Skriftlig fremsættelse (26. februar
2020)
Klima-, energi- og
forsyningsministeren (Dan Jørgensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
fremme af besparelser i energiforbruget, lov om fremme af
energibesparelser i bygninger, afskrivningsloven og ligningsloven
samt ophævelse af en række love under Klima-, Energi-
og Forsyningsministeriets område (Tilskud til
energibesparelser og energieffektiviseringer m.v.)
(Lovforslag nr. L 116)
Lovforslaget udmønter de dele af
Energiaftalen af d. 29. juni 2018, som vedrører en
grundlæggende modernisering af
energieffektiviseringsindsatsen samt etableringen af en
støtteordning til udbredelse af individuelle varmepumper ved
skrotning af oliefyr.
Det er med energiaftalen fra 2018
besluttet, at den eksisterende energispareordning ikke skal
forlænges, når den udløber med udgangen af 2020.
I stedet skal der i perioden 2021-2024 indføres
konkurrenceudsatte tilskudspuljer til energibesparelser og
energieffektiviseringer i hhv. procesenergi i industri- og
serviceerhverv og energiforbruget i bygninger, hvor tilsagn om
tilskud gives til de projekter, som lever op til
ansøgningskriterierne og medfører flest additionelle
energibesparelser for tilskudsmidlerne. Lovforslaget skal sikre den
nødvendige hjemmel hertil.
Med samme energiaftale er der vedtaget en
støttepulje til individuelle varmepumper, som skal
understøtte udfasningen af oliefyr og i stedet fremme brugen
af individuelle varmepumper til opvarmningen af de bygninger, som
ligger uden for de kollektive fjernvarme- og gasnet. Forligskredsen
besluttede i marts 2019, at støttepuljen skal anvendes til
at støtte udbredelsen af varmepumper på
abonnementsvilkår, da dette blandt andet vurderes at have en
højere additionalitet og dermed resultere i flest
tilskyndede varmepumper som følge af ordningen.
Med lovforslaget foreslås det
ligeledes at foretage en række mindre ændringer i lov
om fremme af energibesparelser i bygninger. Dette skal sikre
hjemmel til at kunne gøre bygningers energimærke
ugyldigt i tilfælde, hvor berigtigelse ikke er muligt,
hvilket skal bidrage til at styrke tilliden til
energimærket.
Endelig foreslås det med lovforslaget
at ophæve flere love på Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriets område, som tidligere har været
grundlag for en række tilskudsordninger til
energibesparelser, men som ikke længere anvendes og i en
længere årrække ikke har haft tilknyttet
bevillinger. Lovene vurderes derfor at være
overflødige og bør ophæves for at rydde op i
reglerne på området.
Lovforslaget foreslås at træde
i kraft den 1. juli 2020. Ordningerne forventes indrettet i
overensstemmelse med EU's statsstøtteregler, jf. reglerne i
gruppefritagelsesforordningen og de minimis-forordningen.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.