Betænkning afgivet af
Erhvervsudvalget den 28. maj 2020
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 33
ændringsforslag til lovforslaget, herunder om deling af
lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget vil
stemme for det stillede ændringsforslag om deling af
lovforslaget.
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af LA) indstiller de under A og B
nævnte lovforslag til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (LA) indstiller det under A nævnte lovforslag til
vedtagelse med de stillede
ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under B
nævnte lovforslag til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om produkter og markedsovervågning« omfattende
titelnoten og § 1, § 2, stk. 1 og stk. 2, nr. 1 og 2,
§ 3, § 4, nr. 1, 3, 4 og 6, §§ 5-8 og 14-41,
§ 42, stk. 1, nr. 1, 2 og 4-12, og stk. 2-8, og §§
43-51.
B. »Forslag
til lov om salg og markedsføring af lattergas til
forbrugere« omfattende §§ 2, 4, 9-16 og 30, §
42, stk. 1, nr. 3-5, og stk. 2-6 og 8, og §§ 43 og
51.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte forslag
Til § 3
2)
Ordene »der på en mere specifik måde«
ændres til: »og som på en mere specifik
måde«.
[Sproglig præcisering]
Til § 4
3) I
nr. 1 ændres »enhver, der
handler i en erhvervsdrivendes navn eller på en
erhvervsdrivendes vegne« til: »enhver, der handler i en
sådan erhvervsdrivendes navn eller på en sådan
erhvervsdrivendes vegne«.
[Sproglig præcisering]
Til § 7
4) I
stk. 2 ændres »denne
anvendelse« til: »den tiltænkte
anvendelse«.
[Sproglig præcisering]
Til § 14
5) Stk.
2 affattes således:
»Stk. 2.
Er der i eller i medfør af anden lovgivning fastsat regler
om forebyggelse af specifikke risici ved særlige produkter,
er den relevante kontrolmyndighed, der påser risici ved
produkter omfattet af § 2, stk. 1, for så vidt
angår sådanne særlige produkter, den myndighed,
der påser overholdelsen af den anden lovgivning.«
[Tilpasning til lovforslagets
sprogbrug]
Til § 19
6)
Ordene »træffe afgørelse over for enhver«
ændres til: »udstede påbud til enhver«.
[Sproglig præcisering]
7) I
nr. 2 ændres
»brugere« til: »brugerne«.
[Sproglig præcisering]
8) I
nr. 6 ændres »og«
til: »eller«.
[Sproglig præcisering]
Til § 33
9) I
stk. 2 ændres »systemet om
hurtig udveksling« til: »systemet for hurtig
udveksling«, og »Fællesskabet,« til:
»Unionen,«.
[Sproglig præcisering]
Til § 37
10) I
stk. 1 ændres »produkter og
til tekniske specifikationer« til: »produkter, og
tekniske specifikationer«.
[Sproglig præcisering]
Til § 42
11) I
stk. 2 udgår to steder
»eller undladelse«, og tre steder »eller
undladelsen«.
[Sproglig præcisering]
12) Stk. 2, 2.
pkt., udgår.
[Konsekvens af deling af
lovforslaget]
13) I
stk. 3 udgår »og
undladelser« og »og undladelserne«.
[Sproglig præcisering]
14) I
stk. 4 udgår »og
undladelser«, »eller undladelserne« og
»eller undladelser«.
[Sproglig præcisering]
Til § 43
15)
Paragraffen affattes således:
»§ 43 Loven træder
i kraft den 1. juli 2020, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. §
42, stk. 1, nr. 9-11, træder i kraft den 16. juli 2021.
Stk. 3.
Erhvervsministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttrædelse af § 46.«
[Konsekvens af deling af
lovforslaget]
Til § 45
16)
Paragraffen udgår.
[Flytning af bestemmelsen til
kapitel 12]
Til § 48
17)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
5, stk. 2, ændres »nr. 1-3« til:
»nr. 1 og 2«.«
[Konsekvensrettelse]
Til § 49
18)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
7, stk. 1, udgår », nr. 1, 2, 4 og
5«.«
[Konsekvensrettelse]
19)
Efter nr. 9 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
24, stk. 1, ændres »nr. 4« til: »nr.
3«.«
[Konsekvensrettelse]
Til § 50
20)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
7, stk. 1, nr. 3, ændres »§ 4, stk.
4« til: »§ 4, stk. 2«.«
[Konsekvensrettelse]
Ny paragraf
21)
Efter § 50 indsættes i kapitel 12:
Ȥ 01. I lov nr. 155 af
20. februar 2013 om indretning m.v. af visse produkter, som
ændret ved § 2 i lov nr. 238 af 18. marts 2014 og lov
nr. 197 af 13. marts 2018, foretages følgende
ændring:
1. §§
1, 4, 5 og 11-27
ophæves.«
[Flytning og ændring af
bestemmelse om ophævelse]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte forslag
22)
Som fodnote til lovens titel
indsættes:
»1) Loven
har som udkast været notificeret i overensstemmelse med
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2015/1535/EU om en
informationsprocedure med hensyn til tekniske forskrifter samt
forskrifter for informationssamfundets tjenester
(kodifikation).«
[Indsættelse af
EU-fodnote]
Til § 2
23)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 2. Loven finder
anvendelse på lattergas.«
[Konsekvens af deling af
lovforslaget]
Til § 4
24)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 4. I denne lov
forstås ved:
1) Lattergas: En
beholder, der i overvejende grad indeholder N2O, og hvis indhold ikke er beregnet til
medicinske formål.
2) Forbruger: En
fysisk eller juridisk person, der hovedsagelig handler uden for sit
erhverv.«
[Konsekvens af deling af
lovforslaget]
Til § 14
25)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 14.
Sikkerhedsstyrelsen varetager opgaven som kontrolmyndighed og
fører kontrol med, at regler i denne lov og regler fastsat i
medfør af denne lov overholdes.
Stk. 2. Kontrol
efter stk. 1 skal udøves på en sådan måde,
at der gribes ind med de midler og den hurtighed, som risikoens
alvor kræver, herunder ved brug af en skjult
identitet.«
[Konsekvens af deling af
lovforslaget]
Til § 15
26) Stk.
2 udgår.
[Konsekvens af deling af
lovforslaget]
Til § 16
27) Stk. 1, 2.
pkt., udgår.
[Konsekvens af deling af
lovforslaget]
Til § 30
28)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 30. Told- og
skatteforvaltningen yder efter aftale mellem skatteministeren og
erhvervsministeren kontrolmyndigheden bistand til
gennemførelsen af kontrollen efter § 14.
Erhvervsministeren kan efter forhandling med skatteministeren
fastsætte nærmere regler herom, herunder om, at told-
og skatteforvaltningen kan tilbageholde et produkt, hvor modtageren
af produktet ikke er erhvervsdrivende, og at told- og
skatteforvaltningen kan tilbageholde et produkt i lufthavne, havne
eller ved grænseovergange el.lign. hvor den, der
indfører produktet, ikke er erhvervsdrivende, hvis det
pågældende produkt formodes ikke at være i
overensstemmelse med regler i denne lov eller regler fastsat i
medfør af denne lov.
Stk. 2.
Erhvervsministeren kan i regler fastsat i medfør af stk. 1
endvidere fastsætte, hvordan kontrolmyndigheden træffer
afgørelse om, at et produkt ikke er i overensstemmelse med
regler i denne lov eller regler fastsat i medfør af denne
lov, og om produktet kan konfiskeres og destrueres.«
[Konsekvens af deling af
lovforslaget]
Til § 42
29) Stk.
2 affattes således:
»Stk. 2.
Straffen efter stk. 1 kan under skærpende
omstændigheder stige til fængsel indtil 2 år. Det
anses som skærpende omstændigheder, når
1)
overtrædelsen har fremkaldt fare for sikkerhed eller
sundhed,
2)
overtrædelsen har medført en ulykke med alvorlig
personskade eller døden til følge,
3) der er tale
om gentagelsestilfælde, hvor virksomheden tidligere har
begået en lignende overtrædelse,
4)
overtrædelsen er begået som led i en systematisk
overtrædelse af reglerne med økonomisk vinding for
øje eller
5) den
erhvervsdrivende har forsøgt at omgå eller unddrage
sig kontrolmyndighedens kontrol.«
[Konsekvens af deling af
lovforslaget]
30) I
stk. 3 udgår »og
undladelser« og »og undladelserne«.
[Sproglig præcisering]
31) I
stk. 4 udgår »og
undladelser«, »eller undladelserne« og
»eller undladelser«.
[Sproglig præcisering]
32) Stk. 6, 2.
pkt., udgår.
[Konsekvens af deling af
lovforslaget]
Til § 43
33)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 43. Loven
træder i kraft ved bekendtgørelsen i Lovtidende, jf.
dog stk. 2.
Stk. 2.
Erhvervsministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttrædelse af § 12.«
[Konsekvens af deling af
lovforslaget]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i
to lovforslag. Det ene lovforslag (A) omfatter reguleringen af
visse produkter og markedsovervågningen heraf. Reguleringen
indebærer bl.a. en ensretning af regelsæt, nye
kontrolbeføjelser og en skærpelse af
sanktionsmuligheder. Lovforslaget bidrager til initiativer i
regeringens vækstplan for handel og logistik fra januar 2020,
herunder i relation til import af produkter fra lande uden for EU,
og endelig supplerer lovforslaget
markedsovervågningsforordningen (forordning (EU)
2019/1020).
Det andet lovforslag (B) vedrører
reguleringen af salg og markedsføring af lattergas til
forbrugere. Lovforslaget er en udmøntning af aftalen om
indgreb mod misbrug af lattergas, der den 21. januar 2020 er
indgået mellem regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk
Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti og Alternativet.
Til nr. 2
Der foreslås en sproglig
præcisering, så det tydeligt fremgår, at
bestemmelsens sidste led viser tilbage til hovedsætningen i
bestemmelsens første led.
Til nr. 3
Der foreslås en sproglig
præcisering, idet der to steder før
»erhvervsdrivende« indsættes
»sådan«. Det sker for at præcisere, at
bestemmelsen dækker enhver, der handler i de i bestemmelsen
tidligere nævnte erhvervsdrivendes navne eller på deres
vegne, og således ikke enhver erhvervsdrivende.
Til nr. 4
Der foreslås en sproglig
præcisering, hvor »denne anvendelse« erstattes
med »den tiltænkte anvendelse«.
Til nr. 5
Der foreslås, at bestemmelsen
nyaffattes for at tilpasse bestemmelsen til lovforslagets
øvrige sprogbrug. Der foretages ikke nogen materiel
ændring.
Til nr. 6
Der foreslås en sproglig
præcisering for at skabe bedre indholdsmæssig
sammenhæng i bestemmelsen. Det sker, ved at
»træffe afgørelse over for enhver«
ændres til »udstede påbud til enhver«.
Til nr. 7
Der foreslås en sproglig
præcisering, så der står »brugerne« i
bestemmelsens nr. 2, ligesom der gør i bestemmelsens nr. 1
og 6.
Til nr. 8
Der foreslås en sproglig
præcisering, hvor »og« ændres til
»eller«. Ændringen skal præcisere, at
kontrolmyndigheden kan vælge mellem de forskellige
indgrebsmuligheder.
Til nr. 9
Der foreslås en sproglig
præcisering, så det tydeligere fremgår, hvad
RAPEX bruges til.
Til nr. 10
Der foreslås en sproglig
præcisering, så det tydeligere fremgår, at der er
tale om både regler fastsat i medfør af lovforslaget
og tekniske specifikationer.
