Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 20. marts 2019
1. Ændringsforslag
Der er stillet 28 ændringsforslag til
lovforslaget. Beskæftigelsesministeren har stillet
ændringsforslag nr. 4, 5, 7, 9, 12-15, 17, 20-22 og 24.
Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1-3, 6, 8, 10, 11, 16, 18, 19, 23 og
25-28.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de af
beskæftigelsesministeren stillede ændringsforslag.
Flertallet vil stemme imod de af EL stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag. Såfremt de af mindretallet stillede
ændringsforslag ikke vedtages, vil mindretallet stemme imod
lovforslaget ved 3. behandling.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet
Socialdemokratietets medlemmer af udvalget
har tilsluttet sig »Aftale om ny regulering af folkepension
og indførelse af obligatorisk opsparing for
overførselsmodtagere« og bakker op om en ny regulering
af folkepensionen og indførelsen af en obligatorisk
opsparing for overførselsmodtagere. Socialdemokratiet mener,
at det er vigtigt, at regeringen med aftalen forpligtes til senest
i 2022 at undersøge mulige forslag til
løsningsmodeller, der kan imødekomme modregning for
personer, som indbetaler til ATP i eksempelvis supplerende
pensionsydelse (ældrecheck), boligydelse m.m., herunder at
muligheden for at opspare i andre arbejdsmarkedspensionsselskaber
undersøges. Socialdemokratiet mener, at der i forbindelse
med udbetaling af tillæg til refusion med lovforslaget
bør skelnes mellem arbejdsgivere, der indbetaler til
pension, og arbejdsgivere, der ikke indbetaler til pension.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget mener,
at opsparing til pension for mennesker på
overførselsindkomster bør være en opgave for
staten, således at alle skatteydere bidrager hertil, og at
alle på overførselsindkomster med virkning fra 2020
på lige fod med folkepensionister bør have reguleret
deres indkomst med lønudviklingen uden fradrag.
Desværre ønsker et flertal ikke denne ligestilling,
men vil i stedet bruge det beløb, der tidligere blev
fratrukket til satspuljen, til at indføre en tvangsopsparing
for personer på overførselsindkomst, således at
disse selv finansierer den obligatoriske pensionsopsparing. Det
skal ses i lyset af de store skattesænkninger og
skattelettelser, som de 10 pct. rigeste har nydt godt af de sidste
mange år.
Det skal også ses i lyset af, at de
samme partier, der nu foreslår tvangsopsparing for mennesker
på overførselsindkomst, mener, at de samme mennesker
skal bidrage med en ekstra dårlig regulering af deres
indkomst som led i skattereformen fra 2012. Hvad endnu værre
er, at den foreslåede regulering vil medføre, at hvis
lønudviklingen er mindre end 2,3 pct., hvad den har
været i mange år, vil den udbetalte ydelse være
mindre end med den nuværende regulering. Det fremgår af
svar til Enhedslisten fra finansministeren i forbindelse med
finansloven og under udvalgsbehandlingen af dette lovforslag, som
bekræfter, at hvis den foreslåede regulering havde
været gældende siden 2005, ville ydelsen for en reelt
enlig førtidspensionist med højeste
førtidspension have været 4.200 kr. lavere end i dag,
for en dagpengemodtager 3.600 kr. lavere, og for en
kontanthjælpsmodtager 2.400-3.200 kr. lavere end i dag. Denne
problemstilling er også blevet påpeget af Ældre
Sagen og Danske Handicaporganisationer. Det mindste partierne bag
lovforslaget kan gøre, er at rette op på dette -
derfor Enhedslistens ændringsforslag herom.
Herudover har Enhedslisten, inspireret af
Ældre Sagen, Danske Handicaporganisationer og LEV stillet en
række andre ændringsforslag, som sikrer en mere
retfærdig behandling af mennesker på
overførselsindkomster, jf. ændringsforslagene om, at
fradragsbeløb ved beregning af førtidspension
tilkendt efter 2003 ligestilles med beregning af
førtidspension tilkendt før 2003, at udbetalinger fra
den obligatoriske pensionsordning ikke modregnes i
helbredstillæg, varmetillæg og supplerende
pensionsydelse (ældrecheck), at mediechecken og bundfradraget
ved beregning af pensionstillæg reguleres med
lønudviklingen lige som den øvrige folkepension, at
der ikke skal modregnes i kontanthjælpen for opsparing, der
er oprettet med henblik på fratræden fra
arbejdsmarkedet, og at udbetalt obligatorisk pension ikke
indgår i boligstøtteberegningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af et mindretal
(EL):
1) Nr.
1-3 udgår.
[Regulering af
arbejdsløshedsdagpenge og efterløn med
satsreguleringsprocenten]
Til § 3
2) Nr.
1-3 udgår.
[Regulering af barselsdagpenge med
satsreguleringsprocenten]
Til § 4
3) Nr.
2-4 udgår.
[Regulering af sygedagpenge med
satsreguleringsprocenten]
Til § 5
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
4) Den
under nr. 1 foreslåede § 14 b affattes således:
Ȥ 14 b. Bidraget til
den obligatoriske pensionsordning beregnes med følgende
procentsatser:
1) I 2020 med
0,3 pct.
2) I 2021 med
0,6 pct.
3) I 2022 med
0,9 pct.
4) I 2023 med
1,2 pct.
5) I 2024 med
1,5 pct.
6) I 2025 med
1,8 pct.
7) I 2026 med
2,1 pct.
8) I 2027 med
2,4 pct.
9) I 2028 med
2,7 pct.
10) I 2029 med
3,0 pct.
11) Fra 2030 med
3,3 pct.«
[Ændring af tidspunktet for
regulering af bidragssatsen til den obligatoriske
pensionsordning]
5)
Efter nr. 1 indsættes som nye numre:
»01. I §
17, stk. 4, 2. pkt., ændres »stk. 13« til:
»stk. 11«.
02. I
§ 17, stk. 5, 1. pkt.,
ændres »stk. 6 og 13« til: »stk. 6 og
11«.«
[Konsekvensændring]
Af et mindretal
(EL):
6) Nr. 2
udgår.
[Regulering af den individuelt
beregnede fleksydelse med satsreguleringsprocenten]
Til § 6
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
7)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
3, stk. 5, ændres »69-72« til:
»69«.«
[Konsekvens af lovforslagets §
6, nr. 8]
Af et mindretal
(EL):
8)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
29, stk. 1, indsættes som nr.
10:
»10) Ved
opgørelsen af indtægtsgrundlaget efter nr. 1 ved
beregning af helbredstillæg og varmetillæg bortses fra
pension udbetalt efter § 17 s i lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension.««
[Udbetalt obligatorisk pension
indgår ikke i beregning af helbredstillæg,
varmetillæg og ældrecheck]
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
9) Nr. 2
udgår.
[Konsekvens af lov nr. 125 af 7.
februar 2019]
Principialt:
Af et mindretal
(EL):
10) I
den under nr. 3 foreslåede
affattelse af § 49, stk. 3,
affattes 2. og 3.
pkt. således:
»De beløb, der er nævnt i stk.
1, nr. 4 og 9-13, reguleres en gang årligt den 1. januar med
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent og
§ 49 a. Reguleringen sker dog første gang for de
beløb nævnt i stk. 1 og § 49 c den 1. januar
2020.«
[Regulering af
førtidspension og beløbsgrænser med
satsreguleringsprocenten]
Subsidært:
11) I
den under nr. 3 foreslåede
affattelse af § 49, stk. 3,
ændres i 1. pkt. »1-3 og 5-8« til: »1-8 og
10-12, § 29, stk. 1, nr. 7,«, i 2.
pkt. ændres »nr. 9-12« til: »nr.
9«, og i 3. pkt. ændres
»De beløb, der er nævnt i stk. 1, nr. 4 og
13« til: »Det beløb, der er nævnt i stk.
1, nr. 13«.
[Årlig regulering af
mediechecken, bundfradrag og fradragsbeløb ved beregning af
førtidspension med 2,0 pct. tillagt
tilpasningsprocenten]
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
12)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
49, stk. 4, 2. pkt., ændres »nr. 2, 5-8, 11 og
12, og § 49 c,« til: »nr. 2, 5-8, 11 og
12,«.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 13]
13)
Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:
»04. I §
49 c indsættes efter stk. 1 som nye stykker:
»Stk. 2.
Beløbene, jf. stk. 1, som fradragsbeløbene, jf.
§ 49, stk. 1, nr. 6 og 7, forhøjes med, reguleres en
gang årligt den 1. januar.
Stk. 3. Ved
reguleringen den 1. januar 2020 reguleres beløbene efter
§ 49, stk. 3, 1. pkt.
Stk. 4. Ved
reguleringen den 1. januar for hvert af årene 2021-2033
reguleres beløbene med en beregnet procentsats.
Procentsatsen beregnes ved at gange de anvendte procents?a?tser
efter § 49, stk. 3, 1. pkt., for årene 2020 til og med
det pågældende reguleringsår med hinanden.
Stk. 5.
Beløbene, jf. stk. 1, afrundes efter regulering til
nærmeste kronebeløb, der kan deles med
100.««
[Konsekvens af lov nr. 125 af 7.
februar 2019]
14) Nr.
10 udgår.
[Konsekvens af lov nr. 125 af 7.
februar 2019]
Til § 7
15)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
3, stk. 4, ændres »§§ 16, 17 og
60« til: »§§ 16 og 17«.«
[Konsekvens af lovforslagets §
7, nr. 6]
Af et mindretal
(EL):
16)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
26, stk. 1, affattes 2. pkt.
således:
»Ved opgørelsen af
indtægtsgrundlaget efter § 25, stk. 1-4, ved beregning
af helbredstillæg og varmetillæg bortses fra pension
udbetalt efter § 17 s i lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension.««
[Udbetalt obligatorisk pension
indgår ikke i beregning af helbredstillæg og
varmetillæg]
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
17) Nr.
2 udgår.
[Konsekvens af lov nr. 125 af 7.
februar 2019]
Af et mindretal
(EL):
18) I
den under nr. 3 foreslåede
affattelse af § 48, stk. 3,
affattes 1. pkt. således:
»De beløb, der er nævnt i nr. 1,
3, 7-10 og 12-14, reguleres en gang årligt den 1. januar med
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent og
§ 48 a.«
[Regulering af
førtidspension og beløbsgrænser m.v. med
satsreguleringsprocenten]
19) I
den under nr. 3 foreslåede
affattelse af § 48, stk. 3,
ændres i 2. pkt. »nr. 2,
4-6 og 15« til: »nr. 2, 4-6, 14 og 15«, og efter
2. pkt. indsættes som nyt punktum:
»De beløb, der er nævnt i stk.
1, nr. 8, 12 og 13, reguleres en gang årligt den 1. januar
med satsreguleringsprocenten, jf. lov om en
satsreguleringsprocent.«
[Årlig regulering af
mediecheck med 2,0 pct. tillagt tilpasningsprocenten og teknisk
ændring]
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
20) I
den under nr. 3 foreslåede
affattelse af § 48, stk. 3,
indsættes efter 2. pkt. som nyt punktum:
»De beløb, der er nævnt i stk.
1, nr. 8 og 12-14, reguleres en gang årligt den 1. januar med
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en
satsreguleringsprocent.«
[Teknisk ændring]
21)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
48, stk. 4, 2. pkt., ændres »nr. 2, 4-6 og 15,
og § 48 b,« til: »nr. 2, 4-6 og
15,«.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 22]
22)
Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:
»04. I §
48 b indsættes som stk.
2-5:
»Stk. 2.
Beløbene, jf. stk. 1, som fradragsbeløbene, jf.
§ 48, stk. 1, nr. 5 og 6, forhøjes med, reguleres en
gang årligt den 1. januar.
Stk. 3. Ved
reguleringen den 1. januar 2020 reguleres beløbene efter
§ 48, stk. 3, 2. pkt.
Stk. 4. Ved
reguleringen den 1. januar for hvert af årene 2021-2033
reguleres beløbene med en beregnet procentsats.
Procentsatsen beregnes ved at gange de anvendte procents?a?tser
efter § 48, stk. 3, 2. pkt., for årene 2020 til og med
det pågældende reguleringsår med hinanden.
Stk. 5.
Beløbene, jf. stk. 1, afrundes efter regulering til
nærmeste kronebeløb, der kan deles med
100.««
[Konsekvens af lov nr. 125 af 7.
februar 2019]
Til § 8
Af et mindretal
(EL):
23)
Før nr. 1 indsættes som nye numre:
»01. I §
14 indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Kommunen ser bort fra formue i form af kapitalpensioner,
aldersopsparing og anden opsparing, der er oprettet med henblik
på fratræden fra arbejdsmarkedet, og livsforsikringer
m.v.«
Stk. 2-8 bliver herefter stk. 3-9.
02. §
15 affattes således:
Ȥ 15.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, i
hvilke tilfælde kommunen ser bort fra formue i form af
udbetalt indestående på den særskilte SP-konto
(Særlig Pensionsopsparing) og efterlønsbidrag og
fleksydelsesbidrag udbetalt kontant og skattefrit efter
anmodning.««
[Indestående på
kapitalpension m.v. indgår ikke i opgørelse af formue
ved vurdering af ret til kontanthjælp m.m.]
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
24) I
den under nr. 4 foreslåede § 80 b ændres i stk. 1 »§§ 23 og 24, §
25, stk. 1-4, § 27 a« til: »§§ 23-25 og
27 a«.
[Præcisering]
Af et mindretal
(EL):
25) Nr.
