Skriftlig fremsættelse (3. oktober
2018)
Transport-, bygnings- og
boligministeren (Ole Birk Olesen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
almene boliger m.v., lov om leje af almene boliger og lov om leje
(Nye kriterier for udsatte boligområder og
ghettoområder, initiativer til udvikling eller afvikling af
ghettoområder, skærpelse af anvisnings- og
udlejningsregler, ophævelse af lejekontrakt på grund af
kriminalitet m.v.)
(Lovforslag nr. L 38)
Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og
Det Konservative Folkeparti) har den 9. maj 2018 indgået en
aftale med Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Socialistisk
Folkeparti om initiativer på boligområdet, der
modvirker parallelsamfund. Den 11. maj 2018 er der indgået en
aftale mellem de samme partier om forbud mod indflytning i de
hårdeste ghettoområder for ydelsesmodtagere i
kontanthjælpssystemet. Lovforslaget er en udmøntning
af disse aftaler.
Med lovforslaget får
boligorganisationer og kommuner en række nye redskaber til at
fremme en mere varieret beboer- og boligsammensætning i
udsatte boligområder og i ghettoområder. Derudover
foreslås initiativer, der specifikt retter sig mod de mest
belastede ghettoområder med henblik på enten at
nedbringe andelen af almene familieboliger i områderne eller
helt at afvikle disse boligområder inden 2030.
Lovforslaget skal ses i sammenhæng
med det samtidigt fremsatte forslag til lov om ændring af lov
om almene boliger m.v. (Anvendelse af Landsbyggefondens midler og
Landsbyggefondens refusion af ydelsesstøtte) L 39.
I lovforslaget afgrænses udsatte
boligområder på baggrund af nye kriterier. For at
sikre, at de enkelte initiativer bliver målrettet til de
områder, hvor der er behov herfor, foreslås i
lovforslaget en videreafgrænsning af de udsatte
boligområder ved at udpege ghettoområder, hvorefter en
del af disse afgrænses som hårde ghettoområder.
Hermed vil indsatsens karakter og intensitet kunne tilpasses det
enkelte boligområdes behov.
Lovforslaget omfatter forslag til
initiativer til udvikling og afvikling af de hårde
ghettoområder, en udvidelse af boligorganisationernes
mulighed for at gennemføre indsatser mod dannelse eller
opretholdelse af udsatte boligområder uden afdelingens
godkendelse samt en styrkelse af kommunalbestyrelsens
tilsynsbeføjelser.
Desuden indeholder lovforslaget forslag til
nye redskaber til at ændre beboer- og
boligsammensætningen i udsatte boligområder. Det
handler om en skærpelse af anvisnings- og udlejningsregler,
forbud mod indflytning i de hårdeste ghettoområder for
modtagere af visse overførelsesindkomster,
fastsættelse af udlejningskriterier i forbindelse med salg af
almene boliger i udsatte boligområder, opsigelse af
lejemål ved salg af boliger i udsatte boligområder,
ophævelse af lejekontrakt på grund af kriminalitet og
ommærkning af almene familieboliger til ungdomsboliger.
Endelig indeholder lovforslaget forslag til
en kodificering og udvidelse af den gældende praksis for
godkendelse af afhændelse og nedrivning af ejendomme
omfattende almene boliger. I den forbindelse styrkes
boligorganisationernes økonomiske incitamenter til at
ændre på boligsammensætning ved at give
kommunalbestyrelsen mulighed for at give afkald på
tillægskøbesum ved salg af boliger i udsatte
boligområder og ved at ændre reglerne om anvendelse af
nettoprovenu ved salg af boliger i udsatte boligområder.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.