Betænkning afgivet af
Udlændinge- og Integrationsudvalget den 9. juni 2020
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af DF og NB) indstiller
beslutningsforslaget til forkastelse
ved 2. (sidste) behandling.
Et mindretal i
udvalget (DF og NB) indstiller beslutningsforslaget til vedtagelse uændret.
Liberal Alliance, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har
under udvalgsbehandlingen stillet en række afklarende
spørgsmål til ministeren.
I spørgsmål 1 er der spurgt
til, om der er tale om forskelsbehandling, hvis man
pålægger virksomhederne at oplyse om udgifterne til
certificering af kød, der er halalslagtet. Justitsministeren
forstår spørgsmålet sådan, at der
ønskes en oplysningspligt, og svaret er, at det er
justitsministerens vurderingen, at en indførelse af en
oplysningspligt ikke vil rejse spørgsmål i forhold til
Den Europæiske Menneskerettighedskonventions (EMRK's) artikel
14. Med andre ord vil en oplysningspligt for virksomheder til at
oplyse om udgifterne til certificering af kød, der er
halalslagtet, ikke være i strid med EMRK's artikel 14.
I spørgsmål 2 er der spurgt
til, om en oplysningspligt for udgifter til al religiøs
slagtning vil være forskelsbehandling i forhold til EMKR. Af
svaret fra justitsministeren fremgår det, at det ikke vil
rejse spørgsmål i forhold til diskriminationsforbuddet
i EMRK's artikel 14, at indføre en generelt formuleret
oplysningspligt, der ikke alene vedrører udgifter til
halalcertifikater, men også udgifter vedrørende
certificering af andre sammenlignelige slagtemetoder, f.eks.
jødisk schæchtning. Med andre ord er det muligt at
indføre en sådan generel oplysningspligt, når
blot oplysningspligten gælder alle typer af slagtninger.
I spørgsmål 3 er der spurgt
til, om en undersøgelse af, om halalcertificeringer anvendes
til at finansiere islamiske aktiviteter, kunne være
forskelsbehandling. Af svaret fra justitsministeren fremgår
det, at det ikke rejser spørgsmål i forhold til
diskriminati?ons??forbuddet i EMRK's artikel 14 at indføre
en generelt formuleret oplysningspligt vedrørende udgifter
til religiøse aktiviteter. Med andre ord er det muligt at
indføre en sådan generel oplysningspligt.
I spørgsmål 4 er der spurgt
til, om ikke religionsfrihed også er, at man ikke bør
påtvinges religiøst eller rituelt slagtet kød.
Af svaret fremgår det, at det er miljø- og
fødevareminister Mogens Jensens (S) holdning, at
forbrugernes mulighed for at kunne fravælge halalproducerede
fødevarer på eksempelvis sygehuse, plejehjem,
børnehaver og i folkeskoler, er en beslutning, der tages
lokalt, og at ministeren mener, at sådan bør det
fortsat være.
Heri er forslagsstillerne uenige og mener,
at det bør være muligt for forbrugerne at kunne
fravælge religiøst slagtet kød. Det er et
personligt og individuelt valg, hvad man spiser og fravælger
at spise, og det skal ikke være styret af en lokal kollektiv
beslutning, der i nogle tilfælde er truffet ud fra et
misforstået hensyn til minoriteter. Forbrugernes frie valg
kan kun sikres gennem en klar og tydelig
mærkningsordning.
I spørgsmål 5 er der spurgt
til, om det er i orden, at man slagter hele produktionen rituelt,
selv om man kun afsætter en mindre del af produktionen
på markeder, der efterspørger rituelt slagtet
kød. Af svaret fremgår det, at det ikke er en
forudsætning efter bekendtgørelsen, at hele
produktionen afsættes til befolkningsgrupper, der
efterspørger dyr slagtet efter religiøse ritualer.
Eksempelvis er der fra andre lande efterspørgsel på
lever eller hjerte fra kreaturer, der er slagtet rituelt, og det er
grunden til, at dyrene slagtes rituelt, selv om kun en del af
dyrene afsættes til markeder, der har krav om rituel
slagtning.
Hertil bemærker forslagsstillerne, at
det er muligt, at kun en mindre del af de rituelt slagtede dyr
eksporteres til lande, der efterspørger rituelt slagtet
kød, og at resten sælges i Danmark. Men det
ændrer ikke ved det grundlæggende udgangspunkt, at
forbrugerne skal have mulighed for at kunne fravælge
halalprodukter, der sælges i Danmark, og det kan forbrugerne
kun, hvis der indføres en klar og tydelig
mærkningsordning.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
henviser til spørgsmål 1-5 og ministerens svar
herpå. Alt i alt mener Dansk Folkeparti, at svarene på
de stillede spørgsmål samlet set er opløftende
i bestræbelserne på at få indført en
mulighed for en mærkningsordning og/eller oplysningspligt for
rituelt slagtede produkter, så forbrugerne kan fravælge
halal og andre religiøst slagtede produkter, når blot
en sådan ordning formuleres generelt. Sker det, vil en
sådan generel oplysningspligt ikke være i strid med
EMKR. Desuden er det muligt, jf. svarene, at sikre større
viden om effekterne af halalafgifter, når blot der formuleres
en generel oplysningspligt vedrørende udgifter til
religiøse aktiviteter.
På den baggrund opfordrer Dansk
Folkeparti Folketingets partier til at stemme for
beslutningsforslaget, så regeringen kan komme i gang med
arbejdet om at give forbrugerne en mulighed for at fravælge
religiøst slagtede produkter og sikre større viden om
effekterne af halalafgifter.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk folkepartis medlemmer af
udvalget kan ikke støtte forslaget i den form, det har nu,
da det vurderes, at det vil være i strid med
EU-lovgivning.
SF vil dog gerne medvirke til at
undersøge mulighederne for - inden for EU's rammer - at
sikre lettilgængelig oplysning til forbrugerne om, hvorvidt
diverse produkter kommer fra halalslagtede dyr. Endvidere finder SF
det relevant, at der oplyses bedre om dyrevelfærden, så
information om, hvorvidt slagtningen er foretaget med eller uden
bedøvelse, er let at tilgå.
Konservative Folkeparti
Det Konservative Folkepartis medlem af
udvalget går ind for, at forbrugerne skal have det bredest
mulige beslutningsgrundlag, når det kommer til valg af
fødevareprodukter. Derfor støtter KF også
hensigten med dette beslutningsforslag. Dog anerkender KF, at som
det er nu, har vi harmoniserede regler i EU for
fødevaremærkning. Derfor opfordrer KF ministeren til
at fremme det synspunkt i EU, så forbrugerne også har
mulighed for at fravælge halalprodukter i danske
fødevarebutikker.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 17.
december 2019 og var til 1. behandling den 6. februar 2020.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Udlændinge- og Integrationsudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 1 møde.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 1 bilag
på beslutningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
6 spørgsmål til ministeren for fødevare,
fiskeri og ligestilling til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S)
Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) Christian Rabjerg Madsen
(S) fmd. Jeppe Bruus (S) Julie
Skovsby (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Rasmus Horn Langhoff (S)
Rasmus Stoklund (S) Andreas Steenberg (RV) Katrine Robsøe
(RV) Carl Valentin (SF) Jacob Mark (SF) Peder Hvelplund (EL) Rosa
Lund (EL) Sikandar Siddique (UFG) Mads Fuglede (V) Fatma
Øktem (V) Heidi Bank (V) Inger Støjberg (V) Jan E.
Jørgensen (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V) Morten Dahlin (V)
Pia Kjærsgaard (DF) nfmd.
Marie Krarup (DF) Peter Skaarup (DF) Karsten Lauritzen (V) Marcus
Knuth (KF) Pernille Vermund (NB)
Liberal Alliance, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 4 | |