Fremsat den 14. november 2017 af erhvervsministeren (Brian Mikkelsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
planlægning
(Forebyggelse af skader ved
oversvømmelse eller erosion og mulighed for at etablere
kystbeskyttelsesanlæg uden tilvejebringelse af en
lokalplan)
§ 1
I lov om planlægning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1529 af 23. november 2015, som
ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 179 af 24. februar 2015,
§ 1 i lov nr. 1879 af 29. december 2015, § 15 i lov nr.
1658 af 20. december 2016 og § 1 i lov nr. 668 af 8. juni 2017
og senest ved § 14 i lov nr. 653 af 8. juni 2017, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 5 a, stk. 3, 2. pkt.
ændres »11 a, stk. 1, nr. 20« til: »11 a,
stk. 1, nr. 21«.
2. I
§ 11 a, stk. 1, indsættes
efter nr. 17 som nyt nummer:
»18)
udpegning af områder, der kan blive udsat for
oversvømmelse eller erosion, samt for etablering af
afværgeforanstaltninger til sikring mod oversvømmelse
eller erosion ved planlægning af byudvikling, særlige
tekniske anlæg, ændret arealanvendelse m.v. i de
udpegede områder,«.
Nr. 18-26 bliver herefter nr. 19-27.
3. I
§ 11 b, stk. 1, indsættes
efter nr. 13 som nyt nummer:
»14)
etablering af afværgeforanstaltninger til sikring mod
oversvømmelse eller erosion ved planlægning af
byudvikling, særlige tekniske anlæg, ændret
arealanvendelse m.v. i de udpegede områder, der kan blive
udsat for oversvømmelse eller erosion, jf. § 11 a, stk.
1, nr. 18,«.
Nr. 14 og 15 bliver herefter nr. 15 og
16.
4. I
§ 11 e, stk. 1, indsættes
efter nr. 11 som nye numre:
»12)
grundlaget for udpegning af områder, der kan blive udsat for
oversvømmelse eller erosion, jf. § 11 a, stk. 1, nr.
18,
13) etablering
af afværgeforanstaltninger til sikring mod
oversvømmelse eller erosion ved planlægning af
byudvikling, særlige tekniske anlæg, ændret
arealanvendelse, m.v. i de udpegede områder, der kan blive
udsat for oversvømmelse eller for erosion, jf. nr. 12,
14)
kommuneplanens sammenhæng med kommuneplanlægningen i
andre kommuner, for så vidt angår
afværgeforanstaltninger til sikring mod oversvømmelse
eller erosion ved planlægning af byudvikling, særlige
tekniske anlæg, ændret arealanvendelse, m.v. i de
udpegede områder, der kan blive udsat for
oversvømmelse eller for erosion, jf. nr. 12 og
13,«.
Nr. 12 og 13 bliver herefter nr. 15 og
16.
5. I
§ 13 indsættes som stk. 8 og 9:
»Stk. 8.
Ved etablering af et kystbeskyttelsesprojekt eller projekt om
ændring af et kystbeskyttelsesanlæg, jf. kapitel 1 a i
lov om kystbeskyttelse, gælder kommunalbestyrelsens pligt til
at tilvejebringe en lokalplan efter stk. 2, eller § 19, stk.
2, ikke, hvis tilvejebringelsen af en lokalplan vil forsinke
processen med etablering af kystbeskyttelsesanlægget
væsentligt, og hvis der foreligger særlige
omstændigheder, der gør, at forsinkelsen kan få
en væsentlig negativ betydning.
Stk. 9.
Kommunalbestyrelsen offentliggør beslutning om, at der ikke
tilvejebringes lokalplan ved etablering af eller ændring af
et kystbeskyttelsesanlæg, jf. stk. 8.«
6. I
§ 15, stk. 2, indsættes
efter nr. 17 som nyt nummer:
»18)
etablering af afværgeforanstaltninger til sikring mod
oversvømmelse eller erosion i områder, der kan blive
udsat for oversvømmelse eller for erosion, som betingelse
for ibrugtagning af det, som skal sikres mod
oversvømmelse,«.
Nr. 18-27 bliver herefter nr. 19-28.
7. I
§ 15 indsættes efter stk. 9
som nyt stykke:
»Stk. 10.
I et udpeget område, som kan blive udsat for
oversvømmelse eller erosion, jf. § 11 a, stk. 1, nr.
18, og hvor der planlægges for byudvikling, særlige
tekniske anlæg, ændret arealanvendelse m.v., skal der
optages bestemmelser til sikring af afværgeforanstaltninger.
Der skal desuden optages bestemmelser om, hvorvidt
afværgeforanstaltninger skal etableres før
ibrugtagning af det, som skal sikres mod
oversvømmelse.«
Stk. 10 og 11 bliver herefter stk. 11 og
12.
8. I
§ 15 a, stk. 1, ændres
»15, stk. 2, nr. 13, 21 og 24« til: »15, stk. 2,
nr. 13, 22 og 25«.
9. I
§ 15 b, stk. 2, ændres
»11 a, stk. 1, nr. 24« til: »11 a, stk. 1, nr.
25«.
10. I
§ 26, stk. 2, ændres
»15, stk. 2, nr. 19« til: »15, stk. 2, nr.
20«.
11. I
§ 37, stk. 6, nr. 2, ændres
»11 a, stk. 1, nr. 26« til: »11 a, stk. 1, nr.
27«.
12. I
§ 49, stk. 3, ændres
»15, stk. 2, nr. 22« til: »15, stk. 2, nr.
23«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. februar 2018.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
indhold | | 2.1. | Forebyggelse af
oversvømmelse og erosion | | | 2.1.1. | Gældende
ret | | | | 2.1.1.1. | Kommuneplaner | | | | 2.1.1.2. | Lokalplankataloget | | | 2.1.2. | Erhvervsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | | 2.2. | Mulighed for at
etablere kystbeskyttelsesanlæg uden tilvejebringelse af en
lokalplan | | | 2.2.1. | Gældende
ret | | | | 2.2.1.1. | Behandling af
kystbeskyttelsesprojekter efter kystbeskyttelsesloven | | | | 2.2.1.2. | Lokalplanpligt og
planprocedure | | | | 2.2.1.3. | Dispensation fra
lokalplaner og procedure | | | | 2.2.1.4. | Klageadgang | | | 2.2.2. | Erhvervsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Miljømæssige konsekvenser | 6. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 7. | Regionale
konsekvenser, herunder for landdistrikterne | 8. | Forholdet til
EU-retten | 9. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 10. | Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning
Det forventes, at Danmark i fremtiden vil
opleve mere voldsomt vejr, der kan betyde flere
oversvømmelser eller mere erosion af kysterne.
Vejrhændelser med voldsomme oversvømmelser og erosion
kan resultere i et stort udgiftspres på såvel den
offentlige som den private økonomi. Udgiftspresset kan have
økonomiske konsekvenser for bl.a. stat og kommuner,
forsikringsselskaber, Stormrådet samt private virksomheder og
borgere.
Regeringen ønsker derfor at
gennemføre en række initia?ti?ver, som
understøtter kommuner og grundejere i etablering af
omkostningseffektiv og helhedsorienteret beskyttelse mod
oversvømmelse og erosion. Initiativerne bygger på
arbejdet i et tværministerielt udvalg, som blev igangsat i
februar 2017. To af emnerne i det tværministerielle udvalg
omhandlede forslag til ændring af lov om planlægning,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1529 af 23. november 2015
(planloven). Forslaget til ændringer i planloven er
således behandlet i det tværministerielle udvalg. En
del af de øvrige initiativer, som henhører under
andre ministerier, indgår i økonomiaftalen med
kommunerne for 2018, og vil blive fremsat som lovforslag eller
gennemført på anden vis.
For at forebygge skader som følge af
oversvømmelse eller erosion foreslås det, at
kommunalbestyrelserne fremover i kommuneplanen skal udpege
områder, der kan blive udsat for oversvømmelse eller
erosion. Derudover skal kommunalbestyrelserne i kommuneplanen og
lokalplanen sikre, at der optages retningslinjer og bestemmelser om
afværgeforanstaltninger mod oversvømmelse eller
erosion ved planlægning af byudvikling, særlige
tekniske anlæg, ændret arealanvendelse m.v. i de
udpegede områder. Lovforslaget vil medføre, at
kommunernes planlægning dermed i større omfang
understøtter forebyggelsen af skader som følge af
oversvømmelse eller erosion på grund af
klimaændringer med voldsommere nedbør, kraftigere
storme, hyppigere stormflod og kombinationer af disse. Til brug for
udpegningen vil staten stille data og kortlægning til
rådighed for kommunernes planlægning.
Der foreslås samtidig krav om, at der i
kommuneplanen skal redegøres for sammenhængen med
kommuneplanlægningen i andre kommuner for så vidt
angår afværgeforanstaltningerne.
Regeringen ønsker derudover at sikre
mulighed for en forenklet og hurtigere behandling af
kystbeskyttelsessager efter lov om kystbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 78 af 19. oktober 2017
(kystbeskyttelsesloven), bl.a. ved at samle beslutningskompetencen
vedrørende etablering af kystbeskyttelsesanlæg hos
kommunerne (one stop shop) frem for den nuværende opdelte
kompetence med Kystdirektoratet. Dette initiativ er en del af
økonomiaftalen med kommunerne for 2018. Lovgivningen om
dette henhører under Miljø- og
Fødevareministeriet, og der forventes fremsat lovforslag
herom i februar 2018.
For at åbne mulighed for en hurtigere
behandling af kystbeskyttelsessager efter kystbeskyttelsesloven
foreslås det imidlertid i nogle bestemte tilfælde, at
kommunalbestyrelsen får mulighed for at fravige kravet om
tilvejebringelse af en lokalplan efter planloven ved etablering af
et kystbeskyttelsesprojekt eller projekt om ændring af et
kystbeskyttelsesanlæg. En fravigelse af lokalplanpligten
efter planloven vil kunne ske, hvis tilvejebringelsen af en
lokalplan vil forsinke processen med etablering af
kystbeskyttelsesanlægget efter kystbeskyttelsesloven
væsentligt, og hvis der foreligger særlige
omstændigheder, der gør, at forsinkelsen kan få
en væsentlig negativ betydning.
Idet planloven ikke er den eneste lovgivning,
som skal iagttages ved etablering af kystbeskyttelsesprojekter, vil
der være andre regler, som kan medføre, at
tilvejebringelse af en lokalplan ikke vil forsinke processen, idet
de andre regler også skal overholdes. Dette er f.eks.
reglerne i lov om miljømål m.v. for internationale
naturbeskyttelsesområder, jf. lovbekendtgørelse nr.
119 af 26. januar 2017, bekendtgørelse nr. 926 af 27. juni
2016 om udpegning og administration af internationale
naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter, lov
om naturbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 934 af 27.
juni 2017 og lov om miljøvurdering af planer og programmer
og af konkrete projekter (VVM), jf. lovbekendtgørelse nr.
448 af 10. maj 2017.
2. Lovforslagets
indhold
2.1. Forebyggelse
af oversvømmelse og erosion
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. Kommuneplaner
Kommuneplanen fastlægger de overordnede
mål og retningslinjer for den enkelte kommunes udvikling. En
kommuneplan er ikke juridisk bindende for en grundejer.
Kommuneplanen skal omfatte de emner, der er beskrevet i planlovens
§§ 11 a, 11 b og 11 c. Disse bestemmelser indeholder
sammen med bestemmelserne i planlovens § 11, mindstekravene
til kommuneplanens indhold. Kommuneplanen skal efter planlovens
§ 11, stk. 2, indeholde tre hovedelementer; en hovedstruktur,
retningslinjer for arealanvendelsen (også kaldet
kommuneplankataloget) og rammer for lokalplaners indhold, som er
rettet mod den efterfølgende lokalplanlægning.
Kommuneplanen skal desuden indeholde kort, der
knytter sig til kommuneplanens retningslinjer og til kommuneplanens
rammer, jf. planlovens § 11, stk. 3. Retningslinjerne for
arealanvendelsen m.v. skal relateres til kortene, dvs. at de
forskellige udpegede områder tydeligt skal fremgå af
kortet, og det skal angives, hvilke kortbilag der er grundlaget for
retningslinjernes bestemmelser.
Kommuneplanens retningslinjer er bindende for
den kommunale planlægning. Kommunalbestyrelsen skal forholde
sig til alle emner i kommuneplankataloget i planlovens § 11 a,
stk. 1, og til at retningslinjerne på en hensigtsmæssig
måde dækker hele kommunens areal og er så
præcise, at der ikke kan være tvivl om indholdet.
Det er kommunalbestyrelsen, der prioriterer
emnerne i kommuneplanens retningslinjer, herunder hvor grundigt et
emne skal behandles. For emner, som kommunalbestyrelsen ikke finder
relevante, kan det i kommuneplanens redegørelse beskrives,
hvorfor emnet ikke er behandlet nærmere i retningslinjerne.
Retningslinjerne kan enten primært være rettet mod
bestemte anlæg og aktiviteter eller mod visse
bevaringsinteresser. Efter planlovens § 11 b, stk. 2, kan en
kommune tillige fastsætte retningslinjer i kommuneplanen for
andre forhold end dem, der udtrykkeligt er nævnt i
kommuneplankataloget i § 11 a, stk. 1.
Kommuneplanens rammer for indholdet af
lokalplaner fastsættes efter planlovens § 11 b, for de
enkelte dele af kommunen med hensyn til f.eks. fordelingen af
bebyggelsen efter art og anvendelsesformål, områder for
blandede byfunktioner, bebyggelsesforhold, byfornyelse i
eksisterende bysamfund, byomdannelsesområder og anvendelsen
af vandområder.
Kommuneplanen skal ledsages af en
redegørelse for planens forudsætninger, jf. planlovens
§ 11 e, som indeholder en forklaring og begrundelse for
kommunalbestyrelsens vedtagelse af kommuneplanforslaget og for
kommunens valg mellem forskellige alternativer osv.
Redegørelsen til kommuneplanen har karakter af et
fortolkningsbidrag, der uddyber hensigten med retningslinjerne.
Idet en kommuneplan kan have konsekvenser for
en nabokommune, er det et krav, at der i redegørelsen til
kommuneplanen skal gives oplysninger om kommuneplanens
sammenhæng med kommuneplanlægningen i nabokommunerne,
jf. planlovens § 11 e, stk. 1, nr. 12. Gennem dette krav
tilsigtes en vis form for tværkommunal koordinering af f.eks.
byggeri, arealinteresser og anlæg, der rækker over
kommunegrænsen.
Alle kommuner har på baggrund af
økonomiaftalen med kommunerne for 2013 udarbejdet
klimatilpasningsplaner om bl.a. kortlægning af risikoen for
oversvømmelser i kommuneplanen eller som tillæg til
kommuneplanerne. Hjemlen var planlovens § 11 b, stk. 2, hvor
en kommune kan fastsætte retningslinjer i kommuneplanen for
andre forhold end dem, der udtrykkeligt er nævnt i
kommuneplankataloget. Hjemlen er også i dag planlovens §
11 b, stk. 2. Kommunerne indarbejdede kortlægningen i
kommuneplanens retningslinjer, rammer og redegørelse, jf.
planlovens § 11 a, stk. 1, § 11 b og § 11 e, jf.
vejledningen om klimatilpasningsplaner og klimalokalplaner.
Kommunerne kan således i dag vælge at udpege
områder, der kan blive oversvømmet eller blive udsat
for erosion i kommuneplanen. Der er imidlertid ingen pligt til at
gøre det, idet økonomiaftalen for 2013 ikke indeholdt
krav om revision af klimatilpasningsplanerne eller krav om nye
klimatilpasningsplaner.
2.1.1.2. Lokalplankataloget
Efter planlovens § 15, stk. 2,
(også kaldet lokalplankataloget) kan der i en lokalplan
optages bestemmelser om en række emner, f.eks. et
områdes anvendelse, herunder afgrænsning af
nærmere angivne arealer til f.eks. offentlige formål,
boligformål, anvendelse af de enkelte bygninger i
området, overførsel af arealer til byzone eller
sommerhusområde, de enkelte bebyggelsers beliggenhed på
grundene, bebyggelsers omfang og udformning, anvendelse og
vedligeholdelse af ubebyggede arealer, foretagelse af
afskærmningsforanstaltninger, såsom anlæg af
beplantningsbælte, støjvold, mur og lignende, som
betingelse for ibrugtagen af ny bebyggelse eller ændret
anvendelse af et ubebygget areal m.v. Lokalplankataloget indeholder
en udtømmende opregning af, hvilke forhold der kan
fastsættes lokalplanbestemmelser for. Lokalplaner er
beskrevet nærmere under afsnit 2.2.1.3.
2.1.2. Erhvervsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Vejrhændelser med voldsomme
oversvømmelser og erosion kan resultere i et stort
udgiftspres på såvel den offentlige som den private
økonomi.
For at forebygge skader som følge af
oversvømmelse eller erosion foreslås det, at
kommunalbestyrelserne fremover i kommuneplanen skal udpege
områder, der kan blive udsat for oversvømmelse eller
erosion. Derudover skal kommunalbestyrelserne i kommuneplanen og
lokalplanen sikre, at der optages retningslinjer og bestemmelser om
afværgeforanstaltninger mod oversvømmelse eller
erosion ved planlægning af byudvikling, særlige
tekniske anlæg, ændret arealanvendelse m.v. i de
udpegede områder.
Lovforslaget vil medføre, at
kommunernes planlægning dermed i større omfang
understøtter forebyggelsen af skader som følge af
oversvømmelse eller erosion på grund af
klimaændringer med voldsommere nedbør, kraftigere
storme, hyppigere stormflod og kombinationer af disse.
Lovforslaget definerer ikke
oversvømmelse og erosion, idet reguleringen heraf
fremgår af sektorlovgivningen, f.eks. under Miljø- og
Fødevareministeriets ressort.
Det foreslås, at kommuneplankataloget i
planlovens § 11 a, stk. 1, udvides med, at kommuneplanen skal
indeholde retningslinjer om udpegning af områder, der kan
blive udsat for oversvømmelse eller erosion.
Til brug for kommunernes udpegning
(kortlægning) af områder, der kan blive udsat for
oversvømmelse, vil Kystdirektoratet udarbejde en
risikoanalyse for hele Danmarks kyststrækning. Analysen skal
klarlægge, hvilke risici der er på hvilke
strækninger, og hvilke kystbeskyttelsestiltag, der kan
være mulige løsninger på hver strækning.
Der er tale om vejledende løsningsforslag, som kan danne
udgangspunkt for kommunernes videre arbejde, såfremt
kommunerne vælger at gøre brug af forslagene.
Kommunerne er således ikke forpligtede til at følge de
vejledende løsningsforslag. Til brug for kommunernes
planlægning udarbejder DMI et klimaatlas med datamateriale
for temperatur, nedbør, ekstremnedbør, havniveau og
stormflod. Klimaatlasset udarbejdes på baggrund af DMI's egne
data og klimascenarier for dansk område baseret på FN's
klimarapporter, der offentliggøres omtrent hvert 5.
år. Desuden vil Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet og
Miljø- og Fødevareministeriet udarbejde en vejledning
for brug af klimascenarier.
Miljø- og Fødevareministeriet og
Erhvervsministeriet vil endvidere i samarbejde med Kommunernes
Landsforening udarbejde en vejledning til, hvilke data der kan
anvendes i kommunernes planlægning for bl.a. at
imødegå oversvømmelse og erosion. Vejledningen
vil fastlægge i hvilken udstrækning, kommunerne kan
bruge de data, som statslige myndigheder stiller til rådighed
samt komme med eksempler på anvendelse af data i
planlægningsmæssig sammenhæng.
Kommunerne har derudover i forbindelse med
udarbejdelsen af klimatilpasningsplanerne i medfør af
økonomiaftalen fra 2013 allerede tilvejebragt en del data
til brug for kortlægning af områder, der kan blive
udsat for oversvømmelse. Statens data kan derfor anvendes
sammen med kommunernes eksisterende oversvømmelsesdata. Idet
der ikke er krav om revision af klimatilpasningsplanerne, vil den
foreslåede bestemmelse supplere eller opdatere dele af
klimatilpasningsplanerne. Den foreslåede bestemmelse
indeholder ikke krav om værdikort eller risikokort, som var
nogle krav til klimatilpasningsplanerne i henhold til
økonomiaftalen i 2013. I forhold til
oversvømmelseskilder stiller forslaget heller ikke krav til
hvilke, som skal medtages. Men kommunerne kan med fordel medtage
samtlige oversvømmelseskilder i lighed med de eksisterende
klimatilpasningsplaner.
Det foreslås samtidig, at
kommuneplankataloget i planlovens § 11 a, stk. 1, udvides med
et krav om, at såfremt der planlægges for byudvikling,
særlige tekniske anlæg, ændret arealanvendelse
m.v. i de udpegede områder, der kan blive udsat for
oversvømmelse eller erosion, skal kommuneplanen indeholde
retningslinjer for etablering af afværgeforanstaltninger til
sikring mod oversvømmelse eller erosion i de udpegede
områder.
Ved planlægning af byudvikling,
særlige tekniske anlæg, ændret arealanvendelse
m.v. forstås f.eks. planlægning af ny bebyggelse,
tekniske anlæg som trafik- og kommunikationsanlæg,
forsynings-, miljø- og andre tekniske driftsanlæg.
Opremsningen af hvilke former for planlægning i de udpegede
områder, der kan være tale om, er ikke
udtømmende. Det vil være op til kommunalbestyrelsen at
vurdere konsekvenserne af en mulig oversvømmelse eller
erosion i forhold til økonomi, forurening, miljø,
sundhed osv. samt om, og hvordan der i de enkelte områder
skal etableres afværgeforanstaltninger.
Afværgeforanstaltninger kan f.eks.
være kystbeskyttelse, håndtering af havvand,
nedbør og vandløb eller særlige krav til
bebyggelsens placering, udformning, kote m.v.
Kommunen skal efter det foreslåede
vurdere, hvorvidt en indsats i forhold til oversvømmelse
eller erosion er nødvendig. Dette indebærer, at
kommunerne i forbindelse med deres kommuneplanlægning
foretager den nødvendige afvejning af, hvad området
skal anvendes til, og hvor påkrævet en indsats for
sikring mod oversvømmelse eller for erosion, der er i det
pågældende område. De forskellige udpegede
områder kan have forskellige behov for
afværgeforanstaltninger i forhold til, hvad der
planlægges for. Der vil f.eks. være forskellige behov
for eksempelvis sikring mod oversvømmelse af et
sportsanlæg eller en park i forhold til eksempelvis sikring
af helårsboliger eller tekniske anlæg.
Kommuneplanens rammer for
lokalplanlægning, jf. planlovens § 11 b, stk. 1,
foreslås udvidet med en bestemmelse om, at rammer for
indholdet af lokalplaner fastsættes for de enkelte dele af
kommunen med hensyn til etablering af afværgeforanstaltninger
til sikring mod oversvømmelse eller erosion ved
planlægning for byudvikling, særlige tekniske
anlæg, ændret arealanvendelse m.v. i de udpegede
områder, som kan blive udsat for oversvømmelse eller
erosion.
Det foreslås, at redegørelsen,
som skal ledsage kommuneplanen, jf. planloven s§ 11 e, stk. 1,
udvides med krav om, at såfremt der planlægges for
byudvikling, særlige tekniske anlæg, ændret
arealanvendelse m.v. i de udpegede områder, skal der
redegøres for planens forudsætninger for etablering af
afværgeforanstaltninger til sikring mod oversvømmelse
eller erosion.
Derudover foreslås det, at der skal
redegøres for kommuneplanens sammenhæng med
kommuneplanlægningen i andre kommuner for så vidt
angår afværgeforanstaltninger til sikring mod
oversvømmelse eller erosion ved planlægning af
byudvikling, særlige tekniske anlæg, ændret
arealanvendelse, m.v. i de udpegede områder, der kan blive
udsat for oversvømmelse eller erosion. Det foreslåede
er bredere end planlovens § 11 e, stk. 1, nr. 12, som kun
omhandler en kommuneplans sammenhæng med
kommuneplanlægningen i nabokommunerne, og som fortsat skal
være gældende. Begrundelsen, for at planlægning
af afværgeforanstaltninger til sikring mod
oversvømmelse foreslås også at omfatte andre
kommuner end nabokommuner, er, at etablering af
afværgeforanstaltninger i én kommune kan risikere at
forårsage utilsigtede oversvømmelser i en nabokommune,
men også i en kommune længere væk.
Det foreslås, at lokalplankataloget, jf.
planlovens § 15, stk. 2, udvides, således at
kommunalbestyrelsen får mulighed for at optage bestemmelser i
lokalplanen om etablering af afværgeforanstaltninger til
sikring mod oversvømmelse eller erosion i områder, der
kan blive udsat for oversvømmelse eller for erosion som
betingelse for ibrugtagning af det, som skal sikres mod
oversvømmelse.
Samtidig foreslås der indført et
krav om, at der skal optages bestemmelser i lokalplanen om
afværgeforanstaltninger til sikring mod oversvømmelse
eller erosion, når der planlægges for byudvikling,
særlige tekniske anlæg, ændret arealanvendelse
m.v. i de udpegede områder, der kan blive udsat for
oversvømmelse eller for erosion. Der skal desuden optages
bestemmelser om, hvorvidt afværgeforanstaltninger skal
etableres før ibrugtagning af det, som skal sikres mod
oversvømmelse.
Det vil således være et krav, at
der udarbejdes bestemmelser om afværgeforanstaltninger i
lokalplanen, såfremt der planlægges for byudvikling,
særlige tekniske anlæg, ændret arealanvendelse,
m.v. i de udpegede områder, men det er op til
kommunalbestyrelsen selv at vurdere, hvilken form for indsats for
at sikre mod oversvømmelse eller erosion i områderne
der er hensigtsmæssig og nødvendig i forhold til den
planlagte anvendelse. Kommunen kan f.eks. beslutte, at der skal
etableres regnvandsbassiner, etableres skråningsbeskyttelse,
fastsættes minimumskrav til sokkelkoter for bebyggelsen,
eller at der skal etableres diger eller højvandsmure for at
modvirke oversvømmelser fra nedbør eller
havvandsstigning eller erosion. Det er endvidere op til
kommunalbestyrelsen selv at vurdere, om
afværgeforanstaltninger skal etableres før
ibrugtagning af det, som der skal sikres mod oversvømmelse
eller erosion. Vurderingen vil bero på, hvad der skal sikres
mod oversvømmelse eller erosion.
Kommunalbestyrelsens vurdering og
planlægning vil bero på et skøn over behovet for
en indsats og over hvilke afværgeforanstaltninger, der er
mest hensigtsmæssige i det konkrete område. Dette
skøn vil skulle foretages på grundlag af foreliggende
viden og data.
Reglerne indebærer ikke, at kommunen som
planmyndighed overfor den enkelte grundejer eller andre, skal
indestå for, at de afværgeforanstaltninger, som
kommunen planlægger for, er tilstrækkelige til at sikre
mod oversvømmelse eller erosion af det
pågældende område.
Det vil derfor i almindelighed ikke kunne
få erstatningsretlige konsekvenser for kommunen, hvis det
senere måtte vise sig, at der, i modsætning til
kommunens vurdering, var behov for en indsats, eller hvis den
afværgeforanstaltning, som kommunen har planlagt for, senere
måtte vise sig ikke at være tilstrækkelig til at
sikre mod oversvømmelse eller erosion af det
pågældende område. Tilsvarende vil det i
almindelighed ikke kunne få erstatningsretlige konsekvenser
for kommunen som planmyndighed, hvis det på et senere
tidspunkt måtte vise sig, at de
afværgeforanstaltninger, som der er planlagt for, mere end
rigeligt opfylder behovet for sikring mod oversvømmelse
eller erosion.
Det bemærkes i den forbindelse, at et
opstået behov for en indsats eller ændringer i behovet
kan følge af klimaforandringer sket i perioden efter
planvedtagelsen. Hvis kommunen i forbindelse med tiltag til
realisering af en lokalplan bliver opmærksom på, at
behovet for afværgeforanstaltninger til sikring mod
oversvømmelse elle erosion har ændret sig, kan
kommunen ændre planerne eller om muligt meddele dispensation
til andre afværgeforanstaltninger i henhold til planlovens
§ 19.
Lokalplanlægning er som
udgangspunkt, udtryk for en erstatningsfri regulering af
ejendomsretten. I ganske særlige tilfælde kan en
kommunes planlægning dog indebære regulering, der
går ud over, hvad en ejer i henhold til grundlovens § 73
om ekspropriation skal tåle uden erstatning. Det
afhænger af en konkret vurdering, hvorvidt en lokalplans
bestemmelser, herunder eventuelle bestemmelser om
afværgeforanstaltninger til sikring mod oversvømmelse
eller erosion og krav om etablering heraf inden ibrugtagning,
sammenholdt med det tidligere plangrundlag og de øvrige
omstændigheder i sagen, er udtryk for en så indgribende
regulering, at der er tale om ekspropriation.
Eksempelvis udløser
lokalplanbestemmelser om afværgeforanstaltninger i form af
krav til bebyggelsens placering, udformning og/eller kote som klart
udgangspunkt ikke krav på erstatning. Tilsvarende
gælder hvis det ifølge en ny lokalplan for et
område bliver en betingelse for ibrugtagning, at der
etableres afværgeforanstaltninger til sikring mod
oversvømmelse eller erosion.
Det afhænger af en konkret
vurdering, om en lokalplan med bestemmelser om
afværgeforanstaltninger til sikring mod oversvømmelse
eller erosion kan anses for at forbeholde en ejendom eller en del
af en ejendom til et offentligt formål. Hvis det er
tilfældet, finder reglerne om overtagelse i planlovens §
48, anvendelse, herunder betingelsen i stk. 3 om, at
overtagelsespligten kun gælder, hvis det
pågældende areal ikke kan udnyttes på en
økonomisk rimelig måde i overensstemmelse med den
faktiske udnyttelse af de omkringliggende ejendomme. Hvis en
lokalplan forbeholder en ejendom eller en del af en ejendom til
afværgeforanstaltninger, som dækker behovet for sikring
mod oversvømmelse eller erosion for et større antal
ejendomme, kan grundejeren alt efter de nærmere
omstændigheder i sagen have krav på overtagelse. Der
vil eksempelvis efter en konkret vurdering kunne være krav om
overtagelse, hvis byrden i form af forbehold til
afværgeforanstaltninger rammer en grundejer, som ikke eller
kun i begrænset omfang samtidig har fordel af den udnyttelse,
som lokalplanen i øvrigt giver mulighed for.
Kommunalbestyrelsens beslutning om, hvorvidt
afværgeforanstaltninger er nødvendige og i givet fald,
hvilken afværgeforanstaltning der skal planlægges for,
samt om etablering heraf skal være en betingelse for
ibrugtagning, er ikke retlige spørgsmål, som kan
efterprøves af Planklagenævnet.
2.2. Mulighed for
at etablere kystbeskyttelsesanlæg uden tilvejebringelse af
lokalplan
2.2.1. Gældende ret
2.2.1.1. Behandling
af kystbeskyttelsesprojekter efter
kystbeskyttelsesloven
Sager om kystbeskyttelse, hvor borgerne ikke
er enige om kystbeskyttelsesprojektets detaljer, f.eks.
linjeføring eller økonomi, behandles efter
kystbeskyttelseslovens kapitel 1 a. I praksis betyder det, at
langt de fleste kystbeskyttelsesprojekter, der omfatter en
længere strækning, behandles efter lovens kapitel 1
a.
Ved behandling af en sag efter
kystbeskyttelseslovens kapitel 1 a, er det kommunalbestyrelsen, der
på baggrund af kendskab til lokale forhold, konkret vurderer,
hvordan sagens berørte parter bedst inddrages i projektet.
Det er valgfrit for kommunerne at vurdere, om der er behov for en
tidlig udtalelse hos de grundejere, der kan blive pålagt
bidragspligt, jf. kystbeskyttelseslovens § 2, stk. 1.
Ligeledes er det op til kommunalbestyrelsen at vurdere det konkrete
behov for et eller flere møder med borgere, jf.
kystbeskyttelseslovens § 3.
Såfremt kommunalbestyrelsen beslutter at
fremme sagen efter kystbeskyttelseslovens § 2 a, stk. 3, skal
denne afgørelse fremsendes til sagens parter. Denne
afgørelse kan ikke påklages til anden administrativ
myndighed.
Hvis kommunalbestyrelsen beslutter at fremme
sagen, skal det konkrete kystbeskyttelsesprojekt i høring
til alle, som kan blive pålagt bidragspligt, og til
interessenter, jf. kystbeskyttelseslovens § 18 a.
Kommunalbestyrelsen skal samtidig offentliggøre projektet.
Fristen for at indsende bemærkninger skal være mindst 4
uger fra den dag, hvor høringen er blevet
offentliggjort.
Høringsmaterialet omfatter
følgende:
- Beskrivelse af
det konkrete projekt.
- Beskrivelse af de
foranstaltninger der skal gennemføres.
- En
redegørelse for, hvordan kystbeskyttelsesforanstaltningerne
skal udføres.
- En
redegørelse for, hvordan udgifterne skal fordeles, herunder
udgifter til sagens forberedelse, forundersøgelser,
projektering, udførelse, tilsyn, drift, vedligeholdelse,
andre løbende foranstaltninger, ekspropriation og
finansiering.
-
Bidragsfordeling.
Efter høringen er afsluttet,
træffer kommunalbestyrelsen afgørelse om det konkrete
projekt. Der kan klages over afgørelsen til Miljø- og
Fødevareklagenævnet. Fristen for at klage er 4 uger
fra den dag, hvor afgørelsen er meddelt den
pågældende eller offentliggjort, jf.
kystbeskyttelseslovens § 18 a, stk. 3.
Efter udløbet af klageperioden
ansøger kommunalbestyrelsen om tilladelse til
udførelse af det konkrete vedtagne projekt hos miljø-
og fødevareministeren, jf. kystbeskyttelseslovens § 16,
stk. 1.
2.2.1.2. Lokalplanpligt samt planprocedure
Efter planlovens § 13, stk. 1, har
kommunalbestyrelsen en lokalplanret, der betyder, at
kommunalbestyrelsen som udgangspunkt altid kan tilvejebringe en
lokalplan for arealer inden for kommunens geografiske område.
En lokalplan er, til forskel fra en kommuneplan, juridisk bindende
for grundejerne. En lokalplan kan som udgangspunkt ikke
fastsætte en handlepligt, men retter sig alene mod fremtidige
forhold, og kan derfor ikke i sig selv gennemtvinge ændringer
i en eksisterende lovlig anvendelse af f.eks. en ejendom.
Det er en forudsætning for vedtagelse af
lokalplaner, at de er planlægningsmæssigt begrundede og
saglige m.v., og at de ikke strider mod overordnet
planlægning. Det fremgår nærmere af planlovens
§ 13, stk. 1, hvilke planlægningsmæssige
interesser en lokalplan ikke må stride mod. Som eksempler kan
nævnes landsplandirektiver og Natura 2000-planer, ligesom en
lokalplan skal være i overensstemmelse med kommuneplanen. Der
er derimod intet til hinder for vedtagelsen af en lokalplan, hvis
dens realisering forudsætter tilladelser m.v. efter anden
lovgivning.
Efter planlovens § 13, stk. 2, skal der
tilvejebringes en lokalplan, før der gennemføres
større udstykninger eller større bygge- eller
anlægsarbejder. Det kan derfor være en nødvendig
forudsætning for realiseringen af et konkret bygge- eller
anlægsarbejde, f.eks. et kystbeskyttelsesanlæg, at der
forinden er tilvejebragt en lokalplan.
Efter bestemmelsens forarbejder og
nævnspraksis er det et afgørende kriterium for
afgrænsningen af lokalplanpligten, om projektet vil
medføre en væsentlig ændring i det
bestående miljø. Det indebærer, at der skal
foretages en konkret vurdering af projektets konsekvenser i det
pågældende område, herunder omfanget af projektet
og konkrete visuelle, funktionelle og miljømæssige
konsekvenser i øvrigt set i forhold til områdets
karakter. Væsentlig ændret anvendelse af et tidligere
godkendt projekt kan også udløse lokalplanpligt.
Et projekt om et kystbeskyttelsesanlæg
vil kunne være lokalplanpligtigt efter planlovens § 13,
stk. 2. Tilsvarende vil ændringer af et eksisterende
kystbeskyttelsesanlæg efter omstændighederne kunne
udløse lokalplanpligt.
Et lokalplanforslag skal efter
kommunalbestyrelsens vedtagelse offentliggøres. Herefter vil
der være en frist på mindst 4 uger for
fremsættelse af indsigelser, jf. planlovens § 24, stk.
5, medmindre der er tale om forslag til lokalplaner af mindre
betydning, hvor fristen er på mindst 2 uger, jf. planlovens
§ 24, stk. 6.
Efter planlovens § 26, stk. 1, skal
kommunalbestyrelsen, samtidig med offentliggørelsen af et
lokalplanforslag, give skriftlig underretning herom til bl.a. ejere
og brugere af ejendomme, der er omfattet af planforslaget, ejere og
brugere af ejendomme uden for planforslagets
gyldighedsområde, som forslaget efter kommunalbestyrelsens
skøn har væsentlig betydning for, samt foreninger og
lignende med lokalt tilhørsforhold og klageberettigede
landsdækkende foreninger og organisationer, som over for
kommunalbestyrelsen har fremsat skriftlig anmodning om at blive
underrettet om lokalplanforslag.
Efter udløbet af høringsfristen
kan kommunalbestyrelsen vedtage lokalplanen endeligt, medmindre en
myndighed har fremsat indsigelse mod forslaget, jf. planlovens
§§ 28-29 c. Hvis en myndighed har fremsat indsigelse, kan
forslaget først vedtages, når der er opnået
enighed mellem parterne om de nødvendige ændringer,
jf. planlovens § 28, stk. 1. Hvis der rettidigt er fremsat
indsigelser mod et lokalplanforslag fra andre end myndighederne,
hvor der skal opnås enighed mellem parterne, kan vedtagelsen
af lokalplanen tidligst ske 4 uger efter udløbet af
høringsfristen, jf. planlovens § 27, stk. 1.
2.2.1.3. Dispensation fra lokalplaner
Efter planlovens § 19, stk. 1, kan
kommunalbestyrelsen dispensere fra bestemmelserne i en lokalplan,
hvis dispensationen ikke er i strid med planens principper.
Videregående afvigelser end omhandlet i planlovens § 19,
stk. 1, kan kun ske ved tilvejebringelse af en ny lokalplan, jf.
planlovens § 19, stk. 2.
Etableringen af et kystbeskyttelsesanlæg
eller ændringer af et kystbeskyttelsesanlæg kan
forudsætte en ny lokalplan som følge af strid med den
gældende lokalplans principper.
2.2.1.4. Klageadgang
I sager om tilvejebringelse af lokalplaner og
dispensationer fra gældende lokalplaner, er det alene retlige
spørgsmål, der kan klages over til
Planklagenævnet, jf. planlovens § 58, stk. 1. Det er
således overladt til kommunalbestyrelsens skøn og
vurdering at beslutte, hvad indholdet af planer og dispensationer
skal være.
Afgørelser efter planloven om
vedtagelse af lokalplaner og dispensationer fra gældende
lokalplaner, kan påklages til Planklagenævnet af enhver
med retlig interesse i sagens udfald, erhvervsministeren og visse
landsdækkende foreninger og organisationer, der har
beskyttelsen af natur og miljø eller varetagelsen af
væsentlige brugerinteresser inden for arealanvendelsen som
hovedformål, jf. planlovens § 59. Klagefristen er 4 uger
fra afgørelsen er meddelt eller offentliggjort, jf. § 2
i bekendtgørelse nr. 130 af 28. januar 2017 om udnyttelse af
tilladelser, frist for indgivelse af klage, indsendelse af klage
til Planklagenævnet og opsættende virkning af klage for
visse afgørelser truffet efter lov om planlægning og
visse andre love.
Klager om retlige spørgsmål har
ikke opsættende virkning, medmindre Planklagenævnet
konkret bestemmer det, jf. § 7 i lov om Planklagenævnet,
jf. lov nr. 1658 af 20. december 2016.
2.2.2. Erhvervsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Regeringen ønsker at sikre mulighed for
en forenklet og hurtigere behandling af kystbeskyttelsessager efter
kystbeskyttelsesloven, bl.a. ved at samle beslutningskompetencen
vedrørende etablering af kystbeskyttelsesanlæg hos
kommunerne (one stop shop) frem for den nuværende opdelte
kompetence med Kystdirektoratet. Lovgivningen om dette
henhører under Miljø- og Fødevareministeriet,
og der forventes fremsat lovforslag herom i februar 2018.
For at åbne mulighed for en hurtigere
behandling af kystbeskyttelsessager efter kystbeskyttelsesloven i
nogle bestemte tilfælde, foreslås det, at
kommunalbestyrelsen får mulighed for at fravige kravet om
tilvejebringelse af en lokalplan efter planloven ved etablering af
et kystbeskyttelsesprojekt eller projekt om ændring af et
kystbeskyttelsesanlæg.
Idet planloven ikke er den eneste lovgivning,
som skal iagttages ved etablering af kystbeskyttelsesprojekter, vil
der være andre regler, som kan medføre, at
lokalplanlægning ikke vil forsinke processen. Dette er f.eks.
reglerne i lov om miljømål m.v. for internationale
naturbeskyttelsesområder, jf. lovbekendtgørelse nr.
119 af 26. januar 2017, bekendtgørelse nr. 926 af 27. juni
2016 om udpegning og administration af internationale
naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter, lov
om naturbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 934 af 27.
juni 2017, og lov om miljøvurdering af planer og programmer
og af konkrete projekter (VVM), jf. lovbekendtgørelse nr.
448 af 10. maj 2017.
Det foreslås, at der indsættes en
ny stk. 8 i planlovens § 13, som giver kommunalbestyrelsen
mulighed for at fravige kravet om at tilvejebringe en lokalplan ved
etablering af et kystbeskyttelsesprojekt eller projekt om
ændring af et kystbeskyttelsesanlæg, jf.
kystbeskyttelseslovens kapitel 1 a, i tilfælde, hvor der er
lokalplanpligt, men hvor tilvejebringelsen af en lokalplan vil
forsinke processen med etablering af kystbeskyttelsesanlægget
væsentligt, hvis der foreligger særlige
omstændigheder, der gør, at forsinkelsen kan få
en væsentlig negativ betydning.
Den foreslåede § 13, stk. 8,
omfatter alene kystbeskyttelsesprojekter, som behandles efter
kystbeskyttelseslovens kapitel 1 a. I kystbeskyttelsesloven er der
bestemmelser, der i lighed med planloven, sikrer kommunens
høring af eksempelvis grundejere, naboer, og
interesseorganisationer i sager om kystbeskyttelsesprojekter.
Desuden kan kommunens afgørelser efter kystbeskyttelsesloven
påklages til Miljø- og
Fødevareklagenævnet. Kystbeskyttelseslovens
bestemmelser om høring og klageadgang, som fortsat er
gældende, er beskrevet nærmere under afsnit
2.2.1.1.
Den foreslåede § 13, stk. 8,
omfatter kystbeskyttelsesanlæg, hvor der ikke foreligger en
lokalplan, og hvor der er en lokalplanpligt efter planlovens §
13, stk. 2. Den foreslåede § 13, stk. 8, omfatter
endvidere kystbeskyttelsesanlæg, som er omfattet af en
eksisterende lokalplan eller byplanvedtægt, men hvor der ikke
kan gives dispensation fra en bestemmelse i lokalplanen eller
byplanvedtægten, og der derfor er et krav om efter planlovens
§ 19, stk. 2, at der tilvejebringes en ny lokalplan.
Den foreslåede § 13, stk. 8,
omfatter ikke planlægning af eventuelle tilknyttede projekter
til et kystbeskyttelsesanlæg. Disse projekter vil fortsat
enten være omfattet af kommunalbestyrelsens lokalplanret
efter planlovens § 13, stk. 1, eller lokalplanpligt efter
planlovens § 13, stk. 2.
En væsentlig forsinkelse af processen
med etablering af et kystbeskyttelsesanlæg skal
forstås, som at tilvejebringelsen af en lokalplan efter
planloven vil tage væsentlig længere tid end at
træffe afgørelse om tilladelse til et
kystbeskyttelsesanlæg efter kystbeskyttelsesloven.
Kommunens behandling af tilladelse til
kystbeskyttelsesanlægget efter kystbeskyttelsesloven og
tilvejebringelse af en lokalplan efter planloven kan ske parallelt
i kommunen, således at høringsprocesser kan ske
samtidig, således at tilvejebringelsen af en lokalplan som
udgangspunkt ikke forsinker processen med etablering af et
kystbeskyttelsesanlæg.
Der kan imidlertid være konkrete grunde
til, at processen ikke kan forløbe parallelt, og at en
tilladelse til et kystbeskyttelsesanlæg kan gives hurtigere
end en gennemførelse af en lokalplanproces. Dette
gælder eksempelvis, hvis der forligger en tilladelse til et
kystbeskyttelsesanlæg, uden at der foreligger en lokalplan
for det konkrete projekt, fordi lokalplanen er blevet ophævet
af Planklagenævnet i forbindelse med en klage over
lokalplanen, og at der derfor skal udarbejdes en ny lokalplan.
Udover en væsentlig forsinkelse, skal
der desuden foreligge særlige omstændigheder, der
gør, at forsinkelsen kan få en væsentlig negativ
betydning. De særlige omstændigheder kan være af
private eller samfundsøkonomiske hensyn i forhold til
økonomi, forurening, miljø, sundhed, osv. En
særlig omstændighed vedrørende økonomi
kan f.eks. være, at der er planlagt et andet projekt samtidig
med kystbeskyttelsesprojektet, og hvor det er planlagt, at
maskinerne til det andet projekt også skal bruges til
kystbeskyttelsesprojektet, men at en forsinkelse vil
medføre, at maskinerne ikke kan bruges samtidig, hvorfor det
vil medføre en forholdsvis stor (og unødvendig)
omkostning for kystbeskyttelsesprojektet.
Bestemmelsen forudsætter, at der skal
foretages en konkret vurdering af, om betingelserne i § 13,
stk. 8, er til stede, før kommunalbestyrelsen kan
træffe beslutning om ikke at udarbejde en lokalplan for et
lokalplanpligtigt kystbeskyttelsesprojekt. Bestemmelsen vil kunne
bruges i disse særlige tilfælde.
Lovforslaget skal ses i lyset af ønsket
om at gennemføre en forenklet og hurtigere behandling af
kystbeskyttelsessager, herunder "one stop shop", hvor
beslutningskompetencen ved etablering af et
kystbeskyttelsesanlæg samles hos kommunerne frem for den
nuværende delte kompetence med Kystdirektoratet,
således at sagsbehandlingen kan blive hurtigere.
Såfremt kommunalbestyrelsen, på
baggrund af den foreslåede bestemmelse, træffer
beslutning om ikke at tilvejebringe en lokalplan, kan beslutningen
herom påklages til Planklagenævnet. Klageadgang er
beskrevet nærmere under afsnit 2.2.1.4.
Det foreslås, at der indsættes et
nyt stk. 9, i planlovens § 13, som fastsætter, at
kommunalbestyrelsen offentliggør beslutningen om, at der
ikke tilvejebringes en lokalplan om etablering af eller
ændring af et kystbeskyttelsesanlæg, som er omfattet af
stk. 8. Offentliggørelsen skal indeholde en klagevejledning.
Fristen for klage over kommunalbestyrelsens beslutning til
Planklagenævnet skal ske senest 4 uger fra
offentliggørelsestidspunktet.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget vurderes kun at få mindre
administrative konsekvenser for kommunerne i forhold til udpegning
af områder, der kan blive udsat for oversvømmelse
eller erosion, da de fleste kommuner allerede varetager dette i
deres planlægning. Derudover vurderes det, at undladelse af
at tilvejebringe en lokalplan i forbindelse med etablering af et
kystbeskyttelsesanlæg vil medføre en administrativ
lettelse i det enkelte konkrete tilfælde.
Samlet set vurderes lovforslaget at koste 0,2
mio. om året for kommunerne.
Lovforslaget medfører ikke
økonomiske og administrative konsekvenser for stat og
regioner.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget medfører ikke
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
5. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget vil have
miljømæssige konsekvenser i forhold til, at
afværgeforanstaltninger kan medføre, at vand fra det
udpegede område, som kan blive oversvømmet, evt.
afledes hen til et andet sted, som f.eks. vandløb,
søer og landområder, hvad der kan medføre
miljømæssige ændringer det nye sted.
Lovforslaget regulerer dog ikke i sig selv dette, idet reguleringen
heraf fremgår af sektorlovgivningen.
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører ingen
administrative konsekvenser for borgerne.
7. Regionale
konsekvenser, herunder for landdistrikterne
Lovforslaget kan medføre regionale
konsekvenser, herunder for landdistrikterne, i forhold til
etablering af afværgeforanstaltninger mod
oversvømmelse eller erosion, idet mange kommuner i
yderområderne ligger i lavtliggende områder, og hvor
klimaforandringer dermed er væsentlige i forhold til
oversvømmelse. Lovforslaget må derfor forventes at
have den positive konsekvens, at det kan medvirke til at forebygge
oversvømmelser.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
9. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 20. september 2017 til den 18. oktober 2017 været sendt i
høring hos følgende organisationer og myndigheder
m.v.:
Danske regioner, Kommunernes Landsforening,
alle landets kommuner, 3F - Fagligt Fælles Forbund,
92-gruppen, Advokatrådet/Advokatsamfundet, Akademikernes
Centralorganisation, Akademirådet, Akademiet for de tekniske
videnskaber, Andelsboligforeningernes
Fællesrepræsentation, Akademisk Arkitektforening,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Antenne-, Satellit- og
Kabel-tv-branchens Fællesorganisation (ASK),
Asfaltindustrien, ATV - Akademiet for de Tekniske Videnskaber,
Batteriforeningen, Bekæmpelsesmiddelrådets medlemmer,
Benzinforhandlernes Fælles repræsentation, Biokemisk
Forening, BL - Danmarks almene Boliger, Boxer TV ApS, Branchen
Forbruger-Elektronik (BFE), Branchearbejdsmiljørådet
Jord til Bord, Brancheforeningen SPT, Bryggeriforeningen, By &
Havn, BYFO - Foreningen for ejere af private fredede ejendomme i
Danmark, Bygherreforeningen, Byggeskadefonden, Byggesocietetet,
Bygningskultur Danmark, Bæredygtigt Landbrug, Canal Digital
Danmark A/S, Campingrådet, Centralorganisationen af
industriansatte i Danmark (CO-industri), Centralorganisationernes
Fællesudvalg (CFU), DAKOFA (Dansk Kompetencecenter for
Affald), Danmarks Apotekerforening, Danmarks Cykel Union, Danmarks
Fiskeriforening, Dansk Autogenbrug, Dansk Automobil Sports Union
(DASU), Dansk Bilbrancheråd, Dansk Blindesamfund, Dansk
Botanisk forening, Dansk Byggeri, Dansk
Bygningsinspektørforening, Dansk Byplanlaboratorium, Dansk
Camping Union, Dansk Cyklistforbund, Dansk Detail, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk Energi, Dansk Energi
Brancheforening, Dansk Entomologisk Forening, Dansk Erhverv, Dansk
ErhvervsFremme, Dansk Fjernvarme, Dansk Fåreavl, Dansk
Gartneri, Dansk Industri, Dansk Journalistforbund, Dansk Kano- og
Kajak Forbund, Dansk Juletræsdyrkerforening, Dansk
Jægerforbund, Dansk Landboungdom, Dansk
Landbrugsrådgivning (DLBR), Dansk Land- og Strandjagt, Dansk
Landskabsarkitektforening, Dansk Magisterforening, Dansk Metal,
Dansk Mode og Textil, Dansk Navigatørforening, Dansk
Ornitologisk Forening, Dansk Pelsdyravlerforening, Dansk
Planteværn, Dansk producentansvarssystem (DPA-System), Dansk
Retspolitisk Forening, Dansk Sejlunion, Dansk skovforening, Dansk
Solvarme Forening, Dansk Sportsdykker Forbund, Dansk Supermarked
I/S, Dansk Standard, Dansk Transport og Logistik, Dansk Vand- og
Spildevandsforening, Dansk Vandrelaug, Danske Advokater, Danske
Anlægsgartnere, Danske Arkitektvirksomheder, Danske Dagblades
Forening, Danske Designere, Danske Døves Landsforbund,
Danske Handicaporganisationer, Danske Havne, Danske Maritime,
Danske Maskinstationer og Entreprenører, Danske Medier,
Danske Overfladebehandlere, Danske Revisorer, Danske
Råstoffer, Danske Specialmedier, Danske Speditører,
Danske Svineproducenter, Danske Udlejere, DCE - Nationalt Center
for Miljø og Energi, De Danske Skytteforeninger, De
Samvirkende Købmænd, DELTA, Den Danske
Dyrlægeforening, Den Danske Landinspektørforening, Den
Danske Nationalkomité for Geologi, Det Centrale
Handicapråd, Det Danske Fjerkræråd, Det Nationale
Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning - KO0RA,
Det Ny Public Serviceråd, Det Økologiske Råd,
Det Økonomiske Råd, DHI, Dk4, DONG Energy, DR, att. :
DR Jura, Politik og Strategi, Dyrenes Beskyttelse, EHS Foreningen
af el-overfølsomme, Ejendomsforeningen Danmark, Elretur,
Energinet.dk, Energi- og Olieforum.dk, EnviNa, Erhvervslejernes
Landsorganisation og Storkøbenhavns Erhvervslejer Forening,
FAB - Foreningen af byplanlæggere, Feriehusudlejernes
Brancheforening, Ferskvandsfiskeriforeningen, Finansrådet,
Forbrugerrådet, Forbundet arkitekter og designere, FORCE
Technology, Foreningen Bevaringsværdige Bygninger, Foreningen
af Bæredygtige Byer og Bygninger, Foreningen af Danske
Biologer, Foreningen af Danske Brøndborere, Foreningen af
Danske Interaktive medier (FDIM), Foreningen af Danske
Kraftvarmeværker, Foreningen af Danske Privathavne,
Foreningen af Forlystelsesparker i Danmark, Foreningen af
Fredningsnævnsformænd i Danmark og disses suppleanter,
Foreningen af Lystbådehavne i Danmark, Foreningen af
Miljø-, plan- og naturmedarbejdere i det offentlige
(EnviNa), Foreningen af Rådgivende Ingeniører,
Foreningen for Dansk Internet Handel, Foreningen Vandværker i
Danmark, Foreningen Digitale Publicister, Foreningen for Danmarks
Fiskemel- og Fiskeolieindustri, Foreningen Ugeaviserne, Forsikring
og Pension, Friluftsrådet, Fritidshusejernes Landsforening,
FTVS - fællesrådet for tv-sendesamvirker i Danmark, GI
- GenvindingsIndustrien, Godkendt Teknologisk Service - GTS, Gold
FM/Klassisk FM ApS, Green Network, Greenpeace Danmark,
Grønne Familier, Hedeselskabet, HK Handel, HK Danmark,
HK-Kommunal, HOFOR, HORESTA, Høreforeningen,
Håndværksrådet, Ingeniørforeningen IDA,
Institut for Center Planlægning, ICP A/S, International
Transport Danmark (ITD), I/S DIGI-TV, ITEK, Kalk- og
Teglværksforeningen, Kanal Hovedstaden, Kanal 23,
Kolonihaveforbundet, Kommunalteknisk Chefforening, Kommunekemi A/S,
Kyst, Land & Fjord, Københavns Kommune - Center for
byudvikling, Landbrug & Fødevarer, LandBoUngdom,
Landdistrikternes Fællesråd, Landsforeningen af Danske
Mælkeproducenter, Landsforeningen for Bygnings- og
Landskabskultur, Landsforeningen for Gylleramte, Landsforeningen
Levende Hav, Landsforeningen Praktisk Økologi,
Landsforeningen Ældre Sagen, LO, Lejernes Landsorganisation i
Danmark, Lægemiddelindustriforeningen (LIF),
Lægeforeningen, Lønmodtagernes Dyrtidsfond, Nordicom,
Mejeriforeningen, METV - Mesopotamia TV,
Miljøbevægelsen NOAH, Miljøpartiet de
Grønne, Mobilselskabet 3, MTG A/S, Mærsk Olie &
Gas A/S, Nationalpark Thy, sekretariatet, Nationalpark Mols Bjerge,
sekretariatet, Nationalpark Vadehavet, sekretariatet, Nationalpark
Skjoldungernes Land, Natur og Ungdom, Novo Nordisk A/S,
Parcelhusejernes Landsforening, Plastindustrien, Praktiserende
Landinspektørers Forening, Radio 100, RealDania,
Realkreditforeningen, Realkreditrådet, ReturBat, Rådet
for Danske Campister, Rådet for Større Badesikkerhed,
Sammenslutningen af Danske Småøer, SBS-Net, SBS Radio
A/S, att. Jim Receveur, SBS TV A/S, Skovdyrkerforeningerne, Skov
& Landskab (Københavns Universitet),
Småskovsforeningen Danmark, Spildevandsteknisk Forening,
Statens Byggeforskningsinstitut (Aalborg Universitet), Stofa A/S,
TDC, Teknologi-Rådet, Teknologisk Institut,
Telekommunikationsindustrien, Telenor, TV 2, TV Midt Vest, TV Syd,
TV 3, Verdensnaturfonden (WWF), Verdens Skove, Viasat, Videnscenter
for Landbrug, Visit Denmark, WAOO, YOUSEE, Ældresagen,
Økologisk Landsforening, Ålborg Portland, Aalborg
Universitet, Aarhus Universitet, Arkitektskolen i Aarhus, Danmarks
Medie- og Journalisthøjskole, Danmarks Tekniske Universitet,
Aarhus Universitet, Kunstakademiets Arkitektskole,
Københavns Universitet, RUC - Roskilde Universitetscenter og
Syddansk Universitet
10. Sammenfattede skema | | Positive konsekvenser/Mindre udgifter (hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/Merudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Forslaget forventes at koste kommunerne 0,2
mio. om året. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Forslaget forventes at medføre
begrænsede positive administrative konsekvenser for
kommunerne i det omfang, bestemmelserne om fravigelse af lokalplan
anvendes. | Forslaget forventes at medføre
begrænsede negative administrative konsekvenser for
kommunerne, da de fleste kommuner varetager udpegning. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af ændringen i henhold til lovforslagets §
1, nr. 2.
Til nr.
2
Planlovens § 11 a, indeholder de emner,
som kommuneplanen skal indeholde retningslinjer om
(kommuneplankataloget).
Det foreslås, at udvide
kommuneplankataloget med en bestemmelse om kommuners udpegning af
områder, der kan blive udsat for oversvømmelse eller
erosion samt for etablering af afværgeforanstaltninger i
nærmere angivne tilfælde.
Den foreslåede § 11 a, stk. 1, nr. 18 fastsætter,
at kommuneplanen skal indeholde retningslinjer for udpegning af
områder, der kan blive udsat for oversvømmelse eller
erosion, samt for etablering af afværgeforanstaltninger til
sikring mod oversvømmelse eller erosion ved
planlægning af byudvikling, særlige tekniske
anlæg, ændret arealanvendelse, m.v. i de udpegede
områder.
Baggrunden for bestemmelsen er at forebygge
skader som følge af oversvømmelse eller erosion ved,
at kommunalbestyrelserne fremover i kommuneplanen fastsætter
retningslinjer for udpegning af områder, der kan blive udsat
for oversvømmelse eller erosion og for etablering af
afværgeforanstaltninger i de angivne tilfælde.
Kommunerne har i forbindelse med udarbejdelsen
af klimatilpasningsplanerne allerede tilvejebragt en del data til
brug for kortlægning af områder, der kan blive udsat
for oversvømmelse. Statens data kan anvendes sammen med
kommunernes eksisterende oversvømmelsesdata.
Kommunen skal efter det foreslåede
vurdere, hvorvidt en indsats i forhold til oversvømmelse
eller erosion er nødvendig. Dette indebærer, at
kommunerne i forbindelse med deres kommuneplanlægning
foretager den nødvendige afvejning af, hvad området
skal anvendes til, og hvor påkrævet en indsats for
sikring mod oversvømmelse eller for erosion, der er i det
pågældende område. De forskellige udpegede
områder kan have forskellige behov for
afværgeforanstaltninger i forhold til, hvad der
planlægges for. Der vil f.eks. være forskellige behov
for eksempelvis sikring mod oversvømmelse af et
sportsanlæg eller en park i forhold til eksempelvis sikring
af helårsboliger eller tekniske anlæg.
Ved planlægning af byudvikling,
særlige tekniske anlæg, ændret arealanvendelse,
m.v. forstås, f.eks. planlægning af ny bebyggelse,
tekniske anlæg som trafik- og kommunikationsanlæg,
forsynings-, miljø- og andre tekniske driftsanlæg.
Opremsningen af hvilke former for planlægning i de udpegede
områder, der kan være tale om, er ikke
udtømmende.
Afværgeforanstaltninger kan f.eks.
være kystbeskyttelse, håndtering af havvand,
nedbør og vandløb eller særlige krav til
bebyggelsens placering, udformning, kote, m.v.
Til nr.
3
Efter planlovens § 11 b, skal
kommuneplanen indeholde rammer for, hvad der kan bestemmes i
lokalplaner for de enkelte dele af kommunen. Der er således
en nøje sammenhæng mellem lokalplanlægningen og
kommuneplanens rammedel. Der kan ikke lokalplanlægges for
emner eller områder, der ikke er opstillet i
kommuneplanrammer.
Kommuneplanens rammer for
lokalplanlægning foreslås udvidet med en bestemmelse
om, at rammer for indholdet af lokalplaner fastsættes for de
enkelte dele af kommunen med hensyn til etablering af
afværgeforanstaltninger til sikring mod oversvømmelse
eller erosion ved planlægning af byudvikling, særlige
tekniske anlæg, ændret arealanvendelse m.v. i de
udpegede områder, der kan blive udsat for
oversvømmelse eller erosion.
Det foreslås, i § 11 b, stk. 1, nr. 14 at kommuneplanens
rammer for indholdet af lokalplaner fastsættes for de enkelte
dele af kommunen med hensyn til etablering af
afværgeforanstaltninger til sikring mod oversvømmelse
eller erosion ved planlægning af byudvikling, særlige
tekniske anlæg, ændret arealanvendelse m.v. i de
udpegede områder, der kan blive udsat for
oversvømmelse eller erosion.
Baggrunden for bestemmelsen er, at
kommuneplanen skal indeholde rammer for
afværgeforanstaltninger, således at der kan
lokalplanlægges for dette.
Ved forståelsen af byudvikling,
særlige tekniske anlæg, ændret arealanvendelse,
m.v. samt afværgeforanstaltninger henvises til
bemærkningerne under § 1, nr. 2.
Til nr.
4
Ifølge planlovens § 11 e, skal
kommuneplanen ledsages af en redegørelse for kommuneplanens
forudsætninger. Redegørelsen udgør baggrunden
og begrundelsen for kommunalbestyrelsens vedtagelse af
kommuneplanforslaget og er vigtig for den efterfølgende
forståelse og fortolkning af kommuneplanen.
Redegørelsen er det sted, hvor kommuneplanens indhold og
baggrund forklares.
Det foreslås, at redegørelsen,
som skal ledsage kommuneplanen, jf. planloven s§ 11 e, stk. 1,
udvides med krav om, at kommuneplanen skal ledsages af en
redegørelse for grundlaget for udpegning af områder,
der kan blive udsat for oversvømmelse eller erosion,
Den foreslåede § 11 e, stk. 1, nr. 12 fastsætter,
at kommuneplanen skal ledsages af en redegørelse for planens
forudsætninger, herunder om grundlaget for udpegning af
områder, der kan blive udsat for oversvømmelse eller
erosion.
Baggrunden for bestemmelsen er, at planens
forudsætninger, herunder grundlaget for udpegning af de
angivne områder, dermed bliver beskrevet.
Omkring udpegning og grundlag henvises til
bemærkningerne under § 1, nr. 2.
I tilknytning til § 11, e, stk. 1, nr.
12, foreslås det, at planlovens § 11 e, stk. 1, om
redegørelsen også udvides med krav om, at
kommuneplanen, såfremt der planlægges for byudvikling,
særlige tekniske anlæg, ændret arealanvendelse
m.v. i de udpegede områder, skal redegøre for planens
forudsætninger for etablering af
afværgeforanstaltninger til sikring mod oversvømmelse
eller erosion.
Den foreslåede § 11 e, stk. 1, nr. 13 fastsætter,
at kommuneplanen skal ledsages af en redegørelse for planens
forudsætninger, herunder om etablering af
afværgeforanstaltninger til sikring mod oversvømmelse
eller erosion ved planlægning af byudvikling, særlige
tekniske anlæg, ændret arealanvendelse, m.v. i de
udpegede områder, der kan blive udsat for
oversvømmelse eller for erosion.
Baggrunden for bestemmelsen er, at planens
forudsætninger, herunder om etablering af
afværgeforanstaltninger, i de angivne tilfælde, dermed
bliver beskrevet.
Ved forståelsen af byudvikling,
særlige tekniske anlæg, ændret arealanvendelse,
m.v. samt afværgeforanstaltninger, henvises til
bemærkningerne under § 1, nr. 2.
Derudover foreslås det i tilknytning til
§ 11 e, stk. 1, nr. 12 og 13, at planlovens § 11 e, stk.
1, om redegørelsen, udvides med krav om, at der skal
redegøres for kommuneplanens sammenhæng med
kommuneplanlægningen i andre kommuner, for så vidt
angår afværgeforanstaltninger til sikring mod
oversvømmelse eller erosion ved planlægning af
byudvikling, særlige tekniske anlæg, ændret
arealanvendelse, m.v. i de udpegede områder, der kan blive
udsat for oversvømmelse eller erosion.
Den foreslåede § 11 e, stk. 1, nr. 14 fastsætter,
at kommuneplanen skal ledsages af en redegørelse for planens
forudsætninger, herunder om kommuneplanens sammenhæng
med kommuneplanlægningen i andre kommuner for så vidt
angår afværgeforanstaltninger til sikring mod
oversvømmelse eller erosion ved planlægning af
byudvikling, særlige tekniske anlæg, ændret
arealanvendelse, m.v. i de udpegede områder, der kan blive
udsat for oversvømmelse eller for erosion.
Baggrunden for bestemmelsen er, at planens
forudsætninger, herunder om kommuneplanens sammenhæng
med kommuneplanlægningen i andre kommuner, dermed bliver
beskrevet.
Den foreslåede bestemmelse er bredere
end planlovens § 11 e, stk. 1, nr. 12, som kun omhandler
sammenhæng med nabokommuner, og som fortsat skal være
gældende.
Begrundelsen for at planlægning af
afværgeforanstaltninger til sikring mod oversvømmelse
foreslås også at omfatte andre kommuner end
nabokommuner, er, at etablering af afværgeforanstaltninger i
én kommune kan risikere at forårsage utilsigtede
oversvømmelser i nabokommunen, men også i en kommune
længere væk. Det er derfor vigtigt, at der
redegøres for sammenhængen ikke blot i nabokommunen,
men også i kommunerne, som ligger længere væk, og
som kan blive berørt.
Til nr.
5
Det foreslås, at der indsættes en
særlig hjemmel i § 13, stk.
8, som giver mulighed for, at kommunalbestyrelsen kan
fravige kravet om at tilvejebringe en lokalplan ved etablering
eller ændring af et kystbeskyttelsesanlæg, hvor
kystbeskyttelsesprojektet behandles efter kapitel 1 a i lov om
kystbeskyttelse, i tilfælde, hvor der er lokalplanpligt, men
hvor tilvejebringelsen af en lokalplan vil forsinke processen med
etablering af kystbeskyttelsesanlægget væsentligt, og
hvis der foreligger særlige omstændigheder, der
gør, at forsinkelsen kan få en væsentlig negativ
betydning.
Den foreslåede § 13, stk. 8 fastsætter, at ved
etablering af et kystbeskyttelsesprojekt eller projekt om
ændring af et kystbeskyttelsesanlæg, jf. kapitel 1 a i
lov om kystbeskyttelse, gælder kommunalbestyrelsens pligt til
at tilvejebringe en lokalplan efter stk. 2, eller § 19, stk.
2, ikke, hvis tilvejebringelsen af en lokalplan vil forsinke
processen med etablering af kystbeskyttelsesanlægget
væsentligt, og hvis der foreligger særlige
omstændigheder, der gør, at forsinkelsen kan få
en væsentlig negativ betydning.
Baggrunden for bestemmelsen er, at regeringen
ønsker at sikre mulighed for en forenklet og hurtigere
behandling af kystbeskyttelsessager efter kystbeskyttelsesloven.
Lovgivningen henhører under Miljø- og
Fødevareministeriet, og der forventes fremsat lovforslag
herom i februar 2018.
For at åbne mulighed for en hurtigere
behandling af kystbeskyttelsessager i nogle bestemte
tilfælde, foreslås det, at kravet om tilvejebringelse
af en lokalplan kan fraviges, således at det ikke er en
lokalplan, som forsinker kystbeskyttelsesprojektet.
Det foreslås, at bestemmelsen kun
omfatter kystbeskyttelsesprojekter, som behandles efter kapitel 1 a
i lov om kystbeskyttelse.
Det foreslås endvidere, at bestemmelsen omfatter
kystbeskyttelsesanlæg, hvor der er en lokalplanpligt efter
§ 13, stk. 2, og kystbeskyttelsesanlæg, som er omfattet
af en eksisterende lokalplan eller byplanvedtægt, men hvor
der ikke kan gives dispensation fra lokalplanen eller
byplanvedtægten, og der derfor er et krav om efter § 19,
stk. 2, at der tilvejebringes en ny lokalplan.
En væsentlig forsinkelse af processen
med etablering af et kystbeskyttelsesanlæg skal forstås
som, at tilvejebringelsen af en lokalplan efter planloven vil tage
væsentlig længere tid end at træffe
afgørelse om tilladelse til et kystbeskyttelsesanlæg
efter kystbeskyttelsesloven.
Udover en væsentlig forsinkelse skal der
desuden foreligge særlige omstændigheder, der
gør, at forsinkelsen kan få en væsentlig negativ
betydning. De særlige omstændigheder kan være af
private eller samfundsøkonomiske hensyn i forhold til
økonomi, forurening, miljø, sundhed, osv.
Bestemmelsen vil kunne bruges i disse særlige tilfælde.
En særlig omstændighed vedrørende økonomi
kan f.eks. være, at der er planlagt et andet projekt samtidig
med kystbeskyttelsesprojektet, og hvor det er planlagt, at
maskinerne til det andet projekt også skal bruges til
kystbeskyttelsesprojektet, men at en forsinkelse vil
medføre, at maskinerne ikke kan bruges samtidig, hvorfor det
vil medføre en forholdsvis stor (og unødvendig)
omkostning for kystbeskyttelsesprojektet.
Såfremt kommunalbestyrelsen
træffer beslutning om ikke at tilvejebringe en lokalplan, kan
beslutningen herom påklages til Planklagenævnet.
For at offentligheden kan blive
opmærksom på, at kommunalbestyrelsen har truffet en
sådan beslutning, således at der bliver mulighed for at
klage over beslutningen, foreslås det i tilknytning til
§ 13, stk. 8, at kommunalbestyrelsen skal offentliggøre
beslutningen.
Den foreslåede § 13, stk. 9 fastsætter, at
kommunalbestyrelsen offentliggør beslutning om, at der ikke
tilvejebringes lokalplan ved etablering af eller ændring af
et kystbeskyttelsesanlæg.
En offentliggørelse skal indeholde en
klagevejledning. Fristen for klage over kommunalbestyrelsens
beslutning til Planklagenævnet skal ske senest 4 uger fra
offentliggørelsestidspunktet.
Til nr.
6.
Planlovens § 15, stk. 2, indeholder de
emner, som der kan optages bestemmelser om i lokalplaner
(lokalplanlankataloget).
Det foreslås at udvide
lokalplankataloget med en bestemmelse om etablering af
afværgeforanstaltninger til sikring mod oversvømmelse
eller erosion i nærmere angivne tilfælde, som
betingelse for ibrugtagning af det, som skal sikres mod
oversvømmelse.
Det foreslås i § 15, stk. 2, nr. 18, at der i en
lokalplan kan optages bestemmelser om etablering af
afværgeforanstaltninger til sikring mod oversvømmelse
eller erosion i områder, der kan blive udsat for
oversvømmelse eller for erosion som betingelse for
ibrugtagning af det, som skal sikres mod oversvømmelse.
Baggrunden for bestemmelsen er at forebygge
skader som følge af oversvømmelse eller erosion ved
at skabe hjemmel til, at kommunalbestyrelserne fremover i
lokalplanen kan optage bestemmelser om
afværgeforanstaltninger som betingelse for ibrugtagning af
det, som skal sikres mod oversvømmelse.
Ved forståelsen af
afværgeforanstaltninger henvises til bemærkningerne
under § 1, nr. 7.
Til nr.
7
Det foreslås samtidig med udvidelse af
lokalplankataloget i lovforslagets § 1, nr. 6, at der
indføres et krav om, at der skal optages bestemmelser i
lokalplanen til sikring af afværgeforanstaltninger i
nærmere angivne tilfælde, og om hvorvidt
afværgeforanstaltningerne skal etableres før
ibrugtagning af det, som skal sikres mod oversvømmelse.
Den foreslåede § 15, stk. 10 fastsætter, at der i
et udpeget område, som kan blive udsat for
oversvømmelse eller erosion, og hvor der planlægges
for byudvikling, særlige tekniske anlæg, ændret
arealanvendelse, m.v., skal optages bestemmelser i lokalplanen til
sikring af afværgeforanstaltninger. Der skal desuden optages
bestemmelser om, hvorvidt afværgeforanstaltninger skal
etableres før ibrugtagning af det, som skal sikres mod
oversvømmelse.
Det vil således være et krav, at
der udarbejdes bestemmelser i lokalplanen, såfremt der
planlægges for byudvikling, særlige tekniske
anlæg, ændret arealanvendelse, m.v., men det er op til
kommunalbestyrelsen selv at vurdere, hvilken form for indsats for
at sikre mod oversvømmelse eller erosion i områderne,
der er hensigtsmæssig og nødvendig. Kommunen kan
f.eks. beslutte, at der skal etableres regnvandsbassiner, etableres
skråningsbeskyttelse, fastsættes minimumskrav til
sokkelkoter for bebyggelsen, eller at der skal etableres diger
eller højvandsmure for at modvirke oversvømmelser fra
nedbør eller havvandsstigning eller erosion. Det er
endvidere op til kommunalbestyrelsen selv at vurdere, om
afværgeforanstaltninger skal etableres før
ibrugtagning af det, som der skal sikres mod oversvømmelse
eller erosion. Vurderingen vil bero på, hvad der skal sikres
mod oversvømmelse eller erosion.
Kommunalbestyrelsens vurdering og
planlægning vil bero på et skøn over behovet for
en indsats og over hvilke afværgeforanstaltninger der er mest
hensigtsmæssige i det konkrete område. Dette
skøn vil skulle foretages på grundlag af foreliggende
viden og data.
Reglerne indebærer ikke, at kommunen som
planmyndighed, overfor den enkelte grundejer eller andre, skal
indestå for, at de afværgeforanstaltninger, som
kommunen planlægger for, er tilstrækkelige til at sikre
mod oversvømmelse eller erosion af det
pågældende område.
Ved planlægning af byudvikling,
særlige tekniske anlæg, ændret arealanvendelse,
m.v. forstås, f.eks. planlægning af ny bebyggelse,
tekniske anlæg som trafik- og kommunikationsanlæg,
forsynings-, miljø- og andre tekniske driftsanlæg.
Opremsningen af, hvilke former for planlægning i de udpegede
områder, der kan være tale om, er ikke
udtømmende.
Til nr.
8
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af ændringen i henhold til lovforslagets §
1, nr. 6.
Til nr.
9
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af ændringen i henhold til lovforslagets §
1, nr. 2.
Til nr.
10
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af ændringen i henhold til lovforslagets §
1, nr. 6.
Til nr.
11
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af ændringen i henhold til lovforslagets §
1, nr. 2.
Til nr.
12
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af ændringen i henhold til lovforslagets §
1, nr. 6.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. februar 2018.
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, da planloven ikke
gælder for Færøerne og Grønland, jf.
planlovens § 70.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om planlægning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1529 af 23. november 2015, som
ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 179 af 24. februar 2015,
§ 1 i lov nr. 1879 af 29. december 2015, § 15 i lov nr.
1658 af 20. december 2016 og § 1 i lov nr. 668 af 8. juni 2017
og senest ved § 14 i lov nr. 653 af 8. juni 2017, foretages
følgende ændringer: | | | | § 5 a.
--- Stk. 2.
--- | | | Stk. 3.
Kystnærhedszonen, […]. I kystnærhedszonen gælder
bestemmelserne i § 5 b, § 11 a, stk. 1, nr. 20, § 11
e, nr. 11, og stk. 2, § 11 f, § 16, stk. 3, § 29 og
§ 35, stk. 3. | | 1. I § 5 a, stk. 3, 2. pkt., ændres
»11 a, stk. 1, nr. 20« til: »11 a, stk. 1, nr.
21«. | | | | § 11 a.
Kommuneplanen skal indeholde retningslinjer for 1-17) --- | | | | | 2. I § 11 a, stk. 1, indsættes efter
nr. 17 som nyt nummer: »18) udpegning af områder, der
kan blive udsat for oversvømmelse eller erosion, samt for
etablering af afværgeforanstaltninger til sikring mod
oversvømmelse eller erosion ved planlægning af
byudvikling, særlige tekniske anlæg, ændret
arealanvendelse, m.v. i de udpegede områder,«. | 18) friholdelse af arealer for ny bebyggelse
eller etablering af foranstaltninger til sikring mod
oversvømmelse, når arealet er i væsentlig risiko
for oversvømmelse, jf. kapitel 2 i lov om vurdering og
styring af oversvømmelsesrisikoen fra vandløb og
søer og bekendtgørelse om vurdering og risikostyring
for oversvømmelser fra havet, fjorde eller andre dele af
søterritoriet, 19) anvendelsen af vandløb,
søer og kystvande, 20) arealanvendelsen i
kystnærhedszonen i overensstemmelse med bestemmelserne i
§ 5 a, stk. 1, og § 5 b, 21) realisering af regler eller beslutninger
efter lovens §§ 3 og 5 j, 22) beliggenheden af
omdannelseslandsbyer, 23) beliggenheden af erhvervsområder,
herunder erhvervshavne, som skal være forbeholdt
produktionsvirksomheder, transport- og logistikvirksomheder og
friholdes for anden anvendelse uden tilknytning til sådanne
virksomheder, 24) beliggenheden af konsekvensområder
omkring erhvervsområder, jf. nr. 23, 25) udpegning af op til to
transformationsområder hvert fjerde år inden for
konsekvensområder, jf. nr. 24, som er arealer, der er
belastet af støj fra eksisterende produktionsvirksomheder og
er centralt beliggende i byen, og hvor der er særlige
byudviklingsinteresser, idet der dog kan udpeges et yderligere
transformationsområde inden for den 4-årige periode,
hver gang der er givet byggetilladelse svarende til 80 pct. af
byggeretten i et af de udpegede områder, og 26) beliggenheden af konsekvensområder
omkring tekniske anlæg, vindmøller og støjende
fritidsanlæg m.v. i landzone, som skal friholdes for ny
støjfølsom anvendelse. | | Nr. 18-26 bliver herefter nr. 19-27. | | | | § 11 b.
Rammer for indholdet af lokalplaner fastsættes for de enkelte
dele af kommunen med hensyn til | | | 1-13) --- | | 3. I § 11 b, stk. 1, indsættes efter
nr. 13 som nyt nummer: »14) etablering af
afværgeforanstaltninger til sikring mod oversvømmelse
eller erosion ved planlægning af byudvikling, særlige
tekniske anlæg, ændret arealanvendelse, m.v. i de
udpegede områder, der kan blive udsat for
oversvømmelse eller erosion, jf. § 11 a, stk. 1, nr.
18,«. | 14) sikring af, at erhvervsarealer langs
motorvejen prioriteres til transport- og logistikvirksomheder og
andre transporttunge virksomheder, og 15) konsekvensområder omkring
erhvervsområder forbeholdt produktionsvirksomheder og
transformationsområder inden for
konsekvensområder. | | Nr. 14 og 15 bliver herefter nr. 15 og
16. | | | | § 11 e.
Kommuneplanen skal ledsages af en redegørelse for planens
forudsætninger, herunder om | | | 1-11) --- | | 4. I § 11 e, stk. 1, indsættes efter
nr. 11 som nye numre: »12) grundlaget for udpegning af
områder, der kan blive udsat for oversvømmelse eller
erosion, jf. § 11 a, stk. 1, nr. 18, 13) etablering af
afværgeforanstaltninger til sikring mod oversvømmelse
eller erosion ved planlægning af byudvikling, særlige
tekniske anlæg, ændret arealanvendelse, m.v. i de
udpegede områder, der kan blive udsat for
oversvømmelse eller for erosion, jf. nr. 12, 14) kommuneplanens sammenhæng med
kommuneplanlægningen i andre kommuner, for så vidt
angår afværgeforanstaltninger til sikring mod
oversvømmelse eller erosion ved planlægning af
byudvikling, særlige tekniske anlæg, ændret
arealanvendelse, m.v. i de udpegede områder, der kan blive
udsat for oversvømmelse eller for erosion, jf. nr. 12 og
13,«. | 12) kommuneplanens sammenhæng med
kommuneplanlægningen i nabokommunerne og 13) kommuneplanens sammenhæng med den
statslige trafikplan og trafikselskabernes trafikplan for offentlig
service. | | Nr. 12 og 13 bliver herefter nr. 15 og
16. | | | | § 13.
--- | | | Stk. 2-7.
--- | | 5. I § 13, indsættes som stk. 8 og 9: »Stk. 8.
Ved etablering af et kystbeskyttelsesprojekt eller projekt om
ændring af et kystbeskyttelsesanlæg, jf. kapitel 1 a i
lov om kystbeskyttelse, gælder kommunalbestyrelsens pligt til
at tilvejebringe en lokalplan efter stk. 2, eller § 19, stk.
2, ikke, hvis tilvejebringelsen af en lokalplan vil forsinke
processen med etablering af kystbeskyttelsesanlægget
væsentligt, og hvis der foreligger særlige
omstændigheder, der gør, at forsinkelsen kan få
en væsentlig negativ betydning. Stk. 9.
Kommunalbestyrelsen offentliggør beslutning om, at der ikke
tilvejebringes lokalplan ved etablering af eller ændring af
et kystbeskyttelsesanlæg, jf. stk. 8.« | | | | § 15.
--- Stk. 2. I en
lokalplan kan der optages bestemmelser om: | | | 1-17) --- | | 6. I § 15, stk. 2, indsættes efter nr.
17 som nyt nummer: »18) etablering af
afværgeforanstaltninger til sikring mod oversvømmelse
eller erosion i områder, der kan blive udsat for
oversvømmelse eller for erosion, som betingelse for
ibrugtagning af det, som skal sikres mod
oversvømmelse,«. | 18) friholdelse af et område for ny
bebyggelse, når en bebyggelse kan blive udsat for
sammenstyrtning, oversvømmelse eller anden skade, der kan
medføre fare for brugernes liv, helbred eller ejendom, 19) ophør af gyldigheden af
udtrykkeligt angivne tilstandsservitutter, hvis servituttens
opretholdelse vil være i strid med lokalplanens formål,
og hvis servitutten ikke vil bortfalde som følge af §
18, 20) sammenlægning af lejligheder i
eksisterende boligbebyggelse, 21) isolering af eksisterende
boligbebyggelse mod støj, 22) forbud mod større byggearbejder
på eksisterende bebyggelse, således at sådanne
arbejder kun kan udføres med kommunalbestyrelsens tilladelse
eller efter krav fra en offentlig myndighed med hjemmel i
lovgivningen, 23) oprettelse af haveforeninger for nye
kolonihaveområder, herunder om medlemspligt og om foreningens
ret og pligt til at vedtage bestemmelser, der skal godkendes af
kommunalbestyrelsen, om opsigelse eller ophævelse af
brugsretskontrakter og haveafståelser, 24) isolering mod støj af ny
boligbebyggelse i eksisterende boligområder eller
områder for blandede byfunktioner, jf. § 11 b, stk. 1,
nr. 2, 25) anvendelsen af vandområder i et
byomdannelsesområde, jf. § 11 d, inden for eller i
tilknytning til en havns dækkende værker, 26) udformningen af anlæg på
vandområder i et byomdannelsesområde, jf. § 11 d,
inden for eller i tilknytning til en havns dækkende
værker, herunder inddæmning og opfyldning, etablering
af faste anlæg og anbringelse af faste eller forankrede
indretninger eller genstande samt anbringelse af fartøjer,
der agtes anvendt til andet end sejlads, uddybning eller gravning
m.v., og 27) installation af anlæg til
opsamling af regnvand fra tage til brug for wc-skyl og
tøjvask i maskine som betingelse for ibrugtagning af ny
bebyggelse. Stk. 3-9.
--- | | Nr. 18-27 bliver herefter nr. 19-28. | | | 7. I § 15, indsættes efter stk. 9 som
nyt stykke: »Stk. 10.
I et udpeget område, som kan blive udsat for
oversvømmelse eller erosion, jf. § 11 a, stk. 1, nr.
18, og hvor der planlægges for byudvikling, særlige
tekniske anlæg, ændret arealanvendelse, m.v., skal der
optages bestemmelser til sikring af afværgeforanstaltninger.
Der skal desuden optages bestemmelser om, hvorvidt
afværgeforanstaltninger skal etableres, før
ibrugtagning af det, som skal sikres mod
oversvømmelse.« | Stk. 10.
Fællesanlæg som nævnt i stk. 2, nr. 12 og 16,
omfatter ikke fællesantenneanlæg til modtagelse og
distribution af tv- og radiosignaler. | | Stk. 10 og 11 bliver herefter stk. 11 og
12. | Stk. 11.
Bestemmelser i lokalplaner om tilvejebringelses- og
tilslutningspligt til fællesantenneanlæg til modtagelse
og distribution af tv- og radiosignaler eller om
grundejerforeningers pligtmæssige etablering, drift og
vedligeholdelse heraf er uden virkning. Det samme gælder
bestemmelser med tilsvarende indhold i servitutter, hvor
kommunalbestyrelsen er eneste påtaleberettigede. | | | | | | § 15 a. En
lokalplan må kun udlægge støjbelastede arealer
til støjfølsom anvendelse, hvis planen med
bestemmelser om etablering af afskærmningsforanstaltninger
mv., jf. § 15, stk. 2, nr. 13, 21 og 24, kan sikre den
fremtidige anvendelse mod støjgener. | | 8. I § 15 a,
stk. 1, ændres »15, stk. 2, nr. 13, 21 og
24« til: »15, stk. 2, nr. 13, 22 og 25«. | | | | § 15 b.
--- | | | Stk. 2. En
lokalplan kan uanset stk. 1 udlægge arealer i
konsekvensområder, jf. § 11 a, stk. 1, nr. 24, der er
belastet af lugt, støv eller anden luftforurening til
opførelse af ny bebyggelse til kontorformål og lign.,
[…]. | | 9. I § 15 b,
stk. 2, ændres »11 a, stk. 1, nr. 24« til:
»11 a, stk. 1, nr. 25«. | | | | § 26.
--- | | | Stk. 2. Hvis
forslaget indeholder bestemmelser om servitutbortfald efter §
15, stk. 2, nr. 19, skal kommunalbestyrelsen så vidt muligt,
give underretning herom til de påtaleberettigede efter
servitutdokumentet. Stk. 3.
--- | | 10. I § 26, stk.
2, ændres »15, stk. 2, nr. 19« til:
»15, stk. 2, nr. 20«. | | | | § 37.
--- Stk. 2-5.
--- Stk. 6. Der
kræves dog tilladelse […]: 1) --- | | | 2) de af kommunalbestyrelsen udpegede
konsekvensområder omkring tekniske anlæg,
vindmøller og støjende fritidsanlæg m.v., jf.
§ 11 a, stk. 1, nr. 26. | | 11. I § 37, stk.
6, nr. 2, ændres »11 a, stk. 1, nr. 26«
til: »11 a, stk. 1, nr. 27«. | | | | § 49.
--- Stk. 2.
--- | | | Stk. 3.
Bestemmelserne i stk. 1 og 2 finder tilsvarende anvendelse,
når en ejendom helt eller delvis er omfattet af et forbud mod
større byggearbejder, jf. § 15, stk. 2, nr. 22. | | 12. I § 49, stk.
3, ændres »15, stk. 2, nr. 22« til:
»15, stk. 2, nr. 23«. | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. februar
2018. |
|