Betænkning afgivet af Transport-,
Bygnings- og Boligudvalget den 18. februar 2019
1. Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsordens § 8 a, stk. 2,
om, at der skal gå 2 dage fra offentliggørelsen af
betænkningen, til lovforslaget kommer til 2. behandling.
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
uændret.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,
Venstre, Liberal Alliance og Radikale Venstre
Socialdemokratiets, Dansk Folkepartis,
Venstres, Liberal Alliances og Radikale Venstres medlemmer af
udvalget er enige om at videreføre intentionerne i
lovforslag nr. L 129 (Forslag til lov om ændring af lov om
trafikselskaber og jernbaneloven) om at skabe et
sammenhængende transportsystem ved at stille offentlige
billetter til rådighed for videresalg gennem tredjepart.
Formålet er at udnytte de digitale mobilitetstjenester til
gavn for forbrugeren. Digitaliseringen, som muliggøres med
lovforslag nr. L 130, kan gøre det nemmere at være
trafikant, da det vil blive muligt at samle betaling af parkering,
vejafgifter, broafgifter, færgebilletter etc. i én
løsning og vælge mellem forskellige
løsninger.
Partierne ønsker derfor, at Sund
& Bælt Holding A/S ligesom DSB og andre trafikselskaber i
lovforslag nr. L 129 (Forslag til lov om ændring af lov om
trafikselskaber og jernbaneloven) skal stille betaling af billetter
til deres betalingsinfrastruktursystemer til rådighed for
videresalg gennem tredjepart. For S, DF, V, LA og RV er det
afgørende, at Danmark er medvirkende til at sikre åben
adgang til den offentlige betalingsinfrastruktur, derfor er det et
politisk ønske fra disse partier, at Sund & Bælt
Holding A/S, herunder BroBizz A/S, på vegne af Danmark er
medvirkende til at øge mobiliteten, og at der ikke sker
forskelsbehandling mellem offentligt etablerede virksomheder og
private virksomheder.
Formålet er at understrege, at Sund
& Bælt Holding A/S og/eller Brobizz A/S er forpligtet til
at give mulighed for videresalg af billetter gennem tredjepart, og
derfor ønsker et flertal i udvalget, at Sund &
Bælt Holding A/S og/eller BroBizz A/S af egen drift
åbner for muligheden for videresalg af deres billetter,
herunder billetter tilknyttet PayByPlate-systemet, gennem
tredjepart.
Partierne foreslår således, at
Sund & Bælt Holding A/S, jf. det foreslåede §
7, stk. 2 »Selskabet kan indgå samarbejdsaftaler med
virksomheder, offentligretlige organer, myndigheder m.v.«,
stiller deres billetter, herunder billetter tilknyttet deres
PayByPlate-system, til rådighed for
videresalg/opkrævning gennem tredjepart på rimelige og
transparente vilkår til gavn for brugeren.
På den baggrund ønsker S, DF,
V, LA og RV, at Sund & Bælt Holding A/S og/eller dets
datterselskab BroBizz A/S inviterer tredjeparter ind for at
håndtere opkrævninger fra slutbrugere på vegne af
og igennem Sund & Bælt Holding A/S' systemer, så
mulighederne for forbrugervenlige betalingsløsninger
øges i forhold til Sund & Bælt Holding A/S' og
BroBizz A/S' betalingsinfrastruktursystemer.
Socialdemokratiet
I tillæg hertil mener
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget, det er vigtigt at sikre,
at finansieringen af sammenlægningen ikke kommer til at
påvirke kvaliteten af den kollektive trafik negativt. Derfor
mener Socialdemokratiet, at der løbende skal holdes
øje med, om de effektiviseringsgevinster, som finansieringen
beror på, kan realiseres.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget
støtter lovforslaget og bemærker, at EL føler
sig betrygget i forhold til de bekymringer, som EL udtrykte ved 1.
behandling vedrørende salg af data til og på et
kommercielt marked. Ministerens svar på
spørgsmål på spørgsmål 1 til
lovforslaget siger klart, at der ikke er tale om
personfølsomme data, men at data i lovforslaget skal
forstås som vedligeholdelsesdata.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 19. december
2018 og var til 1. behandling den 18. januar 2019. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Transport-,
Bygnings- og Boligudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
transport-, bygnings- og boligministeren sendte den 25. oktober
2018 dette udkast til udvalget, jf. TRU alm. del - bilag 26. Den
19. december 2018 sendte transport-, bygnings- og boligministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
7 spørgsmål til transport-, bygnings- og
boligministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Kim Christiansen (DF) nfmd. Merete Dea Larsen (DF) Claus
Kvist Hansen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Jan Erik Messmann
(DF) Henrik Brodersen (DF) Kristian Pihl Lorentzen (V) Hans
Andersen (V) Hans Christian Schmidt (V) Jane Heitmann (V) Louise
Schack Elholm (V) Carsten Kissmeyer (V) Leif Mikkelsen (LA) Villum
Christensen (LA) Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Christian Rabjerg
Madsen (S) Erik Christensen (S) Kaare Dybvad (S) Lennart
Damsbo-Andersen (S) fmd. Magnus
Heunicke (S) Rasmus Prehn (S) Mette Reissmann (S) Daniel Toft
Jakobsen (S) Henning Hyllested (EL) Eva Flyvholm (EL) Roger Courage
Matthisen (ALT) Andreas Steenberg (RV) Karsten Hønge (SF)
Kirsten Normann Andersen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |