Fremsat den 13. marts 2019 af beskæftigelsesministeren (Troels Lund Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
arbejdsmiljø
(Andre målrettede indsatser end
risikobaserede tilsyn m.v.)
§ 1
I lov om arbejdsmiljø, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1084 af 19. september 2017, som
ændret ved lov nr. 1543 af 19. december 2017 og lov nr. 700
af 8. juni 2018, foretages følgende ændringer:
1. §
67, stk. 1, nr. 1 og 2,
ophæves, og i stedet indsættes:
»1) Otte
medlemmer indstillet af Fagbevægelsens
Hovedorganisation.«
Nr. 3-9 bliver herefter nr. 2-8.
2. I
§ 72 a indsættes som stk. 5:
»Stk. 5.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler om, at Arbejdstilsynet inden for bestemte virksomheds- eller
branchegrupper gennemfører andre målrettede indsatser
end tilsyn efter stk. 1.«
3. § 81 a,
stk. 1, nr. 1 og 2,
ophæves, og i stedet indsættes:
»1) Fire
medlemmer indstillet af Fagbevægelsens
Hovedorganisation.«
Nr. 3-10 bliver herefter nr. 2-9.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2019.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Det er vigtigt, at Arbejdstilsynet kan gennemføre det
tilsyn, som passer bedst til den branchegruppe eller
virksomhedsgruppe, som skal besøges. Derfor er der behov
for, at Arbejdstilsynet får mulighed for at erstatte det
risikobaserede tilsyn med andre former for målrettede
indsatser, når disse viser sig mere hensigtsmæssige i
forhold til bestemte branche- eller virksomhedsgrupper.
På baggrund af aftalen fra 2011 mellem den daværende
regering (Venstre og Det Konservative Folkeparti),
Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre om en
strategi for arbejdsmiljøindsatsen frem til 2020 begyndte
Arbejdstilsynet fra og med 2012 at gennemføre risikobaserede
tilsyn på virksomhederne som led i sin tilsynsopgave.
Formålet var at opnå en større
arbejdsmiljøeffekt.
Med aftalen fra 2015 mellem den daværende regering
(Socialdemokraterne og Det Radikale Venstre), Venstre, Dansk
Folkeparti og Det Konservative Folkeparti om en styrket
arbejdsmiljøindsats blev det risikobaserede tilsyn
målrettet yderligere.
I dag gennemfører Arbejdstilsynet risikobaserede tilsyn
på virksomheder med ansatte svarende til mindst et
årsværk udvalgt på baggrund af en indeksmodel og
stikprøver. Ved det risikobaserede tilsyn er der fokus
på arbejdsmiljøforholdene på den enkelte
virksomhed.
Imidlertid har det vist sig, at det risikobaserede tilsyn ikke
har været tilstrækkeligt egnet til at afdække de
arbejdsmiljøproblemer, som findes i bygge- og
anlægsbranchen.
Derfor besluttede regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservertive Folkeparti) sammen med Dansk Folkeparti, Det Radikale
Venstre og Socialdemokratiet i 2017 at igangsætte et
forsøg med en ny målrettet tilsynsindsats - det
såkaldte helhedsorienterede tilsyn - inden for bygge- og
anlægsbranchen. Forsøget med det helhedsorienterede
tilsyn blev igangsat den 1. november 2017 og skulle i første
omgang løbe frem til udgangen af april 2018. I lyset af de
første positive erfaringer valgte partierne i forligskredsen
at forlænge forsøget. En kvalitativ og kvantitativ
evaluering af forsøget, som er gennemført i
efteråret 2018, viser bl.a., at det helhedsorienterede tilsyn
er en bedre metode til at afdække
arbejdsmiljøproblemer i bygge- og anlægsbranchen end
det risikobaserede tilsyn.
Regeringen og partierne bag beslutningen om forsøget
ønsker derfor, at der indføres en mulighed for, at
det risikobaserede tilsyn kan blive erstattet med det
helhedsorienterede tilsyn i bygge- og anlægsbranchen.
De positive erfaringer med at udvikle en indsats, der specifikt
er målrettet mod bygge- og anlægsbranchen, viser, at
det kan være hensigtsmæssigt at afprøve nye
indsatser i forhold til bestemte virksomheds- eller branchegrupper.
Der er derfor et ønske om, at det generelt bliver muligt at
erstatte det risikobaserede tilsyn med andre målrettede
indsatser, hvis disse viser sig at være mere egnede inden for
bestemte virksomheds- eller branchegrupper.
Det foreslås derfor, at beskæftigelsesministeren
får bemyndigelse til at udstede regler om dette.
Derudover foreslås det, at den nye organisation,
Fagbevægelsens Hovedorganisation, indstiller det antal
medlemmer til Arbejdsmiljørådet og
Arbejdsmiljøklagenævnet, som Landsorganisationen i
Danmark (LO) og Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd (FTF) hidtil har indstillet tilsammen.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Andre
målrettede indsatser end risikobaserede tilsyn
2.1.1. Gældende ret på området
Det fremgår af § 72, stk. 1, nr. 7, i lov om
arbejdsmiljø (arbejdsmiljøloven), at Arbejdstilsynet
har til opgave bl.a. at påse, at loven og de forskrifter, der
er udstedt i medfør af loven, overholdes. Dette gør
Arbejdstilsynet primært ved at føre tilsyn med
arbejdsmiljøet på virksomhederne. Bestemmelsen i
§ 72, stk. 1, nr. 7, er af generel karakter. Den beskriver
ikke, hvilke former for tilsyn Arbejdstilsynet skal
gennemføre, eller hvordan tilsynet skal gennemføres.
Tilsynet kan derfor antage forskellige former.
Det fremgår af i § 72 a, stk. 1, at Arbejdstilsynet
som led i sin tilsynsopgave efter § 72, stk. 1, nr. 7,
gennemfører risikobaserede tilsyn på virksomheder med
ansatte udvalgt på baggrund af en indeksmodel og
stikprøver.
Indførelsen af det risikobaserede tilsyn betød, at
alle virksomheder med mindst to årsværk skulle have
mindst ét risikobaseret tilsyn i perioden fra 2012 til og
med 2019. Formålet var at sikre, at Arbejdstilsynet oftere
kom på de virksomheder, som vurderedes at have risiko for
problemer med arbejdsmiljøet, for dermed at opnå en
større arbejdsmiljøeffekt. Indførelsen af det
risikobaserede tilsyn ændrede ikke på, at
Arbejdstilsynet fortsat kan anvende flere forskellige
tilsynsformer.
Ved en justering af det risikobaserede tilsyn i 2015, jf. lov
nr. 1869 af 29. december 2015, blev det risikobaserede tilsyn
målrettet yderligere. Formålet med justeringen var, at
lade Arbejdstilsynet gennemføre endnu flere tilsyn på
de virksomheder, der vurderes at have størst risiko for
arbejdsmiljøproblemer. Ifølge bemærkningerne
indebar justeringen, at 80 pct. af de virksomheder, der
årligt skal have risikobaserede tilsyn, skal udvælges
via den såkaldte indeksmodel, mens 20 pct. skal
udvælges via en stikprøve, jf. Folketingstidende
2015-16, A, L 31 som fremsat, afsnit 2.1.3. Indeksmodellen, som
identificerer de virksomheder, som har størst risiko for at
få problemer med arbejdsmiljøet, fungerer ved at
prioritere virksomheder til risikobaserede tilsyn dels ud fra
brancherettede parametre, dels ud fra virksomhedsspecifikke
parametre som anmeldte ulykker, tidligere afgørelser mv.
Samtidig medførte justeringen af det risikobaserede
tilsyn, at alle virksomheder med mindst ét
årsværk kan udvælges til det risikobaserede
tilsyn, mod hidtil kun virksomheder med mindst to
årsværk. Som følge heraf, ville det ikke
være alle virksomheder, som ville få risikobaserede
tilsyn inden udgangen af 2019.
Endelig medførte justeringen af det risikobaserede
tilsyn, at virksomheder, der er udtaget til risikobaserede tilsyn,
bliver varslet minimum en måned før tilsynet, så
virksomheden har mulighed for selv at løse eventuelle
arbejdsmiljøproblemer inden tilsynsbesøget.
Virksomheden får dog ikke at vide præcist,
hvornår Arbejdstilsynet kommer på tilsyn, da det
risikobaserede tilsyn gennemføres uanmeldt. Arbejdstilsynet
kan undlade forudgående kontakt til virksomheden, f.eks. hvis
det risikobaserede tilsyn gennemføres i anledning af en
anmeldt arbejdsulykke eller en klage over arbejdsmiljøet
på virksomheden.
På det risikobaserede tilsynsbesøg er fokus
på den enkelte virksomhed, og Arbejdstilsynet tager ved
besøget udgangspunkt i den konkrete virksomheds
arbejdsmiljøforhold samt arbejdsmiljøforhold, der er
væsentlige for branchen.
2.1.2. Beskæftigelsesministeriets
overvejelser
Bygge- og anlægssektoren er en branche, som er kendetegnet
ved mange alvorlige ulykker og ved nedslidning. Det er samtidig en
branche med mange skiftende arbejdssteder. Ved gennemførelse
af det risikobaserede tilsyn blev der kun fundet få
arbejdsmiljøproblemer i bygge- og anlægsvirksomheder
på trods af, at bygge- og anlægsbranchen er en branche
med mange arbejdsmiljørisici.
På den baggrund besluttede regeringen sammen med partierne
i arbejdsmiljøforligskredsen at igangsætte et
midlertidigt forsøg med en ny type tilsyn i bygge- og
anlægsbranchen - det såkaldte helhedsorienterede
tilsyn. Forsøget med dette tilsyn startede den 1. november
2017.
Det helhedsorienterede tilsyn indebærer, at
Arbejdstilsynets tilsynsindsats over for bygge- og
anlægsvirksomheder tilrettelægges ud fra byggeriets
særlige kompleksitet med mange skiftende arbejdssteder og
flere virksomheder på samme byggeplads.
Både udvælgelses- og tilsynsmetoden ved det
helhedsorienterede tilsyn er væsentligt anderledes end den
metode, der anvendes ved det risikobaserede tilsyn. Virksomhederne
bliver ikke udtaget via indeksmodellen eller via stikprøver,
men på baggrund af oplysninger fra byggepladsanmeldelser,
lokalkendskab og klager over arbejdsmiljøet.
Med det helhedsorienterede tilsyn begynder tilsynet uanmeldt
på byggepladsen, det vil sige dér, hvor
arbejdsmiljørisiciene er, og Arbejdstilsynet afdækker
arbejdsmiljøet på alle de virksomheder, der er
på byggepladsen, fællesforanstaltningerne samt
bygherrens arbejdsmiljøkoordinering. Arbejdstilsynet
gennemfører efterfølgende dialogmøder og
opfølgende tilsyn, som er målrettet de bygge- og
anlægsvirksomheder, hvor der er konstateret
arbejdsmiljøproblemer, pligterne for bygherrer,
projekterende og rådgivere samt aktørernes
samarbejde.
Den samlede metode består af et byggepladstilsyn, tre
forskellige typer af dialogmøder og to typer af
opfølgningsbesøg.
Der er udarbejdet en kvalitativ og kvantitativ evaluering af det
helhedsorienterede tilsyn. Den samlede evaluering forelå i
efteråret 2018. Den kvantitative evaluering fokuserer
på tilsynsmetodens målbare resultater og er
gennemført af Arbejdstilsynet. Den kvalitative evaluering
fokuserer på virksomhedernes oplevelse og udbytte af
dialogmøderne og er gennemført af Oxford Research i
samarbejde med PwC.
Begge evalueringer peger på, at det helhedsorienterede
tilsyn løfter kvaliteten af tilsynet i bygge- og
anlægsbranchen. Blandt andet er det helhedsorienterede tilsyn
en bedre metode til at afdække arbejdsmiljøproblemer i
bygge- og anlægsbranchen end det risikobaserede tilsyn.
Arbejdstilsynet finder med det helhedsorienterede tilsyn
arbejdsmiljøproblemer på en større andel af de
besøgte bygge- og anlægsvirksomheder (45,4 pct.) end
tidligere (13 pct.). Den kvalitative evaluering viser hertil, at
der generelt er tilfredshed med de nye dialogmøder blandt de
adspurgte virksomheder.
Den kvantitative evaluering viser, at Arbejdstilsynet med den ny
tilsynsmetode giver flere materielle afgørelser per 100
virksomhedstimer sammenlignet med det risikobaserede tilsyn (ca. 17
afgørelser pr. 100 virksomhedstimer mod tidligere ca. 5
afgørelser pr. 100 virksomhedstimer). Endvidere kører
de tilsynsførende forgæves i langt mindre grad i det
helhedsorienterede tilsyn (5,6 pct. af gangene) sammenlignet med
det risikobaserede tilsyn (28 pct. af gangene). Resultaterne bygger
på en sammenligning af de første otte måneder af
forsøget med en otte-måneders periode i 2017 under det
risikobaserede tilsyn.