6 affattes således:
»6. § 109, stk. 1, affattes
således:
»En gang årligt den 1. januar reguleres
med satsreguleringsprocenten efter lov om en satsreguleringsprocent
og efter stk. 4 de beløb, der er nævnt i:
1) § 12,
stk. 3, og §§ 22-26 om hjælp til
forsørgelse.
2) § 13 f,
stk. 15, om omregningssatsen ved ordinært og ustøttet
arbejde uden fastsat arbejdstid.
3) § 13 g,
stk. 1, om nedsættelse af hjælpen til ugifte personer,
der ikke opfylder kravet om 225 timers ordinært og
ustøttet arbejde inden for de seneste 12
kalendermåneder.
4) § 25 b,
stk. 1-5, om de øvre grænser for den samlede
hjælp.
5) § 26,
stk. 5, 7 og 8, om beregning af hjælp til ægtepar, der
ikke opfylder kravet om 225 timers ordinært og
ustøttet arbejde inden for de seneste 12
kalendermåneder.
6) § 27,
stk. 2, om et støttebeløb til familier med
børn under 18 år.
7) § 30 om
indtægtsfradrag for ægtepar omfattet af § 26, stk.
3.
8) § 31 om
fradrag for arbejdsindtægter m.v.
9) § 42 om
sanktioner ved uberettiget modtagelse af hjælp samtidig med
arbejde eller ophold i udlandet.
10) § 52 om
revalideringsydelse og § 68 og § 69 j, stk. 2 og 4, om
ressourceforløbsydelse.
11) § 68 a,
stk. 3, og § 69 j, stk. 10, om fradrag for
arbejdsindtægter i ressourceforløbsydelse.
12) § 69 d,
stk. 2, om nedsættelse af hjælpen efter § 68 og
§ 69 o, stk. 2, om nedsættelsen af hjælpen efter
§ 69 j.
13) § 79,
stk. 3, om mindstebeløb for ATP-beregning.
14) § 85 a
om efterlevelseshjælp.
15) § 96 a
om fradrag for beløb til dækning af forskudsvis
udbetalt børnebidrag.««
[Regulering af ydelser m.v. efter
lov om aktiv socialpolitik med satsreguleringsprocenten]
26) I
nr. 7 udgår »der bliver
stk. 3,«.
[Konsekvensændring]
Til § 9
27) Nr.
4-6 udgår.
[Regulering af
fleksløntilskud og støtte i form af tilskud til
selvstændigt erhvervsdrivende med
satsreguleringsprocenten]
Ny paragraf
28)
Efter § 14 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I lov om individuel boligstøtte, jf.
lovbekendtgørelse nr. 48 af 16. januar 2019, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 8, stk. 1, ændres i nr. 2 »lsd-behandling, og« til:
»lsd-behandling,«, og i nr.
3 ændres »førtidspension m.v.« til:
»førtidspension m.v., og«.
2. I
§ 8, stk. 1, indsættes som
nr. 4:
»4)
pension udbetalt efter § 17 s i lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension.««
[Udbetalt obligatorisk pension
indgår ikke i boligstøtteberegningen]
Bemærkninger
Til nr. 1
I lovforslagets § 2, nr. 1-3,
foreslås den årlige regulering af
arbejdsløshedsdagpenge og efterløn ændret,
således at reguleringen fast nedsættes med 0,3 pct. Det
vil sige, at reguleringen af arbejdsløshedsdagpenge og
efterløn efter forslaget skal ske med 1,7 pct. tillagt
tilpasningsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent.
For at sikre, at reguleringen af
arbejdsløshedsdagpenge og efterløn bevares på
det niveau, der gælder i dag, foreslås det, at nr. 1-3
udgår. Det betyder, at den årlige regulering af
arbejdsløshedsdagpenge og efterløn fortsat vil ske
med satsreguleringsprocenten. Regulering med
satsreguleringsprocenten er efter lov om en satsreguleringsprocent
fastsat til at være 2,0 pct. tillagt
satstilpasningsprocenten.
Satstilpasningsprocenten for et
finansår svarer til tilpasningsprocenten, hvis den
procentvise ændring i årslønnen i
lønåret i forhold til året forud for
lønåret fratrukket 2,0 er 2,0 pct. eller lavere. Er
ændringen i årslønnen højere end 2,0
pct., svarer satstilpasningsprocenten til den del af
tilpasningsprocenten, der eventuelt overstiger 0,3. Er
tilpasningsprocenten 0,0-0,3, er satstilpasningsprocenten 0,0, og
beløb, der svarer til en tilpasningsprocent på
0,0-0,3, vil bidrage til finansieringen af den obligatoriske
pensionsordning.
Da størrelsen af statens
voksenuddannelsesstøtte og VEU-godtgørelse er afledt
af arbejdsløshedsdagpenge, vil den foreslåede
ændring få betydning for størrelsen af statens
voksenuddannelsesstøtte og VEU-godtgørelse.
Til nr. 2
I lovforslagets § 3, nr. 1-3,
foreslås den årlige regulering af barselsdagpenge
ændret, således at reguleringen fast nedsættes
med 0,3 pct. Det vil sige, at reguleringen af barselsdagpenge efter
forslaget skal ske med 1,7 pct. tillagt tilpasningsprocenten, jf.
lov om en satsreguleringsprocent.
For at sikre, at reguleringen af
barselsdagpenge bevares på det niveau, der gælder i
dag, foreslås det, at nr. 1-3 udgår. Det betyder, at
den årlige regulering af barselsdagpenge fortsat vil ske med
satsreguleringsprocenten. Regulering med satsreguleringsprocenten
er efter lov om en satsreguleringsprocent fastsat til at være
2,0 pct. tillagt satstilpasningsprocenten.
Satstilpasningsprocenten for et
finansår svarer til tilpasningsprocenten, hvis den
procentvise ændring i årslønnen i
lønåret i forhold til året forud for
lønåret fratrukket 2,0 er 2,0 pct. eller lavere. Er
ændringen i årslønnen højere end 2,0
pct., svarer satstilpasningsprocenten til den del af
tilpasningsprocenten, der eventuelt overstiger 0,3. Er
tilpasningsprocenten 0,0-0,3, er satstilpasningsprocenten 0,0, og
beløb, der svarer til en tilpasningsprocent på
0,0-0,3, vil bidrage til finansieringen af den obligatoriske
pensionsordning.
Til nr. 3
I lovforslagets § 4, nr. 2-4,
foreslås den årlige regulering af sygedagpenge
ændret, således at reguleringen fast nedsættes
med 0,3 pct. Det vil sige, at reguleringen af sygedagpenge efter
forslaget skal ske med 1,7 pct. tillagt tilpasningsprocenten, jf.
lov om en satsreguleringsprocent.
For at sikre, at reguleringen af
sygedagpenge bevares på det niveau, der gælder i dag,
foreslås det, at nr. 2-4 udgår. Det betyder, at den
årlige regulering af sygedagpenge fortsat vil ske med
satsreguleringsprocenten. Regulering med satsreguleringsprocenten
er efter lov om en satsreguleringsprocent fastsat til at være
2,0 pct. tillagt satstilpasningsprocenten.
Satstilpasningsprocenten for et
finansår svarer til tilpasningsprocenten, hvis den
procentvise ændring i årslønnen i
lønåret i forhold til året forud for
lønåret fratrukket 2,0 er 2,0 pct. eller lavere. Er
ændringen i årslønnen højere end 2,0
pct., svarer satstilpasningsprocenten til den del af
tilpasningsprocenten, der eventuelt overstiger 0,3. Er
tilpasningsprocenten 0,0-0,3, er satstilpasningsprocenten 0,0, og
beløb, der svarer til en tilpasningsprocent på
0,0-0,3, vil bidrage til finansieringen af den obligatoriske
pensionsordning.
Da størrelsen af fleksydelsens
højeste beløb er afledt af sygedagpenge, vil den
foreslåede ændring få betydning for
størrelsen af fleksydelsens højeste beløb.
Til nr. 4
I den under § 5, nr. 1,
foreslåede § 14 b foreslås det at regulere
procentsatsen for bidraget til den obligatoriske pensionsordning af
fleksydelse med virkning fra den 1. mandag i året. Det skal
ses, i sammenhæng med at størrelsen på
flek?s?ydelsessatsens højeste beløb er afledt af
sygedagpengenes højeste beløb, og som følge af
at sygedagpengene beregnes ugevis, reguleres sygedagpengenes
højeste beløb med virkning fra den 1. mandag i
året.
Fleksydelse beregnes og udbetales
månedsvis og som følge heraf foreslås det, at
tidspunktet for regulering af bidragssatsen til den obligatoriske
pensionsordning af fleksydelse ændres til at ske ved
årsskiftet.
Til nr. 5
I lovforslagets § 5, nr. 2,
foreslås det at ophæve de gældende § 17,
stk. 8-10, og i stedet indsætte et nyt nr. 8. Som konsekvens
af dette rykkes de gældende stk. 11-13 til stk. 9-11.
Som følge heraf forslås det at
konsekvensændre henvisningerne til stk. 13 i § 17, stk.
4 og 5.
Til nr. 6
I lovforslagets § 5, nr. 2,
foreslås den årlige regulering af den individuelt
beregnede fleksydelse ændret, således at reguleringen
fast nedsættes med 0,3 pct. Det vil sige, at reguleringen af
den individuelt beregnede fleksydelse efter forslaget skal ske med
1,7 pct. tillagt tilpasningsprocenten, jf. lov om en
satsreguleringsprocent.
For at sikre, at reguleringen af den
individuelt beregnede fleksydelse bevares på det niveau, der
gælder i dag, foreslås det, at nr. 2 udgår. Det
betyder, at den årlige regulering af den individuelt
beregnede fleksydelse fortsat vil ske med satsreguleringsprocenten.
Regulering med satsreguleringsprocenten er efter lov om en
satsreguleringsprocent fastsat til at være 2,0 pct. tillagt
satstilpasningsprocenten.
Satstilpasningsprocenten for et
finansår svarer til tilpasningsprocenten, hvis den
procentvise ændring i årslønnen i
lønåret i forhold til året forud for
lønåret fratrukket 2,0 er 2,0 pct. eller lavere. Er
ændringen i årslønnen højere end 2,0
pct., svarer satstilpasningsprocenten til den del af
tilpasningsprocenten, der eventuelt overstiger 0,3. Er
tilpasningsprocenten 0,0-0,3, er satstilpasningsprocenten 0,0, og
beløb, der svarer til en tilpasningsprocent på
0,0-0,3, vil bidrage til finansieringen af den obligatoriske
pensionsordning.
Til nr. 7
Ændringsforslaget er en konsekvens af
lovforslagets § 6, nr. 8, om at ophæve §§ 71
og 72 og en konsekvens af, at § 70 blev ophævet ved lov
nr. 285 af 25. april 2001. Det foreslås som følge
heraf i § 3, stk. 5, at henvisningen til §§ 69-72
ændres til en henvisning til § 69. Herefter vil
bestemmelsen ikke længere henvise til §§ 70-72.
Til nr. 8
Ændringsforslaget har til
formål at sikre, at udbetalinger fra den obligatoriske
pensionsordning ikke modregnes i helbredstillæg,
varmetillæg og supplerende pensionsydelse
(ældrecheck).
Det følger af § 29, stk. 1, i
lov om social pension, at indtægtsgrundlaget for
varmetillæg og helbredstillæg opgøres på
grundlag af pensionistens og en eventuel ægtefælles
eller samlevers samlede indtægt. Personlig indkomst
indgår i indtægtsgrundlaget, og det betyder, at
udbetaling af pensioner indgår i
indtægtsgrundlaget.
Det foreslås at indsætte en
bestemmelse, hvoraf det fremgår, at der ved opgørelsen
af indtægtsgrundlaget efter nr. 1 ved beregning af
helbredstillæg og varmetillæg bortses fra pension
udbetalt efter § 17 s i lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension.
Ændringsforslaget vil få den
virkning, at de beløb, der udbetales i medfør af
§ 17 s i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension (den
obligatoriske pensionsordning), ikke vil blive regnet med i det
indtægtsgrundlag, som benyttes ved beregning af
helbredstillæg og varmetillæg.
Ændringsforslaget vil også
få den virkning, at de beløb, der udbetales fra den
obligatoriske pensionsordning, ikke vil blive regnet med i det
indtægtsgrundlag, som benyttes ved beregning af supplerende
pensionsydelse (ældrecheck). Det skyldes, at det
følger af § 72 d, stk. 3, i lov om social pension, at
den supplerende pensionsydelse nedsættes afhængigt af
den personlige tillægsprocent, jf. § 31, stk. 3, og at
den personlige tillægsprocent beregnes på grundlag af
indtægten efter § 29.
Til nr. 9
Ændringsforslaget er en konsekvens af
lov nr. 125 af 7. februar 2019. Ved loven blev § 49, stk. 1, i
lov om social pension nyaffattet, hvorefter beløbene i
bestemmelsen blev opdateret med de satser, der gælder for
2019. Som følge heraf foreslås det, at lovforslagets
§ 6, nr. 2, udgår.
Til nr. 10
I
lovforslagets § 6, nr. 3, foreslås det i affattelsen af
§ 49, stk. 3, 2. pkt., at den årlige regulering af
førtidspension, fradragsbeløb m.v. ændres til,
at reguleringen fast nedsættes med 0,3 pct. Det vil sige, at
reguleringen af den individuelt beregnede fleksydelse efter
forslaget skal ske med 1,7 pct. tillagt tilpasningsprocenten, jf.
lov om en satsreguleringsprocent.
For at sikre,
at reguleringen af førtidspension, fradragsbeløb m.v.
bevares på det niveau, der gælder i dag, foreslås
det, at § 49, stk. 3, 2. pkt., affattes, således at den
årlige regulering af førtidspension,
fradragsbeløb m.v. fortsat vil ske med
satsreguleringsprocenten. Regulering med satsreguleringsprocenten
er efter lov om en satsreguleringsprocent fastsat til at være
2,0 pct. tillagt satstilpasningsprocenten.
Satstilpasningsprocenten for et finansår svarer til
tilpasningsprocenten, hvis den procentvise ændring i
årslønnen i lønåret i forhold til
året forud for lønåret fratrukket 2,0 er 2,0
pct. eller lavere. Er ændringen i årslønnen
højere end 2,0 pct., svarer satstilpasningsprocenten til den
del af tilpasningsprocenten, der eventuelt overstiger 0,3. Er
tilpasningsprocenten 0,0-0,3, er satstilpasningsprocenten 0,0, og
beløb, der svarer til en tilpasningsprocent på
0,0-0,3, vil bidrage til finansieringen af den obligatoriske
pensionsordning.
Af tekniske
årsager affattes § 49, stk. 3, 3. pkt., på ny i
den formulering, der fremgår af lov nr. 125 af 6. februar
2019.
Til nr. 11
Med
ændringsforslaget foreslås det, at fradrag ved
beregning af førtidspension, mediechecken og bundfradraget
ved beregning af pensionstillæg til folkepensionister
reguleres med 2,0 pct. tillagt tilpasningsprocenten for det
pågældende finansår, jf. lov om en
satsreguleringsprocent.
Mediechecken
og bundfradraget vil dermed blive reguleret med
lønudviklingen ligesom den øvrige folkepension.
Til nr. 12
Ved lov nr. 125 af 7. februar 2019 blev det
indført i § 49, stk. 4, 2. pkt., at beløbene i
§ 49 c afrundes til nærmeste kronebeløb, der kan
deles med 100.
Med ændringsforslag nr. 13
foreslås det, at regulering og afrunding af beløbene i
§ 49 c følger af § 49 c, stk. 2-5, i stedet for
§ 49, stk. 3 og 4. Som konsekvens heraf foreslås det, at
henvisningen til § 49 c fjernes i § 49, stk. 4, 2.
pkt.
Til nr. 13
Reglen i § 49 c i lov om social
pension blev indført ved lov nr. 125 af 7. februar 2019. Det
følger af bestemmelsen, at fradragsbeløb, jf. §
49, stk. 1, nr. 6 og 7, forhøjes med henholdsvis 15.000 kr.
og 30.000 kr. Beløbene sættes ned med henholdsvis
1.000 kr. og 2.000 kr. for årene 2020-2034.
Forhøjelsen af fradragsbeløbene vil således
være udfaset i 2034.
Ved lov nr. 125 af 7. februar 2019 blev det
samtidig indført i § 49, stk. 3, at beløbene
reguleres med satsreguleringsprocenten, jf. lov om en
satsreguleringsprocent.
Med lovforslagets § 6, nr. 3, er det
foreslået at nyaffatte § 49, stk. 3, om regulering af de
årlige pensionsbeløb og satsregulerede grænser.
Det er foreslået i § 49, stk. 3, 1. pkt., at
beløbene i § 49, stk. 1, nr. 1-3 og 5-8, og § 69,
reguleres en gang årligt den 1. januar med 2,0 pct. tillagt
tilpasningsprocenten for det pågældende finansår,
jf. lov om en satsreguleringsprocent.
Med ændringsforslaget foreslås
det i § 49 c at indsætte
stk. 2-5 som nye stykker.
Det foreslås i stk. 2, at
beløbene, jf. stk. 1, som fradragsbeløbene, jf.
§ 49, stk. 1, nr. 6 og 7, forhøjes med, reguleres en
gang årligt den 1. januar.
Det foreslås i stk. 3, at
beløbene reguleres efter § 49, stk. 3, 1. pkt., ved
reguleringen den 1. januar 2020.
Det foreslås i stk. 4, at
beløbene reguleres med en beregnet procentsats ved
reguleringen den 1. januar for hvert af årene 2021-2033.
Procentsatsen beregnes ved at gange de anvendte procentsatser efter
§ 49, stk. 3, 1. pkt., for årene 2020 til og med det
pågældende reguleringsår med hinanden.
Det foreslås i stk. 5, at
beløbene, jf. stk. 1, efter reguleringen afrundes til
nærmeste kronebeløb, der kan deles med 100.
Ændringsforslaget er en konsekvens
af, at § 49 c blev indført ved lov nr. 125 af 7.
februar 2019, og at bestemmelsen indeholder beløb, som
reguleres årligt. Med forslaget vil beløbene i §
49 c skulle reguleres og afrundes efter bestemmelsens stk. 2-5 i
stedet for § 49, stk. 3 og 4. Forslaget er en
videreførelse af den gældende måde at regulere
beløbene på, som dog fremover vil skulle ske med 2,0
pct. tillagt tilpasningsprocenten i stedet for
satsreguleringsprocenten.
Ændringsforslaget indebærer, at
beløbene i § 49 c - som fradragsbeløbene i
§ 49, stk. 1, nr. 6 og 7, forhøjes med - vil blive
reguleret en gang årligt den 1. januar. Beløbene
på henholdsvis 15.000 kr. og 30.000 kr. er angivet i
2019-niveau. Beløbene vil skulle reguleres årligt frem
til udfasningen i 2034.
Ved reguleringen pr. 1. januar 2020 vil
beløbene, som sættes ned til henholdsvis 14.000 kr. og
28.000 kr. (2019-niveau), skulle opreguleres fra 2019-niveau til
2020-niveau. Ved reguleringen pr. 1. januar 2021 vil
beløbene, som sættes ned til henholdsvis 13.000 kr. og
26.000 kr. (2019-niveau), skulle opreguleres fra 2019-niveau til
2021-niveau. Ved reguleringen pr. 1. januar 2022 vil
beløbene, som sættes ned til henholdsvis 12.000 kr. og
24.000 kr. (2019-niveau), skulle opreguleres fra 2019-niveau til
2022-niveau osv. Opreguleringen sker ved at opregne til niveauet
for det pågældende år på baggrund af de
anvendte procentsatser efter § 49, stk. 3, 1. pkt., for
årene 2020 til og med det pågældende
reguleringsår.
Beløbene vil efter opregulering
skulle afrundes til nærmeste kronebeløb, der kan deles
med 100.
Til nr. 14
Ændringsforslaget er en konsekvens af
lov nr. 125 af 7. februar 2019. Ved loven blev beløbet i
§ 72 d, stk. 1, i lov om social pension opdateret med den
sats, der gælder for 2019. Det foreslås derfor, at
§ 6, nr. 10, udgår.
Til nr. 15
Ændringsforslaget er en konsekvens af
lovforslagets § 7, nr. 6, om at ophæve § 60. Det
foreslås som følge heraf i § 3, stk. 4, at
henvisningen til §§ 16, 17 og 60 ændres til en
henvisning til §§ 16 og 17. Herefter vil bestemmelsen
ikke længere henvise til § 60.
Til nr. 16
Ændringsforslaget har til
formål at sikre, at udbetalinger fra den obligatoriske
pensionsordning ikke modregnes i helbredstillæg og
varmetillæg.
Det følger af § 26, stk. 1, i
lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension m.v., at indtægtsgrundlaget
for varmetillæg og helbredstillæg opgøres
på grundlag af pensionistens og en eventuel
ægtefælles eller samlevers samlede indtægt.
Indtægten opgøres efter § 25, stk. 1-4.
Det foreslås at indsætte en
bestemmelse, hvoraf det fremgår, at der ved opgørelsen
af indtægtsgrundlaget efter § 25, stk. 1-4, ved
beregning af helbredstillæg og varmetillæg bortses fra
pension udbetalt efter § 17 s i lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension.
Ændringsforslaget vil få den
virkning, at de beløb, der udbetales i medfør af
§ 17 s i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension (den
obligatoriske pensionsordning), ikke vil blive regnet med i det
indtægtsgrundlag, som benyttes ved beregning af
helbredstillæg og varmetillæg.
Til nr. 17
Ændringsforslaget er en konsekvens af
lov nr. 125 af 7. februar 2019. Ved loven blev § 48, stk. 1, i
lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension m.v. nyaffattet, hvorefter
beløbene i bestemmelsen blev opdateret med de satser, der
gælder for 2019. Som følge heraf foreslås det,
at lovforslagets § 7, nr. 2, udgår.
Til nr. 18
I lovforslagets § 7, nr. 3,
foreslås det i affattelsen af § 48, stk. 3, 2. pkt., at
den årlige regulering af førtidspension,
pensionstillæg m.v. ændres til, at reguleringen fast
nedsættes med 0,3 pct. Det vil sige, at reguleringen af den
individuelt beregnede fleksydelse efter forslaget skal ske med 1,7
pct. tillagt tilpasningsprocenten, jf. lov om en
satsreguleringsprocent.
For at sikre, at reguleringen af
førtidspension, pensionstillæg m.v. bevares på
det niveau, der gælder i dag, foreslås det, at §
48, stk. 3, 2. pkt., affattes, således at den årlige
regulering af førtidspension, pensionstillæg m.v.
fortsat vil ske med satsreguleringsprocenten. Regulering med
satsreguleringsprocenten er efter lov om en satsreguleringsprocent
fastsat til at være 2,0 pct. tillagt
satstilpasningsprocenten.
Satstilpasningsprocenten for et
finansår svarer til tilpasningsprocenten, hvis den
procentvise ændring i årslønnen i
lønåret i forhold til året forud for
lønåret fratrukket 2,0 er 2,0 pct. eller lavere. Er
ændringen i årslønnen højere end 2,0
pct., svarer satstilpasningsprocenten til den del af
tilpasningsprocenten, der eventuelt overstiger 0,3. Er
tilpasningsprocenten 0,0-0,3, er satstilpasningsprocenten 0,0, og
beløb, der svarer til en tilpasningsprocent på
0,0-0,3, vil bidrage til finansieringen af den obligatoriske
pensionsordning.
Til nr. 19
Med ændringsforslaget foreslås
det, at mediechecken fremover reguleres med 2,0 pct. tillagt
tilpasningsprocenten for det pågældende finansår,
jf. lov om en satsreguleringsprocent. Mediechecken vil med
forslaget blive reguleret med lønudviklingen ligesom den
øvrige folkepension.
Til nr. 20
Der er tale om en teknisk rettelse. Ved en
teknisk fejl er § 48, stk. 3, affattet med tre punktummer i
stedet for fire, hvor 3. pkt. burde have været 4. pkt. Det
vil sige, at 3. pkt. mangler. Lovforslagets specielle
bemærkninger til § 7, nr. 3, hvor § 48, stk. 3,
nyaffattes, indeholder bemærkninger til § 48, stk. 3, 3.
pkt., som indføres med ændringsforslaget. Der henvises
hertil.
Til nr. 21
Ved lov nr. 125 af 7. februar 2019 blev det
indført i § 48, stk. 4, 2. pkt., at beløbene i
§ 48 b afrundes til nærmeste kronebeløb, der kan
deles med 100.
Med ændringsforslag nr. 22
foreslås det, at regulering og afrunding af beløbene i
§ 48 b følger af § 48 b, stk. 2-5, i stedet for
§ 48, stk. 3 og 4. Som konsekvens heraf foreslås det, at
henvisningen til § 48 b fjernes i § 48, stk. 4, 2.
pkt.
Til nr. 22
Reglen i § 48 b i lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v. blev indført ved lov nr. 125 af
7. februar 2019. Det følger af bestemmelsen, at
fradragsbeløb, jf. § 48, stk. 1, nr. 5 og 6,
forhøjes med henholdsvis 15.000 kr. og 30.000 kr.
Beløbene sættes ned med henholdsvis 1.000 kr. og 2.000
kr. for årene 2020-2034. Forhøjelsen af
fradragsbeløbene vil således være udfaset i
2034.
Ved lov nr. 125 af 7. februar 2019 blev det
samtidig indført i § 48, stk. 3, at beløbene
reguleres med satsreguleringsprocenten, jf. lov om en
satsreguleringsprocent.
Med lovforslagets § 7, nr. 3, er det
foreslået at nyaffatte § 48, stk. 3, om regulering af de
årlige pensionsbeløb og satsregulerede grænser.
Det er foreslået i § 48, stk. 3, 2. pkt., at
beløbene i § 48, stk. 1, nr. 2, 4-6 og 15, reguleres en
gang årligt den 1. januar med 2,0 pct. tillagt
tilpasningsprocenten for det pågældende finansår,
jf. lov om en satsreguleringsprocent.
Med ændringsforslaget foreslås
det i § 48 b at indsætte stk. 2-5 som nye stykker.
Det foreslås i stk. 2, at
beløbene, jf. stk. 1, som fradragsbeløbene, jf.
§ 48, stk. 1, nr. 5 og 6, forhøjes med, reguleres en
gang årligt den 1. januar.
Det foreslås i stk. 3, at
beløbene reguleres efter § 48, stk. 3, 2. pkt., ved
reguleringen den 1. januar 2020.
Det foreslås i stk. 4, at
beløbene reguleres med en beregnet procentsats ved
reguleringen den 1. januar for hvert af årene 2021-2033.
Procentsatsen beregnes ved at gange de anvendte procentsatser efter
§ 48, stk. 3, 2. pkt., for årene 2020 til og med det
pågældende reguleringsår med hinanden.
Det foreslås i stk. 5, at
beløbene, jf. stk. 1, efter reguleringen, afrundes til
nærmeste kronebeløb, der kan deles med 100.
