Betænkning afgivet af Social-,
Indenrigs- og Børneudvalget den 29. november 2018
1. Ændringsforslag
Der er stillet 5 ændringsforslag til
lovforslaget. Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1-4. Ministeren for offentlig innovation
har stillet ændringsforslag nr. 5.
2. Udtalelse fra ministeren for
offentlig innovation
Ministeren for offentlig innovation har
over for udvalget tilkendegivet følgende med henblik
på at præcisere lovforslagets bemærkninger og
intentionen bag lovforslaget:
»Som det fremgår af
lovforslagets § 1, stk. 2, har Den Sociale Investeringsfond to
formål. Intentionen bag lovforslaget er, at fonden skal
investere i og udvikle sociale investeringsprogrammer for at fremme
fondens formål. Den Sociale Investeringsfond består
således af to fonde. For det første består den
af en »investeringsfond«,
der skal udbrede indsatser på de større
velfærdsområder, der skaber bedre resultater og
samtidig mindsker de offentlige udgifter (Den Sociale
Investeringsfonds første formål). For det andet
består den af en »udviklingsfond«, der skal udvikle og
modne nye indsatser på de større
velfærdsområder og danne grundlag for nye offentlige og
private investeringer (Den Sociale Investeringsfonds andet
formål).
Betegnelserne
»investeringsfond« og »udviklingsfond«
fremgår ikke af lovforslaget, men anvendes i det
følgende. Der er afsat 30 mio. kr. til investeringsfonden og
18 mio. kr. til udviklingsfonden, jf. pkt. 4 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Den Sociale Investeringsfond får med
lovforslaget hjemmel til at anvende en række
forretningsdispositioner og finansieringsformer for at opnå
og fremme sine formål, jf. lovforslagets
§ 4. Sociale investeringsprogrammer er beskrevet i
lovforslagets bemærkninger pkt. 2 og nedenfor.
Sociale
investeringsprogrammer
Sociale investeringsprogrammer er en ny
måde at finansiere velfærdsindsatser på med
henblik på at skabe bedre resultater for borgerne samtidig
med, at de offentlige udgifter sænkes, jf. lovforslagets pkt. 2.
Velfærdsindsatserne kan f.eks. være inden for social-,
sundheds- eller arbejdsmarkedsområdet.
I et socialt investeringsprogram
finansieres velfærdsindsatsen af en eller flere investorer.
Hvis den finansierede velfærdsindsats opfylder en række
aftalte mål, betaler den offentlige aktør, eksempelvis
en statslig, kommunal eller regional myndighed, for indsatsen.
Investorerne kan således alene opnå et afkast, hvis
indsatsen viser sig at opnå de aftalte mål. Dette
afkast deles mellem investorerne.
Velfærdsindsatsen kan eksempelvis
leveres af en privat virksomhed, en civilsamfundsorganisation eller
en offentlig myndighed. Et socialt investeringsprogram er
således en ny måde at finansiere
velfærdsindsatser på igennem et partnerskab, der er
baseret på en resultatbaseret kontrakt og med inddragelse af
én eller flere investorer.
Der henvises i lovforslaget generelt til
»offentligt-private partnerskaber« og ikke sociale
investeringsprogrammer. Det skal dog præciseres, at
partnerskabet, som beskrevet ovenfor, ligeledes kan
gennemføres alene med offentlige aktører. Det kan
eksempelvis være en offentlig investor, som Den Sociale
Investeringsfond, der indgår i et partnerskab med en kommune
om at finansiere en kommunalt leveret velfærdsindsats.
Offentligt-privat partnerskab er
således ikke i alle tilfælde en retvisende betegnelse,
da det ikke er et krav, at der skal være en privat
aktør (investor eller leverandør) med i de
partnerskaber, som Den Sociale Investeringsfond indgår i. I
nærværende udtalelse anvendes betegnelsen sociale
investeringsprogrammer og nedenstående fortolkning vil
herefter skulle lægges til grund ved administrationen af
lovteksten.