Til nr. 11, 13 og 14
Der foreslås flere sproglige
præciseringer, så undladelser ikke længere
fremgår af bestemmelserne. Da både overtrædelser
og undladelser betragtes som overtrædelse af reglerne, er
formuleringerne, hvor undladelser indgår,
overflødige.
Til nr. 12
Som følge af opdelingen af
lovforslaget i to dele foretages en ændring af lovforslagets
straffebestemmelse i § 42. Da reguleringen af salg og
markedsføring af lattergas til forbrugere ikke omfattes af
det under A nævnte lovforslag, foreslås det, at
bestemmelsen tilpasses i overensstemmelse hermed.
Der er tale om en lovteknisk
ændring.
Til nr. 15
Som følge af opdelingen af
lovforslaget i to dele foretages en ændring af lovforslagets
ikrafttrædelsesbestemmelse i § 43. Lovforslaget
foreslås at træde i kraft den 1. juli 2020 bortset fra
lovforslagets § 42, stk. 1, nr. 9-11, om overtrædelse af
bestemmelser i markedsovervågningsforordningen, som
foreslås at træde i kraft den 16. juli 2021, og
lovforslagets § 46 om ophævelse af lov nr. 155 af 20.
februar 2013 om indretning m.v. af visse produkter med senere
ændringer, hvor erhvervsministeren fastsætter
tidspunktet for bestemmelsens ikrafttrædelse.
Der er tale om en lovteknisk
ændring.
Til nr. 16
Lovforslagets § 45 udgår, idet
der indsættes en tilsvarende paragraf i lovforslagets kapitel
12 om ændringer i anden lovgivning, hvor bestemmelsen
rettelig skal placeres. Der henvises til bemærkningerne til
nr. 21.
Der er tale om en lovteknisk
ændring.
Til nr. 17
Der indsættes et nyt nummer, som
medfører en konsekvensændring af elsikkerhedslovens
§ 5, stk. 2. Det sker som følge af den foreslåede
ophævelse af elsikkerhedslovens § 5, stk. 1, nr. 3,
hvorfor der i § 5, stk. 2, skal ske henvisning til § 5,
stk. 1, nr. 1 og 2.
Til nr. 18
Der indsættes et nyt nummer, som
medfører en konsekvensændring af gassikkerhedslovens
§ 7, stk. 1. Det sker som følge af den foreslåede
ophævelse af gassikkerhedslovens § 5, stk. 1, nr. 3,
hvorfor der i gassikkerhedslovens § 7, stk. 1, skal ske
henvisning til § 5, stk. 1.
Til nr. 19
Der indsættes et nyt nummer, som
medfører en konsekvensændring af gassikkerhedslovens
§ 24, stk. 1. Det sker som følge af den
foreslåede ophævelse af gassikkerhedslovens § 5,
stk. 1, nr. 3, hvorfor der i § 24, stk. 1, skal ske henvisning
til § 5, stk. 1, nr. 3, idet nr. 4 bliver nr. 3.
Til nr. 20
Der indsættes et nyt nummer, som
medfører en konsekvensændring af
fyrværkerilovens § 7, stk. 1, nr. 3. Det sker som
følge af den foreslåede ophævelse af
fyrværkerilovens § 4, stk. 2 og 3, hvorfor der i §
7, stk. 1, nr. 3. skal ske henvisning til § 4, stk. 2.
Til nr. 21
Der indsættes i lovforslagets kapitel
12 om ændringer i anden lovgivning en ny paragraf tilsvarende
lovforslagets § 45. Det følger af lovforslagets §
45, at §§ 1-5 og 11-31 i lov nr. 155 af 20. februar 2013
om indretning m.v. af visse produkter med senere ændringer
ophæves.
Med den nye paragraf foreslås det, at
det alene er §§ 1, 4, 5 og 11-27, der ophæves i lov
om indretning m.v. af visse produkter. Dermed vedbliver lovens
§§ 2 og 3 om anvendelsesområde, §§ 28 og
29 om ikrafttrædelse, § 30 om ændringer i anden
lovgivning og § 31 om territorial gyldighed med at være
gældende.
