Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 18. december 2018
Forslag
til
Lov om ændring af forskellige love på
Undervisningsministeriets område samt lov om
specialpædagogisk støtte ved videregående
uddannelser og lov om folkehøjskoler
(Frit leverandørvalg på
tegnsprogs- og skrivetolkeområdet og adgang til
specialpædagogisk bistand på voksen- og
efteruddannelsesområdet og i overgangen mellem
uddannelsesniveauer)
§ 1
I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1510 af 14. december 2017, som
ændret senest ved lov nr. 1323 af 27. november 2018,
foretages følgende ændring:
1.
Efter § 20 indsættes:
Ȥ 20 a. Eleven kan i
fortsættelse af undervisningen efter denne lov anvende et
it-hjælpemiddel, der er tilbudt eleven efter § 3, stk.
2, § 3 a eller § 3 b, ved fortsat skolegang eller
uddannelse på den nye uddannelsesinstitution, indtil der
på den nye skole eller nye uddannelse ydes tilbud om den
fornødne støtte i form af tilbud om
hjælpemidler efter bestemmelserne i den lovgivning, der
gælder for den pågældende skoleform eller
uddannelse.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan træffe beslutning om, at en elev kan
anvende et andet hjælpemiddel, der er bevilget efter §
3, stk. 2, § 3 a eller § 3 b, ved fortsat skolegang eller
uddannelse på den nye skole eller nye uddannelse, indtil der
på den nye skole eller nye uddannelse ydes tilbud om den
fornødne støtte i form af tilbud om
hjælpemidler efter bestemmelserne i den lovgivning, der
gælder for den pågældende skoleform eller
uddannelse.
Stk. 3. Eleven
kan anvende de bevilgede hjælpemidler, der er omfattet af
stk. 1 eller 2, i 3 måneder efter elevens skoleskift eller
skift til en ny uddannelse. Kommunalbestyrelsen kan i forbindelse
med en beslutning efter stk. 2 efter en konkret vurdering bestemme,
at den periode, eleven anvender det bevilgede hjælpemiddel,
skal være kortere end 3 måneder.«
§ 2
I lov om efterskoler og frie fagskoler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 94 af 8. februar 2018, som
ændret ved § 7 i lov nr. 745 af 8. juni 2018, foretages
følgende ændringer:
1.
Efter § 3 a indsættes:
Ȥ 3 b. Eleven kan i
fortsættelse af undervisningen efter denne lov anvende et
it-hjælpemiddel, der er tilbudt eleven efter § 3, stk.
2, og § 3 a i lov om folkeskolen, § 3, stk. 1, nr. 1-3, i
lov om friskoler og private grundskoler m.v., eller § 3, stk.
1, og § 3 a i denne lov, ved fortsat skolegang eller
uddannelse på den nye uddannelsesinstitution, indtil der
på den nye skole eller nye uddannelse ydes tilbud om den
fornødne støtte i form af tilbud om
hjælpemidler efter bestemmelserne i den lovgivning, der
gælder for den pågældende skoleform eller
uddannelse.
Stk. 2.
Undervisningsministeren kan træffe beslutning om, at en elev
kan anvende et andet hjælpemiddel, der er bevilget efter
§ 3, stk. 1, i denne lov, ved fortsat skolegang eller
uddannelse på den nye skole eller nye uddannelse, indtil der
på den nye skole eller nye uddannelse ydes tilbud om den
fornødne støtte i form af tilbud om
hjælpemidler efter bestemmelserne i den lovgivning, der
gælder for den pågældende skoleform eller
uddannelse.
Stk. 3. Eleven
kan anvende de bevilgede hjælpemidler, der er omfattet af
stk. 1 eller 2, i 3 måneder efter elevens skoleskift eller
skift til en ny uddannelse. Undervisningsministeren kan i
forbindelse med en beslutning efter stk. 2 efter en konkret
vurdering bestemme, at den periode, eleven anvender det bevilgede
hjælpemiddel, skal være kortere end 3
måneder.«
2. I
§ 25 a, stk. 1, og § 26 a, stk. 1, ændres »og
hjælpemidler« til: »hjælpemidler og
tegnsprogs- og skrivetolkning«.
3.
Efter § 25 a indsættes før overskriften
før § 26:
Ȥ 25 b.
Undervisningsministeren kan ved ydelse af tilskud efter § 25
a, stk. 1, til skolerne stille krav om, at skolerne ved køb
af varer og tjenesteydelser til brug for specialpædagogisk
bistand til elever, der skal have tilbud om specialpædagogisk
bistand efter § 3, stk. 1, og som har behov for
specialundervisning eller anden specialpædagogisk bistand,
anvender en eller flere centralt koordinerede indkøbsaftaler
om levering af varer og tjenesteydelser til brug for
specialpædagogisk bistand.
Stk. 2. Elever,
der modtager specialpædagogisk bistand, kan frit vælge
mellem de leverandører, der er omfattet af centralt
koordinerede indkøbsaftaler efter stk. 1.
Stk. 3.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
skolernes forpligtelse til at anvende centralt koordinerede
indkøbsaftaler efter stk. 1, herunder om proceduren og
fremgangsmåden for anvendelsen heraf.«
4.
Efter § 26 a indsættes før overskriften
før § 27:
Ȥ 26 b.
Undervisningsministeren kan ved ydelse af tilskud efter § 26
a, stk. 1, til skolerne stille krav om, at skolerne ved køb
af varer og tjenesteydelser til brug for specialpædagogisk
bistand til elever, der skal have tilbud om specialpædagogisk
bistand efter § 3, stk. 1, og som har behov for
specialundervisning eller anden specialpædagogisk bistand,
anvender en eller flere centralt koordinerede indkøbsaftaler
om levering af varer og tjenesteydelser til brug for
specialpædagogisk bistand.
Stk. 2. Elever,
der modtager specialpædagogisk bistand, kan frit vælge
mellem de leverandører, der er omfattet af centralt
koordinerede indkøbsaftaler efter stk. 1.
Stk. 3.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
skolernes forpligtelse til at anvende centralt koordinerede
indkøbsaftaler efter stk. 1, herunder om proceduren og
fremgangsmåden for anvendelsen heraf.«
§ 3
I lov om friskoler og private grundskoler m.v.,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1111 af 30. august 2018, som
ændret ved § 1 i lov nr. 397 af 2. maj 2018 og § 11
i lov nr. 745 af 8. juni 2018, foretages følgende
ændring:
1.
Efter § 3 indsættes:
Ȥ 3 a. Eleven kan i
fortsættelse af undervisningen efter denne lov anvende et
it-hjælpemiddel, der er tilbudt eleven efter § 3, stk.
2, og § 3 a i lov om folkeskolen, § 3, stk. 1, og §
3 a i efterskoler og frie fagskoler eller § 3, stk. 1, nr.
1-3, i denne lov, ved fortsat skolegang eller uddannelse på
den nye uddannelsesinstitution, indtil der på den nye skole
eller nye uddannelse ydes tilbud om den fornødne
støtte i form af tilbud om hjælpemidler efter
bestemmelserne i den lovgivning, der gælder for den
pågældende skoleform eller uddannelse.
Stk. 2.
Undervisningsministeren kan træffe beslutning om, at en elev
kan anvende et andet hjælpemiddel, der er bevilget efter
§ 3, stk. 1, i denne lov, ved fortsat skolegang eller
uddannelse på den nye skole eller nye uddannelse, indtil der
på den nye skole eller nye uddannelse ydes tilbud om den
fornødne støtte i form af tilbud om
hjælpemidler efter bestemmelserne i den lovgivning, der
gælder for den pågældende skoleform eller
uddannelse.
Stk. 3. Eleven
kan anvende de bevilgede hjælpemidler, der er omfattet af
stk. 1 eller 2, i 3 måneder efter elevens skoleskift eller
skift til en ny uddannelse. Undervisningsministeren kan i
forbindelse med en beslutning efter stk. 2 efter en konkret
vurdering bestemme, at den periode, eleven anvender det bevilgede
hjælpemiddel, skal være kortere end 3
måneder.«
§ 4
I lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 236 af 23. marts 2018, som
ændret ved § 12 i lov nr. 745 af 8. juni 2018, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 44, stk. 1, ændres
»og lov om erhvervsuddannelser« til: », lov om
erhvervsuddannelser, lov om almen voksenuddannelse og om
anerkendelse af realkompetence i forhold til fag i almen
voksenuddannelse, i hf-uddannelsen og i uddannelsen til
studentereksamen (avu-loven) og lov om forberedende
voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne«.
2.
Efter § 44 a indsættes før overskriften til
§ 45:
Ȥ 44 b.
Undervisningsministeren kan ved ydelse af tilskud efter § 44,
stk. 2 og 3, til institutionerne stille krav om, at institutionerne
ved køb af varer og tjenesteydelser til brug for
specialpædagogisk bistand til elever, der skal have tilbud om
specialpædagogisk bistand efter lov om de gymnasiale
uddannelser og lov om erhvervsuddannelser, og handicappede elever,
der er optaget på uddannelser godkendt efter § 1, stk.
3, eller på de sidste tre klassetrin af Europaskolen godkendt
efter § 58, og som har behov for specialpædagogisk
bistand, anvender en eller flere centralt koordinerede
indkøbsaftaler om levering af varer og tjenesteydelser til
brug for specialpædagogisk bistand.
Stk. 2. Elever,
der modtager specialpædagogisk bistand, kan frit vælge
mellem de leverandører, der er omfattet af centralt
koordinerede indkøbsaftaler efter stk. 1.
Stk. 3.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
institutionernes forpligtelse til at anvende centralt koordinerede
indkøbsaftaler efter stk. 1, herunder om proceduren og
fremgangsmåden for anvendelsen heraf.«
§ 5
I lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 1269 af 29. november
2017, som ændret ved § 13 i lov nr. 745 af 8. juni 2018,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 18 a, stk. 1, ændres
»eller lov om de gymnasiale uddannelser« til: »,
lov om de gymnasiale uddannelser, lov om almen voksenuddannelse og
om anerkendelse af realkompetence i forhold til fag i almen
voksenuddannelse, i hf-uddannelsen og i uddannelsen til
studentereksamen (avu-loven), lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v.
eller lov om forberedende voksenundervisning og
ordblindeundervisning for voksne«.
2.
Efter § 18 c indsættes:
Ȥ 18 d.
Undervisningsministeren kan ved ydelse af tilskud efter § 18
a, stk. 1, til institutionerne stille krav om, at institutionerne
ved køb af varer og tjenesteydelser til brug for
specialpædagogisk bistand til elever, der skal have tilbud om
specialpædagogisk bistand efter lov om erhvervsuddannelser,
lov om de gymnasiale uddannelser, lov om almen voksenuddannelse og
om anerkendelse af realkompetence i forhold til fag i almen
voksenuddannelse, i hf-uddannelsen og i uddannelsen til
studentereksamen (avu-loven), lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v.
eller lov om forberedende voksenundervisning og
ordblindeundervisning for voksne, anvender en eller flere centralt
koordinerede indkøbsaftaler om levering af varer og
tjenesteydelser til brug for specialpædagogisk bistand.
Stk. 2. Elever,
kursister og studerende, der modtager specialpædagogisk
bistand, kan frit vælge mellem de leverandører, der er
omfattet af centralt koordinerede indkøbsaftaler efter stk.
1.
Stk. 3.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
institutionernes forpligtelse til at anvende centralt koordinerede
indkøbsaftaler efter stk. 1, herunder om proceduren og
fremgangsmåden for anvendelsen heraf.«
§ 6
I lov om private institutioner for gymnasiale
uddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 928 af 3. juli 2017,
som ændret ved § 16 i lov nr. 745 af 8. juni 2018,
foretages følgende ændringer:
1. §
13 affattes således:
Ȥ 13.
Undervisningsministeren kan yde særlige tilskud til
institutionernes udgifter til støtte til elever og
kursister, der skal have tilbud om specialpædagogisk bistand
efter § 61 i lov om de gymnasiale uddannelser.
Ansøgning om tilskud indgives af institutionen til
undervisningsministeren, jf. § 13 a.
Stk. 2.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om
administration af særlige tilskud efter stk. 1, herunder om
indhentning af sagkyndige udtalelser, tildeling og udbetaling,
udbetaling af forskud til og tilbagebetaling fra institutionerne
samt refusion af udgifter, som institutionen har afholdt i
overensstemmelse med tildelingen.
Stk. 3.
Tilskuddets størrelse fastsættes på finansloven
og reguleres ud fra antallet af elever og kursister, der ydes
tilskud til, og det faktiske tilskud pr. elev eller
kursist.«
2.
Efter § 13 indsættes:
Ȥ 13 a.
Ansøgning om særlige tilskud, jf. § 13, indgives
ved anvendelse af en digital løsning, som
Undervisningsministeriet stiller til rådighed (digital
selvbetjening). Institutionen skal på tilsvarende vis modtage
afgørelser og meddelelser m.v. om ansøgningen
digitalt. Eleven skal tilsvarende modtage afgørelser og
meddelelser m.v. om ansøgningen digitalt.
Stk. 2.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler
om, at ansøgning om særlige tilskud til støtte
og modtagelse af afgørelser herom og meddelelser i
øvrigt kan ske på anden vis end ved digital
selvbetjening.
Stk. 3.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
indretning og administration af den digitale løsning og om
anvendelse af digital signatur og anden sikker
personidentifikation.
Stk. 4.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
indhold og udformning af ansøgning og om frister for
indgivelse af ansøgning, indgivelse af oplysninger og
udbetalinger af støtte, herunder forskudsvis.
§ 13 b.
Undervisningsministeren kan ved ydelse af tilskud efter § 13,
stk. 1, til institutionerne stille krav om, at institutionerne ved
køb af varer og tjenesteydelser til brug for
specialpædagogisk bistand til elever, der skal have tilbud om
specialpædagogisk bistand efter lov om de gymnasiale
uddannelser, anvender en eller flere centralt koordinerede
indkøbsaftaler om levering af varer og tjenesteydelser til
brug for specialpædagogisk bistand.
Stk. 2. Elever
og kursister, der modtager specialpædagogisk bistand, kan
frit vælge mellem de leverandører, der er omfattet af
centralt koordinerede indkøbsaftaler efter stk. 1.
Stk. 3.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
institutionernes forpligtelse til at anvende centralt koordinerede
indkøbsaftaler efter stk. 1, herunder om proceduren og
fremgangsmåden for anvendelsen heraf.«
§ 7
I lov om almen voksenuddannelse og om
anerkendelse af realkompetence i forhold til fag i almen
voksenuddannelse, i hf-uddannelsen og i uddannelsen til
studentereksamen (avu-loven), jf. lovbekendtgørelse nr. 926
af 3. juli 2017, som ændret ved § 10 i lov nr. 1746 af
27. december 2016 og § 1 i lov nr. 745 af 8. juni 2018,
foretages følgende ændringer:
1. Overskriften til kapitel 4 affattes
således:
»Kapitel 4
Bistand til
elever med særlige behov«.
2.
Efter § 12 indsættes i kapitel
4:
Ȥ 12 a. Kursister med
funktionsnedsættelse eller tilsvarende svære
vanskeligheder med behov for specialpædagogisk bistand skal i
forbindelse med undervisningen endvidere have tilbud om
følgende støtteformer:
1)
Hjælpemidler og instruktion i brug heraf.
2) Personlig
assistance og sekretærhjælp.
3)
Støttetimer med henblik på kompensation for fysisk
eller psykisk funktionsnedsættelse.
4) Særligt
udformede undervisningsmaterialer.
5)
Tegnsprogstolkning og skrivetolkning.
Stk. 2.
Kursister, der får støtte efter stk. 1, kan medbringe
og anvende den bevilgede støtte i alle dele af
undervisningen.
Stk. 3.
Kursisten kan anvende støtte efter stk. 1 i forbindelse med
uddannelsens almindelige undervisning og ekskursioner som led i
uddannelsen.
Stk. 4.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
yderligere støtteformer.
§ 12 b. Kursisten kan i
fortsættelse af undervisning efter denne lov anvende et
bevilget it-hjælpemiddel efter § 12 a, stk. 1, nr. 1,
ved fortsat uddannelse i en ungdomsuddannelse, forberedende
voksenuddannelse, ordblindeundervisning for voksne og efter- og
videreuddannelse, indtil der på den nye uddannelse ydes
tilbud om den fornødne støtte i form af tilbud om
hjælpemidler efter bestemmelserne i den lovgivning, som
gælder for den pågældende uddannelse.
Stk. 2.
Undervisningsministeren kan træffe beslutning om, at en
kursist kan anvende et andet hjælpemiddel, der er bevilget
efter § 12 a, stk. 1, i denne lov ved fortsat uddannelse i en
ungdomsuddannelse, forberedende voksenuddannelse,
ordblindeundervisning for voksne og efter- og videreuddannelse,
indtil der på den nye uddannelse ydes tilbud om den
fornødne støtte i form af tilbud om
hjælpemidler efter bestemmelserne i den lovgivning, der
gælder for den pågældende uddannelse.
Stk. 3.
Kursisten kan anvende de bevilgede hjælpemidler, der er
omfattet af stk. 1 eller 2, i 3 måneder efter kursistens
skift til en ny uddannelse. Undervisningsministeren kan i
forbindelse med en beslutning efter stk. 2 efter en konkret
vurdering bestemme, at den periode, kursisten anvender det
bevilgede hjælpemiddel, skal være kortere end 3
måneder.«
§ 8
I lov om forberedende voksenundervisning og
ordblindeundervisning for voksne, jf. lovbekendtgørelse nr.
96 af 26. januar 2017, som ændret ved § 10 i lov nr. 745
af 8. juni 2018, foretages følgende ændring:
1.
Efter § 4 a indsættes i kapitel
2:
Ȥ 4 b. Ved undervisning
og prøveaflæggelse tilbydes deltagere med
funktionsnedsættelse eller tilsvarende vanskeligheder med
behov for specialpædagogisk bistand følgende
støtteformer:
1)
Hjælpemidler og instruktion i brug heraf.
2) Personlig
assistance og sekretærhjælp.
3) Særligt
udformede undervisningsmaterialer.
4)
Tegnsprogstolkning og skrivetolkning.
Stk. 2.
Deltagere, der får støtte efter stk. 1, kan medbringe
og anvende den bevilgede støtte i alle dele af
undervisningen efter denne lov.
Stk. 3.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
yderligere støtteformer.
§ 4 c. Deltageren kan i
fortsættelse af undervisning efter denne lov anvende et
bevilget it-hjælpemiddel efter § 4 b, stk. 1, nr. 1, ved
fortsat uddannelse i en ungdomsuddannelse, forberedende
voksenuddannelse, ordblindeundervisning for voksne og efter- og
videreuddannelse, indtil der på den nye uddannelse ydes
tilbud om den fornødne støtte i form af tilbud om
hjælpemidler efter bestemmelserne i den lovgivning, som
gælder for den pågældende uddannelse.
Stk. 2.
Undervisningsministeren kan træffe beslutning om, at en
deltager kan anvende et andet hjælpemiddel, der er bevilget
efter § 4 b, stk. 1, nr. 1, ved fortsat uddannelse i en
ungdomsuddannelse, forberedende voksenuddannelse,
ordblindeundervisning for voksne og efter- og videreuddannelse,
indtil der på den nye uddannelse ydes tilbud om den
fornødne støtte i form af tilbud om
hjælpemidler efter bestemmelserne i den lovgivning, der
gælder for den pågældende uddannelse.
Stk. 3.
Deltageren kan anvende de bevilgede hjælpemidler, der er
omfattet af stk. 1 eller 2, i 3 måneder efter deltagerens
skift til en ny uddannelse. Undervisningsministeren kan i
forbindelse med en beslutning efter stk. 2 efter en konkret
vurdering bestemme, at den periode, eleven anvender det bevilgede
hjælpemiddel, skal være kortere end 3
måneder.«
§ 9
I lov om erhvervsuddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 282 af 18. april 2018, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1692 af 26. december 2017 og
§ 8 i lov nr. 745 af 8. juni 2018, foretages følgende
ændring:
1.
Efter § 29 indsættes:
Ȥ 29 a. Elever med
funktionsnedsættelse eller tilsvarende svære
vanskeligheder med behov for specialundervisning og
specialpædagogisk bistand skal i forbindelse med
undervisningen endvidere have tilbud om følgende
støtteformer:
1)
Hjælpemidler og instruktion i brug heraf.
2) Personlig
assistance og sekretærhjælp.
3)
Støttetimer med henblik på kompensation for fysisk
eller psykisk funktionsnedsættelse.
4) Særligt
udformede undervisningsmaterialer.
5)
Tegnsprogstolkning og skrivetolkning.
Stk. 2. Elever,
der får støtte efter stk. 1, kan medbringe og anvende
den bevilgede støtte i skoleundervisningen og
praktikuddannelsen.
Stk. 3. Eleven
kan anvende støtte efter stk. 1 i forbindelse med:
1) Uddannelsens
almindelige undervisning og ekskursioner, herunder
uddannelsesophold i udlandet som led i uddannelsen.
2) Obligatorisk
praktik som led i uddannelsen.
Stk. 4.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
yderligere støtteformer.
§ 29 b. Eleven kan i
fortsættelse af undervisning efter denne lov anvende et
bevilget it-hjælpemiddel efter § 29 a, stk. 1, nr. 1,
ved fortsat uddannelse i en ungdomsuddannelse, forberedende
voksenuddannelse, ordblindeundervisning for voksne og efter- og
videreuddannelse, indtil der på den nye uddannelse ydes
tilbud om den fornødne støtte i form af tilbud om
hjælpemidler efter bestemmelserne i den lovgivning, som
gælder for den pågældende uddannelse.
Stk. 2.
Undervisningsministeren kan træffe beslutning om, at en elev
kan anvende et andet hjælpemiddel, der er bevilget efter
§ 29 a, stk. 1, nr. 1, ved fortsat uddannelse i en
ungdomsuddannelse, forberedende voksenuddannelse,
ordblindeundervisning for voksne og efter- og videreuddannelse,
indtil der på den nye uddannelse ydes tilbud om den
fornødne støtte i form af tilbud om
hjælpemidler efter bestemmelserne i den lovgivning, der
gælder for den pågældende uddannelse.
Stk. 3. Eleven
kan anvende de bevilgede hjælpemidler, der er omfattet af
stk. 1 eller 2, i 3 måneder efter elevens skift til en ny
uddannelse. Undervisningsministeren kan i forbindelse med en
beslutning efter stk. 2 efter en konkret vurdering bestemme, at den
periode, eleven anvender det bevilgede hjælpemiddel, skal
være kortere end 3 måneder.«
§ 10
I lov nr. 1716 af 27. december 2016 om de
gymnasiale uddannelser, som ændret ved § 17 i lov nr.
311 af 25. april 2018 og § 6 i lov nr. 745 af 8. juni 2018,
foretages følgende ændringer:
1. §
61 affattes således:
Ȥ 61. Elever og
kursister med funktionsnedsættelse eller tilsvarende
svære vanskeligheder med behov for specialundervisning og
anden specialpædagogisk bistand skal i forbindelse med
undervisningen have tilbud om følgende
støtteformer:
1)
Hjælpemidler og instruktion i brug heraf.
2) Personlig
assistance og sekretærhjælp.
3)
Støttetimer med henblik på kompensation for fysisk
eller psykisk funktionsnedsættelse.
4) Særligt
udformede undervisningsmaterialer.
5)
Tegnsprogstolkning og skrivetolkning.
Stk. 2.
Institutionen kan i helt særlige tilfælde
tilrettelægge 2-årige uddannelsesforløb over en
3-årig periode og 3-årige uddannelsesforløb over
en 4-årig periode for elever, der på grund af
funktionsnedsættelse eller tilsvarende vanskeligheder er
forhindret i at følge undervisningen på normal
vis.
Stk. 3. Elever
og kursister, der får støtte efter stk. 1, kan
medbringe og anvende den bevilgede støtte i undervisningen
på de gymnasiale uddannelser.
Stk. 4. Eleven
og kursisten kan anvende støtte efter stk. 1 i forbindelse
med:
1) Uddannelsens
almindelige undervisning og ekskursioner, herunder
uddannelsesophold i udlandet som led i uddannelsen.
2) Obligatorisk
praktik som led i uddannelsen.
Stk. 5.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
yderligere støtteformer, herunder om støttetimer med
henblik på kompensation for fysisk eller psykisk
funkti?onsnedsættelse, og om forlængede forløb
for elever med nedsat funktionsevne eller
indlæringsvanskeligheder.«
2.
Efter § 61 indsættes:
Ȥ 61 a. Eleven eller
kursisten kan i fortsættelse af undervisning efter denne lov
anvende et bevilget it-hjælpemiddel efter § 61, stk. 1,
nr. 1, ved fortsat uddannelse i en ungdomsuddannelse, forberedende
voksenuddannelse, ordblindeundervisning for voksne og efter- og
videreuddannelse, indtil der på den nye uddannelse ydes
tilbud om den fornødne støtte i form af tilbud om
hjælpemidler efter bestemmelserne i den lovgivning, som
gælder for den pågældende uddannelse.
Stk. 2.
Undervisningsministeren kan træffe beslutning om, at en elev
eller kursist kan anvende et andet hjælpemiddel, der er
bevilget efter § 61, stk. 1, nr. 1, ved fortsat uddannelse i
en ungdomsuddannelse, forberedende voksenuddannelse,
ordblindeundervisning for voksne og efter- og videreuddannelse,
indtil der på den nye uddannelse ydes tilbud om den
fornødne støtte i form af tilbud om
hjælpemidler efter bestemmelserne i den lovgivning, der
gælder for den pågældende uddannelse.
Stk. 3. Eleven
eller kursisten kan anvende de bevilgede hjælpemidler, der er
omfattet af stk. 1 eller 2, i 3 måneder efter elevens eller
kursistens skift til en ny uddannelse. Undervisningsministeren kan
i forbindelse med en beslutning efter stk. 2 efter en konkret
vurdering bestemme, at den periode, eleven eller kursisten anvender
det bevilgede hjælpemiddel, skal være kortere end 3
måneder.«
§ 11
I lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 813 af 21. juni 2018, foretages
følgende ændring:
1.
Efter § 25 indsættes i kapitel
6:
»Specialpædagogisk
bistand
§ 25 a. Deltagere på
arbejdsmarkedsuddannelser eller elever på
Træningsskolens Arbejdsmarkedsuddannelser med
funktionsnedsættelse eller tilsvarende svære
vanskeligheder med behov for specialpædagogisk bistand skal i
forbindelse med undervisningen have tilbud om følgende
støtteformer:
1)
Hjælpemidler og instruktion i brug heraf.
2) Personlig
assistance og sekretærhjælp.
3)
Støttetimer med henblik på kompensation for fysisk
eller psykisk funktionsnedsættelse.
4) Særligt
udformede undervisningsmaterialer.
5)
Tegnsprogstolkning og skrivetolkning.
Stk. 2.
Deltagere, der har fået bevilget støtte efter stk. 1
til deltagelse på en uddannelse, kan, hvis der er planlagt
yderligere uddannelse inden for 3 måneder, medbringe og
anvende støtten i forbindelse med deltagelse på
arbejdsmarkedsuddannelse, herunder forløb af
arbejdsmarkedsuddannelse og på Træningsskolens
Arbejdsmarkedsuddannelser efter kapitel 7.
Stk. 3.
Deltagere kan anvende støtte efter stk. 1 i forbindelse
med:
1) Uddannelsens
almindelige undervisning og ekskursioner som led i uddannelsen.
2) Uddannelsens
prøver.
3) Obligatorisk
praktik som led i uddannelsen.
Stk. 4.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om yderligere
støtteformer, herunder om støttetimer med henblik
på kompensation af fysisk eller psykisk
funktionsnedsættelse.
§ 25 b. En deltager, som
senest 3 måneder efter at være ophørt på
en uddannelse, hvortil et hjælpemiddel er bevilget, jf.
§ 25 a, stk. 1, nr. 1, påbegynder fortsat uddannelse i
en ungdomsuddannelse, ordblindeundervisning for voksne eller
voksen-, efter- og videreuddannelse og indgiver ansøgning om
hjælpemiddel på den fortsatte uddannelse, kan anvende
et bevilget hjælpemiddel efter § 25 a, stk. 1, nr. 1,
indtil der på den nye uddannelse er truffet afgørelse
om ansøgningen. Hvis ansøgningen imødekommes,
kan det oprindelige hjælpemiddel benyttes, indtil
ansøgeren har fået mulighed for at komme i besiddelse
af det nye hjælpemiddel.«
§ 12
I lov nr. 698 af 8. juni 2018 om institutioner
for forberedende grunduddannelse foretages følgende
ændring:
1.
Efter § 41 indsættes i kapitel
5:
Ȥ 41 a.
Undervisningsministeren kan ved ydelse af tilskud efter § 40,
stk. 1, til institutionerne stille krav om, at institutionerne ved
køb af varer og tjenesteydelser til brug for
specialpædagogisk bistand til elever, der skal have tilbud om
specialpædagogisk bistand efter § 33 i lov om
forberedende grunduddannelse, anvender en eller flere centralt
koordinerede indkøbsaftaler om levering af varer og
tjenesteydelser til brug for specialpædagogisk bistand.
Stk. 2. Elever,
der modtager specialpædagogisk bistand, kan frit vælge
mellem de leverandører, der er omfattet af centralt
koordinerede indkøbsaftaler efter stk. 1.
Stk. 3.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
institutionernes forpligtelse til at anvende centralt koordinerede
indkøbsaftaler efter stk. 1, herunder om proceduren og
fremgangsmåden for anvendelsen heraf.«
§ 13
I lov nr. 697 af 8. juni 2018 om forberedende
grunduddannelse foretages følgende ændringer:
1. I
§ 34 ændres
»hjælpemiddel« til:
»it-hjælpemiddel«.
2. I
§ 34 indsættes som stk. 2 og 3:
»Stk. 2.
Undervisningsministeren kan træffe beslutning om, at en elev
kan anvende et andet hjælpemiddel, der er bevilget efter
§ 33, stk. 1, nr. 1, ved fortsat uddannelse i en
ungdomsuddannelse, forberedende voksenuddannelse,
ordblindeundervisning for voksne og efter- og videreuddannelse,
indtil der på den nye uddannelse ydes tilbud om den
fornødne støtte i form af tilbud om
hjælpemidler efter bestemmelserne i den lovgivning, der
gælder for den pågældende uddannelse.
Stk. 3. Eleven
kan anvende de bevilgede hjælpemidler, der er omfattet af
stk. 1 eller 2, i 3 måneder efter elevens skift til en ny
uddannelse. Undervisningsministeren kan i forbindelse med en
beslutning efter stk. 2 efter en konkret vurdering bestemme, at den
periode, eleven anvender det bevilgede hjælpemiddel, skal
være kortere end 3 måneder.«
§ 14
I lov om specialpædagogisk støtte
ved videregående uddannelser, jf. lovbekendtgørelse
nr. 748 af 16. maj 2015, foretages følgende
ændring:
1.
Efter § 3 indsættes i kapitel
3:
Ȥ 3 a. Uddannelses- og
forskningsministeren kan i forbindelse med afgørelse efter
§ 12, stk. 3, til institutionerne stille krav om, at
institutionerne ved køb af varer og tjenesteydelser til brug
for specialpædagogisk støtte til de studerende, der
skal have tilbud om specialpædagogisk støtte efter
lovens kapitel 2, anvender en eller flere centralt koordinerede
indkøbsaftaler om levering af varer og tjenesteydelser til
brug for specialpædagogisk støtte.
Stk. 2.
Studerende, der modtager specialpædagogisk støtte, kan
frit vælge mellem de leverandører, der er omfattet af
centralt koordinerede indkøbsaftaler efter stk. 1.
Stk. 3.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om institutionernes forpligtelse til at
anvende centralt koordinerede indkøbsaftaler efter stk. 1,
herunder om proceduren og fremgangsmåden for anvendelsen
heraf.«
§ 15
I lov nr. 1605 af 26. december 2013 om
folkehøjskoler, som ændret ved § 7 i lov nr. 1539
af 27. december 2014, § 2 i lov nr. 1568 af 19. december 2017
og § 22 i lov nr. 745 af 8. juni 2018, foretages
følgende ændring:
1.
Efter § 27 indsættes:
Ȥ 27 a.
Kulturministeren kan ved ydelse af tilskud efter § 27 til
skolerne stille krav om, at skolerne ved køb af varer og
tjenesteydelser til brug for specialpædagogisk støtte
til elever, der skal have tilbud om specialpædagogisk
støtte efter loven, anvender en eller flere centralt
koordinerede indkøbsaftaler om levering af varer og
tjenesteydelser til brug for specialpædagogisk
støtte.
Stk. 2. Elever,
der modtager specialpædagogisk støtte, kan frit
vælge mellem de leverandører, der er omfattet af
centralt koordinerede indkøbsaftaler efter stk. 1.
Stk. 3.
Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om
skolernes forpligtigelse til at anvende centralt koordinerede
indkøbsaftaler efter stk. 1, herunder om proceduren og
fremgangsmåden for anvendelsen heraf.«
§ 16
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2019, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. § 44, stk.
1, i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser som
ændret ved denne lovs § 4, nr. 1, § 18 a, stk. 1, i
lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse som ændret
ved denne lovs § 5, nr. 1, § 12 a i lov om almen
voksenuddannelse og om anerkendelse af realkompetence i forhold til
fag i almen voksenuddannelse, i hf-uddannelsen og i uddannelsen til
studentereksamen (avu-loven) som affattet ved denne lovs § 7,
nr. 2, og § 4 b i lov om forberedende voksenundervisning og
ordblindeundervisning for voksne som affattet ved denne lovs §
8, nr. 1, har virkning fra den 1. august 2019.
Stk. 3. § 20 a i
lov om folkeskolen som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1,
§ 3 b i lov om efterskoler og frie fagskoler som affattet ved
denne lovs § 2, nr. 1, § 3 a i lov om frisk?oler og
private grundskoler m.v. som affattet ved denne lovs § 3, nr.
1, § 12 b i lov om almenvoksen uddannelse og om anerkendelse
af realkompetence i forhold til fag i almen voksenuddannelse, i
hf-uddannelsen og i uddannelsen til studentereksamen (avu-loven)
som affattet ved denne lovs § 7, nr. 2, § 4 c i lov om
forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne
som affattet ved denne lovs § 8, nr. 1, § 29 b i lov om
erhvervsuddannelser som affattet ved denne lovs § 9, nr. 1,
§ 61 a i lov om de gymnasiale uddannelser som affattet ved
denne lovs § 10, nr. 2, og § 34, stk. 2 og 3, i lov om
forberedende grunduddannelse som affattet ved denne lovs § 13,
nr. 2, har virkning fra den 1. august 2019.