Skriftlig fremsættelse (15. november
2018)
Undervisningsministeren (Merete Riisager):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
forskellige love på Undervisningsministeriets område
samt lov om specialpædagogisk støtte ved
videregående uddannelser og lov om folkehøjskoler
(Frit leverandørvalg på tegnsprogs- og
skrivetolkeområdet, adgang til specialpædagogisk
bistand på voksen- og efteruddannelsesområdet og i
overgangen mellem uddannelsesniveauer)
(Lovforslag nr. L 105)
Lovforslaget er en del af
udmøntningen af "Aftale om bedre veje til uddannelse og job"
(13. oktober 2017), som blandt andet indeholder et initiativ om
indførelse af specialpædagogisk bistand til voksne
på de almene og erhvervsrettede voksenuddannelser og en
ordning, der sikrer adgang til specialpædagogisk bistand i
overgangen mellem uddannelsesniveauer.
Lovforslaget indeholder herudover adgang
til etablering af en ordning, der skal sikre et friere
leverandørvalg af ydelser inden for specialpædagogisk
bistand.
Med lovforslaget foreslås
indført adgang til specialpædagogisk bistand til
voksne på de almene og erhvervsrettede voksenuddannelser.
Lovforslaget indebærer endvidere, at forsøgsordningen
med specialpædagogisk bistand på
arbejdsmarkedsområdet permanentgøres.
Endvidere indebærer lovforslaget, at
støtteberettigede elever ved skift af skole (for eksempel
fra folkeskole til fri grundskole), eller uddannelsesniveau (for
eksempel fra grundskole til ungdomsuddannelse) kan medtage de
bevilgede hjælpemidler, indtil der ydes tilbud om den
fornødne støtte på den nye uddannelse. Det
samme vil gælde for elever, kursister og deltagere ved
fortsat uddannelse i en ungdomsuddannelse, forberedende
voksenuddannelse, ordblindeundervisning for voksne samt efter- og
videreuddannelse.
Endeligt foreslås en ordning, der
skal give borgerne større valgfrihed af leverandører
af ydelser inden for specialpædagogisk bistand, ved at
anvende en kontraktform, som muliggør, at nye kvalificerede
leverandører kan indtræde i aftalens løbetid.
Det vil fortsat være et krav, at der anvendes
leverandører fra centralt koordinerede
indkøbsaftaler. Samtidig gives bedre mulighed for, at den
enkelte elev kan beholde samme leverandør igennem
uddannelsen, selvom udbudsperioden udløber. På
Undervisningsministeriets område påtænkes en
ordning, der i første omgang alene omfatter levering af
ydelser inden for tegnsprogs- og skrivetolkning.
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2019.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.