Betænkning afgivet af Sundheds- og
Ældreudvalget den 13. november 2018
1. Ændringsforslag
Der er stillet 11 ændringsforslag til
lovforslaget. Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1-10 om deling af lovforslaget og
konsekvensændringer heraf. Sundhedsministeren har stillet
ændringsforslag nr. 11.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL og SF) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med det af
sundhedsministeren stillede ændringsforslag. Flertallet vil
stemme imod ændringsforslag nr. 1-10 stillet af
Enhedslisten.
Et mindretal i
udvalget (EL) vil stemme for ændringsforslag nr. 1-10 om
deling af lovforslaget og konsekvensændringer heraf.
Mindretallet indstiller lovforslag A til vedtagelse med det af sundhedsministeren
stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under B
nævnte lovforslag til forkastelse
ved 3. behandling, men vil stemme for ændringsforslag nr. 11
stillet af sundhedsministeren. Hvis ændringsforslag nr. 1-10
bliver forkastet, vil mindretallet indstille lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling, men vil stemme
for det af sundhedsministeren stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (SF) vil stemme for
ændringsforslag nr. 1-10 om deling af lovforslaget og
konsekvensændringer heraf. Mindretallet indstiller lovforslag
A og B til vedtagelse med det af
sundhedsministeren stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget
ønsker en opdeling af lovforslaget, idet EL støtter
autorisation af ambulancebehandlere, men ikke støtter, at
der indføres en ny titel og autorisation til
behandlerfarmaceuter. EL mener, at det er risikabelt for
patientsikkerheden at give farmaceuter uden klinisk uddannelse
mulighed for at genordinere medicin og ordinere dosisdispensering.
Det bør efter EL's opfattelse være en lægefaglig
opgave.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(SF):
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner
og om sundhedsfaglig virksomhed, sundhedsloven og lov om klage- og
erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Autorisation af
ambulancebehandlere og registrering af ambulancebehandlere med
særlig kompetence (paramedicinere) og organisatorisk ansvar
m.v.)« omfattende § 1, nr. 2, 4, 5 og 7, § 3, nr.
1, 2 og 6, § 5, nr. 2, § 6, stk. 1, § 7 og § 9,
stk. 1 og 2.
B. »Forslag
til lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner
og om sundhedsfaglig virksomhed, lov om apoteksvirksomhed,
sundhedsloven og forskellige andre love (Opgavespecifik
autorisation af behandlerfarmaceuter, genordination af
receptpligtig medicin og ordination af dosisdispensering med
tilskud)« omfattende § 1, nr. 1 og 3-6, § 2, §
3, nr. 3-5, og §§ 4-9.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte forslag
Til § 1
2) I
nr. 4 udgår kapitel 24 d.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
3) I
den under nr. 5 foreslåede
ændring af § 78 ændres
»§ 70 b, stk. 2, § 70 c, stk. 3, og § 70 e
stk. 2,« til: »§ 70 b, stk. 2, og § 70 c,
stk. 3,«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
Til § 6
4) I
stk. 1 udgår »,jf. dog stk.
2 og 3«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
Til § 9
5) I
stk. 1 ændres »jf. dog stk.
2 og 3.« til: »jf. dog stk. 2.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte forslag
Til § 1
6) I
nr. 4 udgår kapitel 24 c, det foreslåede kapitel 24
d benævnes herefter kapitel 24 c, og den foreslåede
§ 70 e benævnes § 70 c.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
7) I
den under nr. 6 foreslåede
ændring af § 79 ændres
»§ 70 e« til: »§ 70 c«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
8) I
den under nr. 5 foreslåede
affattelse af § 78 ændres
»§ 70 b, stk. 2, § 70 c, stk. 3, og § 70 e
stk. 2,« til: »§ 70 b, stk. 2, og § 70 c,
stk. 2,«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
Til § 2
9) I
det under nr. 2 foreslåede § 11 a, stk. 1, og § 11 b, stk. 1, ændres
»§ 70 e« til: »§ 70 c«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
Til § 6
10) I
stk. 2 ændres »§ 70
e« til: »§ 70 c«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
d
Ændringsforslag til
det udelte forslag
Til § 1
Af sundhedsministeren, tiltrådt af udvalget:
11) Nr.
1 affattes således:
»1. I §
1, stk. 3, ændres »og optometrister samt
tandplejere« til: », optometrister og tandplejere samt
behandlerfarmaceuter«.«
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i
to lovforslag (A og B), så den ene del af lovforslaget om
autorisation af ambulancebehandlere og registrering af
ambulancebehandlere med særlig kompetence (paramedicinere) og
organisatorisk ansvar m.v. udskilles til lovforslaget under A, og
den anden del af lovforslaget om opgavespecifik autorisation af
behandlerfarmaceuter, genordination af receptpligtig medicin og
ordination af dosisdispensering med tilskud udskilles til
lovforslaget nævnt under B.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensændring.
I lovforslagets § 1, nr. 4, indgår forslag til
opgavespecifik autorisation af behandlerfarmaceuter, jf. det
foreslåede kapitel 24 d, Behandlerfarmaceuter, i
autorisationsloven. Denne del skal udgå af lovforslag A som
følge af opdelingen af lovforslaget, jf.
ændringsforslag nr. 1.
Til nr. 3
Der er tale om en konsekvensændring.
I lovforslagets § 1, nr. 5, indgår en henvisning til
autorisationslovens § 70 e, stk. 3, der omhandler
behandlerfarmaceuter og henvisningen skal udgå af lovforslag
A som følge af opdelingen af lovforslaget, jf.
ændringsforslag nr. 1.
Til nr. 4
Der er tale om en konsekvensændring.
I lovforslagets § 6, stk. 1, indgår en henvisning til
ikrafttrædelse af autorisationslovens § 70 e og
apotekerlovens § 11 b, der omhandler behandlerfarmaceuter og
ordination af dosisdispensering, og henvisningen skal udgå af
lovforslag A som følge af opdelingen af lovforslaget, jf.
ændringsforslag nr. 1.
Til nr. 5
Der er tale om en konsekvensændring.
I lovforslagets § 9, stk. 1, indgår en henvisning til
territorial anvendelse for apotekerloven, jf. § 9, stk. 3.
Denne del skal udgå af lovforslag A som følge af
opdelingen af lovforslaget, jf. ændringsforslag nr. 1.
Til nr. 6 og 7
Der er tale om konsekvensændringer. I
lovforslagets § 1, nr. 4, henvises der til autorisationslovens
§ 70 e. Denne bestemmelse bliver i lovforslag B som
følge af ændringsforslag nr. 1 til § 70 c.
Henvisningen skal derfor ændres tilsvarende, så der
henvises korrekt til § 70 c.
I lovforslagets § 1, nr. 4,
indgår forslag til autorisation af ambulancebehandlere og
registrering af ambulancebehandlere med særlig kompetence
paramedicinere), jf. det foreslåede kapitel 24 c,
Ambulancebehandlere, i autorisationsloven. Denne del skal
udgå af lovforslag B som følge af opdelingen af
lovforslaget, jf. ændringsforslag nr. 1. Tilsvarende bliver
kapitel 24 d til kapitel 24 c i lovforslag B. Henvisningen skal
derfor ændres tilsvarende, så der henvises korrekt til
kapitel 24 c, Behandlerfarmaceuter.
Til nr. 8
Der er tale om en konsekvensændring.
I lovforslagets § 1, nr. 5, indgår en henvisning til
autorisationslovens § 70 c, stk. 2, der omhandler
ambulancebehandlere, og henvisningen skal udgå af lovforslag
B som følge af opdelingen af lovforslaget, jf.
ændringsforslag nr. 1.
Til nr. 9
Der er tale om en konsekvensændring.
I lovforslagets § 2, nr. 2, henvises der til
autorisationslovens § 70 e. Denne bestemmelse bliver i
lovforslag B som følge af ændringsforslag nr. 1 til
§ 70 c. Henvisningen skal derfor ændres tilsvarende,
så der henvises korrekt til § 70 c.
Til nr. 10
Der er tale om en konsekvensændring.
I lovforslagets § 6, stk. 2, henvises der til
autorisationslovens § 70 e. Denne bestemmelse bliver i
lovforslag B som følge af ændringsforslag nr. 1 til
§ 70 c. Henvisningen skal derfor ændres tilsvarende,
så der henvises korrekt til § 70 c.
Til nr. 11
Dette ændringsforslag stilles af
hensyn til en lovteknisk præcisering af, hvilke persongrupper
der foreslås omfattet af bestemmelsen.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober
2018 og var til 1. behandling den 9. oktober 2018. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og
Ældreudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
sundhedsministeren sendte den 6. juli 2018 dette udkast til
udvalget, jf. Sundheds- og Ældreudvalget alm. del - bilag
400, folketingsåret 2017-18. Den 4. oktober 2018 sendte
sundhedsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
23 spørgsmål til sundhedsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Liselott Blixt (DF) fmd. Karin Nødgaard (DF) Karina
Adsbøl (DF) Susanne Eilersen (DF) Jeppe Jakobsen (DF) Jan
Erik Messmann (DF) Jane Heitmann (V) Hans Christian Schmidt (V)
Hans Andersen (V) Martin Geertsen (V) Thomas Danielsen (V) Jacob
Jensen (V) Laura Lindahl (LA) May-Britt Kattrup (LA) Erik Lund (KF)
Astrid Krag (S) Flemming Møller Mortensen (S) Erik
Christensen (S) Julie Skovsby (S) nfmd. Karin Gaardsted (S) Lea Wermelin
(S) Yildiz Akdogan (S) Stine Brix (EL) Finn Sørensen (EL)
Pernille Schnoor (ALT) Torsten Gejl (ALT) Lotte Rod (RV) Kirsten
Normann Andersen (SF) Trine Torp (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |