Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 7. maj 2020
Forslag
til
Lov om ændring af årsregnskabsloven,
selskabsloven, lov om visse erhvervsdrivende virksomheder,
revisorloven og forskellige andre love1)
(Kontrolpakken)
§ 1
I årsregnskabsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 838 af 8. august 2019, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 32 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
§ 138, stk. 6, finder anvendelse, når en virksomhed
benytter muligheden i stk. 1.«
2. I
§ 135, stk. 7, 1. pkt.,
ændres »undersøgelse« til:
»kontrol«, og »§ 159« til:
»§ 159 b, stk. 1,«.
3. I
overskriften til afsnit X ændres
»undersøgelse« til: »kontrol«.
4. I
§ 138 indsættes som stk. 6 og 7:
»Stk. 6.
En virksomhed, der ikke har oplyst nettoomsætningen i
resultatopgørelsen, jf. § 32, stk. 1, skal indberette
sin nettoomsætning, samtidig med at den indsender
årsrapporten. Den indberettede nettoomsætning
offentliggøres ikke, og oplysningen er undtaget fra retten
til aktindsigt.
Stk. 7.
Erhvervsstyrelsen fastsætter nærmere regler om
indberetning af nettoomsætning, jf. stk. 6.«
5. I
§ 154, stk. 1, indsættes som
2. og 3.
pkt.:
»Konstaterer Erhvervsstyrelsen i forbindelse
med en kontrol efter bestemmelserne i §§ 159-159 b, at en
årsrapport m.v. indeholder så alvorlige fejl eller
mangler, at dokumentet er groft misvisende, kan styrelsen
trække dokumentet tilbage fra offentliggørelse. En
årsrapport m.v., som ikke er behørigt godkendt og
revideret, kan tilsvarende trækkes tilbage fra
offentliggørelse.«
6. I
§ 155 b, stk. 1, indsættes
som 2. pkt.:
»Styrelsen fastsætter tillige regler om
tilbagetrækning fra offentliggørelsen af de
nævnte dokumenter.«
7. I
§ 156, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »§ 159 a« til: »§ 161
a«.
8. I
overskriften til kapitel 21
ændres »Undersøgelse« til:
»Kontrol«.
9. Overskriften før § 159 affattes
således:
»Generel bestemmelse om Erhvervsstyrelsens
regnskabskontrol«.
10. §
159 affattes således:
Ȥ 159.
Erhvervsstyrelsen fører kontrol med årsrapporter og
eventuelle hertil hørende erklæringer fra en revisor,
undtagelseserklæringer m.v., som indsendes i stedet for
årsrapporter, halvårsrapporter for statslige
aktieselskaber samt delårsrapporter for virksomheder,
som har værdipapirer optaget til handel på et reguleret
marked i et EU-/EØS-land, som modtages med henblik på
offentliggørelse. For virksomheder, der har
værdipapirer optaget til handel på et reguleret marked
i et EU-/EØS-land, varetages kontrollen med overholdelse af
standarder og regler for finansiel information i årsrapporter
og delårsrapporter af Finanstilsynet, jf. § 161 a.
Stk. 2.
Kontrollen kan udføres som kontrol i forbindelse med
indberetningen, jf. § 159 a, og som efterfølgende
risikobaseret kontrol, jf. § 159 b.
Stk. 3.
Kontrollen skal i videst muligt omfang være databaseret og
digital.
Stk. 4.
Kontrollen efter § 159 b kan i særlige tilfælde
udføres som en tilfældig stikprøvevis
kontrol.
Stk. 5.
Erhvervsstyrelsens kontrol efter denne lov kan gennemføres i
forbindelse med kontrol eller undersøgelse i medfør
af anden lovgivning på styrelsens område.
Erhvervsstyrelsens kontrol kan tilrettelægges i samarbejde
med andre myndigheder, som udfører kontrol i henhold til
lovgivning på deres område.«
11. Overskriften før § 159 a affattes
således:
»Kontrol ved modtagelse af årsrapporter
m.v.«
12. § 159
a affattes således:
Ȥ 159 a.
Erhvervsstyrelsen gennemfører i forbindelse med
indberetningen af årsrapporter og andre dokumenter, som skal
indsendes til styrelsen i henhold til denne lov, en automatisk
kontrol af virksomhedens overholdelse af bestemmelser i denne lov
og af regler udstedt i medfør af denne lov. Styrelsen kan
ved digital straksafgørelse i forbindelse med indberetningen
afvise en årsrapport m.v., som indeholder fejl og
mangler.
Stk. 2. Har
Erhvervsstyrelsen afvist en årsrapport m.v. i medfør
af stk. 1, offentliggøres dokumentet ikke.«
13.
Efter § 159 a indsættes før overskriften
før § 160:
»Erhvervsstyrelsens efterfølgende
kontrol
§ 159 b. Erhvervsstyrelsen
gennemfører en kontrol af modtagne årsrapporter og
andre dokumenter, som skal indsendes til styrelsen i henhold til
denne lov, med henblik på at kontrollere overholdelse af
følgende:
1) Denne
lov.
2)
Bogføringsloven.
3)
Selskabsloven.
4)
Hvidvaskloven.
5)
Revisorloven.
6) Lov om
erhvervsdrivende fonde.
7) Lov om visse
erhvervsdrivende virksomheder.
8) SE-loven.
9) Rådets
forordning nr. 2157/2001/EF af 8. oktober 2001 om statut for det
europæiske selskab (SE).
10)
SCE-loven.
11) Rådets
forordning nr. 1435/2003/EF af 22. juli 2003 om statut for det
europæiske andelsselskab.
12) Lov om
medarbejderinvesteringsselskaber.
13) Regler
udstedt i medfør af lovene og forordningerne i nr. 1-12.
Stk. 2. Er
årsrapporten aflagt efter de internationale
regnskabsstandarder, jf. § 137, kontrollerer Erhvervsstyrelsen
endvidere, om årsrapporten er aflagt i overensstemmelse med
standarderne.
§ 159 c. Erhvervsstyrelsen kan
i særlige tilfælde benytte ekstern bistand ved
udførelse af en kontrol af en virksomheds årsrapport
m.v. efter denne lov.
§ 159 d. Erhvervsstyrelsen kan
stille krav om, at en virksomhed inden for en nærmere fastsat
frist indhenter en erklæring fra en godkendt revisor, en
advokat eller en anden sagkyndig om rigtigheden af oplysninger
eller redegørelser afgivet eller indsendt af virksomheden
til styrelsen efter denne lov eller regler udstedt i medfør
af denne lov. Den, der afgiver en erklæring efter 1. pkt.,
skal i erklæringen bekræfte at være
uafhængig af virksomheden.
§ 159 e. Erhvervsstyrelsen
kan, når styrelsen finder det hensigtsmæssigt,
offentliggøre, at en kontrol efter § 159 b
iværksættes eller er blevet iværksat. Styrelsen
kan endvidere offentliggøre resultatet af kontrollen.
Stk. 2.
Offentliggørelsen efter stk. 1 sker på
Erhvervsstyrelsens hjemmeside. Erhvervsstyrelsen bestemmer, hvordan
offentliggørelsen sker.
Stk. 3.
Erhvervsstyrelsens beslutning om at overgive sager til
politimæssig efterforskning kan offentliggøres
på styrelsens hjemmeside. Navnet på virksomheden kan
fremgå af offentliggørelsen.
Stk. 4.
Offentliggørelse efter stk. 1-3 kan ikke ske, hvis
offentliggørelsen vurderes at ville være en trussel
mod en igangværende strafferetlig efterforskning, eller hvis
offentliggørelsen vil forvolde uforholdsmæssig stor
skade.«
14. I
§ 160, 1. og 2. pkt., ændres »dens ledelse
eller dens revisor« til: »dens nuværende ledelse
eller revisor eller dens tidligere ledelse eller revisor«, og
i 1. pkt. ændres »§
159, stk. 1« til: »§ 159 b, stk. 1«.
15. §
161 affattes således:
Ȥ 161.
Erhvervsstyrelsen kan i forbindelse med en kontrol efter denne lov
eller regler udstedt i medfør af denne lov
1) påtale
en overtrædelse,
2) påbyde,
at en fejl rettes, og
3) påbyde,
at en overtrædelse bringes til ophør.
Stk. 2.
Erhvervsstyrelsen fastsætter en frist for efterlevelsen af et
påbud efter stk. 1, nr. 2 eller 3.«
16.
Efter kapitel 21 indsættes i afsnit
X:
»Kapitel 21 a
Kontrol med årsrapporter og
delårsrapporter for virksomheder, som har værdipapirer
optaget til handel på et reguleret marked i et
EU-/EØS-land
§ 161 a. For virksomheder med
hjemsted i Danmark, som har værdipapirer optaget til handel
på et reguleret marked i et EU-/EØS-land, påser
Finanstilsynet overholdelsen af de i stk. 2 og 3 nævnte
standarder og regler for finansiel information i årsrapporter
og delårsrapporter, medmindre virksomheden er undergivet
myndighedskontrol i et andet EU-/EØS-land. Ved behandling af
sager, der vedrører virksomheder omfattet af denne lov,
træder Erhvervsstyrelsen i Finanstilsynets sted, jf. §
213, stk. 1-5 og 8, i lov om kapitalmarkeder.
Stk. 2.
Erhvervsstyrelsen påser, at årsrapporter og
delårsrapporter aflagt af virksomheder omfattet af
regnskabsklasse D, som har værdipapirer optaget til handel
på et reguleret marked i et EU-/EØS-land, overholder
reglerne for finansiel information i de internationale
regnskabsstandarder, jf. Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om anvendelse af internationale regnskabsstandarder samt
regler i eller fastsat i medfør af denne lov.
Stk. 3.
Kontrollen efter stk. 1 omfatter ligeledes årsrapporter og
delårsrapporter udarbejdet af virksomheder omfattet af
regnskabsklasse A, som har værdipapirer optaget til handel
på et reguleret marked i et EU-/EØS-land, når
årsrapporten eller delårsrapporten ikke udelukkende
anvendes til virksomhedens eget brug, jf. § 3, stk. 2.
Stk. 4.
Kontrollen efter stk. 1-3 omfatter ikke overholdelse af
indsendelsesfrister m.v. med henblik på
offentliggørelse af Erhvervsstyrelsen.
Stk. 5. I
forbindelse med kontrollen efter stk. 2 og 3 udøver
Erhvervsstyrelsen de beføjelser, der fremgår af denne
lovs §§ 160 og 161, § 162, stk. 1, nr. 2 og 3, og
§ 162, stk. 2, jf. § 213, stk. 4, i lov om
kapitalmarkeder. Endvidere udøver Erhvervsstyrelsen de
beføjelser, der er tillagt Finanstilsynet i § 213, stk.
5, i lov om kapitalmarkeder.
Stk. 6.
Overholder en virksomhed med hjemsted i Danmark, som har
værdipapirer optaget til handel på et reguleret marked
i et EU-/EØS-land, ikke sine forpligtelser efter denne lov,
kan
1)
Erhvervsstyrelsen give den pågældende virksomhed
påbud om at ændre forholdet, herunder påbud om at
offentliggøre ændrede eller supplerende
oplysninger,
2)
Erhvervsstyrelsen som tvangsmiddel pålægge medlemmerne
af virksomhedens ledelse daglige eller ugentlige
tvangsbøder, hvis virksomheden undlader at opfylde et
påbud efter nr. 1, eller
3)
Finanstilsynet suspendere eller slette de berørte
værdipapirer fra optagelse til handel på et reguleret
marked i Danmark.«
17. I
overskriften til afsnit XI
indsættes efter »Tvangsbøder.«:
»Tvangsopløsning og sletning.«
18. I
§ 162, stk. 1, nr. 3, ændres »nr. 3« til:
»nr. 2 og 3«.
19.
Efter kapitel 22 indsættes:
»Kapitel 22 a
Tvangsopløsning og
sletning
§ 162 a. Erhvervsstyrelsen kan
anmode skifteretten om at opløse en virksomhed i
overensstemmelse med den lovgivning, som er gældende for
virksomheden, hvis den undlader at
1) indsende en
erklæring i henhold til § 159 d,
2) indsende
oplysninger i henhold til § 160 eller
3) efterkomme et
påbud givet i henhold til § 161, stk. 1, nr. 2 eller
3.
Stk. 2.
Erhvervsstyrelsen kan slette en filial af en udenlandsk virksomhed
fra styrelsens register, hvis filialen undlader at indsende en
erklæring eller oplysninger eller at efterkomme et
påbud efter stk. 1, nr. 1-3. Vedrører forholdet et
interessentskab eller kommanditselskab, kan styrelsen slette
registreringen af interessentskabet eller kommanditselskabet i
styrelsens register.
Stk. 3.
Erhvervsstyrelsen kan fastsætte en frist, inden for hvilken
virksomheden eller filialen af den udenlandske virksomhed skal
opfylde et krav efter § 159 d, § 160 eller § 161,
nr. 2 og 3. Opfyldes kravet ikke senest ved udløbet af den
af styrelsen fastsatte frist, kan styrelsen træffe
afgørelse efter stk. 1 eller 2.«
20. I
§ 163, stk. 2, ændres
»§§ 159 og 160« til: »§ 162 a,
stk. 1 og 2,«, og »højere administrativ
myndighed« ændres til: »anden administrativ
myndighed«.
21. I
§ 163, stk. 4, ændres
»af § 159 a« til: »af § 161 a, stk. 5
og 6,«, og »med undtagelse af afgørelser efter
§ 160, jf. § 159 a, stk. 5,« udgår.
22. I
§ 164, stk. 6, ændres
»§ 159 a, stk. 1« til: »§ 161 a, stk.
6«.
§ 2
I selskabsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 763 af 23. juli 2019, som ændret ved § 13 i lov nr.
1374 af 13. december 2019, foretages følgende
ændringer:
1. I
fodnoten til lovens titel ændres
»og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2017/1132/EU
af 14. juni 2017 om visse aspekter af selskabsretten
(kodifikation), EU-Tidende 2017, nr. L 169, side 46.« til:
»Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2017/1132/EU af
14. juni 2017 om visse aspekter af selskabsretten (kodifikation),
EU-Tidende 2017, nr. L 169, side 46, og dele af Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2017/828/EU af 17. maj 2017 om
ændring af direktiv 2007/36/EF, for så vidt angår
tilskyndelse til langsigtet aktivt ejerskab, EU-Tidende 2017, nr. L
132, side 1.«
2. I
§ 5, nr. 24, ændres
»stk. 2« til: »stk. 3«.
3. I
§ 5 indsættes efter nr. 29
som nyt nummer:
»30) Selskabsdokumenter:
De dokumenter og bilag, som et
kapitalselskab er forpligtet til at lade udarbejde i henhold til
denne lov eller regler fastsat i medfør heraf.«
Nr. 30-32 bliver herefter nr. 31-33.
4. Overskriften til kapitel 2 affattes
således:
»Kapitel 2
Registrering,
offentliggørelse, opbevaring af dokumenter, frister og
kontrol«.5. I
overskriften før § 9
indsættes efter »Registrering«: »og
offentliggørelse«.
6. § 14,
stk. 1, 2. pkt., ophæves, og i stedet
indsættes:
»Registrering i henhold til denne lov sker i
styrelsens it-system. Oplysninger, der skal registreres i henhold
til denne lov, og selskabsdokumenter, der skal indsendes til
Erhvervsstyrelsen, offentliggøres i Det Centrale
Virksomhedsregister, medmindre andet er fastsat i loven eller i
regler udstedt i medfør heraf.«
7. §§
16-18 ophæves, og i stedet indsættes:
Ȥ 16. Oplysning om navn
på personer registreret i henhold til denne lov
offentliggøres til enhver tid i Det Centrale
Virksomhedsregister, medmindre Erhvervsstyrelsen træffer
anden beslutning. Dette gælder for både aktive og
ophørte selskaber.