Ændringen foretages med henblik
på at sikre, at lov om indretning m.v. af visse produkter
fortsat kan anvendes i et nødvendigt omfang, indtil
erhvervsministeren ophæver loven i sin helhed, jf.
lovforslagets § 46, jf. § 43, stk. 4.
Endelig er den nye paragraf affattet
på den lovteknisk korrekte måde i modsætning til
lovforslagets § 45.
Til nr. 22
For så vidt angår reguleringen
af salg og markedsføring af lattergas til forbrugere, har
lovforslaget som udkast været notificeret i overensstemmelse
med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2015/1535/EU om en
informationsprocedure med hensyn til tekniske forskrifter samt
forskrifter for informationssamfundets tjenester (kodifikation).
Der indsættes derfor en EU-fodnote til det under B
nævnte lovforslag.
Til nr. 23
Som følge af opdelingen af
lovforslaget i to dele foretages en ændring af lovforslagets
anvendelsesområde i § 2. Der foretages en ændring,
således at det fremgår, at loven finder anvendelse
på lattergas.
Der er tale om en lovteknisk
ændring.
Til nr. 24
Som følge af opdelingen af
lovforslaget i to dele nyaffattes definitionsbestemmelsen i
lovforslagets § 4. Den pågældende
definitionsbestemmelse omfatter alene en definition af lattergas og
af forbrugere. Definitionen af lattergas ændres til nr. 1, og
definitionen af forbrugere til nr. 2.
Der er tale om en lovteknisk
ændring.
Til nr. 25
Sikkerhedsstyrelsen varetager opgaven som
kontrolmyndighed vedrørende kontrollen af salg og
markedsføring af lattergas til forbrugere. Det
foreslås derfor at nyaffatte § 14 for at præcisere
Sikkerhedsstyrelsens kompetence som den relevante kontrolmyndighed
og for at fjerne de overflødige dele af bestemmelsen, der
fortsat vil være omfattet af det under A nævnte
lovforslag. Dette gælder således § 14, stk. 2,
stk. 3, 2. pkt., og stk. 4, 2. pkt.
Det foreslås, at bestemmelsen
nyaffattes i overensstemmelse hermed, så det alene
fremgår, at det er Sikkerhedsstyrelsen, der varetager opgaven
som kontrolmyndighed, og hvordan kontrollen udøves.
Til nr. 26
Det foreslås, at § 15, stk. 2,
udgår. Bestemmelsen omhandler billedmateriale, som er
indhentet ved kontrol, og som efterfølgende kan bruges i
forbindelse med oplysninger til offentligheden, jf. lovforslagets
§ 27. Efter § 27 skal offentligheden oplyses om visse
produkter, der ikke er i overensstemmelse med reglerne, herunder
hvis materielle og formelle krav til produkterne ikke er opfyldt.
Det sker bl.a. for at sikre, at produkter kan identificeres af
offentligheden.
Det under B nævnte lovforslag
omfatter regulering i relation til salg og markedsføring af
lattergas til forbrugere. Der stilles således ikke hverken
materielle eller formelle krav til lattergas som produkt med
lovforslaget. Der er alene tale om salgs- og
importbegrænsninger og bestemmelser i forlængelse
heraf.
Lattergas, der sælges som et produkt
til forbrugere, herunder f.eks. som en almindelige lattergaspatron,
er som følge af direktivet om produktsikkerhed i
almindelighed (direktiv 2001/95/EF) omfattet af det under A
nævnte lovforslag. § 15, stk. 2, er derfor relevant i
det omfang, at lattergas som forbrugerprodukt ikke er i
overensstemmelse med produktreglerne, f.eks. hvor der er tale om en
beholder, som udgør en eksplosionsfare, eller beholderen i
øvrigt er mangelfuld. § 15, stk. 2, er derimod ikke
relevant, i det omfang der er tale om salgs- og
importregulering.
På den baggrund foreslås det
med ændringsforslaget, at § 15, stk. 2, udgår.
Til nr. 27
Det foreslås, at der foretages en
ændring af § 16, stk. 1, om kontrolmyndighedens mulighed
for at opnå adgang uden retskendelse til lokaliteter og
transportmidler omfattet af lovforslaget.
Ændringen indebærer, at §
16, stk. 1, 2. pkt. udgår, idet bestemmelsen giver
myndigheden mulighed for at opnå adgang uden retskendelse til
visse private lokaliteter, hvor elevatorer og andet
løfteudstyr, trykbærende udstyr, elektrisk materiel og
gasmateriel måtte være opstillet eller opbevaret. De
pågældende produkter er ikke omfattet af det under B
nævnte lovforslag, hvorfor bestemmelsen tilpasses i
overensstemmelse hermed.
Til nr. 28
Det foreslås, at bestemmelsen i
§ 30 ændres, så det ikke fremgår, at
lattergas kan være uoverensstemmende med
produktforordningerne, der nævnes i bestemmelsen. Det
skyldes, at lattergas ikke er omfattet af produktforordningerne,
jf. definitionen i lovforslagets § 4, nr. 6, hvorefter
produktforordninger er den samlede betegnelse for forordningerne,
der nævnes i § 2, stk. 1, nr. 13-15. Med
ændringsforslaget tilpasses § 30 i overensstemmelse
hermed.
Til nr. 29-32
Som følge af opdelingen af
lovforslaget i to dele foretages en ændring af lovforslagets
straffebestemmelse i § 42. Ændringen indebærer, at
stk. 2 nyaffattes, idet anvendelsesområdet for det under B
nævnte lovforslag alene er lattergas. Bestemmelsen tilpasses
i overensstemmelse hermed.
Derudover foretages en række
sproglige præciseringer, så undladelser ikke
længere fremgår af § 42. Da både
overtrædelser og undladelser betragtes som overtrædelse
af reglerne, er formuleringerne, hvor undladelser indgår,
overflødige.
Der foretages ikke nogen materiel
ændring.
Til nr. 33
Som følge af opdelingen af
lovforslaget i to dele foretages en ændring af lovforslagets
ikrafttrædelsesbestemmelse i § 43. Det under B
nævnte lovforslag foreslås at træde i kraft ved
bekendtgørelsen i Lovtidende bortset fra lovforslagets
§ 12 om krav om et effektivt alderskontrolsystem ved
forbrugerrettet internethandel, hvor erhvervsministeren
fastsætter tidspunktet for bestemmelsens
ikrafttrædelse.
Der er tale om en lovteknisk
ændring.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 23. april
2020 og var til 1. behandling den 30. april 2020. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring i to omgange.
Erhvervsministeren sendte det oprindelige udkast til udvalget den
12. november 2019, jf. ERU alm. del - bilag 58, og det reviderede
udkast den 22. januar 2020, jf. ERU alm. del - bilag 138. Den 23.
april 2020 sendte erhvervsministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
4 spørgsmål til erhvervsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn
Brandenborg (S) Camilla Fabricius (S) Thomas Jensen (S) Henrik
Møller (S) Kasper Roug (S) nfmd. Malte Larsen (S) Orla Hav (S)
Rasmus Stoklund (S) Katrine Robsøe (RV) Ruben Kidde (RV)
Theresa Berg Andersen (SF) Ina Strøjer-Schmidt (SF) Victoria
Velasquez (EL) Rune Lund (EL) Uffe Elbæk (UFG) Torsten Schack
Pedersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Lars Christian Lilleholt (V)
fmd. Anne Honoré
Østergaard (V) Christoffer Aagaard Melson (V) Peter
Juel-Jensen (V) Tommy Ahlers (V) Hans Kristian Skibby (DF) Mette
Hjermind Dencker (DF) Mona Juul (KF) Niels Flemming Hansen (KF)
Birgitte Bergman (KF) Alex Vanopslagh (LA)
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 4 | |