Ændringsforslaget er en konsekvens
af, at § 48 b blev indført ved lov nr. 125 af 7.
februar 2019, og at bestemmelsen indeholder beløb, som
reguleres årligt. Med forslaget vil beløbene i §
48 b skulle reguleres og afrundes efter bestemmelsens stk. 2-5 i
stedet for § 48, stk. 3 og 4. Forslaget er en
videreførelse af den gældende måde at regulere
beløbene, som dog fremover vil skulle ske med 2,0 pct.
tillagt tilpasningsprocenten i stedet for
satsreguleringsprocenten.
Ændringsforslaget indebærer, at
beløbene i § 48 b - som fradragsbeløbene i
§ 48, stk. 1, nr. 5 og 6, forhøjes med - vil blive
reguleret en gang årligt den 1. januar. Beløbene
på henholdsvis 15.000 kr. og 30.000 kr. er angivet i
2019-niveau. Beløbene vil skulle reguleres årligt frem
til udfasningen i 2034.
Ved reguleringen pr. 1. januar 2020 vil
beløbene, som sættes ned til henholdsvis 14.000 kr. og
28.000 kr. (2019-niveau), skulle opreguleres fra 2019-niveau til
2020-niveau. Ved reguleringen pr. 1. januar 2021 vil
beløbene, som sættes ned til henholdsvis 13.000 kr. og
26.000 kr. (2019-niveau), skulle opreguleres fra 2019-niveau til
2021-niveau. Ved reguleringen pr. 1. januar 2022 vil
beløbene, som sættes ned til henholdsvis 12.000 kr. og
24.000 kr. (2019-niveau), skulle opreguleres fra 2019-niveau til
2022-niveau osv. Opreguleringen sker ved at opregne til niveauet
for det pågældende år på baggrund af de
anvendte procentsatser efter § 48, stk. 3, 2. pkt., for
årene 2020 til og med det pågældende
reguleringsår.
Beløbene vil efter opregulering
skulle afrundes til nærmeste kronebeløb, der kan deles
med 100.
Til nr. 23
Efter de gældende regler i § 14,
stk. 1, i lov om aktiv socialpolitik, kan kommunen ikke yde
hjælp, hvis ansøgeren og ægtefællen har
formue, som kan dække det økonomiske behov. Kommunen
ser dog bort fra beløb på op til 10.000 kr. for enlige
og 20.000 kr. for ægtefæller.
Kapitalpensioner, aldersopsparing og anden
opsparing, der er beregnet til fratrædelse fra
arbejdsmarkedet, og livsforsikringer m.v. indgår i
ansøgerens formue, hvis de er med tilbagekøbsret, det
vil sige, hvis de kan ophæves og udbetales i utide.
Beskæftigelsesministeren kan dog efter § 15 i loven
fastsætte regler for, i hvilke tilfælde der ses bort
fra sådanne pensionsformuer med tilbagekøbsret.
Der er efter § 15 i loven fastsat
regler om, at kommunen i en sammenhængende periode på 6
måneder (karensperioden) ser bort fra formue i form af
kapitalpensioner, aldersopsparing, anden opsparing, der er beregnet
til fratræden fra arbejdsmarkedet, og livsforsikringer m.v.
med tilbagekøbsret. Efter udløbet af karensperioden
på 6 måneder ser kommunen bort fra formue i form af
kapitalpension m.v., som ikke overstiger 50.000 kr., for
ægtefæller 100.000 kr., før afgifter efter
pensionsbeskatningsloven samt gebyrer og lign.
Det foreslås i nr. 01, at der i
§ 14, stk. 1, efter 1. pkt. indsættes som nyt punktum,
at »Kommunen ser bort fra formue i form af kapitalpensioner,
aldersopsparing og anden opsparing, der er oprettet med henblik
på fratræden fra arbejdsmarkedet, og livsforsikringer
m.v.«.
Med forslaget skal der ses bort fra formue
i form af kapitalpensioner, aldersopsparing, anden opsparing, der
er oprettet med det formål at fratræde fra
arbejdsmarkedet, og livsforsikringer m.v., uanset om de er med
tilbagekøbsret.
Der er efter § 15 i lov om aktiv
socialpolitik fastsat regler i bekendtgørelsesform om, at
kommunen i en sammenhængende periode på 6 måneder
(karensperioden) ser bort fra formue i form af kapitalpensioner,
aldersopsparing, anden opsparing, der er beregnet til
fratræden fra arbejdsmarkedet, og livsforsikringer m.v. med
tilbagekøbsret. Efter udløbet af karensperioden
på 6 måneder ser kommunen bort fra formue i form af
kapitalpension m.v., som ikke overstiger 50.000 kr. for
ægtefæller 100.000 kr., før afgifter efter
pensionsbeskatningsloven samt gebyrer og lign.
I samme bekendtgørelse er der
fastsat regler om, at kommunen ser bort fra en persons og en
ægtefælles formue i form af det udbetalte samlede
indestående på den særskilte SP-konto for
personer, der samtidig med at de modtog kontanthjælp eller
starthjælp, benyttede den særlige mulighed for at
få udbetalt det samlede indestående på deres
SP-konto efter lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension eller
har fået udbetalt det samlede indestående på
deres SP-konto uden anmodning efter lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension.
Efter samme bekendtgørelse ser
kommunen endvidere bort fra en persons og en ægtefælles
formue i form af udbetalte efterlønsbidrag og
fleksydelsesbidrag for personer, der samtidig med at de modtog
kontanthjælp, fik udbetalt efterlønsbidrag eller
fleksydelsesbidrag kontant og skattefrit efter anmodning i perioden
fra og med den 2. april 2012 til og med den 1. oktober 2012.
Endelig ser kommunen bort fra en persons og en
ægtefælles formue i form af udbetalte
efterlønsbidrag og fleksydelsesbidrag for personer, der
samtidig med, at de modtog integrationsydelse,
uddannelseshjælp eller kontanthjælp, fik udbetalt
efterlønsbidrag eller fleksydelsesbidrag kontant og
skattefrit efter anmodning efter lov nr. 1671 af 26. december 2017
om kontant og skattefri udbetaling af efterlønsbidrag og
fleksydelsesbidrag.
Når en person og dennes
ægtefælle ikke har modtaget hjælp efter
§§ 22-25 i 6 sammenhængende måneder, skal
kommunen ikke længere se bort fra disse former for
formue.
Det foreslås i nr. 02, at den
gældende § 15 nyaffattes, således at
beskæftigelsesministeren fortsat kan fastsætte regler
om, hvorledes kommunen ser bort fra formue i form af udbetalt
indestående på den særskilte SP-konto
(Særlig Pensionsopsparing) og udbetalte
efterlønsbidrag og fleksydelsesbidrag udbetalt kontant og
skattefrit efter anmodning. Bemyndigelse vil blive udnyttet,
således at de gældende regler om den særskilte
SP-konto (Særlig Pensionsopsparing) og udbetalte
efterlønsbidrag og fleksydelsesbidrag
videreføres.
Til nr. 24
Det foreslås, at henvisningen til
§§ 23 og 24 og § 25, stk. 1-4, i det under nr. 4
foreslåede § 80 b, stk. 1, ændres til §§
23-25. Med den foreslåede henvisning til § 25 og ikke
blot til § 25, stk. 1-4, præciseres det, at der
også skal indbetales bidrag til obligatorisk pensionsordning
af den samlede kontanthjælp inklusive, eventuelt barsels-
eller aktivitetstillæg.
Til nr. 25
I lovforslagets § 8, nr. 6,
foreslås det i affattelsen af § 109, stk. 2, at den
årlige regulering af uddannelses- og kontanthjælp,
integrationsydelse, revalideringsydelse,
ressourceforløbsydelse under ressourceforløb eller
jobafklaringsforløb, ledighedsydelse og en række andre
beløb efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
ændres til, at reguleringen fast nedsættes med 0,3 pct.
Det vil sige, at reguleringen af de nævnte ydelser og
beløb efter forslaget skal ske med 1,7 pct. tillagt
tilpasningsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent.
For at sikre, at reguleringen af de
nævnte ydelser og beløb bevares på det niveau,
der gælder i dag, foreslås det, at § 109, stk. 1,
affattes, således at den årlige regulering af de
nævnte ydelser og beløb fortsat vil ske med
satsreguleringsprocenten. Regulering med satsreguleringsprocenten
er efter lov om en satsreguleringsprocent fastsat til at være
2,0 pct. tillagt satstilpasningsprocenten.
Satstilpasningsprocenten for et
finansår svarer til tilpasningsprocenten, hvis den
procentvise ændring i årslønnen i
lønåret i forhold til året forud for
lønåret fratrukket 2,0, er 2,0 pct. eller lavere. Er
ændringen i årslønnen højere end 2,0
pct., svarer satstilpasningsprocenten til den del af
tilpasningsprocenten, der eventuelt overstiger 0,3. Er
tilpasningsprocenten 0,0-0,3, er satstilpasningsprocenten 0,0, og
beløb, der svarer til en tilpasningsprocent på 0,0-0,3
vil bidrage til finansieringen af den obligatoriske
pensionsordning.
Til nr. 26
Der er tale om en konsekvensændring,
som følge af at de foreslåede § 109, stk. 1 og 2,
samles i et stykke.
Til nr. 27
I lovforslagets § 9, nr. 4-6,
foreslås det, at den årlige regulering af
fleksløntilskud og støtte i form af tilskud til
selvstændigt erhvervsdrivende efter henholdsvis § 70 g
og § 75 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
ændres til, at reguleringen fast nedsættes med 0,3 pct.
Det vil sige, at reguleringen af de nævnte ydelser og
beløb efter forslaget skal ske med 1,7 pct. tillagt
tilpasningsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent.
For at sikre, at reguleringen af
fleksløntilskud og støtte i form af tilskud til
selvstændigt erhvervsdrivende efter henholdsvis § 70 g
og § 75 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats bevares
på det niveau, der gælder i dag, foreslås det, at
nr. 4-6 udgår. Det betyder, at den årlige regulering af
fleksløntilskud og støtte i form af tilskud til
selvstændigt erhvervsdrivende efter henholdsvis § 70 g
og § 75 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats fortsat
vil ske med satsreguleringsprocenten. Regulering med
satsreguleringsprocenten er efter lov om en satsreguleringsprocent
fastsat til at være 2,0 pct. tillagt
satstilpasningsprocenten.
Satstilpasningsprocenten for et
finansår svarer til tilpasningsprocenten, hvis den
procentvise ændring i årslønnen i
lønåret i forhold til året forud for
lønåret fratrukket 2,0 er 2,0 pct. eller lavere. Er
ændringen i årslønnen højere end 2,0
pct., svarer satstilpasningsprocenten til den del af
tilpasningsprocenten, der eventuelt overstiger 0,3. Er
tilpasningsprocenten 0,0-0,3, er satstilpasningsprocenten 0,0, og
beløb, der svarer til en tilpasningsprocent på
0,0-0,3, vil bidrage til finansieringen af den obligatoriske
pensionsordning.
Til nr. 28
Efter de gældende regler i lov om
individuel boligstøtte indgår den supplerende
pensionsydelse, jf. § 72 d i lov om social pension, og
godtgørelse og afkastet af godtgørelse til
hiv-smittede blødere m.fl. og hiv-positive
transfusionssmittede m.fl. samt erstatning og afkastet af
erstatning, jf. lov om erstatning for skader ved lsd-behandling, og
mediechecken, jf. § 14 e i lov om social pension og § 20
a i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension m.v. ikke i hustandsindkomsten,
der ligger til grund for beregning af boligstøtte.
Det foreslås, at der i § 8, stk.
1, nr. 3, indsættes et »og« efter
førtidspension m.v.
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af den foreslåede § 01, nr. 2,
hvorefter udbetalt obligatorisk pension ikke indgår i
boligstøtteberegningen.
Efter de gældende regler indgår
den supplerende pensi?o?nsydelse, jf. § 72 d i lov om social
pension, og godtgørelse og afkastet af godtgørelse
til hiv-smittede blødere m.fl. og hiv-positive
transfusionssmittede m.fl. samt erstatning og afkastet af
erstatning, jf. lov om erstatning for skader ved lsd-behandling, og
mediechecken, jf. § 14 e i lov om social pension og § 20
a i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension m.v., ikke i hustandsindkomsten,
der ligger til grund for beregning af boligstøtte.
Det foreslås, at pension udbetalt
efter § 17 s i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension
ikke indgår i hustandsindkomsten, der ligger til grund for
beregning af boligstøtte.
Efter forslaget vil en udbetalt pension
efter obligatorisk pensionsordning til pensionister på samme
måde som en udbetalt supplerende pensionsydelse ikke
påvirke størrelsen af boligstøtten.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. januar
2019 og var til 1. behandling den 5. februar 2019. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 21. januar 2019 dette
udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 176. Den 31. januar
2019 sendte beskæftigelsesministeren høringssvarene og
et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 12
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
3 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
12 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Bent Bøgsted (DF) fmd. Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Claus Kvist Hansen (DF) Karina Adsbøl (DF) Marlene
Harpsøe (DF) Jeppe Jakobsen (DF) Hans Andersen (V) Peter
Juel-Jensen (V) Louise Schack Elholm (V) Carl Holst (V) Anni
Matthiesen (V) Martin Geertsen (V) Joachim B. Olsen (LA) Laura
Lindahl (LA) Anders Johansson (KF) Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Bjarne Laustsen (S) nfmd. Mattias
Tesfaye (S) Leif Lahn Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S)
Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Jan Johansen (S) Henning Hyllested
(EL) Christian Juhl (EL) Finn Sørensen (EL) Julius
Graakjær Grantzau (ALT) Torsten Gejl (ALT) Rasmus Helveg
Petersen (RV) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |