Betænkning afgivet af
Erhvervsudvalget den 28. maj 2020
1. Ændringsforslag
Liberal Alliances medlem af udvalget har
stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af KF og LA) indstiller
lovforslaget til vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (KF og LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre og Dansk Folkeparti
Venstres og Dansk Folkepartis medlemmer af
udvalget bemærker, at det fremgår af
høringsprocessen, at en række betydende
samfundsaktører sætter spørgsmålstegn
ved, hvorvidt L 149 er i overensstemmelse med EU-retten.
I lovbehandlingen pointerer ministeren, at
»Dansk Annoncørforening, Dansk Industri, Dansk Kredit
Råd, Danske Medier, Dansk Erhverv, Finans & Leasing,
Finans Danmark og Kreativitet & Kommunikation har i deres
høringssvar fremhævet betydningen af den
konkurrenceforvridning, indførelsen af et nationalt forbud
indebærer, der for så vidt angår annoncering via
internettet og online tjenester ikke vil gælde for
erhvervsdrivende, der er etableret i et andet EU/EØS-land
som følge afsenderlandsprincippet i e-handelsloven«
(jf. svar på spørgsmål 26).
Vi kan på den baggrund konstatere, at
ministeren må være opmærksom på den
konkurrenceforvridning, lovforslaget kan medføre, men
på trods af opfordringer har ministeren valgt at lade
spørgsmålet vurdere af egne jurister og ikke
rådføre sig med EU-Kommissionen. Det er alene
regeringens ansvar at sikre, at disse spørgsmål ikke
senere vil udgøre et problem for Danmark.
Det forventes, at loven skal evalueres
senest 1 år efter ikrafttrædelsen. Særlig vigtige
er de punkter, som Erhvervsministeriet ikke har kunnet dokumentere
betydningen af. Evalueringen skal omfatte alle kreditudbydere,
herunder banker, udbydere af forbrugslån, udbydere af konto-
og kreditkort m.v. i opdaterede tal, handlinger og konsekvenserne
af tilsyn. Vi forventer en evaluering med månedsvis udvikling
af overgældsætning og renten herfor, størrelsen
på det gennemsnitlige forbrugslån, omfanget og
størrelsen af forbrugslån over tid (relativt i forhold
til sikrede lån og i absolutte tal), evaluering af udbydernes
kreditværdighedsvurderinger, ÅOP-loftets effekter af
konkurrenceforhold på markedet, forbrugertilfredshed,
opgørelse af samlede startomkostninger og renteomkostninger
på en standard kassekredit sammenlignet med
forbrugslånevirksomheders produkter og en benchmarking af de
reelle omkostninger, statistik over overgældsætningens
oprindelse og udviklingen i afslag på lån givet med
udgangspunkt i kreditværdighedsvurderingerne og øgede
kassekreditbevillinger eller øgede forbrugslån givet
af bankerne eller gældsomstruktureringer, hvor disse gives
for at kunne betale bankernes renter og gebyrer.
Da der er tale om en stemmeaftale og ikke
et forlig står partierne herefter frit, hvis et flertal i
Folketinget senere ønsker at justere vilkårene for
kortfristede forbrugslån.
Det Konservative Folkeparti og
Liberal Alliance
Det Konservative Folkepartis og Liberal
Alliances medlemmer af udvalget tilslutter sig lovens intention om
at mindske overgældsætning, men mener
grundlæggende, at L 149 ikke rammer den rette balance for
netop at mindske overgældsætning, men uden at forbyde
mulighederne for kortsigtede lån.
Hvis vi skal overgældsætningen
til livs, skal de indgreb, der vedtages, løse
overgældsætningsproblemet. Overgældsætning
har i altovervejende grad udgangspunkt i meget blandede
gældsforhold - herunder både mindre, kortfristede
lån og større lån med længere
løbetid.
Der er risiko for, at L 149 ikke gavner
forbrugerbeskyttelsen, men at indgrebet snarere vil gøre det
vanskeligere at være forbruger. Der er derudover risiko for,
at ÅOP-loftet vil medføre, at mindre og kortfristede
lån vil blive udskiftet med større og mere
langfristede lån.
Det fremgår både af
høringssvarene og af erhvervsministerens svar afgivet under
udvalgsbehandlingen, at lovens forslag om et
markedsføringsforbud vil medføre en række
utilsigtede konsekvenser, som ubestrideligt vil skade dansk
erhvervsliv og ikke gavne forbrugerne.
Markedsføringsforbuddet vil
åbne Danmark for udenlandske forbrugslånsvirksomheder,
hvilket vil indebære en risiko for manglende gennemsigtighed,
når en forbruger skal vælge mellem forskellige
forbrugslån. L 149 risikerer således at gøre
danske myndigheders tilsyn illusorisk. Samtidig vil et
markedsføringsforbud for udbydere af lån med ÅOP
på over 25 pct. betyde, at markedet får et reelt
ÅOP-loft på 25 pct. og ikke 35 pct., som det ellers
fremgår af den indgåede stemmeaftale. Ingen udbydere af
lån, på hele udlånsmarkedet, vil kunne agere
på det danske marked uden effektiv markedsføring.
Lovforslaget vil diskriminere danske
udbydere af forbrugerkreditter og vil give præference til
udenlandske udbydere af forbrugerkreditter på det danske
marked, fordi udbydere fra andre EU-lande vil være omfattet
af det respektive EU-lands regulering. Konkurrenceforvridningen til
fordel for låneudbydere fra andre EU-lande vil også
mindske Finanstilsynets kontrolmuligheder og øge risikoen
for tab af dansk skatteprovenu.
Det fremgår af udvalgsbehandlingen,
at Erhvervsministeren er enig i, at L 149 vil have direkte og
indirekte konsekvenser for erhvervslivet, men samtidig mener
ministeren, at det »… ikke er muligt at kvantificere
dem, da de blandt andet afhænger af virksomhedernes
fremtidige forretningsmodel samt det endnu ikke kendte fremtidige
udbud af forbrugerkreditaftaler« (jf. ministerens svar
på spørgsmål 33). Man kunne rettelig kontakte
brancheforeninger, organisationer og virksomheder i branchen for at
afdække de økonomiske konsekvenser, som vi nu ikke har
mulighed for at kende omfanget af, inden loven vedtages. Desuden
bør Erhvervsstyrelsens »Vejledning om
erhvervsøkonomiske konsekvenser« ligge til grund for
Erhvervsministeriets erhvervsøkonomiske vurdering.
4. Ændringsforslag med
bemækrninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(LA), tiltrådt af et mindretal
(KF):
1)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
9 indsættes som stk.
4. :
»Stk. 4.
Erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om et
register, hvor forbrugere, der ønsker midlertidigt eller
endeligt at blive udelukket fra muligheden for at indgå en
forbrugerkreditaftale, frivilligt kan lade sig
registrere.««
[Frivillig nej tak-løsning
på forbrugslånsområdet]
Til § 2
2) I
den under nr. 1 foreslåede § 11 a ændres i stk. 1 »på 25 pct. eller
derover« til: », der overstiger 35 pct.«, og
»jf. dog stk. 2 og 3.« ændres til: »jf. dog
stk. 2.«
[Ændret afgrænsning af
markedsføringsforbuddet]
3) I
den under nr. 1 foreslåede § 11 a udgår stk. 3.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 2]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om et ændringsforslag,
der gør det muligt at indføre en frivillig nej
tak-løsning på forbrugslånsområdet
svarende til f.eks. ROFUS, som man kender på
spilområdet.
Til nr. 2
Det foreslås i den under § 2 nr.
1 foreslåede § 11 a at ændre afgrænsningen
af markedsføringsforbuddet i stk. 1 fra
forbrugslånsvirksomheder, der udbyder forbrugerkredit med
årlige omkostninger på 25 pct. eller derover, til
forbrugslånsvirksomheder, der udbyder forbrugerkredit med
årlige omkostninger, der overstiger 35 pct., jf. dog stk. 2.
Det foreslås endvidere at slette henvisningen til stk. 3, da
stk. 3 som følge af ændringsforslaget ikke
længere er relevant.
Ændringen foreslås
indført for at skabe overensstemmelse med
afgrænsningen i lovforslagets § 1, nr. 7, hvori det
foreslås at indføre et forbud mod indgåelse af
en kreditaftale med en forbruger, hvis de årlige omkostninger
i procent overstiger 35 pct.
Til nr. 3
Det foreslås i den under § 2 nr.
1 foreslåede § 11 a, at stk. 3 udgår.
Ændringen forslås indført, da det materielle
indhold af stk. 3 ikke længere vil have relevans ved
gennemførelse af den foreslåede ændring i stk.
1, jf. ændringsforslag nr. 2. Stk. 3 indeholder således
undtagelser til markedsføringsforbuddet, for så vidt
angår udbudte forbrugslån med årlige omkostninger
i intervallet 25 til 35 pct.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. marts
2020 og var til 1. behandling den 30. april 2020. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
erhvervsministeren sendte den 29. januar 2020 dette udkast til
udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 143. Den 2. april 2020 sendte
erhvervsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 11
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
7 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
3 deputationer, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
43 spørgsmål til erhvervsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn
Brandenborg (S) Camilla Fabricius (S) Thomas Jensen (S) Henrik
Møller (S) Kasper Roug (S) nfmd. Malte Larsen (S) Orla Hav (S)
Rasmus Stoklund (S) Katrine Robsøe (RV) Ruben Kidde (RV)
Theresa Berg Andersen (SF) Ina Strøjer-Schmidt (SF) Victoria
Velasquez (EL) Rune Lund (EL) Uffe Elbæk (UFG) Torsten Schack
Pedersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Lars Christian Lilleholt (V)
fmd. Anne Honoré
Østergaard (V) Christoffer Aagaard Melson (V) Peter
Juel-Jensen (V) Tommy Ahlers (V) Hans Kristian Skibby (DF) Mette
Hjermind Dencker (DF) Mona Juul (KF) Niels Flemming Hansen (KF)
Birgitte Bergman (KF) Alex Vanopslagh (LA)
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 4 | |