Forsøget med det helhedsorienterede tilsyn er
gennemført med hjemmel i § 72, stk. 1, nr. 7, i
arbejdsmiljøloven. Efter denne bestemmelse har
Arbejdstilsynet til opgave at påse, at loven og de
forskrifter, der gives med hjemmel i loven, overholdes.
Bestemmelsen i § 72, stk. 1, nr. 7, er generel og åbner
mulighed for, at tilsynet kan antage forskellige former. Med
indførelsen af det risikobaserede tilsyn i 2012 blev der
ikke ændret på Arbejdstilsynets mulighed for fortsat at
anvende flere forskellige tilsynsformer.
Det følger af bestemmelsen i § 72 a, stk. 1, at
Arbejdstilsynet som led i sin tilsynsopgave efter § 72, stk.
1, nr. 7, skal gennemføre risikobaserede tilsyn på
virksomheder med ansatte udvalgt på baggrund af en
indeksmodel og stikprøver. Virksomheder, der udtages til det
risikobaserede tilsyn, skal som udgangspunkt have minimum et
besøg i perioden fra 2012 til og med 2019, dog således
at ikke alle virksomheder ville kunne nå at få det
risikobaserede tilsyn inden udgangen af 2019.
På baggrund af evalueringen af det helhedsorienterede
tilsyn i bygge- og anlægsbranchen ønsker regeringen og
partierne bag arbejdsmiljøforligskredsen at skabe mulighed
for, at det helhedsorienterede tilsyn kan træde i stedet for
det risikobaserede tilsyn inden for bygge- og
anlægsbranchen.
Hvis det helhedsorienterede tilsyn i bygge- og
anlægsbranchen skal træde i stedet for det
risikobaserede tilsyn, er det nødvendigt med en hjemmel til
at fritage bygge- og anlægsbranchen fra det risikobaserede
tilsyn. Det skyldes, at alle virksomheder med mindst ét
årsværk efter § 72 a, stk. 1, vil kunne
udvælges til risikobaseret tilsyn enten via indeksmodellen
eller via stikprøver.
I lyset af de positive erfaringer med at målrette
tilsynsformen til en bestemt branche, ønsker regeringen og
arbejdsmiljøforligskredsen, at der generelt skabes mulighed
for, at andre fremtidige typer af målrettede indsatser
også kan træde i stedet for det risikobaserede tilsyn i
nærmere afgrænsede branche - eller
virksomhedsgrupper.
På den baggrund vurderes det hensigtsmæssigt, at en
fritagelse fra reglen om det risikobaserede tilsyn udformes som en
bemyndigelsesbestemmelse til beskæftigelsesministeren.
2.1.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at beskæftigelsesministeren bemyndiges
til at fastsætte nærmere regler om, at Arbejdstilsynet
inden for bestemte virksomheds- eller branchegrupper skal
gennemføre andre målrettede indsatser end det
risikobaserede tilsyn. Bemyndigelsen forventes anvendt i de
situationer, hvor der med hjemmel i § 72, stk. 1, nr. 7, er
gennemført forsøg eller lignende med andre
målrettede indsatser, og erfaringerne med disse indsatser har
været positive. Det kan f.eks. være i forhold til
muligheden for at afdække arbejdsmiljøproblemer,
således at der er et grundlag for at fastsætte regler
om, at det risikobaserede tilsyn skal erstattes af en anden form
for målrettet indsats.
Bemyndigelsesbestemmelsen forventes udnyttet til, at
beskæftigelsesministeren i bekendtgørelsesform kan
fastsætte bestemmelser om, hvilke virksomheds- eller
branchegrupper der vil være omfattet af andre typer af
målrettede indsatser end det risikobaserede tilsyn.
Bemyndigelsesbestemmelsen forventes ikke anvendt til i
bekendtgørelsesform at fastsætte detaljerede
bestemmelser om det nærmere indhold af andre målrettede
indsatser, herunder de fremgangsmetoder, som Arbejdstilsynet
anvender i sin indsats. Dette vil sikre den mest fleksible metode
for andre målrettede indsatser, således at indsatserne
løbende vil kunne tilpasses behovet for udtagelsesmetode og
indsatsform på baggrund af de indvundne erfaringer.
