Fremsat den 12. oktober 2018 af Kenneth Kristensen Berth (DF),
Pia Adelsteen (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Mikkel Dencker (DF),
Søren Espersen (DF),
Claus Kvist Hansen (DF),
Jan Erik Messmann (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om et årligt kvoteloft på 0-20
dispensationer for køb af sommerhuse i Danmark, når
bopælspligten ikke er opfyldt
Folketinget pålægger regeringen at
indføre en politisk bestemt kvote på 0-20
dispensationer om året for antallet af udlændinge og
udenlandske selskaber, der får Justitsministeriets tilladelse
til at erhverve sommerhus uden at opfylde pligten om fast
bopæl i Danmark.
Bemærkninger til forslaget
Forslagsstillernes begrundelse for
forslaget
Forslagsstillerne ønsker med et fastsat
kvoteloft på 0-20 dispensationer om året at reducere
antallet af dispensationer, der bliver givet af Justitsministeriet
til udenlandske statsborgere og udenlandske selskaber, der ikke
opfylder bopælspligten om fast og varig bopæl (minimum
5 års bopælspligt) i Danmark. Reglen er, at man skal
have boet 5 år i Danmark, før det er muligt at
erhverve sommerhus uden Justitsministeriets tilladelse.
Det er forslagsstillernes holdning, at det er
vigtigt at begrænse antallet af sommerhuse ejet af
udenlandske statsborgere og udenlandske selskaber, der ikke bor i
Danmark. Det skyldes knaphed på beboelsesegnede
sommerhusområder og nødvendigheden af at
begrænse sommerhusbebyggelsen, således at der ikke
bygges for tæt på havet eller i fredede
naturområder, og at der holdes en passende afstand til
nabosommerhuset. Forslagsstillerne bemærker, at en
række sommerhuse/kolonihavehuse allerede i dag anvendes som
helårsboliger, og at det er et udtryk for, at der er et
presserende behov for at sikre tilstrækkeligt med (billige)
boliger til den fastbosiddende befolkning.
Hovedreglen bør være, at
Justitsministeriet ikke skal give dispensation til, at
pengestærke udenlandske statsborgere og udenlandske selskaber
kan investere i sommerhuse i Danmark uden at have opfyldt
bopælspligten på minimum 5 års bosiddelse i
Danmark, hvilket loven foreskriver, jf. erhvervelseslovens §
1, stk. 1 (bekendtgørelse af lov om erhvervelse af fast
ejendom, LBK nr. 265 af 21. marts 2014). Bopælspligten i
erhvervelsesloven hænger uløseligt sammen med
sommerhusprotokollen (protokol nr. 32 om ejendomserhvervelse i
Danmark, 1992 (bilag til Lissabontraktaten, 2007)), og det er
derfor vigtigt, at der ikke dispenseres lemfældigt fra
bopælspligten.
Af Justitsministeriets egen opgørelse
over antallet af dispensationssager om erhvervelse af sommerhuse
fra 2007 til 2017 fremgår det, at Justitsministeriet i denne
periode har givet 1.864 tilladelser og 778 afslag, svarende til 4
pct. af samtlige sommerhushandler i Danmark i 2017 (Transport,-
Bygnings- og Boligudvalget, alm. del, svar på
spørgsmål spørgsmål 352,
folketingsåret 2017-18). Der er i perioden givet over dobbelt
så mange tilladelser som afslag. I en artikel i
JydskeVestkysten fremgår det, at ca. 6 pct. af samtlige
sommerhuse i Syd- og Sønderjylland er ejet af udenlandske
statsborgere eller udenlandske selskaber (»Så mange
sommerhuse i Syd- og Sønderjylland er ejet af
udlændinge«, JydskeVestkysten, den 19. juli 2018).
Ifølge en svensk statistik er ca. 6,5 pct. af de svenske
sommerhuse ejet af udlændinge (»Utländskt
ägende och utlandssvenskars ägende av fritidshus i
Sverige 2017«, Statistiska centralbyrån, www.scb.se,
2018).
Forslagsstillerne er ikke i tvivl om, at det
er nødvendigt, at Danmark har en restriktiv
dispensationspraksis, eftersom det er en forudsætning for, at
Danmark kan fastholde den danske særregel om sommerhuse.
Forslagsstillerne mener, at det for det
første er et problem, at Justitsministeriet giver flere
dispensationer end afslag, da det svækker den danske
sommerhusprotokol, når hovedreglen om minimum 5 års
bopælspligt i Danmark fraviges oftere, end der gives afslag.
For det andet er det et problem, at Justitsministeriets
dispensationskriterier ikke tager afsæt i
bopælskriterieriet.
Justitsministeriets dispensationskriterier
beskrives af ministeriet som værende ansøgers
familiemæssige forhold, interesse for Danmark gennem medier
eller følelsesmæssig tilknytning til en bestemt dansk
bygning. Det er kriterier, der intet har med bopælspligten at
gøre, og de bør derfor ikke indgå i en
dispensationsvurdering (Justitsministeriets kriterier uddybes
senere i bemærkningerne til forslaget). På baggrund af
de ovenfor nævnte kriterier uddeler Justitsministeriet
dispensationer til f.eks. tyske, hollandske og norske statsborgere,
der ønsker at eje et sommerhus i Danmark, men som ikke kunne
drømme om at bosætte sig her i landet, eftersom de
ønsker at beholde deres helårsbolig i hjemlandet.
Det er forslagsstillernes opfattelse, at et
politisk fastsat kvotekrav vil skærpe fokus på
bopælskriteriet og nedbringe antallet af dispensationer og
gerne således, at der gives færre dispensationer end
tilladelser. Det er vigtigt, at der er proportionalitet mellem
antallet af dispensationer og antallet af afslag, fordi det - set i
forhold til EU-retten og den danske sommerhusprotokol - ikke er
uvæsentligt, hvorvidt Justitsministeriet giver færre
dispensationer end tilladelser. Det skyldes, at
sommerhusprotokollen er en undtagelsesregel til EU-traktaterne, og
EU-Domstolen vil derfor kunne udfordre den danske
sommerhusprotokol. Hvis EU-Domstolen igen udfordrer
sommerhusprotokollen (senest i Festersensagen, C-370/05), kan man
ikke fortænke EU-Domstolen i at hæfte sig ved
Justitsministeriets mange dispensationer i forhold til afslag og
på den baggrund konkludere, at Justitsministeriet gennem
deres administrationspraksis selv har svækket hovedreglen om
5 års bopælspligt. Konklusionen hos EU-Domstolen kunne
meget vel være, at sommerhusprotokollen ikke længere
har gyldighed, fordi man nationalt har udviklet en sædvane,
hvor man dispenserer fra bopælspligten.
Forslagsstillerne gør opmærksom
på, at EU-Domstolen kun skal træffe afgørelse
til ulempe for sommerhusprotokollen én gang, for at
undtagelsen falder. Det vil ikke blive vel modtaget af
befolkningen, at et dansk EU-forbehold falder på grund af en
administrativ dispensationspraksis, som ikke har været til
debat i Folketinget.
Formålet med beslutningsforslaget er
gennem en kvoteordning at sikre, at Justitsministeriet anvender
saglige kriterier og fremadrettet kun giver dispensationer ud fra
bopælskriteriet, det vil sige, at udenlandske statsborgere og
udenlandske selskaber skal have fast og varig bopæl i Danmark
for at kunne erhverve sommerhus her i landet.
Juridiske bemærkninger
Forud for Danmarks indtræden i Det
Europæiske Fællesskab (EF) den 1. januar 1973 vedtog
Folketinget sommerhusloven, som bl.a. skulle forhindre udenlandske
statsborgere i at købe sommerhuse i Danmark. Reglen blev
indført i EU-retten i 1988 med vedtagelsen af EF's
kapitalliberaliseringsdirektiv, hvor Danmark fik indført en
midlertidig undtagelse for udlændinges ret til at erhverve
sommerhuse i Danmark (Rådets direktiv 88/361/EØF af
24. juni 1988, artikel 6, stk. 4). Undtagelsen blev bekræftet
i 1990 i de to direktiver om opholdsret for pensionister og den
såkaldte restgruppe, hvor det blev fastslået, at de nye
opholdsretsbestemmelser ikke berørte landenes gældende
regler om erhvervelse af sekundærboliger. Undtagelsesreglen
blev for Danmark gjort permanent i EU-retten med vedtagelsen af
Maastrichttraktaten i en særlig protokol om
ejendomserhvervelse i Danmark - sommerhusprotokollen - som
trådte i kraft den 1. november 1993. I protokol om
ejendomserhvervelse i Danmark står der følgende:
»Uanset
bestemmelserne i traktaten kan Danmark opretholde den
gældende lovgivning om erhvervelse af ejendomme, der ikke er
helårsboliger.«
På traktatens
ikrafttrædelsestidspunkt er »den gældende lovgivning«, som der refereres til i protokollen,
erhvervelsesloven af 1959. Erhvervelsesloven af 1959, der
videreføres i nugældende lovgivning, opstiller et
kriterie om, at udlændinge skal have fast bopæl i
Danmark i minimum 5 år for at kunne erhverve sekundær
bolig, dvs. sommerhus, i Danmark (Europaudvalget, EU-note E 46,
folketingsåret 2015-16).
Justitsministeriet skriver følgende om
baggrunden for 1959-lovens tilblivelse (Udvalg for Landdistrikter
og Øer, alm. del, svar på spørgsmål 195,
folketingsåret 2013-14):
»Det
fremgår af forarbejderne til erhvervelsesloven (lovforslag
nr. 21 af 21. oktober 1959, folketingssamling 1959-60,
lovforslagets almindelige bemærkninger), at formålet
med erhvervelseslovgivningen - i lyset af den udenlandske
efterspørgsel på fast ejendom i Danmark sammenholdt
med det begrænsede areal til rådighed - er at give
personer, der bosat i Danmark, fortrinsret til at erhverve fast
ejendom her i landet.«
Protokollen om ejendomserhvervelse i Danmark,
eller blot »sommerhusprotokollen«, udgør en
integreret del af EU's traktater og er dermed placeret
øverst i EU's retshierarki på linje med EU-traktaterne
selv. Dermed kan sommerhusprotokollen hverken overtrumfes af
EU-direktiver eller EU-forordninger.
Af højesteretsdom U. 1998.29. H.
fremgår det, at en tysk statsborger, der havde boet fast i
Danmark i 3 år, ønskede at erhverve en ejendom i
Danmark. Eftersom tinglysningsdommeren fortolkede
erhvervelseslovens krav om bopælspligt restriktivt, mente
tinglysningsdommeren, at erhvervelsen af ejendommen krævede
Justitsministeriets tilladelse, eftersom ansøgeren ikke
havde opfyldt bopælspligten på minimum 5 år.
Højesteret fastslog dog, at eftersom den tyske statsborger
kunne siges at have sin varige og faste bopæl her i landet og
der ikke var tvivl om, at han ville blive i Danmark, var
Justitsministeriets tilladelse ikke nødvendig. Bemærk,
at Højesteret mente, at bopælskriteriet skulle
være opfyldt, og inddrog ikke andre kriterier som f.eks.
statsborgerskab, økonomiske interesser, kulturelle
bånd, sproglige kompetencer, familiære relationer eller
følelsesmæssig tilknytning til en specifik bygning.
Højesteret forholdt sig udelukkende til
bopælskriteriet, fordi det er det kriterie, der er
udgangspunktet for sommerhusprotokollen.
Med Højesterets dom (U. 1998.29) blev
det fastslået, at det forvaltningsmæssige skøn
skal vurderes i forhold til kriteriet »fast og varig bopæl«, og at der i tvivlstilfælde
skal foretages en konkret administrativ vurdering af, om
ansøgeren kan siges at have fast og varig bopæl i
Danmark. Højesteret fastslog i den forbindelse, at der
skulle anlægges en streng fortolkning af, hvorvidt personen
kunne siges at have sin faste bopæl her i landet.
Af Justitsministeriets vejledning på
Justitsministeriets hjemmeside fremgår det, at
Justitsministeriet giver tilladelse til erhvervelse af sommerhuse,
selvom bopælspligten på 5 år ikke er opfyldt, ud
fra følgende kriterier:
- Tidligere ophold
i Danmark, f.eks. i form af sommerferie,
-
familiemæssig tilknytning, f.eks. en ægtefælle,
forældre eller bedsteforældre,
- at man har en
sproglig eller kulturel tilknytning, det kan f.eks. være, at
man taler dansk eller interesserer sig for Danmark via medierne,
eller hvis man er en del af en forening, der beskæftiger sig
med danske forhold,
- og endelig kan
man være så nært knyttet til en konkret
sekundær bolig, at det også er en
dispensationsgrund.
(Justitsministeriets vejledning og
Justitsministeriets ansøgningsskema).
Fælles for alle kriterier er, at det er
usaglige kriterier i 1959-lovens forstand, da ingen af kriterierne
kan bruges til at vurdere, om en ansøger har en hensigt om
at have fast og varig bopæl i Danmark. Selvom
Justitsministeriet ikke selv dispenserer efter bopælspligten,
så anvender Justitsministeriet selv betegnelsen »fast
og varig« bopæl, når de beskriver
erhvervelseslovens § 1, stk. 1, på Justitsministeriets
hjemmeside. Justitsministeriet er således selv klar over, at
kriteriet »fast og varig« bopæl bør
anvendes, som det også fremgår af et svar til
Folketingets Retsudvalg (Retsudvalget, alm. del, svar på
spørgsmål 420, folketingsåret 2017-18).
Myndighedsbeføjelsen til, at
Justitsministeriet kan administrere udlændinges køb af
sommerhuse, ligger i § 5 i loven om Danmarks indtræden i
det daværende EF, hvori der står (lov om Danmarks
tiltrædelse af De europæiske Fællesskaber
(tiltrædelsesloven), lov nr. 477 af 11. oktober 1972):
»Vedkommende minister kan
fastsætte bestemmelser om, at der bortses fra lovgivningens krav om indfødsret,
bopæl og hjemsted i Danmark [egen fremhævning] i
det omfang, dette er nødvendigt som følge af Danmarks
forpligtelser efter Fællesskabernes regler om etableringsret,
udveksling af tjenesteydelser og arbejdskraftens frie
bevægelighed.«
Tiltrædelsesloven bemyndiger ministeren
til ikke at fastholde krav om f.eks. bopælspligt, hvis det
skulle vise sig at være imod EU-reglerne. Det kunne f.eks.
dreje sig om nationale regler, hvor EU-Domstolen utallige gange har
fastslået, at de nationale regler enten direkte eller
indirekte diskriminerer f.eks. vandrende arbejdstagere. I
sådanne tilfælde kan ministeren se bort fra
bopælspligten.
Men fordi Danmark som det eneste land i EU har
en sommerhusprotokol og dermed har en gyldig undtagelsesregel som
en del af tiltrædelsesakten til Lissabontraktaten, anerkender
EU-Domstolen, at Danmark kan opretholde bopælspligten i
forhold til sommerhuse. Danmark er således ikke forpligtet
til at se bort fra bopælspligten. Generaladvokaten har udtalt
sig i sagen, og EU-Domstolen var enig i generaladvokatens forslag
til afgørelse og dermed også i generaladvokatens
præmis 25 og præmis 26, hvori der står
følgende om Danmarks særstatus (sag C-224/97 Erich
Ciola mod Land Vo?rarlberg i forslag til afgørelse fremsat
den 10. december 1998):
Præmis 25: »I den forbindelse
bemærkes, at ønsket om at begrænse
tilstrømningen »af udlændinge« tidligere
har været taget i betragtning af fællesskabsretten,
nemlig med hensyn til ejendomme, der ikke er helårsboliger.
En sådan begrænsning har dog altid værende
genstand for en udtrykkelig undtagelsesbestemmelse.«
Præmis 26: »Således
bestemmer protokol (nr. 1) om ejendomserhvervelse i Danmark, at
»uanset bestemmelserne i traktaten kan Danmark opretholde den
gældende lovgivning om erhvervelse af ejendomme, der ikke er
helårsboliger.«
Dette stadfæstes i den seneste
EU-Domstolsdom fra 2013 om arveafgift på ejendomme for
henholdsvis bosiddende- og ikkebosiddende tyske statsborgere. I
generaladvokatens præmis 59 fastslås, at Danmark har en
særordning uden en solnedgangsklausul, og at Danmark derfor
kan opretholde sine regler på området for
sekundære boliger, som uden protokollen ville være et
brud på Danmarks forpligtigelser i henhold til traktaterne.
Bemærk, at EU-Domstolen var enig i generaladvokatens forslag
til afgørelse og dermed også i generaladvokatens
præmisser (C-181/12, Yvon Welte mod Finanzamt Velbert, den
12. juni 2013).
Eftersom EU-Domstolen har fastslået, at
Danmark har en særordning vedrørende sommerhuse og en
ret til at opretholde et krav om bopælspligt, kan det undre,
at Justitsministeriet fraviger bopælspligten, når der
gives tilladelser til sommerhuserhvervelser. Det kan skyldes
EU-Domstolens afgørelse i Festersen-sagen (C-370/05, se
desuden C-302/97, Konle af 1. juni 1999, præmis 28 og
præmis 52, C-300/01, Salzmann af 15. maj 2003, præmis
54 og 55 for EU-Domstolens holdning til national lovgivning i
relation til undtagelsesklausuler).
I Festersensagen forelagde Vestre Landsret et
præjudicielt spørgsmål til den daværende
EF-Domstol. Vestre Landsret spurgte, om det var foreneligt med
traktatens bestemmelser om etableringsfrihed (TEUF, artikel 49) og
frie kapitalbevægelser (TEUF, artikel 63), at Danmark som
betingelse for erhvervelse af en landbrugsejendom opstillede
bopælspligt, i form af at erhververen tog fast bopæl
på ejendommen. Danmark nedlagde påstand om, at man
kunne gøre en bopælspligt gældende på
landbrugsejendomme bl.a. på grund af sommerhusprotokollen.
Dette accepterede EF-Domstolen ikke, idet EF-Domstolen fastslog, at
bopælspligt på en erhvervet landbrugsejendom fandt
anvendelse, uanset om den pågældende bolig var en
helårsbolig eller en sekundærbolig. Den danske
sommerhusprotokol kunne derfor ikke påberåbes med
henblik på at begrunde en sådan forpligtelse
(præmis 45 og præmis 46 i sag C-370/05 Festersen den
25. januar 2007).
Man må antage, at Domstolen har
vurderet, at Danmark trak sommerhusprotokollen for langt, når
Danmark forlangte bopælspligt på landbrugsejendomme med
rygdækning i sommerhusprotokollen. EF-Domstolen har igennem
Festersensagen betragtet en landbrugsejendom som en
helårsbolig, eller rettere som en erhvervsbolig med
tilhørende drift/jord. Det kan tænkes, at det
måske er mere nærliggende for en dansker at tænke
på en landbrugsejendom som en fritidsbolig i form af et
nedlagt landbrug, men EF-Domstolen accepterede ikke at kategorisere
denne form for beboelse som sekundær bolig og dermed heller
ikke som værende omfattet af sommerhusprotokollen.
Selv om Festersensagen i en dansk
sammenhæng havde vidtrækkende konsekvenser i
forbindelse med erhvervelse af landbrugsejendomme, kan
Festersensagen næppe have ført til, at den danske
centraladministration konkluderede, at afgørelsen i
Festersensagen implicit betød, at der kunne dispenseres helt
uden om bopælspligten.
Den forsvundne bopælspligt i forbindelse
med Justitsministeriets dispensationspraksis kan muligvis skyldes
en artikel af jura professor Erik Werlauf, hvor der misvisende
konkluderes således vedrørende
tiltrædelseslovens § 5 (»Den danske
sommerhuslovgivning i EF-retlig belysning 1993«, side 497, af
jura professor Erik Werlauf):
»Der blev derfor i § 5 i selve
loven om Danmarks indtræden i EF givet hjemmel til, at man
administrativt - altså uden yderligere lovændringer -
kunne gøre indgreb i loven fra 1959 om erhvervelse af fast
ejendom i Danmark. Tiltrædelseslovens § 5 gav
bemyndigelse til at fastsætte administrative forskrifter om,
at der skal ses bort fra visse krav om bopæl, hjemsted m.v.,
såfremt dette kræves som konsekvens af EF's
etableringsregler m.v.«
Det er ikke korrekt, når der i citatet
ovenfor står, at der i § 5 i tiltrædelsesloven
gives ministeren myndighedsbeføjelse til at se bort fra
1959-lovens krav om bopælspligt. Som før nævnt
har ministeren kun myndighedsbeføjelse til at se bort fra
national lovgivning om f.eks. bopælspligt, når det er i
strid med EU-retten. Det er 1959-loven ikke vedrørende
sekundære boliger, og derfor kan ministeren ikke se bort fra
1959-lovens krav om bopælspligt. Dette argument har logikken
for sig, eftersom en minister ikke kan fjerne en
tiltrædelsesakt til EU-traktaterne administrativt.
Justitsministeriet har samme opfattelse,
når de i et svar til Folketingets Udvalg for Landdistrikter
og Øer skriver (Udvalget for Landdistrikter og Øer,
alm. del, svar på spørgsmål 195,
folketingsåret 2013-14):
»Det er
foreneligt med EU-retten at have en sådan regel, idet Danmark
i medfør af den såkaldte sommerhusprotokol (protokol
nr. 32 om ejendomserhvervelse i Danmark) - uanset bestemmelserne i
EU-traktaterne - kan opretholde den pågældende
lovgivning om erhvervelse af ejendomme, der ikke er
helårsboliger.«
Forslagsstillerne gør opmærksom
på, at der ikke kun er et problem i forhold til de kriterier,
som Justitsministeriet uddeler dispensationer efter. Det er
også et problem, at der bliver givet flere dispensationer end
afslag, dvs. en meget lempelig dispensationspraksis.
En lempelig administrativ praksis i forhold
til dispensation fra bopælspligten vil implicit føre
til en svækkelse af sommerhusprotokollen. Dette
bekræftes af justitsministeren i et svar på
spørgsmål nr. S 309 den 7. december 2016 (svar
på spørgsmål nr. S 309, folketingsåret
2016-17), hvori følgende argument fremføres:
»EU-Domstolen har i en række
afgørelser udtalt sig om andre undtagelsesordninger til
medlemslandenes traktatmæssige forpligtigelser. Domstolen har
i den forbindelse udtalt, at restriktionen kan bevares, hvis den
har udgjort en uafbrudt bestanddel af medlemsstatens retsorden
siden vedtagelsen af den relevante traktatbestemmelse.
Justitsministeriet har på den baggrund tidligere vurderet, at
ændringer af erhvervelseslovgivningen, herunder
forsøgsordninger, hvor der gives adgang til
udlændinges køb af sommerhuse i et afgrænset
geografisk område af Danmark, vil rejse
spørgsmål om, hvorvidt Danmark vil kunne bevare
undtagelsesordningen i sommerhusprotokollen.«
Også Kammeradvokaten har vurderet,
hvorvidt sommerhusprotokollen kan opretholdes, hvis der sker
(lov)ændringer på området. Det fremgår af
et notat af 29 oktober 2014 fra Miljøministeriet, om at
regeringen på baggrund af Kammeradvokatens redegørelse
af 20. oktober 2004 ikke fremsætter lovforslag om at
nedsætte bopælspligt i planlovens § 41 fra 8 til 3
år (Europaudvalget, alm. del, bilag 45, folketingsåret
2004-05, 1. samling). Der står:
»På
baggrund af EF-Domstolens praksis og de seneste
undtagelsesbestemmelser for nye EU-lande må det antages, at
en nedsættelse af bopælspligten i planlovens § 41
til 1, 3, 5 eller 6 år indebærer en risiko for, at de
regler, der hidtil har været omfattet af
Sommerhusprotokollen, ikke vil kunne opretholdes fuldt ud, eller at
håndhævelsen vil komme under pres. Vurderingen af
risikoens størrelse er forbundet med en vis usikkerhed, og
det er jo et politisk spørgsmål, hvilken grad af
risiko man er indstillet på at acceptere.«
Som beskrevet tidligere i
beslutningsforslaget, viser en opgørelse over antallet af
sager om erhvervelse af sommerhuse hos Justitsministeriet, at der i
perioden fra 2007 til 2017 er blevet givet 1.864 tilladelser og 778
afslag (Transport,- Bygnings- og Boligudvalget, alm. del, svar
på spørgsmål 352, folketingsåret 2017-18).
Af Justitsministeriets tabel fremgår det, at
Justitsministeriet i den anførte periode har givet flere
tilladelser til sommerhuserhvervelse end afslag, og at antallet af
ansøgninger om dispensation har været støt
stigende (Transport,- Bygnings- og Boligudvalget, alm. del, svar
på spørgsmål 352, folketingsåret 2017-18).
Hertil skal bemærkes, at Justitsministeriets opgørelse
over dispensationer kun omfatter privatpersoner med adresse i
udlandet. Det må formodes, at udenlandske selskaber med
adresse i udlandet også har søgt om dispensation i
perioden 2007-2017. Justitsministeriet har dog hidtil valgt ikke at
udarbejde en liste over antallet af udenlandske selskaber, der
får enten dispensation eller afslag (Retsudvalget, alm. del,
svar spørgsmål 415, den 6. marts 2018,
folketingsåret 2017-18). Justitsministeren har ikke
ønsket at begrunde, hvorfor Justitsministeriet har valgt at
rundsende mangelfulde opgørelser over antallet af sager om
erhvervelse af sommerhuse (Retsudvalget, alm. del, svar på
spørgsmål 415, folketingsåret 2017-18).
Forslagsstillerne anerkender, at man kan
diskutere, hvorvidt 308 dispensationer i 2017, hvilket er flest
dispensationer hidtil, er et problem, set i forhold til at der blev
slået rekord med 7.800 sommerhushandler i Danmark i 2017
(modsat 2009 med færrest antal sommerhushandler på
3.501). Men Justitsministeriet giver ikke dispensationer med blik
for, hvor mange sommerhushandler der er et givent år.
Bemærk, at antallet af sommerhushandler normalt ligger
på cirka. 5.000-5.500 om året, mens antallet af
dispensationer fra Justitsministeriet har været støt
stigende. Det vil sige, at der er ikke nogen sammenhæng
mellem antallet af dispensationer og antallet af
sommerhushandler.
Dette fremgår af et svar fra
Justitsministeriet, hvori Justitsministeriet oplyser, at
Tinglysningsretten ikke har mulighed for at trække data om,
hvor mange sommerhuse der ejes af personer uden dansk cpr-nummer
eller virksomheder uden dansk cvr-nummer (Retsudvalget, alm. del,
svar på spørgsmål 421, folketingsåret
2017-18). Justitsministeriet har heller ikke oplysninger om
antallet af sommerhuse ejet af udenlandske statsborgere og
udenlandske selskaber (Udvalget for Landdistrikter og Øer,
alm. del, svar på spørgsmål 195,
folketingsåret 2013-14). Justitsministeriet dispenserer fra
bopælspligten uden at have blik for, hvor mange sommerhuse
der allerede er ejet af udlændinge, eller antallet af
sommerhushandler i et givet år. Det sidste er ikke
overraskende, da man først i slutningen af året kender
det endelige antal sommerhushandler, hvorimod der dispenseres
løbende igennem hele året (der er ingen
ansøgningsfrister). Dette taler for politisk fastsatte
kvoter frem for kvoter i forhold til f.eks. sommerhushandler, da
det er svært at vurdere sommerhusmarkedet et år frem i
tiden.
Hvis man skal vurdere, om Justitsministeriets
dispensati?onspraksis er for lempelig, er det mest
hensigtsmæssigt at sammenligne Danmark med Sverige, som
også har mange sommerhuse. Sverige er et EU-medlemsland uden
en sommerhusprotokol, og man må således forvente, at
der er langt flere udlændinge uden bopæl i Sverige, der
ejer et svensk sommerhus, end det tilsvarende gælder i
Danmark.
Ser man på de danske tal først,
kan Justitsministeriet ikke oplyse, hvor mange af de i alt 240.000
danske sommerhuse der er ejet af udenlandske statsborgere eller
udenlandske selskaber. Ifølge en undersøgelse i
JydskeVestkysten fremgår det, at ud af et samlet antal
sommerhuse i Syd- og Sønderjylland på 18.428 er 1.113
sommerhuse ejet af en person/et selskab med adresse i udlandet,
svarende til 6 pct. af alle sommerhuse i Syd- og
Sønderjylland (»Så mange sommerhuse i Syd- og
Sønderjylland er ejet af udlændinge«,
JydskeVestkysten, den 19. juli 2018).
I Sverige er der i alt 576.711 sommerhuse, og
heraf ejes 37.305 sommerhuse af udlændige (heraf er langt
hovedparten danskere, tyskere, nordmænd, hollændere og
udenlands-svenskere), svarende til ca. 6,5 pct. af samtlige svenske
sommerhuse (»Utländskt ägende och utlandssvenskars
ägende av fritidshus i Sverige 2017«, Statistiska
centralbyrån, www.scb.se, 2018). Det er politisk interessant,
at Sverige har stort set samme andel udenlandske sommerhusejere som
Danmark, taget i betragtning at Sverige ikke har en
sommerhusprotokol.
Ser man på det rekordstore antal
sommerhushandler (7.800) i Danmark i 2017 og sammenholder antallet
af sommerhushandler med antallet af dispensationer på 308 for
2017, svarer dette til, at alene dispensationerne udgør ca.
4 pct. af samtlige sommerhushandler (dertil skal lægges
udenlandske selskaber, der ikke opfylder bopælspligten, og
udenlandske statsborgere og udenlandske selskaber, som opfylder
reglen om 5 års bopælspligt, da de ikke er talt med i
Justitsministeriets opgørelse). Man må antage, at
JydskeVestkystens tal på 6 pct. dermed er
repræsentativt for hele Danmark.
Forslagsstillerne anerkender, at retten til at
erhverve fast ejendom i EU følger af de friheder, der er
garanteret i EU's traktater, lige så vel som retten til at
tage ophold og bopæl i en anden medlemsstat inden for de
grænser, der er fastsat i traktaterne (TEUF, artikel 21)
også følger heraf. Men eftersom de nationale
sommerhusregler sætter rammen for sommerhusprotokollen,
så er de også i overensstemmelse med bestemmelserne i
fællesskabsretten, og - særlig vigtigt - dermed er
betingelserne for, at den danske stat kan begrænse
udøvelsen af den frihed, der ellers er garanteret i
Lissabontraktaten, til stede.
Forslagsstillerne mener, at det er
Folketingets pligt at værne om sommerhusprotokollen, og at
det bedst sikres gennem en restriktiv dispensationspraksis via en
politisk fastsat kvote på 0-20 dispensationer om
året.
Skriftlig fremsættelse
Kenneth Kristensen
Berth (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om et
årligt kvoteloft på 0-20 dispensationer for køb
af sommerhuse i Danmark, når bopælspligten ikke er
opfyldt.
(Beslutningsforslag nr. B19)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.