Betænkning afgivet af
Undervisningsudvalget den 13. december 2018
1. Ændringsforslag
Undervisningsministeren har stillet 11
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslisten ønsker at sikre, at
alle døve og hørehæmmede
uddannelsessøgende sikres ret til tegnsprogstolkning af
høj kvalitet. Enhedslisten er imidlertid bekymret for, at
der med den foreslåede ordning ikke kan skabes sikkerhed for,
at der vil være den nødvendige tegnsprogstolkning til
rådighed for elever og studerende i hele landet.
Enhedslisten har noteret sig, at
undervisningsministeren ikke har været i stand til at
redegøre for de hidtidige vanskeligheder med at sikre
tolkeressourcer til alle opgaver, jf. svar på spm. 3, og
finder ikke, at undervisningsministeren har redegjort for, hvordan
den foreslåede ordning vil kunne forbedre sikkerheden for, at
der kan leveres den nødvendige tegnsprogstolkning til alle
elever og studerende.
Enhedslisten finder det endvidere
problematisk, at regeringen ikke har ønsket at afvente
rapporten fra den tværministerielle arbejdsgruppe, som
regeringen selv har nedsat med det formål at afsøge
mulighederne for en omorganisering af området for tolkning
for mennesker med hørehandicap, herunder mulighederne for at
etablere en fælles indgang på tværs af
sektorområder. Arbejdsgruppen skulle have fremlagt sin
rapport i august 2018, hvorefter der skulle være taget
stilling til et eventuelt lovforberedende arbejde, men der
foreligger endnu ikke en afrapportering fra arbejdsgruppen, jf
ministerens svar på spm. 1.
Enhedslisten kan på denne baggrund
ikke støtte det foreliggende lovforslag og opfordrer
regeringen til at sikre, at den tværministerielle
arbejdsgruppe hurtigst muligt færdiggør sit arbejde,
med henblik på at regeringen kan fremlægge et samlet
oplæg til den fremtidige organisering af
tegnsprog?stolkeområdet, der kan diskuteres med alle
relevante organisationer og aktører på
tegnsprogsområdet forud for fremsættelse af forslag om
lovændringer.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af undervisningsministeren, tiltrådt af
udvalget:
1) I
den under nr. 1 foreslåede § 20 a ændres i stk. 3, 2. pkt., »elevens
anvendelsesperiode af det bevilgede hjælpemiddel skal«
til: »den periode, eleven anvender det bevilgede
hjælpemiddel, skal«.
[Sproglig præcisering]
Til § 2
2) I
den under nr. 1 foreslåede § 3 b ændres i stk. 3, 2. pkt., »elevens
anvendelsesperiode af det bevilgede hjælpemiddel skal«
til: »den periode, eleven anvender det bevilgede
hjælpemiddel, skal«.
[Sproglig præcisering]
Til § 3
3) I
den under nr. 1 foreslåede § 3 a ændres i stk. 3, 2. pkt., »elevens
anvendelsesperiode af det bevilgede hjælpemiddel skal«
til: »den periode, eleven anvender det bevilgede
hjælpemiddel, skal«.
[Sproglig præcisering]
Til § 6
4) I
den under nr. 1 foreslåede
affattelse af § 13 ændres i
stk. 2 », udbetaling og
udbetaling« til: »og udbetaling, udbetaling«.
[Korrektion]
Til § 7
5) I
den under nr. 2 foreslåede § 12 b ændres i stk. 3, 2. pkt., »kursistens
anvendelsesperiode af det bevilgede hjælpemiddel skal«
til: »den periode, kursisten anvender det bevilgede
hjælpemiddel, skal«.
[Sproglig præcisering]
Til § 8
6) I
den under nr. 1 foreslåede § 4 c ændres i stk. 3, 2. pkt., »elevens
anvendelsesperiode af det bevilgede hjælpemiddel skal«
til: »den periode, eleven anvender det bevilgede
hjælpemiddel, skal«.
[Sproglig præcisering]
Til § 9
7) I
den under nr. 1 foreslåede § 29 b ændres i stk. 3, 2. pkt., »elevens
anvendelsesperiode af det bevilgede hjælpemiddel skal«
til: »den periode, eleven anvender det bevilgede
hjælpemiddel, skal«.
[Sproglig præcisering]
Til § 10
8) I
den under nr. 2 foreslåede § 61 a ændres i stk. 3, 2. pkt., »elevens
anvendelsesperiode af det bevilgede hjælpemiddel skal«
til: »den periode, eleven eller kursisten anvender det
bevilgede hjælpemiddel, skal«.
[Sproglig præcisering]
Til § 13
9) I
det under nr. 2 foreslåede § 34, stk. 3, ændres i 2. pkt. »elevens anvendelsesperiode af
det bevilgede hjælpemiddel skal« til: »den
periode, eleven anvender det bevilgede hjælpemiddel,
skal«.
[Sproglig præcisering]
Til § 16
10) I
stk. 2 indsættes efter »har
virkning« ordet: »fra«.
[Sproglig præcisering]
11) I
stk. 3 ændres »§ 34,
stk. 2 i, lov om forberedende grunduddannelser, som affattet ved
denne lovs § 13, nr. 1, har virkning den 1. august 2019«
til: Ȥ 34, stk. 2 og 3, i lov om forberedende
grunduddannelse som affattet ved denne lovs § 13, nr. 2, har
virkning fra den 1. august 2019«.
[Lovteknisk præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1-3 og 5-9
Der er tale om sproglige
præciseringer. Forslagene vil ikke indebære nogen
indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 4
Der er tale om en teknisk korrektion.
Forslaget vil ikke indebære nogen indholdsmæssig
ændring.
Til nr. 10
Der er tale om en sproglig
præcisering. Forslaget vil ikke indebære nogen
indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 11
Der er tale om en lovteknisk
præcisering. Forslaget vil ikke indebære nogen
indholdsmæssig ændring.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. november
2018 og var til 1. behandling den 21. november 2018. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Undervisningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
ministeren sendte den 14. september 2018 dette udkast til udvalget,
jf. UNU alm. del - bilag 167, folketingsåret 2017-18. Den 15.
november 2018 sendte undervisningsministeren høringssvarene
og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
12 spørgsmål til undervisningsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
nfmd. Alex Ahrendtsen (DF)
Marlene Harpsøe (DF) Dorthe Ullemose (DF) Marie Krarup (DF)
Tilde Bork (DF) Anni Matthiesen (V) Peter Juel-Jensen (V) Jan E.
Jørgensen (V) Louise Schack Elholm (V) Carl Holst (V) Jane
Heitmann (V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA) Brigitte Klintskov
Jerkel (KF) Orla Hav (S) Trine Bramsen (S) Jan Johansen (S) Julie
Skovsby (S) Mattias Tesfaye (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S)
fmd. Rosa Lund (EL) Jakob
Sølvhøj (EL) Pernille Schnoor (ALT) Carolina
Magdalene Maier (ALT) Torsten Gejl (ALT) Lotte Rod (RV) Marianne
Jelved (RV) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |