Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 28. februar 2019
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, LA, RV og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (DF, EL, ALT, SF og IA) vil ved 3. behandling stemme
hverken for eller imod lovforslaget.
Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget vil
gerne slå fast, at man som loyal dansk statsborger under
ingen omstændigheder må samarbejde med andre
efterretningstjenester end danske. DF er således ikke uenig i
intentionen med regeringens lovforslag, hvorefter det søges
klargjort, at det er strafbart at hjælpe eller sætte en
fremmed efterretningstjeneste i stand til at virke inden for den
danske stats område ved at samarbejde om at bedrive
påvirkningsvirksomhed med henblik på at påvirke
beslutningstagning eller den almene meningsdannelse ved f.eks.
folketingsvalg i Danmark. DF ser dog en potentiel fare for, at
ytringsfriheden begrænses, og mener principielt, at
sandhedsværdien af ytringer må stå sin
prøve i en fri, åben og kritisk debat. DF er
også bekymret for, at lovforslaget kan føre til
overvågning af deltagerne i debatten. DF kan derfor ikke
bakke op om lovforslaget og vil på den baggrund hverken
stemme for eller imod lovforslaget.
DF bemærker, at regeringen i
besvarelser på udvalgets spørgsmål til
lovforslaget slår fast, at lovforslaget ikke vil virke
begrænsende for ytringsfriheden, og at anklagemyndigheden
alene i meget begrænset omfang vil forsøge at rejse
tiltale, ligesom straffelovens nuværende § 108 kun ved
enkelte lejligheder er blevet brugt igennem de seneste
årtier. DF er dog fortsat bekymret for, om ændringen af
straffelovens § 108 vil medvirke til en højere grad af
selvcensur blandt meningsdannere, debattører m.fl. i
følsomme debatter om Danmarks sikkerhed og internationalt
samarbejde i EU og NATO, hvilket DF opfatter som skadeligt for den
frie debat.
DF vil under ingen omstændigheder
lægge stemme til at begrænse ytringsfriheden og
lægger derfor vægt på, at regeringen gentagne
gange har afvist, at lovforslaget skulle begrænse denne
grundlæggende frihedsrettighed.
Efter DF's opfattelse er der altså
den risiko ved lovforslaget, at det kan være med til at
begrænse den levende offentlige debat, hvor frie, kritiske
borgere tager stilling og vurderer udsagns sandhedsværdi.
Dette folkelige værn - med fri debat i hovedsædet - var
afgørende for, at danskerne i tidligere tider i høj
grad tog afstand fra totalitære ideologier og trusler mod den
danske stat. Overordnet set går DF ud fra - baseret på,
hvad ministeren har stillet i udsigt under 1. behandling af
lovforslaget og under udvalgsbehandlingen i Retsudvalget - at
§ 108 i straffeloven i fremtiden generelt ikke vil finde
oftere anvendelse end i dag, at lovforslaget ikke vil være
begrænsende for ytringsfriheden eller give anledning til
overvågning, og at lovforslaget alene er et forsøg
på at sende signaler om, at offentlige valg i Danmark ikke
må kunne manipuleres af udenlandske
efterretningstjenester.
DF går derfor også ud fra, at
området følges meget tæt, og at ministeren vil
reagere, hvis loven ser ud til at få betydning for graden af
selvcensur og dermed ser ud til at medføre en mindre kritisk
debat.
Enhedslisten og Alternativet
Enhedslistens og Alternativets medlemmer af
udvalget mener, at Danmark skal være et land, hvor holdninger
ikke kriminaliseres, og hvor der er plads til en fri debat.
EL og ALT mener, at der er en reel fare
for, at danske valg kan blive forsøgt påvirket af
andre landes interesser, og det skal aldrig tillades.
Nærværende lovforslag er dog
ikke løsningen, fordi det stadig er uklart, hvad
påvirkningsvirksomhed præcis dækker over, og
hvornår der er tale om et samarbejde for et andet lands
interesser. EL's og ALT's bekymring er, at dette i den sidste ende
vil gå ud over muligheden for og modet til at ytre sig frit
og demokratisk. Derfor er EL og ALT enige i lovforslagets hensigt,
men ikke enige i den vidtgående og upræcise lovtekst,
der ellers netop havde til hensigt at præcisere loven.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlemmer af udvalget
mener, at Danmark skal være et land, hvor holdninger ikke
kriminaliseres, og hvor der er plads til en fri debat. RV ser en
reel fare for, at danske valg kan blive forsøgt
påvirket af andre landes interesser og mener, det er vigtigt,
at vi har musklerne til at stoppe det. Derfor støtter RV
lovforslaget. Det er en forudsætning for RV, at lovforslaget
alene kriminaliserer samarbejdet med udenlandske
efterretningstjenester og ikke ændrer ved, at enhver borger
fortsat kan skrive lige præcis det, man har lyst til på
eksempelvis sociale medier. RV har lyttet til kritikere af
lovforslaget, som påpeger, at det er uklart, hvad
påvirkningsvirksomhed præcis dækker over, og
hvornår der er tale om et samarbejde, men vi har svært
ved at se, hvordan man kan afgrænse lovforslaget yderligere,
efter at det er blevet udtrykkeligt præciseret. Det virker,
som om at eneste alternativ er at afvise lovforslaget og bevare
status quo, hvilket ikke løser problemet. RV har derfor
valgt at støtte lovforslaget og holde den til enhver tid
siddende regering op på, at loven bliver brugt efter
hensigten og ikke åbner for misbrug.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 14. november
2018 og var til 1. behandling den 27. november 2018. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 7
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 13. september 2018 dette udkast til
udvalget, jf. REU alm. del - bilag 423, folketingsåret
2017-18. Den 14. november 2018 sendte justitsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget. Den
9. januar 2019 sendte justitsministeren supplerende
høringssvar til udvalget.
Teknisk gennemgang
Justitsministeren og medarbejdere fra
Justitsministeriet foretog den 10. januar 2019 en teknisk
gennemgang af lovforslaget for udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
41 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Peter Skaarup (DF) fmd. Peter Kofod (DF) Susanne Eilersen
(DF) Hans Kristian Skibby (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Lise
Bech (DF) Preben Bang Henriksen (V) Jan E. Jørgensen (V)
Britt Bager (V) Mads Fuglede (V) Marcus Knuth (V) Michael Aastrup
Jensen (V) Henrik Dahl (LA) Christina Egelund (LA) Naser Khader
(KF) Simon Kollerup (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Mette Reissmann
(S) Mogens Jensen (S) nfmd. Trine
Bramsen (S) Rasmus Prehn (S) Morten Bødskov (S) Rosa Lund
(EL) Søren Søndergaard (EL) René Gade (ALT)
Sofie Carsten Nielsen (RV) Lotte Rod (RV) Karsten Hønge (SF)
Aaja Chemnitz Larsen (IA)
Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |