Fremsat den 13. november 2018 af Martin Henriksen (DF),
Alex Ahrendtsen (DF), Pernille Bendixen (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Karina Due (DF), Søren Espersen (DF),
Marie Krarup (DF), Christian Langballe (DF),
Peter Skaarup (DF) og Dorthe Ullemose (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om forbud for alle offentligt ansatte mod at
bære religiøs hovedbeklædning på
arbejde
Folketinget pålægger regeringen
inden sommeren 2019 at fremsætte et lovforslag om at forbyde
offentligt ansatte at bære religiøs
hovedbeklædning på arbejde. Forbuddet skal gælde
for ansatte i stat, regioner og kommuner.
Bemærkninger til forslaget
Baggrund for
forslaget
Forslaget er en genfremsættelse af
beslutningsforslag nr. B 155, folketingsåret 2016-17,
(Folketingstidende 2016-17, sektion A, B 155 som fremsat).
Forslaget blev ikke førstebehandlet.
I Danmark har vi ikke tradition for, at
borgernes møde med det offentlige bliver blandet sammen med
deres religiøse overbevisning. Det er forslagsstillernes
klare overbevisning, at det skal fortsætte med at være
sådan. At bære religiøs hovedbeklædning
må derfor være et privat anliggende, som man varetager
i sin fritid.
I de senere år har der været en
stigende tendens til, at de religiøse symboler og hensyn er
blevet meget markante i det offentlige rum. Dette finder
forslagsstillerne ikke hensigtsmæssigt, særlig ikke,
hvis de religiøse symboler kombineres med et offentligt
arbejde og embede.
Gallup gennemførte i april 2017 en
måling om danskernes syn på religiøse
hovedbeklædninger. En meget stor gruppe (44 pct.) fandt, at
et forbud mod religiøs hovedbeklædning for offentligt
ansatte var en god idé. Et flertal ønskede et forbud
for unge under 18 år (»Ingen
tørklæde«, BT, den 19. april 2017, side 4).
Naturligvis skal partierne ikke tilrettelægge deres politik
ud fra meningsmålinger, men resultatet af målingen
viser, at rigtig mange danskere ser et behov for, at Folketinget i
højere grad regulerer brugen af de religiøse
symboler, som i stigende grad fylder i samfundet.
Religion bør være en privat sag,
og det er ikke rimeligt, at borgerne skal mødes af
offentligt ansatte, som bærer meget markante religiøse
symboler. Det kan være en barriere for den service, den
offentligt ansatte yder. Derfor mener forslagsstillerne, at det
skal være forbudt for offentligt ansatte at bære
religiøs hovedbeklædning på arbejde. Forslaget
skal gælde for ansatte i staten, regionerne og kommunerne -
eksempelvis pædagoger, lærere, undervisere, ansatte i
ældreplejen og sundhedsvæsenet og ansatte i statslige
myndigheder og styrelser m.m. Små, diskrete religiøse
symboler som et kors, en davidsstjerne eller en halvmåne,
f.eks. i et hals- eller ørevedhæng bør
være tilladt. Det er de store og markante symboler, som
forslagsstillerne finder problematiske.
Et eksempel på, hvordan religiøs
hovedbeklædning kan påvirke dagligdagen, finder man i
Signe Fagerberg Poulsens og Rachel Adelberg Johansens
debatindlæg i Kristeligt Dagblad den 20. april 2017. De to
sygeplejersker er bekymrede over, at de trosideologiske symboler
undergraver den neutrale uniform. »De trosideologiske
symboler bør lægges i omklædningsrummet«,
skriver de bl.a. (»Sygeplejersker: Patienter intimideres af
religiøse tørklæder«, Kristeligt Dagblad,
den 20. april 2017). I Dansk Folkeparti synes vi, at man skal lytte
til dem, der oplever dagligdagens udfordringer på
første hånd.
Den 31. maj 2018 vedtog et flertal i
Folketinget bestående af Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,
Venstre, Det Konservative Folkeparti og to medlemmer fra Liberal
Alliance en ændring af straffeloven, der indebærer et
forbud mod på offentligt sted at bære
beklædningsgenstande, der skjuler ansigtet
(tildækningsforbud). Overtrædelse af forbuddet kan
straffes med bøde. Undtaget fra forbuddet er
tildækning af ansigtet, der tjener et
anerkendelsesværdigt formål. Loven trådte i kraft
den 1. august 2018 og er et eksempel på, at det offentlige
desværre et nødt til at lovregulere på et
område, hvor tildækning af ansigtet skaber frygt og
utryghed hos andre og af mange opfattes som en afstandtagen til det
danske samfund og disrespekt for samme.
Danmark er et kristent land, som baserer sig
på klare kristne værdier og er oppebåret af en
kristen historie. I Danmarks Riges Grundlov står i § 4:
»Den evangelisk-lutherske kirke er den danske folkekirke og
understøttes som sådan af staten« (Lov nr. 169
af 5. juni 1953). I praksis betyder det, at kristendommen i kraft
af vores grundlov skal have forrang frem for andre religioner.
Forslagsstillerne finder det dermed ikke hensigtsmæssigt, at
Danmark gradvis har indført en række særhensyn
til andre religioners udøvelse, særlig ikke inden for
den offentlige sektor, hvor det primært handler om at
servicere borgerne på en neutral og ordentlig måde.
Uanset hvordan man ellers ønsker at praktisere sin religion,
må det ske i det private. Kristendommen har stor betydning
for det danske samfund, og det er forslagsstillernes opfattelse, at
kristendommens særstatus i samfundet skal bevares.
Eksempelvis mener forslagsstillerne, at det er naturligt, at
patienter fortsat frivilligt kan opsøge et kirkerum på
hospitalerne. Kristendommen er ikke blot et spørgsmål
om religiøs overbevisning. Kristendommen er også et
spørgsmål om dansk kultur og danske traditioner, og
det er eksempelvis skolelærernes opgave at gøre
skoleeleverne fortrolige med dansk kultur og historie.
Såfremt beslutningsforslaget vedtages,
skal lovgivningen gøres religionsneutral. Det vil sige, at
forbuddet mod at bære religiøs hovedbeklædning
skal gælde alle religioner og alle former for religiøs
hovedbeklædning. Til gengæld vil det fortsat være
tilladt for alle offentligt ansatte uanset religiøs
overbevisning at bære små, diskrete religiøse
symboler i form af mindre smykker. Vurderingen og den konkrete
afgrænsning af, hvornår et religiøst symbol
bliver for voldsomt, vil være op til den lokale ledelse. Dog
kan der under ingen omstændigheder lokalt gives tilladelse
til at bære religiøs hovedbeklædning i
arbejdstiden. Forbuddet er absolut og gælder kristne,
jøder, muslimer, sikher osv. Såfremt en ansat ikke
ønsker at indrette sig efter reglerne, skal det føre
til advarsler. Ved gentagne overtrædelser af reglerne
fritstilles de medarbejdere, som ikke ønsker at rette sig
efter regelsættet. Reglerne skal gælde for alle -
både nuværende og kommende ansatte.
Regeringen skal indkalde de partier, som
støtter beslutningsforslaget, til drøftelser inden
fremsættelsen af et egentligt, lovforslag.
Skriftlig fremsættelse
Martin Henriksen
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om forbud
for alle offentligt ansatte mod at bære religiøs
hovedbeklædning på arbejde.
(Beslutningsforslag nr. B 36)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.