Skriftlig fremsættelse (3. oktober
2018)
Skatteministeren
(Karsten Lauritzen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
kildeskatteloven og forskellige andre love (Initiativer mod sort
arbejde m.v.)
(Lovforslag nr. L 25)
Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og
Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,
Enhedslisten, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk
Folkeparti indgik i september 2017 aftalen »Styrket indsats
mod sort arbejde«.
Lovforslaget udmønter dele af denne
aftale. Lovforslaget indeholder således et initiativ,
hvorefter Skatteforvaltningen vil kunne pålægge
virksomheder, der ikke indeholder, indberetter eller indbetaler
A-skat m.v. at benytte en leverandør af
lønadministrationsydelser, ligesom lovforslaget indeholder
et initiativ, der vil gøre det muligt for
Skatteforvaltningen at pålægge virksomheder at
føre en digital logbog vedrørende personer, der er
beskæftiget i virksomheden.
Regeringen og aftalepartierne ønsker
at sænke grænsen for, hvornår en køber,
som betaler kontant for ydelser eller varer sammen med ydelser,
risikerer at hæfte for sælgerens manglende betaling af
indkomstskat, arbejdsmarkedsbidrag og moms. For at forbedre
købers retssikkerhed ønsker regeringen og
aftalepartierne, at en privat køber skal kunne
frigøres fra den solidariske hæftelse, såfremt
køberen kan fremvise en faktura, der opfylder
fakturakravene.
Derudover indeholder lovforslaget et
initiativ, der vil gøre det muligt at undersøge, om
en virksomhed er registreret som indeholdelsespligtig af A-skat
m.v. Et sådant initiativ vil kunne bidrage til at sikre, at
virksomheder ikke uforvarende kommer til at deltage i
kædesvig, ligesom initiativet vil kunne medvirke til at
begrænse beskæftigelsen af sort arbejdskraft.
Endelig indeholder lovforslaget en
konsekvensrettelse af skattekontrolloven, samt et initiativ om
mulighed for indberetning af kontantkøb for tidligere
indkomstår, som ikke har været i høring.
Lovforslaget er omfattet af de fælles
ikrafttrædelsesdatoer og ønskes vedtaget senest 4 uger
før den 1. januar 2019.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.