Investeringsfonden
Investeringsfonden skal udbrede indsatser
på de større velfærdsområder, der skaber
bedre resultater og samtidig mindsker de offentlige udgifter, jf. lovforslagets § 1, stk. 2. Med andre
ord skal investeringsfonden kunne agere som investor i sociale
investeringsprogrammer.
Fonden skal investere i sociale
investeringsprogrammer, der er baseret på allerede kendte
indsatser med kendte og efterprøvede afledte effekter
dokumenteret i f.eks. den Socialøkonomiske Investeringsmodel
(SØM). Således er de aktører, der leverer
indsatsen, kendte aktører. Det er eksempelvis en statslig,
kommunal eller regional myndighed, som i dag står for
størstedelen af velfærdsydelserne i Danmark. I andre
tilfælde, hvor velfærdsindsatsen i forvejen drives i et
samarbejde mellem eksempelvis en kommune, en
civilsamfundsorganisation eller en privat virksomhed, vil disse
være udgangspunktet for det sociale investeringsprogram.
Fonden kan til det formål anvende en
række forretningsdispositioner og finansieringsformer, jf. lovforslagets § 4. Fonden kan
således bl.a. foretage kapitalindskud og tildele tilskud.
Dermed kan fonden understøtte, at private investorer kan
investere i de velfærdsindsatser, som fonden investerer i.
Der er i den forbindelse bl.a. taget højde for, at Den
Sociale Investeringsfond gives nogenlunde ens
dispositionsmuligheder som tilsvarende fonde, der er etableret ved
lov, f.eks. Vækstfonden og Markedsmodningsfonden.
Politiske
prioriteter
Det fremgår af lovforslagets pkt. 3.3.1.2.2.2., at det årligt
aftales i forbindelse med finanslovsforhandlingerne, hvilke
indsatser - eller temaer for indsatser - investeringsfonden skal
investere i. Herved sikres det, at det er folkevalgte politikere,
og ikke private investorer, der fastsætter rammerne for,
hvilke velfærdsindsatser der skal investeres i.
Ministeren for offentlig innovation
inviterer til de politiske forhandlinger. I de politiske
forhandlinger skal der politisk prioriteres, hvilke indsatser
investeringsfonden skal investere i. Eksempelvis kan det politisk
prioriteres, at udbrede en kommunal indsats på
børneområdet, der har medført færre
anbringelser i en kommune, til andre kommuner. Bestyrelsen kan
på baggrund af den politiske prioritering investere i, at
indsatsen bliver udbredt til andre kommuner. Konkret kan
bestyrelsen træffe beslutning om, hvilke kommuner der skal
investeres i på baggrund af en ansøgningsrunde, jf. lovforslagets § 6.
Fonden kan i form af et tilskud investere
i, at indsatsen leveres i den udvalgte kommune og som vilkår
for tildeling af tilskud fastsætte, at tilskud kan
kræves tilbagebetalt med en risikopræmie, hvis den
kommune, der har modtaget tilskud, viser sig at opnå et eller
flere aftalte mål, jf. lovforslagets
§ 6 stk. 2. Den foreslåede bestemmelse
medfører, at fonden i form af et tilskud kan investere i
indsatser, der leveres af statslige, kommunale eller regionale
myndigheder, og at fonden kan kræve investeringen
tilbagebetalt med en risikopræmie. Gevinsterne ved
succesfulde indsatser kan fonden således efterfølgende
geninvestere i nye indsatser.
Andre
investorer
Det fremgår af lovforslagets pkt. 3.3.1.2.2.1., at
såfremt der er ønske om at foretage private
investeringer i de sociale investeringsprogrammer, som fonden
investerer i, skal fonden sikre, at investorerne investerer i alle
de indsatser, som fonden investerer i inden for det givne år.
Herved sikres det, at det er folkevalgte politikere, der
fastsætter de overordnede rammer for og prioriteringer af,
hvilke velfærdsindsatser der skal investeres i. Eventuelle
investorer har således fuld gennemsigtighed i forhold til
indholdet af investeringen. Investorerne har dog ikke indflydelse
på indholdet i de sociale investeringsprogrammer,
Der skal således ved fondens
finansiering stilles krav om, at den enkelte ansøger om
støtte fra investeringsfonden ikke kan indgå
supplerende delaftale om finansiering, partnerskab m.v. med en
privat investor om samme indsats, og at en privat investor ikke
samtidig kan udføre opgaven. Der er således
adskillelse af private investorer og udførerleddet. Samme
adskillelse gør sig ikke gældende i
udviklingsfonden.
Udviklingsfonden
Udviklingsfonden skal udvikle og modne nye
indsatser på de større velfærdsområder,
der kan danne grundlag for nye offentlige og private investeringer,
jf. lovforslagets § 1 stk. 2. Med
andre ord skal udviklingsfonden udvikle og modne sociale
investeringsprogrammer. Fonden kan derfor yde tilskud til
statslige, kommunale og regionale myndigheder m.v., der
ønsker at udvikle og modne sociale investeringsprogrammer,
jf. §4 og §6.
Det fremgår af pkt. 3.3.2.2.2., at tildelingen af
tilskuddene til statslige, kommunale og regionale myndigheder m.v.
skal ske igennem en ansøgningsrunde, hvor statslige,
kommunale og regionale myndigheder m.v. kan søge om
støtte. De tildelte midler kan eksempelvis anvendes til:
- Finansiering af en indsats, der kan
finansieres via et socialt investeringsprogram
- Indkøb af rådgivning med
henblik på at igangsætte et socialt
investeringsprogram
- Resultatbetaling til en investor eller
serviceleverandør i forbindelse med etableringen af et
socialt investeringsprogram.
Politiske
prioriteter
Det fremgår af lovforslagets pkt. 3.3.1.2.2.2., at der som led i de
politiske drøftelser, jf.
ovenfor, i forbindelse med etableringen af fonden besluttes
minimum tre områder, som fonden skal udvikle og modne
indsatser inden for. Alle de områder, som prioriteres
politisk, skal finansieres. I tilfælde af at fonden senere
tilføres yderligere midler, kan det politisk besluttes at
prioritere andre områder.«
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med det af ministeren
for offentlig innovation stillede ændringsforslag. Flertallet
vil stemme imod de af Enhedslisten stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag. Såfremt de af mindretallet under nr.
1-4 stillede ændringsforslag ikke bliver vedtaget, vil
mindretallet stemme imod lovforslaget ved. 3. behandling.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget deler
ønsket om, at der afsættes flere midler til tidlige
indsatser og forebyggende arbejde på de større
velfærdsområder, men EL kan ikke støtte
lovforslaget, da EL grundlæggende set er uenig i
formålsbeskrivelsen. EL mener, at tidlige indsatser og
forebyggende arbejde først og fremmest skal have som
formål at skabe bedre livskvalitet og ikke, som lovforslaget
indebærer, at kræve offentlige besparelser.
Konsekvensen af et enøjet fokus på offentlige
besparelser vil efter EL's mening fjerne fokus fra den
helhedsorienterede indsats og i stedet have fokus på det
målbare og rentable.
Derudover mener EL, at en modning af
markedet for private investeringer i dansk velfærds- og
socialpolitik er en glidebane, som medfører en række
store demokratiske, etiske og økonomiske
spørgsmål.
EL stiller sig samtidig uforstående
over for, at finansieringen skal findes ved dyre private
investorer. EL har derfor gentagne gange anvist en billigere
finansiering af Den Sociale Investeringsfonds arbejde i form af
statsgaranterede lån, som bl.a. bruges som finansiering af
Den Grønne Investeringsfond, eller gennem udstedelse af
statsobligationer. Ligeledes har EL opfordret til at droppe
budgetloven og sikre kommuner og regioner mulighed for at investere
langsigtet i tidlige indsatser og forebyggende arbejde.
EL har efter behandlingen af lovforslaget
fortsat en række yderligere stærkt problematiske og
uopklarede spørgsmål:
- Hvor konkrete
vil de politisk bestemte rammer for Den Sociale Investeringsfonds
arbejde være?
- Hvilken
risikodeling er der mellem det offentlige og en privat
investor?
- Hvordan
udregnes risikopræmien for projekter, som Den Sociale
Investeringsfond og en privat investor investerer i?
- Hvordan
aflønnes en privat investor?
- Hvem har det
økonomiske ansvar, hvis et givent projekt forværrer
borgernes situation under eller efter et projekts
forløb?
- På
hvilket fagligt grundlag skal projekter vurderes ud fra, og hvilke
konsekvenser kan det have for pædagogisk, didaktisk og
social- og sundhedsfaglig praksis?
- Hvor attraktiv
en forretning vil det være for en privat investor at
investere i dansk velfærds- og socialpolitik?
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget er positive over for de intentioner, der ligger i Den
Sociale Investeringsfond, om, at fonden skal være med til at
udbrede indsatser på de større
velfærdsområder, og at fonden skal medvirke til at
udvikle og modne nye indsatser på de større
velfærdsområder. Det er positivt, at Den Sociale
Investeringsfond kan bidrage til, at der anlægges en
længere tidshorisont for projekter på det sociale
område, og at de positive langsigtede effekter af sociale
indsatser anerkendes.
SF finder det samtidig afgørende at
sikre, at der er en balance i de indsatser, som prioriteres,
så det ikke kun er de umiddelbart mest rentable eller
økonomisk sikre indsatser, der investeres i. Investeringerne
skal altså ikke ske på bekostning af investeringer i
indsatser for grupper af socialt udsatte personer, hvor de
økonomiske fordele ved en sådan investering ikke
på forhånd kan fastlægges med sikkerhed.
For SF er det samtidig centralt, at der er
en reel parlamentarisk kontrol med prioriteringerne af indsatser
under Den Sociale Investeringsfond. Hvis omfanget af fondens
investeringer på et senere tidspunkt øges, kan der
blive behov for at styrke den parlamentariske involvering i
udvælgelsen af projekterne yderligere.
Som det fremgår af ministeren for
offentlig innovations svar på spørgsmål nr. 6,
skal der foretages en evaluering af Den Sociale Investeringsfond
med udgangspunkt i de erfaringer, der vil være i de
første år af fondens etablering. Evalueringen skal
drøftes i aftalekredsen. SF mener, at det er vigtigt, at det
som led i denne evaluering også undersøges, hvilke
vilkår for finansiering og afkast fonden har kunnet
opnå i forhold til eventuelle private investorer. Det er
nødvendigt, at der er et tilstrækkeligt vidensgrundlag
om fondens virke, særlig hvis der i aftalekredsen skal kunne
tages stilling til eventuelle forslag om at tilføre
yderligere midler til fonden.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(EL):
1) I
stk. 2, nr. 1, ændres
»mindsker de offentlige udgifter« til: »leder til
øget livskvalitet for målgruppen«.
[Ændring af Den Sociale
Investeringsfonds formål]
2) I
stk. 2, nr. 2, ændres
»offentlige og private investeringer« til:
»offentlige investeringer, som sikrer forebyggelse og tidlige
indsatser«.
[Ændring af Den Sociale
Investeringsfonds formål]
Ny paragraf
3)
Efter § 4 indsættes som ny paragraf:
»§ 01. Fonden må
ikke yde tilskud eller anvende andre forretningsdispositioner, jf.
§ 4, til partnerskaber eller samarbejder med private
aktører, der kræver afkast af deres investering i
partnerskabet eller fondens arbejde.«
[Ændring af Den Social
Investeringsfonds dispositioner]
Til § 9
4) I
stk. 3 indsættes som 2. pkt.:
»Et flertal af bestyrelsesmedlemmerne skal
besidde socialfaglig, pædagogisk eller sundhedsfaglig
baggrund.«
[Ændring af kriterier for
udpegning af bestyrelsesmedlemmerne]
Til § 17
Af ministeren for offentlig
innovation, tiltrådt af udvalget:
5) I
stk. 1 ændres »1. december
2018« til: »15. december 2018«.
[Udskydelse af
ikrafttrædelsestidspunkt]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget indebærer, at
Den Sociale Investeringsfonds formål ændres
således, at indsatserne skal skabe bedre resultater og lede
til øget livskvalitet for målgruppen, i stedet for at
indsatserne mindsker de offentlige udgifter. Hensigten er, at
fondens formål først og fremmest skal være at
skabe øget livskvalitet. At mindske de offentlige udgifter
skal være en positiv sideeffekt og ikke et mål i selv.
Det skal derfor heller ikke fremgå som et krav i
formålsbeskrivelsen for at kunne skabe bedre resultater
på de store velfærdsområder.
Til nr. 2
Ændringsforslaget indebærer, at
fonden ikke skal danne grundlag for nye private investeringer, men
i stedet skal udvikle og modne nye indsatser på de store
velfærdsområder, som sikrer forebyggelse og tidlige
indsatser. Hensigten er, at udviklingen og modningen af nye
indsatser skal have fokus på, hvad der skaber de bedste
forudsætninger for mennesker i udsatte positioner og sikre
forebyggelse og tidlige indsatser, som skaber livskvalitet, frem
for indsatser, som kan passe ind i en snæver
markedsorienteret finansieringsmodel.
Til nr. 3
Ændringsforslaget indebærer, at
Den Sociale Investeringsfond ikke skal kunne yde tilskud eller
anvende andre forretningsdispositioner, jf. § 4, til
partnerskaber eller samarbejder med private aktører, der
kræver afkast af deres investering i fondens arbejde.
Hensigten er, at fonden ikke skal være en glidebane for
private investeringer i den offentlige velfærd, hvor private
investorer kan trække et afkast ud gennem partnerskaber og
samarbejder med fonden. Overskud fra vellykkede indsatser skal i
stedet reinvesteres i nye indsatser.
Til nr. 4
Den foreslåede ændring af stk.
3 indebærer, at et flertal af bestyrelsesmedlemmerne skal
besidde socialfaglig, pædagogisk eller sundhedsfaglig
baggrund. Hensigten er at sikre, at der i bestyrelsens
sammensætning er et overvejende fokus på sociale
indsatser, forbyggende arbejde og livskvalitet frem for et
snævert fokus på indsatsers investeringspotentiale for
private investorer.
Til nr. 5
Da det ikke vurderes muligt at
færdigbehandle lovforslaget i Folketinget inden den 1.
december 2018, foreslås det at udskyde lovens
ikrafttrædelsestidspunkt, således at loven træder
i kraft den 15. december 2018.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober
2018 og var til 1. behandling den 23. oktober 2018. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Social-,
Indenrigs- og Børneudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
ministeren for offentlig innovation sendte den 29. juni 2018 dette
udkast til udvalget, jf. SOU alm. del - bilag 295
(folketingsåret 2017-18). Den 5. oktober 2018 sendte
ministeren for offentlig innovation høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag
på lovforslaget.
Samrådsspørgsmål
Udvalget har stillet 1
samrådsspørgsmål til ministeren for offentlig
innovation, som denne har besvaret i et åbent samråd
med udvalget den 27. november 2018. Ministeren for offentlig
innovation har efterfølgende sendt udvalget det talepapir,
der dannede grundlag for ministerens besvarelse af
spørgsmålet.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
41 spørgsmål til ministeren for offentlig innovation
til skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Karin Nødgaard (DF) nfmd. Susanne Eilersen (DF) Karina
Adsbøl (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Pernille Bendixen
(DF) Morten Marinus (DF) Martin Geertsen (V) Carl Holst (V) Jane
Heitmann (V) Hans Andersen (V) Jan E. Jørgensen (V) Anni
Matthiesen (V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA) Brigitte
Klintskov Jerkel (KF) Karen J. Klint (S) Magnus Heunicke (S) Orla
Hav (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Troels Ravn (S) fmd. Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Malou Lunderød (S) Finn Sørensen (EL) Rasmus
Vestergaard Madsen (EL) Torsten Gejl (ALT) Marianne Jelved (RV)
Lotte Rod (RV) Trine Torp (SF) Kirsten Normann Andersen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |