Fremsat den 26. februar 2020 af Mette Thiesen (NB),
Peter Seier Christensen (NB),
Lars Boie Mathiesen (NB) og Pernille Vermund (NB)
Forslag til folketingsbeslutning
om forbud mod at anvende halalcertificeret
kød i offentlige institutioner
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af 2020 at tage de nødvendige skridt til at
forbyde køb og servering af halalcertificerede
kødprodukter i offentlige institutioner.
Bemærkninger til forslaget
Nye Borgerlige har fremsat beslutningsforslag
nr. B 102 om at indføre en mærkningsordning af
halalkød for at sikre gennemsigtighed, så forbrugerne
ved, hvornår de køber halalslagtet kød, og
kender konsekvenserne af at købe halalkød. Det giver
forbrugerne mulighed for at træffe et oplyst valg.
Det er forslagsstillernes overbevisning, at
offentlige institutioner ikke skal købe eller servere
halalcertificeret kød, da halalcertificeringer
forudsætter, at producenten betaler en certificeringsafgift
til islamiske organisationer og derigennem støtter disse
organisationer og deres virke.
De private certificeringsordninger skal
signalere til muslimske forbrugere, at et slagteris kød er
godkendt som halal og tilladt af en muslimsk myndighed, såsom
Islamisk Center for Halal, Halal Quality Center og Muslim World
League. Muslim World League er i dag den eneste organisation, der
certificerer halalkød, der eksporteres fra Danmark.
Organisationen er forbundet med en radikal og antidemokratisk
tilgang til islam. I artiklen »Halal er blevet en
milliardindustri, som ingen taler om« bragt i Kristeligt
Dagblad den 2. februar 2016 anføres det, at organisationen
er blevet kritiseret for at være imod religionsfrihed og at
støtte kvindeundertrykkelse og dødsstraf.
Det er oplagt, at danske institutioner ikke
bør støtte organisationer, der har et sådant
virke. Forslagsstillerne ønsker med beslutningsforslaget at
forhindre, at borgernes skattekroner indirekte bruges på at
støtte islamiske organisationer, der har ophav i lande, der
modarbejder danske og demokratiske værdier.
Forslagsstillerne finder det problematisk, at
offentlige institutioner, bl.a. hospitaler, skoler og
daginstitutioner, serverer halalcertificeret kød, da
offentlig efterspørgsel efter halalcertificeret kød
er med til at lægge pres på danske slagterier for at
købe sig ind i halalordningen. I en artikel bragt i
Sjællandske Nyheder i 2017 estimerer Landbrug &
Fødevarer, at mindst 98 pct. af alt kyllingekød
produceret i Danmark er halalslagtet af hensyn til eksport til
muslimske markeder (»Halal-ballade: 98 procent af al kylling
er halal-slagtet«, Sjællandske Nyheder, den 30.
november 2017). Den stigende efterspørgsel efter
halalslagtet kød afspejles i de offentlige institutioner, og
i 2013 bragte flere medier historien om, at Hvidovre Hospital
udelukkende serverede halalslagtet kød til patienterne. Det
er forslagsstillernes opfattelse, at man som borger bør have
oplyst, hvis et produkt er halal. Offentlige institutioner
bør ikke bidrage til efterspørgslen efter
halalcertificerede produkter. Derfor skal offentlige institutioner
undlade at servere halalkød.
Halalcertificering er en privat ordning. Det
er uvist, hvor store beløb danske virksomheder betaler til
islamiske organisationer, og hvor disse midler ender henne. Det er
forslagsstillernes opfattelse, at det bør sikres, at
offentlige institutioners forbrug ikke bidrager til indirekte at
finansiere eller støtte religiøse organisationer og
deres virke. Forslagsstillerne finder derfor, at det skal forbydes
at anvende halalcertificeret kød i offentlige
institutioner.
Skriftlig fremsættelse
Mette Thiesen
(NB):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om forbud
mod at anvende halalcertificeret kød i offentlige
institutioner.
(Beslutningsforslag nr. B 105)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.