Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 25. april 2019
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
erhvervsuddannelser, lov om folkeskolen, lov om vejledning om
uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse,
beskæftigelse m.v. og forskellige andre love
(Styrkede erhvervsuddannelser, mere
praksisfaglighed i grundskolen, uddannelsesparathedsvurdering til
alle ungdomsuddannelser m.v.)
§ 1
I lov om erhvervsuddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 282 af 18. april 2018, som
ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 1692 af 26. december 2017
og § 8 i lov nr. 745 af 8. juni 2018 og senest ved § 2 i
lov nr. 174 af 27. februar 2019, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 1, stk. 2, nr. 3,
indsættes efter »udvikling,«:
»karakterdannelse og faglige stolthed,«.
2. I
§ 1, stk. 2, nr. 4, ændres
»arbejdsstyrke,« til: »arbejdsstyrke
og«.
3. I
§ 1, stk. 2, nr. 5, ændres
»udlandet og« til: »udlandet.«
4. § 1,
stk. 2, nr. 6, ophæves.
5.
Efter § 1 indsættes:
Ȥ 1 a.
Erhvervsuddannelserne tilrettelægges således, at de
giver eleverne grundlag for videreuddannelse, herunder mulighed for
at opnå studiekompetence til relevante videregående
uddannelser i tilknytning til erhvervskompetencen.«
6. I
§ 4, stk. 3, udgår »om
skolernes handlingsplaner for øget
gennemførelse,«.
7. I
§ 5, stk. 1, og § 5 b, nr. 2, ændres
»året efter« til: »i det andet år
efter«.
8. I
§ 5 c, stk. 1, 2. pkt.,
udgår »§ 66 l, stk. 1,«.
9.
Efter § 5 c indsættes:
Ȥ 5 d. En
ansøger, der efter §§ 5-5 c har krav på at
blive optaget, har adgang til grundforløb plus (GF+),
medmindre vedkommende har
1)
gennemført en ungdomsuddannelse,
2)
påbegyndt grundforløbets 1. del, jf. dog stk. 2,
3)
påbegyndt grundforløb plus (GF+),
4) adgang til
grundforløbets 1. del,
5) haft adgang
til, men har fravalgt grundforløbets 1. del for at begynde
på grundforløbets 2. del, jf. dog stk. 2, eller
6)
gennemført grundforløbets 2. del, herunder hvis dette
helt eller delvis er erstattet af grundlæggende praktisk
oplæring i virksomhed, jf. § 12, stk. 1.
Stk. 2. De
begrænsninger, som følger af stk. 1, nr. 2 og 5,
gælder ikke for ansøgere, som søger om
optagelse, efter udløbet af august måned i det andet
år efter at ansøgeren har opfyldt undervisningspligten
i henhold til folkeskoleloven eller har afsluttet undervisningen i
10. klasse.
§ 5 e. En ansøger uden
uddannelsesaftale, som er fyldt 25 år, og som ikke opfylder
betingelserne for adgang til erhvervsuddannelserne efter § 5
a, kan deltage i adgangskurser efter § 7, hvis den
ansøgte skole ud fra en helhedsvurdering vurderer, at
ansøgeren er tæt på at have forudsætninger
for at gennemføre en erhvervsuddannelse og er motiveret for
at tilegne sig de fornødne kvalifikationer gennem dette
adgangskursus.
Stk. 2.
Optagelse efter stk. 1 udgør et tilsagn om optagelse til
erhvervsuddannelserne med forbehold om, at ansøgeren
gennemfører adgangskurset med det krævede resultat
(betinget optagelse).«
10. I
§ 6, stk. 1, ændres
»§§ 5-5 c« til: »§§ 5-5
d«.
11. § 6,
stk. 1, affattes således:
»En skole har inden for de
erhvervsuddannelser, skolen udbyder, pligt til at optage alle
ansøgere, der efter §§ 5-5 e har krav på at
blive optaget, eller til at drage omsorg for, at de optages
på en anden skole eller andre skoler med samme
uddannelse.«
12.
Efter § 6 indsættes:
Ȥ 7. En skole kan
udbyde adgangskurser i fagene dansk, dansk som andetsprog og
matematik på niveau med folkeskolens
9.-klasseafgangsprøve.«
13. I
§ 8 udgår
»forsøg med«, og »§§ 5 og 5
a« ændres til: »§§ 5, 5 a og 5
e«.
14. I
§ 8 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Undervisningsministeren fastsætter endvidere efter
indstilling fra Rådet for de Grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelser nærmere regler om indhold og
tilrettelæggelse af adgangskurser efter § 7, herunder
om, i hvilket omfang fagene kan gennemføres.«
15. I
§ 12, stk. 1, 3. pkt.,
indsættes efter »indtil 20 skoleugers varighed«:
»og kan endvidere indeholde et grundforløb plus (GF+)
af 10 skoleugers varighed forud for påbegyndelse af
grundforløbets 2. del«.
16. I
§ 19 a, stk. 1, indsættes
efter »dog«: »stk. 2-4, 6, 7, 9 og 10
og«.
17. I
§ 19 a, stk. 5, 1. pkt.,
ændres »Det i stk. 3 og 4« til: »De i stk.
3, 4 og 9«.
18. I
§ 19 a indsættes efter stk.
8 som nyt stykke:
»Stk. 9.
En skole skal opkræve deltagerbetaling på 120 kr. pr.
fag for deltagelse i undervisning og prøver, som udbydes i
medfør af § 7.«
Stk. 9 bliver herefter stk. 10.
19. § 19
d ophæves.
20.
Efter § 33 a indsættes:
»Kapitel 4 b
Mulighed for gymnasial supplering i forbindelse med
erhvervsuddannelse«.
21. § 33
b affattes således:
Ȥ 33 b. Personer, som
har opnået et eux-bevis, har samme ret til optagelse på
gymnasiale suppleringskurser, jf. lov om de gymnasiale uddannelser,
som personer med en eksamen fra en 3-årig gymnasial
uddannelse. Personer, som har opnået et bevis for eux 1. del,
jf. § 3 a i lov om erhvervsfaglig studentereksamen i
forbindelse med erhvervsuddannelse (eux) m.v., har samme ret til
optagelse på gymnasiale suppleringskurser som personer med en
hf-eksamen uden overbygning. Personer, som har afsluttet en
erhvervsuddannelse uden sådanne beviser, har ret til
optagelse på gymnasi?ale suppleringskurser med henblik
på optagelse på videregående uddannelser, hvortil
erhvervsuddannelse er adgangsgivende.«
22. I
§ 35, stk. 1, nr. 8,
indsættes efter »§ 8,«: »stk. 1, om
adgangskurser, jf. § 8, stk. 2,«.
23. I
§ 35, stk. 1, nr. 17,
indsættes efter »§ 48, stk. 1 og 6,«:
»§ 48 a, stk. 4,«.
24. I
§ 35, stk. 1, nr. 24, udgår
»§ 66 o og«.
25. I
§ 38, stk. 5, 2. pkt.,
ændres »en gang om året« til: »mindst
hvert tredje år«.
26. I
§ 43, stk. 1, indsættes som
3. pkt.:
»Skolerne tilbyder endvidere elever på
9. og 10. klassetrin, som tilmeldes en erhvervsuddannelse,
vejledning om og bistand til at indgå en uddannelsesaftale,
jf. § 48, eller et praktikpladstilsagn, jf. § 48
a.«
27. I
§ 48, stk. 1, 1. pkt., udgår
», § 66 l, stk. 1,«.
28.
Efter § 48 indsættes:
Ȥ 48 a. Der kan mellem
kommende erhvervsuddannelseselever samt elever, som er mere end 8
uger fra afslutning af grundforløbet, og en eller flere
virksomheder indgås et praktikpladstilsagn med henblik
på senere indgåelse af en uddannelsesaftale, jf. §
48.
Stk. 2.
Indgår eleven og en eller flere af de virksomheder, som er
omfattet af et praktikpladstilsagn, ikke senest 8 uger før
elevens afslutning af grundforløbet en uddannelsesaftale,
bortfalder praktikpladstilsagnet.
Stk. 3. §
62 finder tilsvarende anvendelse for praktikpladstilsagn.
Stk. 4.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
form, indhold, proces, registrering m.v. i forhold til
praktikpladstilsagn.«
29. § 66,
stk. 1, 2. pkt., og stk. 2, 2.
pkt., ophæves.
30. Kapitel 7
b ophæves.
31. I
§ 67 a, stk. 3, 1. pkt., og § 67 a, stk. 4, ændres
»kapitlerne 7 a og 7 b« til: »kapitel 7
a«.
32. I
§ 67 a, stk. 3, 1. pkt.,
udgår »og § 66 l, stk. 2,«.
33. I
§ 69, stk. 1, udgår
»og § 66 o«.
§ 2
I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1510 af 14. december 2017, som
ændret senest ved § 1 i lov nr. 278 af 26. marts 2019,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 19 g, 3. pkt., ændres
»§ 22, stk. 8« til: »§ 22, stk.
11«.
2. I
§ 22 indsættes efter stk. 7
som nye stykker:
»Stk. 8.
Kommunalbestyrelsen kan indgå overenskomst med en
institution, der udbyder erhvervsuddannelse, om undervisning af
elever i grundskolen i dele af undervisningstiden, jf. stk. 9 og
10. Finansieringen heraf er et anliggende mellem
kommunalbestyrelsen og den pågældende institution, der
udbyder erhvervsuddannelse. Kommunalbestyrelsen fører tilsyn
med undervisningen.
Stk. 9.
Overenskomsten mellem kommunalbestyrelsen og en institution, der
udbyder erhvervsuddannelse, jf. stk. 8, kan omfatte
tilrettelæggelse og varetagelse af undervisning i valgfag
efter § 9, stk. 1, 5 og 6, for elever på 7.-9.
klassetrin. Undervisningen skal tilrettelægges og varetages
af en erhvervsskolelærer, som har de fornødne
kvalifikationer, og gennemføres i erhvervsskolens
faglokaler.
Stk. 10.
Overenskomsten mellem kommunalbestyrelsen og en institution, der
udbyder erhvervsuddannelse, jf. stk. 8, kan omfatte
tilrettelæggelse og varetagelse af undervisning i valgfag
omfattet af § 9, stk. 8, for elever på 7.-9. klassetrin
og tilrettelæggelse og varetagelse af relevante forløb
og aktiviteter for elever i grundskolen. Undervisningen skal
tilrettelægges og varetages af en erhvervsskolelærer,
som har kvalifikationer svarende til en person med særlige
kvalifikationer til at undervise i enkelte fag, jf. § 28, stk.
2, og gennemføres i folkeskolens lokaler.«
Stk. 8-10 bliver herefter stk.
11-13.
3. I
§ 22, stk. 9, der bliver stk. 12,
ændres »stk. 8« til: »stk. 11«.
4. I
§ 22, stk. 10, der bliver stk. 13,
indsættes efter »jf. stk. 1, nr. 6«: », og
om undervisning af elever i grundskolen i dele af
undervisningstiden, jf. stk. 8-10«.
§ 3
I lov om vejledning om uddannelse og erhverv
samt pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1097 af 28. september 2017, som
ændret ved lov nr. 143 af 28. februar 2018, § 16 i lov
nr. 311 af 25. april 2018 og lov nr. 746 af 8. juni 2018, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 1 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
Vejledningen skal sikre, at den enkelte elev opnår en
realistisk forståelse af forudsætninger og krav i
uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet.«
Stk. 2-6 bliver herefter stk. 3-7.
2.
Efter § 1 indsættes:
Ȥ 1 a.
Kommunalbestyrelsen fastsætter en gang årligt
måltal for søgningen til ungdomsuddannelserne for
kommunens 9. og 10.-klasseelever. Måltallene fordeles
på erhvervsuddannelserne og de gymnasiale uddannelser.
Stk. 2. Ligger
kommunalbestyrelsens aktuelle søgetal til
erhvervsuddannelserne på under 10 pct., udarbejder kommunen
en handlingsplan for, hvilke initiativer der skal
iværksættes for at øge søgningen til
erhvervsuddannelserne.
Stk. 3. De
aktuelle søgetal offentliggøres på kommunens
hjemmeside sammenholdt med måltallet, jf. stk. 1.
Stk. 4.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
proceduren i forbindelse med kommunalbestyrelsens
fastsættelse af måltal og om offentliggørelsen
af søgetal.«
3. § 2 g,
stk. 1, 3. pkt., affattes således:
»Eleven vurderes til de 3-årige
gymnasiale uddannelser, til den 2-årige hf-uddannelse og til
gruppen af erhvervsuddannelser, uanset hvilken af de tre kategorier
af ungdomsuddannelser eleven søger optagelse
på.«
4. I
§ 2 g, stk. 3, 1. pkt.,
indsættes efter »kan blive uddannelsesparat«:
»til den ønskede uddannelse«.
5. I
§ 2 g, stk. 5, 1. pkt.,
indsættes efter »er vurderet uddannelsesparate«:
»til den ønskede uddannelse«.
6. § 2 g,
stk. 5, 2. pkt., affattes således:
»Der foretages endvidere en fornyet
vurdering, hvis eleven søger en anden kategori af
ungdomsuddannelse, som eleven er blevet vurderet
ikkeuddannelsesparat til.«
7. I
§ 2 g, stk. 8, 1. pkt.,
indsættes efter »ikke er uddannelsesparat«:
»til den ønskede uddannelse«.
8. Kapitel 1
d affattes således:
»Kapitel 1 d
Den kommunale
ungeindsats
§ 2 j. Kommunalbestyrelsen
sørger for, at der sker en koordinering af den samlede
ungeindsats i kommunen på tværs af uddannelses-,
beskæftigelses- og socialindsatsen.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen etablerer en sammenhængende kommunal
ungeindsats for unge under 25 år, som har til formål at
gøre alle unge under 25 år parat til at
gennemføre en ungdomsuddannelse eller komme i
beskæftigelse.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen orienterer Undervisningsministeriet om, hvordan
ungeindsatsen skal organiseres i kommunen, herunder hvordan
vejledningsopgaver i forhold til kommunens unge under 25 år
varetages. Oplysninger herom offentliggøres tillige på
kommunens hjemmeside.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen skal sikre, at der sker kontinuerlig
opfølgning på, at den unge er på vej mod
uddannelse eller eventuelt har opnået fast tilknytning til
arbejdsmarkedet.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsens funktioner og opgavevaretagelse
vedrørende den kommunale ungeindsats omfatter
følgende:
1) Udarbejdelse
af uddannelsesplan i samarbejde med den unge, med henblik på
at den unge bliver forankret i uddannelse eller opnår fast
tilknytning til arbejdsmarkedet, jf. kapitel 1 b.
2) Opgaver og
funktioner vedrørende uddannelses- og erhvervsvejledning i
grundskolen og 10. klasse, herunder introduktionskurser i 8.
klasse, uddannelsesparathedsvurderinger og brobygning samt
udarbejdelse af en plan for tilrettelæggelsen af vejledningen
i 8. og 9. klasse om valg af ungdomsuddannelse, jf. kapitel 2 og 2
a.
3) Vejledning om
15-17-åriges pligt til at være i uddannelse,
beskæftigelse m.v., jf. kapitel 1 a.
4) Udarbejdelse
af måltal for søgningen til ungdomsuddannelserne og
eventuel handlingsplan for søgningen til
erhvervsuddannelserne, jf. § 1 a.
5) Beskrivelse
af kendt behov for specialundervisning og anden
specialpædagogisk bistand, herunder i form af
specialpædagogisk støtte på baggrund af
hidtidigt skoleforløb og hidtidig
pædagogisk-psykologisk vurdering, socialindsats og
misbrugsindsats i den unges uddannelsesplan.
6)
Tilvejebringelse af praktikpladser til virksomhedspraktik for unge
i uddannelsessporet erhvervsgrunduddannelse på forberedende
grunduddannelse.
7) Koordinering
af opsøgende funktioner i forhold til virksomhedspraktik,
herunder koordinering med virksomhedspraktik, jf. stk. 7.
8)
Målgruppevurdering med henblik på forberedende
grunduddannelse, jf. § 2 k.
9)
Opsøgende og opfølgende indsats til unge under 25
år, som hverken er i gang med eller har fuldført
mindst en ungdomsuddannelse, herunder unge, der har afsluttet
forberedende grunduddannelse.
10) Jobcentrenes
opgaver i forhold til unge under 25 år, jf. lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats og lov om organisering og
understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v.
11)
Vedligeholdelse og ajourføring af det fælles
datagrundlag, jf. kapitel 4 b.
12) Etablering
af kontaktpersonordning for unge, som har behov herfor, jf. §
2 l.
Stk. 6.
Kommunalbestyrelsens opgaver efter stk. 5, nr. 2, omfatter ud over
folkeskoler tillige friskoler, private grundskoler, efterskoler,
frie fagskoler og folkehøjskoler, der ligger i kommunen.
