Fremsat den 16. november 2018 af Søren Søndergaard (EL),
Eva Flyvholm (EL),
Henning Hyllested (EL) og Rasmus Vestergaard Madsen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om afvikling af EU's rejsecirkus
Folketinget pålægger regeringen i
forbindelse med en eventuelt kommende traktatændring af
Lissabontraktaten at stille krav om, at Europa-Parlamentets
rejsecirkus mellem Bruxelles og Strasbourg afvikles og erstattes
med ét samlet hjemsted for Europa-Parlamentets møder
og funktioner i Bruxelles.
Bemærkninger til forslaget
Forslaget har til formål at lægge
maksimalt pres fra Danmarks side på de øvrige EU-lande
for at få afskaffet Europa-Parlamentets rejsecirkus mellem
Bruxelles og Strasbourg i forbindelse med en eventuelt kommende
traktatændring. Det er en hån mod skatteyderne, at
Europa-Parlamentet i årtier har skullet flytte mellem de to
byer med store finansielle og miljømæssige
omkostninger til følge. Rejsecirkusset kan kun afskaffes ved
en ændring af EU's traktatgrundlag. Dette kræver
enstemmighed blandt alle 28 medlemslande. Med dette
beslutningsforslag pålægges den danske regering at
rejse kravet om en afskaffelse af rejsecirkusset som
forudsætning for at støtte eventuelle fremtidige
traktatændringer. På den måde kan det
forhåbentlig betyde, at flyttecirkusset kan blive afskaffet
en gang for alle.
Om rejsecirkusset
Da Strasbourg er Europa-Parlamentets
officielle hjemsted, skal de 12 månedlige plenarmøder
af 1 uges varighed afholdes her (protokol om fastlæggelse af
hjemstedet for Den Europæiske Unions institutioner og for
visse af Unionens organer, kontorer, agenturer og tjenester, bilag
til Lissabontraktaten, 2009). Det betyder, at Europa-Parlamentet
flytter fra Bruxelles til Strasbourg 12 gange om året. Da
Europa-Parlamentet holder sommerferie i august, er en samling dog
flyttet til september/oktober, hvorfor Europa-Parlamentet flytter
frem og tilbage to gange på 1 måned.
Europa-Parlamentets bygning i Strasbourg står således
tom omkring 317 dage om året
(www.singleseat.eu/facts-figures, den 13. november 2018).
Omkostningerne forbundet med flytningen er
massive. 3.000-4.000 mennesker, heriblandt 751 EU-parlamentarikere,
deres assistenter, embedsmænd og tolke, rejser hver
måned de ca. 400 kilometer fra Bruxelles til Strasbourg.
Derudover flyttes der til hvert plenarmøde ca. 2.500
plastickasser med en samlet vægt på 350 t
(»Brussels-to-Strasbourg commute under pressure«,
Financial Times, den 11. april 2011). EU's revisionsret (ECA)
opgjorde i 2014, at man kunne spare omkring 850 mio. kr. om
året ved at have ét mødested i Bruxelles. Hvis
det derudover lykkes at sælge Europa-Parlamentets bygning i
Strasbourg, ville det give en engangsudbetaling på ca. 4,5
mia. kr. (»Analysis of potential savings to the EU budget if
European Parliament centralised its operations«, Den
Europæiske Revisionsret, juli 2014, og »Auditors put
price trag on EU Parliament »travelling circus««,
Euractiv, den 1. august 2014).
Miljøbelastningen af rejsecirkusset er
også stor. Det vurderes, at rejsecirkusset betyder en ekstra
udledning af 19.000 t CO2. Det svarer til 4.900 flyrejser tur-retur
fra Berlin til New York eller CO2-udledningen fra 11.300
familiebiler om året (www.singleseat.eu/facts-figures, den
13. november 2018).
Allerede tilbage i 1981 vedtog man i
Europa-Parlamentet en betænkning, hvori man fremsatte et
ønske om et enkelt hjemsted (»Historien om
Europa-Parlamentets rejsecirkus«,
www.europarl.europa.eu/denmark, den 15. januar 2015). Dette
ønske er siden hen blevet bekræftet ved flere
afstemninger i Europa-Parlamentet, senest i 2013. I 2011
forsøgte Europa-Parlamentet ligeledes at vedtage, at de to
årlige plenarsamlinger i Strasbourg i oktober blev afholdt
inden for samme uge for på den måde at reducere
antallet af flytninger, men den beslutning blev underkendt af
EU-Domstolen i 2012, efter at Frankrig og Luxembourg rejste sagen
(Europaudvalget, EU-note E 12, folketingsåret 2012-13).
Der er ingen tvivl om, at der er et stort
flertal for at afskaffe rejsecirkusset både blandt medlemmer
af Europa-Parlamentet, medlemslandenes regeringer og borgerne i EU.
En undersøgelse fra 2014 viste således, at et stort
flertal af befolkningerne i fem EU-lande, Sverige, Tyskland,
Frankrig, Italien og Polen, ønskede rejsecirkusset
afskaffet. Tilsammen udgør de fem befolkninger ca. 50 pct.
af EU's indbyggertal (»Undersøgelse: Flest vil have
ét hjem til EU-Parlamentet«, www.fyens.dk, den 3. juli
2014). Til trods for at der igennem årene har været
talrige traktatændringer, har det ikke ført til, at
rejsecirkusset er blevet afskaffet. Hvis flytningen af
Europa-Parlamentet skal droppes, kræver det en ændring
af EU-traktatgrundlaget. Det kræver enstemmighed blandt alle
28 medlemslande, og at beslutningen herefter ratificeres i hvert
enkelt medlemsland. Dette beslutningsforslag betyder, at den danske
regering skal kræve afskaffelse af rejsecirkusset i
forbindelse med eventuelle fremtidige traktatændringer.
Forslagsstillerne håber på denne måde at sikre,
at flyttecirkusset kan blive afskaffet en gang for alle.
Skriftlig fremsættelse
Søren
Søndergaard (EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
afvikling af EU's rejsecirkus.
(Beslutningsforslag nr. B 42)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.