Skriftlig fremsættelse (3. oktober
2018)
Erhvervsministeren (Rasmus Jarlov):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
finansiel virksomhed, lov om forebyggende foranstaltninger mod
hvidvask og finansiering af terrorisme (hvidvaskloven), lov om
kapitalmarkeder og forskellige andre love (Skærpelse af
hvidvaskreglerne, gennemførelse af anbefalingerne fra
arbejdsgruppen for eftersyn af den finansielle regulering og
ændring af reglerne for udpegning af SIFI'er i Danmark)
(Lovforslag nr. L 47)
Formålet med lovforslaget er
først og fremmest at gennemføre en række af de
anbefalinger, som arbejdsgruppen for eftersyn af den finansielle
regulering har afgivet i rapporten "Eftersyn af den finansielle
regulering", som blev offentliggjort den 27. april 2018.
Arbejdsgruppen har i sin gennemgang af den finansielle regulering
haft fokus på at identificere emner, hvor regulering kan
afskaffes eller forenkles, og hvor det er muligt at reducere
byrderne, under hensyn til den finansielle stabilitet og gode
vilkår for forbrugerne.
På baggrund af arbejdsgruppens
anbefalinger foreslås det bl.a. at justere reglerne i lov om
finansiel virksomhed således, at særligt forskellige
former for digitale løsninger og ydelser falder ind under
begrebet accessorisk virksomhed, som kan udøves af
pengeinstitutter. Det foreslås endvidere, at lov om finansiel
virksomhed tilpasses således, at pengeinstitutter kan
udøve visse aktiviteter, der ligger ud over accessorisk
virksomhed, i et selvstændigt kapitaliseret datterselskab.
Disse foreslåede ændringer understøtter
pengeinstitutternes mulighed for at udvikle og fremtidssikre deres
forretningsmodel i takt med den digitale udvikling.
Med lovforslaget foreslås det desuden
at skærpe bødeniveauet for overtrædelser af
hvidvaskloven markant, så der fremover skal tages
proportionalt hensyn til overtrædelsens karakter og
virksomhedens størrelse ved bødeudmåling.
Forslaget udmønter den politiske aftale af 19. september
2018 om yderligere initiativer til styrkelse af indsatsen mod
hvidvask og terrorfinansiering. Forslaget vil sikre, at
bødeniveauet for overtrædelser af hvidvaskloven
får tilstrækkelig pønal og præventiv
effekt.
Med lovforslaget foreslås det i
øvrigt at sænke et af de eksisterende krav til,
hvornår et institut kan blive udpeget som et systemisk
vigtigt finansielt institut (SIFI) i Danmark. Det foreslås
konkret at sænke kravet for SIFI-indlånsindikatoren fra
5 pct. til 3 pct. Herved sikres det, at de institutter, der
forvalter de største andele af de danske husholdningers og
danske virksomheders indskud, omfattes af reglerne for SIFI'er.
Forslaget er med til at understøtte, at de systemiske
risici, der er forbundet med sådanne betydelige institutter,
kan håndteres bedst muligt, herunder at disse institutter
omfattes af de kapitalbufferkrav, der gælder for SIFI'er. Det
tilsigtes herved at øge robustheden i den finansielle
sektor.
Endelig foreslås en række
tilpasninger af bl.a. lov om finansiel virksomhed og lov om
kapitalmarkeder, der skal sikre efterlevelse af EU-regler i
securitiseringsforordningen og prospektforordningen, som
træder i kraft henholdsvis den 1. januar 2019 og den 21. juli
2019.
Lovforslaget omfatter erhvervsrettet
regulering med ikrafttrædelsesdatoen 1. januar 2019, og loven
bør derfor bekendtgøres senest fire uger før
ikrafttrædelse. Det foreslås derfor, at behandlingen i
Folketinget bliver afsluttet senest fire uger før den 1.
januar 2019.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.