Stk. 7.
Kommunalbestyrelsens opsøgende funktioner i forhold til
virksomhedspraktik m.v., jf. stk. 5, nr. 6 og 7, koordineres med
øvrige kommunale praktik- og virksomhedsopsøgende
indsatser, herunder indsatser i grundskolen og på
forberedende grunduddannelse, og med jobcentrenes arbejde.
Kommunalbestyrelsen kan overlade opgaven med at tilvejebringe
virksomhedspraktik til institutioner med forberedende
grunduddannelse på baggrund af en samarbejdsaftale, der
fastlægger rammerne herfor.
Stk. 8.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
indholdet i samarbejdsaftalen efter stk. 7.
§ 2 k. Kommunalbestyrelsen
foretager målgruppevurdering med henblik på
forberedende grunduddannelse og eventuelt med henblik på
øvrige tilbud, jf. stk. 2, af unge under 25 år, som
ikke er omfattet af undervisningspligten, som ikke har
gennemført en ungdomsuddannelse, jf. dog 2. pkt., eller som
minimum er i halvtidsbeskæftigelse, og som har behov for en
særlig forberedende indsats for at gennemføre en
ungdomsuddannelse eller komme i beskæftigelse. Uanset 1. pkt.
kan unge, som har gennemført en ungdomsuddannelse for unge
med særlige behov, efter anmodning målgruppevurderes
til forberedende grunduddannelse, hvis de øvrige betingelser
i 1. pkt. er opfyldt.
Stk. 2.
Målgruppevurderingen efter stk. 1 foretages på grundlag
af en samlet afvejning af mulige tilbud og indsatser, som kan
bringe den unge tættere på job og uddannelse, herunder
mulige tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og
tilbud om uddannelse.
Stk. 3. Unge
under 25 år, der er i beskæftigelse, men som mangler
forudsætninger for at gennemføre en ungdomsuddannelse,
kan efter anmodning målgruppevurderes med henblik på
forberedende grunduddannelse.
Stk. 4.
Målgruppevurderingen efter stk. 1-3 foretages ud fra en
helhedsvurdering af faglige, sociale og personlige ressourcer og
udfordringer, karakterer fra grundskolen, erfaringer fra
brobygning, praktik i virksomheder og
afsøgningsforløb på forberedende
grunduddannelse. Til brug for vurderingen af, om den unge har
sociale og personlige ressourcer og udfordringer, som har
indflydelse på den unges videre uddannelse, tages
udgangspunkt i følgende:
1) Motivation
for uddannelse og lyst til læring.
2) Generel viden
om forventninger og krav til at gennemføre en
uddannelse.
3)
Selvstændighed og ansvarlighed, herunder om den unge kan tage
initiativ til opgaveløsninger.
4)
Mødestabilitet, herunder rettidighed og fravær.
5)
Samarbejdsevner.
6) Respekt,
herunder forståelse for andre mennesker.
Stk. 5. Som
supplement til målgruppevurderingen efter stk. 1-4 kan der
etableres afsøgningsforløb på op til 2 uger med
henblik på at kvalificere vurderingen af, om den unge
tilhører målgruppen for forberedende grunduddannelse.
Viser afsøgningsforløbet, at den unge tilhører
målgruppen, træffes beslutning om, hvilket af de tre
uddannelsesspor på forberedende grunduddannelse den unge skal
begynde på.
Stk. 6. Viser
målgruppevurderingen, at den unge ikke tilhører
målgruppen til forberedende grunduddannelse, kan den unge
søge om at få foretaget en ny
målgruppevurdering, 6 måneder efter at vurderingen er
foretaget.
Stk. 7.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
proceduren og frister m.v. for målgruppevurderingen.
§ 2 l. Kommunalbestyrelsen
udpeger en gennemgående kontaktperson til unge, når det
vurderes, at den unge af personlige eller sociale årsager har
behov for støtte fra flere enheder i kommunen.
Kontaktpersonen har til opgave at følge og støtte den
unge frem mod fastholdelse på en ungdomsuddannelse eller i
beskæftigelse.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsens udpegning af kontaktpersoner kan foretages
blandt de medarbejdere, der allerede er ansat i kommunen, eller der
kan udpeges personer med tilknytning til f.eks. forberedende
grunduddannelse eller andre personer, som opfylder de
kompetencekrav, som kommunalbestyrelsen har fastsat.
Stk. 3. En
kontaktperson til unge efter stk. 1 og 2 kan tildeles unge fra
grundskolens 8. klassetrin.
Stk. 4.
Kontaktpersonordningen ophører, når den unge er
forankret i en ungdomsuddannelse eller har fast tilknytning til
arbejdsmarkedet. Fuldfører den unge ikke sin uddannelse,
eller bliver den unge ledig inden det fyldte 25. år, kan
kontaktpersonordningen genetableres.«
9. § 5,
stk. 1, affattes således:
»Kommunalbestyrelsen udarbejder til brug for
vejledningen i 8. og 9. klasse en sammenhængende plan for
indsatser relateret til elevernes valg af ungdomsuddannelse. Det
skal fremgå af planen, at vejlednings- og skoleindsatsen skal
ske i et samarbejde med ungdomsuddannelsesinstitutionerne,
forældremyndighedens indehaver og den unge. Det skal
endvidere fremgå af planen, at vejlednings- og
undervisningsaktiviteter skal kædes sammen og integreres i
undervisningens fag og emner.«
10. § 5,
stk. 5, affattes således:
»Stk. 5.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om de
vejlednings- og undervisningsaktiviteter, der er nævnt i stk.
1, og om sammenkædning heraf og integration i undervisningens
fag og emner.«
11. § 6,
stk. 1 og 2, ophæves.
Stk. 3 bliver herefter stk. 1.
12. I
§ 10, stk. 2, indsættes
efter »nævnt i stk. 1«: », planen for
tilrettelæggelse af vejledningen, jf. § 5, stk.
1,«.
§ 4
I lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 1269 af 29. november
2017, som ændret senest ved § 3 i lov nr. 277 af 26.
marts 2019, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 1, stk. 1, indsættes efter
3. pkt. som nyt punktum:
»En institution, der udbyder
erhvervsuddannelse, kan udbyde adgangskurser, jf. lov om
erhvervsuddannelser.«
2. I
§ 1, stk. 1, 4. pkt., der bliver
5. pkt., indsættes efter »med en kommunalbestyrelse
om«: »at udbyde valgfag for elever på 7.-9.
klassetrin og varetage visse valgfag, forløb og aktiviteter
på folkeskolerne og om«.
3. I
§ 1, stk. 1, indsættes efter
4. pkt., der bliver 5. pkt., som nyt punktum:
»En institution, der udbyder
erhvervsuddannelse, kan endvidere indgå overenskomst med en
skole om at tilrettelægge og varetage undervisning af skolens
elever svarende til det, der er fastsat i folkeskolelovens §
22, stk. 8-10, jf. lov om friskoler og private grundskoler m.v. og
lov om efterskoler og frie fagskoler.«
4. I
§ 5, stk. 4, 1. pkt.,
indsættes efter »have«: »relevant
erhvervserfaring i forhold til institutionens virkefelt
og«.
5.
Efter § 5 indsættes:
Ȥ 5 a. Udefrakommende
bestyrelsesmedlemmer skal have gennemført en
bestyrelsesuddannelse eller have forpligtet sig hertil eller
på anden måde have opnået tilsvarende kompetencer
som dem, bestyrelsesopgaven forudsætter.
Bestyrelsesuddannelse skal være gennemført inden for
de første 12 måneder af funktionsperioden. Bestyrelsen
giver medarbejder- og elevrepræsentanter mulighed for at
gennemføre en bestyrelsesuddannelse. Institutionen afholder
udgifterne til den bestyrelsesuddannelse eller del heraf, som et
bestyrelsesmedlem deltager i under sin funktionsperiode.
Stk. 2.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om
kompetencebeskrivelser for bestyrelsesuddannelsen.«
6.
Efter § 30 a indsættes:
Ȥ 30 b.
Undervisningsministeren kan pålægge bestyrelsen at
iværksætte og gennemføre en ekstern analyse af
bestyrelsens arbejde. Når resultatet af analysen foreligger
for bestyrelsen, sender bestyrelsen straks afrapporteringen herom
til ministeren. Bestyrelsen sender tillige snarest derefter og
senest inden en frist, som ministeren fastsætter, sine
eventuelle supplerende oplysninger og bemærkninger hertil.
Bestyrelsen offentliggør afrapporteringen og sine eventuelle
supplerende oplysninger og bemærkninger hertil, når
ministeren har besluttet dette. Indtil da er materialet
fortroligt.«
§ 5
I lov om erhvervsfaglig studentereksamen i
forbindelse med erhvervsuddannelse (eux) m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1086 af 30. august 2018, som
ændret ved § 8 i lov nr. 1746 af 27. december 2016,
foretages følgende ændring:
1. §
8 affattes således:
Ȥ 8. Personer, som har
opnået et eux-bevis, har samme ret til optagelse på
gymnasiale suppleringskurser, jf. lov om de gymnasiale uddannelser,
som personer med en eksamen fra en 3-årig gymnasial
uddannelse. Personer, som har opnået et bevis for eux 1. del,
jf. § 3 a, har samme ret til optagelse på gymnasiale
suppleringskurser som personer med en hf-eksamen uden
overbygning.«
§ 6
I lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, jf.
lovbekendtgørelse nr. 811 af 20. juni 2018, som ændret
ved § 1 i lov nr. 1693 af 26. december 2017, § 2 i lov
nr. 745 af 8. juni 2018, § 3 i lov nr. 1701 af 27. december
2018 og § 1 i lov nr. 1737 af 27. december 2018, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 13, stk. 1, 1. pkt., udgår
»og elever optaget til erhvervsuddannelse plus
(eud+)«.
§ 7
I lov nr. 746 af 8. juni 2018 om ændring
af lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til
uddannelse, beskæftigelse m.v. (Kommunal indsats for unge
under 25 år) foretages følgende ændring:
1. § 1,
nr. 19, ophæves.
§ 8
I lov om friskoler og private grundskoler m.v.,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1111 af 30. august 2018, som
ændret senest ved § 2 i lov nr. 278 af 26. marts 2019,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 7 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Skolen kan indgå overenskomst med en institution, der udbyder
erhvervsuddannelse, om, at institutionen tilrettelægger og
varetager undervisning af skolens elever svarende til det, der er
fastsat i folkeskolelovens § 22, stk. 8-10.«
2. I
§ 33, stk. 1, ændres
»§ 7« til: »§ 7, stk. 1«.
§ 9
I lov om efterskoler og frie fagskoler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 94 af 8. februar 2018, som
ændret ved § 7 i lov nr. 745 af 8. juni 2018, § 2 i
lov nr. 1736 af 27. december 2018, lov nr. 175 af 27. februar 2019
og § 4 i lov nr. 209 af 5. marts 2019, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 9 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Skolen kan indgå overenskomst med en institution, der udbyder
erhvervsuddannelse, om, at institutionen tilrettelægger og
varetager undervisning af skolens elever svarende til det, der er
fastsat i folkeskolelovens § 22, stk. 8-10.«
§ 10
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. august 2019, jf. dog stk. 2-4.
Stk. 2. § 1, nr. 7,
§ 5 d i lov om erhvervsuddannelser som affattet ved § 1,
nr. 9, og § 1, nr. 10, 15, 23, 26 og 28, træder i kraft
den 1. januar 2020.
Stk. 3. § 5 e i lov
om erhvervsuddannelser som affattet ved § 1, nr. 9, § 1,
nr. 11-14, 16-18 og 22, og § 4, nr. 1, træder i kraft
den 1. juli 2020.
Stk. 4. § 3, nr. 9,
træder i kraft den 1. august 2020.
Stk. 5. § 3, nr.
10, har virkning fra den 1. august 2020.
§ 11
Stk. 1. Lovens § 1,
nr. 8, 19, 24, 27 og 29-33, og § 6 finder ikke anvendelse for
uddannelser, der er påbegyndt før den 1. august 2019.
For sådanne uddannelser finder de hidtil gældende
regler anvendelse.
Stk. 2. § 4, nr. 5,
finder ikke anvendelse for medlemmer af bestyrelser, som i
medfør af lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse
er nedsat før den 1. august 2019. For sådanne
bestyrelsesmedlemmer finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
Stk. 3. Regler fastsat i
medfør af folkeskolelovens § 22, stk. 9 og 10, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1510 af 14. december 2017, forbliver i
kraft, indtil de ophæves eller afløses af forskrifter
udstedt i medfør af folkeskolelovens § 22, stk. 12 og
13, jf. denne lovs § 2, nr. 2.