Betænkning afgivet af Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget den 6. december 2018
1. Ændringsforslag
Der er stillet 5 ændringsforslag til
lovforslaget. Erhvervsministeren har stillet ændringsforslag
nr. 1 og 3-5. Radikale Venstres medlem af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 2.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (DF, V, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af erhvervsministeren under
nr. 1 og 3-5 stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme
imod det af RV under nr. 2 stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (S) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme hverken for eller imod de stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (EL og ALT) indstiller lovforslaget til
forkastelse ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme for de af erhvervsministeren under nr. 1 og
3-5 stillede ændringsforslag og hverken for eller imod det af
RV under nr. 2 stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de af erhvervsministeren under nr. 1 og 3-5 stillede
ændringsforslag og imod det af RV under nr. 2 stillede
ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (RV) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget
bemærker følgende: Centralisering har taget
overhånd i de borgerlige politiske beslutninger. Først
og fremmest har kommunalreformen, der reducerede 271 kommuner til
98 kommuner og erstattede 14 amter med 5 regioner, centraliseret
Danmark. Siden fulgte reformer, der centraliserede yderligere:
Domstole, politi, sygehusvæsen, SKAT - større og
færre enheder, længere væk fra borgerne.
Det har haft alvorlige konsekvenser for
balancen i Danmark. Og desværre fortsætter
centraliseringen af Danmark med dette lovforslag. Det er ikke en
udvikling, Socialdemokratiet bifalder.
Socialdemokratiet er enig i, at
erhvervsfremmesystemet skal være overskueligt for de danske
virksomheder. Selvfølgelig skal virksomhederne let kunne
finde den rådgivning og hjælp, som de har behov for.
Derfor var Socialdemokratiet parat til at luge ud i den jungle af
overlappende ordninger og tilbud, som længe har præget
erhvervsfremmeområdet. Socialdemokratiet anerkender, at der
er et klart behov for færre aktører, stærkere
klynger, mindre administration og færre overlap og en
større grad af digitalisering.
Men hvor Socialdemokratiet gerne ville
forenkle, øge kvaliteten og bevare den stærke
regionale og kommunale forankring af indsatsen, ja, der ville
regeringen endnu engang gå ned ad centraliseringens vej.
Indtil nu har ansvaret for erhvervsfremme
være delt mellem stat, regioner og kommuner. Men regeringen
og Dansk Folkeparti har skrevet regionerne ud af ligningen med det
smalle forlig. Det mener vi er et tab for dansk erhvervsliv.
Ved at centralisere erhvervsfremmeindsatsen
i staten er der overhængende fare for, at man mister
fornemmelsen for virksomhedernes hverdag, der selvfølgelig
er præget af, hvor de ligger i landet. Med centraliseringen
mister man det lokale kendskab og det regionale overblik, som er
essentielt for at fremme erhvervene målrettet.
Regionerne har ellers fungeret som
bindeleddet i en række decentrale partnerskaber mellem
virksomheder, forsknings- og uddannelsesinstitutioner, kommuner og
altså indtil nu regionerne, som har skabt nye muligheder for
vækst og udvikling rundtom i hele landet.
En lang række decentrale
partnerskaber har styrket erhvervslivets muligheder. F.eks.
partnerskaberne bag offshoreindustrien i Esbjerg, bag den midt- og
vestjyske vindmølleindustri eller bag opstarten på
Center for Industriel Elektronik på Als - alle eksempler
på, hvordan man kan fremme erhvervene og den regionale
udvikling effektivt, når man ved, hvad der rykker lokalt og
regionalt, og derfor kan bringe de rette folk sammen.
Derfor er det et tab og ikke et udtryk for
forenkling, at regionerne med L 67, L 68 og L 73 stort set bliver
skrevet ud af erhvervsfremmeindsatsen i Danmark. Med afskaffelsen
af regionernes rolle i erhvervsfremmeindsatsen er det regeringens
tanke, at staten fremover skal udmønte
EU-strukturfondsmidlerne til regional udvikling. Det er et
mærkværdigt område at centralisere, da hele
kongstanken bag de regionale udviklingsmidler er, at de skal
udmøntes i regionale partnerskaber. Ligeledes synes
regionernes mulighed for at indgå i bl.a.
grænseoverskridende og internationalt samarbejde at blive
svækket med lovforslaget. En mulig konsekvens af dette kan
blive, at det arbejde mellem kommuner og regioner, hvor man
samarbejder om at trække EU-midler hjem til Danmark,
svækkes.
En af styrkerne ved dansk erhvervsfremme
har ellers været, at der hidtil har været et tæt
samarbejde med videninstitutioner, erhvervsliv og
erhvervsfremmesystemet på regionalt niveau. Styrken
består i netværk med kendskab til hinanden og
dialog.
I høringssvarene fra Danske
Universiteter, DTU, TEKNAT Dekankollegiet anføres store
betænkeligheder med centraliseringen af erhvervsfremme.
TEKNAT Dekankollegiet siger, at forslaget
stort set fjerner viden- og uddannelsesinstitutionerne i den
fremtidige erhvervsfremmeindsats, og er stærkt bekymret over,
at regeringen fjerner regionerne som centrale aktører i
dansk erhvervsfremme. DTU er bekymret, fordi centraliseringen vil
hæmme dialogen mellem videninstitutioner,
interesseorganisationer, regionale innovationsmiljøer og
virksomheder. Danske Universiteter forudser en svækkelse af
universiteternes deltagelse i erhvervsfremmen. Ministerens svar til
disse bekymringer er, at der er en plads til videninstitutionerne i
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse. Ministeren udviser hermed mangel
på forståelse for, at styrken ved at have en regional
forankring af dele af erhvervsfremmeindsatsen er, at nærhed,
netværk og dialog er en styrke, som sikrer, at viden fra
forskningsverdenen bliver til produkter, processer og servicer, som
skaber vækst og produktivitet i dansk erhvervsliv.
En væsentlig krumtap i hele
regeringens centralisering af erhvervsfremmesystemet bygger
på, at dele af den kommunale erhvervsservice skal
afløses af en øget digitalisering, båret
igennem af en ny it-platform, der ikke forventes at være
parat, når det gamle erhvervsfremmesystem afvikles ved
udgangen af 2018. Når loven træder i kraft den 1.
januar 2019, skal virksomhederne vente et halvt år på
den digitale platform, som bl.a. skal løse noget af den
decentrale erhvervsfremmeindsats i kommunerne. Med andre ord er der
fare for, at regeringen kommer til at gentage det fejlgreb, som
blev gjort under implementeringen af den digitale tinglysning. Man
høster rationaliseringsgevinsterne, inden det nye system,
som skal erstatte den kommunale og regionale service, er
udviklet.
Det er svært at se, hvorfor
erhvervsfremmeaftalen skulle hastes igennem i foråret,
når den digitale platform, som skal erstatte dele af den
kommunale erhvervsfremme, først starter medio 2019 og
først er færdigudviklet efter en
årrække.
Socialdemokratiet har en konstruktiv
skepsis, når det kommer til udviklingen af nye offentlige
digitale projekter.
Socialdemokratiet har derfor haft
erhvervsministeren i samråd i Folketingets Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalg om udviklingen af den nye digitale
platform for at få målet og udviklingsprocessen bedre
belyst og få større vished for, hvad vi og
virksomhederne kan forvente af den nye digitale platform. Her
udviste erhvervsministeren en manglende indsigt i udviklingen af
den nye digitale platform. Derfor har der været
gennemført en teknisk gennemgang af udviklingen af
it-platformen, som viste, at udviklingen af den digitale platform
er velforberedt.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget
henviser til Enhedslistens ordførertale ved 1. behandling af
L 67, L 68 og L 73 den 8. november 2018.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 3
Af erhvervsministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af
S):
1) I
stk. 3 ændres
»Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
procedure« til: »Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 764/2008 af 9. juli 2008 om
procedurer«.
[Lovteknisk ændring]
Ny paragraf
Af et mindretal
(RV):
2)
Efter § 12 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01. Der etableres
erhvervshuse i følgende syv byer:
1) Aalborg.
2) Aarhus.
3) Herning.
4) Odense.
5)
Haderslev.
6)
Sorø.
7)
København.
Stk. 2. Der
etableres filialer i fem følgende byer:
1)
Nykøbing M.
2) Horsens.
3)
Hillerød.
4)
Vordingborg.
5)
Rønne.
Stk. 3.
Erhvervsministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere
regler om de i stk. 1 nævnte erhvervshuses og de i stk. 2
nævnte filialers placering i de nævnte byer.«
[Antal erhvervshuse og filialer og
disses placering]
Til § 13
Af erhvervsministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af
S):
3)
Efter stk. 4 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 5.
Uanset stk. 1 kan erhvervsministeren efter nærmere aftale med
KL godkende, at der i bestyrelserne deltager en observatør,
der repræsenterer de særlige bornholmske
forhold.«
Stk. 5 bliver herefter stk. 6.
[Undtagelse vedrørende
sammensætning af erhvervshusbestyrelsen]
Ny paragraf
4)
Efter § 32 indsættes før overskriften før
§ 33:
»Beskæftigelsesministeriet
§ 02. I lov nr. 1482 af 23.
december 2014 om organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v., som ændret senest ved
§ 4 i lov nr. 707 af 8. juni 2018, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 27, stk. 1, § 28, stk. 4,
og § 29, nr. 3, ændres
»vækstfora« til:
»erhvervshuse«.«
[Konsekvensrettelser]
Til § 41
5) I
den under nr. 2 foreslåede
ændring af § 194, stk. 1,
ændres »udviklings- og forskningssamarbejde,«
til: »udviklings- og forskningsarbejde,«.
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det
foreslås, at henvisningen til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om procedure ændres til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 764/2008 af
9. juli 2008 om procedurer. Der er tale om en lovteknisk
ændring af henvisningen, og ændringen medfører
ikke indholdsmæssige ændringer i forhold til det
fremsatte lovforslag.
Til nr. 2
Med henvisning til den politiske aftale af
24. maj 2018 om forenkling af erhvervsfremmesystemet mellem
regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti) og Dansk Folkeparti samt »Aftale om etablering af
tværkommunale erhvervshuse« mellem Erhvervsministeriet
og Kommunernes Landsforening (KL) af 25. oktober 2018
foreslår regeringen, at der skal etableres seks erhvervshuse
med særskilte bestyrelser og seks filialer. Det
fremgår, at erhvervshusene skal placeres i Aalborg, Aarhus,
Odense, Haderslev, Sorø og København, og filialerne i
Nykøbing Mors, Herning, Horsens, Hillerød,
Vordingborg og Rønne.
Det er Radikale Venstres opfattelse, at der
bør etableres et erhvervshus i Herning - ikke kun en filial.
Ændringsforslaget har til formål at udmønte
dette.
Ændringsforslaget imødekommer
et ønske fra en lang række kommuner i Midt- og
Vestjylland om at kunne fortsætte samarbejdet om
erhvervsudviklingen i området, jf. høringssvaret fra
Business Region MidtVest.
Radikale Venstre mener, at det er vigtigt
at sikre, at virksomhederne i Midt- og Vestjylland fortsat
udvikles, herunder i forhold til internationalisering,
kapitalformidling og innovation, og at dette bedst kan ske, ved at
de specialiserede statslige ordninger forankres i et erhvervshus i
Herning.
Derudover finder Radikale Venstre, at
etableringen af et erhvervshus i Herning skaber en bedre balance
mellem erhvervshusenes fordeling i landet.
Til nr. 3
Det
foreslås, at erhvervsministeren uanset stk. 1 efter
nærmere aftale med KL kan godkende, at der i bestyrelserne
deltager en observatør, der repræsenterer de
særlige bornholmske forhold.
Det
følger af den politiske aftale mellem regeringen og Dansk
Folkeparti af 24. maj 2018 om forenkling af erhvervsfremmesystemet,
at der etableres tværkommunale erhvervshuse med
tilhørende filialer, herunder en filial på Bornholm.
For at tage højde for de særlige bornholmske forhold,
får filialen på Bornholm en selvstændig
bestyrelse, der på linje med de øvrige
erhvervshusbestyrelser kan bidrage til Danmarks
Erhvervsfremmebestyrelses strategi for den decentrale
erhvervsfremmeindsats.
For at
understøtte en sammenhængende og effektiv
specialiseret erhvervsservice, der tager højde for
bornholmske virksomheders behov, vurderes det
hensigtsmæssigt, at formanden for filialbestyrelsen på
Bornholm kan få plads som observatør i bestyrelsen for
det erhvervshus, som filialen er tilknyttet. Tilsvarende kan det
pågældende erhvervshus få en
observatørpost i filialbestyrelsen.
Det
foreslåede stykke berører ikke den
observatørpost, som Erhvervsministeriet er tillagt i
medfør af stk. 3.
Til nr. 4
Efter §
27, stk. 1, i lov om organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v. skal de regionale råd
bl.a. understøtte samarbejde med uddannelsesinstitutioner og
vækstfora.
Efter §
28, stk. 4, udpeger rådet som tilforordnet bl.a. en
repræsentant for vækstfora. Efter § 29, nr. 3,
varetager det regionale arbejdsmarkedsråd bl.a. opgaven med
at samarbejde og koordinere beskæftigelsesindsatsen med
arbejdsløshedskasser og øvrige aktører,
herunder vækstfora.
Som
følge af nedlæggelsen af de seks regionale
vækstfora foreslås, at de steder i loven, hvor
vækstfora nævnes, dvs. i § 27, stk. 1, § 28,
stk. 4, og § 29, nr. 3, i loven, ændres dette til
erhvervshuse.
Til nr. 5
Det
foreslås, at begrebet udviklings- og forskningssamarbejde
ændres til udviklings- og forskningsarbejde. Der er tale om
en lovteknisk justering af begrebet, så begrebet bringes i
overensstemmelse med gældende ret, og ændringen
medfører ikke indholdsmæssige ændringer i
forhold til det fremsatte lovforslag.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 23. oktober
2018 og var til 1. behandling den 8. november 2018. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Sammenhæng med andre
lovforslag
Lovforslaget blev ved 1. behandling
sambehandlet med lovforslag nr. L 67 (Forslag til lov om
ændring af lov om dansk turisme og lov om Visitdenmark) og L
68 (Forslag til lov om administration af tilskud fra Den
Europæiske Regionalfond og Den Europæiske
Socialfond).
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
erhvervsministeren sendte den 3. juli 2018 dette udkast til
udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 267 (folketingsåret
2017-18). Den 23. oktober 2018 sendte erhvervsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Teknisk gennemgang
Erhvervsministeren og embedsmænd fra
Erhvervsministeriet har den 6. december 2018 foretaget en teknisk
gennemgang over for udvalget af den del af lovforslaget, der
omhandler den digitale erhvervsfremmeplatform.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 11
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
4 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputation
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der mundtligt over for udvalget har redegjort for sin
holdning til lovforslaget.
Samråd
Udvalget har stillet 2
samrådsspørgsmål til mundtlig besvarelse til
erhvervsministeren, som ministeren har besvaret i et åbent
samråd den 5. december 2018.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
17 spørgsmål til erhvervsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Hans Kristian Skibby (DF) Mette
Hjermind Dencker (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Merete Dea
Larsen (DF) Tilde Bork (DF) Dorthe Ullemose (DF) Torsten Schack
Pedersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Carl Holst (V) Hans
Christian Schmidt (V) Erling Bonnesen (V) Jane Heitmann (V)
May-Britt Kattrup (LA) Joachim B. Olsen (LA) nfmd. Anders Johansson (KF) Erik
Christensen (S) Karin Gaardsted (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S)
Kaare Dybvad (S) Morten Bødskov (S) fmd. Rasmus Horn Langhoff (S) Thomas
Jensen (S) Malou Lunderød (S) Pelle Dragsted (EL) Rune Lund
(EL) Rasmus Nordqvist (ALT) Ida Auken (RV) Lisbeth Bech Poulsen
(SF) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |