Betænkning afgivet af
Udlændinge- og Integrationsudvalget den 30. januar 2018
1. Ændringsforslag
Der er stillet 6 ændringsforslag til
lovforslaget. Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 2-6, og Alternativets medlemmer af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1 om deling af
lovforslaget. Ændringsforslaget om deling er tiltrådt
af udvalget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. november
2017 og var til 1. behandling den 30. november 2017. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udlændinge-
og Integrationsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
udlændinge- og integrationsministeren sendte den 15.
september 2017 dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del - bilag
252 (folketingsåret 2016-17). Den 16. november 2017 sendte
udlændinge- og integrationsministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 10
spørgsmål til udlændinge- og
integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger
Udvalget vil
stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af
lovforslaget.
Et flertal i
udvalget (S, V, LA og KF) indstiller de under A og B nævnte
lovforslag til vedtagelse
uændret.
Et mindretal i
udvalget (EL, ALT, RV og SF) indstiller det under A nævnte
lovforslag til vedtagelse
uændret. Mindretallet indstiller det under B
nævnte lovforslag til forkastelse
ved 3. behandling.
Et andet
mindretal i udvalget (DF) indstiller de under A og B
nævnte lovforslag til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag. Hvis de af mindretallet
stillede ændringsforslag til det under A nævnte
lovforslag ikke vedtages, vil mindretallet stemme imod det under A
nævnte lovforslag ved 3. behandling.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal
(ALT), tiltrådt af et flertal
(det øvrige udvalg):
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af udlændingeloven
(Forlængelse af perioden for økonomisk sikkerhed i
ægtefællesammenføringssager)« omfattende
§ 1, nr. 1, § 2, stk. 1 og 2, og § 3.
B. »Forslag
til lov om ændring af udlændingeloven (Ophævelse
af den særlige, lette adgang til domstolsprøvelse i
sager om familiesammenføring med børn)«
omfattende § 1, nr. 2, § 2, stk. 1 og 3, og § 3.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte lovforslag
Til titlen
Af et mindretal
(DF):
2)
Undertitlen affattes således:
»(Forhøjelse af den økonomiske
sikkerhedsstillelse i sager om
familiesammenføring)«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 3]
Til § 1
3) Nr. 1
affattes således:
»1. I §
9, stk. 4, 1. pkt., ændres »50.000 kr.«
til: »100.000 kr.««
[Forhøjelse af den
økonomiske sikkerhedsstillelse]
4)
Efter nr. 1 indsættes som nye numre:
»01. I §
9, stk. 4, 3. pkt., ændres »2012-niveau«
til: »2018-niveau«, og »2013« til:
»2019«.
02. § 9,
stk. 31-34, ophæves.
Stk. 35-37 bliver herefter stk.
31-33.
03. I
§ 9, stk. 35, der bliver stk. 31,
udgår i 1. pkt. »og ved
tilmelding til danskprøven på A2-niveau, jf. stk.
32,«, og i 2. pkt. ændres
»prøverne« til: »prøven«.
04. I
§ 9, stk. 36, der bliver stk. 32,
udgår »og 32«, og to steder udgår »og
danskprøven på A2-niveau«, og i stk. 37 der bliver stk. 33, ændres
»beløbene, der er angivet i stk. 31-35« til:
»beløbet, der er angivet i stk. 31«.
05. I
§ 40 d ændres »de
prøver, der er nævnt i § 9, stk. 30 og 32«
til: »den prøve, der er nævnt i § 9, stk.
30«.
06. I
§ 48 f ændres
»danskprøven på A1-niveau og danskprøven
på A2-niveau, jf. § 9, stk. 30 og 32« til:
»danskprøven på A1-niveau, jf. § 9, stk.
30«.
07. § 48
g ophæves.«
[Afskaffelse af muligheden for
nedsættelse af den økonomiske sikkerhedsstillelse som
følge af bestået danskprøve]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte lovforslag
Til titlen
5) I
undertitlen indsættes efter
»domstolsprøvelse«: »samt klageadgang til
Udlændingenævnet«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 6]
Til § 1
6)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
52 b, stk. 1, nr. 1, ændres »§§ 9, 9
d, 9 e og 9 f« til: »§ 9, med undtagelse af stk.
1, nr. 2, § 9 d, § 9 e og § 9 f«, i stk. 1, nr. 3, ændres »§ 9,
§ 9 c, stk. 1, § 9 d, § 9 e og § 9 f«
til: »§ 9, med undtagelse af stk. 1, nr. 2, § 9 c,
stk. 1, § 9 d, § 9 e og § 9 f«, og to steder i
stk. 3 ændres »§
9,« til: »§ 9, med undtagelse af stk. 1, nr.
