Betænkning afgivet af
Erhvervsudvalget den 7. maj 2020
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 7
ændringsforslag til lovforslaget, herunder om deling af
lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget vil
stemme for det stillede ændringsforslag om deling af
lovforslaget.
Et flertal i
udvalget (S, RV, SF, EL og Uffe Elbæk (UFG)) indstiller de
under A og B nævnte lovforslag til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (V, DF, KF og LA) indstiller det under A nævnte
lovforslag til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under B
nævnte lovforslag til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre, Dansk
Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Liberal
Alliance
Venstres, Dansk Folkepartis, Det
Konservative Folkepartis og Liberal Alliances medlemmer af udvalget
bemærker, at de fire partier støtter den del af
lovforslaget, som omhandler P2B-forordningen. Forordningen styrker
det digitale indre marked ved at skabe mere gennemsigtighed og
bedre klageadgang for de virksomheder, der sælger deres varer
og ydelser på digitale platforme.
Partierne støtter ikke den del af
lovforslaget, som omhandler indførelsen af krav om
redegørelse for dataetik, som skønnes at
pålægge erhvervslivet administrative byrder svarende
til 27 mio. kr. det første år og 7 mio. kr. hvert af
de følgende år. Isoleret set giver det god mening at
sætte fokus på dataetik. Regeringen anviser dog ikke
tilsvarende byrdelettelser, og forslaget strider derfor mod
partiernes politik om ikke at påføre erhvervslivet
yderligere byrder. I lyset af de store økonomiske
udfordringer, som store dele af dansk erhvervsliv står over
for i denne tid, er det endnu mere kritisabelt, at regeringen
pålægger erhvervslivet yderligere byrder. Parallelt med
forslaget er der bl.a. også sat et arbejde i gang mellem en
række store erhvervsorganisationer og Forbrugerrådet
Tænk for at skabe en frivillig mærkningsordning med
fokus på it-sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse. Det ser
partierne som et tegn på, at det er muligt at opnå den
ønskede yderligere fokus på dataetik ad
frivillighedens vej, uden at erhvervslivet pålægges
ekstra byrder.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om håndhævelse af Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om fremme af retfærdighed og
gennemsigtighed for brugere af onlineformidlingstjenester«
omfattende titelnoten, §§ 1-14, § 15, stk. 1, og
§ 17, stk. 1.
B. »Forslag
til lov om ændring af årsregnskabsloven. (Krav om
rapportering af dataetik)« omfattende §§ 15-17.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte lovforslag
Til § 1
2) I
stk. 1 ændres »jf. bilag
2« til: »jf. bilag 1«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 5]
Til § 14
3) I
stk. 2 ændres »eller i
forhold« til: »eller forhold«.
[Sproglig ændring]
Til § 17
4) I
stk. 1 udgår », jf. dog
stk. 2«.
[Konsekvens af deling]
Nyt bilag
5) Som
bilag 1 til lovforslaget
indsættes bilag 2 til lovforslagets bemærkninger.
[Omplacering af bilag]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte lovforslag
Til § 15
6)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 15
Loven træder i kraft den 1. juli 2020 og
har virkning for regnskabsår, der begynder den 1. januar 2021
eller senere.«
[Konsekvens af deling]
Til § 17
7)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 17
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger.«
[Konsekvens af deling]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det
foreslås, at forslag til lov om håndhævelse af
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om fremme af
retfærdighed og gennemsigtighed for brugere af
onlineformidlingstjenester (lov om håndhævelse af
P2B-forordningen) (L 124) deles i to lovforslag. Den ene del (A)
omfatter lovforslagets bestemmelser om håndhævelse af
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om fremme af
retfærdighed og gennemsigtighed for brugere af
onlineformidlingstjenester.
Den anden del
(B) omfatter forslaget om ændring af årsregnskabsloven,
der omhandler rapportering af dataetik. I denne del ændres
lovforslagets titel desuden af lovtekniske grunde, således at
titlen, der anvendes, formuleres i overensstemmelse med et
selvstændigt ændringsforslag til
årsregnskabsloven.
Til nr. 2
I
lovforslagets § 1, stk. 1, ændres »jf. bilag
2« til »jf. bilag 1«. Ændringen er en
konsekvens af forslaget om deling af lovforslaget.
Der foretages
ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 3
I
lovforslagets § 14, stk. 2, foretages en sproglig
ændring, idet »eller i forhold« ændres til
»eller forhold«.
Til nr. 4, 6 og 7
Ændringsforslagene er en konsekvens af ændringsforslag
nr. 1 om deling af lovforslaget.
Til nr. 5
I lovforslaget indsættes bilag 2 som
bilag 1 til lovforslagets bemærkninger. Ændringen er en
konsekvens af forslaget om deling af lovforslaget, da lovforslagets
bilag 2 er eneste bilag til ændringsforslagets del A, Forslag
til lov om håndhævelse af Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om fremme af retfærdighed og
gennemsigtighed for brugere af onlineformidlingstjenester.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. februar
2020 og var til 1. behandling den 10. marts 2020. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
erhvervsministeren sendte den 19. december 2019 dette udkast til
udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 116. Den 26. februar 2020 sendte
erhvervsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
2 spørgsmål til erhvervsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn
Brandenborg (S) Camilla Fabricius (S) Thomas Jensen (S) Henrik
Møller (S) Kasper Roug (S) nfmd. Malte Larsen (S) Orla Hav (S)
Rasmus Stoklund (S) Katrine Robsøe (RV) Ruben Kidde (RV)
Theresa Berg Andersen (SF) Ina Strøjer-Schmidt (SF) Victoria
Velasquez (EL) Rune Lund (EL) Uffe Elbæk (UFG) Torsten Schack
Pedersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Lars Christian Lilleholt (V)
fmd. Anne Honoré
Østergaard (V) Christoffer Aagaard Melson (V) Peter
Juel-Jensen (V) Tommy Ahlers (V) Hans Kristian Skibby (DF) Mette
Hjermind Dencker (DF) Mona Juul (KF) Niels Flemming Hansen (KF)
Rasmus Jarlov (KF) Alex Vanopslagh (LA)
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |