Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 11. december 2018
Forslag
til
Lov om erhvervsfremme
Kapitel 1
Formål
§ 1.
Formålet med denne lov er at styrke udviklingen i dansk
erhvervsliv gennem en sammenhængende erhvervsfremmeindsats
på tværs af hele Danmark, der sigter mod
1) at forbedre
rammevilkårene for at starte, udvikle og drive virksomhed i
og ud fra Danmark med fokus på virksomhedernes behov,
2) at fremme
produktivitet, konkurrenceevne og internationalisering hos danske
virksomheder,
3) at fremme
tilpasningen af erhvervsstrukturen til konkurrenceforhold, nye
teknologier og forretningsmodeller, miljøforhold og den
samfundsmæssige udvikling i øvrigt,
4) at fremme den
lokale og regionale erhvervsudvikling og beskæftigelse,
5) at
undgå overlap mellem offentlige erhvervsfremmeindsatser og
-aktører og sikre øget koordinering og
samarbejde,
6) at fremme et
efterspørgselsdrevet og sammenhængende
erhvervsfremmesystem,
7) at udvikle
samarbejdet mellem private erhverv, herunder
iværksættere, og offentlige myndigheder om
erhvervsfremme,
8) at fremme
brugen af digitalisering i erhvervsfremmesystemet,
9) at fremme
udviklingen af menneskelige ressourcer, herunder udviklingen af
lokale kompetencer,
10) at fremme
samarbejde mellem videninstitutioner og virksomheder,
11) at fremme
vækst og udvikling i turismeerhvervet og
12) at fremme
udviklingsaktiviteter i yderområderne.
Kapitel 2
Erhvervsministerens
beføjelser
§ 2.
Inden for de bevillinger, der afsættes på de
årlige finanslove, kan erhvervsministeren til opfyldelse af
lovens formål iværksætte
erhvervsfremmeaktiviteter, herunder bl.a.
1) analyser og
evalueringer af erhvervspolitisk relevans, herunder
vedrørende potentielle indsatsområder og eksisterende
initiativer samt lokale, regionale, nationale og internationale
rammevilkår,
2)
rådgivning om erhvervsudvikling, herunder om udvikling af
såvel den nationale som den regionale og lokale
erhvervsstruktur,
3)
rådgivning om danske erhvervspolitiske interesser i
forbindelse med forhandlinger om og implementering af
internationale vilkår for erhvervslivet og om dansk
erhvervslivs muligheder i forbindelse med globaliseringen,
4) aktiviteter
til fremme af regional og lokal erhvervsudvikling,
5) aktiviteter
til fremme af udviklingen af nye samarbejdsformer, herunder
offentligt-privat samarbejde og samarbejde mellem virksomheder, og
organisationsudvikling og udnyttelse af ledelsesmæssig og
markedsmæssig viden,
6) aktiviteter
til fremme af etablering af nye virksomheder,
7) aktiviteter
til fremme af virksomhedernes opbygning af kompetence med hensyn
til design, markedsføring og eksport,
8) aktiviteter
til fremme af forbedret produktivitet, øget
internationalisering og øget forståelse for
samfundsmæssige forhold,
9) aktiviteter
til fremme af kvalificeret arbejdskraft og udviklingen af
menneskelige ressourcer og
10) aktiviteter
til fremme af akkreditering, standardisering og metrologi.
Stk. 2.
Erhvervsministeren kan yde hel eller delvis finansiering og tilbyde
andre økonomiske incitamenter til aktiviteter, der
iværksættes inden for lovens formål.
Finansieringen kan udbetales forskudsvis med vilkår om, at
aktiviteternes endelige afregning efterfølgende kan
godkendes.
Stk. 3.
Erhvervsministeren kan fastsætte regler om tilbagebetaling af
den ydede finansiering.
§ 3.
Erhvervsministeren kan udstede nærmere regler om
gennemførelse af erhvervsfremmeaktiviteter, der
iværksættes inden for denne lov, med undtagelse af
aktiviteter, der iværksættes efter kapitel 8.
Erhvervsministeren kan endvidere fastsætte nærmere
regler om administration, herunder om behandling af
ansøgninger om medfinansiering til offentlige myndigheder,
organisationer, institutter, virksomheder og enkeltpersoner m.v.,
regler om godkendelse, regnskabsaflæggelse, revision, kontrol
og tilsyn og regler om afgivelse af oplysninger og regnskaber.
Stk. 2.
Erhvervsministeren kan fastsætte regler om
gennemførelse af EU's informationsprocedure for tekniske
standarder og forskrifter samt forskrifter for
informationssamfundets tjenester.
Stk. 3.
Erhvervsministeren kan fastsætte regler, der er
nødvendige for anvendelsen her i landet af
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 764/2008 af
9. juli 2008 om procedurer for anvendelsen af visse nationale
tekniske forskrifter på produkter, der markedsføres
lovligt i en anden medlemsstat, og om ophævelse af beslutning
nr. 3052/95/EF af 13. december 1995 om indførelse af en
ordning for gensidig information om nationale foranstaltninger, der
fraviger princippet om frie varebevægelser inden for
Fællesskabet.
§ 4.
Erhvervsministeren kan fastsætte regler om, at skriftlig
kommunikation til og fra Erhvervsministeriet, underliggende
myndigheder, regioner og kommuner om forhold, som er omfattet af
denne lov eller regler udstedt i medfør af denne lov, skal
foregå digitalt.
Stk. 2.
Erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om
digital kommunikation, herunder om anvendelse af bestemte
it-systemer, særlige digitale formater og digital signatur
m.v.
Stk. 3. En
digital meddelelse anses for at være kommet frem, når
den er tilgængelig for adressaten for meddelelsen.
Stk. 4.
Erhvervsministeren kan fastsætte regler om, at skriftlig
kommunikation til og fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse og
offentlige eller private institutioner, som erhvervsministeren i
henhold til bemyndigelse har henlagt sine beføjelser til, om
forhold, som er omfattet af denne lov eller regler udstedt i
medfør af denne lov, skal foregå digitalt. Stk. 2 og 3
finder tilsvarende anvendelse.
§ 5.
Erhvervsministeren kan fastsætte regler om, at myndigheder
m.v., jf. § 4, stk. 1 og 4, kan udstede afgørelser og
andre dokumenter efter denne lov uden underskrift, med maskinelt
eller på tilsvarende måde gengivet underskrift eller
under anvendelse af en teknik, der sikrer entydig identifikation af
den, som har udstedt afgørelsen eller dokumentet.
Sådanne afgørelser og dokumenter sidestilles med
afgørelser og dokumenter med personlig underskrift.
Stk. 2.
Erhvervsministeren kan fastsætte regler om, at
afgørelser og andre dokumenter, der udelukkende er truffet
eller udstedt på grundlag af elektronisk databehandling, kan
udstedes alene med angivelse af den myndighed m.v., jf. § 4,
stk. 1 og 4, der har udstedt afgørelserne og dokumenterne,
som afsender.
§ 6.
Er det efter denne lov eller regler udstedt i medfør af
denne lov krævet, at et dokument, som er udstedt af andre end
en offentlig myndighed m.v., jf. § 4, stk. 1 og 4, skal
være underskrevet, kan dette krav opfyldes ved anvendelse af
en teknik, der sikrer entydig identifikation af den, som har
udstedt dokumentet, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om
fravigelse af underskriftskrav. Det kan herunder bestemmes, at krav
om personlig underskrift ikke kan fraviges for visse typer af
dokumenter.
§ 7.
Erhvervsministeren kan henlægge sine beføjelser efter
denne lov til en underliggende myndighed.
Stk. 2. For
erhvervsfremmeaktiviteter, som er iværksat i henhold til
denne lov, kan ministeren bestemme, at den underliggende myndighed
i et nærmere bestemt omfang kan henlægge opgaver ved
administrationen af konkrete aktiviteter til en anden offentlig
myndighed eller en privat institution. Henlægges de
beføjelser, som er nævnt i 1. pkt., til en privat
institution, finder forvaltningsloven og lov om offentlighed i
forvaltningen anvendelse på institutionens virksomhed med
administration af det pågældende område.
Stk. 3.
Erhvervsministeren kan bestemme, at de beføjelser, der er
henlagt til en underliggende myndighed, og som vedrører
administrationen af de metrologiske regler, som er fastsat i
medfør af § 18, kan henlægges til en anden
offentlig myndighed eller en privat institution. Den underliggende
myndighed indgår i givet fald de nødvendige aftaler
herom.
Stk. 4.
Ministeren kan fastsætte regler om klageadgang, herunder at
klager ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed.
Kapitel 3
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse
§ 8.
Erhvervsministeren nedsætter Danmarks
Erhvervsfremmebestyrelse.
Stk. 2. Danmarks
Erhvervsfremmebestyrelse har til formål at understøtte
en sammenhængende decentral erhvervsfremmeindsats, herunder
at der er sammenhæng mellem den decentrale og den statslige
indsats.
Stk. 3. Danmarks
Erhvervsfremmebestyrelse kan nedsætte et eller flere
bevillings-, indstillings- eller ekspertudvalg til behandling af
ansøgninger om medfinansiering.
Stk. 4. Tilskud,
der bevilges efter § 9, stk. 4, kan bortfalde helt eller
delvis, og et allerede udbetalt tilskud kan kræves
tilbagebetalt helt eller delvis, eventuelt med tillæg af
renter, hvis det konstateres, at
1) projektet
ikke gennemføres i overensstemmelse med de forud godkendte
planer og vilkår, herunder at projektet ikke når de
forudsatte resultater,
2) de
gældende regler ikke overholdes, herunder administrative
bestemmelser, der er udstedt i medfør af denne lov,
eller
3)
forudsætningerne for tilsagn om tilskud i øvrigt er
væsentligt ændrede, herunder at tilskudsmodtager
går konkurs, træder i likvidation, tages under
rekonstrukti?onsbehandling eller der foretages udlæg eller
arrest hos tilskudsmodtager.
Stk. 5.
Erhvervsministeren fastsætter nærmere regler om
administration af tilskud, der bevilges efter § 9, stk. 4,
herunder om behandling af ansøgninger om medfinansiering til
offentlige myndigheder, organisationer, institutter, virksomheder
og enkeltpersoner m.v., regler om godkendelse,
regnskabsaflæggelse, revision, kontrol og tilsyn og regler om
afgivelse af oplysninger og regnskaber.
§ 9.
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse har til opgave at
igangsætte og finansiere decentrale erhvervsfremmeindsatser,
herunder bl.a. at
1) formulere en
strategi, der danner grundlaget for udmøntningen af den
decentrale erhvervsfremmeindsats med bidrag fra erhvervshusene, Det
Nationale Turismeforum og andre relevante interessenter,
2) udarbejde
lokale og landsdækkende programmer og udbyde projekter til
opfyldelsen af strategien,
3) afgive
indstilling til erhvervsministeren om anvendelse af midler fra Den
Europæiske Regionalfond og Den Europæiske Socialfond
efter lov om administration af tilskud fra Den Europæiske
Regionalfond og Den Europæiske Socialfond,
4) på
anmodning rådgive erhvervsministeren om udformningen af den
nationale erhvervs- og vækstpolitik,
5) udtale sig
som høringspart om regionernes udviklingsstrategier,
6) styrke
koordinationen mellem den kommunale og den nationale erhvervs- og
vækstpolitik og bidrage til en sammenhængende indsats
for vækst og erhvervsudvikling i hele Danmark,
7) tildele
midler til lokale og tværgående turismeprojekter inden
for rammerne af den nationale strategi for dansk turisme, der
udarbejdes af Det Nationale Turismeforum, herunder en
destinationsudviklingspulje, der kun kan søges af
destinationsselskaber, og
8)
igangsætte og finansiere grænseoverskridende og
internationale aktiviteter, der medvirker til opfyldelse af lovens
formål, jf. § 1, og som ligger inden for strategien.
Stk. 2.
Strategien for den decentrale erhvervsfremmeindsats skal tage
udgangspunkt i lokale og regionale vækstudfordringer og
rammevilkår og lokal og regional erhvervsspecialisering. Den
skal endvidere være koordineret med relevante statslige
strategier f.eks. på det erhvervspolitiske, turismepolitiske,
forsknings- og innovationspolitiske og internationale
område.
Stk. 3.
Strategien for den decentrale erhvervsfremmeindsats skal aftales
med erhvervsministeren.
Stk. 4. Til at
fremme lovens formål kan Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse
helt eller delvis finansiere decentrale erhvervsfremmeprojekter og
medfinansiere strukturfondsprojekter.
Stk. 5. Danmarks
Erhvervsfremmebestyrelse skal til Uddannelses- og
Forskningsministeriet indstille erhvervs- og
teknologiområder, inden for hvilke ministeriet tildeler
midler til aktiviteter i klynger og innovationsnetværk, jf.
§ 9 a i lov om teknologi og innovation.
Stk. 6. Danmarks
Erhvervsfremmebestyrelse evaluerer, om der er sammenhæng
mellem lokale erhvervsfremmeindsatser og strategien, jf. stk. 1,
nr. 1, og om der etableres overlappende erhvervsfremmeindsatser.
Tillige evaluerer Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse løbende
inddragelsen af private aktører i den offentligt
finansierede erhvervsfremme, og om den offentligt finansierede
erhvervsfremme konkurrerer med velfungerende private markeder.
§
10. Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse består af 17
medlemmer, herunder 1 formand.
Stk. 2.
Medlemmerne af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse udpeges
således:
1) 1 formand,
der skal være fra erhvervslivet, udpeges af
erhvervsministeren.
2) 5 kommunale
medlemmer udpeges af kommunekontaktrådene.
3) 6 medlemmer
fra erhvervslivet, herunder mindst 1 fra en lille eller mellemstor
virksomhed og 1 fra en turismevirksomhed, udpeges af
erhvervsministeren efter indstilling fra
erhvervsorganisationer.
4) 1 regionalt
medlem udpeges af regionsrådene.
5) 2 medlemmer
repræsenterer medarbejdersiden og udpeges af
erhvervsministeren efter indstilling fra
arbejdstagerorganisationer.
6) 1 medlem fra
en videninstitution udpeges af uddannelses- og
forskningsministeren.
7) 1 medlem, der
repræsenterer staten, udpeges af erhvervsministeren.
Stk. 3.
Formanden og medlemmerne udpeges for op til 4 år ad gangen
med mulighed for genudpegelse én gang.
Stk. 4. Danmarks
Erhvervsfremmebestyrelse fastlægger selv sin
forretningsorden, som skal godkendes af erhvervsministeren.
Afgørelser træffes ved simpelt flertal. I
tilfælde af stemmelighed er formandens stemme
afgørende.
Stk. 5.
Erhvervsministeren kan bestemme, at afgørelser, som
træffes af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, ikke kan
indbringes for anden administrativ myndighed.
Stk. 6.
Erhvervsministeren stiller et sekretariat til rådighed for
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.
Stk. 7.
Erhvervsministeren fastsætter nærmere regler om
udpegning af medlemmer til Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse,
herunder hvilke parter i stk. 2 der er indstillingsberettigede.
Kapitel 4
Digital erhvervsfremme
§
11. Erhvervsstyrelsen fører en fællesoffentlig
digital platform, der har til formål at gøre
information, service og ydelser i erhvervsfremmesystemet let
tilgængeligt for virksomheder. Myndigheder har pligt til at
levere relevant indhold til den digitale platform.
Stk. 2.
Erhvervsstyrelsen, andre offentlige myndigheder og øvrige
erhvervsfremmeaktører kan med samtykke fra den enkelte
virksomhed indsamle og behandle, herunder samkøre, samt
udveksle oplysninger om den pågældende virksomhed for
at målrette vejledning og ydelser til virksomheden på
den digitale platform og i det øvrige
erhvervsfremmesystem.
Stk. 3.
Erhvervsstyrelsen og andre offentlige myndigheder og øvrige
erhvervsfremmeaktører, jf. stk. 4, kan uden samtykke fra en
virksomhed, der deltager i erhvervsfremmeaktiviteter i henhold til
denne lov, indsamle og behandle, herunder samkøre, samt
udveksle oplysninger om virksomheden, som de er i besiddelse af,
samt oplysninger fra andre offentligt tilgængelige kilder,
som er nødvendige af hensyn til myndighedernes kontrol og
tilsyn.
Stk. 4.
Erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om den
digitale platforms virke inden for denne bestemmelses formål,
jf. stk. 1, herunder om krav til indhold på den digitale
platform, og regler om indsamling, videregivelse og anden
behandling af oplysninger efter stk. 2 og 3, herunder om,
hvornår og til hvilke formål og opgaver oplysninger kan
indsamles og behandles, hvilke erhvervsfremmeaktører der har
adgang til oplysningerne, og hvornår sletning af oplysninger
skal finde sted, og om de tekniske, organisatoriske og
administrative foranstaltninger, der skal iagttages ved
behandlingen.
Kapitel 5
Erhvervshuse
§
12. Tværkommunale erhvervshuse skal varetage de
formål, der er fastsat i stk. 2. Erhvervshusene er
selvstændige institutioner inden for den offentlige
forvaltning med mulighed for at tilknytte filialer.
Stk. 2.
Erhvervshusene har bl.a. til formål at
1) fungere som
tværkommunale kompetencecentre, der samler specialiserede
faglige kompetencer om virksomhedsdrift og -udvikling,
2)
understøtte erhvervslivet og erhvervsudviklingen i hele
Danmark ved at gøre specialiseret erhvervsservice
tilgængeligt for alle virksomheder,
3) fungere som
fysiske knudepunkter for erhvervsfremme, herunder sikre den
decentrale indgang til højtspecialiserede ydelser i staten,
og
4) bidrage til
strategien fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, herunder i
formuleringen af regionale kapitler for at underbygge den lokale
forankring.
Stk. 3. De
aktiviteter, som erhvervshusene iværksætter efter stk.
2, må ikke virke konkurrenceforvridende i forhold til private
rådgivere.
Stk. 4.
Erhvervsministeren bemyndiges til efter aftale med KL at
fastsætte nærmere regler om standardvedtægter
gældende for alle erhvervshuse. Bestyrelserne for
erhvervshusene fastlægger forretningsordenen for de enkelte
erhvervshuse. Forretningsordenen skal godkendes af
erhvervsministeren. Ændringer af forretningsordenen
følger samme procedure.
Stk. 5.
Erhvervsministeren kan efter aftale med KL fastsætte
nærmere regler om erhvervshusenes opgaver og
organisering.
§
13. Hvert erhvervshus ledes af en bestyrelse.
Erhvervshusenes bestyrelser består af 11 medlemmer, herunder
1 formand, og en observatør.
Stk. 2.
Bestyrelserne sammensættes af
1) 1 formand,
der udpeges af kommunekontaktrådene, og som skal være
folkevalgt og gerne have baggrund i det private erhvervsliv,
2) 3 medlemmer,
der udpeges af kommunekontaktrådene blandt kommunale
politiske repræsentanter,
3) 4 medlemmer,
der udpeges af kommunekontaktrådene blandt
virksomhedsrepræsentanter, herunder små og mellemstore
virksomheder, efter indstilling fra erhvervsorganisationer,
4) 1 medlem, der
udpeges af kommunekontaktrådene blandt repræsentanter
fra en videninstitution,
5) 1 medlem, der
udpeges af kommunekontaktrådene fra en
arbejdstagerorganisation efter indstilling fra de faglige
hovedorganisationer i fællesskab, og
6) 1 medlem, der
udpeges af regionsrådene.
Stk. 3. I
bestyrelsen deltager en observatør fra
Erhvervsministeriet.
Stk. 4.
Bestyrelserne ansætter erhvervshusenes direktører,
medmindre andet fremgår af forretningsordenen.
Stk. 5. Uanset
stk. 1 kan erhvervsministeren efter nærmere aftale med KL
godkende, at der i bestyrelserne deltager en observatør, der
repræsenterer de særlige bornholmske forhold.
Stk. 6.
Erhvervsministeren fører tilsyn med erhvervshusene og disses
filialer. Erhvervsministeren kan til enhver tid kræve de
oplysninger om erhvervshusenes virksomhed, som findes
nødvendige til udøvelse af tilsynet. Erhvervshusenes
årsregnskab revideres af en godkendt revisor og indsendes
efterfølgende til Erhvervsministeriet.
Kapitel 6
Kommuner
§
14. Kommunerne kan efter denne lov varetage lokale
erhvervsfremmeaktiviteter, der omfatter erhvervsservice og
erhvervsudvikling.
Stk. 2.
Kommunerne kan varetage lokale erhvervsserviceaktiviteter, der ikke
har overlap til de ydelser, der udbydes af erhvervshusene, jf.
§ 12, eller den højt specialiserede statslige
erhvervsfremme. Kommunerne kan i erhvervsservicen vejlede med
udgangspunkt i den digitale platform for erhvervsfremme, men
må ikke etablere digitale platforme vedrørende
erhvervsfremme.
Stk. 3. Ved
igangsættelse af erhvervsfremmeaktiviteter, herunder
aktiviteter inden for vækst og udvikling i turismeerhvervet,
der går videre end lokal erhvervsudvikling, skal kommunerne
sikre sig, at aktiviteten ligger inden for rammerne af den samlede
strategi for den decentrale erhvervsfremmeindsats, jf. § 9,
stk. 1, nr. 1.
Stk. 4.
Kommunernes erhvervsfremmeaktiviteter skal være bredt
tilgængelige for virksomhederne.
Stk. 5.
Kommunernes erhvervsfremmeaktiviteter må ikke virke
konkurrenceforvridende i forhold til det private erhvervsliv,
herunder må der ikke ydes direkte finansiel støtte til
enkelte erhvervsvirksomheder.
Stk. 6.
Kommunerne kan ansøge Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse om
medfinansiering til lokale erhvervsfremmeaktiviteter og
-projekter.
Stk. 7. Uanset
stk. 2 kan kommunerne lokalt styrke den højt specialiserede
erhvervsfremme, hvis det sker i samarbejde med de relevante
statslige ordninger.
Stk. 8.
Kommunerne kan varetage aktiviteter efter stk. 1 som en del af
kommunens forvaltning eller i regi af selvstændige juridiske
enheder.
Stk. 9. Kommuner
i grænselandet mellem to erhvervshuse kan flytte til det
erhvervshus, som de oplever den største tilknytning til. En
flytning indstilles af kommunekontaktrådene og godkendes af
erhvervsministeren.
Kapitel 7
Regioner
§
15. Regionerne kan efter høring af Danmarks
Erhvervsfremmebestyrelse udarbejde en regional udviklingsstrategi.
Udarbejder regionerne en strategi, kan den omfatte regionernes
lovhjemlede opgaver inden for regional udvikling og i tilknytning
hertil den fremtidige udvikling i regionen, infrastruktur,
udvikling i yderområderne, natur og rekreative formål,
grøn omstilling og klimatilpasning og eventuelle
grænseoverskridende samarbejder.
Stk. 2. Den
regionale udviklingsstrategi må ikke omhandle erhvervsfremme,
herunder turisme, og de regionale udviklingsstrategier udarbejdes
under hensyntagen til Danmarks Erhvervsfremmebestyrelses strategi
for den decentrale erhvervsfremmeindsats. Gennemfører en
region ikke Danmarks Erhversfremmebestyrelses anbefalinger efter
stk. 1, jf. § 9, stk. 1, nr. 5, skal regionen begrunde dette
over for Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.
Stk. 3. Den
regionale udviklingsstrategi skal udarbejdes i samarbejde med
relevante lokale, regionale og statslige interessenter. Inden
vedtagelsen af den regionale udviklingsstrategi skal
regionsrådet foretage en offentlig høring af udkast
til strategien. Regionsrådet fastsætter en frist
på mindst 8 uger for fremsættelse af kommentarer.
Offentliggørelse kan ske udelukkende digitalt.
Stk. 4. Den
regionale udviklingsstrategi kan indeholde en redegørelse
for de initiativer, som regionsrådet vil foretage som
opfølgning på strategien.
Stk. 5.
Regionerne skal som led i udarbejdelse af og opfølgningen
på den regionale udviklingsstrategi iagttage
rammebetingelserne for de regionale udviklingsområder.
Stk. 6.
Regionerne kan ansøge og deltage i projekter om kvalificeret
arbejdskraft under Den Europæiske Socialfond igangsat af
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.
Stk. 7.
Erhvervsministeren fastsætter regler om regioners
grænseoverskridende og internationale samarbejde og om
nedsættelse af organer til varetagelse heraf og om disse
organers sammensætning.
Kapitel 8
Akkreditering og metrologi m.v.
§
16. Erhvervsministeren fastsætter de regler
vedrørende akkreditering, som er nødvendige for
anvendelsen af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 765/2008 af 9. juli 2008 om kravene til akkreditering og
markedsovervågning i forbindelse med markedsføring af
produkter, herunder regler om udpegning af et nationalt
akkrediteringsorgan og dets opgavevaretagelse, jf. stk. 2, og
indgår de nødvendige aftaler herom. Forvaltningsloven
finder anvendelse på akkrediteringsorganets udførelse
af akkrediteringsopgaver.
Stk. 2.
Erhvervsministeren fastsætter de regler, som er
nødvendige for anvendelsen her i landet af den i stk. 1
nævnte forordning, herunder om det nationale
akkredit?erin?gsorgans akkreditering af virksomheder til f.eks.
prøvning, kalibrering, medicinske undersøgelser,
certificering, inspektion, attestering, CO2-verifikation og
miljøverifikation, og regler om sanktioner ved manglende
overholdelse af en meddelt akkreditering.
§
17. Akkrediteringsorganet kan efter særskilt aftale
herom med erhvervsministeren foretage akkreditering i udlandet.
§
18. Erhvervsministeren fastsætter regler om metrologi,
herunder om, hvilke måleenheder der finder anvendelse, regler
om etablering og vedligeholdelse af primær- og
referencenormaler, regler om måleteknik og
måleinstrumenter og deres anvendelse, regler om
anmeldelsespligt for ibrugværende måleinstrumenter,
regler om måleteknisk kontrol, regler om, hvilke varer der
skal sælges i bestemte enheder i henseende til mål
eller vægt, herunder regler om klassificering, sortering og
lign., og regler om bemyndigelse af organer til at udføre
overensstemmelsesvurderingsopgaver i henhold til nationale regler
og EU-retten.
Stk. 2.
Erhvervsministeren udpeger nationale metrologiinstitutter til at
etablere og vedligeholde primær- og referencenormaler inden
for afgrænsede metrologiske felter.
Stk. 3.
Erhvervsministeren har, hvis det skønnes nødvendigt,
til enhver tid mod behørig legitimation uden retskendelse
adgang til offentlige og private ejendomme og lokaliteter for at
varetage hvervet med måleteknisk kontrol.
§
19. Det nationale akkrediteringsorgan kan inden for en ramme
aftalt mellem organet og erhvervsministeren kræve betaling
for driftsopgaver, som relaterer sig til akkredit?erin?gsydelsen.
Ved akkrediteringsydelsen forstås f.eks. akkreditering af
laboratorier til prøvning og kalibrering og akkreditering af
virksomheder og personer til certificering, inspektion,
attestering, CO2-verifikation og
miljøverifikation.
Stk. 2. En
offentlig myndighed eller en privat institution, der i
medfør af § 7, stk. 3, varetager opgaver med
administration af reglerne om metrologi, kan opkræve gebyr
for bl.a. udarbejdelse af certifikater og typegodkendelser og for
udpegning af bemyndigede organer efter regler, der fastsættes
af erhvervsministeren.
§
20. Klager over afgørelser, som er truffet af den,
som erhvervsministeren har bemyndiget hertil, efter dette kapitel
eller regler udstedt i medfør af dette kapitel kan kun
indbringes for erhvervsministeren, hvis klagen vedrører
retlige spørgsmål.
Stk. 2. Klager
over afgørelser truffet af akkrediterin?gsorganet, jf.
§ 16, eller en offentlig myndighed eller privat institution,
der i medfør af § 7, stk. 3, varetager
administratio?nen af de metrologiske regler, kan indbringes for
Sikkerhedsstyrelsen, jf. dog stk. 3 og 4.
Stk. 3. Den, der
har modtaget en afgørelse om afslag på eller kun
delvis imødekommelse af en ansøgning om akkreditering
eller en afgørelse om hel eller delvis tilbagekaldelse eller
suspension af en meddelt akkreditering, kan anmode
akkrediteringsorganet om at foretage en ny vurdering af sagen.
Stk. 4.
Fører den fornyede behandling af sagen efter stk. 3 ikke
til, at klageren fuldt ud får medhold, kan afgørelsen
indbringes for Klagenævnet for Udbud.
Stk. 5. Klage
efter stk. 2-4 skal være indgivet, senest 4 uger efter at
afgørelsen er meddelt den pågældende.
§
21. Erhvervsministeren kan fastsætte regler om, at
forskrifter vedrørende metrologi og akkreditering udstedt i
medfør af denne lov, som indeholder krav til virksomheder,
anlæg, installationer, indretninger og produkter m.v., og
tekniske specifikationer, der henvises til i sådanne
forskrifter, ikke indføres i Lovtidende.
Stk. 2.
Erhvervsministeren fastsætter regler om, hvordan oplysning om
indholdet af de forskrifter og tekniske specifikationer, der ikke
indføres i Lovtidende, jf. stk. 1, kan fås.
Stk. 3.
Erhvervsministeren kan fastsætte regler om, at tekniske
specifikationer, som ikke indføres i Lovtidende, jf. stk. 1,
skal være gældende, selv om de ikke foreligger på
dansk.
Kapitel 9
Kontrol, tilsyn og sanktioner
§
22. Erhvervsministeren kan fra personer og virksomheder, der
ydes midler til efter denne lov, kræve alle oplysninger og
regnskaber til brug for kontrol og tilsyn. Regnskaber omfatter
årsregnskaber med eventuelle koncernregnskaber og
ledelsesberetninger, periode- og delregnskaber og relevant
regnskabsmateriale, herunder bogføringsmateriale, ledelsens
protokoller og lignende materiale, revisors protokoller og
beretninger m.v. og andet materiale og oplysninger, som
skønnes af betydning for udførelsen af kontrol og
tilsyn.
Stk. 2.
Erhvervsministeren kan efter aftale med finansministeren bemyndige
en underliggende myndighed til at træffe afgørelser i
forbindelse med gennemførelsen af kontrol og tilsyn efter
denne lov.
Stk. 3.
Erhvervsministeren kan mod behørig legitimation uden
retskendelse til brug for kontrol og tilsyn efter stk. 1 få
adgang til en virksomheds eller sammenslutnings lokaler og
transportmidler og på stedet gøre sig bekendt med og
tage kopi af enhver oplysning, herunder regnskaber,
regnskabsmateriale, bøger, andre forretningspapirer og
elektronisk lagrede data.
Stk. 4. Op til
20 pct. af den finansiering, der er bevilget i henhold til §
2, stk. 1, nr. 1-10, kan tilbageholdes og anvendes til modregning
med bevillingsmodtagerens eventuelle restancer til det
offentlige.
§
23. Medmindre højere straf er forskyldt efter anden
lovgivning, straffes med bøde den, der i forbindelse med en
ansøgning og bevilling heraf, herunder om medfinansiering og
tilskud m.v., afgiver urigtige eller vildledende oplysninger eller
fortier oplysninger af betydning for en sags afgørelse.
Stk. 2. Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Stk. 3. I
forskrifter, der udstedes i medfør af denne lov, kan der
fastsættes straf af bøde for overtrædelse af
forskrifterne.
Kapitel 10
Ikrafttræden
§
24. Loven træder i kraft den 1. januar 2019, jf. dog
stk. 2.
Stk. 2.
§§ 10, 12 og 13 træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Stk. 3. Lov om
erhvervsfremme og regional udvikling, jf. lovbekendtgørelse
nr. 820 af 28. juni 2016, ophæves.
Stk. 4. Lov nr.
113 af 1. februar 2010 om fond til grøn omstilling og
erhvervsmæssig fornyelse ophæves.
§
25. Loven finder ikke anvendelse på ansøgninger
indgivet i henhold til lov om erhvervsfremme og regional udvikling
før lovens ikrafttræden. For sådanne
ansøgninger finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
Stk. 2.
Tilladelser, godkendelser, akkrediteringer og bemyndigelser, som er
meddelt i henhold til lov om erhvervsfremme og regional udvikling,
jf. lovbekendtgørelse nr. 820 af 28. juni 2016, forbliver i
kraft, indtil de udløber eller ophæves i medfør
af denne lov.
Stk. 3. De
bekendtgørelser, der er udstedt i henhold til den hidtidige
lov om erhvervsfremme og regional udvikling, forbliver i kraft,
indtil de ophæves eller ophører.
Kapitel 11
Overgangsbestemmelser
§
26. Indsatser, der er iværksat af erhvervsministeren
inden denne lovs ikrafttræden, fortsætter efter
gældende vilkår.
§
27. Igangværende projekter, der er igangsat efter
indstilling fra de regionale vækstfora, løber indtil
afslutningen af de pågældende projekter.
Stk. 2.
Erhvervsministeren kan efter aftale med regionerne bestemme, at
igangværende projekter efter stk. 1 overflyttes til
Erhvervsstyrelsen.
Stk. 3. For
så vidt angår projekter, der overdrages til
Erhvervsstyrelsen efter stk. 2, forpligtes regionerne til at
friholde staten for enhver udgift, der følger af
ufinansierede garantier eller løfter udstedt af regionerne,
krav om tilbagebetalinger eller erstatninger el.lign., der
pålægges staten som følge af overtrædelse
af lovgivning eller manglende opfyldelse af vilkår i
tilsagn.
Stk. 4. For
så vidt angår projekter, der alene har modtaget en
skriftlig, politisk hensigtserklæring, resultatkontrakt
el.lign. om juridisk bindende tilsagn om regionalt tilskud eller
garantier ud over 2018, kan erhvervsministeren beslutte at
fortsætte disse helt eller delvis i en tidsbegrænset
periode, hvis det vurderes nødvendigt for at sikre en
hensigtsmæssig overgang for projekterne.
Stk. 5.
Erhvervsministeren overtager fra den 1. januar 2019 regionernes og
vækstforas opgaver i projekter, hvor vækstfora har
afgivet indstilling om anvendelse af regionalfonds- og
socialfondsmidler inden udgangen af 2018, men hvor der ikke er
afgivet tilsagn inden udgangen af 2018.
§
28. Uanset § 9, stk. 1, nr. 1, og § 12, stk. 2,
nr. 4, kan erhvervsministeren udarbejde en midlertidig strategi for
den decentrale erhvervsfremmeindsats for 2019, der tager
udgangspunkt i eksisterende regionale og nationale strategier.
Stk. 2. Uanset
§ 9, stk. 5, kan der indtil den 31. december 2020
ansøges om finansiering af klynger og
innovationsnetværk hos Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse i
overensstemmelse med § 9, stk. 4.
Kapitel 12
Territoriel gyldighed
§
29. Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller delvis
sættes i kraft for Færøerne og Grønland
med de ændringer, som de færøske og
grønlandske forhold tilsiger.
Kapitel 13
Ændringer i anden
lovgivning
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
§ 30. I
lov nr. 306 af 29. marts 2014 om Danmarks Innovationsfond, som
ændret ved § 38 i lov nr. 384 af 26. april 2017,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 21 udgår », herunder
regionale myndigheder«.
Økonomi- og
Indenrigsministeriet
§ 31. I
regionsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1032 af 6. juli
2018, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 5, stk. 1, nr. 2, litra a,
udgår »vækst- og«.
2. § 5,
stk. 1, nr. 2, litra b, ophæves.
Litra c-e bliver herefter litra b-d.
§ 32. I
lov om regionernes finansiering, jf. lovbekendtgørelse nr.
797 af 27. juni 2011, som ændret ved lov nr. 584 af 18. juni
2012, § 4 i lov nr. 1258 af 18. december 2012 og lov nr. 1735
af 27. december 2016, foretages følgende ændring:
1. I
§ 22 indsættes som stk. 5:
»Stk. 5.
Udviklingsbidraget fra kommunerne efter § 7 fastsættes
for tilskudsåret 2019 til 109 kr. pr. indbygger.«
Beskæftigelsesministeriet
§ 33. I
lov nr. 1482 af 23. december 2014 om organisering og
understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., som
ændret senest ved § 4 i lov nr. 707 af 8. juni 2018,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 27, stk. 1, § 28, stk. 4,
og § 29, nr. 3, ændres
»vækstfora« til: »erhvervshuse«.
Miljø- og
Fødevareministeriet
§ 34. I
lov om landbrugsejendomme, jf. lovbekendtgørelse nr. 27 af
4. januar 2017, foretages følgende ændring:
1. I
§ 3, stk. 1, udgår
»vækst- og«.
§ 35. I
lov om miljøbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr.
1121 af 3. september 2018, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 18 a udgår
»vækst- og« og »og regional
udvikling«.
§ 36. I
lov om naturbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 1122 af
3. september 2018, foretages følgende ændring:
1. I
§ 55 a udgår
»vækst- og« og »og regional
udvikling«.
§ 37. I
lov om Landdistriktsfonden, jf. lovbekendtgørelse nr. 766 af
19. juni 2017, foretages følgende ændring:
1. § 7,
stk. 5, ophæves.
Udenrigsministeriet
§ 38. I
lov om Hav- og Fiskerifonden, jf. lovbekendtgørelse nr. 19
af 4. januar 2017, foretages følgende ændring:
1. § 7,
stk. 5, ophæves.
Undervisningsministeriet
§ 39. I
lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 236 af 23.
marts 2018, som ændret ved § 12 i lov nr. 745 af 8. juni
2018, foretages følgende ændring:
1. I
§ 10, stk. 3, 1. pkt., udgår
»vækst- og«.
§ 40. I
lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1269 af 29. november 2017, som
ændret ved § 13 i lov nr. 745 af 8. juni 2018, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 34 a, stk. 2, 1. pkt.,
udgår »vækst- og«.
§ 41. I
lov nr. 698 af 8. juni 2018 om institutioner for forberedende
grunduddannelse foretages følgende ændring:
1. I
§ 31, stk. 2, 1. pkt., udgår
»vækst- og«.
Sundheds- og
Ældreministeriet
§ 42. I
sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1286 af 2. november
2018, som ændret senest ved lov nr. 728 af 8. juni 2018,
foretages følgende ændringer:
1. Overskriften til kapitel 59 affattes
således:
»Kapitel 59
Forskning og
sundhedsinnovation«.
2. I
§ 194, stk. 1, indsættes
efter »udviklings- og forskningsarbejde,«:
»herunder sundhedsinnovation,«.