Fremsat den 13. november 2018 af Søren Søndergaard (EL),
Pelle Dragsted (EL), Eva Flyvholm (EL),
Henning Hyllested (EL),
Rune Lund (EL) og Rasmus Vestergaard Madsen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om ændring af EU's udbudsregler
vedrørende virksomheder i skattely
Folketinget pålægger regeringen at
arbejde for at ændre EU's udbudsregler, så
medlemslandene kan fravælge en virksomhed ved offentlige
udbud, hvis den benytter sig af skattely.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget har til formål at
pålægge regeringen at arbejde for, at der i EU's
udbudsregler fremover gives mulighed for at fravælge en
virksomhed ved offentlige udbud, hvis man kan dokumentere, at
virksomheden 1) er placeret i skattely eller 2) er del af en
koncern og sambeskattes med et moderselskab, som har sin endelige
beskatning i et skattely. Skattely underminerer finansieringen af
velfærdsstaten og skaber ulige konkurrencevilkår mellem
virksomheder. Derfor er det afgørende at bekæmpe
skattely med alle forhåndenværende midler.
Skattely defineres som lande eller
områder (skattejurisdiktioner), der er placeret på
enten EU's sortliste eller et EU-medlemslands nationale sortliste
over skattely (Rådets konklusioner af 5. december 2017
(15429/17) om EU-listen over ikkesamarbejdsvillige
skattejurisdiktioner, bilag I (med senere opdateringer)).
Danmark er i øjeblikket bundet af to
internationale sæt af reguleringer, som har indflydelse
på vores handlerum i forhold til offentlige udbud. Det ene er
EU's udbudsregler (»Udbudsregler«, Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, www.kfst.dk). Det andet er den såkaldte
GPA-aftale om offentlige indkøb under WTO (»Agreement
on Government Procurement«, www.wto.org).
Med »Aftale om styrket indsats mod
international skatteunddragelse« mellem regeringen (Venstre,
Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti),
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Alternativet,
Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti (Skatteministeriet, den
17. maj 2017) blev det fastlagt, at man ville have et styrket fokus
på virksomheders skattepolitik i offentlige udbud. Det blev
også aftalt, at man ville afvente en vejledning udarbejdet af
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, der skulle afklare, hvorvidt
det offentlige ved indkøb kan fravælge virksomheder
på baggrund af tvivlsomme skattearrangementer og/eller
placering i skattely.
Svaret fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
var ikke opløftende. Ved offentlige udbud, der enten er over
EU's tærskelværdier (ca. 1,1 mio. kr. for statslige
myndigheder og ca. 1,6 mio. kr. for kommunale og regionale
myndigheder (»Tærskelværdier 2018 og 2019«,
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, www.kfst.dk)) eller er under
tærskelværdierne, men har en klar
grænseoverskridende interesse, kan man ikke fravælge
virksomheder placeret inden for EU/EØS alene på grund
af deres skatteforhold. En grænseoverskridende interesse vil
i denne sammenhæng sige, at parter fra andre lande vurderes
at være potentielt interesserede i at byde på opgaven
(»Skattemæssige forhold i offentlige udbud«,
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, juni 2017).
Hvis udbuddet er over EU's
tærskelværdi, kan man kun fravælge virksomheder,
der er geografisk placeret i et skattely, hvis de opererer fra
lande uden for EU/EØS, som ikke har en frihandelsaftale med
EU og ikke er tiltrådt GPA-aftalen i WTO-regi. Er udbuddet
under tærskelværdien, men med klar
grænseoverskridende interesse, kan man kun fravælge
virksomheder fra lande uden for EU/EØS, mens man ved udbud
under tærskelværdien og uden klar
grænseoverskridende interesse kan fravælge alle
virksomheder uden for Danmark (»Skattemæssige forhold i
offentlige udbud«, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, juni
2017).
Samlet set er der - især ved de
større udbud - meget klare begrænsninger for at
fravælge virksomheder, som benytter meget aggressiv
skatteplanlægning, der involverer endelig beskatning i et
skattely, eller virksomheder, der decideret er placeret i et
skattely. Disse begrænsninger betyder reelt, at det kun i
særlige tilfælde og ved udbud af mindre
økonomisk omfang er muligt for kommuner, regioner og staten
at fravælge virksomheder placeret i skattely fra offentlige
udbud.
Hvert år køber de danske kommuner
varer og ydelser for i omegnen af 100 mia. kr. hos store og
små virksomheder (»Ny indkøbsstrategi skal skabe
mere velfærd«, Nyhedsmagasinet Danske Kommuner, nr. 15,
2017). Dertil er der de regionale og statslige indkøb. De
penge skal ikke bruges til at støtte virksomheder, som
gemmer sig i skattely, som det også fremføres i
kronikken »Kommuner har et ansvar for at komme skattely til
livs« (Dennis Kristensen, daværende forbundsformand i
FOA, og Mie Roesdahl, generalsekretær i Oxfam Ibis,
www.altinget.dk, den 24. april 2018).
Enhedslisten mener derfor, at EU's
udbudsregler bør ændres, så det i fremtiden vil
være muligt at fravælge virksomheder fra offentlige
udbud - uagtet udbuddets størrelse, og om der er tale om et
EU-/EØS-land eller ej - hvis en virksomhed benytter sig af
et skattely, som findes på EU's eller det enkelte
medlemslands sortliste over skattely.
Dertil foreslår Enhedslisten, at
virksomheder, som dokumenteret har medvirket til at hjælpe
andre med at foretage skattelydispositioner (det kunne være
banker, revisionsselskaber og advokatfirmaer), ligeledes skal kunne
fravælges fra offentlige udbud.
Skriftlig fremsættelse
Søren
Søndergaard (EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
ændring af EU's udbudsregler vedrørende virksomheder i
skattely.
(Beslutningsforslag nr. B 39
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.