L 38 Forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v., lov om leje af almene boliger og lov om leje.

(Nye kriterier for udsatte boligområder og ghettoområder, initiativer til udvikling eller afvikling af ghettoområder, skærpelse af anvisnings- og udlejningsregler, ophævelse af lejekontrakt på grund af kriminalitet m.v.).

Af: Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA)
Udvalg: Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Samling: 2018-19 (1. samling)
Status: Stadfæstet

Spørgsmål 30

Vil ministeren redegøre for, hvorfor kravet om at nedbringe andelen af familieboliger i hårde ghettoer til 40 pct. favoriserer nedrivninger frem for omdannelser, og hvordan dette hænger sammen med hensyn til miljø og ressourceforbrug? Baggrunden for spørgsmålet kan illustreres med et tænkt eksempel, der dog udspringer af konkrete dilemmaer. I det tænkte eksempel er der udelukkende 1.000 familieboliger i en hård ghetto. Der er lokalt behov for 430 ekstra ungdomsboliger. Omdannes 430 af de 1.000 familieboliger til ungdomsboliger, så vil andelen af familieboliger være nedbragt til 57 pct. og dermed noget mere end kravet på 40 pct. Nedrives 430 familieboliger og nybygges 430 ungdomsboliger, så vil andelen af familieboliger ifølge parallelsamfundspakkens opgørelsesmetode være 39,9 pct.
Dato: 02-11-2018
Status: Endeligt besvaret
Emne: byggeri, ghettoer og udsatte boligområder, lejeboliger

Endeligt svar

Dokumentdato: 08-11-2018
Modtaget: 08-11-2018
Omdelt: 08-11-2018

L 38 - svar på MFU spm. 30 om, hvorfor kravet om at nedbringe andelen af familieboliger i hårde ghettoer til 40 pct. favoriserer nedrivninger frem for omdannelser, og hvordan dette hænger sammen med hensyn til miljø og ressourceforbrug, fra transport-, bygnings- og boligministeren

Svar TRU L 38 spm. 30 (pdf-version)
Html-version

Udvalgsspørgsmål

Dokumentdato: 02-11-2018
Modtaget: 02-11-2018
Omdelt: 02-11-2018

MFU spm. om, hvorfor kravet om at nedbringe andelen af familieboliger i hårde ghettoer til 40 pct. favoriserer nedrivninger frem for omdannelser, og hvordan dette hænger sammen med hensyn til miljø og ressourceforbrug, til transport-, bygnings- og boligministeren

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version