Ændringsforslag stillet den 26.
november 2018 uden for betænkningen
Til § 3
Af Lisbeth Bech
Poulsen (SF):
8) Paragraffen affattes således:
»§ 3. Følgende
virksomheder, der i denne lov under benævnes institutter, kan
tilbyde oprettelse af en aktiesparekonto:
1) Et
pengeinstitut, et forsikringsselskab, der har tilladelse til at
udøve livsforsikringsvirksomhed, og et
investeringsforvaltningsselskab, der har tilladelse til at
udføre tjenesteydelser som nævnt i bilag 4, afsnit A,
nr. 4, 5 og 10, i lov om finansiel virksomhed, når
instituttet af Finanstilsynet er meddelt tilladelse til at drive
virksomhed her i landet efter lov om finansiel virksomhed.
2) Et
kreditinstitut, et forsikringsselskab, der har tilladelse til at
udøve livsforsikringsvirksomhed, og et
investeringsforvaltningsselskab, der har tilladelse til at
udføre tjenesteydelser som nævnt i bilag 4, afsnit A,
nr. 4, 5 og 10, i lov om finansiel virksomhed, når
instituttet efter tilladelse i et andet land inden for EU eller et
land, som EU har indgået en aftale med på det
finansielle område, udøver virksomhed her i landet
gennem et fast driftssted, jf. § 30, stk. 1, i lov om
finansiel virksomhed.
3) Et
kreditinstitut, et forsikringsselskab, der har tilladelse til at
udøve livsforsikringsvirksomhed, og et
investeringsforvaltningsselskab, der har tilladelse til at
udføre tjenesteydelser som nævnt i bilag 4, afsnit A,
nr. 4, 5 og 10, i lov om finansiel virksomhed, når
instituttet efter tilladelse i et andet land inden for EU eller
EØS udøver virksomhed og til enhver tid opfylder
betingelserne i stk. 3, nr. 1-3.
Stk. 2.
Institutter, der tilbyder oprettelse af en aktiesparekonto, skal
registreres hos told- og skatteforvaltningen for skatter og
afgifter efter denne lov.
Stk. 3. Et
institut omfattet af stk. 1, nr. 3, skal senest 2 måneder
før oprettelsen af en aktiesparekonto indgive dokumentation
til told- og skatteforvaltningen for, at instituttet har en gyldig
tilladelse til at drive virksomhed, og erklære at ville
påtage sig til enhver tid at opfylde følgende
forpligtelser:
1) At overholde
bestemmelserne i denne lov.
2) At foretage
indberetning vedrørende aktiesparekontoen til told- og
skatteforvaltningen efter de til enhver tid gældende
skatteregler og tidsfrister.
3) At underkaste
sig told- og skatteforvaltningens kontrol.
Stk. 4. Opfylder
et institut omfattet af stk. 1, nr. 3, ikke betingelserne i stk. 3,
kan told- og skatteforvaltningen efter høring af
Finanstilsynet træffe afgørelse om, at instituttet
ikke kan tilbyde oprettelse af en aktiesparekonto og ikke kan
fortsætte eksisterende aktiesparekonti. Aktiesparekontoens
ejer kan overføre sin aktiesparekonto til et andet institut,
der opfylder betingelserne i stk. 1-3, inden for en frist på
30 dage, efter at ejeren er blevet bekendt med, at instituttet ikke
opfylder betingelserne. Overføres aktiesparekontoen ikke til
et andet institut, anses aktiesparekontoen for lukket ved fristens
udløb.«
[Udvidelse af kredsen af udbydere
af aktiesparekonti med visse forsikringsselskaber og
investeringsforvaltningsselskaber]
Bemærkninger
Til nr. 8
I lovforslagets § 3 foreslås
det, at aktiesparekontoen skal kunne udbydes af pengeinstitutter
m.v. Med ændringsforslaget foreslås det at udvide
kredsen med visse forsikringsselskaber og
investeringsforvaltningsselskaber. For forsikringsselskaber skal
det være en forudsætning, at de har tilladelse til at
udøve livsforsikringsvirksomhed. For
investeringsforvaltningsselskaber skal det være en
forudsætning, at de har tilladelse til at udføre
tjenesteydelser som nævnt i bilag 4, afsnit A, nr. 4, 5 eller
10, i lov om finansiel virksomhed, jf. lovens § 10, stk.
2.
Formålet med ændringsforslaget
er at udvide kredsen af udbydere, så konkurrencen forbedres
til fordel for de kunder, der ønsker at oprette
aktiesparekonti.
Det foreslås med forslaget til
ændring af indledningen til § 3, stk. 1, at kredsen af
foreslåede udbydere - pengeinstitutter, visse
forsikringsselskaber og investeringsforvaltningsselskaber med
tilladelse til at udføre tjenesteydelser som nævnt i
bilag 4, afsnit A, nr. 4, 5 eller 10, i lov om finansiel virksomhed
- overalt i den foreslåede lov under ét betegnes som
institutter.
Omfattet af begrebet forsikringsselskaber
er virksomheder, der har tilladelse til at drive
livsforsikringsvirksomhed, jf. lov om finansiel virksomhed
§§ 11-14 og §§ 18-21, dvs.
livsforsikringsselskaber og tværgående
pensionskasser.
Investeringsforvaltningsselskaber forvalter
danske UCITS (investeringsforeninger, SIKAV'er og
værdipapirfonde). Herudover kan
investeringsforvaltningsselskaber få tilladelse til at yde
investeringsaktiviteter som skønsmæssig
porteføljepleje, investeringsrådgivning og opbevaring
og forvaltning for investorers regning, jf. bilag 4, afsnit A, nr.
4, 5 og 10, jf. § 10, stk. 2, i lov om finansiel virksomhed.
Det er efter ændringsforslaget en forudsætning for, at
et investeringsforvaltningsselskab kan føre aktiesparekonti,
at investeringsforvaltningsselskabet har fået tilladelse af
Finanstilsynet til de i bilag 4, afsnit A, nr. 4, 5 og 10,
nævnte aktiviteter.
Efter lovforslaget skal
værdipapirerne ejes direkte af den enkelte opsparer. Den
udvidede tilladelse fra Finanstilsynet til opbevaring og
forvaltning kan imidlertid alene ske med andele i institutter for
kollektiv investering. Det vil sige, at
investeringsforvaltningsselskaber ikke selv kan være
depotfører for aktier.
Investeringsforvaltningsselskaber må
efter lov om finansiel virksomhed ikke føre kontantkonti
(modtage indlån) for deres kunder. Det må kun
pengeinstitutter. Kundernes kontantkonti skal derfor oprettes i et
pengeinstitut.
De institutter, der udbyder
aktiesparekontoen, skal indberette en række oplysninger til
Skatteforvaltningen efter reglerne i skatteindberetningsloven. I
lovforslaget er foreslået en række ændringer i
skatteindberetningsloven, der pålægger pengeinstitutter
m.v. at indberette de ønskede oplysninger som udbyder af
aktiesparekontoen.
Det foreslås i
ændringsforslaget at udvide omfanget af udbydere med visse
forsikringsselskaber og investeringsforvaltningsselskaber. Disse
institutter betragtes som »pengeinstitutter m.v.« efter
de ændringer af skatteindberetningsloven, der foreslås
i lovforslaget. De vil derfor være omfattet af de regler om
indberetning, der allerede er gældende i
skatteindberetningsloven, med de ændringer, der
foreslås i lovforslaget. Der er således ikke behov for
yderligere ændringer i skatteindberetningsloven i forbindelse
med den udvidelse, der foreslås i
ændringsforslaget.
Ændringsforslaget vurderes at
medføre samlede merudgifter på ca. 8,1 mio. kr. til en
manuel håndtering af ordningen i perioden 2019-2022.
Derudover vurderes de varige driftsudgifter i Skatteforvaltningen
at øges med ca. 0,9 mio. kr. årligt. Der vil skulle
anvises finansiering hertil.
Ændringsforslaget skønnes ikke
at have nævneværdige provenumæssige konsekvenser.
Det skyldes, at antallet og omfanget af aktiesparekonti antages at
være nogenlunde upåvirket af, at der åbnes for
flere udbydere.