Skriftlig fremsættelse (3. oktober
2018)
Skatteministeren
(Karsten Lauritzen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
emballageafgiftsloven, lov om registrering af
køretøjer og forskellige andre love og om
ophævelse af pvc-afgiftsloven og lov om tilskud til visse
miljøvenlige lastbiler (Ophævelse af pvc-afgiften og
emballageafgiften på pvc-folier, indførelse af
bagatelgrænser i visse afgiftslove, udvidelse af
bemyndigelsesbestemmelsen for terminaladgang til
Køretøjsregistret, undtagelse for udligningsafgift
for visse påhængskøretøjer, udskydelse af
tidspunkt for offentliggørelse og anvendelse af
standardkontrakter ved leasing m.v.)
(Lovforslag nr. L 29)
Forslaget har til formål at
udmønte dele af aftalen om erhvervs- og
iværksætterinitiativer af 12. november 2017 mellem
regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti), Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre.
Det foreslås på baggrund heraf
at ophæve pvc-afgiften og emballageafgiften på
pvc-folier, da afgifterne ikke længere har sundheds- og
miljømæssig begrundelse og giver administrative
udfordringer for virksomhederne. Samtidig foreslås det at
indføre bagatelgrænser for registrering og betaling af
afgift i flere afgiftslove, så virksomheder, der kun i
begrænset omfang handler med afgiftspligtige varer, sparer
både tid og penge. Med forslagene bliver det billigere at
være dansker og virksomhedernes byrder lettes, så det
generelt bliver nemmere at drive virksomhed i Danmark.
Ydermere har forslaget til formål at
forenkle reglerne på motorområdet, så borgere og
virksomheder ikke pålægges uhensigtsmæssige eller
utilsigtede økonomiske eller administrative byrder. På
baggrund heraf foreslås det bl.a., at virksomheder, der
fremstiller udstyr til køretøjer, herunder lydudstyr,
kan anskaffe køretøjer uden registreringsafgift,
når virksomheden kun anvender køretøjerne til
at afprøve det fremstillede udstyr.
Desuden har forslaget til formål at
tydeliggøre og indføre administrative forenklinger
for Skatteforvaltningen, som bl.a. vil få bedre mulighed for
at hindre misbrug. Med forslaget gives Skatteforvaltningen bl.a.
bedre muligheder for at afslå en anmodning som registrering
som selvanmelder efter registreringsafgiftsloven.
Endelig har forslaget til formål at
gennemføre det såkaldte CBE-direktiv, som giver
retshåndhævende myndigheder i andre EU-lande adgang til
oplysninger fra Køretøjsregisteret i forbindelse med
visse færdselslovsovertrædelser. Derudover
gennemføres direktiv om kombineret transport, som
EU-kommissionen i en åbningsskrivelse har pålagt
Danmark at implementere mere præcist.
Lovforslaget er omfattet af de fælles
ikrafttrædelsesdatoer og ønskes vedtaget senest 4 uger
før den 1. januar 2019.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.