2,«.«
[Ophævelse af klageadgangen
til Udlændingenævnet i sager om
familiesammenføring med børn]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det
foreslås, at forslag til lov om ændring af
udlændingeloven (Forlængelse af perioden for
økonomisk sikkerhed i
ægtefællesammenføringssager og ophævelse
af den særlige, lette adgang til domstolsprøvelse i
sager om familiesammenføring med børn) deles i to
lovforslag.
Den ene del
(A) omfatter lovforslagets bestemmelser om forlængelse af
perioden for økonomisk sikkerhed i
ægtefællesammenføringssager.
Den anden del
(B) omfatter lovforslagets bestemmelser om ophævelse af den
særlige, lette adgang til domstolspr?øvelse i sager om
familiesammenføring med børn.
Til nr. 2
Der er tale om
konsekvensændring som følge af ændringsforslag
nr. 3.
Til nr. 3
Forhøjet beløb for
økonomisk sikkerhedsstillelse
Efter
udlændingelovens § 9, stk. 4, 1. pkt., skal
familiesammenføring med en ægtefælle eller
samlever, medmindre ganske særlige grunde, herunder hensynet
til familiens enhed, afgørende taler derimod, betinges af,
at den herboende person, som det påhviler at forsørge
ansøgeren, stiller økonomisk sikkerhed for 50.000 kr.
(2012-niveau) til dækning af eventuelle fremtidige offentlige
udgifter til hjælp efter lov om aktiv socialpolitik eller
integrationsloven til ansøgeren.
Ved lov nr.
601 af 14. juni 2011 blev beløbet, der skal stilles som
økonomisk sikkerhed, hævet fra 50.000 kr.
(2002-niveau) til 100.000 kr. (2011-niveau). Ved lov nr. 418 af 12.
maj 2012 blev bl.a. det beløb, der skal stilles som
økonomisk sikkerhed, tilbageført til 50.000 kr.
(2012-niveau).
Med
ændringsforslaget foreslås det, at det gældende
krav om økonomisk sikkerhedsstillelse på 50.000 kr.
med en årlig regulering efter lov om en
satsreguleringsprocent, svarende til 54.289,48 kr. i 2017-niveau,
forhøjes til et krav om økonomisk sikkerhedsstillelse
på 100.000 kr.
Perioden for
økonomisk sikkerhedsstillelse
Det fremsatte
lovforslag indeholder forslag om, at den periode, som der i
ægtefællesammenføringssager skal stilles
økonomisk sikkerhed for, fastsættes til en
afgrænset periode på 10 år.
Sikkerhedsstillelsen stilles i dag for 5 år, jf. § 6,
stk. 1, i bekendtgørelse nr. 646 af 21. juni 2012 om
sikkerhedsstillelse efter udlændingelovens § 9, stk. 4,
eller § 9 c, stk. 1, 2. pkt., jf. § 9, stk. 4, til
dækning af offentlige udgifter til hjælp efter lov om
aktiv social politik eller integrationsloven. Hvis
udlændingen ikke opnår tidsubegrænset
opholdstilladelse efter 5 år, skal sikkerhedsstilleren stille
en ny sikkerhed, eller den sikkerhedsstillelse, som allerede er
stillet, skal forlænges, jf. § 6, stk. 3, i
bekendtgørelsen.
Kravet om
økonomisk sikkerhedsstillelse ophører i dag som
udgangspunkt først, når udlændingen opnår
tidsubegrænset opholdstilladelse eller en ny
opholdstilladelse på andet grundlag, når
udlændingen er død, eller når udlændingen
er udrejst af Danmark og udlændingens opholdstilladelse er
enten udløbet, bortfaldet, inddraget eller nægtet
forlænget, jf. § 18, stk. 1, i
bekendtgørelsen.
Med
ændringsforslaget foreslås det, at lovforslagets
bestemmelser om forlængelse af perioden for økonomisk
sikkerhed i ægtefællesammenføringssager
udgår, sådan at det fortsat er udgangspunktet, at
kravet om økonomisk sikkerhedsstillelse først
ophører, når udlændingen opnår
tidsubegrænset opholdstilladelse.
Til nr. 4
Med
ændringsforslaget foreslås det, at det angivne
beløb på 100.000 kr. skal fastsættes som niveau
for 2018 og reguleres fra og med 2019 én gang årligt
den 1. januar efter satsreguleringsprocenten, jf. lov om en
satsreguleringsprocent.
Med
ændringsforslaget foreslås det endvidere, at det ikke
længere skal være muligt at få nedsat den
økonomiske sikkerhed, som stilles efter
udlændingelovens § 9, stk. 4, som følge af at
udlændingen består en danskprøve.
Til nr. 5
Der er tale om konsekvensændring som
følge af ændringsforslg nr. 6.
Til nr. 6
Efter
udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 2, kan der efter
ansøgning gives opholdstilladelse til et ugift
mindreårigt barn under 15 år af en i Danmark fastboende
person eller dennes ægtefælle, når barnet bor hos
forældremyndighedens indehaver og ikke gennem fast
samlivsforhold har stiftet selvstændig familie, og når
den i Danmark fastboende person opfylder en række yderligere
betingelser.
Udlændingestyrelsens afgørelser om afslag på
opholdstilladelse, nægtelse af forlængelse af
opholdstilladelse, inddragelse eller bortfald af en
opholdstilladelse efter § 9, stk. 1, nr. 2, kan indbringes for
Udlændingenævnet, jf. udlændingelovens § 52
b, stk. 1 og 3.
Med
ændringsforslaget foreslås det, at klageadgangen til
Udlændingenævnet over afslag på opholdstilladelse
efter udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 2, samt over
afgørelser om bortfald, inddragelse eller nægtelse af
forlængelse af en sådan tilladelse ophæves.
Det bemærkes, at de af
ændringsforslaget omfattede afgørelser herefter i
stedet vil kunne påklages til udlændinge- og
integrationsministeren, jf. udlændingelovens § 46 a.
Martin Henriksen (DF) fmd. Peter Skaarup (DF) Christian
Langballe (DF) Marie Krarup (DF) Peter Kofod Poulsen (DF) Pernille
Bendixen (DF) Marcus Knuth (V) Britt Bager (V) Preben Bang
Henriksen (V) Mads Fuglede (V) Erling Bonnesen (V) Jan E.
Jørgensen (V) Laura Lindahl (LA) Villum Christensen (LA)
Naser Khader (KF) Dan Jørgensen (S) Kaare Dybvad (S) Thomas
Jensen (S) Karen J. Klint (S) Astrid Krag (S) nfmd. Mattias Tesfaye (S) Johanne
Schmidt-Nielsen (EL) Rune Lund (EL) Carolina Magdalene Maier (ALT)
Josephine Fock (ALT) Marlene Borst Hansen (RV) Sofie Carsten
Nielsen (RV) Jacob Mark (SF) Holger K. Nielsen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | ? ?8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 95
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra udlændinge- og integrationsministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 95
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om begrundelsen for, at der i
lovforslaget opereres med en tiår?speriode og ikke med en
periode på 8 år, til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om, hvordan de
retssikkerhedsmæssige garantier for børn er sikret i
det fremsatte lovforslag m.v., til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm., om ministeren vil udarbejde et
ændringsforslag med tilhørende bemærkninger, der
sikrer, at der stilles økonomisk sikkerhed, så
længe man ikke har opnået tidsubegrænset ophold,
til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens
svar herpå | 4 | Spm., om ministeren vil udarbejde et
ændringsforslag med tilhørende bemærkninger, der
hæver garantistillelsen til 100.000 kr., sådan som det
var tilfældet forud for 2012, til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm., om ministeren vil udarbejde et
ændringsforslag med tilhørende bemærkninger, der
fjerner klageadgangen, både den nemmere klageadgang til
domstolene og klageadgangen til Udlændingenævnet, til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå | 6 | Spm., om ministeren vil udarbejde
ændringsforslag med tilhørende bemærkninger, der
adskiller muligheden for den særlig lette
domstolspr?øvelse fra den øvrige del af lovforslaget,
til udlændinge- og integrati?onsministeren, og ministerens
svar herpå | 7 | Spm., om den forlængede periode for
sikkerhedsstillelse medfører en øget årlig
udgift for forsørger i den periode, som sikkerhedsstillelsen
gælder, til udlændinge- og integrationsministeren, og
ministerens svar herpå | 8 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
kravet om sikkerhedsstillelse automatisk ophører, når
ny opholdstilladelse efter andet grundlag er givet, til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå | 9 | Spm. om, hvor mange sager om
forlængelse det drejer sig om årligt i årene 2012
til 2017, jf. bemærkningerne afsnit 2.2, til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå | 10 | Spm. om, hvor mange afgørelser der
årligt er truffet i årene 2012 til 2017 i den type
sager, som omfattes af forslagets § 1, nr. 2, om
nægtelse, bortfald og inddragelse af opholdstilladelser til
mindreårige, til udlændinge- og integrationsministeren,
og ministerens svar herpå |
|