Fremsat den 6. november 2018 af Stine Brix (EL),
Pernille Skipper (EL),
Øjvind Vilsholm (EL) og Kirsten Normann Andersen (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om alkoholbehandlingspakke som led i
sundhedsreformen
Folketinget pålægger regeringen
snarest og senest den 1. februar 2019 at udarbejde et udspil til en
alkoholbehandlingspakke, som præsenteres for Folketingets
partier med henblik på efterfølgende forhandling og
implementering i indeværende folketingssamling.
Alkoholbehandlingspakken skal som minimum indeholde initiativer,
der sikrer autorisation af behandlere, kvalitetskrav til udredning
og behandling og et referenceprogram for udredning og behandling af
alkoholmisbrug.
Bemærkninger til forslaget
Baggrund
Forslagsstillerne ønsker med dette
beslutningsforslag, at regeringen og Folketinget i samarbejde
påtager sig ansvaret for at sikre kvalitet og retssikkerhed
for de ca. 140.000 alkoholafhængige danskere. Ifølge
organisationen Alkohol & Samfund møder denne gruppe i
dag en meget uensartet og svingende kvalitet i udrednings- og
behandlingsforløb (»National klinisk retningslinje for
behandling af alkoholafhængighed«, Sundhedsstyrelsen,
2015). Formålet med en alkoholbehandlingspakke skal
således være at sikre borgerne ensartet og høj
behandlingskvalitet på tværs af kommunerne, en
autorisationsordning for alkoholbehandlere og et referenceprogram,
der beskriver opgaver for og samarbejdsveje mellem hospital, egen
læge og kommunale behandlingssteder.
Tre afgørende elementer i en
alkoholbehandlingspakke
Alkoholbehandlingspakken skal som minimum
indeholde følgende tre delelementer: autorisation af
alkoholbehandlere, kvalitetskrav til behandlingen og et
referenceprogram for behandling af alkoholmisbrug.
Forslagsstillerne er åbne over for at drøfte andre
relevante elementer, som kan understøtte formålet om
at sikre ensartet, høj kvalitet i behandlingen og styrke
retssikkerheden for alkoholafhængige.
Autorisation af behandlerne
At være alkoholbehandler kræver
ingen særlig autorisation i Danmark. Det betyder, at borgerne
ikke har garanti for at møde en professionel person,
når de begynder i alkoholbehandling. En alkoholpakke skal
derfor efter forslagsstillernes opfattelse indeholde et forslag,
der sikrer, at det er professionelle, autoriserede personer, der
varetager behandlingen. Forslagsstillerne finder, at alkoholpakken
derfor bør indeholde et krav om, at behandlere har
gennemført Sundhedsstyrelsens alkoholbehandleruddannelse fra
2007 og har fået udstedt en autorisation, som kan fremvises
på forespørgsel til både myndigheder og borgere.
Ved at sikre, at behandlere er autoriserede, forventes kvalitet og
ensartethed i behandlingen følgelig at blive
understøttet.
Patientrettigheder og klageadgang
En autorisation af personalet på
behandlingsstederne vil desuden ligestille alkoholbehandling med
behandling for andre sygdomme, hvor borgere har mulighed for at
klage til Styrelsen for Patientklager, f.eks. over forløb
eller enkelte behandlere. Socialtilsynets forpligtelse skal udvides
til også at inkludere tilsyn med de autoriserede behandlere.
Det er forslagsstillernes klare holdning, at alkoholafhængige
skal have samme rettigheder som andre patienter i
sundhedsvæsenet, og en væsentlig patientrettighed er,
at alkoholafhængige skal have klageadgang som andre
patienter, og dermed bør alkoholpakken også sikre, at
der skabes klageadgang til Styrelsen for Patientklager for
alkoholafhængige, og at der føres tilsyn med, at det
faglige personale besidder de fornødne kompetencer.
Forslaget pålægger derfor
regeringen at udforme og præsentere et forslag, der sikrer,
at det er professionelle, autoriserede personer, der varetager
behandlingen, der som det første skal sikre, at
alkoholbehandling varetages af autoriserede personer, og
dernæst, at de alkoholafhængige får
patientrettigheder som øvrige patienter i
sundhedsvæsenet.
Etablering af et fagligt forum
Det er væsentligt for
patientsikkerheden, at der løbende sker en efteruddannelse
og ajourføring af autoriserede alkoholbehandlere. Regeringen
pålægges derfor at udarbejde et forslag til etablering
af et fagligt forum under f.eks. Sundhedsstyrelsen, der kan sikre
udvikling og kvalificering af efteruddannelsen af autoriserede
behandlere. Alkoholpakken bør desuden indeholde en
nøjagtig plan for, hvordan regeringen vil realisere, at
alkoholbehandlingen i fremtiden varetages af uddannet og
autoriseret personale.
Kvalitetskrav til udredning og behandling
Formålet med en alkoholbehandlingspakke
er at skabe et fagligt, kvalitetssikret udrednings- og
behandlingsforløb for borgerne.
Sundhedslovens § 141 giver alle borgere
adgang til vederlagsfri, ambulant alkoholbehandling inden for 14
dage. Samtidig har Sundhedsstyrelsen i 2018 opdateret de nationale
kliniske retningslinjer om behandling af alkoholafhængighed.
(»Nationale kliniske retningslinjer om behandling af
alkoholafhængighed - høring af 2. udgave«,
Sundhedsstyrelsen, 2018).
Desværre er det ikke alle 98 kommuner,
der lever op til Sundhedsstyrelsens anbefalinger om god praksis, og
det er også forskelligt, hvilke behandlingstilbud kommunerne
giver alkoholafhængige (»Flyt ansvaret for
misbrugsbehandlingen til regionerne«, Lægeforeningen,
laeger.dk, den 19. september 2017).
Udarbejdelse af bindende krav med udgangspunkt i de
nationale kliniske retningslinjer
Forslagsstillerne ønsker, at der med
udgangspunkt i Sundhedsstyrelsens opdaterede kliniske
retningslinjer fra 2018 stilles krav om kvalitet i tilbuddene i
alkoholbehandlingen, som både private og kommunale
alkoholbehandlere skal leve op til (»Nationale kliniske
retningslinjer om behandling af alkoholafhængighed -
høring af 2. udgave«, Sundhedsstyrelsen, 2018).
Retningslinje for udredning
Forslagsstillerne opfordrer desuden til, at
Sundhedsstyrelsen udarbejder en klinisk retningslinje for, hvilken
udredning alkoholafhængige skal tilbydes, herunder:
modtagelse af akut patient, modtagelse af ikkeakut patient,
kortlægning af misbrugets omfang, somatisk og psykiatrisk
komorbiditet og visitation til behandling. Indholdet kan bygge
på »Kvalitet i alkoholbehandling - et
rådgivningsmateriale«, Sundhedsstyrelsen, 2008.
Det sikres hermed, at borgerne får
adgang til relevante, evidensbaserede udrednings- og
behandlingsmuligheder.
Et referenceprogram for behandling af
alkoholmisbrug
Alkoholproblemer medfører ofte en lang
række fysiske og sociale problemer for den enkelte, og
borgere med alkoholproblemer har derfor ofte kontakt til en lang
række social- og sundhedsfaglige medarbejdere i både
kommune og region. Området er reguleret af
sundhedslovgivningen, men der opstår uklarhed om
ansvarsfordeling mellem kommuner, regioner og praktiserende
læger i forhold til alkoholproblemet. (»Dit postnummer
bestemmer din behandling«, Ida Fabricius Bruun,
www.alkohologsamfund.dk, den 18. september 2017).
Forslagsstillerne mener, at der bør
indføres et referenceprogram på alkoholområdet i
lighed med dem, der findes for diabetes- og hjertepatienter.
Forslagsstillerne finder det mest naturligt og oplagt, at
referenceprogrammet udformes af Sundhedsstyrelsen, og at
udformningen sker i tæt dialog med de implicerede parter,
f.eks. Foreningen af Offentlige Rusmiddelledere (FLOR) og Enheden
for Klinisk Alkoholforskning (SDU). Referenceprogrammet bør
tydeligt beskrive hospitalets, egen læges, kommunale/private
alkoholbe- handlinger og institutioners ansvar for opsporing,
henvisning og behandling af alkoholproblemer.
Finansiering
En uddannelse i offentlig ambulant
alkoholbehandling koster 92.725 kr. Heraf afholder
Sundhedsstyrelsen 80 pct. af udgifterne, og der er deltagerbetaling
på det resterende beløb. En uddannelse i offentlig
ambulant alkoholbehandling skal indeholde fire moduler, der i dag
udbydes af Center for Offentlig Kompetenceudvikling
(https://www.cok.dk/opbygning). Ved et deltagerantal pr. hold
på ca. 30 personer er udgiften pr. deltager til alle fire
moduler ifølge COK 92.752 kr.
(https://www.cok.dk/praktiske-oplysninger, beregnet pr. deltager i
notat af 16/11 2017 af Alkohol & Samfund).
Afhængigt af målgruppens
størrelse og faktiske uddannelsesbehov er omkostningen for
kvalitetssikring og autorisation af de behandlere, som varetager
misbrugsbehandlingen i alkoholambulatorier mellem 7,6 og 18,4 mio.
kr. svarende til mellem 78.000 og 187.000 kr. pr. kommune i
gennemsnit.
