Fremsat den 14. maj 2020 af Morten Messerschmidt (DF),
Liselott Blixt (DF),
René Christensen (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Søren Espersen (DF),
Pia Kjærsgaard (DF),
Marie Krarup (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om Danmarks udtræden af
Marrakesherklæringen
Folketinget pålægger regeringen at
tage de nødvendige skridt, så Danmark inden udgangen
af 2020 kan udtræde af Mar?ra?ke?sh?erklæringen.
Bemærkninger til forslaget
I forbindelse med Danmarks tilslutning til
FN's »Global Compact for Safe, Orderly and Regular
Migration« - også kaldet Marrakesherklæringen -
betonede den daværende statsminister i sin tale både
»den nationale jurisdiktion« og »staternes
suverænitet«, ligesom han understregede, at der var
tale om »et ikke-bindende juridisk rammeværk«1). Ikke desto
mindre følte flere af regeringens ministre sig ikke
betryggede ved sagen og nægtede derfor at deltage i
ceremonien. På den måde blev det statsminister Lars
Løkke Rasmussen selv, der deltog i december 2018 i
Marrakesh.
Ministeren for Udviklingssamarbejde forklarer
i sit svar på UUI alm. del - spm. 877 (folketingsåret
2017-18) til Udlændinge- og Integrationsudvalget den 23. juli
2018, at »Aftalen (GCM) er et 35 sider langt dokument bygget
op omkring 23 målsætninger, der kommer omkring centrale
aspekter af migration på globalt plan. De 23
målsætninger indeholder hver en politisk forpligtelse
og herunder en række relevante instrumenter og eksempler
på bedste praksis, som stater kan vælge at gøre
brug af for at gennemføre de politiske
forpligtelser«.
Flere af Danmarks nære allierede og
samarbejdspartnere nægtede at underskrive aftalen. Det gjaldt
USA, Israel, Tjekkiet og Polen, mens 12 andre lande undlod at
stemme.
Igennem hele forløbet har
forslagsstillerne kæmpet imod dansk deltagelse i FN's
»Global Compact for Safe, Orderly and Regular
Migration« og fundet, at Danmark sammen med eksempelvis
Israel og USA skulle have bekæmpet initiativet, som
uvægerligt vil komme til at få betydning for også
dansk udlændingepolitik.
Forslagsstillerne bemærker med
bekymring, hvordan Europa-Parlamentets Udenrigsudvalgs
årsberetning for 2018 »om menneskerettigheder og
demokrati i verden og Den Europæiske Unions politik på
området« henviser til »Global Compact for Safe,
Orderly and Regular Migration« i en af sine recitals.2)
Endvidere bekymrer det, hvordan en af de
ledende EU-tænketanke i Bruxelles, CEPS, i en nylig
publikation har omtalt Marrakesherklæringen som en
»hidtil uset sejr for multilateralismen«. Konkret
skriver man:
»The signing of the GCM has been
celebrated by many academics and civil society as an
»unprecedented victory of multilateralism« since it
meant that, for the first time, a truly global framework for
cooperation had been agreed in the area of migration (Donato and
Ferris 2019) or the »beginning for the global regulation of
migration« (McAdam 2018: 573). Although the GCM has not
created new rights, nor it is a legally binding document, it has
been considered as a political re-commitment to internationally
agreed human rights and labour rights standards (Crépeau
2018; Gatti 2018; McAdam 2018; Peters 2018; Allison et al. 2019;
Carrera 2019)«.3)
Forslagsstillerne finder derfor fortsat, at Danmark bør
trække sin tilslutning til FN's »Global Compact for
Safe, Orderly and Regular Migration« tilbage. Ikke mindst den
seneste udvikling i EU kalder på, at Danmark bør tage
dette skridt.
Straks efter vedtagelsen af
FN-erklæringen igangsatte flere af EU's udenrigstjenester
(DEVCO, HOME, EEAS) sammen med EU's repræsentant i New York
en undersøgelse af aftalens egentlige karakter og betydning.
Kommissionens Juridiske Tjeneste (Legal Service) blev pålagt
arbejdet, som lå færdig den 1. februar i 2019.4) Heri var
budskabet klart, at Marrakesherklæringen får juridisk
betydning.
I den juridiske tjenestes interne vurderings
punkt 28 fremhæves det, at migration, bæredygtig
udvikling og stabilitet er godt for sammenholdet, og at en
velstyret migration og mobilitet kan yde et positivt bidrag til
vækst og bæredygtig udvikling. Den positive tilgang til
migration fortsætter bl.a. i punkt 34, hvor det
fremgår, at migration bidrager til positive
udviklingsresultater og til at realisere målene i
2030-dagsordenen for bæredygtig udvikling, især
når den styres korrekt. Marrakesherklæringen sigter
ifølge papiret mod at udnytte migrationens potentiale til at
opnå udviklingsmålene (SDG), og
målopnåelsen vil have indflydelse på migration i
fremtiden.
I vurderingens punkt 37 fastslås det, at
erklæringen har juridisk effekt, og at vedtagelsen af den har
retlig virkning for EU's udviklingspolitik. Endelig fastslås
det i punkt 53, at medlemsstaterne (underskriverne) er forpligtet
til at gennemføre Unionens mål, herunder
implementering af Marrakesherklæringen, og at staterne skal
afstå fra enhver handling, der kan bringe målene i
fare.
Alt i alt er forslagsstillerne dybt bekymrede
for betydningen af Marrakesherklæringen, og Folketinget
bør derfor pålægge regeringen hurtigst muligt at
meddele FN, at Danmark trækker sin opbakning hertil.
Skriftlig fremsættelse
Morten
Messerschmidt (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
Danmarks udtræden af Marrakesherklæringen.
(Beslutningsforslag nr. B 177)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.
Officielle noter
1)
Statsministerens tale til FN i Marrakech«,
www.regeringen.dk/nyheder/2018/statsministeren-taler-til-fn-i-marrakech/
2)
Annual report 2018 (2019/2125(INI)) Europa-Parlamentets
Udenrigsudvalg,
www.europarl.europa.eu/doceo/document/A-9-2019-0051_DA. pdf.
3)
What is the EU's role in implementation of the Global Compact for
Migration? , CEPS paper in Liberty and Security in Europe, December
2019,
www.ceps.eu/wp-content/uploads/2019/12/LSE2019-12-What-is-the-EU%E2%80%99s-role-in-implementation-of-the-Global-Compact-for-Migration.pdf.
4)
Internt arbejdspapir fra Kommissionens Juridiske Tjeneste.