Fremsat den 13. november 2018 af Søren Søndergaard (EL),
Pelle Dragsted (EL), Eva Flyvholm (EL),
Henning Hyllested (EL),
Rune Lund (EL) og Rasmus Vestergaard Madsen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om at ændre de danske udbudsregler
vedrørende virksomheder i skattely
Folketinget pålægger regeringen at
ændre den danske udbudslov, så staten, regionerne og
kommunerne kan fravælge en virksomhed ved offentlige udbud,
hvis den virksomhed anvender skattely.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget har til formål at
pålægge regeringen at ændre den danske udbudslov
så staten, regionerne og kommunerne kan fravælge
virksomheder ved offentlige udbud, hvis det kan dokumenteres, at
den pågældende virksomhed 1) er placeret i skattely
eller 2) er del af en koncern og sambeskattes med et moderselskab,
som har endelige beskatning i et skattely. Skattely underminerer
finansieringen af velfærdsstaten og skaber ulige
konkurrencevilkår mellem virksomheder. Derfor er det
afgørende at bekæmpe skattely med alle
forhåndenværende midler.
Skattely defineres som lande eller
områder (skattejurisdiktioner), som er placeret på EU's
sortliste over skattely eller en eventuel dansk sortliste over
skattely.
Som situationen er nu, tillader de danske
udbudsregler ikke, at staten, regionerne eller kommunerne ved
offentlige udbud fravælger virksomheder, som anvender
skattely. Både regioner og kommuner har i forbindelse med
offentlige udbud i flere tilfælde undersøgt
mulighederne for at kunne fravælge virksomheder, som bruger
skattely.
I kølvandet på de såkaldte
Luxleaks i november 2014, hvor lækkede dokumenter
afslørede en række multinationale selskaber i at bruge
Luxembourg som skattely, undersøgte Danske Regioner i 2015
på opfordring fra Region Syddanmark muligheden for at
udelukke de involverede virksomheder fra offentlige udbud.
Meldingen fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen var klar: Det
kunne ikke lade sig gøre inden for de gældende regler
(»Nej til boykot af firmaer i skattely«, www.dr.dk, den
9. februar 2015).
Politikere i en række kommuner har
også efterspurgt muligheden for at kunne fravælge
skattelyvirksomheder ved offentlige udbud. Det gælder bl.a.
Albertslund, København, Gribskov, Silkeborg, Fanø og
Aarhus. Den daværende borgmester i Gribskov Kommune, Kim
Valentin (V), udtalte bl.a. i april 2017 til avisen Kommunen, at
» … hvis jeg havde mulighed for at fravælge
skattelyleverandører, så ville jeg da gøre det.
Hvis jeg fik lov til det af Folketinget til at lave det kriterium i
udbuddet, så ville jeg da gøre det.« (»Fik
jeg lov, så fravalgte jeg skattelyleverandører«,
Kommunen, den 18. april 2017). Borgmester i Albertslund Kommune
Steen Christensen (S) har i avisen Kommunen forklaret, at
»Det er helt afgørende, at udbudsreglerne laves
om.«, Kommunen, den 21. december 2017. En rundspørge
fra avisen Kommunen viste i 2017, at mindst 20 borgmestre bakker op
om »et krav til regeringen om at give kommunerne hjemmel til
at kunne fravælge leverandører, der har ejere i
skattelylande.« (»Borgmestre kræver ret til at
fravælge leverandører i skattely«, Kommunen, den
30. april 2017).
Danske kommuner køber hvert år
varer og ydelser for i omegnen af 100 mia. kr. hos store og
små virksomheder (»Ny indkøbsstrategi skal skabe
mere velfærd«, Nyhedsmagasinet Danske Kommuner, nr. 15,
2017). Derudover er der også statslige og regionale
indkøb.
En kortlægning lavet af avisen Kommunen
har vist, at alene i 2015 havde danske kommuner omkostninger for
ca. 57 mia. kr. til de 1.000 største kommunale
leverandører. I den forbindelse havde kommunerne
omkostninger for 4,4 mia. kr. til leverandører, som helt
eller delvis er ejet af et selskab i et eller flere af de 15 lande,
som udviklingsorganisationen Oxfam IBIS har karakteriseret som
nogle af »verdens værste skattelylande«
(»Kommunerne bruger 4,4 mia. kr. på leverandører
med ejerskab i »verdens værste
skattelylande««, Kommunen, den 18. april 2017).
Regeringen har i et svar til Folketinget
oplyst, at Danmark i henhold til EU's udbudsregler kun kan udelukke
virksomheder, der er placeret i lande på EU's sortliste over
skattelylande, hvis de ikke har en frihandelsaftale med EU eller er
omfattet af GPA-aftalen i WTO-regi (»Agreement on Government
Procurement«, www.wto.org). Det er ikke muligt at
fravælge selskaber fra skattely inden for EU. Derudover
oplyser regeringen i sit svar, at det er placeringen af de
virksomheder, som ansøger eller giver tilbud på en
opgave, der er afgørende, og ikke, hvor det selskab eller
den koncern, som virksomheden er en del af eller er ejet af, er
hjemmehørende (Europaudvalget, alm. del, svar på
spørgsmål 190, folketingsåret 2017-2018).
EU-reglerne begrænser således
mulighederne for at udelukke skattelyvirksomheder, idet de for det
første umuliggør at fravælge virksomheder, der
er placeret i et skattely i EU, for det andet umuliggør at
fravælge virksomheder, der er placeret i et skattelyland, som
enten har en frihandelsaftale med EU eller er med i GPA-aftalen i
WTO-regi, og for det tredje umuliggør at fravælge
virksomheder, der ikke er fysisk placeret i et skattely, men som er
del af en koncern, som sambeskattes med et moderselskab, som har
sin endelige beskatning i et skattely (Europaudvalget, alm. del,
svar på spørgsmål 190 og 334,
folketingsåret 2017-2018).
Det er helt uacceptabelt, at EU-reglerne reelt
holder hånden over skattesnydere. Derfor skal Folketinget
ikke acceptere, at EU forhindrer Folketinget i at vedtage strammere
regler på området. Sådanne regler vil være
til gavn for borgernes retfærdighedsfølelse, den
danske velfærdsstat og den lige konkurrence mellem
virksomheder. Hensynet til EU og det indre marked bør ikke
stå over hensynet til vores velfærd og kampen imod
skattely.
Skriftlig fremsættelse
Søren
Søndergaard (EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
ændre de danske udbudsregler vedrørende virksomheder i
skattely.
(Beslutningsforslag nr. B 38)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.