Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 22. november 2018
1. Ændringsforslag
Alternativets og Radikale Venstres
medlemmer af udvalget har stillet 2 ændringsforslag til
lovforslaget, herunder 1 om deling af lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af IA) vil stemme for
ændringsforslaget om deling af lovforslaget.
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA og KF) indstiller det under A nævnte
lovforslag til vedtagelse med det
stillede ændringsforslag og det under B nævnte
lovforslag til vedtagelse
uændret.
Et mindretal i
udvalget (ALT, RV og SF) indstiller det under A nævnte
lovforslag til vedtagelse med det
stillede ændringsforslag og det under B nævnte
lovforslag til forkastelse ved 3.
behandling.
Et andet
mindretal i udvalget (EL) indstiller det under A og det
under B nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling.
Et tredje
mindretal i udvalget (IA) vil ved 3. behandling stemme
hverken for eller imod det under A og det under B nævnte
lovforslag.
Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget mener,
at lovforslaget om at straffe dobbelt, hvis forbrydelser
begås i visse boligområder, er et udtryk for indirekte
diskrimination, og det vil ikke løse de problemer, der er i
de boligområder, som dette lovforslag drejer sig om.
At man straffer dobbelt for visse former
for kriminalitet, der begås på bestemte gerningssteder,
vil ikke løse noget. I stedet skal vi tage nogle andre
værktøjer i brug. Hvis en ung person f.eks. har malet
graffiti eller smadret en rude, vil det være en meget bedre
løsning at kræve, at den unge gerningsperson rydder op
efter sig og udbedrer skaden, altså fjerner graffitien eller
skifter ruden, så der både kommer en konsekvens og en
ansvarsfølelse for området hos den unge, så
kriminaliteten ikke gentager sig.
At straffe dobbelt i et område vil
bare flytte kriminaliteten til et andet område, og lige
pludselig bliver dette lovforslag en opfordring til at begå
kriminalitet i boligområder, hvor der ikke er dobbeltstraf,
og det giver jo absolut ingen mening. Størstedelen af
kriminaliteten i dag begås tæt på
gerningspersonens bopæl. Det kan være salg af ulovlige
stoffer eller hærværk. Enhedslisten ønsker at
stoppe kriminaliteten i bestemte boligområder, men
Enhedslisten tror ikke på, at man gør det ved at
indføre dobbeltstraf. Det gør vi ved at vise, der er
konsekvenser, og ved at sætte ind med sociale tiltag i
områderne.
Lovforslaget indebærer også, at
der skal være en skærpet straf for offentligt ansatte
ledere, som undlader at indberette. Enhedslisten forstår
ærlig talt ikke, hvorfor regeringen finder, at det her er
nødvendigt. Ordførerens oplevelser som tidligere
offentligt ansat i en daginstitution med en del børn fra
socialt udsatte familier er ikke, at der ikke sker indberetninger,
men at der ikke bliver fulgt op på indberetningerne. Det
sker, fordi der er så store besparelser på den
kommunale velfærd.
Det, der ville løse noget, ville
være at ansætte socialrådgivere i
daginstitutionerne og tilknytte flere socialrådgivere til
skolerne, så der kan laves en indsats i tide.
Man hjælper ikke socialt udsatte
børn og deres forældre ved at true personalet i de
underbemandede institutioner med straf. Det gør man derimod
ved at tilføre flere ressourcer med flere kompetencer.
Når børn og unge sendes ud af
Danmark med det formål at blive afskåret fra de
rettigheder og den uddannelse, der er adgang til her i landet,
udgør det selvsagt et stort problem. Men Enhedslisten er
ikke sikker på, at det problem først og fremmest skal
løses ved at straffe forældrene. Enhedslisten mener,
at vægten skal lægges på, at skole,
socialforvaltning og politi skærper opmærksomheden i de
sager, hvor der er risiko for såkaldte genopdragelsesrejser,
og skrider ind med et forebyggende arbejde og - i de alvorligste
sager - om nødvendigt med tvangsfjernelse. Men Enhedslisten
er skeptisk over for at indføre en ny strafbestemmelse.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal (ALT
og RV), tiltrådt af et flertal
(det øvrige udvalg med undtagelse af IA):
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af straffeloven og lov om pas til danske
statsborgere m.v. (Kriminalisering af udlandsophold, der bringer et
barns sundhed eller udvikling i alvorlig fare)« omfattende
§ 1, nr. 5, og §§ 2, 4 og 5.
B. »Forslag
til lov om ændring af straffeloven og lov om politiets
virksomhed (Skærpet straf-zone og skærpet straf for
ledende medarbejderes pligtforsømmelse i offentlig tjeneste
eller hverv)« omfattende § 1, nr. 1-4, og §§
3-5.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte forslag
Til § 5
2)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 5
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.«
[Konsekvensændring af
territorialbestemmelse som følge af ændringsforslag
nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget op
i to forslag. Det ene forslag (A) vedrører kriminalisering
af, at forældre sender deres børn til udlandet til
forhold, der bringer barnets sundhed eller udvikling i alvorlig
fare, og inddragelse af pas hvis der foreligger mistanke herom. Det
andet forslag (B) vedrører muligheden for at udpege
skærpede straf-zoner og skærpet straf for ledende
medarbejderes pligtforsømmelse i offentlig tjeneste eller
hverv.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensændring
af territorialbestemmelsen i lovforslagets § 5, som
følge af at det i ændringsforslag nr. 1 foreslås
at dele lovforslaget.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. oktober
2018 og var til 1. behandling den 25. oktober 2018. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 17. august 2018 dette udkast til
udvalget, jf. REU alm. del - bilag 382 (folketingsåret
2017-18). Den 3. oktober 2018 sendte justitsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
1 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Peter Skaarup (DF) fmd. Peter Kofod (DF) Susanne Eilersen
(DF) Hans Kristian Skibby (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Lise
Bech (DF) Torsten Schack Pedersen (V) Jan E. Jørgensen (V)
Britt Bager (V) Mads Fuglede (V) Marcus Knuth (V) Michael Aastrup
Jensen (V) Henrik Dahl (LA) Christina Egelund (LA) Naser Khader
(KF) Simon Kollerup (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Bjarne Laustsen
(S) Mogens Jensen (S) nfmd. Trine
Bramsen (S) Rasmus Prehn (S) Morten Bødskov (S) Rosa Lund
(EL) Søren Søndergaard (EL) René Gade (ALT)
Sofie Carsten Nielsen (RV) Lotte Rod (RV) Karsten Hønge (SF)
Aaja Chemnitz Larsen (IA)
Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |