Skriftlig fremsættelse (20. februar
2020)
Miljøministeren (Lea Wermelin):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om miljøbeskyttelse
(Implementering af affaldsdirektivets minimumskrav til eksisterende
udvidede producentansvarsordninger, indførsel af udvidet
producentansvar for emballage og modernisering af indsamling og
behandling af elektronikaffald)
(Lovforslag nr. L 112)
Udvidet
producentansvar er et vigtigt element i at sikre en mere
cirkulær økonomi, hvor vi undgår spild og bruger
vores ressourcer med omtanke. Udvidet producentansvar betyder, at
producenter tager ansvaret for deres produkter, også
når disse bliver til affald. Når producenter har
ansvaret for affaldsfasen, får de også økonomisk
incitament til at reducere materialeforbrug og designe produkter,
der kan genbruges og genanvendes med henblik på at reducere
omkostningerne til affaldshåndtering. Producenter får
samtidig mulighed for at etablere egne tilbagetagningsordninger,
som giver større mulighed for at etablere lukkede
materialekredsløb. Udvidet producentansvar er dermed et
vigtigt element i at fremme en mere cirkulær
økonomi.
Lovforslaget
har 3 delformål. Det første formål er at
bemyndige miljøministeren til at fastsætte supplerende
direktiv-fastsatte minimumskrav i de eksisterende udvidede
producentansvarsordninger for elektrisk og elektronisk udstyr,
batterier og akkumulatorer samt person- og varebiler. Disse
minimumskrav omhandler øget gennemsigtighed og
økonomisk sikkerhed i ordningerne, egenkontrol af
økonomisk forvaltning og datakvalitet, samt graduering af
producenters økonomiske bidrag ud fra miljøhensyn,
når de varetager deres producentansvar igennem kollektive
ordninger.
Det andet
formål er at tage de første skridt til at
indføre et nyt udvidet producentansvar for emballage ved at
bemyndige miljøministeren til at fastsætte de
detaljerede regler for dette nye udvidede producentansvar i
overensstemmelse med de direktiv-fastsatte minimumskrav for
udvidede producentansvarsordninger. Det udvidede producentansvar
for emballage skal fastholde og forbedre det nuværende
høje niveau af genanvendelse og miljøbeskyttelse med
et skærpet fokus på at øge genanvendelsen af
plastikemballageaffald markant.
De to
første formål gennemfører ændringer i
artikel 8 og artikel 8a om minimumskrav til udvidede
producentansvarsordninger i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2018/851/EU af 30. maj 2018 om ændring af direktiv
2008/98/EF om affald, samt gennemfører artikel 7, stk. 2 om
obligatorisk udvidet producentansvar for emballage i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2018/852/EU af 30. maj
2018 om ændring af direktiv 94/62/EF om emballage og
emballageaffald.
Det tredje
formål med lovforslaget er at modernisere det udvidede
producentansvar for elektrisk og elektronisk udstyr. Med
lovforslaget lovliggøres en eksisterende affaldsstrøm
ved, at virksomheder får mulighed for at indsamle
elektronikaffald fra husholdninger uden om det udvidede
producentansvar og den kommunale indsamlingsordning, som er de to
muligheder, der er lovlige i dag. Lovliggørelsen vil sikre,
at disse affaldsstrømme bliver dokumenteret, og at genbrug
og genanvendelse sker med høj kvalitet. Samtidig skal
lovforslaget sikre, at der kan fastsættes nærmere
regler om miljøcertificering af de affaldsoperatører,
der er involveret i indsamling og behandling af
elektronikaffald.
Dette sidste
formål gennemfører et initiativ i Aftale om
udmøntning af pulje til Strategi for cirkulær
økonomi (V, K, LA, DF, RV), som udmønter anbefalinger
fra Partnerskabet for indsamling af elektronikaffald (2016) samt
Advisory Board for Cirkulær Økonomi (2017).
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.