Betænkning afgivet af Social-,
Indenrigs- og Børneudvalget den 6. december 2018
1. Ændringsforslag
Børne- og socialministeren har
stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL, RV, SF og ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget
ønsker at give alle børn et godt afsæt. Vi ved,
at netop gode dagtilbud kan bidrage til det, særlig for de
mest udsatte børn. Desværre er der alt for mange
børn, der aldrig får de samme muligheder som deres
jævnaldrende. S ønsker på den baggrund at sikre,
at flere børn fra udsatte boligområder kommer i
dagtilbud.
Lovforslaget er således et skridt i
den rigtige retning, men S understreger vigtigheden af, at der er
tilstrækkelig fleksibilitet i det obligatoriske
læringstilbud i den enkelte institution, således at
børn i læringstilbud ikke ekskluderes fra
børnefællesskabet i øvrigt. Det er også
vigtigt, at de obligatoriske læringstilbud kan
tilrettelægges og administreres på en måde,
så det medfører mindst muligt bureaukrati for den
kommunale forvaltning og de enkelte daginstitutioner.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget
konstaterer, at lovforslaget indebærer en uhørt
forskelsbehandling af forældre, der bor i boligområder,
der af et flertal i Folketinget er defineret som udsat eller som en
ghetto. Forældrene vil alene som følge af deres
bopælsadresse blive frataget retten til selv at bestemme, om
de vil passe deres 1-årige børn hjemme eller lade dem
gå i dagtilbud.
Lovforslaget pålægger
således forældre at sætte deres barn i et
obligatorisk læringstilbud i en daginstitution. Såfremt
forældrene alligevel vælger selv at passe barnet, vil
de blive straffet økonomisk gennem en standsning af
børneydelsen.
Det er EL's opfattelse, at dagtilbud kan
spille en vigtig rolle i en tidlig indsats, der kan få en
positiv betydning for børns udvikling både på
kort sigt og i et videre livsperspektiv. Derfor er der god grund
til at iværksætte initiativer, der kan motivere flere
forældre til at indskrive deres barn i dagtilbud allerede fra
1-årsalderen. Det kan f.eks. ske gennem en styrkelse af
sundhedsplejen og udvikling af et tættere samarbejde om en
opsøgende indsats mellem sundhedspleje og dagtilbud.
Anvendelse af tvang og økonomiske sanktioner vil derimod
være klart stigmatiserende over for de pågældende
familier og vil kunne medvirke til at skabe modstand mod
daginstitutionerne og en mistro til det pædagogiske
personale. Dermed risikerer lovforslaget at undergrave mulighederne
for etablering af et tillidsfuldt samarbejde mellem forældre
og personale.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af børne- og
socialministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
det under nr. 3 foreslåede afsnit II A indsættes i § 44 a, stk. 1, nr. 1-3, efter
»listen over udsatte boligområder«: »i
§ 61 a«.
[Teknisk ændring]
2) I
det under nr. 3 foreslåede afsnit II A indsættes i § 44 b, stk.
4, efter »indgår i«:
»målrettede«.
[Sproglig præcisering]
3) I
det under nr. 3 foreslåede afsnit II A udgår i § 44 f, stk. 3, 2.
pkt., ordene »indsatsen i«.
[Sproglig præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
I de foreslåede § 44 a, stk. 1,
nr. 1-3, findes der tre steder henvisninger til listen over udsatte
boligområder, som offentliggøres en gang årligt
af transport-, bygnings- og boligministeren.
Det foreslås, at henvisningerne til
listen over udsatte boligområder i de nævnte
bestemmelser præciseres, således at det tydeligt
fremgår, at listen offentliggøres med hjemmel i §
61 a i lov om almene boliger m.v.
Ændringsforslaget er alene en teknisk
ændring.
Til nr. 2
I det foreslåede § 44 b, stk. 3,
er der fastsat krav om, at kommunalbestyrelsen skal
iværksætte målrettede forløb for de
børn, som optages i obligatorisk læringstilbud.
Herudover er der i det foreslåede § 44 b, stk. 4,
fastsat krav om, at kommunalbestyrelsen ligeledes skal
iværksætte forløb for det pågældende
barns forældre.
Det foreslås at ensrette
terminologien i de to nævnte bestemmelser ved at
indsætte »målrettede« i det
foreslåede § 44 b, stk. 4. Dette skal bl.a. ses i lyset
af, at der i de foreslåede § 44 d, stk. 2, og § 44
e, stk. 1, nr. 1, netop henvises til målrettede forløb
for børn og forældre.
Der er således alene tale om en
sproglig præcisering.
Til nr. 3
Den foreslåede § 44 f indeholder
bestemmelser, som knytter sig til de forældre, som selv
ønsker at forestå en indsats frem for at lade barnet
optage i et obligatorisk læringstilbud. Det fremgår i
den forbindelse af det foreslåede § 44 f, stk. 1, at
forældrenes indsats skal stå mål med det
obligatoriske læringstilbud. Det fremgår videre af det
foreslåede § 44 f, stk. 3, 2. pkt., at
kommunalbestyrelsen i sit tilsyn med forældrenes indsats skal
sikre, at denne står mål med indsatsen i det
obligatoriske læringstilbud.
For at sikre sproglig ensartethed i
bestemmelserne foreslås det at fjerne »indsatsen
i« i det foreslåede § 44 f, stk. 3, 2. pkt.,
således at der i bestemmelserne alene anvendes terminologien
»står mål med det obligatoriske
læringstilbud«.
Der er således alene tale om en
sproglig præcisering.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. oktober
2018 og var til 1. behandling den 9. oktober 2018. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Social-,
Indenrigs- og Børneudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
børne- og socialministeren sendte den 29. juni 2018 dette
udkast til udvalget, jf. SOU alm. del - bilag 298
(folketingsåret 2017-18). Den 3. oktober 2018 sendte
børne- og socialministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
3 spørgsmål til børne- og socialministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Karin Nødgaard (DF) nfmd. Susanne Eilersen (DF) Karina
Adsbøl (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Pernille Bendixen
(DF) Morten Marinus (DF) Martin Geertsen (V) Carl Holst (V) Jane
Heitmann (V) Hans Andersen (V) Jan E. Jørgensen (V) Anni
Matthiesen (V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA) Brigitte
Klintskov Jerkel (KF) Karen J. Klint (S) Magnus Heunicke (S) Orla
Hav (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Troels Ravn (S) fmd. Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Malou Lunderød (S) Finn Sørensen (EL) Rasmus
Vestergaard Madsen (EL) Torsten Gejl (ALT) Marianne Jelved (RV)
Lotte Rod (RV) Trine Torp (SF) Kirsten Normann Andersen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |