Skriftlig fremsættelse (4. oktober
2017)
Kulturministeren
(Mette Bock):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om udlodning af overskud
og udbytte fra lotteri
(Lovforslag nr. L 45)
Lovforslaget har til formål at
udmønte den politiske stemmeaftale af 27. januar 2017 som
blev indgået mellem regeringen, Socialdemokratiet, Dansk
Folkeparti, Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti.
Lovforslaget er et forslag til en ny
hovedlov, der skal erstatte den nuværende udlodningslov.
Formålet med udlodningsloven er som hidtil at fastsætte
fordelingen af overskuddet fra Danske Spil A/S ved udbud af lotteri
og udbyttet fra Det Danske Klasselotteri A/S.
Hovedtemaerne i den politiske stemmeaftale
og dermed i lovforslaget er en ændring af lovens
finansieringsmodel, og en grundlæggende ændring i
fordelingen af udlodningsmidlerne.
Med lovforslaget ændres
risikodelingen mellem staten og udlodningsmodtagerne fra den
tidligere 50-50 til en 60-40-riskodeling. Det betyder, at staten
fremadrettet bærer 60 pct. af risikoen og gevinsten ved
udsving i overskud og udbytte fra de to spilselskaber. Samtidig
kalibreres udlodningsloftet, der beregningsteknisk anvendes til
udmøntningen af risikodelingen mellem staten og
udlodningsmodtagerne.
Lovforslaget indeholder endvidere en
ændret fordeling af udlodningsmidlerne. Baggrunden herfor er
aftaleparternes ønske, om at sikre de faste
udlodningsmodtagere budgetsikkerhed. Udlodningsmidlerne er hidtil
blevet fordelt således, at de faste modtagere får en
procentuel andel af det samlede udlodningsbeløb. Det
årlige beløb afhænger dermed af
størrelsen på overskud og udbytte fra de to
spilselskaber, hvilket skaber usikkerhed for udlodningsmodtagerne.
Med lovforslaget foretages der en inddeling af udlodningsmodtagere
i tre grupper. Modtagerne - herunder hovedorganisationer,
foreninger, selvejende institutioner og puljer til driftsmidler - i
gruppe 1 og 2 sikres et fast beløb, der som udgangspunkt er
uafhængigt af udviklingen i overskud og udbytte fra de to
spilselskaber. Beløbene til de faste udlodningsmodtagere i
gruppe 1 og 2 reguleres årligt med forbrugerprisindekset.
Udlodningsmodtagerne i gruppe 3 - projektmidler på de seks
ministerområder - modtager den resterende del af
udlodningsbeløbet. Fordelingen i gruppe 3 sker efter en
fordelingsnøgle, hvorefter hvert ministerområde
modtager en procentuel andel af det resterende
udlodningsbeløb.
Fordelingen af midlerne sker således,
at modtagerne i gruppe 1 sikres midler før modtagerne i
gruppe 2 og 3. Modtagerne i gruppe 2 sikres midler før
modtagerne i gruppe 3 og gruppe 3 modtager den resterende del af
midlerne.
Med lovforslaget foreslås endvidere
en udfasning af støtten til
hestevæddeløbssporten. Forslaget skal ses i lyset af,
at der i forbindelse med liberaliseringen af
hestevæddeløb bliver indført et særligt
bidrag, som betales fra spiludbyderne direkte til
hestevæddeløbssporten. Sporten har imidlertid forsat
behov fra støtte fra udlodningsmidlerne i en
overgangsperiode. På den baggrund er der i medfør af
lovforslaget foreslået en overgangsperiode på fem
år, hvor hestevæddeløbssporten sikres et fast
beløb. Efter de fem år udfases støtten til
hestevæddeløbssporten over fire år. Efter
udfasningen skal der forsat gå et beløb fra
udlodningsmidlerne til breddeidræt indenfor hestesporten.
Dette beløb fastsættes i forbindelse med
udfasningen.
Det foreslås at loven træder i
kraft 1. januar 2018.
Idet jeg i øvrigt henviser til
bemærkninger til lovforslaget, skal jeg anbefale lovforslaget
til Folketingets velvillige behandling.