Betænkning afgivet af
Erhvervsudvalget den 23. april 2020
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 31
ændringsforslag til lovforslaget, herunder om deling af
lovforslaget.
2. Udtalelse fra
erhvervsministeren
Erhvervsministeren har anmodet om, at
følgende udtalelse fra ministeren optages i
betænkningen:
»Forslag til lov om ændring af
årsregnskabsloven, selskabsloven, lov om visse
erhvervsdrivende virksomheder, revisorloven og forskellige andre
love (Kontrolpakken og gebyrfinansiering af hvidvasktilsyn) blev
fremsat den 5. februar 2020.
Med finansloven 2020 blev det vedtaget, at
Erhvervsstyrelsens hvidvasktilsyn med godkendte revisorer og
godkendte ejendomsmæglere skal gebyrfinansieres fra og med
2020. Lovforslaget indfører hjemmel hertil fra 2021.
Af pkt. 4 og 5 i lovforslagets almindelige
bemærkninger samt i de specielle bemærkninger til
forslagets § 4, nr. 16, og § 7 fremgår
størrelsen af gebyrerne for godkendte revisorer henholdsvis
godkendte ejendomsmæglere.
Denne udtalelse redegør for
baggrunden for revidering af beregning for gebyrerne og erstatter
de steder i lovforslaget, hvor størrelsen af gebyrerne
fremgår, herunder hvilke udgifter gebyret dækker.
For at sikre en ensretning af
finansieringen af hvidvasktilsynet med de øvrige
sektorområder (advokater, spiludbydere og finansielle
virksomheder), foreslår jeg, at gebyret, der opkræves
hos godkendte revisorer henholdsvis godkendte ejendomsmæglere
dækker samtlige udgifter til hvidvasktilsynet og ikke alene
udgifterne forbundet med selve tilsynsaktiviteten. De nye
beregninger indeholder således udgifter til bl.a.
vejledningsindsats, undervisning, internationalt arbejde m.v.
Der er tale om et omkostningsbestemt gebyr
for hvidvasktilsynet med godkendte revisorer og godkendte
ejendomsmæglere, der kan reguleres efter pris- og
lønudviklingen.
Hvidvasktilsynet med revisorer og
revisionsvirksomheder, der er godkendt efter revisorloven,
forventes fra 2021 at medføre en årlig omkostning
på ca. 8,5 mio. kr. Gebyret beregnes på grundlag af
antallet af revisorer, der er tilknyttet en godkendt
revisionsvirksomhed pr. 1. januar i kontrolåret. Primo januar
2020 er ca. 3.400 godkendte revisorer tilknyttet en
revisionsvirksomhed, der er registreret i registeret over godkendte
revisorer og revisionsvirksomheder. Det estimeres, at 400 revisorer
er tilknyttet en revisionsvirksomhed, der alene har til
formål at eje ejerandele i andre godkendte
revisionsvirksomheder. Gebyret for hvidvasktilsynet i 2021
forventes derfor at udgøre ca. 2.840 kr. pr. revisor.
Hvidvasktilsynet med ejendomsmæglere
og ejendomsmæglervirksomheder forventes fra 2021 at
medføre en årlig omkostning på ca. 3,3 mio. kr.
Gebyret beregnes på grundlag af antallet af
ejendomsmæglere, der er optaget i
Ejendomsmæglerregisteret pr. 1. januar i kontrolåret.
Pr. december 2019 er ca. 3.500 ejendomsmæglere registreret i
Erhvervsstyrelsens Ejendomsmæglerregister. Gebyret for
hvidvasktilsynet i 2021 forventes derfor at udgøre ca. 930
kr. pr. ejendomsmægler. Der er i forbindelse med den nye
beregning af hvidvaskgebyret for ejendomsmæglere foretaget en
beregningsteknisk korrektion, som følge af at andelen af
tilsynsbesøg i ejendomsbranchen er blevet
konsolideret.«
3. Indstillinger
Udvalget vil
stemme for det stillede ændringsforslag om deling af
lovforslaget.
Et flertal i
udvalget (S, RV, SF, EL og Uffe Elbæk (UFG)) indstiller de
under A og B nævnte lovforslag til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (V, DF og KF) indstiller det under A nævnte
lovforslag til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under B
nævnte lovforslag til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (LA) indstiller de under A og B
nævnte lovforslag til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag.
Alternativet, Nye Borgerlige, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Venstre, Dansk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti
Venstres, Dansk Folkepartis og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at
de tre partier ikke kan støtte lovforslag nr. L 110 B, da
det foreslåede gebyr for hvidvasktilsyn pålægger
revisorer og ejendomsmæglere nye økonomiske byrder.
Erhvervsministeren har under behandlingen af lovforslaget endvidere
foreslået størrelsen af gebyret forhøjet i
forhold til den gebyrstørrelse, som er oplyst i
lovforslagets bemærkninger. Der henvises til
erhvervsministerens udtalelse i betænkningen og til
erhvervsministerens svar på L 110 - spørgsmål 12
om beregningsforudsætninger for størrelsen af det
forhøjede gebyr.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af årsregnskabsloven, selskabsloven,
lov om visse erhvervsdrivende virksomheder, revisorloven og
forskellige andre love (Kontrolpakken)« omfattende titelnoten
og §§ 1-3, § 4, nr. 1-15, 17 og 18, og §§
5, 6, 8 og 9.
B. »Forslag
til lov om ændring af revisorloven og lov om formidling af
fast ejendom m.v. (Gebyrfinansiering af hvidvasktilsyn)«
omfattende § 4, nr. 16, § 7, § 8, stk. 1, og §
9, stk. 1 og 3.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte forslag
Til § 1
2) I
det under nr. 6 foreslåede § 155 b, stk. 1, 2. pkt., ændres »af
offentliggørelsen« til: »fra
offentliggørelsen«.
[Sproglig ændring]
3) I
den under nr. 10 foreslåede
affattelse af § 159 ændres i
stk. 1, 1. pkt., »og som
modtages« til: »som modtages«.
[Præcisering]
4) I
den under nr. 12 foreslåede
affattelse af § 159 a ændres
i stk. 1, 1. pkt., »eller af
regler« til: »og af regler«.
[Præcisering]
5) I
den under nr. 13 foreslåede § 159 e ændres i stk. 1, 1. pkt., »når det findes
hensigtsmæssigt« til: »når styrelsen finder
det hensigtsmæssigt«.
[Præcisering]
6) I
den under nr. 14 foreslåede
ændring af § 160, 1. og
2. pkt., ændres »dens
nuværende eller tidligere ledelse eller revisor« til:
»dens nuværende ledelse eller revisor eller dens
tidligere ledelse eller revisor«.
[Sproglig ændring]
7) I
den under nr. 15 foreslåede
affattelse af § 161 ændres i
stk. 2 »og« til:
»eller«.
[Præcisering]
8) I
det under nr. 19 foreslåede kapitel 22 a
ændres i § 162 a, stk. 1, nr. 3, »§ 161, nr. 2 og
3« til: »§ 161, stk. 1, nr. 2 eller 3«.
[Præcisering]
Til § 2
9)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
5, nr. 24, ændres »stk. 2« til:
»stk. 3«.«
[Konsekvens af lovforslagets §
2, nr. 10]
10) I
den under nr. 8 foreslåede § 23 d ændres i stk. 3, 2. pkt., »hertil« til:
»til at foretage sådan identifikation«.
[Præcisering]
11) I
den under nr. 8 foreslåede § 23 i ændres i stk. 1, 1. pkt., »når det findes
hensigtsmæssigt« til: »når styrelsen finder
det hensigtsmæssigt«.
[Præcisering]
12) I
den under nr. 14 foreslåede
ændring af § 225, stk. 1,
ændres i nr. 6 », eller
selskabet har opbevaret mangelfuld dokumentation i henhold til
§ 17« til: »i henhold til § 17, eller
opbevaringen er mangelfuld, eller dokumenterne er
mangelfulde«.
[Præcisering]
13) I
den under nr. 14 foreslåede
ændring af § 225, stk. 1,
ændres i nr. 7 »§ 23
b, stk. 1« til: »§ 23 h, stk. 1«.
[Ændring af henvisning]
14) I
den under nr. 17 foreslåede
ændring af § 371, stk. 2,
ændres »§ 23 h, stk. 1,« til: »§
23 h, stk. 1, samt afgørelser efter«.
[Sproglig ændring]
Til § 3
15) Nr.
12 affattes således:
»12. I §
15 j, stk. 2, 1. pkt., ændres »§ 15 c, stk.
1, og § 15 g, stk. 5« til: »§ 15 g, stk. 5,
og § 17 b«.«
[Lovteknisk ændring]
16) I
den under nr. 13 foreslåede § 17 d ændres i stk. 3, 2. pkt., »hertil« til:
»til at foretage sådan identifikation«.
[Præcisering]
17) I
den under nr. 13 foreslåede § 17 f ændres »stk. 1«
til: »stk. 2«.
[Ændring af henvisning]
18) I
den under nr. 13 foreslåede § 17 i ændres i stk. 1, 1. pkt., »når det findes
hensigtsmæssigt« til: »når styrelsen finder
det hensigtsmæssigt«.
[Præcisering]
19) I
den under nr. 17 foreslåede § 20 a udgår i stk. 1, nr. 2, »efter
årsregnskabsloven«.
[Sproglig ensretning]
20) I
den under nr. 17 foreslåede § 20 a affattes stk. 1, nr. 6, således:
»6)
Virksomheden har ikke opbevaret virksomhedsdokumenter i henhold til
§ 15 c, eller opbevaringen er mangelfuld, eller dokumenterne
er mangelfulde.«
[Præcisering]
21) I
den under nr. 17 foreslåede § 20 a ændres i stk. 1, nr. 7, »§ 17 b, stk.
1« til: »§ 17 h, stk. 1«.
[Ændring af henvisning]
22) I
den under nr. 18 foreslåede § 21 indsættes i stk. 1, nr. 2, efter »modtaget«:
»virksomhedens«.
[Præcisering]
23) I
den under nr. 18 foreslåede § 21 affattes stk.
1, nr. 6, således:
»6)
Virksomheden har ikke opbevaret virksomhedsdokumenter i henhold til
§ 15 c, eller opbevaringen er mangelfuld, eller dokumenterne
er mangelfulde.«
[Præcisering]
24) I
den under nr. 18 foreslåede § 21 ændres i stk. 1, nr. 7, »§ 17 b, stk.
1« til: »§ 17 h, stk. 1«.
[Ændring af henvisning]
Til § 4
25) I
den under nr. 10 foreslåede § 43 a ændres i stk. 1 og stk. 2, 1.
pkt., »eller en revisionsvirksomhed« til:
», en revisionsvirksomhed eller en udenlandsk
revisionsvirksomhed, der er omfattet af § 13 a,«.
[Præcisering]
26)
Efter nr. 13 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
47, stk. 1, 2. pkt., indsættes efter »§ 43,
stk. 6, 2. og 3. pkt.,«: »§ 43 a, stk.
1,«.«
[Gebyrfritagelse for klage til
Revisornævnet]
Til § 8
27) I
stk. 2 ændres »1-10«
til: »01, 1-10«, og »§ 3, § 4, nr. 16,
og § 7« til: »og § 3«.
[Lovteknisk ændring]
28)
Efter stk. 8 indsættes som nye stykker:
»Stk. 9.
Regler fastsat i medfør af selskabslovens § 18, stk. 3,
jf. lovbekendtgørelse nr. 763 af 23. juli 2019, som
ændret ved lov nr. 1374 af 13. december 2019 forbliver i
kraft, indtil de ophæves eller afløses af forskrifter
udstedt i medfør af selskabslovens § 16, stk. 5, jf.
§ 2, nr. 6.
Stk. 10. Regler
fastsat i medfør af § 15 d, stk. 3, i lov om visse
erhvervsdrivende virksomheder, jf. lovbekendtgørelse nr. 659
af 1. juli 2019, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller
afløses af forskrifter udstedt i medfør af § 15
b, stk. 5, i lov om visse erhvervsdrivende virksomheder, jf. §
3, nr. 10.«
Stk. 9 bliver herefter stk. 11.
[Lovteknisk ændring]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte forslag
Til § 8
29)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 8
Loven træder i kraft den 1. januar
2021.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 9
30) I
stk. 1 udgår »2
og«.
[Lovteknisk ændring]
31) I
stk. 3 ændres »§§
1-5« til: »§ 4«.
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det
foreslås, at lovforslaget deles i to lovforslag. Den ene del
(A) omfatter lovforslagets bestemmelser om kontrolpakken, der
omfatter årsregnskabsloven, selskabsloven, lov om visse
erhvervsdrivende virksomheder, revisorloven, lov om kapitalmarkeder
og lov om Det Centrale Virksomhedsregister. Den anden del (B)
omfatter forslaget om gebyrfinansiering af hvidvasktilsyn, der
omfatter revisorloven og lov om fast ejendom m.v.
Til nr. 2
I
lovforslagets § 1, nr. 6, i det foreslåede § 155 b,
stk. 1, 2. pkt., foretages en sproglig ændring, hvor
»af offentliggørelse« ændres til
»fra offentliggørelse«. Ændringsforslaget
betyder, at der er overensstemmelse med ordlyden af det
foreslåede § 154, stk. 1, 2. og 3. pkt., om
tilbagetrækning af årsrapporter m.v. fra
offentliggørelse.
Der foretages
ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 3
I
lovforslagets § 1, nr. 10, i det foreslåede § 159,
stk. 1, 1. pkt., ændres »og som modtages« til
»som modtages«. Ændringen tydeliggør, at
det er årsrapporten m.v., som modtages med henblik på
offentliggørelse.
Der foretages
ikke nogen materiel ændring
Til nr. 4
I
lovforslagets § 1, nr. 12, i det foreslåede § 159
a, stk. 1, 1. pkt., ændres »eller af regler« til
»og af regler«. Det fremgår herefter klart af
lovteksten, at Erhvervsstyrelsen skal have adgang til både at
kontrollere overholdelse af bestemmelser i loven og regler udstedt
i medfør heraf.
Der foretages
ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 5
Af
lovforslagets § 1, nr. 13, i det foreslåede § 159
e, stk. 1, 1. pkt., fremgår det ikke klart, at der med
ordlyden »når det findes hensigtsmæssigt«
menes, at det er Erhvervsstyrelsen, der vurderer, om det er
hensigtsmæssigt at offentliggøre, at en kontrol
iværksættes eller er blevet iværksat. Med
ændringsforslaget præciseres det, at det er
Erhvervsstyrelsen, som vurderer, om det er hensigtsmæssigt at
offentliggøre, at en kontrol efter den foreslåede
§ 159 b iværksættes eller er blevet
iværksat.
Der foretages
ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 6
I
lovforslagets § 1, nr. 14, i det foreslåede § 160,
1. og 2. pkt., foretages en sproglig ændring, idet
»dens nuværende eller tidligere ledelse eller
revisor« ændres til »dens nuværende ledelse
eller revisor eller dens tidligere ledelse eller revisor«.
Det fremgår herefter tydeligt, at Erhvervsstyrelsen kan
forlange de i § 160 nævnte oplysninger af både den
nuværende ledelse eller revisor eller den tidligere ledelse
eller revisor.
Der foretages
ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 7
I
lovforslagets § 1, nr. 15, i det foreslåede § 161,
stk. 2, ændres »og« til »eller«,
således at Erhvervsstyrelsen kan fastsætte en frist for
efterlevelsen af et påbud efter den foreslåede §
161, stk. 1, nr. 2 eller 3.
Der foretages
ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 8
I
lovforslagets § 1, nr. 19, i det foreslåede § 162
a, stk. 1, nr. 3, ændres »§ 161, nr. 2 og 3«
til »§ 161, stk. 1, nr. 2 eller 3«. Det er en
fejl, at der ikke henvises til § 161, stk. 1, nr. 2 eller 3,
men alene til § 161, nr. 2 og 3, i den foreslåede §
162 a, stk. 1, nr. 3.
Der foretages
ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 9
Den
gældende § 5, nr. 24, definerer et rederiaktieselskab
som et aktieselskab, der driver rederiaktievirksomhed, jf. §
112, stk. 2. Ved en fejl er henvisningen til § 112, stk. 2,
ikke blevet ændret. Ændringen er en konsekvens af
lovforslagets § 2, nr. 10, hvor der i § 112
indsættes et nyt stk. 2. Henvisningen i § 5, nr. 24, til
§ 112, stk. 2, der bliver stk. 3, skal derfor ændres i
overensstemmelse hermed.
Der foretages
ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 10
I
lovforslagets § 2, nr. 8, i det foreslåede § 23 d,
stk. 3, 2. pkt., fremgår det ikke tydeligt, hvad
»hertil« dækker over. Derfor foretages en
præcisering, så det fremgår, at der efter
bestemmelsen kan kræves fysisk fremmøde hos
Erhvervsstyrelsen eller andre, som styrelsen har bemyndiget til at
foretage sådan identifikation.
Der foretages
ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 11
I
lovforslagets § 2, nr. 8, i den foreslåede § 23 i,
stk. 1, 1. pkt., fremgår det ikke klart, at det med ordlyden
»når det findes hensigtsmæssigt« menes, at
det er Erhvervsstyrelsen, der vurderer, om det er
hensigtsmæssigt at offentliggøre, at en kontrol
iværksættes eller er blevet iværksat. Med
ændringsforslaget præciseres det, at det er
Erhvervsstyrelsen, som vurderer, om det er hensigtsmæssigt at
offentliggøre, at en kontrol efter de foreslåede
§§ 23 g og 23 h iværksættes eller er blevet
iværksat.
Der foretages
ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 12
I
lovforslagets § 2, nr. 14, i nr. 6, der foreslås indsat
i § 225, stk. 1, ændres », eller selskabet har
opbevaret mangelfuld dokumentation i henhold til § 17«
til »i henhold til § 17, eller opbevaringen er
mangelfuld, eller dokumenterne er mangelfulde«. Ved en fejl
fremgår det ikke klart, at bestemmelsen både
angår mangelfuld opbevaring af selskabsdokumenter og
selskabsdokumenter, der er mangelfulde. Med ændringsforslaget
præciseres dette.
Der foretages
ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 13
I
lovforslagets § 2, nr. 14, i nr. 7, der foreslås indsat
i § 225, stk. 1, henvises ved en fejl til § 23 b, stk. 1,
og ikke til § 23 h, stk. 1. Efter det gældende §
17, stk. 2, 1. pkt., kan Erhvervsstyrelsen indtil 3 år fra
registreringstidspunktet kræve bevis for, at en registrering
eller anmeldelse er lovligt foretaget, og efter § 17, stk. 2,
4. pkt., om fornødent kræve kapitalselskabet
opløst efter reglerne i § 226, hvis dokumentation ikke
indsendes inden for den af styrelsen fastsatte frist. Det
foreslåede § 23 h, stk. 1, viderefører det
gældende § 17, stk. 2, 1. pkt., idet fristen dog
foreslås ændret fra 3 til 5 år, hvorfor der
rettelig skal henvises til denne bestemmelse. Dette gør sig
også gældende i bemærkningerne til bestemmelsen,
hvor der ved en fejl henvises til § 23 b, stk. 1, men hvor der
rettelig menes, at Erhvervsstyrelsen i indtil 5 år fra
registreringstidspunktet kan kræve, at der indsendes bevis
for, at registreringen er lovligt foretaget, idet det fremgår
af bemærkningerne, at bestemmelsen svarer til de
gældende § 17, stk. 2, 3. og 4. pkt. Med
ændringsforslaget ændres henvisningen til § 23 h,
stk. 1.
Der foretages
ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 14
I
lovforslagets § 2, nr. 17, i den foreslåede
ændring af § 371, stk. 2, er ordene », samt
afgørelser efter« ved en fejl udgået, og der
henvises ved en fejl til § 23 b, stk. 1, og ikke til § 23
h, stk. 1. Efter det gældende § 17, stk. 2, kan
Erhvervsstyrelsen om nødvendigt foranledige kapitalselskabet
opløst efter reglerne i § 226, hvis oplysninger ikke
indsendes til styrelsen. Det foreslåede § 23 h, stk. 1,
viderefører det gældende § 17, stk. 2, 1. pkt.,
idet fristen dog foreslås ændret fra 3 til 5 år,
hvorfor der rettelig skal henvises til denne bestemmelse. Med
ændringsforslaget foretages en sproglig ændring, og
henvisningen ændres til § 23 h, stk. 1.
