Skriftlig fremsættelse (26. februar
2020)
Klima-, energi- og
forsyningsministeren (Dan Jørgensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
fremme af vedvarende energi, lov om elforsyning, ligningsloven og
personskatteloven (Afholdelse af udbud af pristillæg i
2020-2024, ændring af værditabsordning, ophævelse
af køberetsordning samt oprettelse af salgsoptionsordning,
VE-bonusordning, grøn puljeordning m.v.)
(Lovforslag nr. L 114)
Lovændringen udmønter
elementer fra energiaftalen 2018.
Med energiaftalen 2018 blev det aftalt at
fortsætte med at afholde teknologineutrale udbud i
årene 2020-2024. Med lovforslaget gives ministeren
bemyndigelse til at afholde udbud.
Den lokale og kommunale opbakning til
fremtidens udbygning med vedvarende energi er et væsentligt
element i at sikre Danmarks fortsatte grønne omstilling og
nå regeringens ambitiøse
klimamålsætninger. Det er derfor vigtigt, at der
eksisterer de rette rammer for den fortsatte udbygning med
vedvarende energi (VE) i Danmark. Partierne bag energiaftalen 2018
har på denne baggrund opnået enighed om de rammer, der
fremadrettet vil være gældende for opstilling af
vedvarende energianlæg i Danmark.
Det er besluttet at oprette tre nye
ordninger, der skal sikre hensynet til lokale borgere og naboer til
vedvarende energianlæg samt til de kommuner, der udbygger med
vedvarende energi. En salgsoptionsordning, der giver boligejere i
tæt afstand til vindmøller eller solcelleparker
mulighed for at sælge deres bolig til opstiller. Boligen kan
sælges til opstiller til værdien vurderet af den
uafhængige taksationsmyndighed. Der oprettes en
VE-bonusordning, hvor de nære naboer til vedvarende
energiprojekter inden for 4-8 gange møllehøjde for
vindmøller og 0-200 meter for solcelleanlæg får
en årlig kontant skattefri bonus. Desuden forpligter loven
opstillerne til at betale 88.000 kr. pr. opstillet MW til den
kommune, hvor der opstilles nye VE-anlæg.
Endvidere indeholder lovforslaget
forbedringer af den nuværende værditabsordning,
såsom at flytte tidspunktet for vurderingen af
værditabet af en beboelsesejendom til efter
VE-anlæggets første producerede kWh, samt en
afskaffelse af køberetsordningen, da den ikke virker efter
hensigten.
Lovforslaget harmoniserer
nettilslutningsreglerne ved at ændre
bemyndigelsesbestemmelserne i VE-loven og elforsyningsloven, som
forpligter klima-, energi- og forsyningsministeren til at
fastsætte regler om vindmøllers og
solcelleanlægs tilslutning til elforsyningsnettet, så
disse også omfatter bølgekraftanlæg og
vandkraftværker.
Loven udmønter mindre
ændringer i VE-loven, der fastsætter regler for
sikkerhed for vindmøller. Det foreslås, at ministeren
bemyndiges til at kunne bestemme, at tekniske standarder og
internationale vedtagelser skal være gældende, selv om
de kun foreligger på engelsk. Det foreslås endelig med
lovforslaget, at der indsættes en slutdato for
ansøgning om pristillæg til husstandsvindmøller
og forhøjet pristillæg til solcelleanlæg,
hvilket sikrer, at puljerne kan lukkes helt.
For opstillerne vil de foreslåede
ordninger betyde merudgifter for så vidt angår
VE-bonusordningen, oprettelse af grøn pulje samt
salgsoption. Modsat vil den foreslåede afskaffelse af
køberetsordningen medføre en besparelse for
opstillerne. Samlet set vurderes det, at de nye ordninger
medfører en gennemsnitlig merudgift for opstillere af
landvind på 1,0 mio. kr., mens det for opstillere af
solceller vil svare til 0,5-0,8 mio. kr. pr. projekt.
Den foreslåede skattefritagelse for
modtagere af VE-bonus har karakter af en skatteudgift svarende til
skatteværdien af den modtagne VE-bonus. Skatteudgiften
skønnes til ca. 15 mio. kr. årligt. Salgsoption vil
medføre mindre økonomiske opstartsomkostninger for
staten.
Lovforslaget foreslås at træde
i kraft d. 1. juli 2020. Det foreslås dog, at ændring
af værditabsordningen, ophævelse af
køberetsordningen, ny salgsoptionsordning, ny
VE-bonusordning og ny grøn pulje træder i kraft den 1.
juni 2020, så flest mulige borgere og kommuner får
glæde af de nye VE-ordninger.
Det forventes, at klima-, energi- og
forsyningsministeren vil fastsætte nærmere regler om
ikrafttrædelse af bl.a. bemyndigelse til afholdelse af
teknologineutrale udbud 2020-2024, når der foreligger en
statsstøttegodkendelse af udbudsbetingelserne fra
Europa-Kommissionen.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.