Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 13. december 2018
1. Ændringsforslag
Der er stillet 25 ændringsforslag til
lovforslaget. Skatteministeren har stillet ændringsforslag
nr. 1-20 og 22-25, og Socialdemokratiets og Dansk Folkepartis
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 21.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL) vil stemme for
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.
Udvalget
indstiller det under A nævnte forslag til vedtagelse med de under nr. 2-22 stillede
ændringsforslag.
Et flertal i
udvalget (S, DF, RV og SF) vil ved 3. behandling redegøre
for deres stilling til det under B nævnte forslag. Flertallet
vil stemme for de under nr. 23-25 stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (V, LA, ALT og KF) indstiller det under B nævnte
forslag til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag nr. 23-25.
Et andet
mindretal i udvalget (EL) indstiller det under B
nævnte forslag til vedtagelse.
Mindretallet vil stemme for det under nr. 23 stillede
ændringsforslag, men imod de under nr. 24 og 25 stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker, at Enhedslisten støtter arbejdet med at
sikre en fair selskabsbeskatning. Anti Tax Avoidance Directive
(ATAD) er en stor landvinding for internationalt at håndtere
den globale økonomis muligheder for aggressiv
skatteplanlægning for selskaberne. Enhedslisten er også
glad for, at regeringen langt hen ad vejen vælger en tilgang,
hvor man fastholder de danske værnsregler, når de er
mere robuste end de værnsregler, der ligger i ATAD.
Dette er glædeligt, da lovforslaget
således sikrer en solid skattebase i Danmark. Desværre
ser det ud til, at regeringen i relation til CFC-beskatningen vil
lave en kovending ved at tage denne del ud af lovforslaget og
behandle det i et selvstændigt lovforslag. Det fremgår
således af bemærkningerne til ændringsforslag nr.
1, at »… i lyset af dialogen med
erhvervsorganisationerne og virksomhederne er der behov for
yderligere overvejelser og analyser af, hvordan direktivets
minimumskrav skal indarbejdes i den eksisterende danske model for
CFC-beskatning.« Dette læser Enhedslisten som et
forsøg på at imødekomme pres fra erhvervslivet
om at minimumsimplementere den del af ATAD, der relaterer sig til
CFC-beskatningen, og dermed også svække de danske
værnsregler, hvor de er mere robuste end ATAD-reglerne. Det
er Enhedslisten meget imod. Derfor stemmer Enhedslisten også
imod ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget og de
heraf afledte ændringsforslag nr. 24 og 25.
4. Ændringforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af selskabsskatteloven, lov om
ophævelse af dobbeltbeskatning i forbindelse med regulering
af forbundne foretagenders overskud (EF-voldgiftskonventionen),
momsloven og forskellige andre love (Implementering af dele af
direktivet om skatteundgåelse og direktivet om
skattetvistbilæggelse og forskellige ændringer af
momssystemdirektivet)« omfattende titelnote nr. 1 og 2,
§ 1, nr. 1-7 og 9-16, §§ 2-7 og § 8, stk.
1-10.
B. »Forslag
til lov om ændring af selskabsskatteloven (Implementering af
CFC-reglerne i direktivet om skatteundgåelse)«
omfattende titelnote nr. 1, § 1, nr. 8 og 17-27, og § 8,
stk. 1, 5 og 11.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte forslag
Til titlen
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
2) Fodnote
1 affattes således:
»1) Loven
indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Rådets direktiv 2016/1164/EU af 12. juli 2016 om regler til
bekæmpelse af metoder til skatteundgåelse, der direkte
indvirker på det indre markeds funktion, EU-Tidende 2016, nr.
L 193, side 1, Rådets direktiv 2017/952 af 29. maj 2017 om
ændring af direktiv 2016/1164/EU, for så vidt
angår hybride mismatch med tredjelande, EU-Tidende 2017, nr.
L 144, side 1, Rådets direktiv 2016/1065/EU af 27. juni 2016
om ændring af direktiv 2006/112/EF for så vidt
angår behandlingen af vouchere, EU-Tidende 2016, nr. L 177,
side 9, dele af Rådets direktiv 2017/2455/EU af 5. december
2017 om ændring af direktiv 2006/112/EF og 2009/132/EF for
så vidt angår visse momsforpligtelser i forbindelse med
levering af ydelser og fjernsalg af varer, EU-Tidende 2017, nr. L
348, side 7, og Rådets direktiv 2017/1852/EU af 10. oktober
2017 om skattetvistbilæggelsesmekanismer i Den
Europæiske Union, EU-Tidende 2017, nr. L 265, side
1.«
[Konventionen udgår af
fodnote 1]
3) Fodnote
2 udgår.
[Notifikation efter
informationsproceduredirektivet er unødvendig]
Til § 1
4)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I fodnote
1 til lovens titel indsættes som 4. pkt.:
»Loven
indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Rådets direktiv 2016/1164/EU af 12. juli 2016 om regler til
bekæmpelse af metoder til skatteundgåelse, der direkte
indvirker på det indre markeds funktion, EU-Tidende 2016, nr.
L 193, side 1, og Rådets direktiv 2017/952 af 29. maj 2017 om
ændring af direktiv 2016/1164/EU, for så vidt
angår hybride mismatch med tredjelande, EU-Tidende 2017, nr.
L 144, side 1.««
[Ændring af EU-note i
selskabsskatteloven]
5) I
den under nr. 9 foreslåede § 8 C ændres i stk. 1, nr. 15, »en anden medlemsstats
nationale regnskabssystem.« til: »det nationale
regnskabssystem i en anden stat, der er medlem af EU eller
EØS.«
[Præcisering af henvisning
til stater, der er medlemmer af EU eller EØS]
6) I
den under nr. 10 foreslåede
affattelse af § 11 C ændres
i stk. 2, 2. pkt., »selskabet
m.v.« til: »selskabet eller foreningen m.v.«
[Tydeliggørelse af
bestemmelsen]
7) I
den under nr. 10 foreslåede
affattelse af § 11 C affattes
stk. 3, 2. pkt., således:
»Dog indgår
finansieringsindtægter og -udgifter, der medregnes som
følge af CFC-beskatning efter § 8, stk. 2, 4.-6. pkt.,
§ 32 eller fondsbeskatningslovens § 12 eller som
følge af genbeskatning efter § 15, stk. 8 og 9, i lov
nr. 426 af 6. juni 2005, ikke i opgørelsen af overstigende
låneomkostninger.«
[Der sikres symmetri, således
at CFC-indkomst hverken medregnes ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst eller medregnes til de overstigende
låneomkostninger]
8) I
den under nr. 10 foreslåede
affattelse af § 11 C
indsættes i stk. 6, 3. pkt.,
efter »30 pct.«: »eller den procentsats, der
anvendes i medfør af stk. 7,«.
[Det præciseres, at
låneomkostningerne skal fordeles i henhold til den
alternative procentsats, hvis koncernen har valgt at anvende denne
sats]
9) I
den under nr. 10 foreslåede
affattelse af § 11 C affattes
stk. 8, 5. pkt., således:
»Til- og fravalg efter 4. pkt. er bindende
for administrati?onsselskabet og gælder samtlige finansielle
selskaber i koncernen i en periode på 10 år regnet fra
påbegyndelsen af det indkomstår, hvorfra valget
gælder.«
[Tydeliggørelse af
bestemmelsen]
10) I
den under nr. 10 foreslåede
affattelse af § 11 C ændres
i stk. 8, 8. pkt., »Uanset 5.
pkt.« til: »Uanset 4. pkt.«
[Korrektion af henvisning]
11) I
det under nr. 14 foreslåede § 26, stk. 1, 1. pkt., ændres
»selskabets m.v.« til: »selskabets eller
foreningens m.v.«
[Tydeliggørelse af
bestemmelsen]
12)
Efter nr. 16 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
31, stk. 3, 3. pkt., ændres »jf. stk. 2, 3., 5.
og 7. pkt.« til: »jf. stk. 2, 4. og 6.
pkt.««
[Konsekvens af lovforslagets §
1, nr. 16]
Til § 2
13) Nr.
2 affattes således:
»2. Som fodnote til lovens titel indsættes:
»1) Loven
indeholder bestemmelser, der gennemfører Rådets
direktiv 2017/1852/EU af 10. oktober 2017 om
skattetvistbilæggelsesmekanismer i Den Europæiske
Union, EU-Tidende 2017, nr. L 265, side 1.««
[Konventionen udgår af
fodnoten til lovens titel]
Til § 3
14)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I fodnote
1 til lovens titel indsættes som 2. pkt.:
»Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Rådets direktiv 2016/1164/EU af
12. juli 2016 om regler til bekæmpelse af metoder til
skatteundgåelse, der direkte indvirker på det indre
markeds funktion, EU-Tidende 2016, nr. L 193, side 1, og
Rådets direktiv 2017/952 af 29. maj 2017 om ændring af
direktiv 2016/1164/EU, for så vidt angår hybride
mismatch med tredjelande, EU-Tidende 2017, nr. L 144, side
1.««
[Ændring af EU-note i
fusionsskatteloven]
Til § 4
15)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I fodnote
1 til lovens titel indsættes som 4. pkt.:
»Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Rådets direktiv 2016/1164/EU af
12. juli 2016 om regler til bekæmpelse af metoder til
skatteundgåelse, der direkte indvirker på det indre
markeds funktion, EU-Tidende 2016, nr. L 193, side 1, og
Rådets direktiv 2017/952 af 29. maj 2017 om ændring af
direktiv 2016/1164/EU, for så vidt angår hybride
mismatch med tredjelande, EU-Tidende 2017, nr. L 144, side
1.««
[Ændring af EU-note i
ligningsloven]
16)
Efter § 7 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I tonnageskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 945 af 6. august 2015, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1886 af 29. december 2015 og
§ 24 i lov nr. 1555 af 19. december 2017, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 12, stk. 1, ændres
»selskabsskattelovens § 11 B« til:
»selskabsskattelovens §§ 11 B og 11
C«.«
[Ændring, så det
tydeligt af tonnageskatteloven fremgår, at tonnagebeskattede
selskaber er omfattet af EBITDA-reglen i selskabsskattelovens
§ 11 C]
Til § 8
17) I
stk. 1 ændres »jf. dog stk.
2.« til: »jf. dog stk. 2 og 3.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 18]
18)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2.
§ 1, nr. 15, træder i kraft den 1. januar
2020.«
Stk. 2-10 bliver herefter stk. 3-11.
[Ikrafttrædelsestidspunktet
for bestemmelsen foreslås udskudt, så det er
sammenfaldende med virkningstidspunktet i lovforslagets § 8,
stk. 4]
19) I
stk. 3, der bliver stk. 4, ændres
»11-13 og 16« til: »11-13, 16 og 02«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 12]
20) I
stk. 5, der bliver stk. 6, ændres
»§ 1, nr. 8, 10 og 17-27« til: »§ 1,
nr. 10, og § 01«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1 og 16]
Af et mindretal (S
og DF), tiltrådt af et flertal
(det øvrige udvalg):
21) I
stk. 7, der bliver stk. 8, ændres
»1. januar 2019« til: »1. juli 2019«.
[Udskydelse af virkningstidspunktet
for momsreglerne for vouchere]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
22) I
stk. 10, der bliver stk. 11,
ændres »nr. 16« til: »nr. 10«.
[Korrektion af henvisning]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte forslag
Til titlen
23) Fodnote
1 affattes således:
»1) Loven
indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Rådets direktiv 2016/1164/EU af 12. juli 2016 om regler til
bekæmpelse af metoder til skatteundgåelse, der direkte
indvirker på det indre markeds funktion, EU-Tidende 2016, nr.
L 193, side 1.«
[Ændring af fodnote]
Til § 8
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
24) I
stk. 1 udgår », jf. dog
stk. 2«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
25) I
stk. 5 ændres »§ 1,
nr. 8, 10 og 17-27,« til: »Loven«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ved ændringsforslaget foreslås,
at lovforslaget deles i to lovforslag.
Det ene lovforslag (A) vedrører
herefter implementering af bestemmelserne i
skatteundgåelsesdirektivet om begrænsning af fradrag
for rentebetalinger, exitbeskatning, en generel
omgåelsesklausul og hybride mismatch. Herudover
ve?drører lovforslaget implementering af EU-regler for klage
i forbindelse med sager om dobbeltbeskatning, hvor Danmark og et
eller flere EU-lande er involveret, samt EU-regler om den
momsmæssige behandling af vouchere og forenklinger af
særordningen for salg af elektroniske ydelser.
Det andet lovforslag (B) vedrører
implementering af bestemmelserne i skatteundgåelsesdirektivet
om CFC-beskatning.
Det foreslås, at implementering af de
dele af skatteundgåelsesdirektivet, der vedrører
CFC-beskatning, udskilles til et særskilt lovforslag. Det er
således vurderingen, at der er behov for mere tid til at
få afdækket virkningerne af de foreslåede regler
med henblik på at sikre, at reglerne rammer som tilsigtet.
Der er tale om et komplekst regelsæt, og i lyset af dialogen
med erhvervsorganisationerne og virksomhederne er der behov for
yderligere overvejelser og analyser af, hvordan direktivets
minimumskrav skal indarbejdes i den eksisterende danske model for
CFC-beskatning.
Til nr. 2
I fodnote 1 til det fremsatte lovforslags
titel henvises til konvention af 23. juli 1990 om ophævelse
af dobbeltbeskatning i forbindelse med regulering af forbundne
foretagenders overskud (EU-voldgiftskonventionen). Ved
ændringsforslaget foreslås, at fodnoten affattes, uden
at der henvises til konventionen, idet der ikke skal foretages en
sådan henvisning.
Til nr. 3
Det var oprindelig planlagt, at
ændringerne i momsloven skulle notificeres efter
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2015/1535/EU om en
informationsprocedure med hensyn til tekniske forskrifter for
informationssamfundets tjenester (kodifikation).
Dette er imidlertid ikke
påkrævet, da alle de foreslåede ændringer
af momsloven er gennemførelse af vedtagne fælles
EU-regler, der ikke indeholder valgfrihed for de enkelte EU-lande.
De foreslåede ændringer i momsloven er derfor en
direktivnær gennemførelse af vedtagne EU-regler.
Da sådanne ændringer i national
lovgivning ikke skal notificeres efter
informationsproceduredirektivet, foreslås det, at fodnote 2
til lovforslagets titel udgår.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget foreslås
det indsat i fodnoten til selskabsskatteloven, at loven indeholder
bestemmelser, der gennemfører dele af direktivet om
skatteundgåelse.
Til nr. 5
Med ændringsforslaget foreslås
det præciseret i den foreslåede bestemmelse i
selskabsskattelovens § 8 C, stk. 1, nr. 15, at der henvises
til regnskaber, der udarbejdes i overensstemmelse med reglerne i
det nationale regnskabssystem i et land, der er medlem af EU eller
EØS.
Til nr. 6
Med ændringsforslaget foreslås
det tydeliggjort, at bestemmelsen i selskabsskattelovens § 11
C, stk. 2, 2. pkt., omfatter selskaber og foreninger m.v.,
således at der anvendes en konsekvent benævnelse af de
omfattede skattesubjekter.
Til nr. 7
Med ændringsforslaget foreslås
det at skabe symmetri mellem, hvilke indkomster der skal medregnes
til EBITDA-indkomsten, og hvilke låneomkostninger der skal
medregnes til overstigende låneomkostninger.
Efter ændringsforslaget skal
låneomkostninger, der medregnes som følge af
CFC-beskatning af faste driftssteder og fondes CFC-skattepligtige
datterselskaber, ikke medregnes til de overstigende
låneomkostninger i EBITDA-reglen.
Det bemærkes, at det allerede
følger af den i lovforslagets § 1, nr. 10,
foreslåede bestemmelse i selskabsskattelovens § 11 C,
stk. 1, at indkomsten fra CFC-beskatning i disse tilfælde
ikke skal medregnes til EBITDA-indkomsten.
Til nr. 8
Med ændringsforslaget foreslås
det præciseret i den foreslåede bestemmelse i
selskabsskattelovens § 11 C, stk. 6, at hvis koncernen har
valgt at anvende den alternative procentsats efter bestemmelsens
stk. 7, er det denne procentsats, der skal anvendes, når en
eventuel fradragsbeskæring skal fordeles
forholdsmæssigt ud på koncernselskaberne.
Til nr. 9
Det følger af den foreslåede
bestemmelse til selska?bsskattelovens § 11 C, stk. 8, 4. pkt.,
at koncerner kan vælge at medregne koncernens finansielle
selskaber ved opgørelserne efter EBITDA-reglen.
Med ændringsforslaget foreslås
det i 5. pkt. tydeliggjort, at dette valg er bindende for den
danske koncerns administrationsselskab, jf. selskabsskattelovens
§ 31, stk. 6. Ændringsforslaget indeholder endvidere en
sproglig tydeliggørelse.
Til nr. 10
Med ændringsforslaget foreslås
en henvisning korrigeret.
Til nr. 11
Med ændringsforslaget foreslås
det tydeliggjort, at bestemmelsen i selskabsskattelovens § 26,
stk. 1, 1. pkt., omfatter selskaber og foreninger m.v.,
således at der anvendes en konsekvent benævnelse af de
omfattede skattesubjekter.
Til nr. 12
Med ændringsforslaget foreslås
det at konsekvensændre en henvisning.
Til nr. 13
I § 2, nr. 2, i det fremsatte
lovforslag foreslås, at der i den foreslåede fodnote
til lovens titel henvises til konvention af 23. juli 1990 om
ophævelse af dobbeltbeskatning i forbindelse med regulering
af forbundne foretagenders overskud (EU-voldgiftskonventionen). Ved
ændringsforslaget foreslås det, at henvisningen til
konventionen i fodnoten til lovens titel udgår, idet der ikke
skal foretages en sådan henvisning.
Til nr. 14
Med ændringsforslaget foreslås
det i fodnoten til fusionsskatteloven at indsætte, at loven
indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af direktivet
om skatteundgåelse.
Til nr. 15
Med ændringsforslaget foreslås
det i fodnoten til ligningsloven at indsætte, at loven
indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af direktivet
om skatteundgåelse.
Til nr. 16
Med ændringsforslaget foreslås
det at ændre tonnageskatteloven, så det af denne lov
tydeligt fremgår, at EBITDA-reglen, som foreslås i
selskabsskattelovens § 11 C, jf. lovforslagets § 1, nr.
10, finder tilsvarende anvendelse for selskaber, der beskattes
efter reglerne i tonnageskatteloven.
Til nr. 17
Med ændringsforslaget foreslås
det at konsekvensændre ikrafttrædelsesbestemmelsens
stk. 1 for at tage højde for ændringsforslag nr.
18.
Til nr. 18
Med ændringsforslaget foreslås
ikrafttrædelsesdatoen for lovforslagets § 1, nr. 15,
udskudt til den 1. januar 2020. Bestemmelsens virkningstidspunkt
vil være uændret, jf. lovforslagets § 8, stk. 4.
Ændringen skyldes, at der ved lov nr. 1555 af 19. september
2017 ændres i selskabsskattelovens § 27, og disse
ændringer træder i kraft den 1. januar 2019. Den
foreslåede udskudte ikrafttrædelsesdato skal
således sikre, at der ikke kan opstå tvivl om
gældende ret i perioden fra og med den 1. januar 2019 til og
med den 31. december 2019.
Til nr. 19
Med ændringsforslaget foreslås
det, at ændringsforslag nr. 12 skal have virkning fra og med
den 1. januar 2020.
Til nr. 20
Med ændringsforslaget foreslås
det at konsekvensændre ikrafttrædelsesbestemmelsens
stk. 5 for at tage højde for ændringsforslag nr. 1 og
16. Virkningsbestemmelsen omfatter efter ændringsforslaget
kun de dele af lovforslagets bestemmelser, der indgår i det
under A nævnte forslag.
Til nr. 21
I henhold til Rådets direktiv
2016/1065/EU om ændring af direktiv 2006/112/EF for så
vidt angår behandlingen af vouchere skal direktivets
bestemmelser være gennemført i national ret senest den
31. december 2018 med virkning for vouchere udstedt fra og med den
1. januar 2019. Lovforslaget indeholder derfor en
ikrafttrædelse den 1. januar 2019.
Med dette ændringsforslag bliver
virkningstidspunktet for de nye regler udskudt med ½
år til den 1. juli 2019.
Til nr. 22
Med ændringsforslaget foreslås
det at korrigere en henvisning.
Til nr. 23
Med ændringsforslaget foreslås
det at ændre fodnoten til lovforslagets titel.
Til nr. 24
Med ændringsforslaget foreslås
det at konsekvensændre ikrafttrædelsesbestemmelsens
stk. 1 for at tage højde for ændringsforslag nr.
1.
Til nr. 25
Med ændringsforslaget foreslås
det at konsekvensændre ikrafttrædelsesbestemmelsens
stk. 5 for at tage højde for ændringsforslag nr. 1.
Virkningsbestemmelsen omfatter efter ændringsforslaget kun de
dele af lovforslagets bestemmelser, der indgår i det under B
nævnte forslag.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. oktober
2018 og var til 1. behandling den 22. november 2018. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Teknisk gennemgang
Skatteministeren og medarbejdere fra
Skatteministeriet har den 1. november 2018 foretaget en teknisk
gennemgang af lovforslaget over for udvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring i tre dele,
og Skatteministeriet sendte henholdsvis den 31. maj, den 28. juni
og den 29. juni 2018 disse udkast til udvalget, jf. SAU alm. del -
bilag 210, 227 og 242 (folketingsåret 2017-18). Den 4.
oktober 2018 sendte skatteministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 19
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
12 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
31 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse. Skatteministeren har besvaret spørgsmål
nr. 1-29. Udvalget forventer, at skatteministeren besvarer de
resterende spørgsmål inden 2. behandling af
lovforslaget.
Dennis Flydtkjær (DF) Hans
Kristian Skibby (DF) Kim Christiansen (DF) Jan Rytkjær
Callesen (DF) Mikkel Dencker (DF) René Christensen (DF)
Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl
Lorentzen (V) Jacob Jensen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Carsten
Kissmeyer (V) Joachim B. Olsen (LA) nfmd. May-Britt Kattrup (LA) Anders
Johansson (KF) Ane Halsboe-Jørgensen (S) Jens Joel (S)
Daniel Toft Jakobsen (S) Jesper Petersen (S) Mattias Tesfaye (S)
Peter Hummelgaard Thomsen (S) Lea Wermelin (S) fmd. Rune Lund (EL) Pelle Dragsted (EL)
Julius Graakjær Grantzau (ALT) René Gade (ALT) Andreas
Steenberg (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Officielle noter
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Rådets direktiv 2016/1164/EU af 12. juli 2016 om regler til
bekæmpelse af metoder til skatteundgåelse, der direkte
indvirker på det indre markeds funktion, EU-Tidende 2016, nr.
L 193, side 1, Rådets direktiv 2017/952 af 29. maj 2017 om
ændring af direktiv 2016/1164/EU, for så vidt
angår hybride mismatch med tredjelande, EU-Tidende 2017, nr.
L 144, side 1, Rådets direktiv 2016/1065/EU af 27. juni 2016
om ændring af direktiv 2006/112/EF for så vidt
angår behandlingen af vouchere, EU-Tidende 2016, nr. L 177,
side 9, dele af Rådets direktiv 2017/2455/EU af 5. december
2017 om ændring af direktiv 2006/112/EF og 2009/132/EF for
så vidt angår visse momsforpligtelser i forbindelse med
levering af ydelser og fjernsalg af varer, EU-Tidende 2017, nr. L
348, side 7, og Rådets direktiv 2017/1852/EU af 10. oktober
2017 om skattetvistbilæggelsesmekanismer i Den
Europæiske Union, EU-Tidende 2017, nr. L 265, side 1.
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører Rådets
direktiv 2017/1852/EU af 10. oktober 2017 om
skattetvistbilæggelsesmekanismer i Den Europæiske
Union, EU-Tidende 2017, nr. L 265, side 1.
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Rådets direktiv 2016/1164/EU af 12. juli 2016 om regler til
bekæmpelse af metoder til skatteundgåelse, der direkte
indvirker på det indre markeds funktion, EU-Tidende 2016, nr.
L 193, side 1.