Udgiften fastlægges, på baggrund
af at antallet af kommunale alkoholbehandlere er ca. 650
(»Pulje til familieorienteret alkoholbehandling -
evalueringsrapport«, Sundhedsstyrelsen 2018)
Ud fra deltagerantallet på
Sundhedsstyrelsens alkoholbehandleruddannelse de seneste 10
år må det antages, at minimum halvdelen af behandlerne
har kompetence svarende til en fuld alkoholbehandleruddannelse
(»Pulje til familieorienteret alkoholbehandling -
evalueringsrapport«, Sundhedsstyrelsen 2018).
Mellem 250 og 300 personer har derfor behov
for en supplerende alkoholbehandleruddannelse på mellem en
tredjedel uddannelse og to tredjedele uddannelse.
Udgiften bliver derfor maks 300 personer, der
skal have to tredjedele uddannelse: 18,4 mio. kr. og min. 250
personer, der skal have en tredjedel uddannelse, svarende til 7,6
mio. kr.
Fra maj 2017 er der kommet ændrede
regler, der betyder, at kommunerne gradvis overtager udgiften for
uddannelse af alkoholbehandlere. Med et lovkrav om uddannelse vil
der opstå krav om finansiering af alkoholbehandleruddannelse
efter det udvidede totalbalanceprincip og et behov for flere
undervisere. Der vil endvidere være udgifter til tilsyn og
behandling af klager i tilknytning til de autoriserede
alkoholbehandlere.
En forbedret alkoholbehandling og mere klarhed
over ansvar for behandling og udredning vil ud over bedre forhold
for de alkoholafhængige give samfundsmæssige gevinster
i form af forbedret sundhedstilstand for de afhængige og
færre udgifter til uhensigtsmæssig administration.
Regeringen skal i forbindelse med
præsentation af udspillet til en alkoholpakke angive forslag
til finansiering, både for de enkelte initiativer og samlet
set. Forslagsstillerne peger på, at finansieringen af
forslaget kan ske ved at genindføre tillægsafgiften
på alkoholsodavand, der i 2016 indbragte 35 mio. kr. og i
2017 37,3 mio. kr. (»Konto 38.28.01 Afgift på
øl, vin og spiritus«, Statsregnskab for
finansåret 2016 - Budget- og Regnskabsspecifikation, 2016,
»Konto 38.28.01 Afgift på øl, vin og
spiritus«, Statsregnskab for finansåret 2017 - Budget-
og Regnskabsspecifikation, 2017). Forslagsstillerne er indstillet
på at diskutere andre finansieringskilder.
Forslagsstillerne mener, at det er kritisabelt
og uholdbart, at alkoholafhængige i dag møder en meget
uensartet og svingende kvalitet i udredningen og behandlingen.
Forslags- stillerne mener derfor, at regeringen og Folketinget
snarest bør finde en holdbar og langsigtet
løsning.
Derfor pålægges regeringen snarest
og senest den 1. februar 2019 at udarbejde et udspil til en
alkoholbehandlings- pakke, som præsenteres for Folketingets
partier, tidsnok til at de politiske partier kan forhandle
udspillets indhold, og at implementering af alkoholpakken kan ske i
indeværende folketingssamling.
Alkoholskader i tal
- 140.000 mennesker
i Danmark er afhængige af alkohol (»National klinisk
retningslinje for behandling af alkoholafhængighed«,
Sundhedsstyrelsen, 2015).
- 585.000 mennesker
i Danmark har et forbrug af alkohol, der skader deres helbred
fysisk og/eller mentalt (»National klinisk retningslinje for
behandling af alkoholafhængighed«, Sundhedsstyrelsen,
2015).
- 860.000 mennesker
i Danmark drikker mere end højrisikogrænsen: 14
genstande om ugen for kvinder og 21 for mænd
(»Alkoholstatistik 2015 - Nationale data«,
Sundhedsstyrelsen, 2015).
- 200 sygdomme er
direkte relateret til et stort alkoholforbrug (»The Risks
Associated With Alcohol Use and Alcoholism«, Jürgen
Rehm, Alcohol Research & Health, 2011, 34 (2), 135-143).
- 325.000 ekstra
sygefraværsdage følger af alkoholproble- mer
(»Alkoholstatistik 2015 - Nationale data«,
Sundhedsstyrelsen, 2015).
- 13 mia. kr. om
året koster borgernes alkoholproblemer kommuner og regioner i
behandling, genoptræning og overførselsindkomster
(»Kommunale omkostninger forbundet med overforbrug af
alkohol, nr. 3 - en registerbaseret analyse af kommunerens
meromkostninger til overførselsindkomster, personlig og
praktisk hjælp og andre støttende
foranstaltninger«, Sundhedsstyrelsen, 2016).
Skriftlig fremsættelse
Stine Brix
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
alkoholbehandlingspakke som led i sundhedsreformen.
(Beslutningsforslag nr. B 27)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.