Skriftlig fremsættelse (20. november
2018)
Skatteministeren
(Karsten Lauritzen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
ejendomsvurderingsloven og forskellige andre love
(Videreførelse af vurderingerne, ændring af
vurderingsterminen, udskydelse af fremrykningen af
beskatningsgrundlaget m.v.)
(Lovforslag nr. L 115)
Formålet med lovforslaget er at
videreføre de hidtidige vurderinger i ét år
mere end hidtil forudsat, dvs. med i alt to år, så de
første nye ejerboligvurderinger vil skulle foretages pr. 1.
januar 2020, mens vurderinger af erhvervsejendomme m.v. foretages
pr. 1. januar 2021.
Forliget om et nyt
ejendomsvurderingssystem, som den daværende regering
(Venstre) og Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance,
Det Radikale Venstre og Det Konservative Folkeparti indgik den 18.
november 2016, sikrer rammerne for udviklingen af et nyt
ejendomsvurderingssystem, så ejendomsejerne kan få
bedre og mere retvisende vurderinger, og tilliden til de offentlige
ejendomsvurderinger kan genoprettes.
Arbejdet med at udvikle et nyt og bedre
ejendomsvurderingssystem er nået langt. Blandt andet er
første del af selve it-systemet udviklet, testet og
idriftsat. Derudover er en stor del af de data, som ligger til
grund for beregningen af de nye vurderinger, indsamlet. Eksempelvis
er der indsamlet ca. 1,3 mio. såkaldte skråfotos, som
styrker datagrundlaget bag de nye vurderinger. Samtidig er den nye
Vurderingsstyrelse, som skal udsende nye ejendomsvurderinger til
boligejerne, opbygget. Det er således muligt at lave mere
retvisende og gennemskuelige ejerboligvurderinger baseret på
bedre data.
Der udestår imidlertid fortsat et
arbejde, før der kan udsendes nye vurderinger til alle
boligejere. Det drejer sig blandt andet om færdigudviklingen
af sags- og dokumenthåndteringssystemet, så
deklarationer og vurderingsforslag kan dokumenteres, og hver enkelt
boligejers sag håndteres på en sikker og ensartet
måde af Vurderingsstyrelsen. Derudover udestår der et
arbejde med at færdiggøre deklarations- og
vurderingsmeddelelserne, som giver boligejerne overblik over
ejendommen og indblik i de oplysninger, der ligger til grund for
vurderingen.
Det er vigtigt at undgå fortidens
fejl og ikke at sætte nye it-systemer i drift, før de
har den tilstrækkelige kvalitet og er testet ordentligt
igennem. Det nye vurderingssystem skal rulles ud på en sikker
måde. Derfor er det besluttet at forlænge
udsendelsesperioden for de nye ejendomsvurderinger. Det
foreslås derfor, at de hidtidige vurderinger
videreføres i ét år mere, dvs. i alt to
år, så de nye ejerboligvurderinger udsendes fra midten
af 2020 og frem. I forlængelse heraf udsendes de nye
vurderinger af erhvervsejendomme m.v.
Derudover vil der i løbet af 2019
blive udsendt ikke-juridisk bindende vurderinger til op mod 80.000
boligejere. Formålet er at teste en række af
processerne vedrørende udarbejdelsen af de nye vurderinger
og forbedre kommunikationen med boligejerne. Det kan give
værdifuld feedback, som kan bruges til at forbedre
udarbejdelsen af de 1,7 mio. ejerboligvurderinger, der med den nye
plan skal sendes ud fra 2020.
Herudover indeholder lovforslaget en
udskydelse af den nye vurderingsankenævnsstruktur til den 1.
januar 2020, ligesom funktionsperioden for de nuværende
vurderingsankenævn, skatteankenævn og fælles
ankenævns foreslås forlænget til og med den 31.
december 2019.
Den nye klagestruktur og de nye regler for
klagebehandlingen er afstemt med etableringen af nye
vurderingsankenævn. F.eks. hænger den nye
sammensætning af vurderingsankenævnene tæt sammen
med de nye regler om sagsfordeling mellem vurderingsankenævn,
Landsskatteretten og Skatteankestyrelsen. Derfor foreslås det
desuden at udskyde de nye regler i skatteforvaltningsloven for
behandling af klagesager, som er vedtaget ved lov nr. 688 af 8.
juni 2017, så de får virkning fra det tidspunkt, hvor
funktionsperioden for nye vurderingsankenævn efter
lovforslaget begynder, dvs. den 1. januar 2020.
Lovforslaget er sendt i høring den
16. november 2018 med frist den 23. november 2018. Jeg beklager
selvfølgelig, at lovforslaget er sendt i høring med
så kort frist. Det skyldes imidlertid, at lovforslaget
vedrører vurderingsåret 2018, og at det derfor skal
være vedtaget inden udgangen af 2018.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.