Betænkning afgivet af Social-,
Indenrigs- og Børneudvalget den 15. november 2018
1. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet og Socialistisk
Folkeparti
Socialdemokratiets og Socialistisk
Folkepartis medlemmer af udvalget støtter lovforslaget, som
udmønter aftalen om indsatsen mod proformaægteskaber.
Danmark skal ikke være et land, hvor kriminelle bagmænd
kan spekulere i at give tredjelandsborgere mulighed for
opholdstilladelse i Europa gennem proformaægteskaber. Derfor
er det godt, at Danmark nu på linje med andre lande
indfører et forbud mod proformaægteskaber og en
skærpet kontrol med identitetsoplysninger.
For S og SF er det imidlertid også
vigtigt at sikre, at der fremover er et godt grundlag for at drive
bryllupsturisme i Danmark. S og SF vil derfor nøje
følge den evaluering af de nye regler, som er aftalt, efter
6 måneder og igen efter 12 måneder og i den forbindelse
overveje, om der f.eks. er behov for at give kommunerne mulighed
for at indføre et gebyr for at vie udenlandske par.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
støtter lovforslaget om et forbud mod
proformaægteskaber. DF er helt enig i, at der skal
sættes alt ind på at undgå, at udenlandske
borgere kan omgå de regler, som vi har været med til at
lave for at stoppe ulovlig indvandring, hvilket bl.a. kan ske via
proformaægteskaber, når udenlandske par gifter sig i
Danmark for at få ret til ophold i Danmark eller i et andet
EU-land. Ligeledes støtter DF naturligvis fuldt ud
bekæmpelse af menneskehandel, som Rigspolitiet har vurderet
sker i visse tilfælde i forbindelse med
proformaægteskaber i Danmark.
Når det er sagt, er lovforslaget set
med DF's øjne ikke udformet stramt nok. I DF har vi den
holdning, at lovforslaget skal strammes meget mere op, for at det
kan få den ønskede effekt.
DF har derfor arbejdet på at få
gennemført, at der skal skrues op for antallet af personlige
samtaler, man skal afholde med de udenlandske par, i de
tilfælde, hvor der er mistanke om
proformaægteskaber.
DF mener, at man med en personlig samtale
med de par, hvor der er mistanke om proformaægteskab,
dokumentfalsk el.lign., vil kunne komme en meget stor del af
proformaægteskaberne til livs. Derfor undrer vi os over, at
regeringen og de partier, der står bag aftalen, ikke har
været villige til at skrue op for det, da det, for DF at se,
må gå forud for alt andet, at vi kommer illegal
indvandring til livs. Men det har desværre ikke været
muligt at få dette med i lovforslaget.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget stemmer
for lovforslaget. EL er med i den stemmeaftale af 4. maj 2018 om
indsatsen mod proformaægteskaber, der danner baggrund for
lovforslaget. Lovforslaget er nødvendiggjort af, at politiet
har konstateret, at de hidtidige regler i ægteskabsloven
udnyttes af organiserede kriminelle, som tager sig godt betalt for
at føre EU-borgere sammen med statsborgere fra lande uden
for EU, alene for at et proformaægteskab indgået i
Danmark kan give tredjelandsstatsborgere ophold i et af de andre 27
EU-lande.
En række danske kommuner har udviklet
en betydelig bryllupsturisme. Denne turisme har stor betydning for
særlig de mindste af disse kommuner. EL forventer, at de nye
regler ikke sætter en stopper for bryllupsturismen, men
bidrager til at forhindre organiserede kriminelles udnyttelse af
den relativt lette adgang for udenlandske par til at indgå
ægteskab her i landet.
For EL har det været
afgørende, at den kreds af partier, der er med i aftalen, 6
måneder efter etableringen af den specialiserede enhed
modtager oplysninger om antallet af sager, som enheden har
behandlet, og om enhedens sagsbehandlingstid, og at partierne 1
år efter enhedens etablering vil drøfte status
på området. Hvis sagsbehandlingstiden viser sig at
være uforholdsmæssig lang, eller hvis bryllupsturismen
bliver markant påvirket af de nye regler, forventer EL, at
aftalepartierne vil tage de nødvendige skridt til at rette
op på forholdene.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. oktober
2018 og var til 1. behandling den 9. oktober 2018. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Social-,
Indenrigs- og Børneudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
børne- og socialministeren sendte den 11. juni 2018 dette
udkast til udvalget, jf. SOU alm. del - bilag 269
(folketingsåret 2017-18). Den 3. oktober 2018 sendte
børne- og socialministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
2 spørgsmål til børne- og socialministeren til
skriftlig besvarelse, hvoraf ministeren har besvaret det ene, idet
det andet spørgsmål blev taget tilbage.
Karin Nødgaard (DF) nfmd. Susanne Eilersen (DF) Karina
Adsbøl (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Pernille Bendixen
(DF) Morten Marinus (DF) Martin Geertsen (V) Carl Holst (V) Jane
Heitmann (V) Hans Andersen (V) Jan E. Jørgensen (V) Anni
Matthiesen (V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA) Brigitte
Klintskov Jerkel (KF) Karen J. Klint (S) Magnus Heunicke (S) Orla
Hav (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Troels Ravn (S) fmd. Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Malou Lunderød (S) Finn Sørensen (EL) Rasmus
Vestergaard Madsen (EL) Torsten Gejl (ALT) Marianne Jelved (RV)
Lotte Rod (RV) Trine Torp (SF) Kirsten Normann Andersen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |