Skriftlig fremsættelse (20. februar
2019)
Udlændinge- og
integrationsministeren (Inger Støjberg):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
udlændingeloven (Nyaffattelse af bestemmelserne om opholds-,
underretnings- og meldepligt, orienteringspligt for
udlændinge på tålt ophold, der ikke er
pålagt opholdspligt, og fastlæggelse af omfanget af
Udlændingestyrelsens kontrolpligt).
(Lovforslag nr. L 165)
Formålet
med dette lovforslag er at gennemføre en yderligere
styrkelse af de danske myndigheders muligheder for at føre
kontrol med udlændinge, der er uønskede her i
landet.
Lovforslaget
indeholder for det første et forslag om at nyaffatte
bestemmelserne om opholds-, underretnings- og meldepligt.
Udlændinge på tålt ophold skal
pålægges opholds-, underretnings- og meldepligt,
medmindre særlige grunde, herunder Danmarks internationale
forpligtelser, taler herimod. Det har i den forbindelse hidtil
været opfattelsen, at udlændinge på tålt
ophold er omfattet af beskyttelsen i artikel 2 i 4.
tillægsprotokol til Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention (EMRK), og at de er omfattet af den
beskyttelse af bevægelsesfriheden, der følger af
bestemmelsen.
Formålet
med nyaffattelsen er på den baggrund at kunne angive i
bemærkningerne, at personer på tålt ophold ikke
har lovligt ophold her i landet og som konsekvens heraf ikke
længere vil være omfattet af beskyttelsen af
bevægelsesfriheden i artikel 2 i 4. tillægsprotokol til
EMRK.
Lovforslaget
indeholder for det andet et forslag om at styrke politiets mulighed
for at føre kontrol med udlændinge på tålt
ophold, der får ophævet deres opholdspligt. På
baggrund af Højesterets dom af 17. januar 2017, har en
række udlændinge på tålt ophold fået
ophævet deres opholdspligt som følge af, at
pålægget om opholdspligt udgjorde et uproportionalt
indgreb i deres bevægelsesfrihed i strid med EMRK.
Udlændinge på tålt ophold, der får
ophævet deres opholdspligt, vil som udgangspunkt blive anvist
at tage ophold på det udrejsecenter, hvor de hidtil har
været indkvarteret, men vil kunne tage ophold uden for
udrejsecentret, da de ikke længere er pålagt
opholdspligt.
Det forhold,
at opholdspligten er ophævet, ændrer dog ikke ved, at
de pågældende fortsat er på tålt ophold, og
at de danske myndigheder fortsat har en interesse i at føre
kontrol med de pågældende udlændinges
opholdssted. Det foreslås på den baggrund, at
udlændinge på tålt ophold, der får
ophævet opholdspligten, og som herefter tager ophold uden for
det af Udlændingestyrelsen anviste indkvarteringssted,
pålægges en pligt til at orientere politiet om deres
faste opholdssted. Formålet med en sådan
orienteringspligt er at sikre, at politiet løbende har
kendskab til den pågældendes opholdssted, således
at den enkelte udlænding kan pålægges meldepligt
i nærheden af det sted, hvor udlændingen tager fast
ophold, og således at der kan ske udsendelse, når
muligheden herfor opstår.
En
udlænding på tålt ophold, der får
ophævet opholdspligten, eller som af særlige grunde
ikke pålægges opholdspligt, har som udgangspunkt alene
adgang til at få dækket udgifter til underhold og
sundhedsmæssige ydelser på det udrejsecenter, hvor den
pågældende er anvist indkvartering. Dette gælder
som udgangspunkt også selvom udlændingen fraflytter
udrejsecentret.
Det er
ministeriets opfattelse, at denne ordning, hvorefter
udlændinge på tålt ophold i almindelighed ikke
har ret til at medtage forsørgelse, skal opretholdes. Der
kan dog være særlige tilfælde, hvor den
pågældende udlænding som følge af Danmarks
internationale forpligtelser har ret til at medtage sin
forsørgelse.
Det
foreslås derfor for det tredje, at det fastsættes i
udlændingeloven, at Udlændingestyrelsen i særlige
tilfælde, hvor det er nødvendigt for at overholde
Danmarks internationale forpligtelser, skal bestemme, at en
udlænding, der tager fast ophold udenfor udrejsecenteret, er
omfattet af Udlændingestyrelsens forsørgelsespligt i
tilknytning til nærmeste indkvarteringssted eller på
anden vis. Det foreslås endvidere, at udlændingen -
for, at Udlændingestyrelsen kan tage stilling til
spørgsmålet om stedet for forsørgelse - skal
orientere Udlændingestyrelsen om sit opholdssted. Den
foreslåede orienteringspligt foreslås således
også at omfatte en orientering af
Udlændingestyrelsen.
Formålet
med lovforslaget er for det fjerde at fastlægge omfanget af
Udlændingestyrelsens pligt til at føre kontrol med, om
et pålæg om opholdspligt overholdes, således at
det fremgår af udlændingeloven, at styrelsens pligt til
i fornødent omfang at føre kontrol også
omfatter andre udlændinge, der er pålagt en
opholdspligt, end kun udlændinge på tålt ophold.
Det foreslås endvidere, at Udlændingestyrelsen i
fornødent omfang skal føre kontrol med, om et
pålæg om underretningspligt overholdes.
Det
foreslås, at lovforslaget træder i kraft den 1. maj
2019.
Idet jeg i
øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende
bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det
Høje Tings velvillige behandling.