Fremsat den 9. januar 2019 af erhvervsministeren (Rasmus Jarlov)
Forslag
til
Lov om ændring af søloven og
mortifikationsloven
(Digital skibsregistrering og
opbevaringsperiode for dagbøger, som føres på
skibe)
§ 1
I søloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1505 af 17. december 2018, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 39, stk. 3, 2. pkt.,
udgår: », herunder også om indføring af
dokumenter modtaget via telefax eller ved elektronisk
overførsel i dagbogen«.
2. § 39
d affattes således:
Ȥ 39 d. Den, der er
berettiget til at råde over eller erklære sig om en ret
over et bestemt skib, kan give en anden person fuldmagt til at
udstede og anmelde dokumenter vedrørende den
pågældende ret til registrering, herunder afgive
erklæringer vedrørende skibet. Fuldmagten skal
indsendes til skibsregistret elektronisk eller på papir.
Fuldmagten kan indsendes, inden den pågældende er
berettiget til at råde.
Stk. 2. Er
fuldmagten ikke registreret inden modtagelsen af et dokument, der
anmeldes til registrering på grundlag af fuldmagten, giver
skibsregistret fuldmagtshaver en frist på 7 dage til
indsendelse af fuldmagten.
Stk. 3.
Søfartsstyrelsen kan fastsætte regler om udformningen
og indholdet af fuldmagter, der skal indsendes til skibsregistret,
herunder at fuldmagten skal indeholde oplysning om person- eller
virksomhedsnummer for fuldmagtsgiver og fuldmagtshaver, og at
papirfuldmagter skal være oprettet således, at de kan
aflæses maskinelt, samt om en længste gyldighedsperiode
for fuldmagter. Søfartsstyrelsen kan endvidere
fastsætte regler om skibsregistrets adgang til på
begæring at forlænge fristen i stk. 2 og om, at
skibsregistret i forbindelse med registrering efter stk. 1 skal
sende meddelelse til den, der ifølge registret er berettiget
til at disponere over den pågældende
rettighed.«
3.
Efter § 46 d indsættes før kapitel 3:
»Konvertering af
ejerpantebreve
§ 46 e.
Søfartsstyrelsen kan fastsætte regler om konvertering
af ejerpantebreve, herunder regler om, at rettigheder i
registrerede ejerpantebreve, som har opnået beskyttelse mod
aftaler og mod retsforfølgning efter reglerne i
gældsbrevsloven, skal registreres inden en frist på 5
år for at bevare denne beskyttelse.«
4. I
§ 471, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »3 år« til: »1
år«.
§ 2
I lov om mortifikation af værdipapirer,
jf. lovbekendtgørelse nr. 839 af 2. juli 2015, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 9, stk. 2, 3. pkt.,
indsættes efter »tinglyst«: »eller
registreret«.
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2019, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2.
Erhvervsministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttrædelsen af § 1, nr. 1-3. Ministeren kan herunder
fastsætte, at dele af loven træder i kraft på
forskellige tidspunkter.
Stk. 3.
Erhvervsministeren fastsætter efter forhandling med
justitsministeren tidspunktet for ikrafttrædelsen af §
2.
§ 4
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger. Dele
af loven kan endvidere sættes i kraft for Grønland
på forskellige tidspunkter.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
| | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
hovedpunkter | | 2.1. | Digital
skibsregistrering | | | 2.1.1. | Gældende
ret | | | 2.1.2. | Erhvervsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | | 2.2. | Opbevaringsperiode for
dagbøger, som føres på skibe | | | 2.2.1. | Gældende
ret | | | 2.2.2. | Erhvervsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer | 9. | Sammenfattende
skema | | | | | | |
|
1. Indledning
Lovforslaget indeholder forslag til
ændringer af søloven og ændring af
mortifikationsloven og har til formål dels at skabe et mere
tidssvarende grundlag for indførelse af digital
skibsregistrering dels at nedsætte den periode, som
dagbøger, som føres på skibe, mindst skal
opbevares i.
Med vækstplanen for Det
Blå Danmark har regeringen bl.a. fokus på Det Blå
Danmark som et kraftcenter for digitalisering. Som led heri og som
udløber af den politiske aftale om "Initiativer for Danmarks
digitale vækst" indgået den 26. februar 2018, skal der
skabes et nyt digitalt skibsregister, som skal give nye muligheder
for selvbetjening for rederierne og dermed bidrage til
byrdelettelser for erhvervslivet.
Folketinget vedtog ved lov nr. 526
af 7. juni 2006 en række ændringer af søloven
m.v., som skulle danne de lovgivningsmæssige rammer for
indførelse af digital skibsregistrering. Disse bestemmelser
er dog kun sat i kraft i begrænset omfang, og de er ikke
længere fuldt ud tidssvarende. Det vurderes således, at
der er behov for enkelte justeringer af reglerne for at
muliggøre indførelse af digital skibsregistrering
på en tidssvarende måde.
I 2006 var det forventningen, at
skibsregistret gradvist ville blive digitalt. På
nuværende tidspunkt er det hensigten, at digitaliseringen
skal ske på en gang. Ved en sådan overgang til et
digitalt skibsregister vurderes det hensigtsmæssigt bl.a. at
skabe yderligere mulighed for Søfartsstyrelsen til at kunne
fastsætte regler om konvertering af ejerpantebreve på
papir til digitale pantebreve. Ligeledes indeholder lovforslaget et
forslag til ændring af mortifikationsloven, således at
det kan undgås at komme i en situation, hvor der kan
kræves udstedt pantebreve på papir, efter at digital
skibsregistrering er indført.
Herudover indeholder lovforslaget
et forslag om nedsættelse af den periode, som
dagbøger, som føres på skibe, mindst skal
opbevares i. Det foreslås, at perioden nedsættes fra 3
år til 1 år efter datoen for sidste indførsel,
da der ikke vurderes at være behov for en længere
mindsteopbevaringsperiode.
Erhvervsministeren fastsætter
tidspunktet for lovens ikrafttrædelse, for så vidt
angår digital skibsregistrering, under hensyn til, at
ikrafttrædelse forudsætter, at der er udviklet et nyt
digitalt skibsregistreringssystem. Ikrafttrædelse forventes i
2020. Ændringen i forhold til dagbøger, som
føres på skibe, foreslås derimod at træde
i kraft den 1. juli 2019.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Digital
skibsregistrering
2.1.1. Gældende ret
Ved lov nr. 526 af 7. juni 2006 om
ændring af søloven og en række andre love vedtog
Folketinget det lovgivningsmæssige grundlag for digital
skibsregistrering. Det er imidlertid alene enkelte af lovens
bestemmelser vedrørende digital skibsregistrering, som er
sat i kraft. Det drejer sig om hjemmelsbestemmelser om digitale
dokumenter (sølovens § 46 c), digital signatur
(sølovens § 46 d), fuldmagter (sølovens §
39 d, stk. 3) og fastsættelse af anmeldelsestidspunkt
(sølovens § 36, stk. 2).
Den gældende sølov
giver derfor kun i begrænset omfang mulighed for at
fastsætte regler om digital anmeldelse af dokumenter.
Skibsregistret foretager således i dag primært
registreringer på baggrund af indsendte dokumenter i
papirform. Det er kun i forbindelse med visse
registreringsanmeldelser for rederier og skibe, at der også
kan ske digital anmeldelse med brug af digital signatur via
virk.dk, jf. bekendtgørelse nr. 247 af 22. marts 2007 om
ændring af bekendtgørelse om skibsregistrering. Alle
panterettigheder anmeldes således på papir, ligesom
reglerne i gældsbrevsloven om sikringsakter finder
anvendelse.
Retsvirkningstidspunktet for
anmeldelser regnes normalt fra den dag, hvor et dokument er
anmeldt, jf. sølovens § 36. Det gælder også
for de få anmeldelser, der kan ske digitalt. Søloven
indeholder dog i § 36, stk. 2, hjemmel til, at
Søfartsstyrelsen kan fastsætte regler om
fastsættelse af anmeldelsestidspunkt på
klokkeslæt. Hjemlen er udnyttet i forbindelse med
registrering af registerskift mellem det almindelige skibsregister
og Dansk Internationalt Skibsregister, jf. bekendtgørelse
nr. 1105 af 28. august 2018 om ændring af
bekendtgørelse om skibsregistrering.
Endelig indeholder søloven i
§ 39 d hjemmel til, at Søfartsstyrelsen kan
fastsætte regler om udformningen og indholdet af fuldmagter,
der indsendes til skibsregistret. Bestemmelsen er anvendt til at
fastsætte regler om fuldmagter i forbindelse med
ovennævnte digitale registreringsanmeldelser.
Lov nr. 526 af 7. juni 2006
indeholder herudover en række ændringer af
søloven, som ikke er sat i kraft, og som vil gøre det
muligt for Søfartsstyrelsen at fastsætte regler om
digital anmeldelse af rettigheder, og regler om, at dette helt
eller delvis skal være obligatorisk. Lov nr. 526 af 7. juni
2006 indeholder i forlængelse heraf også regler om, at
registrering i skibsregistret skal tjene som sikringsakt ved
rettigheder over digitale negotiable pantebreve, herunder
ejerpantebreve, i stedet for rådighedsberøvelse og som
sikringsakt i stedet for underretning til debitor (såkaldt
denunciation) i forhold til ikke-negotiable pantebreve. Loven
indeholder også regler om kreditors legitimation til at
modtage betaling og regler om anmeldelsestidspunkt m.v.
Herudover indeholder loven
ikke-ikrafttrådte regler om autoriserede anmeldere og
fuldmagter. Loven giver således hjemmel til, at private og
virksomheder kan opnå autorisation til at anmelde dokumenter,
der ikke er forsynet med den berettigedes signatur, og i denne
forbindelse at udføre udvalgte opgaver, herunder dele af
prøvelsen. For at smidiggøre fuldmagtsprocessen
indeholder loven også regler om anmeldelse af dokumenter til
registrering på grundlag af en fuldmagt fra den, der er
berettiget til at råde over en ret over et skib.
Fuldmagtshaver vil på baggrund af en sådan fuldmagt
kunne indsende dokumenter, der er forsynet med fuldmagtshavers egen
digitale signatur.
Det er forudsat i
bemærkningerne til lovforslaget til lov nr. 526 af 7. juni
2006 (lovforslag nr. L 196), jf. Folketingstidende 2005-06,
tillæg A, side 6364 og 6365, at der vil ske en trinvis
digital skibsregistrering, og at det først på et
senere tidspunkt vil blive obligatorisk at anmelde negotiable
pantebreve digitalt. Efter en indførelse af obligatorisk
digital anmeldelse af negotiable pantebreve, vil det ikke
være muligt at registrere negotiable pantebreve på
papir. Eksisterende pantebreve bevarer deres gyldighed, men der var
i lovbemærkningerne lagt op til at de skulle konverteres til
digitale negotiable pantebreve ved debitorskifte,
forhøjelser af pantesummen eller inddragelse af nyt skib
under pantet.
Det er endvidere forudsat i
bemærkningerne til lovforslaget, at der uanset
indførelse af obligatorisk digital skibsregistrering fortsat
vil være en mulighed for, at enkelte papirdokumenter kan
indlægges af skibsregistret. Det var dog samtidig forudsat,
at det ikke ville være muligt at registrere negotiable
pantebreve på papir.
2.1.2. Erhvervsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Som det fremgår ovenfor
vedtog Folketinget i 2006 det lovmæssige grundlag for digital
skibsregistrering. Bestemmelserne er endnu ikke sat i kraft.
Baggrunden herfor er navnlig, at det viste sig, at omkostningerne i
forbindelse med digitaliseringen var væsentligt
undervurderet. Hertil kommer, at der dengang ikke var
efterspørgsel efter ordningen blandt registrets brugere, og
der var et ønske om at se, hvordan indkøringsfasen
forløb på andre tilsvarende områder.
Det vurderes på
nuværende tidspunkt i lyset af de erfaringer, som er gjort
siden 2006, at indførelse af digital skibsregistrering kan
medføre væsentlige administrative lettelser for
erhvervet, og der er med den politiske aftale om "Initiativer for
Danmarks digitale vækst" indgået den 26. februar 2018
afsat midler til udvikling af digital skibsregistrering.
Erhvervsministeriet har derfor
igangsat udviklingen af et nyt IT-system, således at der kan
etableres et digitalt skibsregister. Den digitale skibsregistrering
vil først kunne påbegyndes, når det
nødvendige IT-system er færdigudviklet. IT-systemet
forventes at kunne være etableret i løbet af 2020.
Som følge af udviklingen
siden 2006 påtænkes digitaliseringen gennemført
i et andet tempo og lidt anderledes, end det var forudset ved
udarbejdelsen af 2006-lovændringerne.
Med henblik på at give
mulighed for en hurtigere opnåelse af de forventede
byrdelettelser, påtænkes digitaliseringen nu
gennemført på én gang for alle nye anmeldelser,
hvor 2006-lovens bemærkninger forudså en trinvis
digitalisering ved en successiv anvendelse af lovens
bemyndigelsesbestemmelser. Endvidere påtænkes, at alle
anmeldelser om ændringer til eksisterende pantebreve, skal
indebære, at de pågældende pantebreve konverteres
til digitale pantebreve. Efter bemærkningerne til loven i
2006, jf. ovenfor under afsnit 2.1.1 var det alene anmeldelser om
debitorskifte, hvor pantet forfalder, ved forhøjelser af
pantesummen eller ved inddragelse af nyt skib under pantet, som det
var påtænkt at skulle udløse en sådan
obligatorisk digitalisering.
Det har i den forbindelse
været overvejet, hvilken betydning indførelse af
obligatorisk digital skibsregistrering kan have for panthavers
mulighed for at håndhæve pant i udlandet. Der kan
f.eks. blive anmodet om forevisning af fysiske dokumenter. Det
vurderes, at det er muligt at finde praktiske løsninger
på dette, f.eks. en bekræftet udskrift fra
skibsregistret, hvor registreringer om ejer- og panteforhold m.v.
fremgår.
Det er vurderet, at justeringer af
digitaliseringens indfasning ikke forudsætter ændringer
af lovbestemmelserne som vedtaget i 2006. Udover lovtekniske
justeringer foreslås på den baggrund alene enkelte
ændringer af søloven og en ændring af
mortifikationsloven primært med henblik på at sikre en
hurtigere endelig udfasning af ejerpantebreve på papir og
undgåelse af erstatningspantebreve på papir.
For at fremme udfasningen af
papirejerpantebreve foreslås således indsat en hjemmel
til at fastsætte regler om konvertering af ejerpantebreve,
herunder regler om at rettigheder i registrerede ejerpantebreve,
som har opnået beskyttelse over for tredjemand efter reglerne
i gældsbrevsloven, skal registreres i skibsregistret inden en
frist på 5 år for at bevare beskyttelsen over for
tredjemand. Efter 2006-modellen var det forudsat at sådanne
ejerpantebreve og rettigheder over sådanne kunne bevare deres
beskyttelse uden tidsbegrænsning. Der er i tinglysningsloven
lignende bestemmelser om udfasning af ejerpantebreve på
papir.
Endvidere foreslås reglerne
om udstedelse af erstatningspantebreve efter mortifikation (dvs.
når et omsætningspapir er blevet tilintetgjort eller
bortkommet og erklæret dødt og magtesløst ved
dom) ændret, således at pantebrevene alene kan udstedes
i digital form.
Endelig foreslås reglerne om
fuldmagter nyaffattet af lovtekniske grunde, idet bestemmelsen
alene er sat delvist i kraft. Nyaffattelsen vil svare til det, som
blev vedtaget ved lov nr. 526 af 7. juni 2006 og skal sikre
muligheden for en hensigtsmæssig fuldmagtsordning ved
indførelse af digital skibsregistrering.
Ændringerne forventes sat i
kraft sammen med de relevante allerede vedtagne regler i lov nr.
526 af 7. juni 2006, når det nødvendige IT-system er
blevet etableret.
Det bemærkes, at en
digitalisering af skibsregistret forudsætter, at reglerne
også sættes i kraft for Grønland. Dette skyldes,
at skibe hjemmehørende i Grønland registreres i det
almindelige skibsregister og fartøjsfortegnelsen.
Det skal yderligere bemærkes,
at skibsregistret allerede er offentligt tilgængeligt,
hvorfor en digitalisering ikke vil medføre, at der sker
offentliggørelse af flere oplysninger end i dag.
2.2. Opbevaringsperiode for dagbøger, som
føres på skibe
2.2.1. Gældende ret
Søloven indeholder i §
471, stk. 1, en bestemmelse om, at erhvervsministeren
fastsætter regler om, i hvilket omfang og i hvilke farvande
der i danske skibe skal føres skibsbøger, herunder
skibsdagbøger, maskindagbøger og
radiodagbøger, samt regler om bøgernes indretning og
autorisation, om bøgernes førelse og om kontrollen
hermed. Hjemlen er udnyttet ved bekendtgørelse nr. 978 af
20. juli 2007 om skibs- og radiodagbøger.
Efter sølovens § 471,
stk. 3, skal enhver dagbog, når den er udskrevet, opbevares i
mindst 3 år efter datoen for sidste indførsel. Hvis
der for retten er rejst sag vedrørende skibets rejser i det
tidsrum, dagbogen omfatter, skal den opbevares, indtil sagen
endeligt er afgjort. Det følger endvidere af sølovens
§ 471, stk. 5, at bestemmelsen i stk. 3 ligeledes finder
tilsvarende anvendelse på kladder til skibsbøger samt
på optegnelser, som gøres på mekanisk måde
vedrørende skibets navigering eller andre forhold, som skal
indføres i skibsbøgerne, medmindre erhvervsministeren
bestemmer andet. Hjemlen til at bestemme andet er ikke
udnyttet.
2.2.2. Erhvervsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Erhvervsministeriet vurderer, at der ikke er behov for, at
dagbøger opbevares i mindst 3 år, hvorfor kravet er en
unødig byrde for erhvervet.
Dagbøger mister typisk relevans, så snart rejsen er
fuldført uden maritime hændelser. En opbevaring af
dagbøger efter en sådan rejse er afsluttet, tilsigter
derfor primært at opfylde et formelt administrativt krav.
Hertil kommer, at der kan være vanskeligheder forbundet med
at opbevare og sikre, at de omhandlede optegnelser kan genfindes i
en længere periode. Dette skyldes forhold som løbende
udskiftning af skibsbesætninger, skift af operatører,
udflagning m.v. Endelig fremgår det af de internationale
anbefalinger fra FNs internationale søfartsorganisation (The
International Maritime Organization), at optegnelser skal opbevares
i den periode, som administrationen kræver, dog i mindst 1
år. Der kan henvises til Assembly Resolution 916 (22) af 22.
januar 2002.
Det foreslås på den baggrund, at perioden for
opbevaring af dagbøger nedsættes fra mindst 3 til
mindst 1 år efter datoen for sidste indførsel.
Den foreslåede ændring vil også finde
anvendelse i forhold til kladder m.v., som fortsat foreslås
underlagt samme mindste tidsrum for opbevaring som for opbevaring
af dagbøger, medmindre erhvervsministeren bestemmer andet.
Det vil således være muligt for erhvervsministeren at
bestemme en kortere periode end mindst 1 år for opbevaring af
kladder til skibsbøger samt optegnelser, som gøres
på mekanisk måde vedrørende skibets navigering
eller andre forhold, som skal indføres i
skibsbøgerne.
3. Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget indeholder enkelte
ændringer af søloven og en ændring af
mortifikationsloven, som vedrører digital skibsregistrering.
Ændringerne vurderes ikke i sig selv at medføre
økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for
det offentlige. Den foreslåede nedsættelse af det
mindste tidsrum, dagbøger skal opbevares i, vurderes heller
ikke at have økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige.
Lovforslaget skal i forhold til
reglerne om digital skibsregistrering ses i sammenhæng med
lov nr. 526 af 7. juni 2006, som indeholder det primære
lovgrundlag for en digitalisering af skibsregistret. I forhold til
de økonomiske konsekvenser af en digitalisering af
skibsregistret bemærkes, at det var vurderingen i 2006, at
det ville medføre udgifter til udvikling i
størrelsesordenen 4 mio. kr. Det forventes på
nuværende tidspunkt, at udviklingen af et IT-system til
digital skibsregistrering vil medføre udgifter i
størrelsesordenen 8 mio. kr. Hertil kommer udgifter til den
efterfølgende drift af IT-systemet. Udgifter til udvikling
og drift forventes afholdt inden for de eksisterende rammer,
herunder en allerede bevilget ekstra bevilling.
Indførelse af digital
skibsregistrering forventes ikke at medføre
økonomiske konsekvenser for de øvrige myndigheder,
som har berøringsflader med skibsregistret. Der er tale om
enkelte offentlige institutioner, der indberetter til
skibsregistret. F.eks. indberetter domstolene i forbindelse med
tvangsauktion, mortifikation, konkurs, og tilsvarende
afgørelser i dag primært via krypteret mail. Den
digitale indberetning forventes efter en indførelse af
obligatorisk digital skibsregistrering at skulle foregå
direkte til det digitale skibsregister. Det vurderes, at det ikke
vil være nødvendigt med anskaffelse af særligt
IT-udstyr eller software for at kunne gøre dette.
De foreslåede ændringer
i lovforslaget har bl.a. til formål at give mulighed for
hurtigere at opnå et digitaliseret skibsregister, og giver
ligesom de ændringer, der blev vedtaget i 2006 primært
mulighed for at fastsætte regler ved bekendtgørelse.
Det vurderes derfor, at lovforslaget ikke i sig selv vil have
implementeringskonsekvenser for det offentlige. Ved
fastsættelse af regler om brug af digitale fuldmagter
forventes en begrænset administrativ lettelse for
skibsregistret, herunder i forbindelse med oprettelse af et
fuldmagtsregister. Den digitale løsning i forhold til
fuldmagter vil indgå i den samlede it-løsning for
etablering af et digitalt skibsregister, jf. nedenfor. Eventuelle
begrænsede administrative konsekvenser for skibsregistret,
fordi skibsregistret forventes at skulle forestå
digitalisering af papirdokumenter i lidt større omfang end
forudsat ved lov nr. 526 af 7. juni 2018, vil ligeledes
først kunne blive aktuelle ved fastsættelse af regler
på bekendtgørelsesniveau.
Det vurderes, at principperne for
digitaliseringsklar lovgivning er overholdt.
Indførelse af digital
skibsregistrering vil bidrage til en forenklet offentlig
administration og forventes på sigt at medføre
administrative lettelser i form af effektiviseringer i
arbejdsgangene i Søfartsstyrelsen. Den overvejende del af
det manuelle indtastningsarbejde vil forsvinde og blive erstattet
af brugernes digitale indberetninger. Endvidere forventes, at
maskinel prøvelse kan erstatte dele af den kontrol, som
sagsbehandlerne i dag udfører som led i skibsregistreringen.
Der forventes dog at være en øget administration i en
periode i forbindelse med indførelsen af den obligatoriske
digitale skibsregistrering.
Hverken lovforslaget eller lov nr.
526 af 7. juni 2006 indeholder regler om, hvilken teknologi der
skal anvendes til etablering af et digitalt skibsregister. På
nuværende tidspunkt forventes delvist anvendt blockchain
eller anden Distributed Ledger-teknologi, hvis sådan
teknologi kan bidrage med øget sikkerhed og viser sig mere
egnet til at opnå de ønskede digitale
løsninger. Det afgørende er, at
systemløsningen opfylder de behov, som skibsregistret og
brugerne har med hensyn til transparens, datadeling, datavisning,
pålidelig og effektiv registrering af anmeldelser, samt at
dette sker med tilstrækkelig sikkerhed i alle
transaktionsled.
Søfartsstyrelsen vil
forelægge digitaliseringen af skibsregisteret for Statens
IT-råd for en samlet risikovurdering.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget indeholder enkelte
ændringer af søloven og en ændring af
mortifikationsloven, som vedrører digital skibsregistrering.
Ændringerne vurderes ikke i sig selv at medføre
konsekvenser af betydning for erhvervslivet. Den foreslåede
nedsættelse af det mindste tidsrum, dagbøger skal
opbevares i, vurderes at føre til begrænsede
administrative lettelser for det maritime erhverv.
Lovforslaget skal i forhold til
reglerne om digital skibsregistrering ses i sammenhæng med
lov nr. 526 af 7. juni 2006, som indeholder det primære
lovgrundlag for en digitalisering af skibsregistret. Det er
også vurderingen, at en indførelse af digital
skibsregistrering alene vil have mindre økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet primært i form af
omstillingsomkostninger i forbindelse med ibrugtagning af en ny
digital løsning.
Lovforslaget vurderes heller ikke i
sig selv at medføre administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
Indførelse af digital
skibsregistrering forventes dog at medføre administrative
lettelser. I forbindelse med lov nr. 526 af 7. juni 2006 blev det
vurderet, at indførelse af papirløs skibsregistrering
- når systemet til sin tid ville være fuldt
implementeret - ville medføre administrative lettelser for
erhvervet i størrelsesorden 1,1 mio. kr. årligt. Der
er i 2018 foretaget en måling af de administrative
konsekvenser, som viser, at den vurdering, som blev foretaget i
forbindelse med lov nr. 526 af 7. juni 2006, ikke længere kan
anvendes.
En digitalisering af skibsregistret
vurderes på nuværende tidspunkt at føre til
løbende administrative lettelser for erhvervslivet på
ca. 12,5 mio. kr. årligt på samfundsniveau. Der
forventes at blive tale om lettelser for rederierne i form af brug
af færre interne administrative ressourcer og mindre behov
for eksterne ressourcer, f.eks. advokatbistand. Ligeledes forventes
en digitalisering at medføre administrative lettelser for
kreditinstitutionerne.
Lovforslaget vurderes ikke i sig
selv at påvirke virksomhedernes muligheder for at teste,
udvikle og anvende digitale teknologier og forretningsmodeller,
hvorfor principperne for agil erhvervsrettet regulering ikke
vurderes relevante.
I forhold til indførelse af
digital skibsregistrering bemærkes, at det vurderes, at det
ikke vil være nødvendigt for anmeldere at anskaffe
særligt it-udstyr eller software, idet et digitalt
skibsregister forventes at kunne tilgås via de almindelige
internetbrowsere. Det vil dog som hovedregel være et krav, at
anmelder har NemID, hvis anmelder er berettiget hertil. For
anmeldere uden NemID forventes der at blive mulighed for en
alternativ mulighed for validering af identitet.
I forbindelse med udvikling af et
nyt system vil der blive lagt vægt på brugervenlighed,
således at brugeren kan sikres en nem og smidig
sagsbehandling. Det forventes, at der i forbindelse med
ibrugtagning af det nye system vil være tilbud om
indføring i det digitale skibsregisters funktionaliteter for
skibsregistrets faste anmeldere. Der vil samtidig være fokus
på, at et nyt digitalt skibsregister giver virksomhederne
mulighed for i videre omfang at tilgå data om registrerede
skibe end det er tilfældet i dag.
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv
Regulering (TER) vurderer, at lovforslaget medfører
administrative konsekvenser under 4 mio. kr. årligt. De
bliver derfor ikke kvantificeret yderligere.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke i sig selv
administrative konsekvenser for borgerne. Set i sammenhæng
med lov nr. 526 af 7. juni 2006 vil et nyt digitalt skibsregister
dog i begrænset omfang medføre administrative
lettelser for borgerne. Dette skyldes, at de meget store
fritidsfartøjer med en bruttotonnage på mere end 20,
fortsat registreres i skibsregistret.
Fra den 1. marts 2018 har
fritidsskibe med en bruttotonnage mindre end 20 ikke længere
kunnet registreres i skibsregistret. Fritidsskibe uden registrerede
hæftelser blev i den forbindelse slettet fra skibsregistret,
hvorimod skibe med registrerede hæftelser forblev
registreret. Der vil derfor i en periode fremover være
registreret fritidsskibe med en bruttotonnage under 20 i
skibsregistret, og ejere af disse skibe vil som hovedregel skulle
anmelde ændringer til det registrerede digitalt, når
reglerne sættes i kraft.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har i
perioden fra den 1. oktober 2018 til den 31. oktober 2018
været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer m.v.:
Advokatrådet -
Advokatsamfundet, Assuranceforeningen SKULD, CO-SEA, Danmarks
Fiskeriforening Producent Organisation, Danmarks Fritidssejler
Union, Danmarks Pelagiske Producentorganisation, Danmarks
Skibskredit A/S, Danmarks Skibsmæglerforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Fritidsfiskerforbund, Dansk Byggeri,
Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Rib Charter Brancheforening,
Dansk Sejlunion, Dansk Yacht Union, Danske Advokater, Danske Bank,
Danske Maritime, Danske Rederier, Danske Tursejlere, Datatilsynet,
DFDS, 3F - Sømændene, Finans Danmark, Fiskeriets
Arbejdsmiljøråd, Fiskernes Forbund, FOA - Fag og
Arbejde, Focus Advokater, Foreningen for Skånsomt
Kystfiskeri, Foreningen til Langturssejladsens Fremme, Forsikring
& Pension, Færgerederierne, Færgesekretariatet,
Færøernes Hjemmestyre, Grønlands Selvstyre,
Grønlandsbanken, Gorrissen Federspiel, Hjulmand Kaptain,
Hafnia Advokater, Kommunernes Landsforening, Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, Kromann Reumert, Landsorganisationen i Danmark,
Maskinmestrenes Forening, Nordea, Norden, N. B. Ferdinandsen &
Sønner, OC Consult Aps, Offentligt Ansattes Organisationer,
Plesner Advokatpartnerselskab, Radiotelegrafistforeningen af 1917,
Rektorkollegiet for de maritime uddannelser, Ringkøbing
Landbobank, Royal Greenland, Sammenslutningen af Mindre
Erhvervsfartøjer, Skibs- og Bådebyggeriernes
Arbejdsgiverforening, Skibsbevaringsfonden, Stats- og Kommunalt
Ansattes Forhandlingsfællesskab, Småøernes
Færgeselskaber, Søassurancen Danmark, Søfartens
Arbejdsmiljøråd, Søfartens Ledere,
Sølovsudvalget ved formanden, Tempo Bådsalg,
Tinglysningsretten, Torm og Træskibs Sammenslutningen.
| | | | | | 9. Sammenfattende skema | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Nedsættelse af det mindste tidsrum,
dagbøger, som føres på skibe, skal opbevares i,
vurderes at føre til begrænsede administrative
lettelser for det maritime erhverv. | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | [Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EUregulering] / [Går videre
end minimumskrav i EU-regulering] (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Registrering af skibe sker ved
indførelse i et fælles skibsregister for hele landet,
jf. sølovens § 39, stk. 3, 1. pkt. Dette register
benævnes skibsregistret. Søloven indeholder i §
39, stk. 3, 2. pkt., en bemyndigelse til, at erhvervsministeren
fastsætter nærmere regler om registrets indretning og
førelse, herunder også indføring af dokumenter
modtaget via telefax eller ved elektronisk overførsel i
dagbogen. Bemyndigelsen er udnyttet ved bekendtgørelse nr.
41 af 22. januar 1999 om skibsregistrering med senere
ændringer.
Det foreslås, at
»herunder også indføring af dokumenter modtaget
via telefax eller ved elektronisk overførsel i
dagbogen« udgår af § 39, stk.
3, 2. pkt. Forslaget har til formål at fjerne pligten
til at fastsætte regler dels om overførsel i dagbogen,
dels om dokumenter via telefax.
I forhold til telefax anvendes
denne ikke i praksis i dag, selv om der er fastsat regler herom,
jf. ovennævnte bekendtgørelse med senere
ændringer.
I forhold til overførsel i
dagbogen, er det vurderet, at det med indførelse af digital
skibsregistrering ikke længere vil være
hensigtsmæssigt at bruge betegnelsen dagbog. Dette skyldes,
at såvel fysiske og digitale dokumenter blot vil blive
registreret på skibets elektroniske blad i skibsregistret,
når de modtages, såfremt de opfylder betingelserne for
registrering. Såfremt dokumenterne ikke opfylder
betingelserne vil de enten blive afvist, eller det vil blive
anført i systemet, at dokumentet er anmeldt til, men ikke
registreret i, skibsregistret. En løsning uden dagbog svarer
til det, der gælder i forhold til digital tinglysning.
Det bemærkes i den
forbindelse, at selv om der indføres digital
skibsregistrering, forventes det fortsat, at der i et vist omfang
vil blive modtaget dokumenter på papir.
Søfartsstyrelsen har i sølovens § 36, stk. 2,
hjemmel til at fastsætte regler dels om anmeldelsestidspunkt
på klokkeslæt, dels om anmeldelsestidspunkt, der
afviger herfra, for dokumenter, der modtages i papirform.
Det forventes, at der for
papirdokumenter, som modtages i skibsregistret med almindelig post,
og som registret efterfølgende gør digitale, vil
blive fastsat regler om anvendelse af et klokkeslæt for
anmeldelsen. Klokkeslættet forventes at blive det samme for
alle dokumenter, der anmeldes i papirform med almindelig post
på samme dag. Der forventes herudover fastsat regler om, at
post, som modtages på anden måde, f.eks. med bud, vil
få retsvirkning fra det tidspunkt, hvor dokumentet er
modtaget i skibsregistret. Det vurderes med
klokkeslætsregistrering teknisk muligt at arbejde uden en
egentlig dagbog, idet det blot angives, hvornår dokumentet er
anmeldt, hvorved prioritetsstillingen kan sikres. I praksis
forventes systemet at blive udformet således, at der straks
sættes en lås på det pågældende skib
i systemet, inden det vurderes om dokumentet kan registreres, eller
om det skal afvises.
Når et papirdokument modtages
til registrering, vil skibsregistret konvertere det til et digitalt
dokument. Inden konvertering vil det blive vurderet i
skibsregistret, om dokumentet kan indføres i systemet, eller
om det skal afvises. Hvis dokumentet har et indhold, der strider
mod registrets udvisende, eller såfremt en anmeldelse
omfatter flere dokumenter med indbyrdes modstridende angivelser kan
der gives anmærkning herom. Anmærkning registreres
digitalt som en påtegning på det digitale dokument og
gengives tillige digitalt på skibsbladet. Et negotiabelt
pantebrev på papir påføres oplysning om
konvertering til et digitalt dokument, og at ihændehavelsen
af det papirbaserede pantebrev efter konvertering til et digitalt
pantebrev ikke længere har nogen retsvirkning samt oplysning
om anmærkningen.
Bemyndigelsen til at
fastsætte nærmere regler om registrets indretning og
førelse vurderes at kunne omfatte elektronisk
overførsel til registreret, uanset at det ikke står
anført udtrykkeligt i bestemmelsen. § 39, stk. 3, i
søloven vil således fortsat give mulighed for at
tilpasse skibsregistrets forretningsgange til den teknologiske
udvikling.
Hjemlen forventes f.eks. også
at blive anvendt til at fastsætte regler om, at
skibsregistret i tilfælde, hvor f.eks. en udlænding
ikke har digital signatur, vil kunne anmelde dokumenter i
papirform, hvorefter skibsregistret vil forestå
digitaliseringen. Det bemærkes i den forbindelse, at
bemærkningerne til lov nr. 526 af 7. juni 2006 (lovforslag
nr. L 196), jf. Folketingstidende 2005-06, tillæg A, side
6364 og 6365, synes at forudsætte en meget begrænset
brug af dette, særligt for så vidt angår
negotiable pantebreve, jf. nærmere afsnit 2.1.1 i dette
lovforslags almindelige bemærkninger. Det vurderes, at der
kan være behov for en noget bredere anvendelse af muligheden
fremover.
Hjemlen er endvidere anvendt til at
fastsætte regler om, at skibsregistret er offentligt
tilgængeligt, jf. § 22 i bekendtgørelse nr. 41 af
22. januar 1999 om skibsregistrering. Da skibsregistret allerede er
offentligt, vil en digitalisering ikke medføre, at der sker
offentliggørelse af flere oplysninger end i dag.
Det bemærkes i den
forbindelse, at skibsregistret ved udførelsen af sine
opgaver indsamler, behandler og videregiver oplysninger om
virksomheder, herunder virksomheder drevet af enkeltpersoner og
privatpersoner, såsom navn, adresse, nationalitet,
kontaktoplysninger og cvr-nr. henholdsvis cpr-nr. Skibsregistret
behandler ikke følsomme personoplysninger, og cpr-nr.
anvendes i overensstemmelse med databeskyttelseslovens § 11 og
offentliggøres ikke.
Til nr. 2
Søloven indeholder ikke
generelle regler om fuldmagter. Det er imidlertid forudsat, at der
kan anvendes fuldmagter ved anmeldelse af dokumenter til
skibsregistret.
Sølovens § 39 d, stk.
3, indeholder en bemyndigelse til Søfartsstyrelsen til at
fastsætte regler om udformningen og indholdet af fuldmagter,
der skal indsendes til skibsregistret, herunder at fuldmagten skal
indeholde oplysning om person- eller virksomhedsnummer for
fuldmagtsgiver og fuldmagtshaver, og at papirfuldmagter skal
være oprettet således, at de kan aflæses
maskinelt, samt om en længste gyldighedsperiode for
fuldmagter. Det fremgår herudover af § 39 d, stk. 3, at
Søfartsstyrelsen kan fastsætte regler om
skibsregistrets adgang til på begæring at
forlænge fristen i stk. 2 og om, at skibsregistret i
forbindelse med registrering efter stk. 1 skal sende meddelelse til
den, der ifølge registret er berettiget til at disponere
over den pågældende rettighed.
Henvisningen til stk. 1 og 2, som
ikke er en del af gældende ret, skyldes, at det alene er
§ 39 d, stk. 3, som affattet ved § 1, nr. 18, i lov nr.
526 af 7. juni 2006, der er sat i kraft. Hjemlen i § 39 d er
udnyttet ved bekendtgørelse nr. 247 af 22. marts 2007 om
ændring af bekendtgørelse om skibsregistrering.
Bekendtgørelsen vedrører visse nærmere angivne
registreringsanmeldelser for rederier og skibe, som kan ske
digitalt og anvendelse af fuldmagter i den forbindelse. Der er tale
om enkelte registreringsanmeldelser vedrørende rederier,
optagelse af skibe, slettelser og bareboat.
Da fuldmagter normalt gives for
flere anmeldelsestyper end dem, som bekendtgørelsen
vedrører, har bekendtgørelsen kun ringe betydning i
praksis. Det betyder bl.a., at såfremt f.eks. et
salgsdokument (skøde) er underskrevet ifølge
fuldmagt, vil den originale fuldmagt skulle forevises, inden
dokumentet registreres. De fuldmagter, der i dag forevises i
skibsregistret, er i øvrigt som hovedregel konkrete
fuldmagter, der giver fuldmagtshaver ret til at købe eller
sælge et bestemt skib eller oprette et nærmere bestemt
pantebrev. En papirfuldmagt skal være dateret og underskrevet
af fuldmagtsgiver. Den skal endvidere bekræftes af to
vitterlighedsvidner, en advokat eller af notarius publicus, jf.
§ 11, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 41 af 22. januar
1999 om skibsregistrering, som også anvendes i forhold til
fuldmagter.
Ved en digitalisering af
skibsregistret vurderes det, at indholdet af § 39 d, stk. 1 og
2, i søloven som affattet ved lov nr. 526 af 7. juni 2006,
bør sættes i kraft. For at undgå uklarhed i
forbindelse med den delvise ikrafttrædelse foreslås
§ 39 d i søloven nyaffattet med en ordlyd, der med
enkelte lovtekniske ændringer svarer til den bestemmelse, som
blev vedtaget ved ovennævnte lov.
På den baggrund
foreslås det at nyaffatte § 39 d,
stk. 1, 1. pkt., således at det fremgår, at den,
der er berettiget til at råde over eller erklære sig om
en ret over et bestemt skib, kan give en anden person fuldmagt til
at udstede og anmelde dokumenter vedrørende den
pågældende til registrering, herunder afgive
erklæringer vedrørende skibet.
Personer, som ikke selv råder
over eller ønsker at anvende en digital signatur, vil efter
en digitalisering af skibsregistret kunne give andre fuldmagt til
at foretage digitale anmeldelser til skibsregistret på deres
vegne. For at lette mulighederne herfor foreslås der
indført ovennævnte bestemmelse, hvorefter det vil
være muligt at udstede og anmelde dokumenter til registrering
på grundlag af en fuldmagt (digital eller på papir) fra
den, der er berettiget til at råde over et skib eller over en
ret over et skib. Fuldmagtshaver vil på baggrund af en
sådan fuldmagt kunne foretage digital anmeldelse af
dokumenter, der er forsynet med fuldmagtshavers egen digitale
signatur.
Den foreslåede regel
indebærer, at den, der ønsker at disponere over en
rettighed, som tilhører vedkommende, over et skib, herunder
ejere eller andre med en begrænset ret i relation til et
skib, vil kunne give en anden fuldmagt til at råde over
rettigheden i registreringsmæssig henseende. Fuldmagtshaver
vil typisk være en professionel rådgiver, f.eks. en
advokat, skibsmægler eller et pengeinstitut, men kan
være en hvilken som helst person eller virksomhed.
Den foreslåede bestemmelse
skal muliggøre, at en rettighedshaver kan lade sine
professionelle rådgivere eller andre varetage hans interesser
i skibsregistreringsmæssig henseende, hvor dette af den ene
eller anden grund måtte være ønskeligt.
Efter forslaget til § 39 d,
stk. 1, 2. pkt., skal fuldmagten
indsendes til skibsregistret elektronisk eller på papir.
Det forhold, at fuldmagten skal
indsendes til skibsregistret indebærer endvidere, at
fuldmagtsgiver kun kan tilbagekalde fuldmagten ved henvendelse til
skibsregistret og således ikke alene ved meddelelse til
fuldmagtshaver, jf. aftalelovens § 13. Derved forhindres
situationer, hvor fuldmagten tilbagekaldes, uden at skibsregistret
underrettes herom. Fuldmagtsgiver vil til enhver tid kunne
tilbagekalde fuldmagten skriftligt over for skibsregistret, der
snarest muligt foretager registrering heraf.
Fuldmagten (og herved også en
eventuel tilbagekaldelse af denne) kan indsendes såvel
digitalt ved anvendelse af fuldmagtsgivers digitale signatur som
ved brug af et papirdokument.
Det bemærkes, at der
forventes etableret et fuldmagtsregister indeholdende oplysninger,
om alle de fuldmagter, der er modtaget.
Det bemærkes i den
forbindelse, at et sådant fuldmagtsregister ikke vil
være et register over ejerrettigheder. Fuldmagtsregistret vil
heller ikke være en del af skibsmappen, da skibsmappen
vedrører det enkelte skib. De registrerede oplysninger om
fuldmagter vil ikke være omfattet af sølovens
bestemmelser om objektivt ansvar. I stedet anvendes de almindelige
erstatningsretlige principper.
Efter det foreslåede §
39 d, stk. 1, 3. pkt., kan fuldmagten
indsendes, inden den pågældende er berettiget til at
råde. Forslaget skal ses i lyset af, at en køber vil
kunne give fuldmagt til udstedelse og anmeldelse af andre
dokumenter vedrørende et bestemt skib, som han endnu ikke
ejer, og fuldmagten vil kunne indsendes og registreres forud for
købers overtagelse af skibet. Det betyder, at køber
kan give fuldmagt til udstedelse af eksempelvis digitale
pantebreve, der måtte være behov for som led i
berigtigelsen af købesummen vedrørende skibet.
Når der senere anmeldes et dokument til registrering i
henhold til fuldmagten, f.eks. i forbindelse med anmeldelse af et
skøde, der giver fuldmagtsgiver adkomst til skibet, vil
skibsregistret automatisk kunne efterprøve, om fuldmagten
på det pågældende tidspunkt giver fuldmagtshaver
ret til at disponere som angivet i det anmeldte dokument.
Er fuldmagten ikke registreret
inden modtagelsen af et dokument, der anmeldes til registrering
på grundlag af fuldmagten, følger det af den
foreslåede bestemmelse i § 39 d, stk. 2, at skibsregistret giver
fuldmagtshaver en frist på 7 dage til indsendelse af
fuldmagten. Det giver mulighed for at opnå fordele, der
knytter sig til skibsregistrering i realtid, herunder ikke mindst,
at dokumentet tillægges prioritet fra modtagelsen, som var
det undertegnet af den, som er berettiget i henhold til registret.
Dette er navnlig af betydning i de tilfælde, hvor fuldmagten
er papirbaseret, og hvor indsendelse, behandling og registrering af
fuldmagten derfor vil forlænge den samlede tid, der
medgår til registreringsekspeditionen. Forslaget skal ses i
sammenhæng med forslaget til stk. 3, 2. pkt., som giver
mulighed for Søfartsstyrelsen til at fastsætte regler
om forlængelse af fristen.
Det foreslåede § 39 d,
stk. 3, svarer til gældende ret,
dog således at den skal ses i sammenhæng med stk. 1 og
2, som indsættes med forslaget. Bestemmelsen giver
Søfartsstyrelsen hjemmel til at foreskrive, at en fuldmagt
til at disponere i skibsregistreringsmæssig henseende skal
opfylde nærmere angivne krav til udformning og indhold. Det
fremgår således af § 39 d, stk. 3, 1. pkt, at Søfartsstyrelsen kan
fastsætte regler om udformningen og indholdet af fuldmagter,
der skal indsendes til skibsregistret, herunder at fuldmagten skal
indeholde oplysning om person- eller virksomhedsnummer for
fuldmagtsgiver og fuldmagtshaver, og at papirfuldmagter skal
være oprettet således, at de kan aflæses
maskinelt, samt om en længste gyldighedsperiode for
fuldmagter. Hjemlen er udnyttet i et begrænset omfang ved
bekendtgørelse nr. 247 af 22. marts 2007. Det
bemærkes, at denne bekendtgørelse forventes
ophævet og erstattet af en ny bekendtgørelse,
når § 39 d måtte blive sat i kraft.
Bestemmelsen indebærer, at
parterne ikke er frit stillet med hensyn til udformning af
fuldmagten, men skal overholde de nævnte regler.
For at sikre automatisk behandling
og undgå forsinkende afvisninger fra registrering vil en
fuldmagt skulle være enkel at udfylde og afgrænse. Der
vil derfor også kunne fastsættes regler om, at det ikke
er muligt at tilføje mere individuelle afgrænsninger
af fuldmagten, som eksempelvis maksimering af købesummen
eller pantets størrelse. For at sikre en hurtig ekspedition
i de tilfælde, hvor der anvendes papirfuldmagter, vil disse
skulle kunne aflæses maskinelt, og der kan derfor også
fastsættes nærmere regler herom.
Det foreslås endvidere i § 39 d, stk. 3, 2. pkt., at Søfartsstyrelsen kan
fastsætte regler om skibsregistrets adgang til på
begæring at forlænge fristen i stk. 2 og om, at
skibsregistret i forbindelse med registrering efter stk. 1 skal
sende meddelelse til den, der ifølge registret er berettiget
til at disponere over den pågældende rettighed. Den
frist, der henvises til i stk. 2, er fristen på 7 dage til
indsendelse af fuldmagten, hvis denne ikke er registreret inden
modtagelse af et dokument, der anmeldes til registrering på
grundlag af fuldmagten. Handler med skibe involverer ofte mange
parter og uforudsigelige parametre. Det er derfor afgørende,
at skibsregistret har mulighed for at dispensere, når
forholdene tilsiger det.
Til nr. 3
Ved lov nr. 526 af 7. juni 2006
blev der skabt hjemmel til at fastsætte regler om, at
negotiable pantebreve, der giver pant i et skib, skal udstedes i
digital form for at kunne registreres i registret, ligesom der blev
skabt hjemmel til at fastsætte regler om, at andre
dokumenter, der anmeldes til registrering eller som sendes til og
fra skibsregistret, skal være digitale, jf. sølovens
§§ 46 a og b, som endnu ikke er sat i kraft.
Som anført i de almindelige
bemærkninger var det efter 2006 loven tanken at
indføre digitaliseringen gradvist og i den forbindelse alene
at lade anmeldelser om debitorskifte på pantebreve, hvor
pantet forfalder, anmeldelser om forhøjelser af pantesummen
eller anmeldelser om inddragelse af nyt skib under pantet
udløse krav om, at eksisterende pantebreve i papirform
skulle konverteres til digitale pantebreve. Som anført i de
almindelige bemærkninger til dette lovforslag er det nu
hensigten, at digitaliseringen skal indføres på en
gang, og at alle anmeldelser om ændringer til pantebreve skal
medføre konvertering. Det vil der kunne fastsættes
regler om i medfør af §§ 46 a og 46 b i
søloven. Det er derimod vurderet, at hjemmelsbestemmelserne
i §§ 46 a og 46 b ikke fuldt ud giver mulighed for at
stille krav om, at der skal ske digitalisering og registrering af
rettigheder i pantebreve, når det ikke som følge af
andre forhold er nødvendigt at indsende dem til
skibsregistret.
Det foreslås derfor med
forslaget til § 46 e i
søloven at supplere hjemlerne i §§ 46 a og 46 b,
således at Søfartsstyrelsen også kan
fastsætte regler om konvertering af ejerpantebreve, herunder
regler om, at rettigheder i registrerede ejerpantebreve, som har
opnået beskyttelse mod aftaler og mod retsforfølgning
efter reglerne i gældsbrevsloven, skal registreres inden en
frist på 5 år for at bevare denne beskyttelse.
Der forventes som nævnt
ovenfor fastsat regler med hjemmel i §§ 46 a og b i
søloven om, at alle anmeldelser af ændringer til et
registreret pantebrev i papirform vil indebære, at
pantebrevet vil skulle konverteres til et digitalt pantebrev. Dette
forventes at medføre, at antallet af ejerpantebreve i
papirform, som er i omløb, hurtigt vil blive begrænset
i årene efter digitaliseringen. Da ejerpantebreve imidlertid
ikke har en løbetid, og derfor kan bestå uden nogen
tidsbegrænsning, så længe skibet eksisterer, er
det fundet hensigtsmæssigt at få mulighed for at
indføre regler om, at ejerpantebreve skal konverteres til
digitale pantebreve - også i tilfælde, hvor der ikke er
ændringer, som skal indsendes til skibsregistret -, for at
skibsregistret på sigt skal kunne give et retvisende billede
også af rettighedsforholdene vedrørende
ejerpantebrevene.
Det er hensigten, at ordningen vil
blive udformet således, at den beskyttelse, som indehaveren
af rettigheder over ejerpantebrevet har opnået over for
tredjemænd, bortfalder, såfremt konverteringen til et
digitalt pantebrev ikke gennemføres inden den fastsatte
frist. En lignende ordning blev indført, da tinglysningen
blev digitaliseret.
Den foreslåede bestemmelse
skaber hjemmel til, at en sådan ordning kan indføres
ved bekendtgørelse. Det er hensigten, at bestemmelser om
obligatorisk konvertering af tilbageværende ejerpantebreve i
papirform først vil blive fastsat nogle år efter
lovens ikrafttrædelse, idet den naturlige udfasning over tid
vil indebære, at det på det tidspunkt kun er et
begrænset antal rettighedsindehavere, som vil blive
berørt af ordningen. Det vil til den tid blive overvejet, om
skibsregistret skal underrette de berørte, i de
tilfælde hvor deres identitet fremgår af de
registrerede pantebreve. En sådan underretning vil have til
formål at undgå, at de pågældende
uforvarende mister deres rettigheder.
Den nærmere
fremgangsmåde i forbindelse med konverteringen vil endvidere
blive fastlagt inden for rammerne af den foreslåede
bestemmelse og de øvrige hjemmelsbestemmelser i
søloven, herunder § 39, stk. 3, i søloven. Det
vil herunder blive foreskrevet, at det originale pantebrev skal
indsendes til skibsregistret, og at ihændehaveren af et
pantebrev på begæring af pantsætteren eller af
andre rettighedshavere har pligt til at medvirke til
gennemførelsen af en konvertering. Der vil også blive
stillet krav om, at anmelderen skal angive, hvorvidt der
består andre rettigheder i pantebrevet eller inden for rammen
af et ejerpantebrev, samt i givet fald angive rettighedshavernes
identitet og rettighedernes indbyrdes placering i
prioritetsordenen. Er pantebrevet bortkommet, skal anmelderen,
før konvertering kan finde sted, anlægge
mortifikationssag efter reglerne i lov om mortifikation af
værdipapirer. Der vil eksempelvis også kunne
fastsættes regler om, at et papirbaseret pantebrev efter
konvertering til et digitalt pantebrev ikke længere har nogen
retsvirkning.
Til nr. 4
Efter sølovens § 471,
stk. 3, skal enhver dagbog, når den er udskrevet, opbevares i
mindst 3 år efter datoen for sidste indførsel. Hvis
der for retten er rejst sag vedrørende skibets rejser i det
tidsrum, dagbogen omfatter, skal den opbevares, indtil sagen
endeligt er afgjort. Det følger endvidere af sølovens
§ 471, stk. 5, at bestemmelsen i stk. 3 ligeledes finder
tilsvarende anvendelse på kladder til skibsbøger samt
på optegnelser, som gøres på mekanisk måde
vedrørende skibets navigering eller andre forhold, som skal
indføres i skibsbøgerne, medmindre erhvervsministeren
bestemmer andet. Hjemlen til at bestemme andet er ikke
udnyttet.
Det foreslås, at kravet i
sølovens § 471, stk. 3, om
opbevaring af dagbøger i mindst 3 år nedsættes
til mindst 1 år efter datoen for sidste indførsel.
På grund af henvisningen i
sølovens § 471, stk. 5, vil ændringen få
tilsvarende betydning for kladder til skibsbøger samt
på optegnelser, som gøres på mekanisk måde
vedrørende skibets navigering eller andre forhold, som skal
indføres i skibsbøgerne. Erhvervsministeren vil dog
fortsat kunne bestemme en kortere periode end den, som
fremgår af loven, og som med forslaget foreslås nedsat
til mindst 1 år efter datoen for sidste indførsel.
Det skal i øvrigt
bemærkes, at der alene er tale om ændring af, hvor
længe en dagbog mindst skal opbevares. Der ændres
således ikke ved reglen om, at hvis der for retten er rejst
sag vedrørende skibets rejser i det tidsrum, dagbogen
omfatter, så skal dagbogen opbevares, indtil sagen er
endeligt afgjort. Tilsvarende gælder for kladder til
skibsbøger samt for optegnelser, som gøres på
mekanisk måde vedrørende skibets navigering eller
andre forhold, som skal indføres i skibsbøgerne,
medmindre erhvervsministeren bestemmer andet.
Der kan henvises nærmere til
afsnit 2.2 i de almindelige bemærkninger.
Til §
2
Til nr. 1
Det følger af
mortifikationslovens § 9, stk. 2, 1.-3. pkt., at når
mortifikation er givet nogen som berettiget ifølge
dokumentet, og den ret, dokumentet hjemlede, består, kan han
mod at betale bekostningen af skylderen forlange udstedt et nyt
dokument, der svarer til det mortificerede. Tilsvarende pligt
påhviler ved pantebreve ejeren af pantet og ved aktier
aktieselskabet. Et tinglyst pantebrev kan alene forlanges udstedt
som et digitalt pantebrev.
Det foreslås, at § 9, stk. 2, 3. pkt., ændres,
således at der efter »tinglyst«: indsættes
»eller registreret«.
Forslaget indebærer, at
pantebreve, som er registreret i skibsregistret, og som
mortificeres, alene vil kunne forlanges udstedt som et digitalt
pantebrev. Det vurderes hensigtsmæssigt efter en
digitalisering af skibsregistret, at panthaver ikke kan kræve
et papirdokument udleveret, når der er sket mortifikation.
Dette svarer til, hvad der gælder for tinglyste pantebreve,
f.eks. med pant i fast ejendom.
Til §
3
Det foreslås i stk. 1, at loven træder i kraft den 1.
juli 2019, jf. dog stk. 2 og 3. Herved følger lovforslaget i
udgangspunktet de fælles ikrafttrædelsesdatoer.
Efter stk. 2,
1. pkt. foreslås, at erhvervsministeren
fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelsen af § 1,
nr. 1-3, som indeholder bestemmelser, der vedrører
indførelse af digital skibsregistrering. Det skyldes, at
bestemmelserne først vil kunne sættes i kraft,
når det bliver teknisk muligt at indføre digital
skibsregistrering. Det tekniske system forventes at kunne
være etableret i løbet af 2020.
Det foreslås endvidere i stk.
2, 2. pkt., at ministeren kan
fastsætte, at dele af loven træder i kraft på
forskellige tidspunkter. Uanset at det som nævnt i de
almindelige bemærkninger afsnit 2.1.2 forventes, at digital
skibsregistrering indføres en gang for alle for nye
anmeldelser, kan det ikke udelukkes, at der kan blive behov for at
sætte bestemmelserne i kraft på forskellige
tidspunkter. Det kan blive aktuelt, hvis der måtte vise sig
at være forhold, der gør, at der alligevel alene kan
ske en delvis digitalisering.
Endelig foreslås i stk. 3, at
erhvervsministeren efter forhandling med justitsministeren
fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelsen af § 2,
som indeholder en ændring af mortifikationsloven. Det findes
mest hensigtsmæssigt, at det er erhvervsministeren, som
også fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelsen i
forhold til mortifikationsloven, således at loven kan
sættes i kraft på samme tidspunkt som de øvrige
ændringer, der vedrører indførelse af digital
skibsregistrering. Bestemmelsen vil først kunne sættes
i kraft, når det bliver teknisk muligt at indføre
digital skibsregistrering.
Til §
4
Efter det foreslåede 1. pkt. gælder loven ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger. Dette beror på, at Færøerne
har hjemtaget skibsregistrering og regler om skibsdagbøger.
Regler herom er derfor et færøsk
særanliggende.
Skibsregistrering og
skibsdagbøger er derimod rigsanliggender i forhold til
Grønland. I forhold til skibsregistrering bemærkes, at
skibe hjemmehørende i Grønland registreres i det
almindelige skibsregister og fartøjsfortegnelsen. Det vil
derfor være afgørende for også at opnå
administrative lettelser for erhvervslivet i Grønland ved
digitaliseringen, at lov nr. 526 af 7. juni 2006 sættes i
kraft for Grønland. Men også denne lov bør
sættes i kraft for Grønland for at opnå de fulde
lettelser.
Efter det foreslåede 2. pkt. kan dele af loven sættes i
kraft for Grønland på forskellige tidspunkter. Det
skyldes særligt, at der bør være mulighed for at
sætte ændringen af reglerne om skibsdagbøger i
kraft uafhængigt af ændringerne i de regler, som
vedrører skibsregistrering. Sidstnævnte
forudsætter som nævnt i bemærkningerne til §
3, at det fornødne IT-system er til stede, inden reglerne
kan sættes i kraft. Tilsvarende bør det være
muligt at sætte den foreslåede ændring af
mortifikationsloven i kraft på et andet tidspunkt end de
øvrige regler. Det skyldes, at den foreslåede
ændring af mortifikationsloven først kan sættes
i kraft, når der er fastsat regler om, at negotiable
pantebreve, der giver pant i skibe hjemmehørende i
Grønland skal udstedes i digital form for at kunne
registreres i skibsregisteret.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 I søloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1505 af 17. december 2018, foretages
følgende ændringer: | | | | § 39.
--- Stk. 2.
--- Stk. 3.
Registreringen sker ved indførelse i et for hele landet
fælles skibsregister. Erhvervs- og vækstministeren
fastsætter nærmere regler om registrets indretning og
førelse, herunder også om indføring af
dokumenter modtaget via telefax eller ved elektronisk
overførsel i dagbogen. Stk. 4.
--- | | 1. I § 39, stk. 3, 2. pkt., udgår:
», herunder også om indføring af dokumenter
modtaget via telefax eller ved elektronisk overførsel i
dagbogen«. | | | | § 39 d. (ikke
ikrafttrådt) Stk. 2. (ikke
ikrafttrådt) Stk. 3.
Søfartsstyrelsen kan fastsætte regler om udformningen
og indholdet af fuldmagter, der skal indsendes til skibsregisteret,
herunder at fuldmagten skal indeholde oplysning om person- eller
virksomhedsnummer for fuldmagtsgiver og fuldmagtshaver, og at
papirfuldmagter skal være oprettet således, at de kan
aflæses maskinelt, samt om en længste gyldighedsperiode
for fuldmagter. Søfartsstyrelsen kan endvidere
fastsætte regler om skibsregisterets adgang til på
begæring at forlænge fristen i stk. 2 og om, at
skibsregisteret i forbindelse med registrering efter stk. 1 skal
sende meddelelse til den, der ifølge registeret er
berettiget til at disponere over den pågældende
rettighed. | | 2. § 39 d affattes således: »§ 39
d. Den, der er berettiget til at råde over eller
erklære sig om en ret over et bestemt skib, kan give en anden
person fuldmagt til at udstede og anmelde dokumenter
vedrørende den pågældende ret til registrering,
herunder afgive erklæringer vedrørende skibet.
Fuldmagten skal indsendes til skibsregistret elektronisk eller
på papir. Fuldmagten kan indsendes, inden den
pågældende er berettiget til at råde. Stk. 2. Er
fuldmagten ikke registreret inden modtagelsen af et dokument, der
anmeldes til registrering på grundlag af fuldmagten, giver
skibsregistret fuldmagtshaver en frist på 7 dage til
indsendelse af fuldmagten. Stk. 3.
Søfartsstyrelsen kan fastsætte regler om udformningen
og indholdet af fuldmagter, der skal indsendes til skibsregistret,
herunder at fuldmagten skal indeholde oplysning om person- eller
virksomhedsnummer for fuldmagtsgiver og fuldmagtshaver, og at
papirfuldmagter skal være oprettet således, at de kan
aflæses maskinelt, samt om en længste gyldighedsperiode
for fuldmagter. Søfartsstyrelsen kan endvidere
fastsætte regler om skibsregistrets adgang til på
begæring at forlænge fristen i stk. 2 og om, at
skibsregistret i forbindelse med registrering efter stk. 1 skal
sende meddelelse til den, der ifølge registeret er
berettiget til at disponere over den pågældende
rettighed.« | | | | | | 3. Efter
§ 46 d indsættes før kapitel 3: »Konvertering af
ejerpantebreve § 46 e.
Søfartsstyrelsen kan fastsætte regler om konvertering
af ejerpantebreve, herunder regler om, at rettigheder i
registrerede ejerpantebreve, som har opnået beskyttelse mod
aftaler og mod retsforfølgning efter reglerne i
gældsbrevsloven, skal registreres inden en frist på 5
år for at bevare denne beskyttelse.« | | | | § 471.
--- Stk. 2.
--- Stk. 3. Enhver
dagbog skal, når den er udskrevet, opbevares i mindst 3
år efter datoen for sidste indførsel. Hvis der for
retten er rejst sag vedrørende skibets rejser i det tidsrum,
dagbogen omfatter, skal den opbevares, indtil sagen endeligt er
afgjort. Stk. 4-5.
--- | | 4. I § 471, stk. 3, 1. pkt., ændres
»3 år« til: »1 år«. | | | | | | § 2 I lov om mortifikation af
værdipapirer, jf. lovbekendtgørelse nr. 839 af 2. juli
2015, foretages følgende ændring: | | | | § 9.
--- Stk. 2.
Når mortifikation er givet nogen som berettiget ifølge
dokumentet, og den ret, dokumentet hjemlede, består, kan han
mod at betale bekostningen af skyldneren forlange udstedt et nyt
dokument, der svarer til det mortificerede. Tilsvarende pligt
påhviler ved pantebreve ejeren af pantet og ved aktier
aktieselskabet. Et tinglyst pantebrev kan alene forlanges udstedt
som et digitalt pantebrev. Ved pantebreve i fast ejendom
foranlediger retten bemærkning om nyt pantebrevs udstedelse
tilført tingbogen i tilslutning til den i henhold til §
6, stk. 4, skete notering. Ved pantebreve i skibe kan domhaveren
forlange tilsvarende notering i skibsregistret. Stk. 3.
--- | | 1. I § 9, stk. 2, 3. pkt., indsættes
efter »tinglyst«: »eller
registreret«. | | | |
|