Skriftlig fremsættelse (26. februar
2020)
Klima-, energi- og
forsyningsministeren (Dan Jørgensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om klima
(Lovforslag nr. L 117)
Lovforslaget udmønter aftale om
klimalov, der blev indgået den 6. december 2019 mellem
regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative
Folkeparti og Alternativet.
Med lovforslaget får Danmark for
første gang juridisk bindende klimamål om, at Danmark
skal reducere udledningen af drivhusgasser med 70 pct. i 2030 i
forhold til niveauet i 1990, og et langsigtet mål om
klimaneutralitet i senest 2050 og med Parisaftalens
målsætning om at begrænse den globale
temperaturstigning til 1,5 grader for øje.
Lovforslaget tilsiger, at klimaindsatsen
skal ske under hensynstagen til en række guidende
principper:
Klimaudfordringerne er en global
problemstilling. Derfor skal Danmark være et foregangsland i
den internationale klimaindsats, som kan inspirere og påvirke
resten af verden. Danmark har derudover både et historisk og
moralsk ansvar for at gå forrest. Indfrielsen af Danmarks
klimamål skal ske så omkostningseffektivt som muligt,
under hensyntagen til både den langsigtede grønne
omstilling, bæredygtig erhvervsudvikling og dansk
konkurrencekraft, sunde offentlige finanser og beskæftigelse,
samt at dansk erhvervsliv skal udvikles og ikke afvikles. Danmark
skal vise, at der kan laves en grøn omstilling og samtidig
bibeholdes et stærkt velfærdssamfund, hvor
sammenhængskraften og den sociale balance sikres. De tiltag,
der skal anvendes for at reducere udledningen af drivhusgasser,
skal medføre reelle, indenlandske reduktioner, men samtidig
skal det sikres, at danske tiltag ikke blot flytter hele
drivhusgasudledningen uden for Danmarks grænser.
Der etableres med lovforslaget en
mekanisme, som medfører, at der hvert femte år skal
fastsættes delmål med et tiårigt perspektiv.
Delmålene skal fastsættes efter inddragelse af
Klimarådet. Et nyt delmål, der fastsættes,
må ikke være mindre ambitiøst end det senest
fastsatte delmål. Regeringen skal mindst hvert femte år
og som minimum i forbindelse med fastsættelse af
delmålene udarbejde en klimahandlingsplan med tiårigt
perspektiv.
For at sikre klimahandling på kort
sigt fastsættes i 2020 et indikativt delmål for 2025 i
forbindelse med den kommende klimahandlingsplan. 2025-målet
indgår ikke i dette lovforslag. Delmål i 2025 og frem
fastsættes efterfølgende ved lov.
Der knyttes en handlepligt til klimalovens
målsætninger om 70 pct. reduktion i 2030 i forhold til
1990, det langsigtede mål om klimaneutralitet i senest 2050
samt delmål, som fastsættes af ovenstående
mekanisme efter 2030. Handlepligten indtræder, hvis det ikke
kan anskueliggøres, at klimalovens mål nås.
Dette under hensyntagen til, at man endnu ikke kender de
præcise virkemidler, der skal til for at nå målet
om 70 pct. reduktion af drivhusgasser i 2030 i forhold til 1990
under hensyntagen til klimalovens principper for
klimaindsatsen.
Med lovforslaget styrkes Klimarådet
og gøres mere uafhængigt. Klimarådet får
således flere eksperter samt vælger selv ny formand,
næstformænd og medlemmer. Derudover etableres et
klimadialogforum i tilknytning til Klimarådet.
Aftale om klimalov fastsætter et
systematisk årshjul for opfølgning og monitorering af
klimaindsatsen. Klimarådet skal i februar komme med
anbefalinger til regeringens klimaindsats og give en faglig
vurdering af, om regeringens klimaindsats anskueliggør, at
klimalovens mål nås og dermed rådets faglige
vurdering af, om handlepligten indtræder. I april kommer en
årlig klimastatus og -fremskrivning fra Energistyrelsen, som
bl.a. indeholder fremskrivninger af drivhusgasser, samlet og
fordelt på sektorer. Heri indgår en særskilt
global afrapportering på Danmarks klimaindsats. I september
skal klima-, energi- og forsyningsministeren fremlægge et
klimaprogram. I klimaprogrammet giver klima-, energi- og
forsyningsministeren sin vurdering af, om det kan
anskueliggøres, at klimalovens mål nås. Hvis
dette ikke kan anskueliggøres, skal klima-, energi- og
forsyningsministeren i klimaprogrammet fremlægge konkrete nye
initiativer og initiativer besluttet i årets løb, som
viser vejen mod opfyldelsen af klimalovens mål. Der skal
fremlægges initiativer med effekt på både kort og
lang sigt. Frem mod 2030 skal der over årene i
klimaprogrammet ske en øget konkretisering i de fremlagte
initiativer. I klimaprogrammet skal endvidere indgå en global
klimastrategi.
Klima-, energi- og forsyningsministeren
udfærdiger efter indgåelse af den årlige aftale
om finansloven en redegørelse til Folketinget med
beskrivelse af effekterne af regeringens klimapolitik og stiller
sig til rådighed for en forespørgselsdebat.
Folketinget vil på det grundlag have mulighed for at vurdere,
om regeringen lever op til klimaloven.
Loven foreslås at træde i kraft
dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.