Skriftlig fremsættelse (26. oktober
2018)
Justitsministeren
(Søren Pape Poulsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
social service, lov om voksenansvar for anbragte børn og
unge og lov om socialtilsyn (Udvidet anvendelse af unge- og
forældrepålæg, ensretning af indsatsen for
anbragte kriminalitetstruede unge og styrkelse af sikkerheden
på delvist lukkede og sikrede døgninstitutioner)
(Lovforslag nr. L 85)
Ungdomskriminaliteten har i en
årrække været faldende. Antallet af sigtelser og
mistanker for straffelovsovertrædelser mod børn og
unge i alderen 10 til 17 år er således mere end
halveret de seneste 10 år. Der er dog stadig en lille del af
en ungdomsårgang, som står for en uforholdsmæssig
og alt for stor andel af den samlede ungdomskriminalitet.
I den nuværende indsats mod
ungdomskriminalitet mangler der fælles retning og konsekvens.
Der er derfor behov for en ny og helhedsorienteret indsats,
så det sikres, at børn og unge bringes ud af
kriminalitet og tilbage i fællesskabet.
Med afsæt i regeringens udspil "Alle
handlinger har konsekvenser" fra oktober 2017 har regeringen,
Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti indgået en politisk
aftale om en reform af indsatsen mod ungdomskriminalitet.
Lovforslaget har til formål at sikre,
at børn og unge i risikozonen og deres forældre
oplever en tidlig konsekvens af kriminel adfærd, samt at
ensrette indsatsen over for anbragte kriminalitetstruede unge.
Dertil indeholder lovforslaget en række ændringer, der
skal sikre et effektivt samspil med det samtidig fremsatte forslag
til lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet.
Mindre forseelser kan være en
glidebane til gentagen eller grov kriminalitet. Derfor
foreslås det at styrke anvendelse af pålæg for
børn og unge. Kommunerne skal derfor kunne give
pålæg til børn i alderen 10 til 11 år.
Samtidig foreslås det, at børne- og
ungepålæg og forældrepålæg skal kunne
anvendes i alle sager, hvor unge i alderen 10 til 17 år
mistænkes eller sigtes for at have overtrådt
straffeloven, lov om euforiserende stoffer, våbenloven og
knivloven. Det foreslås derudover, at kravet om en
forudgående børnefaglig undersøgelse ved
forældrepålæg og visse børne- og
ungepålæg fjernes, så de kan anvendes mere
effektivt.
Der er i dag væsentlige forskelle i
den pædagogiske praksis på tværs af
døgninstitutioner. Indsatsen for anbragte unge skal
ensrettes, så det sikres, at de anbragte unge mødes
med en forudsigelig og tryg hverdag, der understøtter, at
den unge kommer tilbage på ret kurs. Det foreslås
derfor, at der indsættes en ny bestemmelse i lov om social
service, der tydeliggør formålet med indsatsen
på opholdssteder og døgninstitutioner.
Det foreslås derudover at
indføre en pligt til at fastsætte en husorden på
sikrede og delvis lukkede institutioner og afdelinger. Det
foreslås herudover, at der skal kunne ske nedsættelse
eller fratagelse af lommepenge ved overtrædelse af
husordenen. Det foreslås endvidere, at der kan anvendes
fysisk magtanvendelse, når det er nødvendigt for at
bringe overtrædelser af husordenen til ophør.
For at styrke sikkerheden på sikrede
og delvis lukkede døgninstitutioner foreslås det at
indføre obligatorisk tv-overvågning af
indendørs fællesarealer døgnet rundt og pligt
til at anvende døralarmer, når det er
nødvendigt for at sikre, at ordensbestemmelser overholdes
eller sikkerhedshensyn iagttages.
For at styrke indsatsen mod indsmugling af
våben og euforiserende stoffer på de sikrede
døgninstitutioner og særligt sikrede afdelinger
foreslås det, at der må ske kropsvisitation i form af
undersøgelse af kroppens overflader, samt at tøjet
må gennemsøges. Det foreslås samtidig at give
personalet adgang til at begrænse de anbragte børns og
unges adgang til telefonsamtaler og anden elektronisk kommunikation
til kun at finde sted på nærmere afgrænsede
områder på institutionen.
Lovforslaget skal ses i sammenhæng
med det samtidigt fremsatte forslag til lov om bekæmpelse af
ungdomskriminalitet, som har til formål at udmønte
andre dele af den politiske aftale.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.