Der foretages
ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 15
I
lovforslagets § 3, nr. 12, i det foreslåede
ændring af § 15 j, stk. 2, 1. pkt., er henvisningen til
§ 17 b ved en fejl indsat før § 15 g, stk. 5. Med
ændringsforslaget nyaffattes ændringen, så
henvisningen til § 17 b indsættes efter § 15 g,
stk. 5.
Der foretages
ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 16
I
lovforslagets § 3, nr. 13, i det foreslåede § 17 d,
stk. 3, 2. pkt., fremgår det ikke tydeligt, hvad
»hertil« dækker over. Derfor foretages en
præcisering, så det fremgår, at der efter
bestemmelsen kan kræves fysisk fremmøde hos
Erhvervsstyrelsen eller andre, som styrelsen har bemyndiget til at
foretage sådan identifikation.
Der foretages
ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 17
I
lovforslagets § 3, nr. 13, i den foreslåede § 17 f
henvises ved en fejl til stk. 1. Med ændringsforslaget
ændres henvisningen til stk. 2.
Der foretages
ingen materiel ændring.
Til nr. 18
I
lovforslagets § 3, nr. 13, i det foreslåede § 17 i,
stk. 1, 1. pkt., fremgår det ikke klart, at det med ordlyden
»når det findes hensigtsmæssigt« menes, at
det er Erhvervsstyrelsen, der vurderer, om det er
hensigtsmæssigt at offentliggøre, at en kontrol
iværksættes eller er blevet iværksat. Med
ændringsforslaget præciseres det, at det er
Erhvervsstyrelsen, som vurderer, om det er hensigtsmæssigt at
offentliggøre, at en kontrol efter de foreslåede
§§ 17 g og 17 h iværksættes eller er blevet
iværksat.
Der foretages
ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 19
I
lovforslagets § 3, nr. 17, i nr. 2, der foreslås indsat
i § 20 a, stk. 1, udgår »efter
årsregnskabsloven« i § 20 a, stk. 1, nr. 2, i
lovforslagets § 3, nr. 17. Med ændringsforslaget
foretages en sproglig ensretning med den tilsvarende bestemmelse i
§ 21, stk. 1, nr. 2.
Der foretages
ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 20
I
lovforslagets § 3, nr. 17, i nr. 6, der foreslås indsat
i § 20 a, stk. 1, ændres »Virksomheden ikke har
opbevaret virksomhedsdokumenter, eller virksomheden har opbevaret
mangelfuld dokumentation i henhold til § 15 c« til
»Virksomheden har ikke opbevaret virksomhedsdokumenter i
henhold til § 15 c, eller opbevaringen er mangelfuld, eller
dokumenterne er mangelfulde«. Ved en fejl fremgår det
ikke klart, at bestemmelsen både angår mangelfuld
opbevaring af virksomhedsdokumenter og virksomhedsdokumenter, der
er mangelfulde. Med ændringsforslaget præciseres
dette.
Der foretages
ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 21
I
lovforslagets § 3, nr. 17, i nr. 7, der foreslås indsat
i § 20 a, stk. 1, henvises ved en fejl til § 17 b, stk.
1, og ikke til § 17 h, stk. 1. Efter det gældende §
15 c, stk. 2, kan Erhvervsstyrelsen i indtil 3 år fra
registreringstidspunktet kræve bevis for, at en registrering
eller anmeldelse er lovligt foretaget, og efter § 15 c, stk.
2, 4. pkt., om nødvendigt foranledige virksomheden
opløst efter reglerne i § 21, hvis dokumentation ikke
indsendes inden for den af styrelsen fastsatte frist. Det
foreslåede § 17 h, stk. 1, viderefører det
gældende § 15 c, stk. 2, 1. pkt., idet fristen dog
foreslås ændret fra 3 til 5 år, hvorfor der
rettelig skal henvises til denne bestemmelse. Dette gør sig
også gældende i bemærkningerne til bestemmelsen,
hvor der ved en fejl henvises til § 17 b, stk. 1, men hvor der
rettelig menes, at Erhvervsstyrelsen i indtil 5 år fra
registreringstidspunktet kan kræve, at der indsendes bevis
for, at registreringen er lovligt foretaget. Med
ændringsforslaget ændres henvisningen til § 17 h,
stk. 1.
Der foretages
ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 22
I
lovforslagets § 3, nr. 18, i nr. 2, der foreslås indsat
i § 21, stk. 1, mangler ordet »virksomhedens«. Det
er en fejl, at ordet er udeladt. Med ændringsforslaget
indsættes det manglende ord.
Der foretages
ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 23
I
lovforslagets § 3, nr. 18, i nr. 6, der foreslås indsat
i § 21, stk. 1, ændres »Virksomheden ikke har
opbevaret virksomhedsdokumenter, eller virksomheden har opbevaret
mangelfuld dokumentation i henhold til § 17« til
»Virksomheden har ikke opbevaret virksomhedsdokumenter i
henhold til § 15 c, eller opbevaringen er mangelfuld, eller
dokumenterne er mangelfulde«. Ved en fejl fremgår det
ikke klart, at bestemmelsen både angår mangelfuld
opbevaring af virksomhedsdokumenter og virksomhedsdokumenter, der
er mangelfulde. Med ændringsforslaget præciseres
dette.
Der foretages
ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 24
I
lovforslagets § 3, nr. 18, i nr. 7, der foreslås indsat
i § 21, stk. 1, henvises ved en fejl til § 17 b, stk. 1,
og ikke til § 17 h, stk. 1. Efter det gældende § 15
c, stk. 2, kan Erhvervsstyrelsen i indtil 3 år fra
registreringstidspunktet kræve bevis for, at en registrering
eller anmeldelse er lovligt foretaget, og efter § 15 c, stk.
2, 4. pkt., om nødvendigt foranledige virksomheden
opløst efter reglerne i § 21, hvis dokumentation ikke
indsendes inden for den af styrelsen fastsatte frist. Den
foreslåede § 17 h, stk. 1, viderefører det
gældende § 15 c, stk. 2, 1. pkt., idet fristen dog
foreslås ændret fra 3 til 5 år, hvorfor der
rettelig skal henvises til denne bestemmelse. Dette gør sig
også gældende i bemærkningerne til bestemmelsen,
hvor der ved en fejl henvises til § 17 b, stk. 1, men hvor der
rettelig menes, at Erhvervsstyrelsen i indtil 5 år fra
registreringstidspunktet kan kræve, at der indsendes bevis
for, at registreringen er lovligt foretaget. Med
ændringsforslaget ændres henvisningen til § 17 h,
stk. 1.
Der foretages
ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 25
I
lovforslagets § 4, nr. 10, i den foreslåede § 43 a,
ændres i stk. 1 og stk. 2, 1. pkt., »eller en
revisionsvirksomhed« til », en revisionsvirksomhed
eller en udenlandsk revisionsvirksomhed, der er omfattet af §
13 a,«. Der er alene tale om en præcisering, idet
muligheden for at indbringe en udenlandsk revisionsvirksomhed for
Revisornævnet allerede fremgår af § 32, stk.
5.
Der foretages
ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 26
Det
gældende § 47, stk. 1, 2. pkt., i revisorloven
fastsætter, at der ikke betales gebyr for klager, der af
Erhvervsstyrelsen eller af anden offentlig myndighed er indbragt
for Revisornævnet efter lovens § 43, stk. 6, 2. og 3.
pkt., eller efter § 44 a, stk. 3.
Med
ændringsforslaget foreslås det, at der heller ikke skal
betales gebyr for klager omfattet af § 43 a, der af
Erhvervsstyrelsen eller anden offentlig myndighed indbringes for
Revisornævnet, jf. lovforslagets § 4, nr. 10. Efter
§ 43 a kan Erhvervsstyrelsen eller anden offentlig myndighed
indbringe en revisor, en revisionsvirksomhed eller en udenlandsk
revisionsvirksomhed, der er omfattet af § 13 a, for
Revisornævnet for tilsidesættelse af de
pågældendes forpligtelser efter hvidvaskloven eller
rådgivning af en kunde i strid med kundens forpligtelser
efter hvidvaskloven.
