Fremsat den 11. december 2019 af Peter Skaarup (DF),
Karina Adsbøl (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Søren Espersen (DF) og Dennis Flydtkjær (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om forbud mod børnesexdukker
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af indeværende folketingsår at
fremsætte lovforslag om forbud mod børnesexdukker,
således at disse dukker omfattes af straffelovens §
235.
Bemærkninger til forslaget
Dette beslutningsforslag er en revideret
genfremsættelse af beslutningsforslag B 20 om forbud mod
børnesexdukker, folketingsåret 2017-18.
Under folketingsbehandlingen af
beslutningsforslag nr. B 20, foketingsåret 2017-18, var flere
af de andre partiers argumenter mod at vedtage et forbud af
børnesexdukker, at der ikke var en egentlig videnskabelig
dokumentation for, at børnesexdukker leder til et egentligt
fysisk overgreb på børn. Omvendt foreligger der
formentlig heller ikke nogen videnskabelig dokumentation for, at
børnesexdukker modvirker yderligere overgreb på
børn. Det vil sige, at der hverken findes dokumentation for
eller imod.
Lovgivningsarbejde handler ikke kun om at
kunne underbygge loven med videnskabelige dokumenter. Somme tider
handler det om ren og skær sund fornuft. Og det bør
efter forslagsstillernes opfattelse være en
selvfølgelighed, at man hverken skal kunne producere,
handle, besidde børnesexdukker i Danmark eller importere
børnesexdukker til Danmark. Har man seksuel lyst til enten
at have sex med børn eller som erstatning herfor at have sex
med dukker, som ligner børn, skal man behandles herfor. Vi
kan ikke have et samfund, hvor man lovligt kan købe og
besidde dukker af børn, der er beregnet til at dyrke sex
med.
Danske toldere støder med jævne
mellemrum på dukker, der forestiller børn, og som
produceres med et seksuelt formål for øje. Ved
hjælp af få klik på internettet kan man bestille
en dukke, der forestiller et barn udstyret med kropsåbninger,
og som kan anvendes til seksuel tilfredsstillelse af mennesker med
pædofile tendenser. Sexdukkerne findes i alle aldersgrupper,
og de kan produceres efter model eller særlige ønsker,
f.eks. i forhold til den ønskede alder, som sexdukken skal
forestille at illustrere, og kan tilmed være udstyret med
ægte menneskehår. Der henvises i øvrigt til
artiklen »Toldere: Danskere køber
børnesex-dukker«, bragt i MetroXpress den 13. december
2016.
Den gældende bestemmelse i straffeloven
om børnepornografi indeholder ikke noget konkret forbud mod
sexdukker, der forestiller børn, men alene mod film,
fotografier eller visuelle gengivelser af seksuel omgang med
mindreårige.
Efter forslagsstillernes mening bør
også såkaldte børnesexdukker omfattes af
straffelovens § 235. Der er - efter forslagsstillernes mening
- tale om en fuldkommen abnorm og uacceptabel adfærd, hvis en
person måtte finde seksuel tilfredsstillelse ved hjælp
af en børnesexdukke. Hvis en person finder seksuel
tilfredsstillelse i børnesexdukker, som for nuværende
er fuldt lovlige, understøtter dette efter
forslagsstillernes synspunkt den forkastelige pædofile
tendens, frem for at pågældende personer straks
søger behandling mod de pædofile
tilbøjeligheder.
Derudover vil en pædofil, der importerer
en ulovlig børnesexdukke, skærpe myndighedernes
opmærksomhed på den pågældende og f.eks.
lede til afskedigelse, hvis vedkommende arbejder med børn,
eller hvis vedkommende i andre sammenhænge har omgang med
børn. Det kunne være i forskellige foreninger, som
spejder eller i klubregi. Det vil ligeledes gøre sig
gældende, hvis det er en allerede kendt pædofil, som af
myndighederne fremstår som ikke at have et behandlingsbehov,
men som ved denne import viser sig som stadig
behandlingskrævende.
I Norge er der allerede et forbud mod
børnesexdukker. Her er en mand for nylig blevet idømt
betinget fængsel samt en bøde for at importere en
børnesexdukke. Det samme er tilfældet i England, hvor
en brite blev idømt fængsel for import af en sexdukke.
Der henvises til artiklerne »Højesteret i Norge:
Sexdukker af børn er strafbart«, bragt på dr.dk
den 11. september 2019, og »Britefar får
fængselsstraf for køb af barnesexdukke«, bragt
på dr.dk den 24. juni 2017. Forslagsstillerne mener ikke, at
en fængselsstraf og en bøde er vejen frem, men derimod
at straffen skal være af behandlende karakter.
Forslagsstillernes indstilling er derfor, at
har man erhvervet sig en børnesexdukke, skal man som
konsekvens heraf dømmes til først at gennemgå
udredning og efterfølgende behandling, hvis det vurderes
nødvendigt. Og har man et arbejde, der involverer
børn, skal dette arbejdsforhold afbrydes og forbydes
fremadrettet, så det undgås, at pædofile kan
fortsætte deres overgreb i sammenhænge, hvor de har et
særligt tillidsforhold til børn. Forbuddet skal
gælde, så længe det vurderes, at vedkommende vil
kunne begå overgreb og dermed fortsat har et
behandlingsbehov.
Efter forslagsstillernes bedste overbevisning
vil det ikke skade nogen, at det fremadrettet ikke vil være
muligt at finde seksuel tilfredsstillelse i en dukke, der ligner et
barn, men at man i stedet får den rette behandling og
behandles for sin lyst til at have sex med børn eller
forestillingen om at have sex med en dukke udformet som et
barn.
Med et forbud signalerer samfundet, at det at
erhverve sig en dukke med en barnekrop til brug for seksuel
tilfredsstillelse er forkert. Dem, der har disse tendenser, skal i
stedet behandles for den sygdom, som pædofili er.
Skriftlig fremsættelse
Peter Skaarup
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om forbud
mod børnesexdukker.
(Beslutningsforslag nr. B 57)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.