Med bestemmelsen skabes der mulighed for, at ministeren kan
fastsætte regler om, at det helhedsorienterede tilsyn
erstatter det risikobaserede tilsyn inden for bygge- og
anlægsbranchen. Med bestemmelsen skabes der også
mulighed for, at andre fremtidige målrettede indsatser vil
kunne træde i stedet for det risikobaserede tilsyn.
Sådanne andre målrettede indsatser vil afhængigt
af deres indhold kunne omfatte forskellige virksomheds- og/eller
branchegrupper.
2.2. Indstilling af medlemmer til
Arbejdsmiljørådet og
Arbejdsmiljøklagenævnet
2.2.1. Gældende ret på området
Arbejdsmiljøloven indeholder bestemmelser om, hvilke
organisationer der indstiller medlemmer til henholdsvis
Arbejdsmiljørådet og
Arbejdsmiljøklagenævnet.
Af § 67, stk. 1, i arbejdsmiljøloven fremgår
bl.a., at Landsorganisationen i Danmark indstiller seks medlemmer,
og at Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd indstiller to medlemmer til
Arbejdsmiljørådet.
Af § 81 a, stk. 1, i arbejdsmiljøloven fremgår
bl.a., at Landsorganisationen i Danmark indstiller tre medlemmer,
og at Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd indstiller et medlem til
Arbejdsmiljøklagenævnet.
2.2.2. Beskæftigelsesministeriets
overvejelser
Landsorganisationen i Danmark (LO) og Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd (FTF) er med virkning
fra den 1. januar 2019 blevet fusioneret. Den nye samlede
organisation har fået navnet Fagbevægelsens
Hovedorganisation (FH).
Det findes hensigtsmæssigt, at denne nye organisation -
Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) - får adgang til
at udpege det samme antal medlemmer i
Arbejdsmiljørådet og
Arbejdsmiljøklagenævnet, som Landsorganisationen i
Danmark (LO) og Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd (FTF) tidligere havde adgang til.
2.2.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at arbejdsmiljøloven ændres,
så det fremgår, at Fagbevægelsens
Hovedorganisation indstiller otte medlemmer til
Arbejdsmiljørådet og fire medlemmer til
Arbejdsmiljøklagenævnet.
Der ændres således ikke på det samlede antal
af medlemmer af henholdsvis Arbejdsmiljørådet og
Arbejdsmiljøklagenævnet, ligesom pariteten mellem
arbejdsmarkedets parter opretholdes.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Forslaget indebærer som udgangspunkt ikke
økonomiske konsekvenser for stat, regioner og kommuner.
Det vil afhænge af udnyttelsen af
bemyndigelsesbestemmelsen i den foreslåede § 72 a, stk.
5, om kommende andre målrettede indsatser vil indebære
merudgifter ved deres gennemførelse og hvordan en
finansiering i givet fald vil skulle ske.
For Arbejdstilsynet har det helhedsorienterede tilsyn i bygge-
og anlægsbranchen krævet flere ressourcer til
administrativ planlægning, da det helhedsorienterede tilsyn
kun delvist understøttes af Arbejdstilsynets eksisterende
IT-system i forhold til udtagning af byggepladser og
planlægning af besøget og behandlingen af
besøget efter tilsynet. Arbejdstilsynet vurderer, at hvis
det helhedsorienterede tilsyn kommer til at erstatte det
risikobaserede tilsyn, vil det medføre øgede
driftsomkostninger til administration, planlægning mv. Disse
merudgifter søges i 2019 håndteret internt i
Beskæftigelsesministeriet i forbindelse med grundbudgettet
for 2019.
De oplysninger om virksomhederne, der indsamles i regi af det
helhedsorienterede tilsyn, vil blive registreret i det allerede
eksisterende system med de sikkerhedsforanstaltninger, der er
etableret i regi heraf.
Principperne for digitaliseringsklar lovgivning er blevet
fulgt.
Implementeringskonsekvenserne af forslaget vil afhænge af
de mulige initiativer på sigt.
Forslaget vurderes ikke at have implementeringsmæssige
konsekvenser for det offentlige i øvrigt.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Forslaget indebærer ikke væsentlige
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet, da der ikke er
afsat yderligere ressourcer til andre målrettede tilsyn. Det
forventes heller ikke, at forslaget vil have væsentlige
administrative konsekvenser for erhvervslivet. I forhold til det
helhedsorienterede tilsyn, vil dette tilsyn træde i stedet
for det tidligere risikobaserede tilsyn i bygge- og
anlægsbranchen.
Principperne for agil erhvervsrettet regulering vurderes ikke at
være relevante i forhold til lovforslaget. Erhvervsstyrelsens
Team Effektiv Regulering (TER) har ikke haft bemærkninger til
denne vurdering.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget har ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den 22. januar
2019 til den 18. februar 2019 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv.:
Rigsadvokaten, Advokatrådet, Danske Advokater,
Arbejdsmiljørådet,
Arbejdsmiljøklagenævnet, Akademikernes
Centralorganisation, Business Danmark, Danmarks Frie Fagforening,
Dansk Arbejdsgiverforening, Danske Regioner, Den Koorperative
Arbejdsgiver- og Interesseorganisation i Danmark, Det Faglige Hus,
Fagbevægelsens Hovedorganisation, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, Frie Funktionærer, Gartneri- Land og
Skovbrugets Arbejdsgivere, Kommunernes Landsforening, Kristelig
Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagforening, Landbrug &
Fødevarer, Lederne, og Moderniseringsstyrelsen.
| 9. Sammenfattende skema | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør "Ingen") | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør "Ingen") | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Som udgangspunkt ingen. Det vil dog
afhænge af udnyttelsen af bemyndigelsesbestemmelsen, om
kommende målrettede indsatser vil indebære
mindreudgifter ved deres gennemførelse. | Som udgangspunkt ingen. Det vil dog
afhænge af udnyttelsen af bemyndigelsesbestemmelsen, om
kommende målrettede indsatser vil indebære merudgifter
ved deres gennemførelse. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Vil afhænge af de mulige initiativer
på sigt. | Vil afhænge af de mulige initiativer
på sigt. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen væsentlige | Ingen væsentlige | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen væsentlige | Ingen væsentlige | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-lovgivning/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det fremgår af § 67, stk. 1, nr. 1 og 2, at
Landsorganisationen i Danmark indstiller seks medlemmer, og at
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd indstiller to medlemmer til
Arbejdsmiljørådet.
Landsorganisationen i Danmark (LO) og Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd (FTF) er med virkning
fra den 1. januar 2019 blevet fusioneret. Den nye samlede
organisation har fået navnet Fagbevægelsens
Hovedorganisation (FH).
Det foreslås som § 67, stk. 1, nr. 1, at den nye
organisation - Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) -
får adgang til at udpege otte medlemmer i
Arbejdsmiljørådet, hvilket svarer til det antal
medlemmer, som Landsorganisationen i Danmark (LO) og
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd (FTF) tidligere udpegede tilsammen.
Der ændres derved ikke på det samlede antal af
medlemmer af Arbejdsmiljørådet, og pariteten mellem
arbejdsmarkedets parter opretholdes.
Til nr. 2
Den gældende § 72 a, stk. 1, i
arbejdsmiljøloven medfører, at Arbejdstilsynet som
led i sin tilsynsopgave efter § 72, stk. 1, nr. 7,
gennemfører risikobaserede tilsyn på virksomheder med
ansatte svarende til mindst et årsværk udvalgt på
baggrund af en indeksmodel og stikprøver.
Arbejdstilsynet har siden d. 1. november 2017 gennemført
et midlertidigt forsøg med nye helhedsorienterede tilsyn
inden for bygge- og anlægsbranchen med det formål at
nedbringe ulykker og nedslidning i byggeriet. Det indebærer,
at Arbejdstilsynets tilsynsindsats over for bygge- og
anlægsvirksomheder tilrettelægges ud fra byggeriets
særlige kompleksitet med mange skiftende arbejdssteder og
flere virksomheder på samme byggeplads. Udtagelses- og
tilsynsmetoden er væsentlig anderledes end metoden for det
risikobaserede tilsyn.
Sammenlignet med det risikobaserede tilsyn har det
helhedsorienterede tilsyn i bygge- og anlægsbranchen vist
positive resultater.
Det foreslås, at der i lovens § 72 a, indsættes
en bestemmelse om, at beskæftigelsesministeren kan
fastsætte nærmere regler om, at Arbejdstilsynet inden
for bestemte virksomheds- eller branchegrupper gennemfører
andre målrettede indsatser end risikobaserede tilsyn.
Med den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse bliver det
muligt for beskæftigelsesministeren i
bekendtgørelsesform at fastsætte bestemmelser om, at
det helhedsorienterede tilsyn skal træde i stedet for det
risikobaserede tilsyn i forhold til virksomheder i bygge- og
anlægsbranchen.
Det bliver også muligt for beskæftigelsesministeren
fremover i bekendtgørelsesform at fastsætte
bestemmelser om, at andre former for målrettede indsatser
skal træde i stedet for det risikobaserede tilsyn, f.eks.
hvis der forinden har været gennemført forsøg
med en anden målrettet indsats, der viser positive
resultater. Sådanne andre målrettede indsatser vil
skulle dække nærmere angivne virksomheds- eller
branchegrupper.
Med andre målrettede indsatser menes udvælgelses-
og/eller indsatsmetoder, der er tilpasset de specifikke
karakteristika, som kendetegner den virksomheds- eller
branchegruppe, som vurderes at have behov for en anden form for
målrettet indsats.
Den målrettede indsats vil f.eks. kunne dreje sig om, at
virksomhederne udvælges på en anden måde end ved
indeksmodel eller stikprøve, ligesom indsatsmetoden kan
være anderledes end i det risikobaserede tilsyn. Det vil
f.eks. være muligt at gennemføre et tilsyn anmeldt, at
gennemføre et dialogmøde eller en anden form for
kommunikativ aktivitet i stedet for at gennemføre et
risikobaseret tilsyn. De nævnte eksempler udgør en
ikke udtømmende beskrivelse af ministerens muligheder for at
erstatte det risikobaserede tilsyn med andre målrettede
indsatser.
Med virksomhedsgrupper menes grupper af virksomheder, som er
afgrænset via fælles karakteristika, f.eks. store
virksomheder, små virksomheder, virksomheder med mange
produktionsenheder, nystartede virksomheder m.v. Med branchegrupper
menes grupper af virksomheder, som er afgrænset via deres
branchetilhørsforhold.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger i pkt. 2.1.
Til nr. 3
Det fremgår af § 81 a, stk. 1, at Landsorganisationen
i Danmark indstiller tre medlemmer, og at Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd indstiller et medlem
til Arbejdsmiljøklagenævnet.
Landsorganisationen i Danmark (LO) og Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd (FTF) er med virkning
fra den 1. januar 2019 blevet fusioneret. Den nye samlede
organisation har fået navnet Fagbevægelsens
Hovedorganisation (FH).
Det foreslås, at den nye organisation -
Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) - får adgang til
at udpege fire medlemmer i Arbejdsmiljøklagenævnet,
hvilket svarer til det antal medlemmer, som Landsorganisationen i
Danmark (LO) og Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd (FTF) tidligere udpegede tilsammen.
Der ændres derved ikke på det samlede antal af
medlemmer af Arbejdsmiljøklagenævnet og pariteten
mellem arbejdsmarkedets parter opretholdes.
Til §
2
Det foreslås at loven
træder i kraft den 1. juli 2019.
Arbejdsmiljøloven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, jf.
arbejdsmiljølovens § 90, og derfor gælder dette
lovforslag heller ikke for Færøerne og
Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | I lov om arbejdsmiljø, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1084 af 19. september 2017, som
ændret ved lov nr. 1543 af 19. december 2017 og lov nr. 700
af 8. juni 2018 foretages følgende ændringer: | | | | § 67.
Arbejdsmiljørådet består af en formand og
følgende andre medlemmer: | | 1. § 67, stk. 1, nr. 1 og 2, ophæves, og i stedet
indsættes: | 1) Seks medlemmer indstillet af
Landsorganisationen i Danmark. | | | | | »1) Otte medlemmer indstillet af
Fagbevægelsens Hovedorganisation.« | 2) To medlemmer indstillet af
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd. | | | 3-9) --- | | | | | | | | 2. I § 72 a indsættes som stk. 5: | | | »Stk.
5. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte
nærmere regler om, at Arbejdstilsynet inden for bestemte
virksomheds- eller branchegrupper gennemfører andre
målrettede indsatser end tilsyn efter stk. 1.« | | | | § 81 a.
Arbejdsmiljøklagenævnet består af en formand og
af følgende beskikkede medlemmer: | | 3. § 81 a, stk. 1, nr. 1 og 2, ophæves, og i stedet
indsættes: | 1) Tre medlemmer indstillet af
Landsorganisationen i Danmark. | | »1) Fire medlemmer indstillet af
Fagbevægelsens Hovedorganisation.« | 2) Et medlem indstillet af
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd. | | | 3-10) --- | | |
|