Stk. 2.
Oplysning om bopælsadresse for personer registreret i henhold
til denne lov offentliggøres i Det Centrale
Virksomhedsregister, indtil der er forløbet 5 år,
efter at personen er ophørt med at være aktiv i en
virksomhed, som er registreret i Det Centrale Virksomhedsregister.
Dette gælder for både aktive, ophørte og
slettede virksomheder.
Stk. 3. For
personer, der har registreret navne- og adressebeskyttelse i Det
Centrale Personregister, offentliggøres adressen ikke i Det
Centrale Virksomhedsregister, så længe beskyttelsen i
Det Centrale Personregister er gældende, medmindre personen
anmoder Erhvervsstyrelsen om, at adressebeskyttelsen ikke skal
gælde i Det Centrale Virksomhedsregister.
Stk. 4.
Personer, der ikke har et cpr-nummer, kan anmode Erhvervsstyrelsen
om adressebeskyttelse i Det Centrale Virksomhedsregister.
Stk. 5.
Erhvervsstyrelsen fastsætter nærmere vilkår og
betingelser for adressebeskyttelse og for videregivelse af
beskyttede adresser for personer uden cpr-nummer, jf. stk. 4.
Stk. 6.
Opdatering af personoplysninger omfattet af stk. 1 og 2 for fuldt
ansvarlige deltagere, ejere og ledelsesmedlemmer ophører, 5
år efter at den pågældende person ophører
med at være aktiv i en virksomhed, som er registreret i Det
Centrale Virksomhedsregister.
Opbevaring af
selskabsdokumenter
§ 17. Kapitalselskabets
direktion skal sørge for, at selskabsdokumenter
opbevares på betryggende vis i 5 år fra udgangen af det
regnskabsår, dokumenterne vedrører. Opbevaringen skal
ske på en måde, som i hele opbevaringsperioden
muliggør en selvstændig og entydig fremfinding af de
pågældende selskabsdokumenter.
§ 18. Selskabsdokumenter skal
opbevares på en sådan måde, at de uden
vanskeligheder kan gøres tilgængelige her i landet for
offentlige myndigheder, som har ret til at kræve indsigt i
selskabsdokumenterne.
Stk. 2.
Opbevares selskabsdokumenterne ikke i elektronisk form, skal de
opbevares i papirform her i landet.
§ 19. Ophører
selskabet, skal den senest registrerede direktion sørge for,
at selskabsdokumenterne fortsat opbevares i overensstemmelse med
denne lov. Opløses et selskab ved skifterettens mellemkomst,
kan skifteretten beslutte, at andre end den senest registrerede
direktion skal opbevare selskabsdokumenterne.
Stk. 2. I andre
tilfælde, hvor direktionen fratræder, skal medlemmerne
af den fratrædende direktion sørge for, at
selskabsdokumenterne for perioden frem til
fratrædelsestidspunktet bliver opbevaret i overensstemmelse
med denne lov. Når en ny direktion afløser en
fratrædende direktion, skal medlemmerne af den
fratrædende direktion videregive selskabsdokumenterne til den
nye direktion.«
8.
Før § 20 indsættes som overskrift:
»Ugyldige
beslutninger«.
9.
Efter § 23 indsættes i kapitel
2:
»Kontrol
§ 23 a. Erhvervsstyrelsen
fører kontrol med overholdelsen af denne lov og regler
fastsat i medfør heraf, herunder registreringspligtige
oplysninger og selskabsdokumenter, der kræves i henhold til
denne lov.
Stk. 2.
Erhvervsstyrelsen kan udføre registreringskontrol af
modtagne anmeldelser, der enten fører til digital
straksafgørelse eller udtages til manuel sagsbehandling.
Stk. 3.
Erhvervsstyrelsen kan udføre efterfølgende
risikobaseret kontrol af kapitalselskabers gennemførte
registreringer.
Stk. 4.
Kontrollen skal i videst muligt omfang være databaseret og
digital.
Stk. 5.
Kontrollen kan i særlige tilfælde udføres som
stikprøvebaseret kontrol.
Stk. 6.
Erhvervsstyrelsens kontrol efter denne lov kan gennemføres i
forbindelse med kontrol i medfør af anden lovgivning
på styrelsens område. Erhvervsstyrelsens kontrol kan
tilrettelægges i samarbejde med andre myndigheder, som
udfører kontrol i henhold til lovgivning på deres
område.
§ 23 b. Erhvervsstyrelsen kan
forlange de oplysninger, som er nødvendige for at kunne tage
stilling til, om loven, regler fastsat i medfør af loven og
kapitalselskabets vedtægter er overholdt, herunder at
kapitalgrundlaget er til stede, og at de registrerede medlemmer af
ledelsen udøver den faktiske ledelse.
Stk. 2.
Erhvervsstyrelsen kan, i forbindelse med at styrelsen stiller krav
om oplysninger efter stk. 1, i særlige tilfælde
kræve, at et kapitalselskab indhenter en erklæring fra
en godkendt revisor, en advokat eller en anden sagkyndig om
rigtigheden af bestemte oplysninger, herunder at selskabets
kapitalgrundlag er til stede, og at de økonomiske
dispositioner i forbindelse med registreringen eller anmeldelsen er
lovligt foretaget. Den, der afgiver en erklæring efter 1.
pkt., skal i erklæringen bekræfte at være
uafhængig af kapitalselskabet.
§ 23 c. Bliver
Erhvervsstyrelsen bekendt med, at der er tvivl om lovligheden af et
forhold, der er anmeldt eller registreret, kan styrelsen
træffe beslutning om, at registreringer efter § 9, stk.
1, ikke kan finde sted, før der er skabt klarhed om
forholdet.
Stk. 2.
Anmelderen skal have skriftlig meddelelse om, at registrering ikke
kan finde sted, og om begrundelsen herfor. Erhvervsstyrelsen kan
endvidere i styrelsens it-system offentliggøre en meddelelse
om grundlaget for styrelsens beslutning.
Stk. 3.
Erhvervsstyrelsen kan i de tilfælde, som er omfattet af stk.
1, tillige registrere ledelsens fratræden.
§ 23 d. Finder
Erhvervsstyrelsen, at oplysninger om en person, der er anmeldt
eller registreret i henhold til denne lov, er mangelfulde, kan
styrelsen afvise at registrere den pågældende, eller
styrelsen kan afregistrere den pågældende.
Stk. 2. Har en
person ikke en gyldig bopælsadresse, kan Erhvervsstyrelsen
afvise at registrere den pågældende, eller styrelsen
kan afregistrere den pågældende.
Stk. 3. Ved
tvivl om identiteten af en person, der er anmeldt eller registreret
i henhold til denne lov, kan Erhvervsstyrelsen kræve
verificering af den pågældendes identitet og af de
angivne identifikationsoplysninger. Om nødvendigt kan
Erhvervsstyrelsen kræve, at en person identificerer sig ved
fysisk fremmøde hos Erhvervsstyrelsen eller andre, som
Erhvervsstyrelsen har bemyndiget til at foretage sådan
identifikation.
Stk. 4. Er der
fortsat tvivl om personens identitet, kan Erhvervsstyrelsen afvise
at registrere den pågældende, eller styrelsen kan
afregistrere den pågældende, jf. stk. 1.
Stk. 5. Stk. 3
finder tilsvarende anvendelse ved tvivl om identiteten af anmelder.
Er der fortsat tvivl om anmelders identitet, kan Erhvervsstyrelsen
afvise at registrere anmeldelser fra den pågældende
anmelder.
§ 23 e. Erhvervsstyrelsen kan
foretage udgående kontrol af, om et kapitalselskab kan
kontaktes på sit registrerede hjemsted, jf. § 5, nr.
13.
§ 23 f. Er der tvivl om,
hvorvidt et medlem af ledelsen faktisk udøver ledelsen, jf.
§ 112, stk. 2, kan Erhvervsstyrelsen afvise at registrere den
pågældende, eller styrelsen kan afregistrere den
pågældende.
Registreringskontrol
§ 23 g. Anmeldelser kan af
Erhvervsstyrelsen afgøres ved digital straksafgørelse
eller udtages til manuel sagsbehandling.
Stk. 2. Finder
Erhvervsstyrelsen, at en fejl eller mangel ved et anmeldt forhold
kan afhjælpes ved en generalforsamlingsbeslutning eller ved
vedtagelse af kapitalselskabets centrale ledelsesorgan, kan
styrelsen fastsætte en frist for forholdets berigtigelse.
Stk. 3.
Berigtiges forholdet ikke inden udløbet af den fastsatte
frist, kan registrering ikke finde sted.
Stk. 4.
Anmelderen skal have skriftlig meddelelse om, at registrering efter
stk. 1 ikke kan finde sted, og om begrundelsen herfor.
Efterfølgende
kontrol
§ 23 h. Erhvervsstyrelsen kan
i indtil 5 år fra registreringstidspunktet kræve, at
der indsendes bevis for, at registreringen er lovligt
foretaget.
Stk. 2. Finder
Erhvervsstyrelsen, at der er registreret åbenbart urigtige
oplysninger, kan styrelsen foretage en administrativ korrektion
heraf.
Offentliggørelse
af kontrolsager
§ 23 i. Erhvervsstyrelsen kan,
når styrelsen finder det hensigtsmæssigt,
offentliggøre, at en kontrol efter §§ 23 g og 23 h
iværksættes eller er blevet iværksat.
Erhvervsstyrelsen kan endvidere offentliggøre resultatet af
kontrollen.
Stk. 2.
Offentliggørelsen efter stk. 1 sker på
Erhvervsstyrelsens hjemmeside. Erhvervsstyrelsen bestemmer, hvordan
offentliggørelsen sker.
Stk. 3.
Erhvervsstyrelsens beslutning om at overgive en sag til
politimæssig efterforskning kan offentliggøres
på styrelsens hjemmeside. Navnet på kapitalselskabet
eller personer, der er registreringspligtige i henhold til denne
lov, kan fremgå af offentliggørelsen.
Stk. 4.
Offentliggørelse efter stk. 1-3 kan ikke ske, hvis
offentliggørelsen vil udgøre en trussel mod en
igangværende strafferetlig efterforskning, eller hvis
offentliggørelsen vil forvolde uforholdsmæssig stor
skade.«
10. I
§ 58 c, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »§ 17, stk. 1« til: »§ 23
b, stk. 1«.
11. I
§ 112 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
Medlemmer af et kapitalselskabs ledelse, som registreres efter
§ 10, skal være personer, som faktisk fungerer som
ledelsesmedlemmer, jf. kapitel 7.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
12. I
§ 139 b, stk. 3, nr. 4,
ændres »kursen på tildelingstidspunktet«
til: »udnyttelseskursen«.
13. I
§ 174, stk. 1, indsættes som
2. pkt.:
»Ved registrering eller anmeldelse af en
kontant kapitalforhøjelse skal der indsendes bevis for, at
kapitalen og eventuel overkurs er indbetalt til selskabet senest
på registrerings- eller
anmeldelsestidspunktet.«
14. I
§ 225, stk. 1, nr. 1, ændres
»i behørig stand efter« til: »i henhold
til«.
15. I
§ 225, stk. 1, indsættes
efter nr. 5 som nye numre:
»6)
kapitalselskabet ikke har opbevaret selskabsdokumenter i henhold
til § 17 eller opbevaringen er mangelfuld eller dokumenterne
er mangelfulde,
7)
kapitalselskabet ikke indsender oplysninger eller selskabet
indsender mangelfulde oplysninger i henhold til § 23 h, stk.
1,
8)
kapitalselskabet ikke har indhentet en erklæring i henhold
til § 23 b, stk. 2,«.
Nr. 6-8 bliver herefter nr. 9-11.
16. I
§ 319, stk. 1, 2. pkt., og § 324, stk. 1, 3. pkt., udgår
», henholdsvis en ledelseserklæring efter reglerne i
§ 38«.
17. I
§ 367, stk. 1, ændres
»§§ 10 og 15« til: »§§ 10, 15
og 17«.
18. I
§ 371, stk. 2, ændres
»§ 16, stk. 1, og § 17, stk. 2, samt
afgørelser efter« til: »§ 23 g, stk. 2, og
§ 23 h, stk. 1, samt afgørelser efter«, og
»højere administrativ myndighed« ændres
til: »anden administrativ myndighed«.
§ 3
I lov om visse erhvervsdrivende virksomheder,
jf. lovbekendtgørelse nr. 659 af 1. juli 2019, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 2, stk. 3, 2. pkt., ændres
»§§ 10-16 og 18 a« til: »kapitel 1 a, 4
og 7 a og §§ 18 a og 21«.
2.
Efter § 4 indsættes:
Ȥ 4 a. I denne lov
forstås ved:
1) Hjemsted: Den adresse her i landet, som
virksomheden kan kontaktes på.
2) Ledelsen: Medlemmer af bestyrelse, direktion
eller et tilsvarende ledelsesorgan.
3) Virksomhedsdokumenter: De dokumenter og
bilag, som en virksomhed med begrænset ansvar, et
kommanditselskab eller et interessentskab er forpligtet til at lade
udarbejde i henhold til denne lov eller regler fastsat i
medfør heraf.«
3. Overskriften til kapitel 3 affattes
således:
»Kapitel 3
Retsevneregistrering«.
4. Overskriften til kapitel 4 affattes
således:
»Kapitel 4
Registrering,
offentliggørelse, opbevaring af virksomhedsdokumenter,
ejerregister, frister og kontrol«.5.
Efter overskriften til kapitel 4 indsættes før §
10 som overskrift:
»Registrering og
offentliggørelse«.
6. §
12 affattes således:
Ȥ 12. For virksomhedens
ledelse finder selskabslovens §§ 115, 117 og 118
anvendelse med de fornødne tilpasninger.
Stk. 2.
Medlemmer af en virksomheds ledelse, som registreres efter §
11, skal være personer, som faktisk fungerer som
ledelsesmedlemmer.«
7. I
§ 14, stk. 3, 3. pkt.,
ændres »§ 12« til: »§ 10, stk.
1,«.
8. Overskriften før § 15
ophæves.
9. § 15,
stk. 1, 2. pkt., ophæves, og i stedet
indsættes:
»Registrering i henhold til denne lov sker i
styrelsens it-system. Oplysninger, der skal registreres i henhold
til denne lov, og selskabsdokumenter, der skal indsendes til
Erhvervsstyrelsen, offentliggøres i Det Centrale
Virksomhedsregister, medmindre andet er fastsat i loven eller i
regler udstedt i medfør af loven.«
10. §§ 15 b-15 e affattes
således:
Ȥ 15 b. Oplysning om
navn på personer registreret i henhold til denne lov
offentliggøres til enhver tid i Det Centrale
Virksomhedsregister, medmindre Erhvervsstyrelsen træffer
anden beslutning. Dette gælder for både aktive,
ophørte og slettede virksomheder.
Stk. 2.
Oplysning om bopælsadresse for personer registreret i henhold
til denne lov offentliggøres i Det Centrale
Virksomhedsregister, indtil der er forløbet 5 år,
efter at personen er ophørt med at være aktiv i en
virksomhed, som er registreret i Det Centrale Virksomhedsregister.
Dette gælder for både aktive, ophørte og
slettede virksomheder.
Stk. 3. For
personer, der har registreret navne- og adressebeskyttelse i Det
Centrale Personregister, offentliggøres adressen ikke i Det
Centrale Virksomhedsregister, så længe beskyttelsen i
Det Centrale Personregister er gældende, medmindre personen
anmoder Erhvervsstyrelsen om, at adressebeskyttelsen ikke skal
gælde i Det Centrale Virksomhedsregister.
Stk. 4.
Personer, der ikke har et cpr-nummer, kan anmode Erhvervsstyrelsen
om adressebeskyttelse i Det Centrale Virksomhedsregister.
Stk. 5.
Erhvervsstyrelsen fastsætter nærmere vilkår og
betingelser for adressebeskyttelse og for videregivelse af
beskyttede adresser for personer uden cpr-nummer, jf. stk. 4.
Stk. 6.
Opdatering af personoplysninger omfattet af stk. 1 og 2 for fuldt
ansvarlige deltagere, ejere og ledelsesmedlemmer ophører, 5
år efter at den pågældende person ophører
med at være aktiv i en virksomhed, som er registreret i Det
Centrale Virksomhedsregister.
Opbevaring af
virksomhedsdokumenter
§ 15 c. Virksomhedens ledelse
skal sørge for, at virksomhedsdokumenter opbevares på
betryggende vis i 5 år fra udgangen af det regnskabsår,
dokumenterne vedrører. Opbevaringen skal ske på en
måde, som i hele opbevaringsperioden muliggør en
selvstændig og entydig fremfinding af de
pågældende virksomhedsdokumenter.
§ 15 d. Virksomhedsdokumenter
skal opbevares på en sådan måde, at de uden
vanskeligheder kan gøres tilgængelige her i landet for
offentlige myndigheder, som har ret til at kræve indsigt i
virksomhedsdokumenterne.
Stk. 2.
Opbevares virksomhedsdokumenterne ikke i elektronisk form, skal de
opbevares i papirform her i landet.
§ 15 e. Ophører eller
slettes virksomheden, skal den senest registrerede ledelse
sørge for, at virksomhedsdokumenter fortsat opbevares i
overensstemmelse med denne lov. Opløses en virksomhed ved
skifterettens mellemkomst, kan skifteretten beslutte, at andre end
den senest registrerede ledelse skal opbevare
virksomhedsdokumenterne.
Stk. 2. I andre
tilfælde, hvor ledelsen fratræder, skal medlemmerne af
den fratrædende ledelse sørge for, at
virksomhedsdokumenterne for perioden frem til
fratrædelsestidspunktet bliver opbevaret i overensstemmelse
med denne lov. Når en ny ledelse afløser den
fratrædende ledelse, skal medlemmerne af denne videregive
virksomhedsdokumenterne til den nye ledelse.«
11.
Før § 15 f indsættes som overskrift:
»Ejerregister«.
12. I
§ 15 j, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »§ 15 c, stk. 1, og § 15 g, stk.
5« til: »§ 15 g, stk. 5, og § 17
b«.
13.
Efter § 16 a indsættes i kapitel
4:
»Ugyldige
beslutninger
§ 17. Mener nogen, at en
registrering er den pågældende til skade, afgør
domstolene spørgsmålet om registreringens
lovlighed.
Stk. 2. Sag
herom skal være anlagt mod virksomheden senest 6
måneder efter registreringens offentliggørelse i
Erhvervsstyrelsens it-system. Retten sender Erhvervsstyrelsen
udskrift af dommen, hvorefter Erhvervsstyrelsen offentliggør
oplysning om sagens udfald i styrelsens it-system.
Kontrol
§ 17 a. Erhvervsstyrelsen
fører kontrol med overholdelsen af denne lov og regler
fastsat i medfør af loven, herunder registreringspligtige
oplysninger og virksomhedsdokumenter, der stilles krav om i henhold
til denne lov.
Stk. 2.
Erhvervsstyrelsen kan udføre registreringskontrol af
modtagne anmeldelser, der enten fører til digital
straksafgørelse eller udtages til manuel sagsbehandling.
Stk. 3.
Erhvervsstyrelsen kan udføre efterfølgende
risikobaseret kontrol af virksomheders gennemførte
registreringer.
Stk. 4.
Kontrollen skal i videst muligt omfang være databaseret og
digital, navnlig i forbindelse med registreringskontrol og
udvælgelse af virksomheder og personer til
efterfølgende risikobaseret kontrol.
Stk. 5.
Kontrollen kan i særlige tilfælde udføres som
stikprøvebaseret kontrol.
Stk. 6.
Erhvervsstyrelsens kontrol efter denne lov kan gennemføres i
forbindelse med kontrol i medfør af anden lovgivning
på styrelsens område. Erhvervsstyrelsens kontrol kan
tilrettelægges i samarbejde med andre myndigheder, som
udfører kontrol i henhold til lovgivning på deres
område.
§ 17 b. Erhvervsstyrelsen kan
forlange de oplysninger, som er nødvendige for at kunne tage
stilling til, om loven, regler fastsat i medfør af loven og
virksomhedens vedtægter er overholdt, herunder at de
registrerede medlemmer af ledelsen udøver den faktiske
ledelse.
Stk. 2.
Erhvervsstyrelsen kan, i forbindelse med at styrelsen stiller krav
om oplysninger efter stk. 1, i særlige tilfælde
kræve, at en virksomhed indhenter en erklæring fra en
godkendt revisor, en advokat eller en anden sagkyndig om
rigtigheden af bestemte oplysninger, herunder at de
økonomiske dispositioner i forbindelse med anmeldelsen eller
registreringen er lovligt foretaget. Den, der afgiver en
erklæring efter 1. pkt., skal i erklæringen
bekræfte at være uafhængig af virksomheden.
§ 17 c. Bliver
Erhvervsstyrelsen bekendt med, at der er tvivl om lovligheden af et
forhold, der er anmeldt eller registreret, kan styrelsen
træffe beslutning om, at registreringer efter § 10, stk.
1, ikke kan finde sted, før der er skabt klarhed om
forholdet.
Stk. 2.
Anmelderen skal have skriftlig meddelelse om, at registrering ikke
kan finde sted, og om begrundelsen herfor. Erhvervsstyrelsen kan
endvidere i styrelsens it-system offentliggøre en meddelelse
om grundlaget for styrelsens beslutning.
Stk. 3.
Erhvervsstyrelsen kan i de tilfælde, som er omfattet af stk.
1, tillige registrere ledelsens fratræden.
§ 17 d. Finder
Erhvervsstyrelsen, at oplysninger om en person, der er anmeldt
eller registreret i henhold til denne lov, er mangelfulde, kan
styrelsen afvise at registrere den pågældende, eller
styrelsen kan afregistrere den pågældende.
Stk. 2. Har en
person ikke en gyldig bopælsadresse, kan Erhvervsstyrelsen
afvise at registrere den pågældende, eller styrelsen
kan afregistrere den pågældende.
Stk. 3. Ved
tvivl om identiteten af en person, der er anmeldt eller registreret
i henhold til denne lov, kan Erhvervsstyrelsen kræve
verificering af den pågældendes identitet og af de
angivne identifikationsoplysninger. Om nødvendigt kan
Erhvervsstyrelsen kræve, at en person identificerer sig ved
fysisk fremmøde hos Erhvervsstyrelsen eller andre, som
Erhvervsstyrelsen har bemyndiget til at foretage sådan
identifikation.
Stk. 4. Er der
fortsat tvivl om en persons identitet, kan Erhvervsstyrelsen afvise
at registrere den pågældende, eller styrelsen kan
afregistrere den pågældende, jf. stk. 1.
Stk. 5. Stk. 3
finder tilsvarende anvendelse ved tvivl om identiteten af anmelder.
Er der fortsat tvivl om anmelders identitet, kan Erhvervsstyrelsen
afvise at registrere anmeldelser fra den pågældende
anmelder.
§ 17 e. Erhvervsstyrelsen kan
foretage udgående kontrol af, om en virksomhed kan kontaktes
på sit registrerede hjemsted, jf. § 4 a, nr. 1.
§ 17 f. Er der tvivl om,
hvorvidt et medlem af ledelsen faktisk udøver ledelsen, jf.
§ 12, stk. 2, kan Erhvervsstyrelsen afvise at registrere den
pågældende, eller styrelsen kan afregistrere den
pågældende.
Registreringskontrol
§ 17 g. Anmeldelser kan af
Erhvervsstyrelsen afgøres ved digital straksafgørelse
eller udtages til manuel sagsbehandling.
Stk. 2. Finder
Erhvervsstyrelsen, at en fejl eller mangel ved et anmeldt forhold
kan afhjælpes ved en generalforsamlingsbeslutning eller ved
vedtagelse af virksomhedens ledelse, kan styrelsen fastsætte
en frist for forholdets berigtigelse.
Stk. 3.
Berigtiges forholdet ikke inden udløbet af den fastsatte
frist, kan registrering ikke finde sted.
Stk. 4.
Anmelderen skal have skriftlig meddelelse om, at registrering efter
stk. 1 ikke kan finde sted, og om begrundelsen herfor.
Efterfølgende
kontrol
§ 17 h. Erhvervsstyrelsen kan
i indtil 5 år fra registreringstidspunktet kræve, at
der indsendes bevis for, at registreringen er lovligt
foretaget.
Stk. 2. Finder
Erhvervsstyrelsen, at der er registreret åbenbart urigtige
oplysninger, kan styrelsen foretage en administrativ korrektion
heraf.
Offentliggørelse
af kontrolsager
§ 17 i. Erhvervsstyrelsen kan,
når styrelsen finder det hensigtsmæssigt,
offentliggøre, at en kontrol efter §§ 17 g og 17 h
iværksættes eller er blevet iværksat.
Erhvervsstyrelsen kan endvidere offentliggøre resultatet af
kontrollen.
Stk. 2.
Offentliggørelsen efter stk. 1 sker på
Erhvervsstyrelsens hjemmeside. Erhvervsstyrelsen bestemmer, hvordan
offentliggørelsen sker.
Stk. 3.
Erhvervsstyrelsens beslutninger om at overgive sager til
politimæssig efterforskning kan offentliggøres
på styrelsens hjemmeside. Navnet på selskabet eller
personer, der er registreringspligtige i henhold til denne lov, kan
fremgå af offentliggørelsen.
Stk. 4.
Offentliggørelse efter stk. 1-3 kan ikke ske, hvis
offentliggørelsen vil udgøre en trussel mod en
igangværende strafferetlig efterforskning, eller hvis
offentliggørelsen vil forvolde uforholdsmæssig stor
skade.«
14. I
overskriften til kapitel 6
indsættes efter »Opløsning«: »eller
sletning af virksomheder«.
15.
Efter overskriften til kapitel 6 indsættes før §
20 som overskrift:
»Opløsning
af virksomheder med begrænset ansvar«.
16. I
§ 20 ændres »§
21« til: »§ 20 a«.
17.
Efter § 20 indsættes:
Ȥ 20 a.
Erhvervsstyrelsen kan anmode skifteretten om at opløse en
virksomhed med begrænset ansvar i følgende
tilfælde:
1) Virksomheden
opfylder ikke længere § 3.
2)
Erhvervsstyrelsen har ikke rettidigt modtaget virksomhedens
årsrapport eller undtagelseserklæring i henhold til
årsregnskabsloven.
3) Virksomheden
har ikke den ledelse eller det hjemsted, der er foreskrevet i loven
eller virksomhedens vedtægt.
4) Virksomheden
har ikke registreret oplysninger om reelle ejere, eller
virksomheden har foretaget mangelfuld registrering i henhold til
§ 15 g.
5) Virksomheden
har ikke opbevaret dokumentation for oplysningerne om virksomhedens
reelle ejere, eller virksomheden har opbevaret mangelfuld
dokumentation i henhold til § 15 g.
6) Virksomheden
har ikke opbevaret virksomhedsdokumenter i henhold til § 15 c,
eller opbevaringen er mangelfuld, eller dokumenterne er
mangelfulde.
7) Virksomheden
indsender ikke oplysninger, eller virksomheden indsender
mangelfulde oplysninger i henhold til § 17 h, stk. 1.
8) Virksomheden
har ikke indhentet en erklæring i henhold til § 17 b,
stk. 2.
9)
Erhvervsstyrelsen har ikke rettidigt modtaget erklæring efter
§ 10, stk. 5, 2. pkt.
10) Virksomheden
har ikke anmeldt en revisor, selv om den er omfattet af
revisionspligt efter årsregnskabsloven eller anden
lovgivning.
11) Virksomheden
har ikke anmeldt en revisor, selv om generalforsamlingen eller
tilsvarende øverste myndighed i øvrigt har besluttet,
at virksomhedens årsrapport skal revideres.
Stk. 2.
Erhvervsstyrelsen kan fastsætte en frist, inden for hvilken
virksomheden kan afhjælpe en mangel efter stk. 1.
Afhjælpes manglen ikke senest ved udløbet af den
frist, som styrelsen har fastsat, kan styrelsen træffe
beslutning om tvangsopløsning.
Stk. 3.
Tvangsopløsningen gennemføres efter bestemmelserne i
selskabslovens §§ 226-229 med de fornødne
afvigelser under hensyn til virksomhedernes særlige
karakter.«
18. §
21 ophæves, og i stedet indsættes:
»Sletning af
kommanditselskaber eller interessentskaber
§ 21. Et interessentskab eller
et kommanditselskab kan slettes af Erhvervsstyrelsens register i
følgende tilfælde:
1) Virksomheden
anmelder, at en af interessenterne henholdsvis komplementarerne
ikke længere er et kapitalselskab eller et selskab med en
tilsvarende retsform.
2)
Erhvervsstyrelsen har ikke rettidigt modtaget virksomhedens
årsrapport eller undtagelseserklæring i henhold til
årsregnskabsloven.
3) Virksomheden
har ikke den ledelse eller det hjemsted, der er foreskrevet i loven
eller virksomhedens vedtægt.
4) Virksomheden
har ikke registreret oplysninger om reelle ejere, eller
virksomheden har foretaget mangelfuld registrering i henhold til
§ 15 g.
5) Virksomheden
har ikke opbevaret dokumentation for oplysningerne om virksomhedens
reelle ejere, eller virksomheden har opbevaret mangelfuld
dokumentation i henhold til § 15 g.
6) Virksomheden
har ikke opbevaret virksomhedsdokumenter i henhold til § 15 c,
eller opbevaringen er mangelfuld, eller dokumenterne er
mangelfulde.
7) Virksomheden
indsender ikke oplysninger, eller virksomheden indsender
mangelfulde oplysninger i henhold til § 17 h, stk. 1.
8) Virksomheden
har ikke indhentet en erklæring i henhold til § 17 b,
stk. 2.
9) Virksomheden
har ikke anmeldt en revisor, selv om den er omfattet af
revisionspligt efter årsregnskabsloven eller anden
lovgivning.
10) Virksomheden
har ikke anmeldt en revisor, selv om generalforsamlingen eller
tilsvarende øverste myndighed i øvrigt har besluttet,
at virksomhedens årsrapport skal revideres.
Stk. 2.
Erhvervsstyrelsen kan fastsætte en frist, inden for hvilken
virksomheden kan afhjælpe en mangel efter stk. 1.
Afhjælpes manglen ikke senest ved udløbet af den
frist, som styrelsen har fastsat, kan styrelsen træffe
beslutning om sletning af virksomheden.
Stk. 3. Viser
det sig efter sletningen, at de forhold, der har ført til
sletningen, ikke længere foreligger, kan interessentskabet
eller kommanditselskabet anmode Erhvervsstyrelsen om at
genregistrere virksomheden. Det er en betingelse for
genregistreringen, at der vælges ledelse og eventuel
revisor.
Stk. 4. Er
anmeldelse i henhold til stk. 3 ikke modtaget, senest 3
måneder efter at Erhvervsstyrelsen har slettet virksomheden,
eller har virksomheden inden for de sidste 5 år tidligere
været slettet, jf. stk. 1, nr. 2-10, kan genregistrering ikke
finde sted. Fristen på 3 måneder suspenderes, hvis
virksomheden tages under rekonstruktionsbehandling.
Stk. 5.
Erhvervsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler om
genregistrering af de i stk. 1 nævnte
virksomheder.«
19. I
§ 23, stk. 1, ændres
»§ 15 c, § 15 g, stk. 3, 5 og 6« til:
»§§ 11, 12, 15 a og 15 c, § 15 g, stk.
3-6«.
20.
Efter kapitel 7 indsættes:
»Kapitel 7 a
Klageadgang
§ 23 a. Erhvervsministeren kan
fastsætte regler om klager over afgørelser truffet i
medfør af denne lov, herunder om, at klager ikke kan
indbringes for anden administrativ myndighed.
§ 23 b. Afgørelser
truffet af Erhvervsstyrelsen i henhold til loven eller forskrifter
udstedt i medfør af loven kan indbringes for
Erhvervsankenævnet, senest 4 uger efter at afgørelsen
er meddelt den pågældende, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2.
Erhvervsstyrelsens afgørelse som følge af
overskridelse af de frister, der er fastsat i § 10, stk. 1,
§ 17 c, § 17 g, stk. 2-4, § 20 a, stk. 2, og §
21, stk. 2, og afgørelser efter § 20, § 20 a, stk.
1, og § 21, stk. 1, kan ikke indbringes for anden
administrativ myndighed.
Stk. 3.
Afgørelser truffet af Erhvervsstyrelsen i henhold til
forskrifter, som er udstedt i medfør af § 5 a, stk. 1
eller 2, kan ikke indbringes for anden administrativ
myndighed.«
§ 4
I revisorloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1287 af 20. november 2018, som ændret ved § 2 i lov
nr. 1716 af 27. december 2018, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 1 indsættes efter stk. 3
som nyt stykke:
»Stk. 4.
Lovens § 37, stk. 1, 3. pkt., og § 43 a finder anvendelse
på en revisors eller en revisionsvirksomheds forpligtelser
efter hvidvaskloven og en revisors eller en revisionsvirksomheds
rådgivning af en kunde om dennes forpligtelser efter
hvidvaskloven.«
Stk. 4 bliver herefter stk. 5.
2. I
§ 10, stk. 5, indsættes som
3. pkt.:
»Bestemmelserne i kapitel 9 finder
tilsvarende anvendelse på en revisor, der har fået en
tilladelse efter 1. pkt.«
3. I
§ 23, stk. 1, indsættes som
3. pkt.:
»Har Erhvervsstyrelsen meddelt revisoren
eller revisionsvirksomheden, at styrelsen har iværksat en
undersøgelse efter § 37, skal arbejdspapirerne og
genparter af de afgivne erklæringer, revisionsprotokoller og
regnskaber, som undersøgelsen vedrører, opbevares,
indtil styrelsen har meddelt resultatet af undersøgelsen,
jf. § 40, stk. 1.«
4. I
§ 29 indsættes efter stk. 4
som nye stykker:
»Stk. 5.
Ved kvalitetskontrol af en revisionsvirksomhed, der reviderer
virksomheder omfattet af regler udstedt i medfør af §
1, stk. 5, eller § 1 a, stk. 1, nr. 3, skal virksomheder, der
tilhører samme netværk som revisionsvirksomheden, give
Erhvervsstyrelsen og kvalitetskontrollanten adgang til de
oplysninger, der er nødvendige for at gennemføre
kvalitetskontrollen.
Stk. 6. Ved
Erhvervsstyrelsens og kvalitetskontrollantens anmodning om adgang
til oplysninger efter stk. 5 finder § 42 tilsvarende
anvendelse over for medlemmerne af bestyrelsen, direktionen eller
et lignende ansvarligt organ i en virksomhed, der tilhører
samme netværk som den revisionsvirksomhed, der er omfattet af
kvalitetskontrollen.«
Stk. 5 bliver herefter stk. 7.
5. I
§ 32 indsættes som stk. 7:
»Stk. 7.
Erhvervsstyrelsens kvalitetskontrol efter §§ 34-35 b
eller en undersøgelse efter § 37 kan gennemføres
i forbindelse med kontrol i medfør af anden lovgivning
på styrelsens område. Erhvervsstyrelsens kontrol kan
tilrettelægges i samarbejde med andre myndigheder, som
udfører kontrol i henhold til lovgivning på deres
område.«
6. I
§ 35 a indsættes som stk. 3 og 4:
»Stk. 3.
Omfatter rapporten i stk. 1 en revisionsvirksomhed, der reviderer
regnskaber aflagt af virksomheder af interesse for offentligheden,
skal revisionsvirksomheden senest 4 uger efter modtagelsen af
rapporten skriftligt orientere revisionskundens revisionsudvalg
om
1) rapportens
væsentligste konklusioner fra kvalitetskontrollen og
eventuelle henstillinger til opfølgning på
forbedringspunkter og
2) resultatet af
kontrollen af revisionen af revisionskundens regnskab, hvis denne
har været genstand for kontrollen.
Stk. 4. Har en
virksomhed af interesse for offentligheden ikke etableret et
revisionsudvalg i henhold til § 31, stk. 5, 6 eller 8, skal
orienteringen efter stk. 3 gives til virksomhedens øverste
ledelsesorgan.«
7. I
§ 37, stk. 1, indsættes
efter 2. pkt. som nyt punktum:
»Bestemmelsen i 1. pkt. finder tilsvarende
anvendelse, hvis styrelsen vurderer, at der er risiko for, at en
revisor eller en revisionsvirksomhed har tilsidesat en forpligtelse
efter hvidvaskloven eller rådgivet en kunde i strid med
kundens forpligtelser efter hvidvaskloven.«
8. I
§ 39, stk. 4, ændres
»§ 37, stk. 1, 3. pkt.« til: »§ 37,
stk. 1, 4. pkt.«
9. I
§ 40 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
Har en undersøgelse omfattet en revisionsopgave for en
virksomhed af interesse for offentligheden, skal
revisionsvirksomheden senest 4 uger efter modtagelsen af resultatet
af undersøgelsen, jf. stk. 1, nr. 2-4, skriftligt orientere
virksomhedens revisionsudvalg om Erhvervsstyrelsens
væsentligste konklusioner. Har virksomheden ikke etableret et
revisionsudvalg, skal orienteringen efter 1. pkt. gives til
virksomhedens øverste ledelsesorgan.«
10.
Efter § 43 indsættes:
Ȥ 43 a.
Erhvervsstyrelsen eller en anden offentlig myndighed kan indbringe
en klage for Revisornævnet over en revisor, en
revisionsvirksomhed eller en udenlandsk revisi?onsvirksomhed, der
er omfattet af § 13 a, for tilsidesættelse af dennes
forpligtelser efter hvidvaskloven eller for dennes rådgivning
af en kunde i strid med kundens forpligtelser efter
hvidvaskloven.
Stk. 2. Har en
revisor, en revisionsvirksomhed eller en udenlandsk
revisionsvirksomhed, der er omfattet af § 13 a, tilsidesat en
forpligtelse efter hvidvaskloven eller rådgivet en kunde i
strid med kundens forpligtelser efter hvidvaskloven, kan
Revisornævnet fastsætte en sanktion for den
pågældende. Bestemmelsen i § 44 finder tilsvarende
anvendelse ved fastsættelsen af en sanktion.«
11. I
§ 44 indsættes efter stk. 8
som nyt stykke:
»Stk. 9.
Revisor skal skriftligt orientere sin kunde, herunder kundens
eventuelle revisionsudvalg, om en kendelse fra Revisornævnet,
hvor nævnet har fundet revisor skyldig i en klage, der
angår et forhold mellem revisor og dennes kunde, medmindre
klagen er indgivet af den pågældende kunde. Revisor
skal orientere kunden senest 4 uger efter modtagelsen af
Revisornævnets kendelse.«
Stk. 9 og 10 bliver herefter stk. 10 og
11.
12. I
§ 45, stk. 2, 2. pkt.,
ændres »§ 44, stk. 10« til: »§
44, stk. 11«.
13. I
§ 46, stk. 2, indsættes
efter »Revisornævnet«: »og ved
Erhvervsstyrelsens meddelelse om iværksættelse af en
undersøgelse efter § 37, stk. 1-3, til den, som
undersøgelsen berører«.
14. I
§ 47, stk. 1, 2. pkt.,
indsættes efter »§ 43, stk. 6, 2. og 3.
pkt.,«: »§ 43 a, stk. 1,«.
15. I
§ 47 b, stk. 2, indsættes
efter 1. pkt. som nyt punktum:
»Styrelsen kan offentliggøre
identiteten på den, som er omfattet af undersøgelsen,
medmindre offentliggørelsen af identiteten vil være en
alvorlig trussel mod de finansielle markeders stabilitet eller en
igangværende strafferetlig efterforskning eller
offentliggørelsen vil forvolde uforholdsmæssig stor
skade.«
16. § 47
c, stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
Kendelser, hvor Revisornævnet har fundet en fysisk person
skyldig i en klage efter § 43, stk. 3, § 43 a, stk. 2,
eller § 44 a, stk. 1, offentliggøres med oplysning om
den pågældendes identitet, medmindre den
pågældende af nævnet er tildelt en advarsel,
offentliggørelsen af identiteten vil være en alvorlig
trussel mod de finansielle markeders stabilitet eller en
igangværende strafferetlig efterforskning eller
offentliggørelsen vil forvolde uforholdsmæssig stor
skade. Anonymisering af identiteten sker efter 2 år regnet
fra datoen for offentliggørelsen. Uanset 2. pkt.
anonymiseres kendelser efter § 44, stk. 3 og 4, og § 44
b, stk. 2, først efter udløbet af den periode, for
hvilken sanktionen har virkning, dog tidligst 2 år regnet fra
datoen for offentliggørelsen og senest 5 år efter
datoen for offentliggørelsen.«
17. I
§ 50, stk. 3, indsættes
efter »regler om, at«: »revisorer, der har
fået tilladelse efter § 10, stk. 5, og«.
18. I
§ 52, stk. 5, indsættes
efter 1. pkt. som nyt punktum:
»Det samme gælder for en kendelse
truffet af Revisornævnet efter § 43 a, stk. 2, jf.
§ 44, stk. 3 og 4 og stk. 6, 4. pkt.«
19. I
§ 54, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »og § 31, stk. 1, 1. pkt., stk. 5 og
7« til: », § 31, stk. 1, 1. pkt., og stk. 5 og 7,
§ 35 a, stk. 3 og 4, § 40, stk. 3, og § 44, stk.
9«.
§ 5
I lov om kapitalmarkeder, jf.
lovbekendtgørelse nr. 377 af 2. april 2020, som ændret
ved § 2 i lov nr. 369 af 9. april 2019, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 213, stk. 4, ændres
»§ 159 a« til: »§ 161 a«.
§ 6
I lov om Det Centrale Virksomhedsregister, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1052 af 16. oktober 2019, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 11, stk. 4, indsættes
efter »andre grunddata«: », herunder for at kunne
bruge teknologiske løsninger,«.
2. I
§ 18, stk. 3, 1. pkt., og stk. 4, 1. pkt., indsættes efter
»fuldt ansvarlige deltagere, stiftere, ejere«: »,
repræsentanter«.
3. I
§ 18, stk. 3, 2. pkt., stk. 4, 1.
pkt., og stk. 6, indsættes
efter »jf. § 3, nr. 1-3«: », og § 11,
stk. 5«.
4. I
§ 18, stk. 6, indsættes
efter »fuldt ansvarlige deltagere, ejere«: »,
repræsentanter«.
§ 7
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2020, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. § 2, nr.
1-11 og 13-18, og § 3 træder i kraft den 1. januar
2021.
Stk. 3.
Erhvervsministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttrædelsen af § 6.
Stk. 4. § 1, nr. 4,
har virkning for indsendelse af årsrapporter, der foretages
efter den 1. januar 2021.
Stk. 5. §§
17-19 i selskabsloven som affattet ved denne lovs § 2, nr. 7,
og §§ 15 c-15 e i lov om visse erhvervsdrivende
virksomheder som affattet ved denne lovs § 3, nr. 10, har
virkning for dokumenter, der udarbejdes i regnskabsår, der
begynder den 1. januar 2021 eller senere.
Stk. 6. Revisorlovens
§ 10, stk. 5, 3. pkt., som indsat ved denne lovs § 4, nr.
2, finder anvendelse på en tilladelse, der efter lovens
ikrafttræden er givet efter revisorlovens § 10, stk. 5,
1. pkt.
Stk. 7. Revisorlovens
§ 43 a som indsat ved denne lovs § 4, nr. 10, finder
anvendelse på forseelser, der er begået efter lovens
ikrafttræden.
Stk. 8. Revisorlovens
§ 46, stk. 2, som ændret ved denne lovs § 4, nr.
13, har virkning for en meddelelse om iværksættelse af
en undersøgelse efter revisorlovens § 37, stk. 1-3,
foretaget efter lovens ikrafttræden.
Stk. 9. Regler fastsat i
medfør af selskabslovens § 18, stk. 3, jf.
lovbekendtgørelse nr. 763 af 23. juli 2019, forbliver i
kraft, indtil de ophæves eller afløses af forskrifter
udstedt i medfør af selskabslovens § 16, stk. 5, jf.
denne lovs § 2, nr. 7.
Stk. 10. Regler fastsat
i medfør af § 15 d, stk. 3, i lov om visse
erhvervsdrivende virksomheder, jf. lovbekendtgørelse nr. 659
af 1. juli 2019, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller
afløses af forskrifter udstedt i medfør af § 15
b, stk. 5, i lov om visse erhvervsdrivende virksomheder, jf. denne
lovs § 3, nr. 10.
Stk. 11. Regler fastsat
i medfør af revisorlovens § 1, stk. 4, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1287 af 20. november 2018, forbliver i
kraft, indtil de ophæves eller afløses af forskrifter
udstedt i medfør af revisorlovens § 1, stk. 5.
§ 8
Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf.
dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. § 5 kan ved
kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger.
Stk. 3. §§ 1-5
kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft
for Grønland med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger.
Officielle noter
1)
Lovforslaget indeholder bestemmelser, der gennemfører dele
af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/109/EF,
EU-Tidende 2004, nr. L 390, side 38, dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2010/73/EU af 24. november 2010, EU-Tidende
2010, nr. L 327, side 1, dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2017/1132/EU af 14. juni 2017 om visse
aspekter af selskabsretten (kodifikation), EU-Tidende 2017, nr. L
169, side 46, dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2017/828/EU af 17. maj 2017 om ændring af direktiv
2007/36/EF, for så vidt angår tilskydelse til
langsigtet aktivt ejerskab, EU-Tidende 2017, nr. L 132, side 1,
dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2018/843/EU af
30. maj 2018 om ændring af direktiv 2015/849/EU om
forebyggende foranstaltninger mod anvendelse af det finansielle
system til hvidvask af penge eller finansiering af terrorisme og om
ændring af direktiv 2009/138/EU og 2013/36/EU, EU-Tidende
2018, nr. L 156, side 43, og Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2014/56/EU af 16. april 2014 om ændring af direktiv
2006/43/EF om lovpligtig revision af årsregnskaber og
konsoliderede regnskaber.