Til nr. 27
Som
følge af opdelingen af lovforslaget i to dele foretages en
ændring af lovforslagets § 8, stk. 2. Bestemmelserne om
gebyrfinansiering af hvidvasktilsyn udskilles i det under B
nævnte forslag, hvorfor henvisningen til lovforslagets §
4, nr. 16, og § 7 udgår af det under A nævnte
forslag, der vedrører lovforslagets øvrige elementer
(kontrolpakken).
Der er tale om
en lovteknisk ændring.
Til nr. 28
Som følge af at de gældende
bemyndigelser i § 18, stk. 3, i selskabsloven og § 15 d,
stk. 3, i lov om visse erhvervsdrivende virksomheder til, at
Erhvervsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler om
adressebeskyttelse, foreslås videreført som § 16,
stk. 5, i selskabsloven, jf. lovforslagets § 2, nr. 6,
henholdsvis § 15 b, stk. 5, i lov om visse erhvervsdrivende
virksomheder, jf. lovforslagets § 3, nr. 10, er det
nødvendigt at sikre sig, at regler, der er fastsat i
medfør af selskabslovens § 18, stk. 3, henholdsvis
§ 15 d, stk. 3, i lov om visse erhvervsdrivende virksomheder
forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af
forskrifter udstedt i medfør af selskabslovens § 16,
stk. 5, henholdsvis § 15 b, stk. 5, i lov om visse
erhvervsdrivende virksomheder. Der er tale om en lovteknisk
ændring.
Til nr. 29
Som
følge af opdelingen af lovforslaget i to dele foretages en
ændring af lovforslagets § 8. Bestemmelserne om
gebyrfinansiering af hvidvasktilsyn udskilles i det under B
nævnte forslag, mens lovforslagets øvrige elementer
indgår i det under A nævnte forslag. Eftersom
lovforslaget fastsætter forskellige
ikrafttrædelsestidspunkter, er det nødvendigt at
foretage en teknisk ændring af
ikrafttrædelsesbestemmelsen, således at det
fremgår, at gebyrfinansieringen af hvidvasktilsyn
træder i kraft den 1. januar 2021.
Der er tale om
en lovteknisk ændring.
Til nr. 30
Som
følge af opdelingen af lovforslaget i to dele foretages en
ændring af lovforslagets § 9. Bestemmelserne om
gebyrfinansiering af hvidvasktilsyn udskilles i det under B
nævnte forslag, mens lovforslagets øvrige elementer
indgår i det under A nævnte forslag.
Der er tale om
en lovteknisk ændring.
Til nr. 31
Som
følge af opdelingen af lovforslaget i to dele foretages en
ændring af lovforslagets § 9. Bestemmelserne om
gebyrfinansiering af hvidvasktilsyn udskilles i det under B
nævnte forslag, mens lovforslagets øvrige elementer
indgår i det under A nævnte forslag.
Der er tale om
en lovteknisk ændring.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. februar
2020 og var til 1. behandling den 18. februar 2020. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Erhvervsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
erhvervsministeren sendte den 10. december 2019 dette udkast til
udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 98. Den 5. februar 2020 sendte
erhvervsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 10
bilag på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
12 spørgsmål til erhvervsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn
Brandenborg (S) Camilla Fabricius (S) Thomas Jensen (S) Henrik
Møller (S) Kasper Roug (S) nfmd. Malte Larsen (S) Orla Hav (S)
Rasmus Stoklund (S) Katrine Robsøe (RV) Ruben Kidde (RV)
Theresa Berg Andersen (SF) Ina Strøjer-Schmidt (SF) Victoria
Velasquez (EL) Rune Lund (EL) Uffe Elbæk (UFG) Torsten Schack
Pedersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Lars Christian Lilleholt (V)
fmd. Anne Honoré
Østergaard (V) Christoffer Aagaard Melson (V) Hans Christian
Schmidt (V) Tommy Ahlers (V) Hans Kristian Skibby (DF) Mette
Hjermind Dencker (DF) Mona Juul (KF) Niels Flemming Hansen (KF)
Rasmus Jarlov (KF) Alex Vanopslagh (LA)
Alternativet, Nye Borgerlige, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |