falder under lovgivningskrav i
relation til sikkerheds-, udenrigs-, eller forsvarspolitiske
hensyn.
- Eventuel kontakt
til andre danske myndigheder, virksomheder og/eller rådgivere
om projektet og ansøgningen.
Listen er ikke udtømmende, idet det altid vil bero
på en konkret vurdering, hvilke oplysninger der er
nødvendige for at udarbejde den udenrigs-, sikkerheds- og
forsvarspolitiske indstilling efter § 3 a, stk. 2. De
oplysninger, som ansøgere meddeler efter den
foreslåede ændring i § 4 c, 1. pkt., danner
grundlag for den oplysningspligt, der foreslås indført
i § 4 c, stk. 2. Der henvises til bemærkningerne til nr.
5.
Til nr. 4
Efter den gældende lovs § 4 c, 1. pkt., kan energi-,
forsynings- og klimaministeren pålægge en ejer af et
rørledningsanlæg at meddele alle oplysninger, der
bl.a. er nødvendige for tilsynet med anlægget. Se
nærmere om bestemmelsen i bemærkningerne til nr. 4.
Efter den foreslåede nye bestemmelse i § 4 c, stk. 2, skal ejere af
rørledningsanlæg på søterritoriet uden
ugrundet ophold og senest inden 7 arbejdsdage med virkning fra, at
ejeren er blevet bekendt med ændringen, meddele energi-,
forsynings- og klimaministeren væsentlige ændringer i
de oplysninger, som ejerne har meddelt ministeren.
Bestemmelsen pålægger ejere af
rørledningsanlæg på søterritoriet en
oplysningspligt. Bestemmelsen har til formål at sikre, at de
danske myndigheder holdes opdaterede på ændrede
forhold, der kan have betydning for den udenrigs-, sikkerheds- og
forsvarspolitiske indstilling, der blev foretaget i forbindelse med
meddelelse af tilladelse.
Til forskel fra den gældende ordning i § 4 c, 1.
pkt., aktualiseres oplysningspligten i den foreslåede §
4 c, stk. 2, uafhængigt af ministerens pålæg.
Endvidere har den nye bestemmelse til formål at skabe et
grundlag for at kunne strafsanktionere ejere af
rørledningsanlæg specifikt på
søterritoriet, hvor der af hensyn til rigets udenrigs-,
sikkerheds- og forsvarspolitiske interesser er et mere akut og
væsentligt behov for at modtage oplysninger.
Bestemmelsen gælder både under
ansøgningsprocessen og efter, der er meddelt tilladelse til
ejere. Under ansøgningsprocessen skal bestemmelsen ses i
sammenhæng med den foreslåede § 3 a, stk. 2,
sidste pkt., hvorefter energi-, forsynings- og klimaministeren kan
indhente en ny indstilling fra udenrigsministeren.
Kriteriet for oplysningspligtens indtræden er, at der er
tale om væsentlige
ændringer i de oplysninger, som ejeren har meddelt
ministeren. Hvorvidt en oplysning er væsentlig i
bestemmelsens forstand, beror på en konkret vurdering. Der er
dog en klar formodning for, at ændringer i de oplysninger,
som ejeren har meddelt ministeren i forbindelse med selve
ansøgningen, er væsentlige. Dette gælder med
særlig styrke i forhold til de oplysninger, som ejerne er
blevet pålagt at oplyse i forbindelse med ansøgningens
behandling efter § 4 c, stk. 1. Der henvises til listen af
oplysninger i bemærkningerne til nr. 3.
Det tidsmæssige kriterium uden
ugrundet ophold er tilsvarende et fleksibelt kriterium, der
skal bedømmes i lyset af de konkrete omstændigheder i
den enkelte sag. Under alle omstændigheder skal
ændringer ifølge bestemmelsen meddeles ministeren
inden 7 arbejdsdage.
Hvis oplysningspligten ikke overholdes, kan ejeren straffes med
bøde efter den foreslåede § 5, stk. 2, nr. 3. Der
henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 11.
Til nr. 5
Ifølge den gældende lovs § 4 d, stk. 1,
fastsætter energi-, forsynings- og klimaministeren
nærmere regler om indhold og omfang af vurderinger efter
§ 4 a, stk. 1, ansøgning om og meddelelse af
tilladelser, hvilke mindsteoplysninger og undersøgelser der
er nødvendige for at kunne foretage vurderinger efter §
4 a, stk. 1, vilkår ved meddelelse af tilladelse efter
§§ 4 og 4 a, og kompensationsforanstaltninger
vedrørende naturbeskyttelse samt om påbud.
Med den foreslåede bestemmelse fastsætter energi-,
forsynings- og klimaministeren nærmere regler om indhold og
omfang af vurderinger efter § 4 a, stk. 1, ansøgning om
og meddelelse af tilladelser, hvilke mindsteoplysninger og
undersøgelser der er nødvendige for at kunne foretage
vurderinger efter § 4 a, stk. 1, vilkår ved meddelelse
af tilladelse efter §§ 3 a-4 a,
kompensationsforanstaltninger vedrørende naturbeskyttelse
samt om påbud.
Ændringen indebærer, at hjemlen i § 4 d, stk. 1, til at fastsætte
vilkår ved meddelelse af tilladelse efter § 4 a, stk. 1,
udtrykkeligt omfatter både rørledningsanlæg
på søterritoriet og kontinentalsoklen uden for
søterritoriet. Ændringen medfører ikke reelle
ændringer i forhold til gældende ret, idet reglerne
blot hidtil har været reguleret i bekendtgørelse nr.
434 af 2. maj 2017, der er udstedt med hjemmel i bl.a.
kontinentalsokkellovens § 4 d og statens højhedsret
over søterritoriet.
Til nr. 6
Efter den gældende lovs § 4 d, stk. 2, kan energi-,
forsynings- og klimaministeren fastsætte, at der, forinden
der træffes afgørelser i medfør af §§
4-4 c, skal indhentes en udtalelse fra miljøministeren eller
en styrelse, som miljøministeren har bemyndiget hertil,
vedrørende miljø- eller naturbeskyttelsesforhold. Se
nærmere om baggrunden for bestemmelsen bemærkningerne
til lov nr. 548 af 6. juni 2007 og lov nr. 427 af 18. maj 2016.
Med den foreslåede ændring af § 4 d, stk. 2, kan energi-, forsynings-
og klimaministeren fastsætte, at der, forinden der
træffes afgørelser i medfør af §§ 3
a-4 c, skal indhentes en udtalelse fra miljøministeren eller
en styrelse, som miljøministeren har bemyndiget hertil,
vedrørende miljø- eller naturbeskyttelsesforhold.
Ændringen medfører, at energi-, forsynings- og
klimaministeren også kan indhente en udtalelse fra
miljøministeren m.v. vedrørende miljø- eller
naturbeskyttelsesforhold i forhold til
rørledningsanlæg på søterritoriet.
Virkningen af ændringen er således, at muligheden for
at indhente en udtalelse fra miljøministeren m.v. i forhold
til rørledningsanlæg på søterritoriet
ligestilles med rørledningsanlæg på
kontinentalsoklen uden for søterritoriet.
Det følger af den gældende lovs § 4 d, stk. 3,
at energi-, forsynings- og klimaministeren kan fastsætte
regler om opkrævning af betaling for udgifterne ved
myndighedernes sagsbehandling vedrørende §§ 4-4 c
og 4 e samt offentliggørelsen efter § 4 a, stk. 1. Se
nærmere om baggrunden for bestemmelsen bemærkningerne
til lov nr. 548 af 6. juni 2007 og lov nr. 427 af 18. maj 2016. De
nærmere regler for opkrævning af betaling fremgår
af bekendtgørelse nr. 1032 af 23. august 2007 om refusion af
udgifter ved myndighedernes sagsbehandling i forbindelse med
kulbrinteaktiviteter m.v.
Med den foreslåede ændring af § 4 d, stk. 3, kan energi-, forsynings-
og klimaministeren fastsætte regler om opkrævning af
betaling for udgifterne ved myndighedernes sagsbehandling
vedrørende §§ 3 a-4 c og 4 e samt
offentliggørelsen efter § 4 a, stk. 1.
Den foreslåede ændring udvider energi-, forsynings-
og klimaministerens adgang til også at kunne fastsætte
regler om opkrævning af betaling for udgifter til
myndighedernes behandling af ansøgninger til
nedlæggelse af rørledningsanlæg på
søterritoriet efter § 3 a.
Til nr. 7
Efter den gældende lovs § 4 e, 1. pkt., føres
tilsyn med anlæg som nævnt i § 4, stk. 1, af
energi-, forsynings- og klimaministeren. Se nærmere om
baggrunden for bestemmelsen bemærkningerne til lov nr. 548 af
6. juni 2007 og lov nr. 427 af 18. maj 2016.
Efter § 4 e, 2. pkt., kan ministeren fastsætte regler
om tilsynets udøvelse. Bl.a. med hjemmel i denne bestemmelse
er udstedt bekendtgørelse nr. 11 af 7. januar 2011 om
identifikation og udpegning af europæisk kritisk
infrastruktur på energiområdet og vurdering af behovet
for bedre beskyttelse (EPCIP-direktivet), der ifølge §
1, stk. 5, gælder for land, søterritoriet, i den
eksklusive økonomiske zone og på
kontinentalsokkelområdet.
Med den foreslåede ændring af § 4 e, 1. pkt., føres energi-,
forsynings- og klimaministeren tilsyn med anlæg som
nævnt i § 3 a, stk. 1, og § 4, stk. 1.
Ændringen medfører, at energi-, forsynings- og
klimaministerens tilsynskompetence udtrykkeligt i loven omfatter
både rørledningsanlæg på
søterritoriet og kontinentalsoklen uden for
søterritoriet.
Til nr. 8
Efter den gældende lovs § 4 f, 1. pkt., er ejeren af
et anlæg som nævnt i § 4, stk. 1,
erstatningsansvarlig for de skader, som anlægget forvolder,
selv om skaden er hændelig. Se nærmere om baggrunden
for bestemmelsen i bemærkningerne til lov nr. 548 af 6. juni
2007 og lov nr. 427 af 18. maj 2016. Lovens § 4 f, 2. pkt.,
fastslår, at energi-, forsynings- og klimaministeren kan
fastsætte nærmere regler om erstatningsansvar og
forsikring.
Med den foreslåede ændring af § 4 f, 1. pkt., er ejeren af et
rørledningsanlæg som nævnt i § 3 a, stk. 1,
og § 4, stk. 1, erstatningsansvarlig for de skader, som
anlægget forvolder, selv om skaden er hændelig.
Ændringen indebærer, at det klart fremgår af
loven, at både ejere af rørledningsanlæg
på søterritoriet og kontinentalsoklen uden for
søterritoriet er erstatningsansvarlige på objektivt
grundlag for skader, som anlægget forvolder. Bemyndigelsen i
§ 4 f, 2. pkt., vil herefter også omfatte
rørledningsanlæg på søterritoriet.
Den nye formulering medfører ikke ændringer af
gældende ret, eftersom det objektive erstatningsansvar hidtil
har fremgået af § 5, stk. 1, i bekendtgørelse nr.
361 af 25. maj 2006, der er udstedt med hjemmel i
kontinentalsokkelloven og statens højhedsret over
søterritoriet. Bekendtgørelsens § 5, stk. 3,
fastslår, at det i tilladelsen kan pålægges
ejeren at tegne forsikring til hel eller delvis dækning af
det objektive erstatningsansvar. Det forudsættes, at denne
bekendtgørelse ændres.
Til nr. 9 og 10
Det foreslås at ændre lovens henvisninger i § 5, stk. 2, nr. 1 og 2, således
at bestemmelsens sætningskæde kan fortsætte med
lovforslagets indsættelse af et nyt nr. 3 i § 5, stk. 2.
Der er således tale om konsekvensændringer som
følge af, at der indsættes nr. 3 i lovens § 5,
stk. 2, jf. bemærkningerne til nr. 11.
Til nr. 11
Efter den gældende lovs § 5, stk. 2, nr. 1 og 2,
straffes med bøde den, der overtræder vilkår i
bevillinger eller tilladelser, som er udstedt i medfør af
denne lov eller i medfør af de love, som nævnes i
§ 2, stk. 1, og § 6, eller undlader at efterkomme et
påbud meddelt efter § 4 b.
Med den foreslåede bestemmelse i § 5, stk. 2, nr. 3, gives der hjemmel
til med bøde at straffe den, der undlader uden ugrundet
ophold og senest inden 7 arbejdsdage at meddele væsentlige
ændringer i indsendte oplysninger efter § 4 c, stk. 2.
De øvrige bestemmelser om bødestraf i § 5, stk.
2, nr. 1 og 2, videreføres.
Ændringen medfører, at den oplysningspligt, der er
fastslået med den foreslåede § 4 c, stk. 2, kan
sanktioneres med bødestraf.
Det er alene ejere af rørledningsanlæg på
søterritoriet, der er ansvarssubjekter og således kan
straffes efter bestemmelsen. Bestemmelsen gælder også
under ansøgningsprocessen, hvis ejeren undlader at meddele
væsentlige ændringer i de oplysninger, ejeren har
meddelt ministeren, jf. den foreslåede § 4 c, stk. 2.
Med hensyn til gerningsindholdet henvises til bemærkningerne
til nr. 4.
Som eksempel på en situation, der vil kunne straffes efter
bestemmelsen, kan nævnes det tilfælde, at ejeren af et
rørledningsanlæg på søterritoriet
undlader uden ugrundet ophold eller inden 7 arbejdsdage at give
meddelelse om, at ejeren har udskiftet underleverandør
på det pågældende rørledningsanlæg.
Det forudsætter dog, at denne oplysning tidligere har
været meddelt til ministeren, hvilket den typisk vil
være. Der henvises til eksemplerne på oplysninger, der
fremgår af bemærkningerne til § 1, nr. 3.
Til nr. 12
Efter den gældende lovs § 6 a, stk. 1, kan enhver med
en væsentlig og individuel interesse i afgørelsen
klage til Energiklagenævnet over de miljømæssige
forhold i afgørelser i henhold til §§ 4 og 4 b. Se
nærmere om baggrunden for bestemmelsen bemærkningerne
til lov nr. 548 af 6. juni 2007 og lov nr. 427 af 18. maj 2016.
Med den foreslåede ændring af § 6 a, stk. 1, kan enhver med en
væsentlig og individuel interesse i afgørelsen klage
til Energiklagenævnet over afgørelser, der
træffes i henhold til loven og regler udstedt i medfør
heraf.
Den foreslåede ændring indebærer for det
første, at klageadgangen ikke kun omfatter
miljømæssige forhold som hidtil, men også f.
eks. sikkerhedsmæssige forhold. Dette gælder både
for afgørelser vedrørende
rørledningsanlæg på søterritoriet og
kontinentalsoklen.
Hidtil har afgørelser, der ikke vedrørte
miljømæssige forhold efter ulovbestemte regler om
rekurs kunnet påklages til Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet. Med ændringen kan øvrige forhold,
der berøres ved en afgørelse efter loven eller regler
udstedt i medfør heraf indbringes for
Energiklagenævnet.
Ændringen indebærer dernæst, at der skabes et
klart grundlag i loven for at klage over afgørelser
vedrørende nedlæggelse af
rørledningsanlæg på søterritoriet.
Virkningen er således, at klageadgangen i forhold til
rørledningsanlæg på søterritoriet
ligestilles med klageadgangen i forhold til
rørledningsanlæg på kontinentalsoklen uden for
søterritoriet for så vidt angår de
miljømæssige og bl.a. de sikkerhedsmæssige
forhold.
Med den foreslåede bestemmelse i § 6 a, stk. 8, kan
Energiklagenævnet ikke prøve indstillinger eller
vurderinger omfattet af § 3 a, stk. 2.
Bestemmelsen finder anvendelse på sager, hvori der
meddeles tilladelse. Bestemmelsen indebærer, at
spørgsmål og forhold, der måtte være
omfattet i § 3 a, stk. 2, ikke er en del af
Energiklagenævnets bedømmelsesgrundlag, og at
nævnet derfor ikke kan tage stilling til sådanne
forhold i forbindelse med sin afgørelse i en klagesag.
Til nr. 13
Med den foreslåede bestemmelse i § 6 a, stk. 1, 3. pkt., fastslås
det, at afgørelser om afslag på ansøgning om
tilladelse truffet i forhold til § 3 a, stk. 1 på
baggrund af en indstilling efter § 3 a, stk. 2, ikke kan
påklages administrativt. Det samme vil gælde for de
vurderinger, der ligger til grund for indstillinger.
Den foreslåede ændring indebærer, at afslag
på ansøgninger om nedlæggelse af
rørledningsanlæg på søterritoriet med
henvisning til rigets udenrigs-, sikkerheds- og forsvarspolitiske
interesser udtrykkeligt ikke kan påklages til en anden
administrativ myndighed, herunder Energiklagenævnet. Et
afslag truffet efter § 3 a, stk. 1, der er meddelte på
baggrund af vurderinger efter § 3 a, stk. 2, kan således
ikke være genstand for administrativ rekurs. Derimod vil der
være adgang til at indbringe afgørelsen for domstolene
efter den foreslåede bestemmelse i § 6 c, stk. 1.
Om baggrunden for bestemmelsen henvises til pkt. 2.3 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 14
Ifølge den foreslåede bestemmelse i § 6 c, stk. 1, kan sager, hvor der er
meddelt afslag efter § 3 a, stk. 1, indbringes for domstolene
ved at anlægge sag mod energi-, forsynings- og
klimaministeren.
Bestemmelsen medfører, at sager, hvor energi-,
forsynings- og klimaministeren har meddelt afslag på
tilladelse til at nedlægge rørledningsanlæg
på søterritoriet med henvisning til rigets udenrigs-,
sikkerheds- og forsvarspolitiske interesser, kun kan indbringes for
domstolene ved at sagsøge energi-, forsynings- og
klimaministeren. Bestemmelsen omfatter alle
typer af sager, hvor der er meddelt afslag efter § 3 a,
stk. 1.
Denne regulering af »rette sagsøgte« skal ses
i sammenhæng med den foreslåede bestemmelse i § 3
a, stk. 2, 3. pkt., hvorefter indstillingen fra udenrigsministeren
ikke er en afgørelse. Udenrigsministeren kan således
ikke sagsøges i sager omfattet af bestemmelsen, ligesom
grundlaget for udenrigsministerens indstilling, jf. § 3 a,
stk. 2, ikke forudsættes inddraget i en eventuel
domstolsprøvelse af energi-, forsynings- og klimaministerens
afgørelser om afslag i medfør af § 3 a, stk. 2.
Det samme gælder andre myndigheder, der har været
involveret i udarbejdelsen af indstillingen, med undtagelse af
energi-, forsynings- og klimaministeren.
Den foreslåede bestemmelse i § 6
c, stk. 2, bestemmer, at sager omfattet af § 6 c, stk.
1, skal anlægges inden 6 måneder efter,
afgørelsen er truffet. Senest 6 måneder efter at
afgørelsen er meddelt den pågældende, vil der
derfor skulle være indgivet en stævning. Øvrige
afgørelser efter loven vil kunne indbringes for domstolene i
overensstemmelse med grundlovens § 63.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at alle typer
af sager, hvor energi-, forsynings- og klimaministeren har meddelt
afslag på tilladelse til at nedlægge
rørledningsanlæg på søterritoriet med
henvisning til rigets udenrigs-, sikkerheds- og forsvarspolitiske
interesser, skal indbringes for domstolene inden 6 måneder
efter, at afgørelsen er truffet. En stævning
omhandlende en afgørelse efter § 3 a, stk. 1, skal
således være indgivet senest 6 måneder efter, at
afgørelsen er meddelt den pågældende. Er
afgørelsen offentligtgjort, regnes fristen dog altid fra
bekendtgørelsen.
Den foreslåede ordning er i overensstemmelse med ordningen
efter en række energi- og miljøretlige love, herunder
lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 418 af 25.
april 2016 med senere ændringer og lov om
miljøbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 966 af
23. juni 2017.
Søgsmålsfristen fastsættes af hensyn til
behovet for endelighed med hensyn den type sager, der er omfattet
af bestemmelsen.
Til §
2
Det foreslås i stk. 1, at
loven, som er erhvervsrettet, træder i kraft den 1. januar
2018 med henblik på at sikre overensstemmelse med
ikrafttrædelsestidspunktet for øvrig erhvervsrettet
lovgivning, der som udgangspunkt træder i kraft den 1. juli
eller den 1. januar.
Den foreslåede bestemmelse i §
2, stk. 2, præciserer det almindelige udgangspunkt, at
der i sager, som verserer på tidspunktet for lovens
ikrafttræden, træffes afgørelse efter de
gældende regler på afgørelsestidspunktet.
Den foreslåede ændring indebærer
således, at loven finder anvendelse ved behandling af
ansøgninger, der er modtaget før lovens
ikrafttræden, men som endnu ikke færdigbehandlet.
For sager, der ved lovens ikrafttræden er verserende, vil
der således ikke kunne træffes afgørelse,
før der er modtaget en indstilling fra udenrigsministeren
til brug for behandlingen af ansøgningen efter de
foreslåede regler. Dette gælder, selvom det måtte
medføre en forsinkelse af sagsbehandlingen.
Til §
3
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed.
Kontinentalsokkelloven gælder ikke for
Færøerne, jf. § 8 i lovbekendtgørelse nr.
1101 af 18. november 2005 med senere ændringer, men
gælder derimod for Grønland.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet finder ikke, at der er
behov for, at den foreslåede ordning aktuelt skal gælde
for Grønland eller skal kunne sættes i kraft for
Grønland. Territorialbestemmelsen indeholder på den
baggrund ikke en anordningshjemmel, hvorefter loven ved kongelig
anordning kan sættes i kraft for Grønland. Hvis der
senere måtte vise sig behov for at sætte den
foreslåede ordning i kraft for Grønland, vil det
således kræve, at dette vedtages ved en ny
lovgivningsproces herom under inddragelse af Grønlands
Selvstyre, jf. herved § 17 i lov nr. 473 af 12. juni 2009 om
Grønlands Selvstyre. Der henvises i øvrigt til
lovforslagets almindelige bemærkninger afsnit 2.3.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | §1 | | | | | | I lov om kontinentalsoklen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1101 af 18. november 2005, som
ændret ved § 2 i lov nr. 548 af 6. juni 2007, § 3i
lov nr. 1400 af 27. december 2008 og § 6 i lov nr. 427 af 18.
maj. 2016, foretages følgende ændringer: | | | | | | 1. Lovens titel affattes således: | Lov om
kontinentalsoklen | | »Lov om
kontinentalsoklen og visse rørledningsanlæg på
søterritoriet«. | | | | | | 2. Efter § 3
indsættes: | | | »§ 3 a.
Nedlæggelse af elkabler og rørledninger til transport
af kulbrinter på dansk søterritorium kræver
tilladelse meddelt af energi-, forsynings- og klimaministeren,
inden nedlæggelse påbegyndes. Stk. 2.
Tilladelse omfattet af stk. 1 kan kun meddeles, hvis det er
foreneligt med rigets udenrigs-, sikkerheds- og forsvarspolitiske
interesser. Energi-, forsynings- og klimaministeren indhenter en
indstilling herom fra udenrigsministeren. Indstillingen, der ikke
er en afgørelse, skal lægges til grund ved energi-,
forsynings- og klimaministerens afgørelse af sagen. Under
sagens behandling kan energi-, forsynings- og klimaministeren
indhente en ny indstilling. Stk. 3. §
4, stk. 2, og § 4 a gælder også for tilladelser
efter stk. 1. Stk. 4. Energi-,
forsynings- og klimaministeren fastsætter nærmere
regler om den administrative behandling af ansøgninger om
tilladelser omfattet af stk. 1.« | | | | § 4 c.
Transport- og energiministeren kan pålægge ejere af
anlæg som nævnt i § 4, stk. 1, at meddele alle
oplysninger, som er nødvendige for behandling af | | 3. I § 4 c, 1. pkt., indsættes efter
»anlæg som nævnt i«: »§ 3 a,
stk. 1, og«, og »§§ 4 og 4 a«
ændres til: »§§ 3 a-4 a«. | ansøgninger og vurdering omfattet af
§§ 4 og 4 a samt for tilsynet med anlægget.
Ministeren kan herunder pålægge anlæggets ejer at
foretage undersøgelser af nærmere bestemte
forhold. | | | 4. I § 4 c indsættes som stk. 2:
»Ejere af rørledningsanlæg på
søterritoriet skal uden ugrundet ophold og senest inden 7
arbejdsdage meddele energi-, forsynings- og klimaministeren
væsentlige ændringer i de oplysninger, som ejerne har
meddelt ministeren.« | | | | § 4 d.
Transport- og energiministeren kan fastsætte nærmere
regler om indhold og omfang af vurderinger efter § 4 a, stk.
1, ansøgningen om og meddelelse af tilladelser, hvilke
mindsteoplysninger og undersøgelser der er nødvendige
for at kunne foretage vurderinger efter § 4 a, stk. 1,
vilkår ved meddelelse af tilladelse efter §§ 4 og 4
a, kompensationsforanstaltninger vedrørende naturbeskyttelse
samt om påbud. | | 5. I § 4 d, stk. 1, ændres
»§§ 4 og 4 a« til: »§§ 3 a-4
a«. | | | 6. I § 4 d, stk. 2 og 3, ændres
»§§ 4-4 c« til: »§§ 3 a-4
c«. | Stk. 3.
Transport- og energiministeren kan fastsætte regler om
opkrævning af betaling for udgifterne ved myndighedernes
sagsbehandling vedrørende §§ 4-4 c og 4 e samt
offentliggørelsen efter § 4 a, stk. 1. | | | | | | § 4 e. Tilsyn
med anlæg som nævnte i § 4, stk. 1, føres
af transport- og energiministeren. Ministeren kan fastsætte
regler om tilsynets udøvelse. | | 7. I § 4 e, 1. pkt., indsættes efter
»anlæg som nævnt i«: »§ 3 a,
stk. 1, og«. | | | | § 4 f. Ejeren
af anlæg som nævnt i § 4, stk. 1, er
erstatningsansvarlig for de skader, som anlægget forvolder,
selv om skaden er hændelig. Transport- og energiministeren
kan fastsætte nærmere regler om erstatningsansvar og
forsikring. | | 8. I § 4 f, 1. pkt., indsættes efter
»anlæg som nævnt i«: »§ 3 a,
stk. 1, og«. | | | | § 5. Den, som
krænker statens eneret efter § 1, straffes med
bøde eller fængsel i indtil seks måneder,
medmindre anden lovgivning medfører højere
straf. | | | Stk. 2. Med
bøde straffes den, der 1) overtræder vilkår i
bevillinger eller tilladelser, som er udstedt i medfør af
denne lov eller i medfør af de love, som nævnes i
§ 2, stk. 1, og § 6, eller | | 9. I § 5, stk. 2, nr. 1, ændres
»§ 6, eller« til: »§ 6«. | 2) undlader at efterkomme et påbud
meddelt efter § 4 b Stk.
3-4. --- | | 10. I § 5, stk. 2, nr. 2, indsættes
efter »§ 4 b«: »eller«. | | 11. I § 5, stk. 2, indsættes som nr. 3: »3) undlader at meddele
væsentlige ændringer i indsendte oplysninger efter
§ 4 c, stk. 2.« | | | | § 6 a. Enhver
med væsentlig og individuel interesse i afgørelsen kan
klage til Energiklagenævnet over de miljømæssige
forhold i afgørelser i henhold til §§ 4 og 4
b. Stk. 2-7.
--- | | 12. § 6 a, stk. 1, affattes således:
»Enhver med en væsentlig og individuel interesse i
afgørelsen kan klage til Energiklagenævnet over
afgørelser truffet i henhold til loven eller regler udstedt
i medfør af loven.«--------- | | | | | | 13. I § 6 a,
indsættes som nyt stk. 8: Stk. 8.
Energiklagenævnet kan ikke prøve indstillinger
omfattet af § 3 a, stk. 2. Afslag truffet i henhold til §
3 a, stk. 1, som meddelelse på baggrund af en indstilling
efter § 3 a, stk. 2, kan ikke indbringes for anden
administrativ myndighed.« | | | | | | 14. Efter § 6
b indsættes: »§ 6 c.
Afslag efter § 3 a, stk. 1, som meddeles på baggrund af
en indstilling efter § 3 a, stk. 2, kan indbringes for
domstolene ved at anlægge sag mod energi-, forsynings- og
klimaministeren. Stk. 2.
Søgsmål til prøvelse af afslag efter stk. 1
skal være anlagt inden 6 måneder efter, at
afgørelsen er meddelt den pågældende. Er
afgørelsen offentligt bekendtgjort, regnes fristen dog altid
fra bekendtgørelsen.« | | | | | | § 2 | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2018. | | | Stk. 2. Loven
finder anvendelse ved behandling af ansøgninger om
tilladelse til nedlæggelse af rørledningsanlæg,
der før lovens ikrafttræden er modtaget, men endnu
ikke færdigbehandlet. | | | | | | § 3 | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. |
|