Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 6. december 2018
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 9
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 1, 4-6, 8 og 9
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil ved 2. behandling
af lovforslaget redegøre for sin stilling til
ændringsforslag nr. 2, 3 og 7.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
1) Nr. 1
affattes således:
»1. § 1, stk. 1, nr. 4, affattes
således:
»4) Fonde,
truster og andre selvejende institutioner, der er oprettet i
udlandet, på Færøerne eller i Grønland,
hvis ledelsen har sæde her i landet. Dette gælder,
uanset hvor fonden, trusten eller den selvejende institution
eventuelt er indregistreret. En trust, der efter udenlandske regler
må anses for at udgøre et selvstændigt
skattesubjekt, men som efter danske regler ikke anses for at
udgøre et selvstændigt skattesubjekt, omfattes
endvidere af bestemmelsen, hvis trusten ville have haft ledelsens
sæde her i landet, hvis den havde været et
selvstændigt skattesubjekt i Danmark, jf. 1. pkt. 1. og 3.
pkt. gælder dog ikke, hvis trustens indkomst beskattes efter
ligningslovens § 16 K, hvis der er betalt indskudsafgift af
kapitalen efter § 3 A, eller hvis der er betalt
båndlæggelsesafgift efter § 3 C.««
[Sproglig præcisering af
bestemmelsen]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
2) Nr. 7
affattes således:
»7. I §
3, stk. 6, 1. pkt., § 4, stk. 7, 1. pkt., og § 5, stk. 4, 1. pkt., ændres
»fonde« til: »fonde m.v.««
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 7, hvor ændring af § 5, stk.
1, 1. pkt., nu indgår]
3) I
den under nr. 10 foreslåede § 3 C indsættes i stk. 1, 1. pkt., efter »løbende
beskatning«: »af hele eller dele«.
[Det præciseres, at
bestemmelsen finder anvendelse for båndlagt kapital, hvor der
ikke er sket løbende beskatning af hele eller dele af
afkastet]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
4) I
den under nr. 10 foreslåede § 3 C affattes stk.
2 således:
»Stk. 2. I
stedet for betaling af den i stk. 1 nævnte afgift kan
båndlæggeren eller administratoren vælge, at
kapitalen beskattes efter de regler, der gælder for fonde,
truster og andre selvejende institutioner omfattet af § 1,
stk. 1, nr. 4. Det er en betingelse for beskatning efter 1. pkt.,
at meddelelse om valget sker samtidig med meddelelse efter stk. 4,
1. pkt.«
[Præcisering af
bestemmelsen]
5) I
den under nr. 10 foreslåede § 3 C indsættes som stk. 6:
»Stk. 6.
Stk. 1-5 gælder dog ikke for gravstedskonti.«
[Præcisering af, at der ikke
skal beregnes afgift af gravstedskonti]
6) Nr.
11 affattes således:
»11. I §
4, stk. 2, 1. pkt., to steder i 2.
pkt., og i stk. 8, 3. pkt., og
§ 13, 1. pkt., ændres
»fonden eller foreningen« til: »fonden m.v. eller
foreningen«.«
[Korrektion af en fejl i
lovforslaget]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
7)
Efter nr. 13 indsættes som nyt nummer:
»01. § 5, stk. 1, 1. pkt., affattes
således:
»I den efter § 3 opgjorte
indkomst kan de i § 1, stk. 1, nr. 1 og 4, nævnte fonde
m.v. desuden foretage fradrag for hensættelser til
konsolidering af fondskapital eller anden tilsvarende
kapital.««
[Præcisering af, at f.eks. en
trust kan foretage fradrag for hensættelser til kapital, der
svarer til fondskapital]
Til § 3
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
8) Stk.
3 affattes således:
»Stk. 3.
§ 1, nr. 1-9, 11-13 og 01, har virkning for indkomstår,
der påbegyndes fra og med den 3. oktober 2018. For en trust,
der som følge af § 1, nr. 1-9, 11-13 eller 01, bliver
skattepligtig til Danmark, anses aktiver og passiver for anskaffet
på det faktiske anskaffelsestidspunkt til
handelsværdien den første dag under dansk skattepligt.
Selska?bsskattelovens § 4 A finder tilsvarende anvendelse,
idet den første dag under dansk skattepligt, jf. 1. pkt.,
anses for tilflytningstidspunktet.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 6 og præcisering af, hvordan man
behandler en trust, der har eller får ledelsens sæde i
Danmark i perioden fra og med den 3. oktober 2018 og til og med det
første indkomstår, som reglerne får virkning
for]
9) Stk.
4 affattes således:
»Stk. 4.
§ 1, nr. 10, har virkning for kapital, der er båndlagt,
indskudt eller indgået i en stiftelse af en fond eller trust
fra og med den 3. oktober 2018. Forfaldstidspunktet for betaling af
afgift og afgivelse af meddelelse til told- og skatteforvaltningen
er tidligst den 1. februar 2019. Båndlæggelser, der
sker i overensstemmelse med testamente, hvor testator er
afgået ved døden mindre end 6 måneder inden den
3. oktober 2018, vil ikke være omfattet af
fondsbeskatningslovens § 3 C.«
[Sproglig præcisering,
udskydelse af forfaldstidspunktet for betaling af afgift og
afgivelse af meddelelse til katteforvaltningen samt fritagelse af
båndlæggelser, som testator ved testamente har bestemt,
inden lovforslaget blev fremsat, men som ikke er gennemført
på tidspunktet for lovforslagets fremsættelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ved den i lovforslaget foreslåede
§ 3 C skal der betales en afgift på 20 pct. ved
båndlæggelse af kapital uden aktuel kapitalejer eller
rentenyder. Bestemmelsen skal finde anvendelse, hvis
båndlæggeren er fuldt skattepligtig her til landet og
er en fysisk person, et dødsbo, et selskab eller en fond.
Bestemmelsen vil desuden finde anvendelse, uanset om
båndlæggelsen finder sted i Danmark eller i udlandet
efter udenlandske regler. Det afgørende er, at kapitalen
hverken efter danske eller udenlandske regler undergives
beskatning.
Ved ændringsforslaget foreslås
det at præcisere, at §§ 3 A og 3 C i den
foreslåede § 1, stk. 1, nr. 4, henviser til henholdsvis
en indskudsafgift efter § 3 A og en
båndlæggelsesafgift efter § 3 C.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af ændringsforslag nr. 7, hvorved
bestemmelsen i fondsbeskatningslovens § 5, stk. 1, 1. pkt.,
affattes på ny. Den foreslåede ændring af §
5, stk. 1, 1. pkt., indgår således i
ændringsforslag nr. 7. Den skal derfor ikke også
indgå i lovforslagets § 1, nr. 7.
Til nr. 3
Det foreslås at præcisere, at
den foreslåede § 3 C om beregning af afgift af
båndlagt kapital finder anvendelse for båndlagt
kapital, hvor der ikke er sket løbende beskatning af hele
eller dele af afkastet.
Til nr. 4
Båndlæggeren eller
administratoren kan efter den i lovforslagets foreslåede
§ 3 C vælge, at kapitalen beskattes efter de regler, der
gælder efter fondsbeskatningslovens § 1, stk. 1, nr. 4,
og dermed undgå at betale den i stk. 1 nævnte
afgift.
Det foreslås i
ændringsforslaget at præcisere henvisningen i § 3
C til fondsbeskatningslovens § 1, stk. 1, nr. 4, således
at det fremgår, at denne gælder for fonde, trusts og
andre selvejende institutioner, jf. lovforslagets § 1, nr. 1.
Endvidere foreslås det at præcisere, at det er en
betingelse for beskatning efter § 1, stk. 1, nr. 4, at der er
sket meddelelse herom, samtidig med at der er givet meddelelse om
båndlæggelsen.
Til nr. 5
Efter praksis medregnes renter fra en
gravstedskonto ikke ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst. Der er tale om en særregel med begrænset
anvendelsesområde, hvorfor det foreslås, at
gravstedskonti undtages fra den foreslåede
båndlæggelsesafgift. Der skal således være
tale om en gravstedskonto, der opfylder de betingelser, der efter
praksis indebærer, at renter ikke medregnes ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Disse betingelser
er:
- Arvingerne har
ved deres underskrift på boopgørelsen fraskrevet sig
rådighedsretten over indeståendet på kontoen og
har indbyrdes aftalt, at ingen skal have fri rådighed over
kontoen.
- Kontoen
noteres som en gravstedskonto.
- Der er
indgået bindende aftale med pengeinstituttet om, at der kun
kan hæves på kontoen til dækning af dokumenterede
vedligeholdelsesomkostninger på gravstedet.
- Kontoen kan
kun oprettes i forbindelse med dødsfald ved et
engangsindskud. Betingelsen om dokumenterede
vedligeholdelsesomkostninger forstås således, at
pengeinstituttet kun må foretage udbetalinger efter
regning.
-
Indeståendet skal tilfalde kirkekassen ved gravstedets
sløjfning.
- Der må
kun indskydes et beløb på kontoen, der står i
rimeligt forhold til udgiften til vedligeholdelse af et bestemt
gravsted.
Det er endvidere forudsat, at
gravstedskontoen ikke er oprettet som et selvstændigt
skattesubjekt efter fondslovgivningen. Betingelserne er beskrevet i
Juridisk Vejledning, afsnit C. A. 11.1.2.
Med ændringsforslaget foreslås
det at indsætte et nyt stk. 6, som præciserer, at der
ikke skal beregnes afgift af gravstedskonti efter den
foreslåede § 3 C.
Til nr. 6
Der er tale om en korrektion af en fejl i
lovforslaget, idet det i lovforslagets § 1, nr. 11, ved en
fejl var foreslået, at § 4, stk. 2, 14. og 15. pkt.,
skulle ændres i stedet for § 4, stk. 2, 1. pkt.
Til nr. 7
Det foreslås at præcisere, at
fondsbeskatningslovens § 5, stk. 1, tillige finder anvendelse
på anden kapital af tilsvarende karakter som fondskapital.
Der skal være tale om kapital, der svarer til fondskapital.
Ændringen sikrer, at truster kan foretage fradrag for
hensættelser til konsolidering af kapital, der svarer til
fondskapital for en fond.
Til nr. 8
Stk. 3, 1. pkt., ændres som
konsekvens af ændringsforslag nr. 6. For så vidt
angår 2. pkt., er der tale om en præcisering af,
hvordan man behandler aktiver og passiver i en trust, der får
ledelsens sæde i Danmark i perioden fra og med den 3. oktober
2018 og til og med det første indkomstår, som reglerne
får virkning for. I en sådan situation anses aktiver og
passiver for anskaffet på det faktiske anskaffelsestidspunkt
til handelsværdien på den første dag under dansk
skattepligt. Afskrivningsberettigede aktiver behandles på
samme måde som ved indtræden af skattepligt efter
reglerne i selskabsskatteloven.
Til nr. 9
Det foreslås at præcisere, at
§ 1, nr. 10, i lovforslaget finder anvendelse for kapital, der
er båndlagt, indskudt eller indgået i en stiftelse af
en fond eller trust fra og med den 3. oktober 2018.
Dernæst foreslås
forfaldstidspunktet for betaling af afgift og afgivelse af
meddelelse til Skatteforvaltningen udskudt til efter
ikrafttrædelsen af loven.
Det foreslås at præcisere, at
båndlæggelser, der sker i overensstemmelse med
testamente, hvor testator er afgået ved døden mindre
end 6 måneder inden den 3. oktober 2018, ikke vil være
omfattet af § 3 C, hvorfor der ikke skal beregnes afgift af
båndlæggelsen i en sådan situation. Denne
præcisering skyldes, at der kan være situationer, hvor
testator er afgået ved døden og har disponeret over
formuen ved testamente, inden lovforslaget blev fremsat, men hvor
båndlæggelsen endnu ikke er kommet på plads.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. oktober
2018 og var til 1. behandling den 20. november 2018. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Lovforslaget blev sendt i høring
samtidig med fremsættelsen. Den 12. november 2018 sendte
skatteministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på lovforslaget.
Dennis Flydtkjær (DF) Hans
Kristian Skibby (DF) Kim Christiansen (DF) Jan Rytkjær
Callesen (DF) Mikkel Dencker (DF) René Christensen (DF)
Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl
Lorentzen (V) Jacob Jensen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Carsten
Kissmeyer (V) Joachim B. Olsen (LA) nfmd. May-Britt Kattrup (LA) Anders
Johansson (KF) Ane Halsboe-Jørgensen (S) Jens Joel (S)
Daniel Toft Jakobsen (S) Jesper Petersen (S) Mattias Tesfaye (S)
Peter Hummelgaard Thomsen (S) Lea Wermelin (S) fmd. Rune Lund (EL) Pelle Dragsted (EL)
Julius Graakjær Grantzau (ALT) René Gade (ALT) Andreas
Steenberg (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |